Bošković se povlači, dolazi Pinjatić

0
Sa aerodroma Tivat - Foto skyscrapercity.com
Sa aerodroma Tivat – Foto skyscrapercity.com

Bord direktora „Aerodroma Crne Gore“ (ACG) prihvatio je zahtjev direktora aerodroma Tivat, mr Ranka Boškovića, da se povuče sa te funkcije. Bošković (SDP) koji je po struci inženjer tehnologije, bio je na čelu aerodroma Tivat od 2003 kada su ACG od JAT-a preuzeli vazdušne luke u Tivtu i Podgorici.

Bošković je značajno doprinio više nego utrostručenju obima prometa na tivatskom aerodromu za posljednjih 12 godina. Aerodrom Tivat lani je sa preko 910 hiljada putnika, bio osmi na listi od deset najprometnijih vazdušnih luka na području bivše Jugoslavije.

Bošković već godinu ipo dana traži da se povuče sa mjesta direktora, iz ličnih razloga, te da se sa te pozicije prebaci na neku manje zahtjevnu. On će ipak ostati u najužem rukovodstvu tivatske vazdušne luke, kao savjetnik novog direktora za pitanja razvoja aerodroma, što je veoma bitna pozicija s obzirom da aerodromu Tivat predstoji obimna modernizacija i proširenje u što će se u narednih nekoliko godina,uložiti oko 40 miliona eura.

Damir Pinjatic
Damir Pinjatic

Iz menadžmenta ACG nezvanično potvrđena informacija o Boškovićevom povlačenju sa mjesta direktora aerodroma Tivat, a koja na snagu stupa 1.maja. Njega će na čelu tivatske vazdušne luke prema pouzdanim, ali od menadžmenta ACG još nepotvrđenim informacijama, zamijeniti Damir Pinjatić. Pinjatić je iz Tivta, završio menadžment u pomorstvu u Kotoru i magistrirao ekonomiju na Ekonomskom fakultetu u Podgorici. Radio je u italijanskoj brodarskoj kompaniji „Bogazzi“ i za švajcarsku turističku kompananiju „Feral Travel“, a posljednjih 12 godina proveo je na mjestu direktora predstavništva Hrvatske gospodarske komore iz Zagreba u Crnoj Gori.

Prijavljeno devet brodova za “Superyacht Rendezvous”

0
Porto Montenegro - Foto Boka News
Porto Montenegro – Foto Boka News

Za učešće na manifestaciji “Superyacht Rendezvous 2015”čiji će Porto Montenegro biti domaćin od 2. do 5. Jula, do sada se prijavilo devet brodova.

Učešće su potvrdile jahte “Galactica” duga 50 metara i isto tolika “Exuma”, “Elena” duga 47 metara, 46-metarski “Blue Ice”, metar duži “Ingot”, 41 metara duga “Komokwa”, 39-metarska “Alyssa”, 35 metara dugi “C-side” i jahta “Seven Seconds”, duga 26 metara.

“Superyacht Rendezvous 2015” organizuje čuvena medijska grupacija posvećena jahting industriji – Boat International Media u saradnji sa Porto Montenegrom, a ove će godine prvi put ta prestižna manifestacija umjesto u marini mondenskog Monte Karla, biti priređena u Tivtu i Crnoj Gori.

Knjigu o logoru Preza objavio Istorijski institut Generalštaba Vojske Italije

0
Sa promocije u Rimu
Sa promocije u Rimu

Knjiga tivatskog publiciste Vaska Kostića „Preza- koncentracioni logor“, objavljena je u Italiji, u prevodu na italijanski jezik, a izdavač ovog djela tivatskog publiciste je Istorijski institut Generalštaba Vojske Italije.

Knjiga koja u italijanskoj verziji nosi naziv „Storia di un prigionero degli Italiani durante la guerra in Montenegro 1941-1943“ (Priča jednog italijanskog zarobljenika tokom rata u Crnoj Gori 1941-1943), originalno je objavljena 2010 u izdanju Srpske književne zadruge iz Podgorice. Knjiga se bavi dešavanjima u Drugom svjetskom ratu kada je više stotina intelektualaca iz Boke Kotorske, među kojima je bio I Kostićev otac Mirko, internirano od strane italijanskih okupacionih vlasti u logor Preza u Albaniji.

Kostićeva knjiga zaintrigirala je italijanske vojne istoričare zahvaljujući zalaganju dr Mile Mihailović, profesorice klasične filologije iz Rima. Ova rođena Novosađanka živi uItaliji, gdje pored ostaloga, radi i za italijansku državnu televiziju RAI.

Vasko Kostić
Vasko Kostić

“Ona me je, nakon što je pročitala moju knjigu “Preza-koncentracioni logor”, kontaktirala i u ime Istorijskog instituta generalštaba Vojske Italije, zamolila za dozvolu da knjiga bude prevedena na italijanski jezik i objavljena u Rimu. Naravno da sam to prihvatio jer mi je izuzetna čast da se moje istraživanje svega što se sa našim ljudima događalo tokom zarobljeništva u italijanskim vojnim logorima u Albaniji, na ovaj način prezentira javnosti te države, i to pod “pečatom” tako ugledne institucije kao što je Istorijski institut Generalštaba Vojske Italije.”- kazao je Kostić koji je nedavno gostovao i na promociji italijanskog izdanja svoje knjige u Rimu, upriličenom u reprezentativnom ambijentu palate an Makuto gdje je i sjedište biblioteke Skupštine i Senata Italije.

Kostićevu knjigu na promociji kojoj je prisustvovao i crnogorskoi ambasador u Rimu dr Anton Sbutega, predstavili su senatori Lučo Tot i Karlo Đovanardi, professr na katedri za vojnu sociologiju Visoke škole odbrane, pukovnik Antonino Zarkone, artiljerijski general Elio Rićardi, prof.dr Italija Đaka iz Nacionalnog udruženja Venecije Đulije i Dalmacije, te sam autor i dr. Mila Mihailović.

Naslovnica italijanskog izdanja Kosticeve knjige
Naslovnica italijanskog izdanja Kosticeve knjige

“U logoru u Prezi su bili samo Bokelji, intelektualci koji nijesu htjeli da rade za Italiju koja je 1941 anektirala Boku. To su bili državni činovnici koji su odbili da rade za neprijatelja. Moj otac, ali i ostali svjedoci su pričali da je to više bio sportski, nego logor smrti kakva su inače bila takva mjesta. Preza je bila blizu mora, čak se iz nje vidio Lovćen, a tamo su zatočenici imali uslove da rade i pišu. Zahvaljujući Ristu Kovijaniću, sakupljeni su svi njihovi literarni radovi i prepiske, a ja sam objavio još jednu knjigu o Prezi u kojoj sam objavio pisma i druge dopise zarobljenika.” – kazao je Kostić.

Njegova knjiga o italijanskom vojnom logoru u Albaniji za Bokelje, od strane senator Đovanardija, ocijenjena je kao “svjedočanstvo od neprocjenjive istorijske vrijednosti”. Načelnik Istorijskog institute Generalštaba Vojske Italije, pukovnik Kristijano de Kiđi, najavio je da će Kostićeva knjiga u njihovom izdanju, biti predstavljena i na predstojećem Salonu knjige u Torinu koji se održava u maju i koji je jedan od največćih evropskih književnih sajmova.

Urnebesna tragedija

0
Urnebesna tragedija
Urnebesna tragedija

20. Hercegnovske aprilske pozorišne svečanosti 2015.
Crnogorsko narodno pozorište, predstava, URNEBESNA TRAGEDIJA 16. april /četvrtak/ 20:30
tekst: Dušan Kovačević režija: Veljko Mićunović

 

Nova „Resinex“ plutajuća brana čuva zaliv

0
Nove stubne plutace za eko branu oko pumpne stanice Porto Montenegra
Nove stubne plutace za eko branu oko pumpne stanice Porto Montenegra

Marina za mega jahte Porto Montenegro nabavila je novu najmoderniju opremu za spriječavanje zagađenja mora izlivanjem nafte. Riječ je o novoj plutajućoj brani poznatog italijanskog proizvođača „Resinex“, a koja se ovih dana instalira u akvatorijumu što okružuje nedavno sagrađeni novi gat i instalaciju za snabdijevanje jahti gorivom na sjevernom kraju mula 5.

Pažnju javnosti privukle su tri velike žute stubne plutače koje je operativa hidrograđevinske firme „Yu Briv“ ovih dana postavila na jednakoj udaljenosti od krajeva gata pumpne stanice.

„ Riječ je o plutajućoj barijeri proizvođača “Resinex” koja se instalira kako bi, u slučaju izlivanja goriva prilikom punjenja jahti, spriječila razlivanje goriva po moru i dalju kontaminaciju morske vode. Ovo je novi jedinstveni sistem, koji u mnogome olakšava korišćenje i upravljanje plutajućim barijerama i pruža bolju zastitu od širenja izlivenih zauljenih tečnosti.”- potvrdli su iz Porto Montenegra, ne precizirajući koliko ih je koštala nabavka i instalacija nove opreme.

U proteklih nekoliko godina na pumpnoj stanici Porto Montenegra u nekoliko navrata dešavali su se manji ili veći ekološki incidenti sa prosipanjem nafte koja je umjesto u tankove jahti, dospjevala u more.Porto Montenegro je prilikom tankovanja jahti, kao mjeru prevencije koristio staru mobilnu plutajuću branu koja mu je ostala još od bivšeg Arsenala, ali to se nije pokazalo kao baš efikasno riješenje, pa je odlučeno da se nabavi novi sistem iz Italije.

Novoizgradjena pumpna stanica za jahte sa plutacama za Resinex barijeru
Novoizgradjena pumpna stanica za jahte sa plutacama za Resinex barijeru

Nova “Resinexova” barijera se sastoji od linearnih polietilenskih segmenata koje na morskopj površini održavaju po 4 plovka po segmentu u linearnom polietilenu ispunjenim poliuretanskom pjenom. Barijeru uspravnom u moru “drže” i stabilnost joj daje balast od čeličnih tabli na njenom donjem kraju. Svaki pojedinačni segment je opremljen sa djelovima od inoxa za povezivanje sa ostalima, što brani daje fleksibilnost i mogućnost da se dimenzioniše zavisno od potreba, odnosno veličine akvatorijmuma koji treba izolovati.

Barijera je na uglovima akvatorijmuma koji se ograđuje, spojena sa “Resinex” elastičnim bovama, koje služe da omoguće sidrenje, odnosno povezivanje brane sa morskim dnom. Elastične bove čiji je neobičan izgled proteklih dana zaintrigirao Tivćane, se sastoje od čelične konstrukcije koja se oslanja na veliki podvodni plovak zapremine skoro šest kubika, proizveden u rotirajućem kalupu od polietilena i ispunjen gustom poliuretanskom pjenom. Nove bove su radi boljeg uočavanja, opremljene sa signalnim pomorskim svjetlima dometa do 2 milje, a za betonsko sidro na dnu mora, povezane su sa glavnim i dva stabilizirajuća lanca.

Inače, sjeverni dio mula V Porto Montenegra na kome se nalazi nova pumpna stanica za snabdijevanje jahti gorivom i novi dispečarski centar za upravljanje pumpama koje iz rezervara na kopnu ukupne zapremine 900 kubika, transferišu gorivo do jahti.

Tivatski nautički centar već je ranije kupovao opremu koju pravi taj čuveni italijanski proizvođač, pa je “Resinex” Porto Montenegru 2011 isporučio ukupno 17 velikih priveznih plutača koje se koriste za najveće jahte što dolaze u tu marinu.

Splitska gradska luka će do ljeta 2016. biti biser Mediterana

0
Splitska-gradska-luka
Splitska-gradska-luka

Kamene gromade za izgradnju nasipa koji će štititi vanjske vezove na lukobranu deponirane su u Gradskoj luci Split.

Kameno “brdo” podsjetnik je na obećanje Lučke uprave Split da će na zapadnom vanjskom vezu najveći kruzeri pristajati već na ljeto 2016. godine.

Milan Blaževski, direktor Lučke uprave, kaže da prva faza projekta obuhvaća izgradnju zapadnog, dužeg veza, graničnog prijelaza za putnike, te izgradnju utvrdice na lukobranu i rekonstrukciju svjetionika na “glavi” Đige.

Radovi su počeli prošlog ljeta i biti će završeni krajem ove godine.

– Za prihvat najvećih brodova na kružnim putovanjima, zapadni vez biti će spreman do ljeta iduće godine. Tada će biti završena i druga faza projekta u kojoj se gradi istočni vez – ističe Blaževski.

Najveći projekt u povijesti luke vrijedan je 23,3 milijuna eura i financira se kreditom Europske banke za obnovu i razvoj koji će vraćati krovna lučka ustanova i država. Uz to, Lučka uprava do ovog ljeta planira završiti niz popratnih projekata koje financira vlastitim sredstvima, pa je središnje pristanište kod zgrade putničkog terminala sada jedno veliko gradilište.

Direktor Blaževski najavljuje i ulaganje 600.000 kuna u rekonstrukciju obalnog zida na središnjem pristaništu gdje će se zamijeniti prve “rampe” za pristajanje trajekata, postavljene prije 40 godina. Još 600.000 kuna ulaže se u obnovu postojećeg kanalizacijskog sustava.

Izgradnju vanjskih vezova pratit će rekonstrukcija i prilagođavanje putničkog terminala za uvjete schengenskoga graničnog režima, te za ostale sadržaje poput agencija, mjenjačnica, restorana, hotela…

Među ostalim, rekonstruirat će se nekadašnja tvornica pića podno Katalinića briga koju je bivša uprava “Dalmacijavina“ predala državi jer se nalazi na pomorskom dobru.

Prema riječima našeg sugovornika, radi se o prestižnoj lokaciji za kongresni turizam, te za vrhunske ugostiteljske i druge komercijalne sadržaje.

– Tijekom ove godine raspisat ćemo natječaj za arhitektonsko rješenje za rekonstrukciju cijelog pojasa, a sljedeće godine i natječaj za koncesionara – zaključuje Blaževski.

Tanja Gattin Zebić

Novosel – Biće problem ako se odustane od naplate poreza na privatnu imovinu na koju se upisala država

0
Photo: Boka News
Photo: Boka News

Gradonačelnik Tivta Ivan Novosel ocijenio je da će toj opštini biti veliki problem ukoliko bude morala da odustane od naplate poreza na privatnu imovinu koju je država, pozivajući se na stari zakon o gradskom građevinskom zemljištu i nepravilno tumačeći Zakon o morskom dobru, upisala na sebe. Država je te placeve, čak i kuće, pogotovo one koje se nalaze na obali, iako ih nikada nije ekspropisala, upisala na sebe kao vlansika, dok se njihovi pravi sopstvenici – građani, zvanično u katastru vode kao korisnici tobožnje „državne“ imovine. Opštine su, uprkos tome što Zakon o porezu na nepokretnosti jasno propisuje drugačiju praksu, tim istim građanima godinama „odrezivale“ i naplaćivale porez na nepokretnosti koje im, barem zvanično, ne pripadaju, već su svojina države.

Ministarstvo finansija je, odgovarajući na pitanja prije desetak dana zvanično saopštilo da je takva praksa lokalnih uprava nelegalna i da je protivna članu 4. Zakona o porezu na nepokretnosti.

„Ja sam i medija saznao za takvo tumačenje Ministarstva finansija koje međutim, mi zvanično nikada nismo dobili. Opštini Tivat čijih je 17 posto teritorije u zoni morskog dobra i gdje se nalaze brojne nekretnine, naravno da bi to bio ozbiljan problem.“- kazao je gradonačelnik Ivan Novosel. On smatra da „suština zakona nije da se zona morskog dobra izuzme od plaćanja poreza na nepokretnosti.“

„Mislim da se radi o nekom tumačenju više proizvoljnom. Kažem, nisam dobio taj akt, da li je on u nekoj zvaničnoj formi. To sam samo pročitao u medijima, ali dok ne dobijem neku zvaničnu informaciju, ne mogu o tome da se opredijelim.“- kazao je tivatski gradonačelnik.

„Važećim Zakonom o porezu na nepokretnosti, nije propisana mogućnost utvrđivanja poreske obaveze za korisnika nepokretnosti u slučaju kada je poznat vlasnik te nepokretnosti. Korisnik nepokretnosti je  poreski obveznik jedino ako je vlasnik nepokretnosti  nepoznat.”- kazali su prije desetak dana “ u Ministarstvu finansija.

Budući da je formalni vlasnik spornih nepokretnosti (gradsko gradjevinsko zemljište dio nekretnina u zoni morskog dobra) poznat, a to je (za sada) država, opštine su njihovim “korisnicima” – građanima, potpuno nelegalno godinama naplaćivale ovu dadžbinu.

“Nije bilo zakonskog osnova za oporezivanje.” – odgovoreno je iz PR službe Ministarstva finansija na pitanje da li su građani koji su dobijali takva poreska riješenja, uopšte bili u obavezi da ih plaćaju. Iz Mnistarstva su naglasili da je obračun i naplata poreza na nepokretnosti u nadležnosti opština, a eventualni drugostepeni postupak u nadležnosti Upravnog suda. Stoga, iz resora ministra Radoja Žugića, tvrde da oni nemaju ništa sa tolerisanjem dugogodišnje prakse opština da protivpravno naplaćuju porez, iako Ministarstvo finansja treba da kontroliše zakonitost finansijskog poslovanja lokalnih uprava.

20. Hercegnovske Aprilske Pozorišne Svečanosti

0

Svečаnom аkаdemijom pod motom „Ploviti se morа“ u čаst 30 godinа Hercegnovskog pozorištа i 20 godinа HAPS-а u srijedu 15.аprilа počeće Hercegnovske аprilske pozorišne svečаnosti.

Svečаno otvаrаnje 20 HAPS-а je u srijedu, 15.аprilа u Dvorаni „Pаrk“ sа početkom u 20 sati.

Radarska antena postavljena na Crnom rtu

0
Crni rt
Crni rt

Na lokaciji Crni rt kod Sutomora jučer je instalirana radarska antena i time se ušlo u završnicu VTMIS projekta – sistema za nadzor i kontrolu pomorskog saobraćaja, zvanično je saopšteno.

EU je donirala 2,8 miliona eura za ovaj projekat, koji bi u probni rad trebao da bude pušten sredinom maja. Vrijednost crnogorskog učešća u projektu je 700.000 eura ili 20 %.

VTS/VTMIS oprema će, osim na Crnom rtu, biti postavljena na Obosniku (opština Herneg Novi) i Mavrijanu (opština Ulcinj).

Sistem za nadzor i upravljanje pomorskim saobraćajem je složen tehnički i informacioni sistem, namijenjen za praćenje, upravljanje i organizaciju pomorskog saobraćaja u unutrašnjim morskim vodama, teritorijalnom moru i epikontinentalnom pojasu Crne Gore. Sprovodi se u cilju povećanja sigurnosti pomorske plovidbe, efikasnosti pomorskog saobraćaja i zaštite morskog prostora, i obuhvata:

– prikupljanje podataka o pomorskim objektima i pomorskom saobraćaju,

– davanje podataka pomorskim objektima,

– davanje plovidbenih savjeta i podrške u plovidbi pomorskim objektima,

– organizaciju plovidbe i upravljanje pomorskim saobraćajem.

Implementacija VTMIS-a u Crnoj Gori, odnosno uspostavljanje sistema za nadzor i kontrolu pomorskog saobraćaja, ova aktivnost je vrijedna 1.800,000 €, u toku je i nakon njenog završetka Uprava odnosno Država Crna Gora, će dobiti vrijednu sofisticiranu opremu za nadzor pomorskog saobraćaja i to:

– Radare najnovije generacije solid state tehnologije (200W, lako detektovanje veoma malih objekata na moru, ušteda prilikom održavanja, napredne karakteristike itd.)

– VHF primo predajnike,

– AIS bazne stanice,

– radio-kumunikacionu opremu,

– VTMIS softver,

– meteo stanice i

– radiogoniometre

Tivat – Veliki gradski park kroz istoriju

0

„Veliki gradski park kroz istoriju“ naziv je izložbe fotografija koja je sinoć otvorena u galeriji Centra za kulturu, ljetnikovac Buća u Tivtu. Izložbu posvećenu najvećoj botaničkoj bašti na južnom Jadranu, priredila je NVO „Evropski dom“ iz Tivta koja već 15 godina intenzivno radi na promociji, valorizaciji i zaštiti Velikog gradskog parka.

„Evropski dom Tivat osnovan je 2000. godine i već svoj prvi projekat 2001. godine posvetio je Velikom gradskom parku. U pitanju je bila izložba fotografija uz štampanje brošura, a projekat se zvao Veliki gradski park Tivat- zaboravljena ljepota. Tokom svih ovih petnaest godina uvijek smo se rado vraćali brizi o Gradskom parku, koji je od 1968. godine je zaštićeni objekat prirode, a konačno u januaru ove godine Odlukom Skupštine Opštine Tivat dobio je status spomenika prirode. Večeras se moramo sjetiti i imena Maksimilijana Daublebskog fon Šterneka komandanta Ratne mornarice Austro-Ugarske po čijem nalogu je park i podignut 1892.godine, koji je naredio , komandantima svih austrougarskih ratnih brodova koji su se sa dugih putovanja po svijetu vraćali u Boku, da sa sobom donose primjerke biljaka karakterističnih za daleke zemlje koje su posjetili,“ kazala je predsjednica NVO „Evropskog doma Tivat“ Marijana Mišić Škanata.

Izložbu je otvorio Petar Vujović, savjetnik predsjednika Opštine za međunarodne odnose i ekonomski razvoj koji je između ostalog kazao.

„Posmatrajući ovu izložbu nisam mogao ostati ravnodušan. Gledajući ove fotografije pokušavam zamisliti kako je to nekada bilo kada su naši preci i mornari sa dalekih vijađa donosili razno bilje i sadili ga u park sa velikom ljubavi.

Svi smo mi još kao djeca i učenici provdili veliki dio vremena u ovom parku, dosta urađenih domaćih zadataka, igranja, skupljanja bilja za herbarium, prvi poljubci i simpatije u ovom parku. Nekako mi se čini da su sve te uspomene ostale u krošnjama u našem parku i nedaju da se otrgnut zaboravu. Na nama ostaje i moramo biti svjesni činjenice da ljubav prema parku moramo prenositi i na mlađe naraštaje i nastojati im utkati tu ljubav, ništa veću ali ništa manju što su i naši preci, odnosno naši roditelji nama utkali.“- kazao je Vujović.

Autori izložbe su arh. Marija Nikolić i inž. hortikulture Igor Mamula.

Pored brojnih posjetilaca, otvorenju izložbe prisustvovao je i ambasador Austrije u Crnoj Gori Johan Frojlih.

Gradski park Tivat - izložba
Gradski park Tivat – izložba

Gradski park na nekadašnjim imanjima plemićkih porodica Radali i Luković, podignut je 1892 godine, po naredbi tadašnjeg komandanta Ratne mornarice Austro-Ugarske, admirala Maksimilijana Daublebskog fon Šterneka. On je želio da uredi najbližu okolinu nove vojno-pomorske baze, odnosno vojnog brodogradilišta Arsenal koji je u Tivtu, takođe po Šternekovoj naredbi, podignut krajem 19.vijeka i sa radom je počeo 1889 godine.

Autsrougarski admiral je stoga, komandantima svih austrougarskih ratnih brodova koji su se sa dugih putovanja po svijetu vraćali u Boku, naredio da sa sobom donose primjerke biljaka karakterističnih za daleke zemlje koje su posjetili, a one su sađene u tadašnjem Marine –parku, kao se zvanično zvala ova velika botanička bašta što se prostire na oko 4 hektara.

Tadašnji predsjednik Opštine Tivat Marko Krstović potpisao je odluku o besplatnom ustupanju zemljišta za Veliki gradski park.