Promocija knjige „Bokeljske teme” u Kotoru

0
NASLOVNICA

Knjiga „Bokeljske teme”, autora Željka Brguljana, bit će promovisana u utorak, 13. avgusta sa početkom u 21 sat u crkvi svetog Pavla u Kotoru.

O Brguljanovoj knjizi, koja je prošle godine objavljena u Zagrebu, govorit će akademik prof. dr. Radoslav Tomić i povjesničarka umjetnosti mr. Marija Mihaliček.

Organizatori su OJU „Muzeji” i Matica hrvatska – ogranak u Boki Kotorskoj.

„Željko Brguljan se u knjizi Bokeljske teme bavi istorijsko-kulturnom baštinom Boke Kotorske. Knjiga je podijeljena na pet tematskih cjelina i sadrži dvadeset tri rada naučnog i publicističkog karaktera, koji su publikovani  tokom protekle  decenije  u  časopisima, ljetopisima, zbornicima i knjigama objavljenim u Hrvatskoj i Crnoj Gori. Izabrani   tekstovi ovog pasioniranog istraživača istorije, istorije pomorstva i kulturnog nasljeđa  su ponešto izmijenjeni ili  dopunjeni novim saznanjima, a knjiga sadrži  još i popise arhivske građe i literature  koje je autor koristio, kao i indeks ličnih imena. Knjiga je izašla u izdavačkoj kući  Antibarbarus u Zagrebu 2018. godine. Središte Brguljanovog interesovanja je njegovo rodno mjesto Prčanj kroz teme o pomorstvu i kulturnom nasljeđu, posebno crkvi Rođenja Marijinog sa nizom novih otkrića o projektantu Makaruciju i inženjeru Milanu Karlovcu, potom kom slovu više o umjetničkim radovima kipara Ivana Meštrovića i Tome Rosandića, slikara Mila Milunovića i radionici Pavla Bilinića. Veći dio autorovog istraživanja posvećen je zavičajnim umjetnicima iz Boke Kotorske koji su živjeli i stvarali u XIX i XX vijeku među kojima su slikar – marinista Bazi Ivanković, pjesnikinja i dramaturginjia Ida Verona, poznati strip crtač Andrija Maurović, slikar Antun Šojat i pjesnik Viktor Vida. Navedeni i ostali prilozi u knjizi Bokeljske teme dragocjeni su doprinos poznavanju kulturne baštine Boke Kotorske”, kaže se u najavi.

Željko Brguljan ( Kotor, 1962.), istraživač, publicist i slikar, diplomirao je 1989. godine na Fakultetu strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, gdje živi i radi kao srednjoškolski profesor.

Autor je i sljedećih zdanja: Potreti bokeljskih jedrenjaka, Zagreb, 2006.; Crkva Rođenja Blažene Djevice Marije u Prčanju , Prčanj – Zagreb, 2008.; Melita Bošnjak (u suautorstvu s T. Maroevićem), Zagreb, 2010.; Pomorstvo Boke kotorske na slikama Bazija Ivankovića,  Kotor – Zagreb, 2011.; Na granici mora i neba – Zbirka maritimnog slikarstva iz župne crkve Rođenja Blažene Djevice Marije u Prčanju,  Prčanj, Perast – Zagreb, 2015.

Stručni je suradnik na izdanjima: Vjekoslav Parać (likovna monografija, autor I. Zidić), Zagreb, 2011.; Boka kotorska – od kampanela do kampanela (autor S. Prosperov Novak), Zagreb, 2011., Viktor Vida, sabrana djela I-II (priređivač B. Donat), Zagreb, 2012. i drugim

Svoj doprinos djelovanju zajednice Bokelja u Zagrebu, okupljenih u bratovštini Bokeljska mornarica 809, osim kao član, dao je i kao autor ili koautor niza izložbenih i izdavačkih projekata. Doprinos prezentaciji bogate kulturno-povijesne baštine Boke kotorske dao je i kao koautor brojnih izložbi::Boka kotorska u hrvatskom slikarstvu  1998.;Bokeljska mornarica i njeni kapetani 2006.;Slikarsko djelo B. Ivankovića , 2007.;Iz povijesti Boke kotorske – Kravata u Bokelja 2009.; 2010 Zavjetni darovi bokeljskih pomoraca , 2014.

Željko Brguljan je ostvario i zapaženo likovno djelo u tehnici kolaža., koje je prikazao na 20-ak samostalnih izložbi  Skupno je izlagao na brojnim žiriranim izložbama, većinom u inozemstvu (SAD, Francuska, Italija, Švicarska, Argentina, Litva, Bugarska) te u Hrvatskoj i Crnoj Gori. Dobitnik je više nagrada na izložbama u SAD-u (Cornell Museum of Art, Delray Beach; Mason Murer Fine Art, Atlanta; Limner Gallery, Hudson; Berman Museum of Art, Collegeville). Monografija o njegovom slikarstvu iz pera likovnog kritičara Nikole Albaneže-a, u izdanju Hrvatskog društva likovnih umjetnika.publikovana je u Zagrebu.2014.

Kasalica: Upravljanje rampama za ulazak u Perast prepuštamo nadležnim opštinskim službama…

9
Perast- foto Miro Marušić Boka News
Perast- foto Miro Marušić Boka News

Na skupu koji je održan u Perastu 9. avgusta, iz medijskih izvještaja može može se zaključiti da nije iznesen nijedan konkretan razlog, niti problem, koji se javlja ili pogađa stanovnike Perasta nakon sto je KASTEL d.o.o preuzeo upravljanje dijelom parkinga, a sticajem okolnosti i upravljanje rampama na ulazima u stari grad Perast, saopšteno je danas našem portalu iz ove kompanije.

“Preuzimanjem dijela parkinga na ulazima u grad, zatekli smo krajnje zapuštene kućice u kojima nije bilo uslova da ljudsko biće normalno boravi, zarasle i zapuštene zelene povrsine sa razbacanim komunalnim otpadom, neuniformisano osoblje koje je gostima izdavalo paragon blokove, razne incidentne situacije koje su uključivale svađu, viku, obijanje parkiranih vozila, pa čak i fizičke obračune. Pored toga, zatekli smo haotičnu situaciju kada je u pitanju režim puštanja vozila u Perast, jer ne postoje bilo kakvi propisani kriterijumi o tome ko, kada i kako može ulaziti u Perast, niti uslovi, način i nadležnost za izdavanje specijalnih propusnica (ova tema je i na samom skupu bila jedna od tački sporenja i neslaganja i između samih mještana). Postavlja se pitanje zašto mještani Perasta do sada nijesu reagovali, odnosno koja je prava svrha jednog ovakvog skupa. Svi koji su bili prisutni mogli su da posvjedoče  jasnim politički obojanim istupima pojedinih govornika koji su očigledno iskorištavali temu skupa za političke prozivke druge vrste.

Perast jun 2017. foto Boka News

Što se tiče rampi, one predstavljaju samo dodatnu obavezu koju smo prihvatili da opslužujemo bez ikakve nadoknade, a po istim neformalnim kriterijumima kao sto je to rađeno i u prethodnom periodu, ali sada sa puno više reda. Ovdje bi posebno istakli kontinuirani veliki pritisak za ulazak u Perast vozilima, i to od strane samih mještana koji svakodnevno zahtijevaju da se u grad puste razna vozila koja na to nemaju pravo.

KASTEL d.o.o nema nikakve pretenzije da preuzima bilo čija ovlašćenja i vrlo rado ćemo prepustiti nadležnoj opštinskoj službi da preuzme ovaj dio posla, a ne treba zaboraviti da upravljanje rampama zahtijeva najmanje 7 izvršilaca (dvije rampe u tri smjene).

Conte Perast

Još jednom želimo istaci da KASTEL d.o.o upravlja dijelom parking na ulazima u grad na osnovu ugovora koji je zaključen sa JP Morsko dobro nakon javnog tendera, te da na osnovu tog ugovora naša firma ima sve mogućnosti da po tržišnim uslovima formira cijene parkinga.

Iako nijesmo bili u obavezi da pravimo bilo kakve ustupke, mještanima Perasta koji izdaju private sobe i apartmane odobrili smo značajne popuste, pa je tako karta za 24 sata koja redovno košta 15 EUR, gostima mještana odobrena za 8 EUR (sa ukljucenim PDV-om).  Uzimajuci u obzir cijene parkinga na sličnim destinacijama u okruženju i svijetu, ovakva cjenovna politika je više nego povoljna” – kaže se u saopštenju koje potpisuje Darko Kasalica direktor kompanije Kastel d.o.o iz Perasta.

Opština Tivat kupuje zemlju od počasnog konzula Belgije

0
Tivat panorama – foto Željko Starčević

Ukoliko odbornici u lokalnom parlamentu na predstojećoj sjednici 20. avgusta daju zeleno svjetlo na Odluku o pristupanju kupovini zemljišta koju je pripremila i predložila administracija gradonačelnika dr Siniše Kusopvca (DPS), Opština Tivat će firmi koju kontroliše počasni konzul Belgije u Crnoj Gori, biznismen Žan Luk Dumortije, isplatiti skoro 900 hiljada eura.

Naime, Kusovac i saradnici odlučili su da lokalna uprava od Dumortijeove firme M.G.I. d.o.o iz Kotora, kupi ukupno pet katastraskih parcela u neposredno blizini tivatske sportske dvorane na Župi. Ove sada neiskorištene ledine, nalaze se između sportske dvorane i Jadranske magistrale, a njihova ukupna površina je 3.874 metra kvadratna.

„Zemljište iz člana 1 odluke, ukupne površine 3.874m2,  kupuje se radi privođenja namjeni dijela zemljišta u zahvatu  Državne studije lokacije „Dio Sektora 22 i Sektor 23“ i to dijela saobraćajnice broj 3 sa parkingom ( kat.parcele 4704/5 i 4708/2) , pješačke površine uz parking ( kat.parcela 4704/2 ), dijela pješačke površine između UP 5 i 8 ( kat.parcela 4704/3) kao i kompletiranja UP 8 (kat.parcela 4704/4).“- stoji u Odluci o kojoj će se 20.avgusta izjašnjavati odbornici. Na UP 8 inače, još prije više od 30 godina sagrađena je tivatska sportska dvorana

Kupoprodajna cijena utvrđena je na iznos od 230, 07 eura po kvadratu, shodno procjeni Uprava za nekretnine Crne Gore, pa će lokalna uprava Tivta firmi belgijskog biznismena/diplomate, platiti ukupno 891.291,18€.  Opštinma će M.G.I.-ju zemlju platiti u ratama od kojih tri dospijevaju do kraja ove, a devet u narednoj godini. Dogovorena dinamika plaćanja je da se prva rata u iznosu od 100.000 eura izmiri do 16.septembra, druga rata u istom iznosu do 16.oktobra a treća u izniosu od 91.291,18€ do 16.novembra. U naredenoj godini Opština će M.G.I.-ju plaćati po 50.000 eura mjesečno svakog 16.u mjesecu od januara do juna, dok će od juna do septembra do svakog 16. u mjesecu plaćati rate u iznosu od po 100.000 eura.

„Opština Tivat kao investitor planira da privede namjeni dio saobraćajnice koja je u   DSL-u  „Dio Sektora 22 i Sektor 23“ označena kao saobraćajnica broj 3 kojoj pripada i parking a koja vodi  od magistrale do sportske dvorane. Put koji se sada koristi kao prilaz dvorani nije u opštinskom vlasništvu.“- stoji u obrazloženju odluke, uz napomenu da aktuelni vlasnik M.G.I. nema interes za preostalim djelovima svojih katastarskih parcela nakon što preko njih pređe planirana saobraćajna infrastruktura, pa je Opštini ponudio da ih u potpunosti otkupi. Gradonačelnik Kusovac je u obrazloženju naveo i da je ova varijanta povoljnija za lokalnu samoupravu jer je sa vlansikom zemljišta dogovorena isplata u ratama, dok bi, da se ide na klasilnu ekspropijaciju, po zakonu Opština kompletan iznos za Dumortijeove nekretnine morala da obezbjedi odjednom i unapred uplati na poseban depozit Ministarstva finasija čija Uprav za nektretnine tada dalje sprovodi upravni postupak.

Izgradnjom saobraćajnice koja je ucrtana preko Dumortijeove zemlje, Opština Tivat će obezbjediti kolski prilaz sa magistrale sportskoj dvorabni, kao i za više privatnih kuća i imanja u okolini tog javnog objekta.

Kako bi ukazao na potrebu rješavanja problema i natjerao Opštinu da otkupi njegovo zemljište ispred sportske dvorane, Žan Luk Demortije je 25. aprila angažovao radnike koji su tada postavili metalne stubiće na prilazni put kojim se od Jadranske magistrale skreće ka Sportskoj dvorani. Ovaj pokušaj ograničavanja pristupa dvorani kao i kućama i imanjima mještanima Bonića, izazvao je reakciju žitelja tog dijela Tivta koji su svojim vozilima blokirali prilaz i spriječili dalje izvođenje radova, a morale su intervenisati i Komunalna policija i Komunalna inspekcija.

Aerodrom Tivat dobio novu opremu

0
Aerodrom Tivat

Zaposleni na platformi Aerodroma Crne Gore od danas će koristiti četiri električna vozila koja će služiti za prevoz putnika generalne avijacije od aviona do zgrade terminala, ali i za prevoz radnika.

Oni će tako mnogo brže obavljati svoje obaveze, posebno tokom ljetnje sezone kada se opsluži preko 40 aviona dnevno.

Aerodrom Tivat

“Po prvi put na Aerodromu Tivat imamo električna vozila marke Italcar iz Torina. Dva vozila su sa četri, a dva sa osam sjedišta. Vjerujem da ćemo značajno unaprijediti opsluživanje putnika biznis avijacije, a našim radnicima olakšati obavljanje redovnih poslova”, napisao je na svom Facebook profilu direktor Aerodroma Crne Gore Danilo Orlandić.

U Herceg Novom oko 40 hiljada turista

0
Herceg – Novi – foto Boka News

U Herceg Novom boravi skoro 40 hiljada turista, što je četiri odsto više u odnosu na isti period prošle godine.

Prema podacima lokalne Turističke organizacije (TO), to je istovremeno i ovogodišnji rekord glavne sezone koja je po turističkom prometu bila lošija zbog pada u privatnom smještaju.

U domaćinstvima je i dalje nešto manje gostiju nego prošle godine, odnosno 31,26 hiljada ili dva odsto manje, prenosi Radio Jadran.

Hoteli bilježe stalni rast posjete, pa je 8,64 hiljade evidentiranih turista u toj vrsti smještaja, čak 32 odsto više.

Herceg – Novi

U tri registrovana autokampa je svega 109 gostiju, što je blagi pad u odnosu na prošlu godinu za dva odsto.

U Herceg Novom je samo 959 gostiju iz Crne Gore po prijavama. Ostali su stranci iz regiona, Rusije, Skandinavije, Velike Britanije i drugih zemalja EU.

Od boravišne takse preko pet miliona EUR-a

0
Kotor – foto Boka News

U Crnoj Gori je, od početka godina, od boravišne takse naplaćeno 5,14 miliona EUR prihoda, što je za oko 839 hiljada više u odnosu na prethodnu godinu, saopšteno je iz Nacionalne turističke organizacije (NTO).

Portparolka NTO, Nina Vukčević, kazala je da ta organizacija u kontinuitetu prati tok turističke sezone ocjenjujući njene rezulate na osnovu ostvarenih prihoda.

“Od početka godine zaključno sa srijedom, naplaćeno je rekordnih 5,14 miliona EUR prihoda od boravišne takse koji pripadaju budžetu Crne Gore i lokalnim turističkim organizacijama”, rekla je Vukčević za Infobiro.

To je, prema njenim riječima, za oko 839 hiljada EUR više u odnosu na prethodnu godinu.

“Na osnovu podataka o turističkom prometu u opštinama, koje lokalne turističke organizacije dostavljaju svakog petka, u Crnoj Gori je evidentirano 219,2 hiljade turista, što je preko 22 hiljade više u odnosu na uporedni podatak prethodne godine”, istakla je Vukčević.

Kotor – foto boka News

Ona je podsjetila da je prethodnog petka u Crnoj Gori boravilo preko 204 hiljada turista, što je rast od 15 hiljada u odnosu na isti petak prethodne godine.

Vukčević je ocijenila da je ova turistička sezona uspješna i dodala da sa puno optimizma očekuju njen dalji razvoj.

Čak 11 aerodroma iz bivše Jugoslavije među top 200

0
Aerodrom – Kontrolni toranj uTivtu – foto Smatsa

Među 200 najprometnijih aerodroma na svijetu tokom prve polovine ove godine rangirano je njih 11 iz bivše Jugoslavije, a među njima su i oba crnogorska.

Crnogorski aerodromi Podgorica i Tivat rangirani su na 166, odnosno 175. mjestu, pokazuju podaci Međunarodnog savjeta aerodroma (ACI).

U prvih 100 na listi je Aerodrom Nikola Tesla, koji je zauzeo 94. mjesto kao najprometniji sa 2,61 miliona putnika, 27,88 hiljada polazaka aviona i 8,79 hiljada tona tereta prenijetog u periodu od januara do juna, prenosi portal EX-Yu aviation news.

Time je pretekao Gradski aerodrom u Londonu, aerodrome Vilnius i Tbilisi, a ispred njega su aerodromi u Bergenu, Solunu i Bilbau.

Zagrebački aerodrom zauzeo je 116. mjesto sa 1,53 miliona putnika, 19,21 hiljada polazaka aviona i 4,07 hiljada tona tereta. Iako je bio bolji od Tirane, Kišinjeva i Firence, zaostao je za Trevisom, Vroclavom i Veronom.

Vazduhoplovna luka Split nastavila je da popravlja svoj položaj među evropskim aerodromima, postajući 131. najprometniji aerodrom na kontinentu u prvoj polovini godine.

Potom slijede Dubrovnik koji je na 134. mjestu, Skoplje 135, Priština 136, Ljubljana 146, Podgorica 166, Sarajevo 173, Tivat 175. i Zadar, koji se našao na 184. poziciji.

Od glavnih evropskih gradova Sarajevo je imalo najmanje putničkog saobraćaja, dok su London, Pariz, Amsterdam, Frankfurt i Madrid bili najprometniji na kontinentu.

Iako je na svih 11 aerodroma iz bivše Jugoslavije u prvih 200 u Evropi broj putnika porastao tokom prve polovine godine u odnosu na prošlu, svi su registrovali pad količine prerađenog tereta, sa izuzetkom Skoplja.

Pozorišna predstava „Tre sorelle“ u Tivtu

0
Tre sorelle

U Atriju ljetnikovca Buća u Tivtu, u nedjelju, 11. avgusta u 21 sat bit će izvedena pozorišna predstava “Tre Sorelle”, po tekstu Stevana Koprivice, u režiji Zorana Rakočevića, a u produkciji Fakulteta dramskih umjetnosti Cetinje i Centra za kulturu Tivat.

Ova predstava premijerno je izvedena 2016. godine kao diplomska predstava tadašnjih studenata treće godine studijskog programa gluma u okviru ispita iz istoimenog predmeta, i to: Marija Đurić, Jelena Đukić, Marija Labudović, Omar Bajramspahić, Vule Marković, i Pavle Popović.

Predstava se do danas uspješno izvodi kako u Crnoj Gori, tako i u regiji, a podsjetit ćemo da je u lipnju glumica Marija Đurić na Festivalu mladog glumca u Konjicu, BiH, osvojila nagradu za najbolju glumicu.

Dramaturg  Stevan Koprivica istakao je: „Tre sorelle“ se vraćaju doma da provjere kako legende i demone i ljubavi sagledava najnovija generacije crnogorskih dramskih umjetnika. Ima li ljepšeg dogadjaja za pisca i  profesora škole iz koje dolazi reditelj i glumci?“

Rezervacije na telefon 069 342 799

Stručnjak otkriva istinu koja se događa na Jadranu: Kruzeri nisu problem, nego domaći

0
Zadra – kruzer – foto Zadraski list

Koliko ekološkim incidentima na moru, koji su ovog ljeta poprimili poprilične razmjere, pridonose brodovi na kružnim putovanjima, pitamo dr. sc. Žarka Koboevića, pročelnika Pomorskog odjela Sveučilišta u Dubrovniku.

Naime, tema njegove doktorske disertacije i opsežnih istraživanja bila je onečišćenje mora crnim otpadnim vodama s plovila u akvatoriju Jadrana piše Slobodna Dalmacija.

– Ovo što se sad događa u akvatoriju ne mogu tvrditi ni da je s plovila, a ni s kraja, jer to iziskuje kvalitetno istraživanje. Intenzivno sam prije četiri godine čak 14 mjeseci istraživao na osam lokacija tipičnih za okupljanje plovila, od malih barki, jahti, jedrilica, megajahti, kruzera… i istraživanja su pokazala da kruzeri definitivno ne onečišćuju obalno more, dakle onaj dio mora gdje ljudi rekreativno plivaju, gdje se zadržavaju jahte, onaj najuži dio gdje se obavlja gospodarstvo.

A ništa se od tada nije promijenilo ni što se tiče pravne regulative ni obrasca ponašanja naših ljudi i jahtaša – kaže dr. sc. Koboević.

S obzirom na suvremenu opremu koju ti brodovi imaju, nemoguće je, kaže, da zagađenje dođe s kruzera.

Obrađena voda

– Kruzer ima opremu koja prerađuje fekalne vode u dvije komponente, čistu vodu i plinove koji idu u atmosferu i to su ekološki plinovi. Ono što može izaći s kruzera je obrađena voda u kojoj se mjere određene komponente, kiselost vode, kontroliraju se bakterije i plutajuće čestice…

Takva voda nakon obrade je po kriterijima čistija nego ona na plažama u kojoj se uobičajeno kupamo kada je dozvoljeno kupanje na plaži – pojašnjava Koboević.

Također, kruzeri, koji moraju poštovati pravila MARPOL konvencije, imaju mogućnost zadržavanja tanka i do 36 sati, dok ne počnu koristiti uređaj za preradu, a u lukama se uobičajeno zadržavaju do 12 sati. Po konvenciji, veliki brodovi neobrađenu fekalnu vodu mogu ispuštati tek na udaljenosti 12 nautičkih milja od obale i dalje, što je, tvrdi, dovoljno daleko da nema utjecaja na obalu.

– Brodovi u nacionalnom prijevozu ne podliježu MARPOL konvenciji. Dakle, izletnički brodovi, jahte, jedrilice, brodice, koji najviše plove uz samu obalu. Oni najčešće nemaju uređaje za prerađivanje fekalnih voda, nemaju nikakva nadzora, a neobrađene fekalije iz tankova za prikupljanje negdje prazne.

Gdje ih prazne? Pa tamo gdje navigaju…. A navigaju uz kraj, a ne iza 12 nautičkih milja od obale gdje se to smije prazniti. Pitao bih koliko njih je dalo te sadržaje skupljene u tanku koncesionarima, koliko potvrda računa imaju za to, a ako nemaju – gdje su ih praznili?

Jer operativna praksa bi trebala biti da prazne tankove kod koncesionara – kaže dr. sc. Koboević i nastavlja o zakonskoj regulativi i mogućim sankcijama zagađivanja mora fekalnim vodama iz manjih plovila:

– Uspoređivao sam zakonsku regulativu Europske unije, MARPOL, regulativu Hrvatske, Australije i Amerike, s posebnim osvrtom na Kaliforniju i Aljasku koji imaju najstrože propise. Naši propisi su vrlo općenito spominjani, ne direktno, ne konkretno, mogu se tumačiti ovako i onako, nisu nedvojbeno napisani.

Ništa u njima nije traženo, tako da je o sankcijama teško i govoriti. Dijelom je odgovorna država koja nije uspostavila takvu regulativu, odnosno zakone koji su mjerljivi, imaju podatke, naglašavaju točno gdje se što smije, a gdje ne smije.

Kalifornija ima cijelu obalu koju su proglasili “no discharge” zonom, što znači da nećeš tu ispumpavati nikakve fekalne vode, ili ćeš u luci, ili izvan tih 12 nautičkih milja od obale. U takvih država nema kompromisa. Aljaska je još stroža i ima posebnu regulativu za kruzere, posebnu za manje brodove.

Mi nismo još te zakone ni kopirali niti nešto slično ugradili u našu regulativu, nego je sve nešto općenito, ne smije se ispumpavati, zagađivati, ali nitko ne kaže gdje se smije i pod kojim uvjetima. Stavimo se u cipele jahtaša i brodara ako nije dozvoljeno, a nije rečeno gdje se smije – a gdje onda?! Moraju i oni improvizirati.

Nedostaje nam, tvrdi, konkretna zakonska regulativa, kao i konkretno provođenje uz sankcioniranje.

– Jedna od najvećih grešaka kod donošenja zakona je da se u našim lukama, dakle ne mislim na lučice i mandrače, koje su registrirane za međunarodni ili domaći promet putnika, ulogu ispumpavanja fekalnog otpada dalo koncesionarima.

Koncesionari su potpisali ugovore i oni su slobodni pruženu uslugu i naplatiti. Prema jednom američkom istraživanju koje sam također upotrijebio u svojoj doktorskoj disertaciji, psihološka reakcija jahtaša je, naravno, izbjeći platiti ako ne moraju, kaže naš sugovornik.

Ispumpavanje tanka otpadnih voda u lukama trebalo bi, smatra, biti uključeno u cijenu pristojbe pristajanja u marine i luke. Tada bi mnogi tu uslugu i koristili. Dodatno destimulativno je i to što neke luke takvu uslugu i ne nude.

– Lučka uprava, ili lokalna vlast na otocima i u malim mjestima, trebala bi imati svoje službe, koje bi svako nekoliko sati obilazile jahte i skupljale smeće, fekalije i ulje. Ne trebamo ništa izmišljati, nego samo kopirati od država s boljim propisima.

Nedostupnost, a tamo gdje je dostupno, moraš platiti, sve to je destimulativno za ljude. Ne opravdavam nikoga, ali nije čudo što se ovo događa. Sve dok se nešto ne promijeni, a treba se promijeniti i na razini države, lokalne vlasti i na razini ljudi koji bi se pod pritiskom kontrola, kazni, sankcija, naučili odgovornije ponašati – smatra pročelnik Pomorskog odjela dubrovačkog Sveučilišta Žarko Koboević.

– Izvan luka za međunarodni i domaći promet pravi je eldorado i tu se ne može ništa riješiti bez malo većih zahvata i promjena. Da donesu jednu konkretnu odredbu koja bi glasila da se međunarodna konvencija MARPOL mora primjenjivati na brodove u nacionalnoj plovidbi, znači na jahte i brodice u domaćoj plovidbi, to bi bila dobra zakonska baza. Drugi korak bi bio pojačati inspekcije i provjere – tvrdi Koboević i dodaje kako za intervencije nije nikad kasno jer “fekalne vode su biološki otpad koji se brzo razgradi”.

Raznovrsna ponuda u Portonovi rizortu

Portonovi

Portonovi rizort, novootvorena destinacija na Mediteranu, imaće tokom avgusta raznovrsnu ponudu, muzičke i kulturne događaje, a do kraja ljeta očekuje se otvaranje belgijskog paba.

“Osjetite nove energije, uživajte u pogledima za pamćenje sa našeg Vista trga i provedite se uz ljetnje ritmove u našem novootvorenom Portonovi Beach klubu”, navodi se u saopštenju.

Avgust dočekuju, kako su rekli iz rizorta, sa prvim sjajnim događajima na Vista trgu, na kome će gosti uživati u neponovljivim zalascima sunca uz muziku poznatih rezident DJ imena, a sve to uz pažljivo odbran meni i selekciju koktela Portonovi beach kluba.

“Prvi cigar i konjak bar u Crnoj Gori otvoren je u Portonovi rizortu – dođite i iskusite arome koje nudi jedinstveni Maison du Monde. Ukoliko još nijeste, dovedite prijatelje i porodicu i isprobajte fantastičnu mediteransku kuhinju Perla Square restorana, a veče učinite savršenim uz autentični italijanski đelato Godo đelaterije”, rekli su iz Portonovog.

Portonovi

U narednim danima, Portonovi Training Studio otvoriće vrata zdravlja, uz usluge teretane i fitnesa. Takođe, do kraja ljeta očekuje se otvaranje belgijskog paba, jedne veoma posebne vinarije i restorana istočne kuhinje.

“Ovog avgusta, posjetioci će moći da uživaju u zvjezdanim avgustovskim večerima pod nebom Boke Kotorske uz nastupe Marka Louisa, Perpetuum Mobile benda, Jasne Jovićević, Ansambla Toć i mnogih drugih. Zvuci mediteranske muzike, salsa večeri kao i nastup virtuoza na akustičnoj gitari biće poseban doživljaj koji ćete pamtiti”, dodaje se u saopštenju.

Iz rizorta su rekli da u ponudi imaju Portonovi jogu i joga terapiju zvukom.

Portonovi

“Za zaljubljenike u umjetnost i kreativnost, izložba Prozori ljubavi, molitva preko mora koja govori o vječnoj ljubavi i Boki Kotorskoj, biće posebno iskustvo bokeških legend”, navodi se u saopštenju.

Svim posjetiocima rizorta obezbijeđen je i besplatan WI-FI.

Portonovi, novootvorena destinacjia na Mediteranu, jedna je od najprestižnijih u ovom dijelu Evrope. Portonovi je mjesto susreta kosmopolita, ljudi koji umiju da cijene istinske vrijednosti i originalnost, oaza onih koji žele da svoj odmor provedu okruženi ljepotama ovog regiona.