“Galeb” karijeru ambasadora mira počeo iz Boke

Galeb – foto privatna arhiva

Vijest da je nekadašnji školski brod Jugoslovenske Ratne Mornarice “Galeb”, najširoj javnosti poznatiji je kao “Brod mira” i službeno plovilo doživotnog predsjednika SFRJ Josipa Broza Tita, prije nekoliko dana otegljen na dokovanje u brodogradilipte “Viktor Lenac” u Rijeci, odjeknula je u medijima u svim državama na prostoru bivše Jugoslavije.

Dokovanje brod u Rijeci potrajaće oko mjesec dana kada će na “Galebu” biti obavljeni svi neophodni radovi u čeliku na njegovom trupu, tankovima, propelerskim osovinama i djelovima nadgrađa što je možda i najbitniji korak u postupku pretvaranja ovog legendarnog broda u plutajući muzej, a iza kojeg stoje gradske vlasti Rijeke.

Obnova i prenamjena “Galeba” u brod-muzej dio je projekta turističke valorizacije reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine za koji je Grad Rijeka nepovratno dobio 68,9 miliona kuna iz Evropskog fonda za regionalni razvoj u sklopu Operativnog programa “Konkurentnost i kohezija”.

Josip Broz je “Galebom” decenijama plovio skoro svim svjetskim morima, u poznatim misijama “mira i prijateljstva”. Na prvo u nizu takvih putovanja, “Galeb” je 1953. krenuo baš iz Boke Kotorske za Veliku Britaniju, a u Boki se 40-ak godina kasnije, tužno i završila vojno-diplomatska karijera tog sjajnog broda. Počasni stroj pripadnika Jugoslovenske Ratne Mornarice i vojna muzika ispratili su 7. marta 1953. godine iz Zelenike na put za Veliku Britaniju najveći jugoslovenski ratni brod – minopolagač “Galeb” i njegovog najbitnijeg putnika – predsjednika socijalističke Jugoslavije, maršala Josipa Broza Tita.

Galeb – privatna arhiva

Jugoslovenski lider odlazio je u istorijsku misiju – prvu poslijeratnu zvaničnu posjetu jednoj zapadnoevropskoj državi sa kojima se komunistička FNRJ, do prije par godina, odnosila sa velikim nepovjerenjem. Odnosi sa Zapadom, postepeno su otoplili nakon što je sovjetski vođa Josif Visarionovič Staljin, 1948. inicirao donošenje Rezolucije Informbiroa, kojom su Jugoslavija i Tito praktično izbačeni iz tog svojevrsnog kluba evropskih (tvrdo)komunističkih zemalja, navodno zbog izdaje osnovnih ideja socijalizma i komunizma.

Suočen sa blokadom i “zveckanjem oružjem” sa Istoka, Tito se tih godina polako okrenuo Zapadu i počeo izgrađivati osnove onoga što je decenijama kasnije, u svijetu postalo prepoznatljivo kao jugoslovenska politika nesvrstavanja – koketiranja i sa kapitalističkim Zapadom i komunističkim Istokom, a sve radi sticanja međunarodnih političkih poena i pozicioniranja Jugoslavije kao države predvodnice zemalja tzv. Trećeg svijeta… Samo dan nakon što su sve svjetske novine prenijele iznenađujuću informaciju o Staljinovoj smrti, njihove stranice ispunila je nova velika vijest: da maršal Tito kreće u šestodnevnu zvaničnu posjetu Velikoj Britaniji, tokom koje se imao sresti sa britanskom kraljicom Elizabetom II i premijerom Vinstonom Čerčilom, na čiji se poziv jugoslovenski vođa i uputio u London.

Titi i Jovanka na Galebu – foto privatna arhiva

Na tu istorijsku misiju Tito je krenuo iz Boke. U Zeleniku je naime, 6. marta iz Splita prispio “Galeb” i brodovi koji su imali zadatak da ga prate i osiguravaju do Malte – eskortni razarači “Triglav” i “Biokovo”, i patrolni brod PBR-506.

Maršal se dan kasnije ukrcao na “Galeb” i krenuo ka Londonu. Trebalo je Titu osigurati bezbijednost i udobnost na tako dugom putovanju morem. Pripreme za Titov odlazak u Britaniju pomno su odrađene u saradnji sa samim Englezima koji su se pobrinuli za organizovanje pratnje “Galeba” od strane njihovih ratnih brodova od Malte do Londona i nazad do Malte, kako bi važni putnik bio osiguran od eventualnog napada od strane zemalja koje su “simpatisale” Staljinov SSSR.

“Galeb”, koji je u službu JRM stupio nepunih pola godine ranije, u tako se kratkom vremenu iz svoje osnovne namjene (minopolagač-školski brod) nije mogao brzo prilagoditi da bude udobna, višednevna rezidencija predsjednika države. Stoga nije preostalo ništa drugo nego da komandant broda, kapetan fregate Marko Orhanović, maršalu ustupi svoju kabinu, a ostali oficiri “Galeba” svoje kabine stavili su na raspolaganje članovima Titove pratnje.

Titi i Jovanka na Galebu – foto privatna arhiva

Zanimljivo je da na brodu u tom trenutku uopšte nije fukncionisao sistem za zagrijavanje prostorija, pa su se Tito i njegova pratnja prilično neudobno osjećali u hladnim martovskim danima na Mediteranu i Atlantiku. Dana 7. marta 1953. u Boki je ispisana prva stranica međunarodno poznate istorije “Galeba”. Brod je narednih decenija, sa Titom na palubi, plovio mnogim morima svijeta na putovanjima koje su imala veliki diplomatski i ekonomski značaj za Jugoslaviju, a poznata su kao “Titove misije mira i prijateljstva”.

Zbog toga je i “Galeb” postao planetarno znan kao “Brod mira”. Ranija istorija “Broda mira” bila je međutim, sasvim drugačija. “Galeb” je od 1940. do 1944. ratovao, i to na strani Sila Osovine…. Pod imenom “Ramb III” ovaj je brod izgrađen 1937. u brodogradilištu “Cantieri Ansaldo” u Đenovi. Bio je to treći u seriji od četiri moderna broda-hladnjače za prevoz banana. Brodove je naručilo Ministarstvo za kolonije Kraljevine Italije, i povjereni su na upravljanje državnoj kompaniji “Regia Azienda Monopolio Banane” (RAMB) iz Rima.

Pogonjeni sa dva moderna dizel-motora FIAT, brodovi su postizali za to vrijeme prilično veliku maksimalnu brzinu od 19,5 čvorova, odnosno krstareću od 18 čvorova. Tankovi napunjeni sa 1.250 tona nafte omogućavali su im da bez zaustavljanja završe putovanja na ruti Napoli –Mogadiš (Somalija) – Napoli, s po 2.418 tona banana. Brodovi su imali i posebne kabine i namjenske prostorije (salone, promenade i salu za ručavanje) za 12 putnika, a koje su bile i klimatizovane.

Ulaskom Italije u Drugi svjetski rat, moderan i brz trgovački brod – “Ramb III”, naoružan je i pretvoren u pomoćnu krstaricu pa je u sastav italijanske Ratne mornarice uvršten 11. juna 1940. kao ratni brod. Ista je bila sudbina i dva njegova mlađa blizanca, dok je “Ramb IV” pretvoren u vojni brod-bolnicu. U novoj ulozi pomoćne krstarice, “Ramb III” obavljao je zadatke pratnje konvoja trgovačkih brodova koji su vozili ratni materijal za italijanske trupe u Libiji, a potom i konvoja koji su vozili iz italijanskih luka na južnom Jadranu za Albaniju i Grčku.

Galeb — privatna arhiva

Na jednoj od tih misija, 11. novembra u Otrantskim vratima, konvoj koji su obezbjeđivali “Ramb III” i jedna torpiljarka, napale su tri britanske lake krstarice i dva razarača. Nadmoćni neprijatelj potopio je sva četiri italijanska trgovačka broda u konvoju i teško oštetio torpiljarku koja mu se pokušala suprotstaviti, dok je “Ramb III” nakon ispaljenih samo 17 salvi, pobjegao sa poprišta. Zbog toga je italijanska Mornarica, sjutradan po prispjeću broda u luku Bari, smijenila i kaznila zapovjednika “Ramba III”, rezervnog kapetana fregate Frančeska de Anđelinija, kome je na teret stavljen kukavičluk i samovoljno povlačenje iz borbe.

Pod novim komandantom, Đuzepeom Arijentijem, “Ramb III” je nastavio da obezbjeđuje transport vojske i ratnog materijala između Italije i grčkih ostrva, odnosno sjeverne Afrike, gdje je sredinom aprila 1941, u luci Bengazi, bez oštećenja preživio jedno od najvećih britanskih vazdušnih bombardovanja tog libijskog grada. U istoj luci “Ramb III” je 30. maja 1941. torpedovala britanska podmornica “Triumph” i teško ga oštetila, pogodivši mu pramčani dio. Italijani nisu u Bengaziju mogli da remontuju “Ramb III”, pa se odlučuju na nesvakidašnje komplikovanu akciju: detoniranjem malih eksplozivnih punjenja, oštećeni pramac je u visini štive broj 3 otkinut od ostatka broda.

Tito na Galebu – privatna arhiva

“Ramb III” je trimovan dodavanjem dodatnog balasta, vodonepropusna pregrada na štivi 3 je ojačana, a onda je 21. avgusta 1941. uslijedila epohalna plovidba – 925 milja vožnje krmom – od Libije do Italije gdje je brod jedino mogao biti remontovan. Strojevi „Ramba III“ vozili su svom snagom krmom, ali brod nije mogao ići brže od 3 čvora. Budući da mu je u vožnji krmom kormilo praktično bilo neupotrebljivo, za održavanje kursa „Rambu III“ je pomagao jedan remorker koji ga je držao u teglju po krmi. Tako je teško oštećeni “Ramb III” u vožnji krmom prešao Sredozemlje i 20. septembra stigao je u Trst.

Brodski strojevi pritom su odradili čak 219 sati u režimu “punom snagom krmom” što je kuriozitet svjetskih razmjera. U tršćanskom brodogradilištu “San Marco” brod je remontovan. Vrativši se u službu RM Italije, nastavio je sa misijama eskorta i snabdijevanja, pri ćemu je 1. februara 1943, kod obala Sicilije, u posljednjem trenutku izbjegao torpedo kojim ga je gađala britanska podmornica “Turbulent”. Kapitulacija Italije 8. marta 1943. zatekla ga je u Đenovi, gdje su dan kasnije “Ramb III”, koji je pokušao isploviti i predati se saveznicima, abordažom zauzeli Nijemci sa naoružanog trgovačkog broda “John Knudsen”. Brod je u njemačkoj službi dobio novo ime: “Kiebitz”, i narednu godinu i po intenzivno je korišćen kao minopolagač na Jadranu. Pritom je “Kiebitz” položio preko 5.000 mina, a 13. jula 1944. će, zbog havarije na motorima, udariti u dvije sopstvene, u more tek spuštene mine, i zadobiti teška oštećenja.

Opravljen je sredinom avgusta u Trstu, da bi nastavio minopolagačke aktivnosti sve dok ga 5. novembra, na vezu u Rijeci, nije zatekao napad američkih bombardera. Pogođen s tri bombe, “Kiebitz” je nakon požara potonuo i legao na dno, na 20-ak metara dubine, uz gat riječke luke. Tu se završila bogata ratna karijera kasnijeg Titovog “Broda mira”. Jugoslovenska kompanija “Brodospas” 1947. sa dna riječke luke podigla je bivši “Kiebitz”.

Na generalni remont otegljen je u pulsko brodogradilište “Uljanik”. Detaljna obnova broda, prvenstveno zbog otežane nabavke rezervnih djelova i opreme iz inostranstva, potrajala je skoro četiri godine. Iako je u suštini bio još veliko radilište, brod je već krajem 1950. dobio manje-više kompletnu posadu koja je i sama vrijedno učestvovala u restauraciji. Strojevi FIAT koji su tri i po godine proveli na dnu mora, obnovljeni su i proradili su bez problema, nadgrađe je rekonstruisano, elektro-instalacije i cjevovodi potpuno zamijenjeni.

“Dotjerati ćemo ovaj brod da bude elegantan i brz baš kao galeb”, navodno su tada govorili radnici “Uljanika”, pa se tako ustalilo novo ime, iako ga je JRM isprva zvanično htjela nazvati “Mornar”. Kao ipak “Galeb”, brod je dovršen i predat na upotrebu JRM sredinom 1952, a Tito se na njega prvi put ukrcao 10. septembra te godine u Splitu, kada je sa palube posmatrao veliki defile ratnih brodova JRM. Nakon rekonstrukcije, “Galeb” je bio dug 117, širok 13 metara, a pri gazu od 5,6 metara, deplasman mu je iznosio 5.300 tona. Brod je bio naoružan sa četiri topa kalibra 88 mm, 4 topa kalibra 40 mm, šest četvorocjevnih topova kalibra 20 mm, dva jednocjevna topa kalibra 20 mm, dva mitraljeza kalibra 12,7 mm, te dva protivpodmornička bacača dubinskih bombi.

U skladištima je mogao ponijeti nekoliko stotina mina. Dva FIAT-ova dizela ukupne snage 5.000 konja, davali su mu maksimalnu brzinu od 18 čvorova. Pored 195 članova posade, na “Galeb” se moglo ukrcati i 250 pitomaca kojima je on bio školski brod. Na “Galebu” su postojale učionice, ambulanta, zubarska ordinacija, operaciona sala, stacionar za bolesnike, mehaničarska, krojačka i obućarska radionica, praonica rublja, biblioteka, brijačnica, poslastičarnica, moderna kuhinja, kantina…

Galeb kroz Boku – privatna arhiva

Nakon prvog putovanja za Veliku Britaniju 1953, koje je sa šestodnevnim boravkom u Londonu potrajalo 23 dana, Tito je na “Galebu” već sljedeće godine u aprilu putovao u posjetu Turskoj, a krajem maja, u Grčku. Dana 30. novembra 1954. “Galeb” je sa Titom isplovio iz Rijeke na do tada najduže krstarenje – put do Indije i Burme. Osim “Galeba”, eskadru pod komandom kontraadmirala Josipa Černija, na ovom napornom krstarenju činili su eskortni razarači “Triglav” i “Biokovo”, brodovi građeni za mala i uska mora poput Jadrana, sasvim neprimjereni okeanima, kao i trgovački brod “Dinara”. Nakon prolaska kroz Suecki kanal i Crveno more, eskadra je 16. decembra uplovila u indijsku luku Bombaj gdje se Tito iskrcao i otišao u posjetu Nju Delhiju, a bodovi su proslijedili za preko 2.000 milja udaljenu Kalkutu sa istočne strane indijskog potkontinenta.

U Kalkuti im se pridružio Tito pa su svi zajedno tamo dočekali Novu, 1955. godinu. Petog januara eskadra je stigla u burmansku luku Rangun, odakle je 17. januara jugoslovenski plovni sastav krenuo natrag prema domovini, zastajući usput u Madrasu, Kočinu i Adenu, dok se tokom vožnje Sueckim kanalom Tito na “Galebu” sreo i sa egipatskim liderom Gamelom Abdelom Naserom. Poslije 74 dana putovanja i pređenih preko 14 hiljada milja, “Galeb” je 11. februara 1955. uplovio u riječku luku gdje je brodove i Tita dočekalo preko 120.000 oduševljenih građana. Decembra 1955. Tito “Galebom” plovi u posjetu Etiopiji i Egiptu, jula 1956. ide u Grčku, a 2. decembra 1958. iz Dubrovnika su krenuli u do tada najdužu plovidbu na kojoj su prešli deset mora i jedan okean – posjetivši Indoneziju, Burmu, Indiju, tadašnji Cejlon, Etiopiju, Sudan, Ujedinjenju Arapsku Republiku i Grčku. U pratnji “Galeba” bio je novoizgradjeni razarač “Split” i trgovački brod “Lovćen”.

Na putu prema Maldivskim ostrvima, sastav je 19. decembra presjekao Ekvator, što je na brodovima obilježeno tradicionalnom zabavom sa bogom Neptunom – preobučenim jednim od mornara, kao i tradicionalnim “krštenjem” svih koji su tako premijerno prešli polutar. U masi skvašenih vodom iz brodskih manega (vatrogasnih crijeva), našao se tada i sam maršal. Pri povratku u domovinu, sastav je u Mediteranu pred sirijskom obalom upao u veliko nevrijeme. U brodskom devniku razarača “Split” ostalo je zapisano: “Jačina valova 8, vjetar olujni 8, nagib broda do 45 stupnjeva”. Nakon više od tri mjeseca provedenih na putu i pređenih preko 16 hiljada milja, “Galeb”, “Split” i “Lovćen” 8. marta 1959. uplovili su u splitsku luku.

Februara 1961. Tito “Galebom”, s razaračima “Split”, “Kotor” i “Pula”, te trgovačkim brodom “Lovćen” u pratnji, odlazi u posjetu afričkim državama Gani, Togou, Liberiji, Gvineji, Maliju, Maroku, Tunisu i Ujedinjenoj Arapskoj Republici. Pored ostalih, među Titovim saputnicima na ovoj plovidbi, bio je i slavni srpski književnik Dobrica Ćosić. Uprkos riziku da ih možda čak i napadnu francuski ratni brodovi koji su bili uključeni u ratna dejstva u Alžiru, čiju je nezavisnost Jugoslavija podržavala, Tito je 23. februara naredio da se plovni sastav zaustavi na Atlantiku, jer je to bila jedina mogućnost da se pruži hitna medicinska pomoć mornaru sa “Lovćena” kojem je naglo pozlilo.

Dva sata su jugoslovenski brodovi plutali nemirnim i rizičnim vodama Atlantika, dok su Titovi lični ljekari dr Izidor Papo i dr Radivoje Berović čamcem sa “Galeba” prebačeni na “Lovćen” i vraćeni nazad na maršalov brod, nakon što su zbrinuli oboljelog mornara. Plovni sastav se u Jugoslaviju vratio 22. aprila nakon 74 dana putovanja i pređenih 10.830 milja. Naredne godine Tito plovi u posjete Egiptu i Sudanu. U Egipat je otputovao i oktobra 1964, radi učešća na Drugoj konferenciju Pokreta nesvrstanih, a aprila 1964. opet odlazi za Alžir i Egipat. Tom prilikom „Galeb“ je južno od Sicilije naišao na teško more i oluju snage između 8 i 10 Bofora. Naginjao se i do 31 stepen, a olujni valovi “počistili” su palubu i sa nje odnijeli ponavljač kompasa i istrgli bubanj sidrenog vitla iz ležišta. Svi su patili od morske bolesti, pa je tako 13. aprila u salonu „Galeba“ servirana večera za samo troje ljudi koji su još podnosili olujno more – komandanta združenog odreda, kontraadmirala Iva Purišića, komandanta “Galeba”, kapetana fregate Veljka Dokmanovića i samog Tita.

Titi i Jovanka na Galebu – foto privatna arhiva

Tokom dugih putovanja Tito je, prema brojnim navodima, posvećivao veliku pažnju posadi i često navraćao u sve djelove broda u kojima nije baš uobičajeno zateći predsjednika države – komandni most, brodsku kuhinju, bolnicu, kantinu. Nezaobilazne su bile njegove posjete mašinskom odjeljenju gdje je nerijetko pokazivao veliku solidarnost i brigu za svoje “kolege po struci” kako je nazivao strojare.

“Tito je više puta za vrijeme moje smjene dolazio u mašinski prostor i dosta puta sam mu kao dežurni oficir straže, predavao raport. Uvijek je bio nasmijan i govorio je da mu je drago što je sa nama – mašincima. Jednom prilikom, temperatura u stroju je bila zaista velika – oko 50 stepeni Celzijusa, vidio je da smo svi oznojeni i da nemamo vode ili nekog osvježenja i pitao nas je imamo li šta da jedemo i pijemo. Izbjegli smo da mu kažemo pravu istinu i rekli smo da smo upravo večerali. Dvadesetak minuta pošto je Tito otišao iz strojarnice, stigla nam je obilna pošiljka najkvalitetnije hrane i pića i to ne onog što se davalo običnoj posadi, već onog što se služilo Titu i njegovim gostima. Od tada se uvijek vodilo računa da se strojarima daju pojačana sledovanja hrane i pića”, prisjeća se jedne od tih epizoda penzinosani zastavnik I klase Rade Jovanović koji je na “Galebu” u mašinskom odjeljenju bio od 1962. do 2000. godine.

Galeb
Galeb

Godine 1966. i 1967. Tito na “Galebu” plovi za Egipat, a 1976. brod je isplovio iz Pule, na 5.000 milja daleki put do Kolomba, Šri Lanka. Iako je zbog poodmaklih godina putovao avionom, Tito je tokom trajanja Pete konferencije Pokreta nesvrstanih na Šri Lanci, boravio na “Galebu”, gdje je u zvanične audijencije primio tada čak 67 šefova država ili vlada nesvrstanih zemalja. To je ujedno bio Titov posljednji boravak “Galebom” u inostranstvu, dok je na Jadranu maršal 36 puta plovio svojim omiljenim brodom. Koliko mu je “Galeb” bio prirastao srcu, potvrđuje i podatak da je krajem 70-ih, već pritisnut bolešću koja ga je prisilila da se liječi u Igalu, tražio i da na taj put do Boke ide “Gašom”, kako je često tepao ovom jedinstvenom brodu.

Tito je sa “Galebom” bio i na jednoj od najraskošnijih proslava “Bokeljske noći” u Kotoru, 6. septembra 1959. U “Titovim misijama mira i prijateljstva” kako su ih zvali u bivšoj SFRJ, “Galeb” je proveo ukupno 564 dana i pri tome prevalio 86.519 milja vodama Jadrana i mnogih svjetskih mora i okeana. Britanska kraljica Elizabeta II, Naser, Nehru, Hruščov, Brežnjev, Čerčil, Gandi, Čaušesku, Valdhajm, Gadafi… samo su neka od imena svjetskih državnika koji su boravili na brodu na kome je Tito ugošćavao i filmske zvijezde poput Sofije Loren, Elizabet Tejlor, Kirka Daglasa i Ričarda Bartona. U Boki gdje je prije pola vijeka (iz Zelenike, 1953) počela njegova “diplomatska” karijera, “Galeb” je dočekao i svoj tužni kraj.

Po izbijanju rata u bivšoj Jugoslaviji, brod je zajedno s većinom ostalih plovila JRM, iz Hrvatske stigao u Tivat gdje je ostao do 1995. Tada ga je Vojska Srbije i Crne Gore uz još par pomoćnih brodova JRM, ustupila Vladi Crne Gore u zamjenu za stambeno naselje Pinješ kod Ulcinja. Oronuli i zapušteni brod otegljen je u brodogradilište Bijela gdje je narednih godina dobrim dijelom poharan pod još misterioznim okolnostima, kada su s njega nestali brojni vrijedni predmeti. Crnogorska Vlada je godine 2000. nekadašnji Titov “Brod mira” za samo 750.000 dolara prodala grčkom brodovlasniku Džonu Polu Papanikolauu, koji je, sa namjerom da iskoristi “Galebovu” harizmu i bogat istorijat, brod oteglio na remont u Rijeku, s planom da ga pretvori u ekskluzivnu jahtu za bogati džet-set. To se ipak nije dogodilo. Nakon Papanikolauove finansijske propasti, hrvatska je Vlada proglasila “Galeb” za spomenik kulture od nacionalnog značaja. Brod je formalno pripao gradu Rijeci koji sada novcem iz evropskih fondova “Galeb” obnavlja i pretvara u stacionarni brod-muzej u riječkoj luci.

/Siniša Luković/

“Estetika forme i oblika”

0
plakat

Izložba skulptura pod nazivom “Estetika forme i oblika” autora Matija Radovića biće otvorena 6. avgusta u galerisjkom prostoru ljetnjikovca Buća, najavili su iz JU Muzej i galerija.

Matija Radović rođen je 1987. godine u Podgorici. Diplomirao je na Fakultetu likovnih umjetnosti na Cetinju, odsjek vajarstvo u klasi prof. Predraga Milačića. Bio je student prodekan, član studentskog parlamenta UCG, kao i stipendista Ministarstva prosvjete Crne Gore. Učesnik je brojnih samostalnih i kolektivnih izložbi.

Izložbu će sa početkom u 21 sat otvoriti teoretičarka i istoričarka umjetnosti Marija Saičić. Izložba će biti otvorena do 25. avgusta.

Zbog zdravstvene situacije otvaranje izložbe će se održati ispred galerije, na otvorenom. Iz te javne ustanove napominju da se posjetioci drže propisane distance, kao i da, prilikom ulaska u objekat, izvrše neophodnu dezinfekciju ruku.

Hrvatska reformska stranka: Marić nosilac izborne liste

0
Rade Marić

Radovan Rade Marić, zamjenik predsjednika Hrvatske reformske stranke Crne Gore (HRS) i direktor Aerodroma Tivat je nosilac izborne liste, te stranke, za predstojeće parlamentarne izbore.

“Na izbornoj listi HRS – a biće afirmirane i ostvarene ličnosti, prepoznate i dokazane kako u svom profesionalnom okruženju tako i u sredini u kojoj žive i rade. HRS će izbornu listu predati Državnoj izbornoj komisiji u utorak, 4.avgusta u 12.00 sati”, saopšteno je iz ove partije.

Novoosnovana Hrvatska reformska stranka Crne Gore (HRS) prvi put izlazi na parlamentarne izbore zakazane za 30. avgust.

HRS

“Hrvatska reformska stranka je osnovana na inicjativu značajnog broja građana, predstavnika hrvatske nacionalne zajednice s osnovim ciljem da ujedini razjedinjeno hrvatsko biće, povrati povjerenje u svoje političke zastupnike i izvorni građanski koncept.

Podršku smo dobili i od značajnog broja građana, predstavnika drugih naroda,koji podržavaju naše političke stavove, personalno osnivače stranke, i za koje je državnost i samostalnost Crne Gore neupitna”, poručuju iz ove stranke.

MI NEMAMO REZERVNU DOMOVINU. NAŠA DOMOVINA JE CRNA GORA!

ZA PONOS I DOSTOJANSTVO CRNE GORE – ZA PONOS I DOSTOJANSTVO SVIH NJENIH GRAĐANA! – HRVATSKA REFORMSKA STRANKA.

Rab – deveti Festivala skulptura u pijesku

0
skulptura u pijesku

Na Rajskoj plaži u Loparu na otoku Rabu od 11. do 14. avgusta 2020. godine održat će se Festival skulptura u pijesku.

Hrvatski otok sreće ponovo je domaćin ove umjetničke i zabavne manifestacije, a kipari iz cijele Hrvatske izrađivat će skulpture na temu čudesni svijet mitskih bića.

Otok Rab poznat je po prekrasnim pješčanim plažama, a onaj loparski idealan je za izdradu pravih umjetničkih djela.

„Iako je Festival trebao biti održan u lipnju, odlučili smo ga odgoditi radi sigurnosti sudionika i gostiju. Zbog velikog interesa turista i atraktivnosti eventa, deveti će se Festival skulptura u pijesku održati sredinom kolovoza prema svim epidemiološkim preporukama koje na Rajskoj plaži nije teško poštivati. Svake godine s ovog se festivala šalju najljepše slike našeg mjesta u cijeli svijet, a koliko to znači, posebice sada, zasigurno znate. Koristim priliku da pozovem naše mještane, sve posjetitelje i turiste da nam se pridruže uz maksimalnu odgovornost i puno dobre volje“, istaknuo je Marin Mušćo, direktor Turističke zajednice Općine Lopar.

Ovu pješčanu manifestaciju vodi akademska kiparica Paula Banić koja dovodi umjetnike poput našeg najpoznatijeg aktualnog kipara Nikole Vudraga, akademskog kipara profesora Alena Novoselca, braće kipare Popijač i ostale zanimljive ekipe.

„Već devetu godinu zaredom Rajsku plažu u Loparu pretvaramo u nadrealni svijet skulpturama iz pijeska. Ovog ljeta u manjem broju sudjeluju zanimljivi umjetnici s naše umjetničke scene stoga vas sa zadovoljstvom pozivamo da nam se pridružite i isprobate biti kipari, a mi ćemo vam pokazati kako. Pokušat ćemo vas oraspoložiti kroz pijesak i pješčana mitska bića“, rekla je Paula Banić, umjetnička voditeljica festivala.

Veličina skulptura seže i do 10 metara u dužinu i širinu te oko dva do tri metra u visinu. Potreban je izuzetno naporan fizički rad na visokim temperaturama da bi se kreirale skulpture koje kada bi se izvagale, teže od 30 do 70 tona. Sav trud i rad koje umjetnici ulože u Loparu se prepoznaje, a zbog sjajnog domaćinstva i truda mještana, umjetnici se svake godine vraćaju.

Inače, Lopar je destinacija s najviše pješčanih plaža na Jadranu, od kojih je najveća i najpoznatija Rajska plaža, dugačka 1,5 km, koju su prošle godine Ministarstvo turizma i HTZ-a proglasili najboljom plažom u Hrvatskoj, a CNN 2013. uvrstio među 100 najljepših plaža na svijetu. Festival skulpture u pijesku započet je 2012. godine inicijativom akademskog slikara prof. Zlatka Kauzlarića Atača u suradnji Turističke zajednice općine Lopar i Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. U početnoj fazi bila je to radionica kiparstva namijenjena isključivo studentima likovnih akademija u Hrvatskoj te je kroz godine postao internacionalni festival na kojem su sudjelovali razni mladi umjetnici i studenti umjetnosti iz cijeloga svijeta.

Uz organizatore Turističku zajednicu Općine Lopar i Centar za kulturu Lopar, pokrovitelji ove manifestacije su Općina Lopar i Imperial Riviera d.d. managed by Valamar.

Nakon Podgorice: IQOS od sada i u Budvi, uskoro dostupan i u Kotoru

Budva IQOS zona

U Budvi je danas otvorena nova IQOS zona, koja se nalazi u tržnom centru TQ Plaza. Tako su, nakon Podgorice, za manje od dva mjeseca otvorene dvije zone u kojim su dostupni ovi uređaji proizvođača Filip Moris, zasnovani na tehnologiji zagrijevanja duvana. Treća IQOS zona biće otvorena narednih dana i u Kotoru, u tržnom centru Kamelija.

IQOS je revolucionarni uređaj koji zagrijeva a ne sagorijeva duvan, a radi se o proizvodu koji se temeljno razlikuje od cigareta, koji nije bez rizika i predstavlja bolji izbor za odrasle pušače koji bi inače nastavili sa pušenjem cigareta.

Korišćenjem IQOS-a, tj. zagrijavanjem specijalno dizajniranih patrona pravog duvana eliminiše se do 95% štetnih materija koje se nalaze u duvanskom dimu klasičnih cigareta. Osim toga, korišćenjem IQOS-a eliminišu se brojne negativne pojave koje nastaju prilikom pušenja klasičnih cigareta, poput pepela i neprijatnih mirisa.

Za manje od dva mjeseca otkad je IQOS stigao u Crnu Goru interesovanje potencijalnih korisnika, odraslih pušača, koji bi u drugačijim okolnostima nastavili da koriste cigarete, izuzetno je veliko. Zadovoljstvo nam je što od danas i u Budvi svim zainteresovanim pušačima, koji bi da potraže bolji izbor za sebe, možemo da ponudimo alternativu koju u svijetu trenutno koristi 11,2 miliona ljudi”, rekao je Srđan Lazović, generalni direktor kompanije Filip Moris za Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu i najavio uskoro otvaranje treće zone i u Kotoru. Poštujući epidemiološku situaciju i mjere koje su na snazi, u IQOS zonama se poštuju svi definisani profesionalni i zdravstveni standardi.

Srđan Lazović

IQOS je uređaj na kojem je 400 naučnika kompanije Filip Moris u naučno – istraživačkim centrima u Švajcarskoj i Singapuru radilo više od 15 godina, a trenutno je prisutan na 57 svjetskih tržišta.

Ovaj sistem za zagrijevanje duvana je trenutno jedini elektronski uređaj koji oslobađa nikotin, a za koji je prošlog mjeseca Američka agencija za hranu i ljekove (FDA) saopštila da je informisanje potrošača o smanjenoj izloženosti štetnim materijama prilikom korišćenja ovog uređaja u skladu sa promocijom javnog zdravlja, te da je riječ o “duvanskom proizvodu modifikovanog rizika” (MRTP).

IQOS je uređaj namijenjen isključimo punoljetnim pušačima. Postojeći korisnici mogu ostvariti korisničku podršku u svim zonama, dok su zainteresovanim potencijalnim korisnicima dostupni savjetnici za pružanje dodatnih informacija.

Svim zainteresovanim punoljetnim pušačima i registrovanim korisnicima omogućeno je i besplatno pozivanje korisničkog servisa na broj 080 800005, ali i posjeta sajtu https://me.iqos.com/me/

Boka Kotorska će dobiti 287 kanti za elektronski otpad i 7 kontejnera

0
Boka Kotorska panorama

Prekograničnim projektom „Y O U t h d r i v e – Program for raising awareness on proper waste management and empowering legislators for taking action “, koji se provodi u okviru IPA Programa prekogranične saradnje BiH – Crna Gora, finansiran od strane Delegacije Evropske unije u Bosni i Hercegovini, područje Županije Zapadno-hercegovačke i Boke Kotorske će biti obezbijeđeno 287 kanti za elektronski otpad, te 7 kontejnera, koji će biti postavljeni na određena mjesta.

Ukupno 192 škole su uključene u projekat kroz edukacije za učenike od šestog do devetog razreda, te za učenike srednjih škola. Kroz projekat je planirano organizovanje akcija prikupljanja otpada na utvrđenim divljim odlagalištima u dogovoru sa gradovima i opštinama, sprovešće se istraživanje o stanju na terenu koje može biti smjernica za buduće aktivnosti gradova i opština, u zaključku će biti pokrenuta i web platforma. Cilj projekta je da aktivno doprinese pravilnom upravljanju otpadom, a radiće se i na zaštiti vodenih puteva na područjima koja su uključena u projektne aktivnosti. U saradnji sa školama, projektom će se prvenstveno uticati na svijest mladih, koji bi kroz svoje znanje i djelovanje u budućnosti, trebali uticati i djelovati na svijest o potrebi zaštite zivotne sredine. Takođe, projektom će se stvoriti podloga za unaprjeđenje i doradu postojećih zakonskih regulativa u ovoj oblasti.

Projekat se provodi u okviru IPA Programa prekogranične saradnje Bosna i Hercegovina i Crna Gora, koji finansira Evropska unija, i na kojem su projektni partneri ujedno potpisali zajednički ugovor o partnerstvu na projektu. Potpisivanje sporazuma o zajedničkom partnerstvu i realizaciji projektnih aktivnosti je bilo 15.11.2019. Realizacija projekta odvijaće se u periodu od 15.11.2019. do 15.05.2021, dok ukupna vrijednost projekta iznosi 279.200,00 eura, od čega Evropska unija finansira 232.530,00 eura.

Partneri na projektu su nevladine organizacije, Udruga za razvoj, okoliš i kulturu EKO ZH iz Širokog Brijega kao nositelj projekta, i Naša akcija, nevladina organizacija iz Crne Gore, sa sjedištem u Kotoru.

Evropska unija finansira ovaj projekt sa ciljem jačanja i povećanja svijesti kod mladih i cjelokupne zajednice Crne Gore i Bosne i Hercegovine, o pravilnom zbrinjavanju otpada, te zaštiti zivotne sredine.

Projekat „YOUth Drive“ će u Kotoru biti predstavljen u srijedu 5. avgusta sa početkom u 10 sati u hotelu „Cattaro“ u Starom gradu, saopšteno je iz NVO „Naša akcija“.

SDP: Odbranićemo Tivat i efikasnim rješavanjem komunalnih problema

1
Tivat panorama - foto Anton Gula Marković Boka News
Tivat panorama – foto Anton Gula Marković Boka News

Grad u kome se tajkunima poklanjaju milioni je isti onaj grad u kom se ne brine o građanima.

Četiri godine mandata nisu dovoljne da riješe izlivanje kanalizacije u nekad najčistijem dijelu mora u gradu, u Donjoj Lastvi, niti da riješe pitanje kanalizacije u Bonićima gdje se fekalije izlivaju po putu, na 200 metara od lokalne marine. 4 godine vlasti DPS-a nisu dovoljne da se grad koji nazivaju crnogorskim Monte Karlom, riješi neugodnih mirisa koji se osjećaju na nekoliko lokacija.

Umjesto da riješi ugrožavanje zdravlja građana, i pozabavi se osnovnim infrastrukturnim problemima, aktuelna vlast je 5,6 miliona eura novca građana Tivta poklonila svjetskim milijarderima. Tako ih je oslobodila obaveze plaćanja naknade za komunalno opremanje zemljišta. Takvo ponašanje je suprotno zakonu i duboku štetno.

DPS/SD/HGI vlast nastavlja sa “budvanizacijom” Tivta brineći samo o interesima svojih funkcionera i njima bliskih tajkuna, prijeteći da trajno ugrozi prostor kao jedan od naših najznačajnijih resursa za razvoj.

Oni brinu kako da od svih nas oduzmu sve što imamo, grad, plažu, more, aerodrom.

Građanin mora da bude na prvom mjestu, prije svih tajkuna, rođaka i partijskih drugara.

Umjesto lažnih obećanja o velikim infrastrukturnim projektima koji se ne realizuju, mi u SDP-u ćemo stvarati sistem koji će prvenstveno biti okrenut očuvanju zdravlja i života građana.

Kada SDP preuzme odgovornost, funkcije i privilegije političkih elita neće biti važnije od osnovnih uslova za pristojan život Tivćana.

SZO: Opet oboren rekord po broju zaraženih koronavirusom

0
Španija – foto EPA

Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) saopštila je da je juče potvrđeno rekordnih 262.929 slučajeva koronavirusa širom svijeta, čime je ukupan broj zaraženih premašio 17,66 miliona, prenosi Tanjug.

Broj preminulih porastao je za 5.851, dodaje SZO.

Statistike SZO zasnovane su na zvanično potvrđenim podacima zemalja.

Kako prenose agencije, ukupno je 17.660.523 ljudi zaraženo koronavirusom u svijetu, a 680.894 ljudi je preminulo od posljedica ove infekcije.

Većina slučajeva, njih 9.476.763, registrovana je u Južnoj i Sjevernoj Americi.

U posljednja 24 sata broj zaraženih porastao je tamo za 156.433, a broj preminulih za 3.963. Time je ukupan broj preminulih dostigao 359.180.

Što se tiče Evrope, potvrđeno je 3.375.535 slučajeva koronavirusa i 213.284 preminulih. U posljednja 24 sata, broj oboljelih porastao je za 17.419, a broj smrtnih slučajeva za 323.

U jugoistočnoj Aziji registrovano je 2.131.165 zaraženih i 45.837 preminulih pošto je u protekla 24 sata broj slučajeva porastao za 58.971, a broj preminulih za 937.

Po broju zaraženih prednjače SAD sa 4.523.888 slučajeva, a slijede Brazil sa 2.662.485 oboljelih i Indija sa 1.750.723 zaraženih.

„Otkrili” podmornicu za čiju se olupinu zna duže od vijeka

Podmornice “Fresnel”

Zahvaljujući nacionalnom javnom servisu RTCG, potpredsjedniku Vlade Milutinu Simovću (DPS) i državnoj firmi Regionalni ronilački centar za podvodno deminiranje i obuku ronilaca (RCUD) iz Podgorice, Crna Gora je za vikend postala predmet sprdnje u međunardonim krugovima koji se bave podvodnom arheologijom, ali i opštom istorijom.

Naime, državna televizija, vicepremijer i vrh državne firme koji se bavi ronilaštvom i navodno, naučnim istraživanjem podmorja, ustvrdili su da su pronašli nepoznatu olupinu ratnog broda u podmorju blizu Ade Bojane, iako se čak 105 godina, pouzdano zna za lokalciju, identitet i okolnosti pod kojima je ta olupina tamo završila.

Gospa od Anđela zaštićeni objekat kulture, jedan od bisera Boke…

1
Gospa od Anđela – foto Boka Newx

Katolički vjernici danas su proslavili Gospu od Anđela, 2. avgust, u crkvi koja se nalazi na atraktivnoj lokaciji na vrhu tjesnaca Veriga, za koju obično se kaže da je „recepcija nautičkog i kruzing turizma Boke Kotorske“.

Utvrđena crkva Gospa od Anđela je zaštićeni objekat kulture, rijedak i lijep primjer crkveno-fortifikacijske arhitekture

Sa crkve koje su Peraštani 1585. godine oko nje podigli utvrde sa puškarnicama i napravili od ovog mjesta strateški važno utvrđenje za odbranu grada i ulazak unutar zaliva, pruža se jedinstveni pogled na ostrva i Perast .

Iako iznad vrata stoje uklesane godine 1585. i 1654.  smatra se da je ova crkva nastala ranije i da su tih godina rađene njene veće obnove. Oko crkvie zgrađena utvrđenja koja su služila kao puškarnice. Južni rt je tada postao strateški važno mjesto za odbranu grada

Crkva je razorena 15. maja 1654. godine prilikom napada Turaka na Perast, ali je iste godine i obnovljena.

Posljednja obnova crkve Gospe od Anđela, kao i obližnje Gospe od Snijega završena je 2015. na inicijativu braće Bujkovića iz Grblja. Zahvaljujući njima kao i svima koji su podržali projekat uključujući brojne donatore, zaštićeni objekti kulture su „dva bisera Veriga koji ponovno sijaju“, kazao je tada don Srećko Majić, Peraški župnik.

Gospa od Snijega – foto Boka News

U blizini Gospe od Anđela, nalazi se Gospa od Snijega. U kalendaru katoličke crkve slavi se 5. avgusta. Podignuta je u XV vijeku, a u narodu je poznata kao Gospa od Oriza. Prema predanju crkva je nastala zbog kapetana koji se zakleo Bogorodici da će sagraditi crkvu ukoliko mu sačuva brod pun oriza (pirinča) tokom olujne noći. Tako je nastala najmanja crkvica u Boki.