Drugi po redu protest povodom uklanjanja scene “Atrijum “ Centra za kulturu Tivat
Par stotina građana okupilo se u subotu u podne ispred kompleksa srednjevjekovnog ljetnjikovca Buća-Luković na drugom po redu protestu zbog uklanjanja male scene “Atrijum” Centra za kulturu (CZK) Tivat iz atrijuma tog zaštićenog spomenika kulture.
Sa protesta je poručeno da je uklanjanje scene “Atrijum” iz kompleksa Buća-Luković na čemu insistira konzervatorsko- restauratorska struka i rukovodstvo JU Muzej i galerija koja gazduje tim kompleksom, “kulturocid” i da se ne smije dozvoliti protjerivanje ambijentalnog pozorišta iz tog jedinstvenog prostora.
Među okupljenima je bilo više glumaca, reditelja, pozorišnih i kulturnih radnika iz Crne Gore. Na protestu su bili i funkcioneri i lokalni rukovodioci opozicionih partija DPS, SDP, SD i HGI, a tu je bila i poslanica DPS u Skupštini Jovanka Laličić i potpredsjednik SDP-a Aleksandar Đurović.
Pozdravljajući prisutne, direktorica CZK Dijana Sindik je zahvalila građanima na podršci toj JU u njenim zahjevima da se scena vrati ju atrijum ljhtenjikovca “jer zaista, zahvaljujući vama i opstajemo i uspjećemo da ostvarimo i simbiozu muzeja i pozorišne umjetnosti na našoj maloj sceni”.
Ovacijama i dugotrajnim paluzom pozdravljena penzionisana direktorica CZK Milena Radojević za čijeg je mandata prije dvadesetak godina u toj ustanovi utermeljena i počela da se razvija vrlo uspješna porišna produkcija, kazala je da “ni slutila nje da će se ponoviti nesretne devedesete godine prošlog viijeka i da će se kultura ponovno braniti na ulici ispred zaključanih prostora namijenjenih izvođenju umjetničkih programa.”
“Onda je to urađeno pod okriljem mraka, sada pod okriljem praznika – vidan napredak! Radnicima u kulturi i umjetnicima je oduzeto ptavo na rad, pravo da vjernoj publici pruže sve one užitke koje su imali decenijama na ambinjentalnoj sceni Buća. Na brutalan način su optuženi, bez dogovora, bez razgovora, bez dijaloga, da su uzurpatori kulturnog dobra.”- kazala je Radojević pitajući se “da li iko u ovom gradu, Boki i Crnoj Gori vjeruje u te nebuloze da jedna svjetska diva Milena Dravić, zaljubljenik u Tivat i naše Pine – legenda Gaga Nikolić, Đuza Stojiljković, Anita Mančić, Seka Sabljič, Jagoš Marković, Egon Savin, Milan Karadžić, Stevan Koprivica i mnogi drugi, da su oni pristajali da i sami učestvuju u devastaciji kulturn dobara grada Tivta”.
“Ne, oni su svojom umjetnošću obogatili i proslavili čarobni ambijent Buće, Tivta i Boke Kotorske. Vjerujte, voda Bući kao ni pijesak, nisu nanijeli nikakvo oštećenje- naprotiv, to su antologijske scene koje su sačuvane u pozorišnim analima regiona.”- istakla je Radojević, zamjerajući nekim svojim nekadašnjim kolegama iz bivđej jedinstvenog CZK “da učestvuju u ovoj prestavi sa rješenjima iz pozadine” jer su kako je kazala, “došla druga vremena da je uzurpacija atrijuma umjetnošću, grijeh nad grijehovima”.
Prozvala je i zaštitare “da im se glas nije čuo svih prethodnih godina kada su se dešavale razne uzurpacije i devastavije po Crnoj Gori a Kotoru zaprijetilo brisanje sa UNESCO liste” i pozvala hj da daju rješenje “mobilne cene po svim konzervatorskim uslovima, iste onakve kakva se montirala u gradu Perastu za jedno tamošnje igranje “Bokepkjog D-mola” i pozvala na “razum, pamet i dogovor, pa će i umjetnost pobijediti”.
U ime građana Tivta, advokat Nikša Miljanić je kazao da je na djelu “mala scena anticivilizacije” i da se “pod okriljem zaštite kulturnog dobra ne može rušiti bilo šta, a ovdje je uništena i u potpunosti devastirana jedna istinska vrijednost koja je postojala”. Negirao je da u protestima ima bilo kakve politike i pozvao sve strane na dogovor, ali i zaključo da “mala scena mora ostati tu gdje jeste.”
Filmski radnik iz Crnogorske kinoteke Andro Martinović istakao je da je Tivtu “gradu koji je u pokretu i jako sebrzo razvija, važno da definiše dvoj kulturni profil”, ali da se u slučaju kompleksa Biuča –Luković po njemu, ide pogrešnim putem jer “od ovog fantastičnog ljetnjikovca žele napraviti kulise prošlog vremena i nikada odigrane predstave”. Kritikovao je ljude iz Opštine i Muzeja i galerije kao nedovoljno spremne na dijalog i dogovor i poručio da “ovaj prodstor trreba da ostane ono špo jeste jer jednu tradiciju ne treba gušiti na račun one prethodne”.
“Da li se planira postavljanje nove scene u atrijumu, ako se planira, kada će se projektovati i postaviti? Koji će biti njeni kapaciteti?”, upitala je glumica Jelena Simić. Ona je apelovala da se zakaže sastanak CZK sa Opštinom Tivat i Muzejem, kako bi dobili odgovore na ova pitanja i potpisali sporazum.
“Otvorio se prostor i prilika da se u ovom atrijumu napravi nova, savremenija i bolja scena koja će jednako da doprinese radu i pozorišta i muzeja. Dvije institucije kultutre su dobile priliku da javnosti pokažu da nije sramota pomiriti se. Pomirenje je neophodno, katarzično je, oslobađa i uči nas. Skužajte me, ma mene je vrlo, vrlo stalo.”- istakla je Simić.
Glumac Slobodan Marunović je poručio da se, “ovdje, u ovom čarobnom ambijentu neće više nikada čuti velika glumačka riječ, muzika velikih kompozitora kao ni majstorstvo reditelja i slikara”. Dodaje da neće biti svega onoga što život čini dostojanstvenim.
“Bio sam šokiran informacijom da Buča treba da nestane. Pred time čovjek bukvalno zanijemi jer duhovno mora biti iznad svega što je materijalno. Ako ova pozrnica nestane neće ni nas biti i niko od nas neće preživjeti. Mogli bi smo preživjeti i da nema ni Porto Montenegram ni Luštice Bay, ali ako nam uzmu dušu, sve su nam uzeli. Potonučćemo u osrednjost, potonućemo u nešto što umjetnost ne poznaje i ne trpu – u nesporazum, u nezbor I u haos – jednostavno neće nas biti kao ljudi”- poručio je Marunović izražavajući optimizam da se to neće desiti “iako postoje ljudi u čije se debelo uho teško može zabosti lijepa riječ”.
On je poručio da je uklanjanje scene “Atrijum “ kulturocid od kojeg je po njemu, gori bio samo 1956. kada je u Crnoj Gori ukinuto tadašnjih pet profesionalnih pozoriošta u nekoliko gradova, te je pozvao gradonačeknika Tivta Željka Komnenovića da “prekine ovu blasfemiju” i ponovno aktivira scenu “Atrijum”.
Tivatski novinar, pisac i pjesnik Dragan Popadić okupljenima je pročitao i svoju novu pjesmu “To neće proći” koju je posebno napisao povodom uklanjanja scene “Atrijum”.
Na protest su emitovane audio poruke podrške CZK-u i ostanku scene “Atriujum” koje su uputili reditelj Zoran Rakočević i glumci Anđelija Rondović, Dragana Varagić, Julija Milačić Petrović-Njegoš, Anita Mančić, Andrija Milošević, Branko Ilić kao i pjesma “Buća-naša kuća” koju je uradila autorka muzike za nekoliko tivatskih pozorišnih komada Milena Popović-Dragović.