17.1 C
Kotor

Slušaj online radio

Prva regata hidroaviona u Crnoj Gori

Demo-preletom tri mala hidroaviona, jednog žirokoptera i dva mala aviona tipa „cesna 172“ iznad Porto Montenegra u Tivtu je danas zvanično počela prva međunarodna regata za hidroavione „MontAdria 2021“.

Manifestacija je, osim učesnika iz Crne Gore, okupila i pilote i vlasnike hidroplana i žirokoptera iz Rusije i Slovačke.

Ovaj vazduhoplovno-turističko-propagandni događaj se po prvi put organizuje u Crnoj Gori mada Boka Kotorska ima izuzetno bogatu tradiciju u hidroavicijaciji, zahvaljujući činjenici da su ovdje hidroavijacijske baze imale AustroćUgarska, Kraljevina Jugoslavije i jedno kraće vrijeme čak i SFRJ.

„Drago nam je da naše bogato kulturno-istorijsko nasljeđe možemo na ovaj način povezati sa modernim trendovima u turizmu i ekonomiji. Želim da ova hidroavionska regata postane novi zamajac naše privrede i da doprinese diverzifikaciji naše turističke ponude“- kazao je, zvanično otvarajući manifestaciju, potpredsjednik Opštine Tivat Goran Božović.

Prva regata hidroaviona u Crnoj Gori

Ceremoniji svečanog otvaranja koja je uz poštovanje epidemioloških mjera upriličena na sceni Synchro u Porto Montenegru, samo stotinjak metara dalje od mjesta odakle su u nekadašnjem tivatskom Arsenalu aprila 1913. poletjeli prvi austrougarski hidroavioni koji su letjeli nad prostorom današnje Crne Gore, prisustvovali su predstavnicii brojnih državih organa predvođeni državnim sekretarom MUP-a Zoranom  Miljanićem, zamjenik direktor  Agencije za civilno vazduhplovstvo Crne Gore Renato Brkanović i brojni zaljubljenici u vazduhoplovstvo i hidroavijaciju.

Direktor „MontAdria 2021“ Siniša Bubanja istakao je da se tom  manifestacijom hidroavijacija „vraća na velikaa vrata u Crnu Goru i da je cilj ove internacionalne regate  promocija kako hidrovavijacije, sporta i kultute, tako i turističkih potecijala Crne Gore.

„Na ovaj način želimo da damo i impuls pokretanju malih aerodroma u Crnoj Gori u sportsko-turističke svrhe, te njihovoj i izgradnji njihovih tehničkih kapaciteta.“- istakao je Bubanja.

O bogatim  istorijatu hidroavijacije u Boki Kotorskoj za vrijeme Austro-Ugarske, Kraljevine i socijalističke Jugoslavije govorio je poznati istoričar vazduholovstva i vazduhoplovni publicista Boris Ciglić iz Beograda, istakavši da je primjena hidroaviona u vojne svrhe u Boki bila najmasovnija tokom Prvog i u peridou izbešu dva svjetska rata, ali i da su hidroplani odavde u manjoj mjeri letjeli i znatno kasnije, kako u vojnoj, tako i protivpožarnoj namjeni.

Baner – A Place in Montenegro

„Hidroavioni su opstali u svijetu u sportskoj, turističkoj i namjeni za izviđanje, traganje i spašavanje na moru. Izuzeto mi je drago da na istom mjestu gdje su u proljeće 1913. u Tivtu ispisane prve stranice hidroavijacije na ovim prostorima, ona danas počinje svoj novi život“- istakao je Ciglić.

Predstavnik Ministarstva kapitalnih investicija Zoran Vukašinović naglasio je da su hidroavoni-amfibije koji mogu slijetati kako na vodene površine, tako i na kopno „idealan spoj da se na jedinstven način prezentuju sve ljeopote Crne Gore, dok je izvršni direktor Porto Montenegra Dejvid Margason naglasio da ga izuzetno raduje činjenica što se ovakvim internacionalniom manifestacijom nakon duže pauze izazvane pandemijom koronavirusa, život i turistički tokovi u Porto Montenegru i Crnoj Gori polako vraćaju u normalu.

„Ovom internacionalnom regatom hidroaviona za koju se nadam da ćemo joj domačini biti i narednih godina,  stvaramo novu i uzbudljivu atrakciju za goste koji dolaze u Crnu Goru. Letjenje hidroavonom je divan, zanimljiv i neuobičajen način putovanja, a ovo je prilika da zajedno pokažemo što se sve može dogoditi i postići u Crnoj Gori kada ste hrabri, odlučni i pomalo avanturisti kao što to jesu ovi ljudi što lete i vole hidroavione“- kazao je Margason.

Direktor hotela regent Porto M;ontenegro Kai Dikman naglasio je da je međunarodna regata hidroaviona „sjajan događaj i za ljude u avijaciji i za nas u turizmu jer su to djelatnosti koje je Covid posebno teško pogodio“.

Prva regata hidroaviona u Crnoj Gori

„Sam prizor aviona, bez obzora bili oni na pist na kopnu ili na vodi, je simbol prosperiteta i nade u bolju budućnost. Kada dolaze avioni, dolaze i turisti,  a ja sam uvjeren da će piloti ovih hidroaviona koji učestvuju u regati, sutra zbog svog sjajnog iskustva ovdje, biti najbolji turistički ambasadori Crne Gore u inostranstvu“- zaključio je Dikman.

Prvog dana regate njeni ulesnici su osim demo letova iznad Porto Montenegra i Tivta, letjeli rutu oko Boke Kotorske i do Svetog Stefana nazvanu „Heros of Bocche“. Drugog dana u, četvrtak, na programu je ruta nazvana „Historical Montenegro“ od Tivta, preko Skadarskog jezera, Podgorice, Nikšića, Žabljaka, Kolašina do Berana. Posljednjeg dana regate u petak, 7.maja, učensici će letjeti rutu „Natural Beauty of Montenegro“ od Boke, preko Ulcinja, Podgorice, kanjona Morače do Plava i Berana. Osim u akvatirujumu Boke, hidroavini će tokom ova tri dana se spuštati i na Skadarsko,P ivsko, Crno i Plavsko jezero a slijetaće na tivatski i aerodrome u Nikšiću, odnosno Beranama. Ovo će ujedno, biti i prilika za promociju modernih novih malih dvomotornih, četvorosjedih hidroplana L-145 koje proizvodi ruska kompanija Aviatech iz grada Samara, akoji su posebno pogodni za kratke turističke i transfer letove između velikih aerodroma i turističkih kompleksa  ili atrakcija na obalama mora i jezera.

Izvor:S.L.

Najčitanije