Komisija za sprovođenje analize poslovanja FK “Arsenal” nezadovoljna saradnjom sa predsjednikom kluba

0
Komisija za sprovođenje analize poslovanja FK “Arsenal” nezadovoljna saradnjom sa predsjednikom kluba
FK Arsenal – Foto . S. Boka News

Komisija za sprovođenje analize poslovanja FK „Arsenal“, formirana odlukom SO Tivat na sjednici od 14.10.2025. godine, obavještava javnost da nije zadovoljna dosadašnjom saradnjom s predsjednikom FK „Arsenal“ Dejanom Kandićem, koji je odlukom obavezan da dostavi svu traženu dokumentaciju, navodi se u saopštenju.

“S obzirom da je rok za dostavljanje dokumentacije po skupštinskoj odluci bio izuzetno kratak (3 dana), i da je prvi sastanak Komisije bio zakazan za ponedjeljak 20.10.2025.,  odlučili smo se da ne budemo rigorozno formalni, već da predsjedniku FK „Arsenal“ Dejanu Kandiću damo nešto više vremena, računajući da smo ovdje svi na istom zadataku, i da nam je zajednički interes da transparentno i javno sprovedemo analizu poslovanja FK Arsenal od 2022. godine do danas.

Međutim, umjesto da cijeni dobru volju Komisije, i usredsredi se na prikupljanje i kopiranje dokumentacije, Dejan Kandić je u neformalnoj komunikaciji  odmah počeo da se poziva na Zakon o zaštiti ličnih podataka ličnosti, na nedostatak osoblja i vremena.

Komisija se potom, nakon svoje prve sjednice u ponedjeljak 20.10. 2025, zvaničnim dopisom istog dana  obratila predsjedniku FK „Arsenal“, i još jednom pokazala znak dobre volje, jer smo od njega tražili da do srijede 22.10.  do 11 sati dostavi samo sljedeću dokumentaciju: bankarske izvode sa svih računa kluba; izvještaje Skupštini kluba, nadležnom Sekretarijatu, FSCG; godišnje izvještaje Poreskoj upravi; djelovodnike; knjige ulaznih i knjige izlaznih računa. Sve ove dokumente za svaku godinu od 2022. do danas. I informisali ga da je, u skladu s prethodnim razgovorima, Komisija  saglasna da se dio izvoda vezanih za isplate zarada igračima u tekućoj fudbalskoj sezoni 2025/26 ne objavljuju javno, da se  konkurentskim klubovima ne bi otkrivali podaci.

Umjesto da dostavi  traženu dokumentaciju (a za što je dobio mnogo više vremena nego je predviđeno Odlukom), mejlom je u srijedu najavio da će u toku dana dostaviti traženu dokumentaciju samo za 2022. i 2023. godinu, i da će većina dokumentacije biti originali, pa da ih “sačuvamo i uredno vratimo“, a da će dokumentaciju iz 2024. i 2025. godine dostaviti u četvrtak i petak. Na pisarnicu Opštine je istog dana kasnije donio nekoliko registratora s dokumentima, bez propratnog akta, bez popisa dostavljenih dokumenata,  bez kvalifikacije o sadržaju, bez naznaka koji dokument je original a koji je kopija – što je onemogućilo ozbiljan i pravovremen pristup podacima.

U istom mejlu je dostavio i svoj odgovor Komisiji u kome, pozivajući se na Agenciju za zaštitu ličnih podataka, između ostalog kaže: „molim vas da dostavite po kom zakonskom osnovu tražite na uvid i stavljanje na sajt, lične zarade zaposlenih, odnosno da se pozovete na adekvatne članove zakona i ostale podzakonske akte koji uređuju tu oblast“.

Dakle, predsjednik FK „Arsenal“ Dejan Kandić smatra, ni manje ni više, da osnivač, tj. Komisija kao predstavnik osnivača kluba – i to Komisija formirana sa zadatkom da sprovede analizu poslovanja kluba – njemu treba da se pravda zašto želi uvid u ugovore o radu i ugovore o djelu.  Tip dokumenata, koje, čak i po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama, svaki građanin mora da dobije od bilo koje javne ustanove.  Očigledno da je Dejan Kandić, vršeći funkciju preko četiri godine bez ikakvog  nadzora osnivača (da ne govorimo o ozbiljnoj kontroli trošenja novčanih sredstava), umislio da je FK „Arsenal“ iznad zakona koje obavezuju samu Opštinu i njene ustanove.

FK Arsenal foto R.S Stjepčević Boka News

Nadalje, u svom dopisu predsjednik FK „Arsenal“ Dejan Kandić nas informiše da su Izvještaji FK „Arsenal“ za FSCG interna stvar FSCG, da je FSCG autonomna institucija koja se ne finansira iz budžeta države, jedino podnosi izvještaje UEFA-i i FIFA-i, te da se izvještaji FK „Arsenal“ FSCG-u ne mogu koristiti u „dnevno-političke svrhe“, i da ako Komisiji treba izvještaj o ocjeni pravdanja sredstava, da ga preko kluba možemo dobiti. (Nadamo se da ste primijetili – predsjednik Kandić je spreman da Komisiji proslijedi izvještaj o ocjeni pravdanja sredstava, a ne izvještaj o pravdanju sredstava.)

Na kraju svog dopisa od 22.10. predsjednik FK „Arsenal“ opominje Komisiju: „Ovim putem vas obavještavam da svaka nepravilnost u postupanju, ukoliko uslijedi naravno, pada na teret Komisije i službe predsjednika Skupštine opštine Tivat i ovom prilikom klub aboliramo bilo kakve odgovornosti ukoliko se na sajtu ili u javnosti, nađu podaci za koje nemate zakonska utemeljenja. Sve prijave i sudski procesi koji eventualno nastanu iz ovog slučaja, apsolutno ne padaju na teret FK Arsenal.“

Komisija na ovu opomenu odgovara da joj je drago da predsjednik kluba za čijeg mandata se desila najveća afera u istoriji crnogorskog fudbala, a o kojoj nije ništa znao, sada vodi računa da u javnost ne izađe kakav „lični“ podatak koji bi mogao da da nanese štetu FK „Arsenal“. I obavještavamo javnost da predsjednik FK „Arsenal“ može mirno spavati što se zaštite ličnih podataka tiče – Komisija i služba predsjednika SO Tivat prihvataju odgovornost ukoliko se na sajtu slučajno objavi nečiji matični broj ili broj lične karte. Jer, s obzirom da Komisiju ne zanimaju medicinski kartoni igrača (niti dokumentacija, ako postoji, o metodologiji treninga, programi individualnog rada s igračima, evaluacija igrača, i slično), nego isključivo dokumentacija o finansijskom i pravnom funkcionisanju FK „Arsenal“ – bilo kakvi drugi lični podaci, kako ih definiše Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, uopšte i ne mogu biti u posjedu Komisije.

S obzirom na sve navedeno, jasno je da Komisija dosadašnje ponašanje predsjednika FK Arsenal Dejana Kandića ne vidi kao kooperativno, već, naprotiv, kao pokušaj da se opstruira proces dostavljanja dokumentacije, tražeći svaki mogući izgovor.

Građankama i građanima Tivta, koji godišnje za funkcionisanje FK „Arsenal“ izdvajaju velika novčana sredstava (veća nego što ih dobija većina opštinskih ustanova i preduzeća), i ne samo kroz opštinski budžet – obećavamo da će ova Komisija obaviti posao zbog kojeg je formirana, i na način koji je predviđen. Maksimalno transparentno, objektivno i javno, i neće dozvoliti da bilo kakve opstrukcije, pritisci, molbe ili prijetnje – osujete njen rad. A predsjednika FK „Arsenal“ ovim putem upozoravamo da će svaki njegov dalji pokušaj izbjegavanja saradnje biti smatran namjernim prikrivanjem informacija koji ulazi u zonu prekršajne i krivične odgovornosti”, navodi se u saopštenju.

I MI Boke: Opština Kotor bez obavještenja prenosi finansiranje usluge za pomoć u kući za roditelje djece s invaliditetom na JU Dom starih “Grabovac”

0
I MI Boke: Opština Kotor bez obavještenja prenosi finansiranje usluge za pomoć u kući za roditelje djece s invaliditetom na JU Dom starih “Grabovac”
I MI Boke

Inicijativa mladih s invaliditetom Boke (I MI Boke) izražava negodovanje povodom odluke Opštine Kotor da finansiranje licencirane usluge pomoć u kući za roditelje djece s invaliditetom prenese na JU Dom starih „Grabovac“ Risan, bez prethodne komunikacije s našom organizacijom i bez izmjene važećeg Programa manifestacija kulture i podrške društvenim djelatnostima za 2025. godinu.

“Ovim dokumentom je jasno propisano da se usluga pomoći u kući za roditelje djece s invaliditetom finansira iz budžeta Opštine Kotor preko licenciranog pružaoca, I MI Boke”, saopšteno je iz te inicijative.

Kako dodaju, Pprogram je usvojen od strane Skupštine Opštine Kotor 13. maja ove godine, kao rezultat pregovora I MI Boke sa Sekretarijatom za kulturu, sport i društvene djelatnosti Opštine Kotor o finansiranju licenciranih usluga personalne asistencije, pomoći u kući za odrasle osobe s invaliditetom (OSI) i pomoći u kući za roditelje djece s invaliditetom, koji su trajali više od godinu i po. Ovaj dokument, za razliku od Programa manifestacija kulture i podrške društvenim djelatnostima za 2024. godinu, ne propisuje finansiranje usluge pomoći u kući za odrasle OSI, iako je I MI Boke insistirala na tome u pregovorima.

“Na osnovu ovog Programa je zaključen Ugovor o međusobnim pravima i obavezama korišćenja sredstava za pružanje usluge pomoći u kući za roditelje djece s invaliditetom između Opštine Kotor i I MI Boke, čije je trajanje određeno na svega dva mjeseca. Zbog toga je I MI Boke početkom septembra tražila njegovo proširenje i na odrasle OSI iz Kotora, kojima je priznato pravo na uslugu pomoći u kući, ali je tek početkom oktobra dobila odgovor Sekretarijata za kulturu, sport i društvene djelatnosti Opštine Kotor da ne želi ni izmjene ni produženje predmetnog Ugovora, već da će saradnju na finansiranju licencirane usluge pomoći u kući za roditelje djece s invaliditetom nastaviti sa JU Domom starih „Grabovac“ Risan”, navode u reagovanju.

Iako je u medijima još od avgusta objavljivano da će JU Dom starih „Grabovac“ Risan tokom oktobra dobiti Licencu za pružanje ove usluge, Opština Kotor nije blagovremeno obavijestila I MI Boke o toj namjeri. I MI Boke je u međuvremenu odbijala dio zahtjeva centara za socijalni rad i korisnika/ca iz drugih opština kako bi ispunila dogovorene obaveze u pregovorima sa Sekretarijatom za kulturu, sport i društvene djelatnosti Opštine Kotor. Odluka o prenosu finansiranja na drugu instituciju, donijeta bez konsultacija i informisanja, nije u skladu sa načelom savjesnosti i poštenja.

“I MI Boke posebno ističe zabrinutost zbog institucionalizacije usluge koja je, po svojoj prirodi i svrsi, dio procesa deinstitucionalizacije i razvoja usluga podrške za život u zajednici. Prenos finansiranja na ustanovu poput Doma starih predstavlja korak unazad u odnosu na standarde koji podrazumijevaju da se usluge za djecu i odrasle s invaliditetom pružaju u zajednici, kroz fleksibilne i personalizovane oblike podrške, a ne u okviru institucionalnih sistema. Ovo naročito imajući u vidu da je JU Dom starih „Grabovac” Risan ustanova socijalne i dječje zaštite koja nema nikakvog iskustva u radu sa djecom s invaliditetom”, kazali su iz I MI Boke.

Ovakav pristup ne doprinosi razvoju održivog sistema usluga podrške za život u zajednici, već dovodi u pitanje osnovne principe sistema socijalne i dječje zaštite, koji su propisani članom 7 Zakona o socijalnoj i dječjoj zaštiti, među kojima ističemo: partnerstvo i udruživanje različitih nosilaca djelatnosti i programa, posebno na lokalnom nivou u cilju dostupnosti usluga u najmanje restriktivnom okruženju i prevencije institucionalizacije; pluralizam usluga i pružalaca usluga koje obavljaju i organizacije civilnog društva i druga pravna i fizička lica; aktivno učestvovanje korisnika u kreiranju, izboru i korišćenju prava; uvažavanje najboljeg interesa korisnika u ostvarivanju prava; prevencija institucionalizacije i dostupnosti usluga u najmanje restriktivnom okruženju.

“Shodno inputima od strane Sekretarijata za kulturu, sport i društvene djelatnosti Opštine Kotor, u 2026. godini se preko I MI Boke planira jedino finansiranje licencirane usluge personalne asistencije za OSI iz Kotora, dok će finansiranje usluge pomoći u kući za odrasle OSI opet izostati. S obzirom da je u toku izrada novog Zakona o socijalnoj i dječjoj zaštiti, u čemu učestvuje I MI Boke kroz rad Radne grupe Ministarstva socijalnog staranja, brige o porodici i demografije za izradu Nacrta ovog dokumenta, očekujemo da će se Zakonom onemogućiti odlučivanje lokalnih samouprava o finansiranju usluga podrške za život u zajednici za OSI i njihovih pružalaca po njihovom nahođenju”, ističu u reagovanju.

I MI Boke ostaje otvorena za saradnju i dijalog s Opštinom Kotor, uz očekivanje da će se odluke o finansiranju usluga od javnog interesa ubuduće donositi transparentno, u skladu sa zakonskim propisima i principima partnerstva između lokalne samouprave i organizacija civilnog društva.

“U tom smislu ćemo do kraja oktobra poslati kalkulacije troškova pružanja licenciranih usluga personalne asistencije i pomoći u kući za odrasle OSI iz Kotora u 2026. godini Sekretarijatu za kulturu, sport i društvene djelatnosti Opštine Kotor”, zaključuju u saopštenju.

Program URBACT pomaže opštinama da budu pokretači promjena

0
Program URBACT pomaže opštinama da budu pokretači promjena
URBACT

Lokalne samouprave su ključni akteri u procesu pristupanja Evropskoj uniji, zbog čega je važno da razvijaju svoje kapacitete za korišćenje evropskih sredstava i jačaju institucionalne, finansijske i ljudske resurse kako bi uspješno sprovodile evropske standarde i politike, čulo se na konferenciji u Nikšiću gdje je održana konferencija “URBACT i opštine: zajedno preko granica“.

Konferencija je okupila predstavnike opština i drugih lokalnih aktera iz cijele Crne Gore, s ciljem jačanja saradnje i razmjene iskustava, sa posebnim fokusom na ulogu i doprinos lokalnih samouprava u programu međuregionalne saradnje #URBACT.

Trenutno osam crnogorskih opština učestvuje u deset mreža ovog programa saradnje, čime su ostvarile pravo na oko 670.000 eura bespovratnih sredstava Evropske unije.

URBACT

U sprovođenju ovog programa učestvuju opštine Berane, Bijelo Polje i Budva u okviru mreža za akciono planiranje, zatim mjesna zajednica Stara Varoš Opštine Nikšić u okviru mreže za prenos inovacija, dok u posebnom programu učenja URBACT Pioneers Accelerator učestvuju opštine Herceg Novi, Nikšić i Tivat.

Dodatno, na nedavno održanom sastanku Odbora za nadgledanje odobreni su projekti opština Bijelo Polje, Kolašin i Plav, koje će svoje iskustvo kroz program URBACT započeti u okviru mreža za prenos dobrih praksi.

Eleonora Apollonio Kocka – “Likovi i priče“ u Kotoru

0
Eleonora Apollonio Kocka – “Likovi i priče“ u Kotoru
Plakat

Gradska galerija Kotor priprema još jednu izložbu. Kotorskoj likovnoj publici, ovoga puta predstaviće se akademska slikarka iz Kotora, Eleonora Apollonio Kocka izložbom slika i crteža pod nazivom  “Likovi i priče“.

Otvaranje izložbe je zakazano danas, četvrtak 23. oktobar u 19 sati.

Eleonora Apollonio-Kocka 

Rodjena  1978. u Kotoru.  Diplomirala slikarstvo na FLU  u Cetinju, u klasi prof. Smaila Karaila.

Samostalne izložbe:  

2006. Galerija Ticijan, Kotor,

2007. Galerija Sue Ryder, Herceg Novi,

2008. Gradska galerija Kotor,

2008. Palača Milezi, Split,

2009. Galerija Sue Ryder, Herceg Novi,

2013. Galerija Sue Ryder, Herceg Novi,

2013. Gradska galerija Kotor,

2023. Gradska galerija Kotor,

2024. Gradska galerija Kotor.

 Učesnica  41. Zimskog salona, Herceg Novi. 

 Nagrada za najbolji likovni rad nastao u Kotoru 2010. 

 Komentari i doživljaji bliskih kolega o radu i autoru: 

 Kada se sasvim na jedan neočekivan način ukaže prilika da upoznate osobu koja u sebi nosi više kvaliteta, da ne naglašavam posebno iz oblasti struke – slikarstva, onda se ni ne može očekivati da može biti drugačije na više polja. Eleonora je umjetnica koja čuva tradicionalni način prikazivanja svakodnevnih momenata i radnji. 

 Sa izrazitim ekspresionističkim  i impresionističkim elemenata pomaže nam da otkrije i njenu dubinu i pristup radu, koji zasigurno budi posebne emocije.

 Da je lakše razumijemo tu su boje i linija. Svaki njen rad je priča za sebe i kao takav će trajati.

/Dijana Lazović/

.. Definicija senzibiliteta. Tanano, još tananije od tanano…Samo jedna nit, posebna!

  /Vidak Radmilović/

..Čujem zvukove, čujem mirise..

 /Daliborka Kordić/

Čista, topla emocija, iskrenost i spontanost izraza, dječja nevinost a istovremeno zavidna likovna vještina je ono što karakteriše Eleonorine radove. U njenim površinama i linijama ogleda se spoj čiste duše i virtuoznosti.

Prepoznatljivi motivi koje bira vode nas u drugu dimenziju, u neki poznati a opet novi prostor gdje se prepliću svjetovi: ovaj ovozemaljski i onaj suptilni samo dušom vidljiv. 

/Verica Bulatović- Filipović/

I Komunalna policija u Tivtu će kontrolisati upotrebu dronova

0
I Komunalna policija u Tivtu će kontrolisati upotrebu dronova
Aerodrom Tivat – foto Boka News

Agencija za civilno vazduhoplovstvo (ACV) i Opština Tivat, posredstvom Komunalne policije, udruženo će djelovati u prevenciji i suzbijanju nezakonite upotrebe dronova na lokalnom nivou.

To je predviđeno Sporazumom o saradnji u oblasti suzbijanja nezakonite upotrebe bespilotnih vazduhoplova, koji su danas u Agenciji potpisali direktor ACV, Ivan Šćekić i predsjednik Opštine Tivat, Željko Komnenović.

Tivat, zbog blizine međunarodnog aerodroma, prva je opština sa kojom Agencija počinje ovakav vid saradnje, da bi se i na lokalnom nivou jačala kontrola u ovoj oblasti.

„Sporazumom potvrđujemo zajedničku posvećenost da kroz saradnju na lokalnom nivou unaprijedimo sigurnost i bezbjednost vazdušnog saobraćaja. Naš cilj je odgovorna i sigurna upotreba dronova u interesu očuvanja sigurnog neba, zaštite građana i imovine”, zajednička je ocjena Šćekića i Komnenovića.

Dokumentom je definisana saradnja kroz pravovremenu razmjenu informacija i koordinisano djelovanje na terenu, radi zaštite vazdušnog saobraćaja, građana i imovine, te sprečavanja nezakonitih aktivnosti.

Komunalna policija će preduzimati mjere iz svoje nadležnosti u slučajevima sumnje na nezakonitu upotrebu dronova, uključujući utvrđivanje identiteta osoba i provjeru podataka operatora i pilota dronova, te po potrebi pružati podršku Agenciji u nadzoru i kontroli.

Agencija sprovodi aktivnosti iz svoje nadležnosti i informisaće Opštinu – Komunalnu policiju o zonama u kojima je zabranjeno, ograničeno ili pod određenim uslovima dozvoljeno korišćenje dronova, te pružati relevantne podatke o registrovanim operatorima dronova i o pilotima dronova, u skladu sa zakonom.

Nikšić Evropska prijestonica kulture 2030.

0
Nikšić Evropska prijestonica kulture 2030.
Sa proglašenja u Briselu, Foto: MKM

Nikšić će 2030. biti Evropska prijestonica kulture. Da je upravo Nikšić osvojio prestižnu titulu, saopšteno je na svečanoj ceremoniji održanoj danas u Briselu.

Odluka je saopštena u Kući evropske istorije u Briselu, a nakon što je juče održana finalna prezentacija kandidature Nikšića pred panelom Evropske komisije.

“Tim koji je predstavljao naš grad ostavio je snažan utisak. Prezentacija je ocijenjena kao veoma ozbiljna i dobro pripremljena, a nakon završenog izlaganja uslijedila su i dva kruga detaljnih pitanja, što se rijetko praktikuje u ovakvim procesima”, objavljeno je juče na zvaničnoj stranici Nikšić – Evropska prijestonica kulture 2030.

Nikšić je ovu titulu odnio u finalnom duelu sa ukrajinskim gradom Ljvovom, u kategoriji gradova iz zemalja van Evropske unije.

Predsjedik žirija Hrvoje Laurenta istakao je da oba grada mogu biti ponosna na postignuto, ali prestižnu titulu može ponijeti samo jedan, a to je Nikšić.

Ovo je izuzetno priznanje za crnogorsku kulturu, stvaralaštvo i evropske vrijednosti koje baštinimo, ali i lokalnu snagu, ocijenila je ministarka kulture i medija Tamara Vujović u saopštenju povodom proglašenja Nikšića za Evropsku prijestonicu kulture 2030.

Ona je čestitala građanima Nikšića i cijele Crne Gore na istorijskom uspjehu, izboru Nikšića za Evropsku prijestonicu kulture 2030. godine. “Nikšić je danas postao simbol uspjeha, zajedništva i kulturne zrelosti Crne Gore. Titula Evropske prijestonice kulture potvrđuje da naš kulturni potencijal, identitet i kreativnost mogu stajati rame uz rame s najboljima u Evropi. Ovo je priznanje radu i viziji svih koji su vjerovali da kultura može biti temelj razvoja, dijaloga i društvene kohezije“, poručila je Vujović.

Predsjednik Opštine Nikšić Marko Kovačević, kazao je u obraćanju za medije da je ovo veliki dan za grad.

“Uspjeli smo da dosanjamo jedan veliki san, a sada idemo u ovih narednih pet godina da ga ostvarimo i da 2030. godine Nikšić bude prijestonica Evrope”, poručio je on.

Ministarka je istakla da će Ministarstvo kulture i medija, zajedno s lokalnom samoupravom i partnerima iz zemlje i inostranstva, posvećeno raditi na realizaciji programa koji će Nikšić pozicionirati kao evropski centar savremenog stvaralaštva, kulturne saradnje i inovacija. “Ova titula donosi novu energiju i obavezu da pokažemo da Crna Gora ima snagu da kroz kulturu povezuje ljude, podstiče razvoj i gradi mostove prema budućnosti. Nikšić će 2030. godine biti grad umjetnosti, ideja i susreta”, istakla je Vujović.

Američki nosač aviona “USS Gerald R. Ford” uplovio u splitski akvatorij

0
Američki nosač aviona “USS Gerald R. Ford” uplovio u splitski akvatorij
Foto: HRM

Nosač aviona 6. flote Ratne mornarice Sjedinjenih Američkih Država (SAD) “USS Gerald R. Ford” (CVN 78) uplovio je u utorak u splitski akvatorij, javlja Anadolu.

“Posjeta američkog nosača aviona održava se u sklopu bilateralne vojne suradnje s Oružanim snagama SAD-a”, objavilo je Ministarstvo odbrane Republike Hrvatske.

Nosač aviona “USS Gerald R. Ford” (CVN 78) prvi je put boravio u Hrvatskoj u Splitu u junu 2023.

Nosač aviona “USS Gerald R. Ford” dobio je ime po 38. američkom predsjedniku Geraldu Rudolphu Fordu. Matična luka mu je u Norfolku u Virginiji.

Dug je 333 metara, širine trupa 41 metar i širine uzletno-sletne palube 78 metara. Gaz mu je 15 metara i ima istisninu oko 100.000 tona. Može nositi 75 aviona.

Na brodu se tokom posjeta nalazi približno 5.000 članova posade.

Kod Tunisa poginulo najmanje 40 migranata

0
Kod Tunisa poginulo najmanje 40 migranata
Migranti foto EPA – arhiva

Najmanje 40 migranata iz zemalja subsaharske Afrike poginulo je nakon što se njihov brod prevrnuo kod obale Tunisa, saopštili su zvaničnici.

Kako prenosi Rojters, čamac, koji je prevozio oko 70 migranata, potonuo je u blizini primorskog grada Mahdia.

Tunis je postao ključna zemlja tranzita za migrante koji bježe od sukoba i siromaštva u potrazi za boljim prilikama u Evropi.

Najnoviji incident ističe stalne rizike sa kojima se suočavaju migranti i sve veći pritisak na sjevernoafričke zemlje da upravljaju neregularnim migrantskim rutama.

Institutu Simo Milošević, novac od dokapitalizacije platiće sve dugove

0
Institutu Simo Milošević, novac od dokapitalizacije platiće sve dugove
Institut Igalo – foto Boka News

Institut Simo Milošević iz Igala novac od dokapitalizacije u iznosu od 21 do 23 miliona eura trebalo bi da ima u januaru ili najkasnije početkom februara naredne godine, nakon čega će platiti sve dugove koje ima, jer će toliko trajati sama procedura dokapitalizacije koja je juče pokrenuta, kazao je “Vijestima” član odbora direktora Instituta Petar Rakčević.

Skupština akcionara Instituta juče je donijela odluku o dokapitalizaciji – emitovanju akcija 152.066 po nominalnoj cijeni od 154,93 eura.

Dokapitalizacija je predviđena Planom restrukturiranja Instituta koji je usvojen u februaru ove godine, kako bi kompanija obezbijedila novac za plaćanje svih dugova i stvorila osnov za početak investicionog ciklusa. Ona predviđa proces u kojem postojeći ili novi akcionari kupuju nove akcije od kompanije po nominalnoj cijeni, a novac ide na račun kompanije.

Rakčević je kazao da je ukupna emisija vrijedna 23,5 miliona eura, a odlukom je predviđeno da će biti uspješna ukoliko se proda 90 odsto akcija.

Vila Oliva daje 7, država 14 miliona

Sada u Institutu država i njeni fondovi imaju 57% akcija, Vila Oliva 30% i ostali manjinski akcionari oko 13%.

Rakčević, koji je predstavnik Vila Oliva u bordu direktora, kazao je da će se dokapitalizacija obaviti iz dva kruga.

– U prvom krugu postojeći akcionari imaju pravo preče kupovine novih akcija u visini svog procenta u dosadašnjem vlasništvu akcija. To znači da će Vila Oliva u ovom krugu učestvovati sa sedam miliona eura, a Vlada sa oko 14 miliona. U ovom krugu i drugi mali akcionari mogu učestvovati u skladu sa svojim procentima ako žele. U drugom krugu preostale akcije koje ne budu prodate u prvom, biće ponuđene na berzi gdje će ih moći kupiti dodatno svi postojeći ili novi akcionari – kazao je Rakčević.

Procedura je takva da kompanija sada priprema prospekt akcija u kojoj navodi sve detalje o emisiji, kao i poslovne i druge rezultate kompanije.

– Saglasnost na taj prospekt treba da da Komisija za hartije od vrijednosti, nakon čega dokapitalizacija može da počne. Oba kruga dokapitalizacije bi trajala do 30 dana, a može i kraće ukoliko se prodaju sve emitovane akcije. Očekujemo da cijela procedura bude završena do sredine januara i da na računu kompanije novac bude najkasnije krajem januara ili početkom februara. Ukoliko budu učestvovale samo država i Vila Oliva skupiće se najmanje 21 mil EUR, koliko sada iznose ukupni preostali dugovi Instituta i obaveze po pozajmicama i kreditima. Sve ove obaveze će odmah biti izmirene čim novac od dokapitalizacije bude na računu kompanije – kazao je Rakčević.

Kroz ovakav oblik dokapitalizacije sadašnji glavni akcionari država i Vila Oliva zadržaće sličan odnos vlasništva, odnosno Vlada neće imati dvotrećinsko vlasništvo da preglasava ostale i sama donosi odluke. Upravo to je bio uslov Vila Olive da učestvuje u spašavanju Instituta, još od prošle godine kada mu je pozajmila pet miliona za skidanje blokade računa zbog duga Jugobanci u stečaju.

Institut je u junu prodao bivšu zgradu dječjeg odjeljenja Vladi za 4,8 mil EUR, koje će biti rekonstruisano u novu osnovnu školu. Od tog novca Institut je pokrio dio obaveza prema zaposlenima i privatnim dobavljačima, i u pripremu za ljetnju sezonu. Preostali dio duga odnosi se na obaveze prema državi za poreze i doprinose, Opštini Herceg Novi, Elektroprivredi, komunalnim preduzećima,…

Najviše novca dobiće država

Prema podacima sa kraja prošle godine Institut za odložene poreze i doprinose državi duguje 6,1 mil EUR, kao i još 1,1 milion eura za jednokratne pozajmice za isplatu zarada iz decembra 2023. i januara i februara 2024. godine. Poreskoj upravi se dodatno duguje još oko 2,1 mil EUR prema reprogramu obaveza, kao i za tekuće poreze i doprinose još 2,7 mil EUR. Državnoj Razvojnoj banci Institut duguje 1,8 mil EUR, Elektroprivredi 1,9 miliona, Vodovodu Herceg Novi pola miliona eura…

Tako da će većina novca iz dokapitalizacije samo napraviti krug i vratiti se državi i njenim preduzećima, ali Institut više neće imati dugova. Odnosno imaće priliku za novi početak uz druge mjere predviđene planom restrukturiranja koji je ukupno vrijedan 88 mil EUR.

Vladino učešće bilo bi 52,8 mil EUR, Institut prodajom imovine i mali akcionari dokapitalizacijom bi obezbijedili 20,7 mil EUR, dok bi, nakon rješavanja spora i prebacivanjem zemljišta u vlasništvo, Institut uzeo kredit od 14,5 mil EUR.

Taj novac bi se investirao u Institut u periodu 2025-2028. godine, uz mjere racionalizacije poslovanja. Planom je predviđeno da Institut već od ove godine pozitivno posluje, a da neto dobit u 2029. godini dostigne 4,9 miliona eura.

Prije Plana restrukturiranja izmijenjen je cjenovnik Instituta tako da od kraja prošle godine Fond zdravstvenog osiguranja plaća punu cijenu koja pokriva sve troškove boravka njihovih osiguranika u Institutu.

Direktor Institura Zoran Kovačević nedavno je za “Vijesti” kazao da je cilj da naredne godine poboljšaju kvalitet usluga i da se za 2027. godinu prijave na tender norveškog Fonda za zdravstveno osiguranja, kako bi vratili pacijente iz te države koji su do prije dvije godine bili najznačajniji gosti.

Naredna faza priprema plana za investicije

Nakon završetka dokapitalizacije slijedi druga faza iz Plana restrukturiranja – rekonstrukcija i modernizacija objekata i opreme Instituta kako bi dostigao nivo od četiri zvjezdice.

Rakčević kaže da je u toku priprema poziva za izvor ponuđača koji bi uradio pregled stanja sadašnjih objekata Instituta i predlog plana za rekonstrukciju i adaptaciju.

– Kada to bude urađeno znaćemo precizno koliko će biti potrebno novca za dovođenje Instituta na nivo od četiri zvjezdice, i kako da obezbijedimo taj novac kroz novu dokapitalizaciju ili na drugi način – kazao je Rakčević.

Plan restrukturiranja predviđa i da se završe imovinsko-pravni sporovi koje Institut ima sa državom, jer su objekti u vlasništvu Instituta, a zemljište na kojem su izgrađeni, prema podacima iz katastra, je državno.

Plan predviđa i mogućnosti prodaje dijela viška zemljišta, kao i da Institut nakon isplata dugova i rješavanja spora sa zemljištem uzme kredit za finansiranje rekonstrukcije i poboljšanja kvaliteta usluge.

Ružičasti oktobar- mjesec posvećen prevenciji raka dojke obilježen u Kotoru

0
Ružičasti oktobar- mjesec posvećen prevenciji raka dojke obilježen u Kotoru
Foto: PR Služba Ministarstva zdravlja

U okviru kampanje Ministarstva zdravlja „Prevencija je ključ – misli na sebe“, povodom obilježavanja Ružičastog oktobra, mjeseca posvećenog prevenciji raka dojke, juče je u Kotoru održan promotivni štand posvećen podizanju svijesti o značaju redovnih preventivnih pregleda i ranog otkrivanja bolesti.

Na događaju su prisustvovali predstavnici Ministarstva zdravlja, među kojima Nikolina Otašević, samostalna savjetnica u Ministarstvu zdravlja, zatim dr Sabina Ćatić ispred Instituta za javno zdravlje Crne Gore, kao i dr Ana Bakić, direktorica Doma zdravlja Kotor.

Predstavnici institucija razgovarali su sa građanima, dijelili informativni materijal i poruke o važnosti preventivnih pregleda dojki, koji su dostupni u domovima zdravlja širom Crne Gore.

Ministarstvo zdravlja ovom prilikom naglašava da je posvećeno očuvanju zdravlja žena i tokom cijele godine, a ne samo u oktobru. Cilj Ministarstva je da se obezbijedi zdravstvena zaštita dostojna svakog građanina i da skrining programi budu dostupni svim stanovnicima Crne Gore, bez obzira na mjesto stanovanja.

Kampanja „Prevencija je ključ – misli na sebe“ nastavlja se narednih dana promotivnim aktivnostima u Nikšiću i Podgorici, s porukom da je briga o zdravlju najveći dar koji možemo pružiti sebi i drugima.