20 C
Kotor

Slušaj online radio

Iako Vlada tvrdi drukčije, gotovo sve nepokretnosti u kompleksu i okolini aerodroma Tivat imovinski su sporne

Aerodrom Tivat – foto www.airliners.net

Gotovo sve nekretnine na kojima se nalazi aerodorom Tivat opterećene su brojnim zabilježbama pokrenutih sudskih postupaka za utvrđivanje prava svojine, a većina okolnih parcela na koje je po Koncesionom aktu, predviđeno širenje kapaciteta tivatske vazdušne luke nisu u državnoj, već svojini privatnih lica, kompanija ili Opštine Tivat.

Činjenica da država nije raščistila imovinsko-pravna pitanja na nekretninama koje namjerava da ustupi privatnom partneru u koncesiju, ukoliko bi se doslovce primijenio aktuleni crnogorski Zakon o koncesijama, onemogućila bi realizaciju aktuelne namjere Vlade da tivatsku vazdušnu luku ponuzdi u zakup na 25 do 30 godina.

Podaci iz evidencije Uprave za nekretnine (UZN) za imovinu upisanu u List nepokretnosi 16 KO Mrčevac, pokazuju da su skoro sve zemljišne parcele ali i objektu aerodroma Tivat ukupne površine 544.601 kvadrat opreterećeni zabilježbama pokrenutih sudskih sporova. Postoje čak i četiri zabilježbe tereta restitucije privatne imovine koja se nalazi u sklopu najveće, katastarske parcele 1273 koja je u naravi „livada 3.klase“ i ima ukupnu povrpinu od 291.848 kvadrata. Inače, sve nepokretnosti evidentirane u LN 16 KO Mrčevac, trenutno su upisane na državu Crnu Goru kao vlasnika, pravo raspolaganja ima Vlada, a korisnik je preduzeće Aerdromi Crne Gore. Kao osnov sticanja ove imovine naovodi se „odluka državnog organa“, ali je iz podataka o upisanim reterima jasno da će država imati pune ruke posla da raščivija ko je zapravo pravi vlasnik nekretnina unutar aerodromske ograde, a koje Vlada želi dati u koncesiju, kao i da će se iz državnog budžeta odliti veliki iznosi na ime plaćanja praktično već ekspropiisane imovine građana, preduzeća i institucija kaka je Opština Tivat.

dokument o vlasnistvu nad aerodromom Tivat iz 2000

Prije godinu „Vijesti“ su objavile da je iz evidencije UZN volšebno „isparila“ ogromna imovina koju je Opština Tivat sve do prije nekoliko godina imala upisanu kao svoje vlasništvo u kompleksu aerodroma. Direktor UZN Dragan Kovačević u avgustu 2017. je najavio da će sve zemljišne parcele u  obuhvatu aerodroma i njegove najbliže okoline uskoro i zvanično biti upisane na državu Crnu Goru kao jedinog vlasnika.

„Aerodromi su u vlasništvu države Crne Gore sa pravom upravljanja preduzeća „Aerodromi Crne Gore“. Opština kao vlasnik zemljišta na aerodromu Tivat nikada nije bila.“- kazao je tada Kovačević. Njega međutim, demantuje dokument koji je prije 18 godina izdao isti organ kojem je Kovačevič danas na čelu – tadašnja Direkcija, a sada Uprava za nekretnice Crne Gore.Riječ je dokumentu broj 467-121-77, od 20.aprila 2000. koji posjedujemo posjeduju, a sa njime raspolaže i Opština Tivat.

Aerodrom Tivat

„Od ukupne površine po starom premjeru, na Opštinu Tivat vodila se površina od 41 hektara 58 ari i 81 metar kvadratni. Suvlasništvo Opštine i privatnih lica je u ukupnoj površini od 4 hektara 46 ari i 99 metara kvadratnih. U privatnom posjedu je ukupna površina od 9 hektara 32 ara i 59 kvadratnih metara.“- stoji, pored ostaloga u tom dokumentu- odgovoru koji je na odborničko pitanje Petra Samardžića (SNP) postavljeno u SO Tivat, 20.aprila 2000. godine dao tadašnji načelnik Odjeljenja za katastar Direkcije nekretnina Crne Gore u Tivtu Vladimir Grgurović. To znači da je  Opština  bila vlasnik oko 45 odsto od ukupno nešto preko milion kvadrata što obuhvata aerodrom sa svojim zaštitnim pojasom i tzv. eskpropijacioni pojas magistrale koja prolazi pored vazdušne luke.

Ukupno je Opština Tivat administrativnim akrobacijama u katastru, u međuvremenu ostala bez svojih 486 hiljada kvadrata zemlje na aerodromu i još 44.700 kvadata na kojima je Opština bila suvlasnik sa privatnim licima. Sve je to prepisano na državu.

Tivatska lokalna uprava koju čine DPS, SD i HGI je  potvrdila da je Opština izbrisana iz vlasničkog kompleksa na aerodromu, objašnjavajući da je to navodno, tako moralo biti prema Zakonu o državnoj svojini. Opozicija je na to bijesno reagovala, tražeći da Opština pokrene sudski spor jer je administrativnim potezom Vlade, lokalna uprava ostala bez imovine vrijedne nekoliko desetina miliona eura. To do danas nije desilo jer su lokalni DPS-SD-HGI čelnici ostali odlučni u namjeri da „ne talasaju“ i ne zamjeraju se Vladi „oko krupnih pitanja od državnog interesa“.

Predsjednik OO opozicione SDP Krsto Bošković koji je prethodno dugo godina proveo u vrhu lokalne uprave, lani je javno saopštio da je „tokom posljednjih 20 godina primijenjeno je nekoliko trikova da se ta opštinska zemlja prevede onome kome je bila namijenjena.“

On je objasnio da je pedesetih godina propog vijeka  kada je lokalna uprava odlučila da se u Tivatskom polju na nekadašnjim vrtovima i vinogradima mještana ima sagraditi aerodrom, njegovom djedu Opština Tivat izuzela i platila zemlju za gradnju aerodroma i to „1 dinar za zemlju, a 1,5 za svaki čokot loze“ koja je tamo uzgajana.

Opština inače, i dalje ima na sebe upisanu značajnu imovinu u dijelu zemljišnih parcela van aktuelne ograde aerodromskog kompleksa, a po Koncesionom aktu na tim parcelama predviđeno je šir nje terminalne zgarde i drugih kapaciteta tivatske vazdušne luke. U šest parcela Opština ima 118.020 kvadrata zemlje, u neposrednoj blizini objekata aerodroma. Dio tog zemljišta kojeg bivši gradonačelnik Dragan Kankaraš (DPS) svojevremeno nije želio da proda ACG-u, lokalna uprava već godinama čak i iznajmljuje tom preduzeću. Značajna zemlja u blizini ograde aktuelnog aerodromskog kompleksa, vodi se i na uništenu državnu poljoprivrednu kompaniju, „Montepranzo“ , ali je i ona opterećena brojnim teretima pokrenutih zahtjeva za restituciju.

BIVŠI GRADOAĆELNICI POTVRĐIVALI DA TIVAT IMA SVOJU ZEMLJU NA AERODROMU

Aerodrom Tivat

Da je, uprkos aktuelnom zvaničnom stanju da je država jedini vlasnik, grad Tivat nesumnjivo (bio) vlasnik ogromnih nekretnina unutar aerodromskog kompleksa potvrđuje i izjava bivšeg tivatskog gradonačelnika Zorana Jankovića (DPS) koji je 14.oktobra 2002, pred preuzimanje od strane Crne Gore aerodroma Tivat i Podgorica od JAT-a, kazao da će Opština od crnogorskih vlasti zahtijevati učešće u upravljanju JP »Aerodromi Crne Gore« i usmjeravanju dijela zarade sa tivatskog aerodroma u gradsku kasu.

»Mi smo i ranije iskazali potrebu SO Tivat da se njeni predstavnici pojave u upravljačkoj strukturi JP ACG i da se Opština Tivat uključi u izbor kadrova tog preduzeća i ovdašnjeg aerodroma. Takođe, smatramo da se, osim naplate taksi i poreza na zarade radnika aerodroma, mora iznaći i konkretni oblik po kome će Opština Tivat učestvovati u raspodjeli dobiti sa aerodroma Tivat kroz suvlasništvo nad tim objektom ili akcionarstvo.« – izjavio je Janković oktobra 2002. za »Vijesti«. On je tada istakao da su tivatske lokalne vlasti dvije godine ranije, poslušale sugestiju iz Podgorice da se sa svojim zahtjevima ne uključuju u pregovarački proces izmedju Vlade CG, Vlade Srbije i JAT-a, već da  Tivćani  sa crnogorskim vlastima pregovaraju o svojim interesima u vezi aerodroma, kada vazdušne luke Tivat i Golubovci pređu u vlasništvo Crne Gore.

»SO Tivat je u momentu otvaranja diskusije o statusu aerodroma, obezbijedila čvrste materijalne dokaze da Opština ima vlasništvo nad većim dijelom zemljišta na kojem je izgrađen aerodrom i da određeni broj građana Tivta takođe ima svoju zemlju u kompleksu te vazdušne luke. Sada se stiču uslovi da mi reaktiviramo naš posao oko identifikacije vlasništva SO Tivat na aerodromu kao i vlasništva privatnih lica iz Tivta. U vjerodostojnost naših podataka svojevremeno su se uvjerili i predstavnici JAT-a koji su prvobitno u njih sumnjali, a ti podaci prezentirani su i državnom tužiocu Crne Gore kako bi poslužili u pregovorima dvije Vlade. Dokumentacija je spremna, identifikacija je većinom završena,  katastar je propisno uknjižio podatke i smatram da neće biti problema da sa Vladom i Ministarstvom saobraćaja riješimo pitanje zaštite interesa opštine Tivat na ovdašnjem aerodromu.« – kazao je on dodajući da su Tivćani »dobili garancije iz Podgorice da će njihovi interesi biti zaštićeni«.

»Mi očekujemo da će se pronaći odgovarajući model ili suvlasništva SO Tivat nad JP ACG ili podjele dobiti na drugačiji način. Svakako očekujemo da će se budžet Opštine Tivat puniti ne samo na osnovu poreza i taksa koje sada ubiramo sa aerodroma nego i da će se valorizovati imovina koju Tivat nesporno ima u tom aerodromu i koju smo mi u svakom trenutku u stanju da dokažemo.« – zaključio je Janković.

Za vrijeme njegovog mandata kao gradonačenika, ali i mandata njegovih nasljednika na tom mjestu -sve funkcionera DPS – Zorana Radovića, Dragana Kankaraša, Ivana Novosela, dr Snežane Matijevići dr Siniše Kusovca, Opština Tivat ne da sa Vladom u Podgorici nije našla zajednički jezik da joj ova ustupi udio u profitu ACG, nego je grad Tivat kako se pokazalo, čak i poharan od strane te iste Vlade.

„U svakom slučaju, insistiraćemo na akcionarskom udjelu jer smatramo da su sazrela vremena da se na taj način zaštiti imovina Opštine Tivat u kompleksu aerodroma.“- kazao je 3.aprila 2014. tadašnji gradonačelnik Tivta Dragan Kankaraš. On je tako reagovao na proces transformacije ACG iz javnog preduzeća u akcionarsko društvo, a što je nedugo prije toga sprovela Vlada, proglasivši tada sebe za jedinog vlasnika kapitala u ACG. Već tada se špekulisalo da Vlada namjerava privatizovati ACG, a aerodrom Tivat – „fabrika para“ kako su je zvali mještani, tada je bio u fokusu interesovanja kanadske korporacije „SNC Lavalin“.

„Imovinski interesi Opštine Tivat su zaštićeni samom činjenicom da mi to nismo prodali i da je Opština Tivat i dalje vlasnik određenih parcela i lokacija na kojima aerodrom obavlja svoju djelatnost. Moje je lično mišljenje da infrastrukturu nikada ne treba prodavati, ali ako dođe do segmentacije ACG i privatizacije pojedinih njegovih cjelina, Tivat treba da traži svoju šansu. Stoga mi smatramo da Opština Tivat treba da bude uključena kao akcionar u ACG.“- kazao je aprila 2014. Kankaraš. Takav njegov stav tada su javno pozdravili i lokalna opozicija i NVO sektor.

Najčitanije