Vlada je stavila oznaku „interno“ na tačku dnevnog reda „Predlog za rješavanje problema nedostajućih sredstava za otplatu dijela prve rate kredita prema Exim banci koji je namijenjen za gradnju dva broda Crnogorske plovidbe (CP) AD Kotor”, a o kojoj se raspravljalo na jučerašnjoj sjednici Đukanovićevog kabineta. Na taj način javnost je ostala uskraćena za informaciju o finasijskim teškoćama sa kojima se suočava državna brodarska kompanija CP, a koje joj onemogućavaju da uredno izmiruje rate kredita uzetog 2008 od kineske državne banke za gradnju brodova “Kotor” i “Dvadesetprvi maj”. Kredit od 57 miliona dolara je inače, uzet na rok otplate od 15 godina sa kamatnom stopom od 3 odsto godišnje i pet godina grejs-perioda.
Ministarstvo saobraćaja i pomorstva je u izvještaju za 2014 kada je CP u pitanju navelo da je jedan od prioriteta te kompanije za ovu godinu “iznalaženje načina za reprogramiranje obaveza prema Exim banci pogotovo zbog razloga što je jedina garancija za kredit garancija Vlade CG.”
“Nedostak sredstava je posljedica dužeg perioda vrlo složenih uslova na tržištu tj. mininimalnih iznosa vozarina.”- obrazložio je kabinet ministra Ivana Brajovića tada zašto CP nije u stanju da sama otplaćuje svoje brodove. “Kotor” i “Dvadesetprvi maj” su, od kada su iz brodogradilišta u Šangaju januara i septembra 2012, izašli na svjetska mora, bili dati u tzv. time charter (najam na određeno vrijeme) kompaniji “C Pioneer” koja je njihovo korišćenje plaćala prvo 9.500, a poslije 6.000 dolara dnevno po brodu i podmirivala sve operativne troškove broda, osim plata posade. Brod “Kotor” je međutim u februaru ove godine “izašao” iz najma pod tim uslovima, a budući da su prilike na svjetskom tržištu brodskog prostora sada još lošije neko 2012, izgledno je da je sa unajmiteljem sklopljen novi ugovor pod, za CP, nepovoljnijim finansijskim uslovima nego ranije. Iz menadžmenta CP nikada nisu javno saopštili cijenu novog najma “Kotora”, a situacija je dodatno komplikovana time što uskoro ističe i najam broda “Dvadesetprvi maj”.
CP je inače, završila prošlu godinu sa gubitkom od 4,92 miliona eura, dok je 2013. kompanija zabilježila dobit od 285,99 hiljada eura. Prošlogodišnji gubitak iz Ministarstva pomorstva pravdali su prvenstveno “negativnim kursnim razlika po kreditu Exim banke“ i naveli da je kompanija lani uredno servisirala svoje obaveze prema Kinezima.
Prema podacima sa sajta Komisije za hartije od vrijednosti, CP je prvo tromjesečje ove godine završila sa gubitkom od čak 4,41 milion eura. Prihodi kompanije iznosili su 1,39 miliona eura, rashodi 1,08 miliona, ali je stanje znatno usloženo “finansijkim rashodima” od čak 4,8 miliona eura koji se odnose prvenstveno na vraćanje kredita Kinezima.