5.6 C
Kotor

Slušaj online radio

Nova „Resinex“ plutajuća brana čuva zaliv

Nove stubne plutace za eko branu oko pumpne stanice Porto Montenegra
Nove stubne plutace za eko branu oko pumpne stanice Porto Montenegra

Marina za mega jahte Porto Montenegro nabavila je novu najmoderniju opremu za spriječavanje zagađenja mora izlivanjem nafte. Riječ je o novoj plutajućoj brani poznatog italijanskog proizvođača „Resinex“, a koja se ovih dana instalira u akvatorijumu što okružuje nedavno sagrađeni novi gat i instalaciju za snabdijevanje jahti gorivom na sjevernom kraju mula 5.

Pažnju javnosti privukle su tri velike žute stubne plutače koje je operativa hidrograđevinske firme „Yu Briv“ ovih dana postavila na jednakoj udaljenosti od krajeva gata pumpne stanice.

„ Riječ je o plutajućoj barijeri proizvođača “Resinex” koja se instalira kako bi, u slučaju izlivanja goriva prilikom punjenja jahti, spriječila razlivanje goriva po moru i dalju kontaminaciju morske vode. Ovo je novi jedinstveni sistem, koji u mnogome olakšava korišćenje i upravljanje plutajućim barijerama i pruža bolju zastitu od širenja izlivenih zauljenih tečnosti.”- potvrdli su iz Porto Montenegra, ne precizirajući koliko ih je koštala nabavka i instalacija nove opreme.

U proteklih nekoliko godina na pumpnoj stanici Porto Montenegra u nekoliko navrata dešavali su se manji ili veći ekološki incidenti sa prosipanjem nafte koja je umjesto u tankove jahti, dospjevala u more.Porto Montenegro je prilikom tankovanja jahti, kao mjeru prevencije koristio staru mobilnu plutajuću branu koja mu je ostala još od bivšeg Arsenala, ali to se nije pokazalo kao baš efikasno riješenje, pa je odlučeno da se nabavi novi sistem iz Italije.

Novoizgradjena pumpna stanica za jahte sa plutacama za Resinex barijeru
Novoizgradjena pumpna stanica za jahte sa plutacama za Resinex barijeru

Nova “Resinexova” barijera se sastoji od linearnih polietilenskih segmenata koje na morskopj površini održavaju po 4 plovka po segmentu u linearnom polietilenu ispunjenim poliuretanskom pjenom. Barijeru uspravnom u moru “drže” i stabilnost joj daje balast od čeličnih tabli na njenom donjem kraju. Svaki pojedinačni segment je opremljen sa djelovima od inoxa za povezivanje sa ostalima, što brani daje fleksibilnost i mogućnost da se dimenzioniše zavisno od potreba, odnosno veličine akvatorijmuma koji treba izolovati.

Barijera je na uglovima akvatorijmuma koji se ograđuje, spojena sa “Resinex” elastičnim bovama, koje služe da omoguće sidrenje, odnosno povezivanje brane sa morskim dnom. Elastične bove čiji je neobičan izgled proteklih dana zaintrigirao Tivćane, se sastoje od čelične konstrukcije koja se oslanja na veliki podvodni plovak zapremine skoro šest kubika, proizveden u rotirajućem kalupu od polietilena i ispunjen gustom poliuretanskom pjenom. Nove bove su radi boljeg uočavanja, opremljene sa signalnim pomorskim svjetlima dometa do 2 milje, a za betonsko sidro na dnu mora, povezane su sa glavnim i dva stabilizirajuća lanca.

Inače, sjeverni dio mula V Porto Montenegra na kome se nalazi nova pumpna stanica za snabdijevanje jahti gorivom i novi dispečarski centar za upravljanje pumpama koje iz rezervara na kopnu ukupne zapremine 900 kubika, transferišu gorivo do jahti.

Tivatski nautički centar već je ranije kupovao opremu koju pravi taj čuveni italijanski proizvođač, pa je “Resinex” Porto Montenegru 2011 isporučio ukupno 17 velikih priveznih plutača koje se koriste za najveće jahte što dolaze u tu marinu.

Izvor:S. L.

Najčitanije