5.6 C
Kotor

Slušaj online radio

Crna Gora loše rangirana prema indeksu svoje dostupnosti u linijskom pomorskom saobraćaju

Luka bar – Foto www.portofadria.me

Crna Gora je u vrhu zemalja koje su tokom ove godine zabilježile najveći pad indeksa svoje povezanosti sa svijetom putem linijskih brodskih servisa. Podaci su to koje je iznijela Konferencija za trgovinu i razvoj Ujedinjenih Nacija (UNCTAD) koja je upravi objavila najznačajnije detalje iz svog izvještaja o svjetskom pomorskom transportu u 2018.

LSCI (Liner  Shipping Conectivity Index) je indikator pozicije pojedine države u svjetskoj pomorskoj trgovini, mjereno kroz njenu zastupljenost u kontejnerskim brodskim servisima. LSCI indeks pojedine države određuje se prema podacima o rasporedu i korišćenju svjetske flote brodova za prevoz kontejnera: broju i veličini brodova koji uplovljavaju u luke određene države, njihovom kapacitetu u broju kontejnera (TEU), učestalosti i ukupnom broju redovnih kontejnerskih linija sa kojima je dotična država povezana, kao i broju pomorskih kompanija i veličini brodova sa kojima one održavaju te linije.

Crna Gora je po podacima UNCTAD-a, ove godine zabilježila pad od 48 odsto u svom LSCI indeksu u odnosu na 2017., što je stavlja na treću najgoru poziciju u svijetu. Lošiji učinak od Crne Gore po padu LSCI indeksa, ove su godine uimali samo Ukrajina (-61%) i Albanija (-49%). U prvih pet država svijeta po padu LSCI indeksa ove su godine još i Novi Zeland (-43%) i Sjeverna Marijanska Ostrva (-35%).

Top pet zemalja koje su ove godine imale najveći rast LSCI indeksa su Ujedinjeni Arapski Emirati 8179%), Maldivi (125%), Mauritanija (77%), Eritreja (73%) i Mikronezija (69%).                                                                                                                                        Oko četiri petina svjetke trgovine po obimu, odnosno oko 70 posto po vrijednosti robe, obavi se najjeftinijim i najefikasnijim – pomorskim transportom. Pri tom kontejnerski brodovi i linije igraju najvažniju ulogu jer se tim vidom transporta koji se najlakše nastavlja na drumski i željeznički, transportuje najveći dio svjetske robe široke potrošnje. Države bez dobre povezanosti tim tzv. intermodalnim transportom, imaju velikih problema u razvoju svoje ekonomije, a Crna Gora sa kompanijom Port of Adria koja u Baru maksimalno godišnje pretovari oko 50 hiljada kontejnera, bez kilometra autoputa i sa nerazvijenom željezničkom mrežom koja nema mogućnosti da sprovede tzv.kontejnerski blok-voz, potouno je van svih regionalnih, ada ne pominjemo globalne robne tokove i gleda u leđa svih ostalih država na Jadranu, liše BiH koja nema ozbiljnu morsku luku. U Bar uplovljavaju gotovo isključivo mali kontejnerski tzv. feeder brodovi kapaciteta po par stotina TEU-a, a koji po malim lukama razvoze kontejnere što velikim megakontejnerašima pojedinačnog kapaciteta i preko 20.000 TEU-a, prethodno iz raznih krajeva svijeta, stignu u neki od glavnih habova na Mediteranu, poput italijanske luke Đoja Tauro ili španske Algeciras.

Crna Gora je sa LSCI indeksom 3 u ovogodišnjem pregkledu UNCTAD-a zauzela 12 mjesto na listi najgore povezanih država i administrativnih teritorija na svijetu. Ispred nje po slabijoj povezanosti kontejnerskim brodovima i linijama su egzotične i male ostrvske države poput ostrva Norfolk, Uskršnjeg ostrva, Tuvalua, Bermuda, Kajmanskih otoka, Naurua, Timor-Lestea… Na drugoj strani medalje su države koje se mogu pohvaliti najvećim brojem linija i najvećim obimom saobraćaja kontejnerskih brodova sa njihovim lukama: prva na svijetu po tome je Kina sa LSCI indeksom 187,8 , slijedi Singapur (133,9) a na trećem mjestu je Južna Koreja (118,8).

Izvor:S.L

Najčitanije