Karlo Bauman – Pionir morskih dubina

Markantan tamnokos čovjek u najboljim godinama, skinuo je odjeću i na tijelo navukao čudno, crno gumeno odijelo. Na prsima je nosio malu bocu gumenim crijevima povezanu sa piskom što je zatvorio osmjeh na njegovom licu, trenutak nakon što je gumeno-staklena maska sakrila njegove plave oči…. Uz podignuti palac, čovjek se spustio u more i odmah nestao u dubini, ispod trupa velikog parobroda. „Žužemberk“, brod riječke „Jugolinije“, trebalo je tog 6.jula 1954 godine da iz splitske gradske luke isplovi, ali je kvar na podvodnom usisniku morske vode za hlađenje brodskog stroja, obustavio odlazak. Brod je kasnio, a u pomorskoj industriji svaki izgubljeni trenutak, pogotovo u luci, veoma je skup. U pomoć „Žužemberku“ pozvan je splitski „Brodospas“ – državno preduzeće za vađenje, tegljenje i spašavanje brodova. Svih 50-tak ronilaca splitske firme međutim, igrom slučajeva tada se nalazilo na raznim zadacima van grada. Jedini raspoloživi ronilac koji je mogao pomoći „Žužemberku“ bio je ujedno i najiskusniji akvanaut „Brodospasa“ – inženjer Karlo Bauman. Iako to nije bio njegov redovan posao jer se Bauman u to vrijeme bavio mnogo kompleksnijim podvodnim radovima na vađenju potonulih brodova iz velikih dubina, on se odmah odazvao pozivu. U takozvanoj lakoj autonomnoj ronilačkoj opremi, Bauman je pošao na zaron ispod „Žužemberka“. Skočio je u more i zaronio na malu dubinu od tek 3 do 4 metra. Minuti, a potom desetine njih su prolazili ali se omiljeni i veoma poštovani ronilački stručnjak nikako nije pojavljivao na površini. Sluteći zlo, posada „Žužemberka“ pozvala je pomoć ali je za Karla Baumana bilo kasno. Izvađen je nedugo potom, mrtav sa dna splitske luke. Imao je samo 40 godina….

Četiri desetljeća prije tog kobnog dana, u Zelenici kod Herceg Novog 2.februara 1914 godine, u porodici Karla Baumana starijeg i Ide Magyar, rodio se sin. Dječak ponikao u široj porodici znamenitog budmipeštanskog ljekara dr Antala Magyara koji se 1895 preselio u Zeleniku i tu nedugo potom, otvorio prvi moderan hotel na našim prostorima, po ocu je dobio ime Karlo. Mališan je narednih 14 godina rastao na obali Boke, odmah došavši u dodir sa medijumom što je odredio čitav njegov kratki, ali izvanredno sadržajan život-morem. Mali Karlo ide u Osnovnu školu u Herceg Novom, ali svaki slobodan trenutak koristi da bude uz i na moru, pa se tako već u najranijem djetinjstvu „zarazio“ jednim od najljepših sportova – jedrenjem. Uz svog ujaka, Adorjana Magyara, jednog od pionira sportskog jedrenja u Boki, dječak se upoznaje sa tajnama tog načina plovidbe i uživanja u moru. Već u devetoj godini života Karlo Bauman samostalno upravlja jedrilicom zalivom Boke, oduševljen onim što ljubitelji mora nazivaju poezijom kretanja – jedrenjem, odnosno brodom koji u potpunoj tišini, bez buke motora, lagano klizi po valovima nošen snagom boga Eola.

Zbog poslovnih obaveza oca, porodica Bauman se iz Karlove rodne Zelenike 1928 godine seli u Split. Dječak tu završava Gimnaziju i pred Drugi svjetski rat, upisuje brodogradnju na čuvenom Tehničkom fakultetu u Zagrebu. Karlo se u Splitu prvi put sreće i sa sportskim jedrnjem koje je tada još bilo u povojima na jugoslovenskoj obali Jadrana. Kao član Pomorskog-brodarskog društva „Labud“, mladi Bokelj sve češće jedri u različitim vrstama jedrilica, a studij brodogradnje predstavlja mu idealnu podlogu da problematiku konstrukcije što lakših i bržih jedrilica sa tzv. pomičnom kobilicom, sagleda iz prve ruke. Pojava takvih brodova koji su se u malom broju počeli graditi u Splitu sredinom tridesetih, splitskim i uopšte jugoslovenskim sportskim jedriličarima, omogućava da se počnu pojavljivati i postizati zapažene rezultate i na međunarodnim takmičenjima. Godine 1932 Bauman je skiper krstaša „Leda II“ koji je u konkurenciji 12 brodova, pobijedio na i danas najčuvenijoj i najvećoj regati na istočnoj obali Jadrana – „Mrdujskoj regati“ od Splita do ostrvca Mrduja između Brača i Šolte. Kao jedan od najtalentovanijih naših jedriličara, 21-godišnji mladi Karlo Bauman dobija izvanrednu priliku – u septembru 1935 odlazi u postojbinu svog oca i majke, na jezero Balaton u blizini Budimpešte, da bi učestvovao na Evropskom prvenstvu za tada potpuno novu klasu lakih brzih regatnih jedrilica tipa „dinghy“. Iako je prvi put sjeo u takav brod, a meteo uslovi na velikom jezeru u Panonskoj niziji bili su mu totalna nepoznanica, Karlo Bauman je septembra 1935 na Balatonu bio prava senzacija: u konkurenciji mnogo iskusnijih, najboljih jedriličara Austrije, Čehoslovačke, Mađarske i Francuske, Bauman je u svih pet plovova, prvi prolazio kroz cilj, zbog čega se u isto toliko navrata na pobjednički jarbol najvisočije dizala jugoslovenska zastava. Mladi Bokelj okitio se titulom evropskog prvaka u klasi „dinghy“, a već naredne,1936 godine, Karlo Bauman je prvi jugoslovenski reprezentativac u jedrenju na čuvenim IX Olimpijskim igrama održanim u tada nacističkoj Njemačkoj. Opet za njega potpuno nepoznat brod – novokonstruisana klasa „olimpijska jola“ i nedovoljna podrška države za pripreme koje je odradio sopstvenim sredstvima i uz pomoć prijatelja i porodice, rezultirali su činjenicom da je Karlo Bauman nakon sedam plovova u Kilu, završio kao 10-ti u konkurenciji 25 učesnika olimpijskog jedriličarskog turnira.

1936 Olympiade in Kiel
1936 Olympiade in Kiel

Prepun utisaka o novoj tehnologiji, Bauman se po povratku u Split baca na konstruisanje novih i usavršavanje postojećih tipova sportskih jedrilica, pri čemu su njegova iskustva imala zapaženu ulogu u projektovanju nove nacionalne klase sportskih jedrilca u Jugoslaviji, čuvene „L-5“ koju dizajnerski „potpisuje“ njegov klupski drug iz „Labuda“, kapetan Ante Martinolić.

Kao svoj dalji doprinos razvoju jedriličarskog sporta u Jugoslaviji, Bauman je preveo knjigu “Regatta Taktik” njemačkog autora dr Manfreda Currya, a napisao je i sopstvenu knjigu “Tumač regatnih pravila”. Godine 1938 Bauman je kao reprezentativac Jugoslavije, učestvovao na Evropskom prvenstvu u klasi “olimpijska jola” na jezeru Strenbergerze kod Minhena i osvojio peto mjesto u konkurenciji jedriličara iz devet evropskih država.

Nakon Drugog svjetskog rata diplomirani inženjer brodogradnje Karlo Bauman zapošljava se 1945 u brodogradilištu Ribarske zadruge na Zavrtnici u Zagrebu, zasniva sopstvenu porodicu, te juna 1946 prelazi u brodogradilište »Treći maj« u Rijeci. U riječkoj luci, poslije rata prepunoj potopljenih brodova uz gatove tamošnjeg brodogradilišta, Bauman se počinje baviti profesionalnim ronjenjem, a već januara 1947, pridružuje se novoformiranom državnom preduzeću za vađenje, spašavanje i tegljenje brodova “Brodospas”. Osim ronilačkohg iskustva, Bauman u “Brodospas” donosi i svoje bogato tehničko i inženjersko znanje pa ubrzo postaje jedan od prvih tzv. salvage master-a, odnosno inženjera –rukovodilaca složenim tehnološkim operacijama vađenja potonulih i spašavnja prevrnutih i nasukanih brodova. Godine poslijeratne obnove zemlje bile su teške, a u oskudici svega i svačega, “Brodospasu je povjeren golem zadatak da akvatorije jugoslovenskih brodogradilišta i luka raščisti od olupina stradalih brodova, iz mora izvadi sva modernija i manje oštećena plovila koji će se obnoviti za korištenje u trgovačkoj mornarici nove socijalističke države, a sva ostale pogodne potopljene željezne brodove izvadi, izreže i pretvori u sirovinu za jugoslovenske čeličane kojima je tada manjkalo željezne rude.

Sa ekipom prilikom vadjenja KIEBITZa
Sa ekipom prilikom vadjenja KIEBITZa

Sa ograničenim tehničkim sredstvima i zastarjelom, nerijetko i za život opasnom ronilačkom opremom, Bauman i drugi inženjeri i ronioci “Brodospasa” tada izvode nevjerovatne tehnološke poduhvate, vadeći iz dubina Jadrana brojna plovila koja se potom obnavljaju i uvrštavaju u jugoslovensku ratnu, odnosno trgovačku mornaricu. Neki od brodova u čijem je vađenju učestvovao svestrani inženjer i ronilački stručlnjak rodom iz Boke, su njemački transportni brod KT-6, parobrodi “Petka”, “Senj”, “Srbin”, jahta “Trol”, a marta 1948 Bauman je bio desna ruka rukovodioca ekipe koja je sa dna riječke luke podigla potopljeni veliki njemački minopolagač “Kiebitz”, nekadašnji italijanski brod-hladnjaču za prevoz banana “Ramb III”. Izazovna operacija dizanja 117 metara dugog broda teškog preko 4.500 tona tada je po prvi put odrađena kombinovanom metodom korištenja tzv.podiznih cilindara i upumpavanjem komprimovanog zraka u hermetizovana skladišta potonulog broda. Nakon velikih napora i brojnih teškoća, posao je uspješno okončan, “Kiebitz” je izvađen i otpremljen je u brodogradilište u Puli na obnovu iz koje je taj brod izašao 1953 u drugačijem obliku I pod novim imenom – “Galeb”, narednih decenija postavši poznat širom svijeta kao “brod mira” Josipa Broza Tita.

Titov brod GALEB
Titov brod GALEB

Još kompleksnija i teža bila je 1949 godine operacija ispravljanja i vađenja velikog teretnog broda “Locchi” koji je krajem Drugog svjetskog rata potonuo i na dnu mora se prevrnuo na bok, kod lukobrana u Rijeci. Sa dubine od 22 metra, brod je prvo pomjeren iz mulja u koji je bio zaglibljen, potom ispravljen i na kraju dignut na površinu mora. Iste godine inženjer Karlo Bauman pravi još jedan nevjerovatan poduhvat – na dubini od 62 metra, usred neočiščćenog minskog polja zaostalog iz rata, Bauman prvo pronalazi, a potom i vadi potopljeni veliki tromotorni italijanski avion-bombarder. Pri tome se on lično u više navrata u tzv.teškoj ronilačkoj opremi, spuštao na dno mora i postavljao čelik-čela sa kojima je podignut avion, ostajući na toj dubini čak i po 13 minuta, za trećinu više nego što su to dozvoljavale ronilačke tablice, proračunate da odrede sigurno vrijeme tokom kojeg se akvanaut može zadržati na određenoj dubini bez posljedica za svoje zdravlje, uz adekvatan postupak tzv.dekompresije pri povratku na površinu.Bauman je iste godine ronio i na našto manjoj dubini od 55 metara kod ostrva Zlarin, učestvujući u najsloženijoj operaciji koju je “Brodospas” do tada preduzeo – vađenju potopljenog velikog putničkog broda “Prestolonaslednik Petar” koja je sprovedena u četiri faze. Nemirni duh mladog i sposobnog inženjera dovodi ga do potrage za potonulim motornim jedrenjakom “Argo” kojeg je Bauman našao na 68 metara dubine kod Žirja i takođe ga, januara 1951, vratio na površinu, izradivši za to kompletan projekt operacije vađenja broda u dvije faze, korišćenjem cilindara i plovne dizalice. U akvatorijumu Žirja Bauman i ekipa “Brodospasa” 1952 godine izveli su još jednu složenu operaciju vađenja potonulog velikog putničkog broda “Karađorđe” sa 51 metra dubine, a iste godine Bauman je opet pomjerio granice, spustivši se na dubinu od 72 metra kod Rogoznice, radi vađenja jedne potonule grtalice.

Sav ta rad u praksi i teoriji Baumanu je omogućio da se istakne kao jedan od najsposobnijih stručnjaka za dubinsko ronjenje i teške podvodne radove u ovom dijelu Evrope. Njegovi naučni radovi o fiziologiji i patologiji ronjenja, profilaktičkim mjerama za sigurno ronjenje, upotrebi gasnih mješavina u ronjenu, ali i o tehnologiji gradnje jedrilica i pravilima jedrenja, objavljivani su u časopisima “Pomorstvo”, “Jugoslovenski mornar”, “Narodna tehnika”, “Brodarstvo” i “Horizonti” . Bauman je imao čak i sosptvenu emisiju o moru i ronjenju na Radiju Zagreb. Nemiran duhom i snažan intelektom, Karlo Bauman pravi, na ovim prostorima pionirske korake u upotrebi tzv. lake autonomne ronilačke opreme čiji je razvoj tada i u svijetu, još bio u povojima. Poput svog mnogo poznatijeg kolege, čuvenog francuskog podvodnog istraživača Žak-Iv Kustoa sa kojim je razmjenjivao iskustva, i Karlo Bauman eksperimentiše sa novom opremom-gumenim ronilačkim odijelima i autonomnim aparatima za disanje otvorenog i zatvorenog kruga, marki “Frogman”, “Dräger” i “Pirelli”. Čuvena italijanska fabrika gumenih proizvoda “Pirelli” za Baumana izrađuje poseban prototip gumenog lakog ronilačkog odijela koje ovaj ispituje u praktičnoj upotrebi. Nova oprema akvanautima je omogućava do tada neviđenu slobodu kretanja pod vodom jer sa površinom više nisu bili vezani tzv. pupkovinom – crijevom za dobavu vazduha za disanje, a nisu nosili ni teške olovne cokule na nogama, niti glomazno odijelo od kože i mesingani veliki šljem na glavi. Oprema kakvu je Bauman ispitivao početkom pedesetih, danas je sasvim uobičajena za sve koji, kao profesionalci ili amateri, zalaze u morske dubine.

Profesionalna radoznalost da istraži morske dubine navodi Baumana na razradu više za to, ali i današnje vrijeme vrlo ambicioznih projekata koji su ipak ostali nerealizovani – projekat posmatranja morskog dna iz naprave nalik ronilačkom zvonu sa staklenim prozorima, projekat vađenja olupine autrougarske krstarice “Kaiser Franz Joseph I” iz podmorja uvale Cipavica u Boki Kotorskoj, te akciju traganja za olupinom italijanske oklopnjače “Re d` Italia“ potopljene 1866 godine u pomorskoj bici kod Visa. Brod za koga se pretpostavljalo da u sebi krije i dosta zaltnog novca, nađen je tek 2005 i na njemu je i danas zabranjeno ronjenje. Bokeški istraživač podmorja i inženjer planirao je i prva podvodna arheološka ispitivanja na istočnoj obali Jadrana…

Karlo Baumann
Karlo Baumann

U svom na žalost kratkom životom vijeku, Bauman se bavi i obrazovanjem ronilaca za koje tada u Jugoslaviji, nije bilo formalne škole. Održao je tako dva ronilačka kursa – prvi 1948 godine na kome je osposobio 15 novih ronilaca, i drugi 1954 kada je obrazovao još 29 novih mladih ronilaca. Uz sve to, Bauman nije ostavljao svoju najveću ljubav – jedrenje, pa pored brojnih pobjeda na lokalnim regatama, 1951 i 1952 osvaja šampionat Jugoslavije u klasi „olimpijska jola“, a na Olimpijdi u Helsinkiju iste godine osvaja 22-će mjesto u tada tek uvedenoj novoj klasi „finn“.

Naredne godine Bauman preduzima možda i najhrabriju akciju u svojoj ronilačkoj karijeri – sa kolegom Vladom Antolovićem zaranja u potopljeno okno rudnika olova i cinka „Trepča“ u Kosovskoj Mitrovici. Ronioci su obavili radove zatvaranja vrata na dubini od 500 metara ispod površine zemlje čime su praktično spasili cijeli rudnik od uništenja. Pritom su Bauman i Antolović u potpunom mraku, prolazili 200 metara dužine kroz naplavljene hodnike rudnika u vodi dubokoj i do 45 metara.

U naponu životne i stvaralačke snage, kada se već činilo da za njega nema granica, Karlo Bauman je u ljeto naredne godine stradao nesrećnim slučajem u samo 4 metra dubine mora, ispod kobilice parobroda „Žužemerk“ u splitskoj luci. Tragična smrt omiljenog sportiste, uvaženog naučnika i sposobnog inženjera, na koju i danas podsjeća spomen ploča postavljena 1955 na mjestu nesreće, prenerazila je najveći dalmatinski grad.

Posljednji ispraćaj ovog proslavljenog olimpijca bio je veličanstven, a hiljade ljudi okupile su se 8.jula 1954 u splitskoj gradskoj luci da na posljednje putovanje, brodom “Dalmacija” do Rijeke, isprate kovčeg sa Karlovim tijelom. Jedriličari njegovog “Labuda”su kružili punim jedrima po gradskoj luci, a barkasa “Ronilac” firme “Brodospas” simbolično je teglila jednu malu jedrilicu tipa “jola”. Jedrilica, imenom “Rose Marie”, jedrila je sama, bez svog dugogodiđnjeg kormilara, legende jugoslovenskog pomorstva, inženjera Karla Baumana koji je otplovio u vječnost.

„Jadranskim zidom sa stotinama brodica”

0
Naftna platforma
Naftna platforma

Referendumom, pa ako treba i „Jadranskim zidom sa stotinama brodica”, Živi zid blokirat će svaki pokušaj bušenja nafte u Jadrau, jer taj projekt smatra očajničkim potezom Milanovićeve Vlade na odlasku, najavili su u subotu iz Živog zida te pozvali Vladu da odustane od tog projekta.

Živi zid radi veliku kampanju protiv projekta eksploatacije nafte i plina u Jadranu, a osim toga stranka će svoju političku snagu provjeriti već 8. marta na prijevremenim izborima u šest od ukupno devet gradova, gdje su raspisani prijevremeni izbori za gradska vijeća i gradonačelnike, rekao je predsjednik Živog zida, Ivan Sinčić, u karlovačkoj Gradskoj knjižnici, na susretu sa članstvom.

Govoreći o eksploataciji nafte u Jadranu Sinčić je rekao da će, ako Vlada nastavi forsirati taj projekt bez da pita narod, oni organizirati zajednički referendum s drugim organizacijama koje se tom planu protive.

Prčanj – Spaljen Funjo

0

Na Prčanju je danas suđeno Kagarelu Rumpekoviću Portamerdu zvanom Funjo, „krivcu“ za sve loše što je mještane ovog malog živopisnog mjesta snašlo u protekloj godini.

Nakon presude Funjo je spaljen na prčanjskom mulu.

U karnevalskoj povorci učestvovale su mažoretke „Fešta“ i „Alisa“, Gradska muzika Kotor, veliki broj maski kao i karnevalska grupa „Čarolija tišine“, Resurnog centra iz Kotora.

Nakon dodjeljivanja nagrada najboljim maskama, u “Domu slobode” održana je tradicionalna “Pašticada” u organizaciji NVO „Bope“

Mala fešta od naranče oduševila…

0

Herceg-Novi danas je bio u znaku narandžasto – žute boje. Nova manifestacija Mala fešta od naranče u sklopu Praznika mimoze, dala je jednu novu dimenziju mediteransko bokeljskoj priči i opravdala očekivanja organizatora.

Svojevremeno popularni hercegnovski korzo, danas je bio pun brojnih posjetilaca, koji su degustirali brojne delicije od naranče.

U ponudi su bili džemovi od pitome i ljute naranče, mandarine, arancini, likeri, kolači, bilo je suvenira, kozmetike na bazi naranče, sadnica …

Oko stotinjak učesnika na dvadesetak tezgi ponudili su na degustaciju kao i na prodaju svoje proizvode. Bilo je i prikupljanja sredstava u humanitarne svrhe.

Organizatori, članovi NVO „Ruke“ izrazili su veliko zadovoljstvo odazivom građana, kao i zahvalnost svojim aktivistima, volonterima, koji su doprinjeli da kroz Malu feštu od naranče pošalju jednu poruku o drugačijem Herceg-Novom.

„Obnova entuzijazma i duha zajedništva osnova su Male fešte od naranče koja je gastronomski, edukativni, kulturološki, ekološki, ali i umjetnički događaj. Želimo da ova mala fešta nastavi da bude dio velikog Praznika mimoze, a planiramo i nove teme i aktivnosti.

Iza prve Male fešte od naranče stoje desetine volontera i kreativaca pokrenutih u toku višegodišnjeg trajanja manifestacije Dani kreativnosti Ruke.“ – poručili su organizatori.

Među brojnim izlagačima bili su Nova šansa, Urban Nova, Kolo srpskih sestara, Forum žena, Izbor, Koraci, PK „Vjeverice“, pojedini hotelijeri i ugostitelji, te članovi Udruženja Dubrovačke naranče.

U programu su nastupile male mažoreteke kluba „Lily“, pjevačka grupa „Lira“, mali klovnovi, žongleri…

Kotorski maskenbal proglašenje pobjednika

1

[KGVID poster=”/wp-content/uploads/2015/02/Kotorski_maskenbal_proglasenje_pobjednika_thumb4150.jpg” width=”700″ height=”395″]/wp-content/uploads/video/Kotorski_maskenbal_proglasenje_pobjednika.mp4[/KGVID]

U sklopu tradicionalnog zimskog kotorskog karnevala, u petak 20. februara u PC “Vukšić” – Radanovići održan je  maskenbal. Oko 150 maskiranih sa brojnim gostima, uživali su u dobrom raspoloženju i štimungu koji su stvorili VIS Tri kvarta i Lungo mare.

Žiri je podijelio 11 novčanih nagrada.

Nagrada publike u iznosu od 300 eura  i nagrada žirija  od 700 eura pripala je grupnoj maski “Kotorske kiše”.

Drugo  mjesto osvojila je  maska “Panjevi” i  500 eura, a  treće mjesto i 400 eura pripalo je maski pod nazivom “Lotosi”.

Kotorske kiše najbolja maska

0
Kotorske Kiše
Kotorske Kiše

U sklopu tradicionalnog zimskog kotorskog karnevala, u petak 20. februara u PC “Vukšić” održan je  maskenbal. Oko 150 maskiranih sa brojnim gostima, uživali su u dobrom raspoloženju i štimungu koji su stvorili VIS Tri kvarta i Lungo mare.

Žiri je trebao da podjeli nagrade za 3 grupne i 3 pojedinacne maske. Medjutim, zbog originalno uradjenih i fantasticnih kreacija, žiri je podijelio 11 novčanih nagrada.

Nagrada publike u iznosu od 300 eura  i nagrada žirija  od 700 eura pripala je grupnoj maski “Kotorske kiše”.

Drugo  mjesto osvojila je  maska “Panjevi” i  500 eura, a  treće mjesto i 400 eura pripalo je maski pod nazivom “Lotosi”.

Panj
Panj drugo mjesto

Po 300 eura dobile su grupne maske: “Šah”, “Pinokio”, “Medenjaci” i “Doktor”. Od pojedinačnih maski, po odluci žirija, po 100 eura dobile su maske “Kotorske štrige”, “Pajaci” i “Venecijanke”.

Lotosi
Lotosi treće mjesto

Žiri je radio u sastavu: Luka Knezovic – kapo karnevala i predsjednik žirija, Milos Dzeverdanovic, predsjednik Organizacionog odbora kotorskog karnevala, Mirza Krcic, clan Organizacionog odbora i Tanja Doncic.

Organizator JU Kulturni centar “Nikola Đurković, suorganizator TO Kotor, a pokrovitelj Opština Kotor.

Ekološka kampanja “Čisto more, naše more”

0
Čisto more - naše more
Čisto more – naše more

Kompanija Vodacom Tivat, svake godine tradicionalno, nizom aktivnosti obilježava Dan voda, 22. mart.

Ovogodišnje obilježavanje Dana voda Vodacom će posvetiti temi uticaja otpadnih voda na čistoću mora. Aktivnosti na obilježavanju ovoga dana odvijaće se u kontinuitetu od 20. februara do 22. marta i imaće formu ekološke kampanje.

Cilj ove jednomjesečne Vodacomove kampanje povodom globalnog Dana voda je da sa jedne strane utiče na podizanje svijesti o značaju sistemskog rješavanja problema otpadnih voda na crnogorskom primorju, u cilju očuvanja ekosistema priobalja i održivog razvoja primorja, a sa druge da kroz aktivnosti utiče na podizanje ekološke svijest o važnosti ličnog doprinosa u očuvanju čistoće mora.

Komunalne otpadne vode su glavni izvor zagađenja mora u cijelom obalnom području. Napori da se sistem sakupljanja, tretmana i ispuštanja otpadnih voda unaprijedi su u toku, a značajan napredak je postignut poboljšanjem kanalizacione mreže. Do sada, u Budvi je izgrađen pogon za prečišćavanje otpadnih voda, a u ostalih pet opština Primorja situacija je sledeća: u toku izgradnji PPOV u Herceg Novom, zajedničkog PPOV za Kotor i Tivat, a u Baru su u toku pripremne aktivnosti za izgradnju PPOV-a. Cilj Vodacoma je da se do 2020. godine stepen povezanosti stanovništva na kanalizacione sisteme poveća na 85% i da se u svim opštinama izgrade postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda.

Ne trebamo posebno podsjećati na koristi ovako rješenog sistema upravljanja otpadnim vodama: čisto Crnogorsko primorje, čista životna sredina, ispravna pitka voda, poboljšanje kvaliteta života stanovništva, zdravlja, turističke ponude, eliminacija neugodnih mirisa, eliminacija septičkih jama, očuvanje morske flore i faune, čisto i zdravo more, zdraviji ekosistem u priobalnom kopnenom pojasu.

Eko sistem našeg primorja, o čemu govore brojne naučne i primjenjene studije, na određenim tačkama ima visok procenat zagađenja i oštećenja. Jedan od indikatora njegovog zagađenja je i povlačenje morske trave, Posidonie oceanice, koja je zadnjih decenija kako ovdje, tako i na Mediteranu postala ugrožena biljna vrsta. Livade posidonie, koja raste samo tamo gdje je more čisto, predstavljaju pluća mora. Jedan metar kvadratni livade posidonie proizvede dnevno do 14 litara kiseonika, bez kojeg more ne bi moglo da obnavlja svoj živi svijet.

Upravo iz tih razloga ovogodišnja kampanje Vodacoma za Dan voda je u svom logou prikazala posidoniju u čistom okruženju, simbolično uokvirenu pojasom za spasavanje. Slogan kampanje za Dan voda glasi: Čisto more, naše more!

U toku jednomjesečne kampanje Vodacoma kroz razne aktivnosti biće uključena najšira javnost u tematiku ispravnog upravljanja otpadnim vodama, kao najvažnijeg načina očuvanja čistoće mora. Danas počinje prva aktivnost, koja ima za cilj podizanju svijesti mladih, uzrasta osnovne i srednje škole o značaju čistoće mora. Na socijalnim mrežama: Facebooku, Instagramu i You Tube postavljen je oglas koji poziva mlade da fotografišu ili snimaju video radove koji pokazuju sva lica našeg Jadranskog mora, i ono čisto i ono zagađeno.

Na ovaj način želi se podstaći njihov ekološki aktivizam, istraživčki duh, kreativnost i svijest o očuvanju životne sredine. Na Facebook profilu Čisto more naše more, Instagram #cistomore_nasemore i You Tube kanalu Cisto more Nase more mladi mogu postavljati svoje radove u periodu od 20.februara do 20. marta.

Radovi koji dobiju najviše lajkova ili pregleda biće proglašeni za najbolje i njima će pripasti vrijedne nagrade, koje će im Vodacom uručiti na svečanom obilježavnju Dana voda, 22.marta 2015. godine.

O toku same kampanje sa sloganom “Čisto more, naše more!” javnost ce biti redovno obavještavana preko www.vodacom.co.me i Facebook stranice Čisto more naše more.

Liflet Cisto more nase more

Zajednički nastup na “Holiday World 2015” u Pragu

0
Sajam u Pragu
Sajam u Pragu

Na 24. medjunarodnom sajmu turizma “Holiday World 2015”, u Pragu, jednom od najznačajnijih centralnoevropskih sajmova turizma, koji se održava od 19. do. 22. februara, svoju ponudu za predstojeću turisticku sezonu, na zajednickom standu, predstavile su lokalne turisticke organizacije opština Tivat, Budva, Kotor, Bar i Ulcinj.

Pored lokalnih turistickih organizacija, svoju ponudu su predstavili i brojni turisticki privrednici.

Na konferenciji za medije i turoperatore u ime Nacionalne turističke organizacije Crne Gore govorila je Ljiljana Čukić, koja je predstavila aktuelnu ponudu za predstojeću ljetnju turističku sezonu, planirane manifestacije, kulturne i zabavne sadržaje, ponudu za aktivan odmor i pozvala turiste iz Češke da svoj odmor provedu u Crnoj Gori.

Nakon press konferencije priređena je degustacija tradicionalnih crnogorskih proizvoda tokom koje su novinari imali priliku da od predstavnika lokalnih turističkih organizacija i turističke privrede dobiju detaljnije informacije o novitetima i specifičnostima ponude.

Sajam u Prag
Sajam u Pragu

Češka niskobudžetna aviokompanija „Smart Wings“ najavila je da će ovog ljeta saobraćati sa Crnom Gorom, dva puta nedjeljno na relaciji Prag- Podgorica-Prag, svake srijede i subote, od 30. maja do 26.septembra.

Tokom 2014. godine Crnu Goru je posjetilo preko 26.000 turista iz Češke koji su ostvarili približno 170.000 noćenja.

Prag sajam
Prag sajam

Na sajmu „Holiday World„ učestvuje 700 izlagača iz 46 zemalja, a očekuje se više od 30.000 posjetilaca. Ujedno se održavaju i međunarodni sajam gastronomije “Top Gastro” i specijalizovani turistički sajmom za golf “Golfshow”.

Prčanj – Karneval i Pašticada 21. februara

0
Prčanj karneval - arhiva
Prčanj karneval – arhiva

Tradicionalni karneval na Prčanju biće održan sutra, subota 21.februra s početkom u 15 sati. Kako najavljuju organizatori vesela karnevalska povorka, sa mažoretkama i Gradskom muzikom Kotor krće od Osnovne škole „Ivo Visin”.  „Krivcu” za sve nedaće sudiće se na prčanjskom mulu gdje će biti i spaljen.

Nakon dodjeljivanja nagrada najmaštovitijim maskama, u „Domu slobode” biće priređena „Pašticada”, tradicionalna svečanost koja već pedesetak godina okuplja isključivo prčanjske domaćine.

I ove godine pripremljen je bogat muzičko-zabavni i humoristički program poručuju organizator NVO „Bope” Prčanj.

Večeras u poslovnom centru Vukšić u Grblju od 21 sat veliki maskembal. Nova sala prima negdje između 250 i 300 zvanica uz maškarane grupe i pojedince organizatori očekuju dobru zabavu.

Pašticada Prčanj - foto arhiv
Pašticada Prčanj – foto arhiv

Zakup Kraljičine plaže – Royal grupa i dalje čeka

0
Kraljičina plaža
Kraljičina plaža

Javno preduzeće Morsko dobro iz Budve intenzivno pregovara sa kompanijom Royal grupom iz Ujedinjenih Arapskih Emirata o usklađivanju ugovora o dugoročnom zakupu Kraljičine plaže, koja se nalazi između Opština Bar i Budva.

“Na osnovu zaduženja Vlade Crne Gore, naše Javno preduzeće u dužem periodu realizuje aktivnosti vezane za pregovore sa inoinvestitorom Rojal grupom o ugovoru o zakupu morskog dobra na lokalitetu Dubovica na granici opština Budva i Bar. Predmet ugovora je dugoročan zakup prostora u zoni morskog dobra, uključujici i plažu Perčin Kraljeva plaža sa zapadne strane Rta Čanj, Rt Kotrobanja, odnosno morskog dobra uz zemljišni kompleks u zaleđu koji je ovaj investitor kupio od Opština Bar i Budva.

U pitanju je dugoročan ugovor koji ce saglasno Zakonu o državnoj imovini biti potpisan nakon što na njega da saglasnost Skupština Crne Gore”, kazao je Dnevnim novinama direktor Morskog dobra Rajko Barović.

U posljednje vrijeme u medijima se spekuliše ko je stvarni investitor koji želi da kupi zemljište na Dubovici. Uvidom u Centralnogi registar privrednih subjekata Crne Gore vidi se da je kod nas registrovano Društvo sa ograničenom odgovornošću “Queens beach development company” u Podgorici, koje je kćerka firma Royal grupe.

Kompanija Royal grupa pripada kraljevskoj porodici iz Abu Dabija i oni čekaju da se konačno riješi priča oko Kraljičine plaže. Od odluke crnogorskog parlamenta zavisi da li će Rojal grupa na prostoru Kraljičine plaže sagraditi ekskluzivni turistički kompleks.