Air Montenegro kreće da leti već krajem maja ?

0
Uskoro se vraca iz Slovacke u bojama Air Montenegra – embrear registracije 4O-AOA

Agencija za civilno vazduhoplovstvo Crn e Gore (ACV) juče je, prema nezvaničnim saznanjima, novoj nacionalnoj aviokompaniji ToMontenegro izdala tzv. AOC, odnosno „Sertifikat operatera vazduhoplova“.

AOC se prema Zakonu o vazdužnom saobraćaju može izdati pravnom ili fizičkom licu, odnosno državnom organu koji ispunjava uslove u pogledu opreme, stručne osposobljenosti kadra, organizacione strukture, operativnog prirčnika, koji odobrava ACV i druge uslove kojima se obezbjeđuje sigurno izvođenje vazdušnih operacija koje ono namjerava da obavlja.

Time je To Montenegro napravio prvi značajan administrativno-pravni korak prema konalčnom polijetanju svojih aviona što će saobraćati pod novim brendom Air Montenegro. Slijedi dobijanje tzv,operativne licence kja je uslov da kompanija počne komercijalni saobraćaj.

Da bi se ta lincenca dobila, glavni uslov je posjedovanje AOC sertifikata, uz koji se ACV-u prilaže i popratna dokumnetacija koju pored ostaloga, čine o podaci o registraciji aviokompanije u CRPS, ugovor o kupoprodaji ili zakupu vazduhoplova, podaci o organizacionoj strukturi, odnosno učešću u kapitalu, finansijski plan za najmanje prve tri godine poslovanja, te podaci o osiguranju od odgovornosti za štetu.

To Montenegro trenutno raspolaže sa dva aviona tipa embarer E-195 koje je koristila nekadašnja crnogorska nacionalna aviokompanija Montenegro Airlines, a koje je nedavno Vlada Crne Gore otkupila od korporacije GECAS što ih je iznajmljivala Montenegro Airlinesu od 2008. i 2009. godine kada su ti avioni proizvedeni. Prvi od njih, avion registarske oznake 4O-AOA proteklih je dana tehnička služba ToMontenegra koju čine nekadašnji inženjeri i vazduhoplovni mehaničari Montenegro Airlinesa, dovela je  u tzv. plovidbeno stanje i avion je krajem aprila obavio nekoliko probnih letova u našem vazdupnom prostoru, da bi 30.aprila odletio za Bratislavu gdje se trenutno farba u boje novog nacionalnog prevoznika Air Montenegra. Kako će Air Montenegrov tzv.livery izgledati, odnosno koji će biti logo i boje te komnpanije, još se inače drži u tajnosti od crnogorske javnosti.

Prema nezvaničnim saznanjima avion 4O-AOA bi kao prvi operativni vazduhoplov Air Montenegra, ukoliko sve bude išlo po planu, trebao da na redovnim linijama iz Podgorice i Tivta ka Beogradu poleti možda već do kraja ovog mjeseca, a u prvoj polovini juna bi mu se trebao pridružiti i drugi bivši Montenegroairlinesov embraer E-195, avion registracije 4O-AOB kod koga još traju radovi na vraćanju u plovidbeno stanje.

Iz Ministarstva kapitalnih investicija koje koordinira uspostavjenjem nove nacionalne aviokompanije, ranije je najavljeno da su u pregovorima sa jednom brazilskom bankom kojoj je Montenegro Airlines proteklih godina isplatio  veći dio svog duga za svoj trći embraer E-195 (4O-AOC)mkojeg je kupio na kredit 2010. godine. Izmirivanjem i preostalog dijela tog duga od oko šest miliona eura i taj avion bi država kupila i uvrstila u flotu novog prevoznika Air Montenegro.

Za sada nije poznato što će se dešavati sa  fokerom F-100 (4O- AOM) Montenegro Airlinesa, jedinim od od ukupno pet aviona tog tipa bivše nacionalne aviokompanije koji je krajem prošle godje kada je MA prizemljen, još bio u letnom stanju. Ipak, malo je vjerovatno da će se taj vremešni i isluženi avion star preko 30 godina, vratiti na nebo pod oznakama Air Montenegra, jer bi ulaganje u njega u situaciji kada su mu svi tehnološki resursi blizu isteka, bilo ekonomski potpuno neopravdano.

Održan okrugli sto na temu osnaživanja mladih u sferi poslovanja

14
Okrugli sto

Okrugli sto na temu „Udruženim snagama do kreiranja ključnih kompetencija mladih“ održan je u prostorijama Opštine Tivat, u organizaciji NVO „Centar za omladinsku edukaciju“ i NVO „Cazas“, a uz podršku opštinskog Sekretarijata za društvene djelatnosti. U radu okruglog stola učestvovali su tivatski srednjoškolci: mladi iz Srednje mješovite škole „Mladost“, srednje Muzičke škole Tivat i međunarodne „Knightsbridge“ škole, ali i predstavnici privrednog sektora, a među njima rukovoditeljka sektora za ljudske resurse hotela Regent Porto Montenegro, Žana Zeković.

Učesnike je u ime domaćina pozdravila sekretarka za društvene djelatnosti Borka Mršulja, naglasivši da je tema okruglog stola u skladu sa Lokalnim akcionim planom za mlade i da ova aktivnost doprinosi stvaranju spone između mladih ljudi i realnog poslovnog okruženja. Nakon pozdravne riječi Jugoslava Radovića izvršnog direktora NVO „Centar za omladinsku edukaciju“ predstavljeni su nalazi istraživanja „Esencijalne vještine – od neformalnog obrazovanja do radnog mjesta“.

Uslijedio je radni dio sastanka na kojem je pokrenuta diskusija, a samo neki od zaključaka su: Činjenica da poslodavci ne prepoznaju dovoljan stepen motivacije za rad kod mladih; Da mladi nisu u dovoljnoj mjeri informisani o načinima sticanja neformalnog obrazovanja kroz volonterizam i proaktivno djelovanje. Opština Tivat će u narednom periodu osnovati Savjet za mlade i na taj način direktno ih uključiti u kreiranje programa u skladu sa njihovim stvarnim potrebama.

Ovaj događaj dio je projekta „Osnaživanje mladih za savremeno poslovanje“, koji je finansijski podržalo Ministarstvo prosvjete, nauke, kulture i sporta Vlade Crne Gore.

Brđanin smijenio načelnike OB Kotor i Tivat

11
Policija – Kotor – foto Boka News

Direktor Uprave policije Zoran Brđanin smijenio je načelnike odjeljenja bezbjednosti Kotor i Tivat. Novi načelnici su Veljko Knežević i Ivan Rakočević.

Umjesto Živka Ćorića, novi šef kotorske policije je Veljko Knežević, dosadašnji inspektor Odjeljenja za borbu protiv privrednog kriminala. Za prvog čovjeka tivatske policije imenovan je Ivan Rakočević, koji je bio komandir u Kotoru. On je na funkciji zamijenio Dragana Kontića, javlja portal Dan.

Službenici Odjeljenja bezbjednosti Kotor u poslednjih mjesec dana u saradnji sa odjeljenjem za suzbijanje organozovanog kriminala intezivno rade na razbijanju kotorskih klanova. Izvršeno je više pretresa objekata koje koriste bezbjednosno interesantna lica, među kojima i vođa kavačkog klana Slobodana Kašćelana i Radoja Zvicera, piše Dan.

Norveška početkom juna uvodi potvrde o vakcinisanju

0
Oslo – Norveška – Jorg Greuel/Getty Images

Norveška od početka juna uvodi provjerljive potvrde o vakcinisanju koje će nositeljima istih omogućiti pristup svim događanjima u zemlji, s ažuriranom verzijom u skladu s pravilima EU-a koja će se početi izdavati krajem lipnja, kazala je u srijedu premijerka Erna Solberg.

Do sada je prvu dozu vakcine protiv covida-19 primila četvrtina stanovništva, a 6,8 posto je primilo obje doze.

“Možemo takvu potvrdu iskoristiti kako bismo što brže i što više otvorili društvo”, kazala je Solberg.

Te će potvrde vrijediti za veća javna događanja te velike turističke ture, uključujući i kruzerima, dok će kasnija verzija biti usklađena sa standardima EU-a za putovanja u inosranstvo.

Lokalne vlasti Osla su najavile otvaranje dućana i trgovačkih centara od četvrtka, dok će se sljedeće sedmice ukinuti neka ograničenja za osnovne škole i vrtiće.

Norveška nije članica EU-a, ali je dio jedinstvenog europskog tržišta i šengenske zone.

Prva regata hidroaviona u Crnoj Gori

5

Demo-preletom tri mala hidroaviona, jednog žirokoptera i dva mala aviona tipa „cesna 172“ iznad Porto Montenegra u Tivtu je danas zvanično počela prva međunarodna regata za hidroavione „MontAdria 2021“.

Manifestacija je, osim učesnika iz Crne Gore, okupila i pilote i vlasnike hidroplana i žirokoptera iz Rusije i Slovačke.

Ovaj vazduhoplovno-turističko-propagandni događaj se po prvi put organizuje u Crnoj Gori mada Boka Kotorska ima izuzetno bogatu tradiciju u hidroavicijaciji, zahvaljujući činjenici da su ovdje hidroavijacijske baze imale AustroćUgarska, Kraljevina Jugoslavije i jedno kraće vrijeme čak i SFRJ.

„Drago nam je da naše bogato kulturno-istorijsko nasljeđe možemo na ovaj način povezati sa modernim trendovima u turizmu i ekonomiji. Želim da ova hidroavionska regata postane novi zamajac naše privrede i da doprinese diverzifikaciji naše turističke ponude“- kazao je, zvanično otvarajući manifestaciju, potpredsjednik Opštine Tivat Goran Božović.

Prva regata hidroaviona u Crnoj Gori

Ceremoniji svečanog otvaranja koja je uz poštovanje epidemioloških mjera upriličena na sceni Synchro u Porto Montenegru, samo stotinjak metara dalje od mjesta odakle su u nekadašnjem tivatskom Arsenalu aprila 1913. poletjeli prvi austrougarski hidroavioni koji su letjeli nad prostorom današnje Crne Gore, prisustvovali su predstavnicii brojnih državih organa predvođeni državnim sekretarom MUP-a Zoranom  Miljanićem, zamjenik direktor  Agencije za civilno vazduhplovstvo Crne Gore Renato Brkanović i brojni zaljubljenici u vazduhoplovstvo i hidroavijaciju.

Direktor „MontAdria 2021“ Siniša Bubanja istakao je da se tom  manifestacijom hidroavijacija „vraća na velikaa vrata u Crnu Goru i da je cilj ove internacionalne regate  promocija kako hidrovavijacije, sporta i kultute, tako i turističkih potecijala Crne Gore.

„Na ovaj način želimo da damo i impuls pokretanju malih aerodroma u Crnoj Gori u sportsko-turističke svrhe, te njihovoj i izgradnji njihovih tehničkih kapaciteta.“- istakao je Bubanja.

O bogatim  istorijatu hidroavijacije u Boki Kotorskoj za vrijeme Austro-Ugarske, Kraljevine i socijalističke Jugoslavije govorio je poznati istoričar vazduholovstva i vazduhoplovni publicista Boris Ciglić iz Beograda, istakavši da je primjena hidroaviona u vojne svrhe u Boki bila najmasovnija tokom Prvog i u peridou izbešu dva svjetska rata, ali i da su hidroplani odavde u manjoj mjeri letjeli i znatno kasnije, kako u vojnoj, tako i protivpožarnoj namjeni.

Baner – A Place in Montenegro

„Hidroavioni su opstali u svijetu u sportskoj, turističkoj i namjeni za izviđanje, traganje i spašavanje na moru. Izuzeto mi je drago da na istom mjestu gdje su u proljeće 1913. u Tivtu ispisane prve stranice hidroavijacije na ovim prostorima, ona danas počinje svoj novi život“- istakao je Ciglić.

Predstavnik Ministarstva kapitalnih investicija Zoran Vukašinović naglasio je da su hidroavoni-amfibije koji mogu slijetati kako na vodene površine, tako i na kopno „idealan spoj da se na jedinstven način prezentuju sve ljeopote Crne Gore, dok je izvršni direktor Porto Montenegra Dejvid Margason naglasio da ga izuzetno raduje činjenica što se ovakvim internacionalniom manifestacijom nakon duže pauze izazvane pandemijom koronavirusa, život i turistički tokovi u Porto Montenegru i Crnoj Gori polako vraćaju u normalu.

„Ovom internacionalnom regatom hidroaviona za koju se nadam da ćemo joj domačini biti i narednih godina,  stvaramo novu i uzbudljivu atrakciju za goste koji dolaze u Crnu Goru. Letjenje hidroavonom je divan, zanimljiv i neuobičajen način putovanja, a ovo je prilika da zajedno pokažemo što se sve može dogoditi i postići u Crnoj Gori kada ste hrabri, odlučni i pomalo avanturisti kao što to jesu ovi ljudi što lete i vole hidroavione“- kazao je Margason.

Direktor hotela regent Porto M;ontenegro Kai Dikman naglasio je da je međunarodna regata hidroaviona „sjajan događaj i za ljude u avijaciji i za nas u turizmu jer su to djelatnosti koje je Covid posebno teško pogodio“.

Prva regata hidroaviona u Crnoj Gori

„Sam prizor aviona, bez obzora bili oni na pist na kopnu ili na vodi, je simbol prosperiteta i nade u bolju budućnost. Kada dolaze avioni, dolaze i turisti,  a ja sam uvjeren da će piloti ovih hidroaviona koji učestvuju u regati, sutra zbog svog sjajnog iskustva ovdje, biti najbolji turistički ambasadori Crne Gore u inostranstvu“- zaključio je Dikman.

Prvog dana regate njeni ulesnici su osim demo letova iznad Porto Montenegra i Tivta, letjeli rutu oko Boke Kotorske i do Svetog Stefana nazvanu „Heros of Bocche“. Drugog dana u, četvrtak, na programu je ruta nazvana „Historical Montenegro“ od Tivta, preko Skadarskog jezera, Podgorice, Nikšića, Žabljaka, Kolašina do Berana. Posljednjeg dana regate u petak, 7.maja, učensici će letjeti rutu „Natural Beauty of Montenegro“ od Boke, preko Ulcinja, Podgorice, kanjona Morače do Plava i Berana. Osim u akvatirujumu Boke, hidroavini će tokom ova tri dana se spuštati i na Skadarsko,P ivsko, Crno i Plavsko jezero a slijetaće na tivatski i aerodrome u Nikšiću, odnosno Beranama. Ovo će ujedno, biti i prilika za promociju modernih novih malih dvomotornih, četvorosjedih hidroplana L-145 koje proizvodi ruska kompanija Aviatech iz grada Samara, akoji su posebno pogodni za kratke turističke i transfer letove između velikih aerodroma i turističkih kompleksa  ili atrakcija na obalama mora i jezera.

„Jelena Savojska, crnogorska princeza – kraljica Italije“

0
plakat-savojska

JU Kulturni centar „Nikola Đurković“ Kotor/Gradska biblioteka i čitaonica u petak 7. maja u sali Kina „Boka“ sa početkom u 12 sati organizuje predavanje Miodraga Lekića na temu: „Jelena Savojska, crnogorska princeza – kraljica Italije“.

Radi poštovanja epidemioloških mjera, broj posjetilaca je ograničen.

Rezervacije na telefon: 067259912.

IJZ: Preminulo pet osoba, 117 novooboljelih, H. Novi 1, Tivat 1

0
coronavirus

Laboratorije Instituta za javno zdravlje Crne Gore, druge javne i privatne laboratorije koje se bave dijagnostikom infekcije novog koronavirusa su tokom jučerašnjeg dana (utorak, 04. maja 2021. godine) završile analizu i Institutu dostavile rezultate za 1287 uzoraka na novi koronavirus.

Ukupno je dijagnostikovano 117 novopozitivnih slučajeva infekcije SARS-CoV-2 iz sljedećih opština:

Opština Oboljeli
Podgorica 40
Nikšić 18
Pljevlja 16
Bar 7
Danilovgrad 7
Ulcinj 6
Berane 4
Budva 3
Mojkovac 3
Tuzi 3
Bijelo Polje 2
Rožaje 2
Herceg Novi 1
Tivat 1
Plav 1
Andrijevica 1
Plužine 1
Gusinje 1
Ukupno 117

Od jučerašnjeg presjeka Institutu je prijavljeno pet smrtnih ishoda povezanih sa COVID-19. Svi pacijenti su iz Podgorice (5), od kojih je najmlađi imao 33, a najstariji 81 godinu starosti.

Ukupan broj preminulih povezanih sa COVID-19 infekcijom u Crnoj Gori od početka pandemije je 1521.

Do 15 sati prijavljen je oporavak kod 147 pacijenata.

Uzimajući u obzir sve novootkrivene slučajeve kao i broj oporavljenih, ukupan broj trenutno aktivnih slučajeva COVID-19 u Crnoj Gori iznosi 2050.

Od početka epidemijskih dešavanja (mart 2020. godine) ukupan broj registrovanih slučajeva infekcije novim korona virusom u Crnoj Gori je 97.930.

Trenutno aktivni slučajevi po opštinama prikazani su u narednoj tabeli:

Opština

Trenutno aktivni slučajevi

Podgorica 702
Pljevlja 221
Nikšić 207
Bijelo Polje 103
Bar 101
Berane 101
Ulcinj 86
Rožaje 81
Herceg Novi 68
Danilovgrad 62
Andrijevica 46
Mojkovac 45
Cetinje 41
Kotor 37
Tuzi 32
Budva 28
Tivat 25
Kolašin 19
Plav 11
Žabljak 11
Petnjica 10
Plužine 7
Gusinje 4
Šavnik 2
Crna Gora 2050

Iz Dubaija za Tivat dva puta sedmično od 25. juna

1
Avion Flydubaija u Tivtu

Ministar kapitalnih investicija Jakov Milatović kazao je da će avio-kompanija Fly Dubai od 25. juna ponovo početi sa letovima iz Dubaija za Tivat dva puta nedjeljno.

“Raduje me što će aviokompanija Fly Dubai ponovo početi sa letovima iz Dubaija za Tivat dva puta nedjeljno od 25. juna. Ova ruta povezaće Crnu Goru direktno sa UAE i ostatkom Bliskog Istoka”, napisao je Milatović na Twitteru.

Institutu u Igalu potrebna reorganizacija – banja će ponovo zasijati

“Institut Dr Simo Milošević u Igalu, nekadašnji zdravstveni biser Crne Gore, u velikim je problemima, zahvaljajući prethodnoj državnoj vlasti. Naša koalicija će, nakon što bude participirala u lokalnoj vlasti u Herceg Novom, insistirati da na čelo Instituta konačno dođu sposobni kadrovi koji će, u saradnji sa stručnim licima, na kraju odlučiti vrijedi li ovaj prepoznatljiv biser razvijati u okviru javnog zdravstvenog sistema ili on veće izglede za razvoj i osavremenjivanje ima u okviru privatnog poslovanja”, saopštio je danas nosilac liste Crno na bijelo – Može Bokeški u Herceg Novom dr Draško Rašković.

Prema njegovim riječima, sve ukazuje na to da se tokom dugogodišnjih nesuspjelih pokušaja privatizacije Institutu spremao isti scenario kao i bolnici Meljine. ,,Tome se dio radnika Instituta uspješno suprotstavljao, nasuprot menadžmentu. Rukovodstvo Instituta, koje je decenijama postavljao DPS, imalo je najvažniji zadatak da, u predizbornim periodima, manje-više otvoreno, vrši pritisak na dio zaposlenih koji nisu smatrani sigurnim glasačima da glasaju DPS i tako obezbijede dovoljan broj glasova. O Institutu se nije vodilo računa sa rukovodećih pozicija. Došlo je do djelimične devastacije postojećih kapaciteta, osipanja stručnog medicinskog kadra i zaostajanja u pogledu savremenih trendova u oblasti banjske ponude”.

Dr Rašković napominje da je Institut samodohodovan i da je, uprkos tome što je država bila većinski vlasnik, prethodna vlast na njega gledala samo kao izvor finansija, ali ne kao i na nešto u šta treba ulagati. ,,Situacija se drastično pogoršala u posljednjoj godini i od postojanja Instituta nikada nije bila gora. U vrijeme globalnog zatvaranja država u toku pandemije, svi strani programi koje je Institut potpisao su odloženi, tako da nije ostvaren planirani priliv sredstava iz tog segmenta. U isto vrijeme broj pacijenata koji dolaze iz naše zemlje i regiona je drastično smanjen”.

Nosilac liste Crno na bijelo – Može Bokeški navodi i da Institut u Igalu od strane lokalne vlasti nije percipiran kao lokalna briga. ,,Neshvatljivo je da je neophodan ovoliko dug period za imenovanje novog rukovodnog kadra. Sigurno je da je Institutu urgentno neophodna finansijska potpora, kao i vakcinacija kadra kako bi ponovo našao svoje mjesto na stranoj i domaćoj sceni i ostvario barem dio planiranih prihoda. Institut Igalo takođe mora ojačati medicinski kadar koji je zbog lošeg materijalnog statusa napuštao ustanovu. O njegovoj dugoročnoj budućnosti moramo intezivno razmišljati i raditi na njoj”.

Zdravstveni turizam je u svijetu jedna od najbrže rastućih industrija, pa je i Institut Dr Simo Milošević posljedično velika razvojna šansa Herceg Novog, ističe dr Draško Rašković. ,,Institut Igalo, Herceg Novi i Boka moraju ponovo postati prepoznatljiva zvijezda na mapi rehabilitacionih, zdravstvenih i spa centara Evrope. Herceg Novi može bolje. Crno na bijelo – Može Bokeški”, zaključio je on.

Tivat i Kotor otpočeli postupak proglašenja Vrmca zaštićenim prirodnim dobrom

10
Vrmac – foto Miko Djuricic

Opštine Kotor i Tivat otpočele su postupak proglašenja brda Vrmac zaštićenim prirodnim dobrom, u saradnji sa Agencijom za zaštitu prirode i životne sredine. Shodno obavezama proisteklim iz važećeg Zakona o zaštiti prirode, prije formalnog proglašenja zaštićenim prirodnim dobrom predstoje obimna istraživanja prirodnih vrijednosti područja, kao i drugih segmenata koji su od značaja za zaštitu (ambijentalne, pejzažne, kulturne i druge vrijednosti). Nakon svih zakonom predviđenih procedura i usvajanja predloga o proglašenju zaštićenog prirodnog dobra, Vrmac će uživati određeni stepen zaštite, a samim tim i promocije i unapređenja.

Prostor Vrmca predstavlja integralnu prirodnu cjelinu koju u administrativnom smislu dijele opštine Tivat i Kotor. Ovaj prostor, međutim, sa aspekta zaštite biodiverziteta, mora biti cjelovito zaštićen, a njegov dalji razvoj kontrolisan i usmjeren na očuvanje i unapređenje izvornih vrijednosti zbog kojih se štiti, saglasni su predstavnici ove dvije opštine.

Vrmac – foto Martin Kmet

Značajno je istaći da su dragocjeni podaci o izuzetnim vrijednostima područja Vrmca sadržani u studijama izrađenim kroz implementaciju IPA prekograničnog projekta „Baština-pokretač razvoja“, realizovanog u okviru programa prekogranične saradnje Crne Gore i Hrvatske uz ukupnu podršku Delegacije Evropske unije u Crnoj Gori, a takođe i u brojnim drugim radovima obezbijeđenim kroz dugogodišnje djelovanje nevladinih organizacija i institucija.