– U ovom dosta nestabilnom vremenu, punom izazova za njih, izdavaoci su zadržali domaćinski odnos u kojem poštuju svoje goste i trude se da budu tu za njih. Izdavaoci su ostali prilično realni i kod formiranja cijena. Ne prate trendove, već mogućnosti svojih gostiju, tako da su i ove godine najpovoljniji, rekla je Džoganović agenciji Mina-business.
Ona je navela da u kapacitetima smještaja koji se nalaze u četiri primorske opštine – Ulcinj, Bar, Budva i Herceg Novi, sigurno svako može da nađe nešto za sebe, bez obzira na budžet kojim raspolaže.
Prema njenim riječima, u Udruženju mogu biti ponosni na izdavaoce smještaja.
– Značajno se povećao broj registrovanih. Odgovorno pristupaju organizaciji poslovanja, formiranju cijena i građenju kompletne ponude. Već par godina unazad, većina kapaciteta je obnovljena, poručila je Džoganović.
Ona je saopštila da je ovogodišnja turistička sezona počela nešto ranije.
U predsezoni je, kako je ocijenila, bilo više kretanja turista kroz kraće boravke u južnoj regiji, dok je sjeverna zabilježila bolju posjećenost stranih gostiju.
– Međutim, ipak je 90 odsto kapaciteta u južnoj regiji i njihovi slabiji rezultati utiču značajno na ukupnu ocjenu posjećenosti. Imamo i dalje kasniji početak samog špica sezone. Na to utiču brojni faktori, na koje izdavaoci smještaja ne mogu da utiču i to im godinama već otežava poslovanje, kazala je Džoganović.
Prema njenim riječima, Crna Gora se, kao i sve druge države, suočava sa izazovom kako da na najbolji način organizuje upravljanje destinacijom.
– To još nije zaživjelo ni na lokalnom nivou, iako nekih pomaka ima. Brojni infrastrukturni radovi idu u prilog unapređenju destinacije, ali sa druge strane za posljedicu imaju otežano funkcionisanje u gradovima, što stvara velike probleme kako domaćem stanovništvu, tako i turistima. Dinamika završetka radova se često ne ispoštuje i to lančano izaziva dosta drugih problema, upozorila je Džoganović.
Na pitanje kada očekuje pravo “zahuktavanje” sezone, i da li sve zavisi od špica, Džoganović je odgovorila da je špic sezone pomjeren od 20. jula.
– Privatni smještaj ne može da parira all inclusive ponudi hotela, ali sa druge strane ima brojne prednosti. Tome svjedoči značajan broj “starih” gostiju, onih koji dolaze po preporuci i onih koji se vraćaju više puta u toku godine“, rekla je Džoganović.
Ona je objasnila da je Udruženje od samog osnivanja izašlo sa konceptom organizacije smještaja i ponude koji bi omogućio da Crna Gora bude cjelogodišnja destinacija, ali da, zbog čestih promjena u upravljačkim strukturama, još nije sazrela svijest o važnosti realizacije takvog koncepta.
– Da bi se upravljalo destinacijom, treba se znati sa čime ta destinacija raspolaže. To za sada nemamo. U slučaju cjelogodišnje destinacije, popustio bi pritisak i kod ugostitelja i mogli bi da formiraju bolje cijene, uspješnije organizuju svoj posao i budu reprezentativni dio ponude. Sada je prilično negativna kampanja preko društvenih mreža izazvana visokim cijenama na plažama i restoranima, što direktno negativno utiče i sabotira napore izdavalaca da budu pristupačni sa cijenama, kazala je Džoganović.
Govoreći o barijerama u poslovanju, Džoganović je navela da ih je najviše na lokalnom nivou, gdje se ne pristupa sistemski resursima sa kojima se raspolaže.
– Izdavaoci urade sve što je do njih i onda treba te kapacitete uposliti. To nije samo zadatak izdavalaca. Smještajni kapacitet je resurs opštine, kojim ona treba da upravlja na najefikasniji način. Mi u svakoj od primorskih opština, u kojima se nalazi 90 odsto od ukupnih smještajnih kapaciteta, imamo odlične lokalitete za organizovanje privatnog smještaja u integralne hotele. Ta vrsta ponude bi bila interesantna turističkim agencijama i postigli bismo imperativ cjelogodišnje destinacije. Ovo je model koji ostale mediteranske zemlje odavno primjenjuju i daje sjajne rezultate, poručila je Džoganović.
Ona je poručila da je Udruženje uvijek tu za izdavaoce – da ih informiše, podrži, sasluša i savjetuje.
– Ove godine smo ostvarili lijepu saradnju sa Alter Modusom i uz podršku Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i lokalnih turističkih organizacija, realizovali smo besplatne edukacije za podsticanje mladih u preduzetništvu, za registraciju smještaja, fiskalizaciju kod izdavalaca i o poreskim obavezama izdavalaca, navela je Džoganović.
Na sajtu www.rentay.me je sav sadržaj besplatan.
Džoganović je saopštila da je Udruženje kroz razne saradnje omogućilo da izdavaoci imaju popuste kod reklamiranja kapaciteta i povoljnosti za korišćenje digitalnih alata koji im olakšavaju poslovanje, a periodično organizuju i besplatne vebinare na aktuelne teme.
Pored toga su i na društvenim mrežama, a uveli su i Viber grupu za brzu komunikaciju.
– Ono što stalno ističemo izdavaocima je da, bez obzira na složene okolnosti u kojima rade, to je njihov porodični posao, oni su gazde na svome, ponos su zajednice i njihov doprinos je ogroman, zaključila je Džoganović.