19 C
Kotor

Slušaj online radio

AZK opet odgodila donošenje odluke o legalnosti državne pomoći kompaniji Adriatic Marinas

Tivat – panorama

Agencija za zaštitu konkurencije (AZK) ponovno je u četvrtak odložila donošenje konačne odluke o legalnosti državne pomoći kompaniji Adriatic Marinas-Porto Montenegro iz Tivta kroz opraštanje od straane Optine Tivat, duga za komunalije te firme u iznosu od 5,6 mliona eura.

Postupak u kome su pred nadležnima u AZK trebali da budu saalušani argumenti pravnih zastupnika Opštine Tivat sa jedne, odnosno Adriatic Marinasa sa drughe strane, do sada je odlagan najmanje tri puta  zbog bolesti prvo advokata jedne, a potom druge strane. Najnovije odlaganje u četvratk uslijedilo je nakon što je AZK-u pravni zastupnik Adriatic Marinasa dostavio potvrdu da mu je ponovno izrečena mjera samoizolacije, ovog puta navodno zbog kontakta sa osobom infirciranom koronavirsuom.

Predsjednik Opštine Tivat Željko Komnenović (Narod Pobjeđuje) potvrdio nam je da je postupak pred AZK opet odložen do daljnjeg i izrazi svoje veliko nezadovoljstvo odugovlačenjem postupka kojeg je Agencija započela još u septembru 2019. i do danas nije privela kraju.

„Ovo stvarno više nema nikakvoga smisla. Postavlja se oparavdano pitanje čemu uopšte služi ta Agencija i zašto poreski obveznici plaćaju njene funkcionere i lčinovnike koji ni nakon više od godinu ipo dana od pokretanja ispitnog postupka, u ovom slučaju nisu u stanju da donesu konačnu odluku o tome“- kazao je Komnenović, dodajući da je ovo pitanje od izuzetnog značaja za Opštinu Tivat koja je trenutno u veoma lošoj finansijoj situaciji zbog čnjenice da je prethodna gradska vlast koalicije DPS-SD-HGI koja je pod vrlo kontroverznim okolnostima častila Porto Montenegro sa skoro 6 miliona eura novca koji je trebalo da prioadne gradu, ostavila gotovo praznu opštinsku kasu i istovremeno neplaćene dugove Opštine prema njenim povjeriocima od ukupno skoro 5 miliona eura.

Glasovima 17 odbornika DPS koji je sam bez svojih koalicionih parznera SD i HGI tada imao natoplovičnu većinu u lokalnom parlamentu, SO Tivat je januara 2018. Dala saglasnost da se sa Porto Montenegrom potpiše ugovor kojim bi Opština prihvatila da joj Porto ne plati 5,6 miliona eura dospjelih obaveza za naknadu za komunalno opremanje građevinskog zemljišta za tri u mešuvremenu sagrađena nova velika lukuszna stambeno-poslovna objekta u kompleksu tog elitnog turističkog naselja. To je urađeno pozivajući se na odredne ugovora o prodaji nekadašnjeg viojnog brodogradilišta Arsenal koji su novembra 2006.potoisali tadašnji premijer Milo Đukanović i tadašnji vlasnik Adriatic Marinasa, kanadski milijarder Piter Mank, a koji je pominjao mogućnost da se obaveze investitora za naknade koje treba ubrati država za gradnju novog turističkog rizorta, umanje po osnovima koji nisu imali uporište ni u tada, ni u sada važećim crnogorsjim zakonima. Tako je voljom DPS, u januaru 2018. tivatski parlament dao „zeleno svjetlo“ da se sa Porto Montenegrom potpiše ovaj kontroverzni arabžman po kome bi Opština ostala bez višemilionskih prihoda na ime zakonom predviđene naknade za komunalno opremanje građevinksog zemljišta, ali je tadašnje gradonačenica Tivta dr Snežana Matijević (DPS) odbila da potpiše taj ugovor sa Portom. Na potpisivanju ugovora posebno su inistirali predsjednik Đukanović i tadašnji premijer Duško Marković, pa je Matijević koja je ostala odlučna u manjeri da tone uradi, na kraju pod pritiskom svoje partije morala dati ostavku na mjesto gradonačenice na kojem ju je u ljeto 2018. zamijenio Siniša Kusovac (DPS). On je nedugo potom, stavio paraf na taj ugovor.

Kusovac je tako oslobodio Porto Montenegro dospjelih obaveza od 5,6 miliona eura za komunalije, oprostivši taj dug kompaniji na ime “sredstava do sada uloženih u ekološku sanaciju lokacije” Arsenala u iznosu od 541.441,37€, „sredstava uloženih u rušenje objekata koji nemaju građevinsku dozvolu“ u iznosu od 827.411,05€, te „umanjenja iznosa, koji se odnosi na stvarne površine objekata izgrađenih prije 1945.godine“, od 4.222.658,82€. Niti jedan od ova tri u ugovoru navedena osnova po kojima Kusovac pričinio direktnu milionsku štetu gradskom budžetu, nema uporišta ni u jednom zakonu o planiranju i izgradnji prostora, odnosno zakonu o finansiranju lokalne uprave koji su važili kako danas, tako i u vrijeme sklapanja ugovora o prodaji Arsenala kompaniji Adriatic Marinas 2006.godine. Ovakva povlastica do sada nije data nijednom drugim investitoru u Crnoj Gori, pa je AZK u septembru 2019. pod pritiskom više puta ponavljanog interesovanja delegacije Evropske komisije u Crnoj Gori za ovaj kontroverzni posao, pokrenula ispitni postupak da li je ovaj otpis komunalija bio nezakonita državna pomoć kompaniji Adriatic Marinas.

Opština Tivat je u odmah u početnim fazama postupka,  u ostavljenom roku za postupanje, dostavila AZK-u tražene podatke i informacije, ali su iz AZK tada poručili da iz dostavljenih materijala “proizilazi i neophodnost dodatnih postupanja sa nivoa Agencije”, a koje nisu završena ni do danas. AZK u mešuvremenu nije davala javnosti nijednu novu informaciju o toku daljeg postupka “ispitivanja usklađenosti državne pomoći dodijeljene preduzeću Adriatic Marinas sa Zakonom o kontroli državne pomoći“, već je istakla da će, kada bude donešena konačna odluka o tome da li je Porto ovako  dobio neprijavljeu ili nelegalnu državnu pomoć, ona biti objavljena na sajtu AZK.

Zakon o kontroli državne pomoći inače, ne propisuje rok u kome je Agencija obavezna da donese odluku o usklađenosti neprijavljene državne pomoći. AZK se ranije, pravdajući svoju sporost, pozivala na praksu Evrospke komisije koja za odluku u sličnim slučajevima koristi rok od 18 mjeseci  plus eventualno još dva mjeseca, ali je su čak i ti rokovi već isteli kada je u pitanju pokretanje postupoka odlučivanja o legalnosti državne pomoći Porto Montenegru.

Inače, sporost i neefikasnost AZK u ovom slučaju već je produkovala i dodatnu milionsku štetu za Opštinu Tivat jer je bivša gradska DPS-SD-HGI uprava pred kraj svog mandata, ponovno se pozivajući na kontroverne ugovore Vlade sa Portom iz 2006. i ugovor koji je potpisao Kusovac 2018., odlučila da Adriatic Marinas gradu ne treba da plati ni centa na ime komunalija za novi poslovno.stambeni kompleks Boka Place čija je gradja nedavnbo počela. Riješenje da se Portu oprašta novih nekiliko miliona eura komunalija za oko 72.000 kvdarata objekata u novom krilu tog turističkog naselja,  kako nezvanično nezvanično saznajemo, na jesen prošle godine potpisao je bivši opštinski sekretar za urbanizam Marko Petričević (DPS).

KUSOVAC POTPISAO JEDNO, A PRIČA DRUGO

Aferom „Komunalije” u Tivtu  bavilo se i Specijalno državno tužilaštvo, koje je ocijenilo da u tom slučaju navodno “nije bilo nepravilnosti koje bi ukazivale da je izvršeno krivično djelo za koje se goni po službenoj dužnosti.”

Iako je sa Portom potpisao ugovor kojim je toj firmi oprostio dugove za komunalije pozivajući se na tri konkretna osnova a koja nemaju uporište u važećim zakonima, bivši tivatski gradonačelnik Kusovac i danas ustrajava u tvrdnji da to “nije bio oprost komunalija već kompenzacija za komunalno opremanje graševinskog zemljišta.” Po njemu, Opština je Portu samo njegove obaveze za komunalije prebila sa svojom neispunjenom obavezom prema investitoru, da mu na lokaciju na kojoj gradi, dovede svu neophodnu inmfrastrukturu.

Međutim, ne računajuči činjenicu da je Adriatuc Marinas gradio marinu i nautičko naselje na infrastruktirno već potpuno opremljenoj lokaciji bivšeg vojnog brodogradilišta Arsenal, ostaje činjenica da se Opština Tivat do danas nije uknjižila ni na postojeću infratsrukturu, ali ni na nove saobraćajnice, elektro, kanalizacionu i vodovodnu mrežu koju je Asdiatic Marinas u međuvremenu dograđivao na ovoj lokaciji. Stoga u vodu pada Kusovčevo objašnjenje o “kompenzaciji za komunalno opremanje” jer Porto Montenegro infrastrukturu koja bi po tom obrazloženju, nakon prebijanja međusobnih obaveza, trebala da bude vlasništvo Opštine, danas koristi kao svoja osnovna sredsta i preko nje zarađuje dodatni novac kao npr. licencirani snabdjievač svojih klijenata strujom i vodom. U konačnom, proizizali da je Adriatic Marinas infrastrukturu na kojoj danas zarađuje, dobio kao neprijavljenu državnu pomoć preko leđa Opštine Tivat, ali AZK to “ne želi da vidi” već godinu ipo dana.

Izvor:S.L.

Najčitanije