Autorski debi album “Neka druga” Aleksandre Bijelić i kvinteta “Alex B. & The Fergusons”

0
Autorski debi album “Neka druga” Aleksandre Bijelić i kvinteta “Alex B. & The Fergusons”
Aleksandra Bijelić na Pjaci od Jazza u Kotoru

Odgovor na vječito pitanje “Gdje ljubav spava” tražila sam u svima nama, u prirodi, živim bićima, umjetničkim djelima, možda sam ga i pronašla baš u Boki jer je prebogata mogućnostima za traganjem i zato sam spot snimila baš u Kotoru, kazala Aleksandra Bijelić za BN.

Džez pjevačica Aleksandra Bijelić, redovna učesnica KotorArt programa “Pjaca od Džeza” i često gošća džez-klubova u Crnoj Gori, nedavno je sa svojim kvintetom “Alex B. & The Fergusons” objavila  svoj autorski debi album pod nazivom “Neka druga”.  Pored pjesme “Gde ljubav spava”, koja je prvi zvanični singl sa albuma, u izdanju SEKVOJA record tu je još osam džez-pop pjesama koje su svojevrsno muzičko pripovijedanje Aleksandre Bijelić. Na tekst Bojane Stojkov Aleksandra Bijelić dodala je svoju muzičku magiju i nastala je milozvučna pop balada “Gdje ljubav spava”, za koju je spot snimila upravo u Kotoru, odakle vodi i porijeklo. Stoga se Boki uvijek rado vraća, iako živi i radi na relaciji Beograd-Vršac.

-Ne mogu precizno odvojiti Kotor i Beograd, otac mi je Kotoranin, majka Beograđanka, jednako sam vremena provodila u oba grada, ali sam od ranog djetinjstva bila više emotivno vezana za Kotor zbog njegove ljepote, šarma, kulturne baštine, bogate istorije. Beograd je veliki grad, svačiji i ničiji. U Kotoru sam se više osjećala da sam “doma”. Tu sam kao dijete doživjela prve javne nastupe na tek obnovljenim pjacama poslije zemljotresa, igre sa djecom, a sa nekima od njih su to postala prijateljstva za čitav život, ali sam tu i spoznala da može postojati zaljubljenost u život i u jedan grad kome se uvijek rado vraćam, kaže Aleksandra za Boka News.

Ističe da je muzika sa novog albuma ona “koja je sluša u jednom dahu”, kao spoj talenta, vizije, spontanosti, predanog rada svakog ko je na ovom muzičkom projektu učestvovao. Pored Aleksandre, koja je autorka većine tekstova i muzike, svoj pečat na albumu “Neka druga”dali su: Lazar Arsović (produkcija, gitara, perkusije), Srđan Marković (muzika, prateći vokali), Bojana Stojkov (tekst “Gde ljubav spava”), Ivan Aleksijević (aranžmani, klavir), Milan Pavković (kontrabas), Petar Radmilović (bubnjevi), Kristijan Mlačak (saksofon), Nemanja Banović (truba) i specijalni gost Aleksandar Stojić (klasična gitara), Aleksandra Klenkovski (gudački instrumenti), Branislav Radovanović (stručni konsultant), Merry Gospel hora, Luka Ignjatović (saksofon), Andrija Gavrilović A.N.D.R. (truba), Filip Bulatović (klavijature, aranžman), Petar Krstajić (bas gitara).

 Aleksandra nam otkriva da inspiraciju nalazi u osjećaju slobode, koji ima upravo kada je u Boki Kotorskoj.

 – Džez je muzika kojom se bavim, ona vječito traga za slobodom izraza. Često baš ovdje razmišljam o toj slobodi i zamišljam da letim iznad čitave Boke, možda sam za neke pjesme baš tu pronašla inspiraciju. Džez muzika me je naučila slobodi kreacije u momentu (inače u slobodno vrijeme i slikam, volim i različite kreativne zanate), ali i zajedništvu u širem i užem smislu. Ovdje sam naučila o međusobnom poštovanju različitih vjeroispovjesti i nacionalnosti. Neka se svako osjeća kako želi, to je njegovo lično opredeljenje, jedino je važno međusobno uvažavanje sa “komšijama” ili u užem smislu u muzici sa kolegama na sceni, kaže Bijelić za BN.

Univerzalna tema ljubavi u numeri “Gdje ljubav spava” tretirana je kao pitanje, kao afirmativna čežnja, nada, ni jednog trenutka ni muzički ni lirično ne prelazeći u patetiku. Na albumu se nalazi još jedna verzija ovog debi singla, nešto drugačijeg zvuka, kao rezultat Aleksandrine saradnje sa jednim od trenutno najtraženijih mladih aranžera Filipom Bulatovićem (Mapo Keys) i producentom Andrijom Gavrilovićem A.N.D.R.

-Moj album zaokružen je prvom i posljednjom numerom pod istim nazivom “Gdje ljubav spava” ali u različitom aranžmanu. Odgovor na to vječito pitanje tražila sam u svima nama, u prirodi, živim bićima, umjetničkim djelima, možda sam ga i pronašla baš u Boki jer je prebogata mogućnostima za traganjem i zato sam spot snimila baš u Kotoru, kazala nam je Aleksandra Bijelić.

Sav Alaksandrin džez

Na domaćoj džez i pop sceni prisutna je skoro dvije decenije. Poslije mature na klavirskom odsjeku u Srednjoj muzičkoj školi Mokranjac i paralelno na Odsjeku za džez pjevanje u Muzičkoj školi Stanković u Beogradu, diplomirala je na Odsjeku za teoriju i muzičku pedagogiju na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, gdje je završila i master studije na Katedri za džez i popularnu muziku. Pored uspješne koncertne karijere, ona se aktivno i bavi vokalnom pedagogijom – profesorka je savremenog pjevanja u Srednjoj muzičkoj školi Josif Marinković u Vršcu.

Kontinuirano nastupa sa Big Bendom RTS-a i Beogradskim Diksilend orkestrom sa kojim ima objavljen album All that jass. Sa svojim bendom, kvintetom Alex & the Fergusons, objavila je zbirku obrada pop i džez klasika pod nazivom A Basement Session. Održala je mnogobrojne koncerte u zemlji, regionu i inostranstvu nastupajući u različitim formacijama, od dua, trija do džez kvinteta i velikih orkestara.

Zahvaljujući izuzetnom talentu, neospornoj muzikalnosti, specifičnoj boji glasa i vokalnoj tehnici Aleksandra Bijelić sarađuje s brojnim muzičarima regionalne džez, pop i rok scene, a njen vokal može se čuti i u reklamama, špicama, animiranim filmovima (Princeze sirene, Kirari, Jagodica Bobica, Lenji grad…).

Album je dostupan preko linka: https://drive.google.com/drive/folders/1MpVFS7DUkMH7GvRoCtNz_kOlmiKjDqDq?usp=drive_link

Spot  je sniman u Kotoru

Drugi video, https://youtu.be/Ku7QUzi-AXw?si=ho_sipp_G3GsDsy6, scenski igrokaz za pjesmu Ona te razume radio je poznati glumac Ivan Jevtović.

/M.D.P./

Međunarodni gimnastički kamp za djevojčice u Radanovićima

0
Međunarodni gimnastički kamp za djevojčice u Radanovićima
Gimnastika – foto Radio Kotor

Protekle sedmice je u sali “Fer plejer” u Radanovićima završen desetodnevni međunarodni gimnastički kamp, koji je vodila Katarina Ševčuk iz Budve, a na kojem je učestvovalo 25 djevojčica iz Sjedinjenih Američkih Država, Kuvajta, Slovenije, Austrije, Srbije, Turske, Engleske i Crne Gore.

Ono što je planirano, to je i odrađeno,a “Fer plejer” se i ovog puta pokazao kao dobar domaćin,koji je učesnicama pružio odlične uslove za rad.

Kako nam je kazala Ševčuk, u prijestonici crnogorskog turizma nedavno je osnovana Montenegro Gimnastik Akademija,koja okuplja više od 20 članica iz raznih gradova,a među njima i Kotor.

Treninzi i vježbanje obavljaju se u Budvi i Radanovićima.

Bokeški Forum: Sramotan (ne)rad velikog broja tivatskih taksista

0
Bokeški Forum: Sramotan (ne)rad velikog broja tivatskih taksista
Bokeški forum

Ogroman broj tivatskih taksi udruženja i privatnih taksista, posebno onih koji svoj posao obavljaju na stajalištima po gradu, bruka je i sramota za profesiju kojom se bave, saopteno je danas iz Bokeškog Foruma.

Koristimo ovu priliku da sve nepravilnosti i bahatost građani Tivta prijave nadleznim sekretarijatima, kako bi se krenulo sa procedurom oduzimanja licenci i zabranom izdavanja licenci za naredni period. Pozivamo sve oštećene da prijave dostave i direktno potpredsjedniku Opštine Tivat dr Andriji Petkoviću na adresu:

potpredsjednik.petkovic@opstinativat.me

Da dostave ili ime i prezime vozača taksija, broj taksija i ime taksi udruženja ili registarski broj tablice, kako bi pokrenuli postupak oduzimanja licence.

Užasno je to što se mimo standarda i postavljenih pravila odbijaju kraće vožnje u gradu ili se za njih traži veća cijena od propisane. I što se međugradske vožnje prema Kotoru u Budvi naplaćuju od 50, 70 pa i više eura.

Pored gradskih vožnji, posebno je sramotno čekanje i javašluk po Aerodromu, gdje je prvi kontakt gostiju sa njima najblaže rečeno šokantan.

Insistiraćemo da se u narednoj sezoni uvede dress code na aerodromima, kao i na gradskim stajalištima.

Ovom prilikom pozivamo još jednom sve oštećene, diskriminisane, neadekvatno uslužene da se obrate na gore pomenute adrese.

Želimo da se zahvalimo rijetkim izuzecima koji svoj posao obavljaju pošteno i po svim standardima (da ih ne imenujemo jer će se sami prepoznati), saopšteno je danas iz Bokeškog Foruma.

Za 24 sata 15 saobraćajnih nezgoda, jedna osoba poginula

0
Za 24 sata 15 saobraćajnih nezgoda, jedna osoba poginula
Saobraćaj – foto Boka News

U Crnoj Gori, u posljednja 24 sata, dogodilo se 15 saobraćajnih nezgoda, u kojima je jedna osoba poginula, dok je sedam lakše povrijeđeno.

Iz Operativno-komunikacionog centra Uprave policije kazali su da se u Podgorici dogodilo pet saobraćajnih nezgoda, a u Baru i Budvi po dvije.

Po jedna nezgoda evidentirana je u Kotoru, Tivtu, Bijelom Polju, Mojkovcu, Beranama i Nikišiću.

Izdata su 453 naloga za uplatu novčanih kazni i podnijeto 65 prekršajnih prijava.

Policija je oduzela devet pari registarskih tablica.

Fešta nad feštama, Bokeška noć 2024. – Video

0

Kotor – Prethodnog vikenda održana je tradicionalna manifestacija Bokeška noć 2024. koja je zaštićena kao nematerijalna kulturna baština Crne Gore. Nakon defilea okićenih barki u akvatorijum podno zidina Staroga grada fešta je nastavljena na trgovima. Dio atmosfere prenosimo u video zapisu.

Iz OJU Muzej Kotor podsjećaju da se u arhivu Muzeja grada Perasta čuvaju se dokumenta koja je Načelstvo sreza Bokokotorskog uputilo opštinskoj upravi povodom predstojeće posjete kralja Engleske Edvarda VIII Boki Kotorskoj zakazane za 23. avgust 1936. godine.

Iako se znalo da kralj nije raspoložen za dočeke i ceremonije, građanstvo je visokom gostu htjelo pokazati dobrodošlicu. U dokumentima se stanovništvu preporučuje da kuće okiti zastavama i cvijećem, a da pri uplovljavanju kralja sa pratnjom puca iz mužara i zvoni sa zvonika crkava.

Sem navedenog, sugeriše se upravnicima bokokotorskih gradova da organizuju Venecijansku noć i iluminaciju vatrom Boke i okolnih brda. Periodika iz tog vremena bilježi da je u čast engleskog suverena organizovana čuvena Bokeljska noć sa iluminacijom cijelog zaliva.

Kako je bilo ove godine pogledajte u našem video zapisu.

“Vukovi, škola počinje”

0
“Vukovi, škola počinje”
Škola počinje

Turistička organizacija Tivat u saradnji sa Avanturističkim klubom K4 organizuje događaj za djecu koji će se realizovati u petak 30.08. u Malom parku u centru grada. Riječ je o programu koji je prilagođen djeci od 4 do 10 godina, a isti je osmišljen u cilju pružanja razonode prije početka nove školske godine.

TO Tivat se trudi da sprovođenjem mnogobrojnih aktivnosti priredi sugrađanima i gostima našeg grada zabavu koju će pamtiti i trenutke u kojima će uživati.

Ovog puta fokus je na najmlađoj populaciji te će se u Malom gradskom parku, uoči početka nove školske godine realizovati zanimljiv interaktivni program za naše mališane i školarce. U periodu od 10h do 12h djeca će imati priliku da aktivno učestvuju u programu pod nazivom “Vukovi, škola počinje”  i da kroz 10 igara oprobaju svoje vještine. Cjelokupan program realizovaće se uz podršku DJ-a koji će biti zadužen za prigodan muzički sadržaj.

Ideja za ručak: starinsko riblje jelo nekima je bolje od brodeta, a priprema se brzo i lagano

0
Ideja za ručak: starinsko riblje jelo nekima je bolje od brodeta, a priprema se brzo i lagano
Aqua pazza
Shutterstock

Ako vas posluži sreća pa se domognete par dobrih komada bijele ribe, nudimo vam recept koji vrijedi isprobati. Riječ je o jelu koje donekle podsjeća na brodet ili gustu riblju juhu, ali nije ni jedno ni drugo. Riječ je o starinskom jelu iz talijanske kuhinje koje se naziva Pesce all’ Acqua Pazza – riba u “ludoj vodi” – ili kraće Acqua Pazza.

Za pripremu se najčešće koriste arbuni, ali proći će i oradee, ovčice, zubaci, škrpine… odnosno svaka riba s čvrstim bijelim mesom.

Neki ovom jelu vole dodati različite sastojke poput krumpira, plodova mora, zadebljanog dijela orade ili začinskog bilja, no mi vam donosimo jednostavnu verziju recepta za koju će vam trebati samo riba, rajčice, par začina, vino i, naravno, voda.

Aqua pazza 

Sastojci:

500-800 g ribe

400 ml vode

200 ml bijelog vina

15-20 cherry rajčica

2 režnja češnjaka

4 žlice maslinovog ulja

mala šaka kapara

pola vezice peršina

sol, papar

Priprema:

Zagrijte pola ulje, dodajte očišćenu ribu pa je pecite 4-5 minuta. Preokrenite ribe i pospite ih sjeckanim češnjakom, pustite da češnjak zamiriše pa ubacite prepolovljene rajčice. Zalijte vinom i pustite da iskuha alkohol pa dodajte vodu i posolite te popaprite.

Stavite poklopac i kuhajte 15-ak minuta.

Ribe izvadite, a tavu vratite na vatru. Dodajte kapare i peršin pa kuhajte koju minutu, dok se tekućina malo ne zgusne. Vratite ribu u tavu pa jelo tako poslužite uz prepečeni kruh ili ih servirajte na tanjurima, okružene umakom i pokapane s još malo ulja.

Nova pravila za ulazak u EU od 10. novembra

0
Nova pravila za ulazak u EU od 10. novembra
GP Karasović – foto Boka News – ulazak u EU

Pečati u pasošu odlaze u zaborav



Novi sistem ulaska i izlaska (EES) u Evropsku uniju stupiće na snagu 10. novembra ove godine. Svi putnici iz zemalja koje nijesu članice EU moraće da registruju svoj ulazak i izlazak iz zemalja unije, kao i područja Šengenskog sporazuma, tako što će ostaviti svoje biometrijske podatke, uključujući otiske prstiju, skeniranje lica i podatke o pasošu, prilikom ulaska na teritoriju unije. Nova pravila odnosiće se i na crnogorske državljane.

Sistem pečatiranja pasoša uskoro će biti zamijenjen uvođenjem digitalnih kontrola svih putnika koji dolaze iz zemalja koje nijesu članice EU. To je najavila evropska komesarka za unutrašnje poslove i migracije Ilva Johanson.

Granični prelaz Karasović ulazak u EU – foto Boka News

“Odlučila sam da sistem ulaska i izlaska počne da radi 10. novembra”, kazala je Johanson i naglasila da su pravno potrebni različiti koraci prije nego što Evropska komisija donese zvaničnu odluku o tom pitanju.

“Ali ponosno otkrivam da je ciljani datum 10. novembar”, rekla je Johanson.

Riječ je o prelasku na najsavremeniji digitalni sistem upravljanja granicama na svijetu, koji će, prema njenim riječima, olakšati putovanja, a Evropu učiniti bezbjednijom.

“Na svakom pojedinom graničnom prelazu, na svakom aerodromu, u svakoj luci, svakom pojedinačnom putu koji vodi u Evropu, imaćemo sve povezane digitalne granične kontrole, sve uključene u isto vrijeme”, rekla je Johanson.

Sistem je sačinjeno iz dva dijela i da njegov prvi dio, poznatiji kao EES počinje s radom 10. novembra, a služiće da se prijavite na put. U pitanju je automatizovani sistem za registraciju ulaska i izlaska iz EU.

Dakle, odlaskom na web sajt ili mobilnu aplikaciju EES i biće potrebni putni dokumenti, kao i biometrijski podaci.

Drugi korak poznatiji je kao ETIAS i njegova primjena se očekuje u prvoj polovini naredne godine, ali ne odmah, već uz prelazni period od šest plus šest mjeseci.

Šta je razlika između ETIAS-a i EES-a?

Evropski sistem putnih informacija i autorizacije ETIAS odnosi se na 63 zemlje koje, iako nijesu članice, nije im potrebna viza za ulazak, dok EES pokriva sve spoljne granice Evropske unije, i odnosi se na sve putnike iz trećih zemalja, bez obzira na to da li im je potrebna viza ili ne.

U treće zemlje podrazumijevaju sve države koje ne pripadaju Evropskoj uniji ili Evropskom ekonomskom prostoru.

U suštini, svi građani van Šengen zone će morati da popune ETIAS formular, plate taksu od sedam eura i dobiju odobrenje na tri godine, ali će putnici moći da borave u Šengen zoni 90 dana u periodu od pola godine

S druge strane EES je samo sistem monitoringa, s kojim će imati posla granična policija. Na taj način, Evropska unija lakše može da prati da li je putnik ostao duže od dozvoljenog boravka – 90 dana.

U toku je završna faza testiranja a konačne testove sprovode agencija eu-Lisa kao i zemlje članice EU.

Uprava policije apeluje: Strpljivom vožnjom doprinijeti bezbjednosti u saobraćaju

0
Uprava policije apeluje: Strpljivom vožnjom doprinijeti bezbjednosti u saobraćaju
Budva policija – foto Boka News

Uprava policije apelovala je na vozače da, odgovornim ponašanjem i strpljivom vožnjom, doprinesu svojoj i ukupnoj bezbjednosti u saobraćaju i smanjenju broja nezgoda sa najtežim posljedicama.

Iz policije su kazali da se, pored pojačanih aktivnosti i prisustva saobraćajne policije na putnim pravcima, preventivnih, ali i pojačanih represivnih mjera prema učesnicima u saobraćaju i brojnih apela, na putevima u Crnoj Gori samo u proteklih 24 časa dogodio se veći broj saobraćajnih nezgoda.

Oni su istakli da su u tim nezgodama poginule tri osobe, od čega dva pješaka u Podgorici.

„Uzimajući u obzir da je vrhunac sezone u toku, te da je na našim putevima prisutan višestruko veći broj vozila u saobraćaju, policijski službenici ulažu velike napore da obezbijede nesmetano odvijanje saobraćaja, bez većih zastoja“, kaže se u saopštenju.

Navodi se da policijski službenici ulažu napore da, u okviru realnih mogućnosti, prvenstveno preventivnim, ali i represivnim aktivnostima, utiču na smanjenje broja saobraćajnih nezgoda sa najtežim posljedicama.

„Još jednom apelujemo na sve vozače, da svojim odgovornim ponašanjem i strpljivom vožnjom doprinesu svojoj i ukupnoj bezbjednosti u saobraćaju i smanjenju broja nezgoda sa najtežim posljedicama“, zaključili su iz policije.

Budva – Veče sjećanja na maestra Jova Ivanovića na osmom Festivalu “Ćirilicom”

0
Veče sjećanja na maestra Jova Ivanovića

Veče posvećeno velikom umjetniku, Budvaninu Jovanu Jovu Ivanoviću (1932-2017), osnivaču Moderne galerije upriličeno je sinoć na Trgu između crkava u budvanskom Starom gradu u okviru osmog Festivala “Ćirilicom”.

Razgovor o Ivanoviću i njegovoj ličnosti, u smislu jednog mediteranskog boema, Budvanina koji je ostavio veliki pečat u našem gradu, moderirala je njegova kćerka Marija Ivanović, a sjećanja na umjetnika sa publikom su podijelili arhitekta Slobodan Mitrović, istoričar umjetnosti, akademik, prof. dr Aleksandar Čilikov i starograđanin Jerolim Dragičević.

U svom izlaganju arhitekta Mitrović zahvalio je direktorici Narodne biblioteke Budve Mili Baljević na incijativi da se ovakvo veče održi, ustvrdivši da u Budvi postoje zvanični, ali ne i obični susreti građana u kojima bi se prepričavala i evocirala sjećanja na zaslužne Budvane koji nisu više među nama.

On je govorio o prilikama i građanskom životu u Budvi u međuratnom periodu, ispričavši, u tom kontekstu, više pojedinosti o Ivu Ivanoviću i njegovoj djeci.

“Ja moram uvijek ići malo po dubini. Nećemo ići večeras u srednji vijek, novi vijek, don Krsta Ivanovića, Antuna Kojovića. Budva je nova poslije Prvog svjetskog rata i mi se ne možemo pohvaliti da smo u ciklusu između dva rata mnogo poklanjali pažnju visokom učenju i fakultetskom obrazovanju. Budva je bila dosta zapušten grad, svaka treća kuća je bila ruševina – ili od bombardovanja ili od zuba vremena. Porodice koje su bile imućnije uglavnom su se bavile trgovinom i poneko od njih je išao na visoke škole i za visokim obrazovanjem. Medini, Rajkovići, Rađenovići… svi su imali po petoro, šestoro djece i uvijek bi se po jedno, dvoje školovalo i išlo na fakultete. Porodica Iva Ivanovića – krajnje neobična istorija i krajnje neobična biografija. Ivo se kao mlad već našao u Carigradu i spletom nekih okolnosti, radio je kao računovođa u nekoj turskoj firmi, nosio je plate negdje po terenu. Napadnu ga razbojnici i svi završe u zatvoru. I, zamislite… ovo je stvarno dragulj koji večeras moram da saopštim: Ivo angažuje mladog Kemala Ataturka da ga brani. Zamislite koje su to koincidencije, da se jedan naš Budvanin znao sa Kemalom Ataturkom, koji je Tursku uveo u evropsku kulturu sa latinicom i ukidanjem mnogih tradicionalnih formi života. Ivo se bavio trgovinom, zemljoradnjom, imao ogroman imetak i sva njegova djeca idu na visoke škole. Marko ide u Dubrovnik na Višu trgovačku akademiju, Duško medicinu, Mirko šumarstvo, a Jovo kao najmlađi očigledno ne može odmah da uspostavi relaciju sa svojim nekim duhovnim opredjeljenjem. On pokušava Srednju tehničku u Podgorici, potom Gimnaziju na Cetinju, međutim tek sebe nalazi kada je došao u Umjetničku školu u Herceg Novom. To je škola o kojoj se danas priča na sve strane, to je bila riznica crnogorskih talenata, slikarstva i vajarstva uglavnom. Profesori su bili  Lubarda, Milo Milunović, Vušković – elita crnogorskih predratnih slikara”, kazao je Mitrović, pojasnivši na koji je način Jovo Ivanović lično uticao na njega i generaciju kojoj pripada.

“Budva nije imala institucije, ni Biblioteka nije još funkcionisala, imala je samo Gradsku muziku i nas neke zainteresovane dječake koji se nismo mogli vaspitavati i obrazovati u nekim školama i radionicama. Mi smo imali neke svoje uzore i mali gradovi su se razvijali po tim uzorima. Bilo je nas recimo trojica: Sreten Vujović, Mladen Suđić i ja. Mi smo tada imali 10, 12, 13 godina i prosto smo tražili za koga da se uhvatimo, a to je bio Jovo. On je jedini umio naša interesovanja i pažnju da okrene tako da smo mi jedva čekali kad će on subotom doći iz Herceg Novog, da nam prepričava razne dogodovštine među umjetnicima i profesorima. I u tome je prolazilo naše dječaštvo, a Jovo je od nas bio stariji petnaestak godina. I mi smo njemu bili društvo isto tako. Budva je bila okrenuta golom životu, ribarenju, jedino što je bilo organizovano je bio sport, bilo je malo angažmana oko vaterpola i fudbala. Tako da smo mi bili rijetki koji su čitali knjige, a Jovo nam je bio ideal i uzor”, naveo je Mitrović.

Budva – Veče sjećanja na maestra Jova Ivanovića na osmom Festivalu “Ćirilicom”
Veče sjećanja na maestra Jova Ivanovića

Istoričar umjetnosti, akademik prof. dr Aleksandar Čilikov prisjetio se višedecenijskog prijateljskog i profesionalnog odnosa sa Jovom Ivanovićem, istakavši da su uvijek imali specifičnu komunikaciju koja je bila dvostruka.

“Sa jedne strane to je profesionalna komunikacija na relaciji istoričar umjetnosti i slikar, umjetnik, a sa druge strane je bila čisto prijateljska. Kao istoričar umjetnosti mislim da je Jovo Ivanović jedna izuzetno značajna figura razvoja, ne samo domicilne likovne umjetnosti, nego i eks-jugoslovenske a po mom mišljenju i šire. Međutim, upravo dok sam sjedio ovdje, među mojim brojnim uspomenama na druženje sa Jovom, palo mi je na pamet da pričam o razgovorima sa njim koji su se odvijali na jednom kultnom mjestu za Budvu, to je hotel “Mogren”. Jovo je uvijek dolazio na ćošak kafane, a ja bih ga često zatekao kad bih se vraćao sa plaže. Normalno, neizbježno je bilo da se govori o umjetnosti. Fantastični su tada za mene, kao mladog čovjeka, bili neki njegovi zaključci koji su mi jako koristili. Recimo o tome kako nastaje slika. I Jovo kaže: Onaj iz publike, kad uđe u galeriju i vidi slike, znaš ti Koliko njega interesuje kako je nastala ta slika? Moja legitimacija je to što stoji na zidu. Jer bilo je priče o tome kako ljudi koriste različita tehnička sredstva da dolaze do finalnog proizvoda. Jako su mi bile interesantne i njegove teze – šta je slika kad je naslikaš u ateljeu i šta je slika kad je izneseš na dnevno svjetlo. To su dvije različite slike. I sjećam se poslije zemljotresa ja sam bio u ekipi Zavoda za zaštitu spomenika koja je tri mjeseca iznosila eksponate iz Starog grada. I kad smo selili eksponate iz Galerije, tu na pristaništu Jovo mi prilazi i kaže mi koliko su slike različite na dnevnom svjetlu”, kazao je akademik Čilikov.

Kada su u pitanju razgovori sa Ivanovićem mimo diskusija o umjetnosti, Čilikov je naglasio da sa Jovom nikada nije bilo dosadno.

“Jovo je jednostavno čovjek koji je po mom mišljenju širio nevjerovatnu pozitivnu energiju. Recimo, ta kultna terasa hotela “Avala”, po mom mišljenju najljepša terasa na istočnoj obali Jadrana, koja je raznim arhitektonskim kerefecima dovedena do ovoga što je sad. Da ste vi gledali Jova Ivanovića koji se povremeno pojavljivao tamo i njegov šou… Ma kakva današnja estrada, to je sve smiješno prema tome! On je umio izvanredno da pjeva. Sjećam se jednom prilikom, sjedjeli smo na ćošku „Mogrena“ ja, Pero Radulović i Jovo. I Pero pomene italijansku kanconu. I Jovo sad pravi analzu – “Parlami d’amore, Mariu”, i onda otpjeva uvod, onda “Volare” Domeniko Modunjo, onda Ivu Zaniki… Doista, mnogo mi nedostaje. To je jedan od ljudi koje sam ja izuzetno cijenio ne samo kao umjetnika, nego i kao čovjeka”, dodao je on.

Umjetnikova kćerka, Marija Ivanović pročitala je dio svog teksta koji se nalazi u monografiji o Jovu Ivanoviću.

“Budva, more – dva pojma bez kojih nije mogao da zamisli svoj život. Kupovina ribe na koči, ćakula sa ribarem sa kojim “baci” pokoji recept iz “Hrana i vino”. Za mene Budva, tata, djetinjstvo, brojanje barki, šetnja po rivi ne bi li Ivani i meni “uvalio” da pojedemo koji zalogaj. Muzika, ples sa njim na terasi nekadašnjeg hotela “Avala”. Čaša jedna ili dvije šardonea ili suvinjona i Al Bano i “Felicità”, Robertino i  “Mamma son tanto felice”, pjesma koju je posebno volio i koju je pjevušio u njemu znanim trenucima kada bi se prisjećao svoje majke Mare Marije. Samo odabrani su znali da ne izlazi iz kuće bez štipavice, da se tri puta vraća prije nego što krene naprijed-nazad, da ne leti, ne plovi, ne pliva, samo u plićaku do pola pasa. Pikaso je jednom rekao: Sva djeca su umjetnici, problem je kako da ostanu umjetnici i kad odrastu. Ti si oče bio i ostao jedno veliko odraslo dijete.”
Pregršt je anegdota sa Jovom Ivanovićem. Naš sugrađanin Jerolim Dragičević pamti kako su ga kao malog ostavljali na čuvanje Jovu i Krešu Deloiku, kako su ga naučili da igra rulet, zatim Jova kao nastavnika likovnog i mnoge lijepe uspomene iz kasnijeg perioda.
“1984. godine i otvaranje hotela “Avala”. Bilo je crnogorsko rukovodstvo, opštinsko rukovodstvo i tu je već gala bila napravljena. Po sredini večeri ili pred kraj, valjda Jovo zamoli da kažu da muzika prekine, jer on je taman počeo da bude u elementu. I kad je on zapjevao italijanske kancone, ovi rukovodioci su gledali i nisu usta zatvarali. A Jovo nije dao niko da ga prati, ni orkestar, ni niko, samo je on pjevao. To je nezaboravna noć što se mene tiče. NJemu je italijanska kancona bila sve što se tiče muzike. U stvari, Jovo je bio budvanski oriđinale. On je bio sve, samo nije volio politikom da se bavi, niti da se priča o politici”, ispričao je Dragičević.

Omažu nezaboravnom budvanskom umjetniku prisustvovala je i brojna publika Festivala “Ćirilicom” koja je izlaganja govornika ispratila sa aplauzima i ovacijama. Tokom večeri prikazana je i vizuelna kompozicija fotografija iz Ivanovićevog života, koju su pratile italijanske kancone, a na Trgu između crkava bila je izložena i Jovova bluza, kapelin, boje, tube i četkice. Pročitan je i tekst „Zbogom prijatelju“, koji je profesor Miroslav Luketić napisao povodom smrti Jova Ivanovića, a koji je objavljen u monografiji objavljenoj 2018. godine.

Osmi Festival “Ćirilicom” biće nastavljen večeras od 21 sat na Trgu između crkava projekcijom dokumentarnog filma o Savi Lukinom Vladislaviću Raguzinskom, diplomati cara Petra Velikog koji je formirao rusku spoljnu obavještajnu službu, razgraničio Rusko i Kinesko carstvo, aktivno učestvovao u vojnim operacijama Ruskog carstva i realizovao potpisivanje mira sa Turskom.

Film je realizovan kroz prikaze dokumenata i artefakata sa izložbe o grofu Savi Vladislaviću koja je premijerno postavljena u Galeriji Radio-televizije Srbije, snimljenog materijala i svjedočenja sagovornika.

Nakon projekcije filma, govoriće režiserk, izvršni producent i autor serijala ,,Paleta kulturnog nasleđa“ RTS – Slavica Stefanović, i koautor izložbe i potomak grofa Vladislavića – Branko Vukomanović.

Festival “Ćirilicom” se održava do 14. septembra u organizaciji Narodne biblioteke Budve i Udruženja izdavača i knjižara Crne Gore, uz podršku Opštine Budva, Turističke organizacije opštine Budva i Javnog preduzeća za upravljanje morskim dobrom Crne Gore.