U Sloveniji stupio na snagu najstroži pravilnik za ograničenje transmasnoća u hrani

0
hrana

Nakon isteka jednogodišnjeg prijelaznog razdoblja u Sloveniji je u ponedjeljak stupio na snagu pravilnik  kojim se sadržaj transmasnih kiselina u prehrambenim proizvodima smanjuje na najviše dva grama ukupnog sadržaja masnoća, a za nadzor primjene zadužena je uprava za sigurnost hrane.

Nacionalni institut za nutricionistiku naveo je da se radi o najstrožem propisu te vrste u svijetu budući da se ograničenje odnosi ne samo na prehrambene proizvode koji se nalaze u prodaji nego i na predpakiranu hranu, koja u originalnoj ambalaži završava na prodajnim policama, te hranu u gostionicama i restoranima. Ističe se da je Slovenija time napravila važan korak u zamjeni djelomice hidrogeniranih biljnih masnoća u hrani drugim sastojcima.
Provjera sadržaja transmasnoća u hrani primjenjivat će se za uvoznike, distributere i prodavače hrane, objavila je uprava za sigurnost hrane.

Slovenski proizvođači prehrambenih proizvoda objavili su da su se na novi pravilnik dobro pripremili i da već duže vrijeme ne koriste sirovine s višim udjelom transmasnih kiselina, dok se produkti koji kriterij ne zadovoljavaju ne smiju naći na slovenskom tržištu.

Transmasne kiseline nastajaju kao nusproizvod djelomične hidrogenacije biljnih ulja te kod duljeg zagrijavanja biljnog ulja na višim temperaturama, a na zdravlje imaju brojne negativne učinke na metabolizam, posebno u razvoju ateroskleroze i kardiovaskularnih oboljenja.

Trajekt Kamenari-Lepetane donio profit od 1,95 miliona, cijeli prvi kvartal 2019. vozi bez koncesije

Trajekti kroz Boku – foto Boka News

Privatni koncesionar nad monopolskom linijom Kamenari – Lepetane u Boki Kotorskoj, hercegnovska kompanija Pomorski saobraćaj ostvario je u prošloj godini neto dobit u iznosu od 1,95 miliona, što je 6,3 odsto manje nego godinu ranije.

Prihodi kompanije su porasli 5,9 odsto na 5,86 miliona ali je padu profita “kumovao” jaki rast rashodne strane, i to to 16,1 odsto na 3,78 miliona eura.

Kompanija je na kraju 2018. godine imala 4,97 miliona eura neraspoređene dobiti, što je 7,7 odsto više nego godinu ranije.

Nekada državna firma Pomorski saobraćaj privatizovana je prije 15 godina, 2004. godine, bez tendera, prodajom državnih akcija na berzi.

Kupoprodajni ugovor je potpisan sa privatnom firmom Prohouse iz Podgorice u vlasništvu biznismena Dušana Bana, a mediji su problematizovali činjenicu da je veliki dio obaveza kupca prema državi u ovoj transakciji plaćen, ne novcem, već obveznicama stare devizne štednje.

Pomorski saobraćaj kontrolišu podgoričko-grbaljski biznismeni, braća Dejan i Dušan Ban. Dejan Ban vlasnik je 33,4 odsto Pomorskog saobraćaja, Prohouse njegovog brata Dušana pripada 44,4 odsto dok je 22,2% kapitala upisano na kompaniju „Prohousemontenegro“ čiji je osnivač Željko Mihailović.

Voze bez ugovora

Pomorski saobraćaj Kamenari
Pomorski saobraćaj Kamenari

Ugovor na osnovu kojeg je Pomorski saobraćaj imao pravo na održavanje trajektnog prevoza između dva mjesta u Boki Kotorskoj istekao je 31. decembra prošle godine, što znači da već cijeli prvi kvartal 2019. taj saobraćaj nije regulisan.

Iako je koncem prošle godine iz Vlade najavljeno da će tender biti raspisan “brzo”, to se nije desilo do danas.

Vlada je na posljednjoj sjednici u 2018. dala saglasnost na zaključak UO JPMD za utvrđivanje visine godišnje naknade za korišćenje pristaništa u Kamenarima i Lepetanima radi trajektnog prevoza i ocjenu faktora koji utiču na početnu cijenu. Morsko dobro je dobilo saglasnost i da objavi javni poziv za zakup morskog dobra u Lepetanima i Kamenarima, sa obavezom izgradnje novog pristaništa u Kamenarima.

Minimalna cijena godišnjeg zakupa/naknade za korišćenje morskog dobra sastoji se iz fiksnog dijela-230 hiljada eura i varijabilnog koji iznosi dva odsto od ukupnog prihoda od prodatih karata za prevoz trajektom.

Zakupac je dužan da svakog mjeseca uz uplatu varijabilnog dijela zakupnine/naknade dostavi izvještaj o prihodu po osnovu prodatih karata za protekli mjesec.

Zakup/korišćenje djelova morskog dobra u opštini Tivat odnosi se na izgrađenu operativnu obalu sa trajektnim pristaništima i pristupnim saobraćajnicama u Lepetanima u dužini od 120 m, površine 4.011 m². Sa hercegnovske strane poziv se odnosi na izgrađenu operativnu obalu sa trajektnim pristaništima i pristupnim saobraćajnicama u Kamenarima, u dužini od 245 m, površine 3.959 m².

Budva – takmičenjem rock bendova počinju “Karnevalske majske večeri”

Takmičenje rock bendova

Sa ciljem obogaćivanja turističke ponude, ali i pružanja podrške muzičkim grupama, Turistička organizacija opštine Budva 29. aprila organizuje takmičenje rock bendova, kojim svečano započinju ovogodišnje “Karnevalske majske večeri” u Budvi.

Trgovi ispred i unutar Starog grada Budve će se od 29. aprila do 5. maja pretvoriti u podijum za ljubitelje dobre muzike i energije, zahvaljujući raznovrsnom zabavno- muzičkom programu koji su organizatori pripremili za svoje sugrađane i posjetioce.

Posebno mjesto u okviru “Karnevalskih majskih večeri” rezervisano je za rock bendove koji će svoje umijeće pokazati prvog dana manifestacije – 29. aprila na Trgu slikara, sa početkom u 21h.

Najbolji bendovi, koje izabere komisija stručnih lica, biće vrijedno nagrađeni, te trećeplasiranu grupu očekuje novčana nagrada u iznosu od 300 eura, drugoplasirani bend će dobiti 500 eura, dok pobjednik odlazi sa nagradom od 1000 eura.

Što je još važnije, prvoplasirani i drugoplasirani bend kao nagradu dobijaju posebnu priliku da nastupaju i 30. aprila, i to kao predgrupe regionalno poznatom bendu, u sklopu Večeri bajkera.

Prijave za takmičenje traju do 15. aprila, i šalju se na email adresu info@budva.travel, uz video materijal sa nekog od nastupa.

Folklornom ansamblu „Nikola Đurković” drugo mjesto na festivalu u Valjevu

0
Nagrada

Folklorni ansambl KUD-a „Nikola Đurković” iz Kotora je u konkurenciji sedamnaest ansambala, osvojio drugo mjesto u generalnom plasmanu na Festivalu „Zlatni opanak 2019″ u Valjevu.

Publici su se predstavili igrama i pjesmama kolašinskog kraja, revijom crnogorske narodne nošnje, kao i ženskom pjevačkom grupom koja je izvela pjesmu „Ovce čuva Bojana”.

U ansmablu su zadovoljni postignutim rezultatom, a posebno raduju pozitivni komentari od eminentnih članova žirija – prof. dr Dimitrija Golemovića i profesora Bora Talevskog.

Makedonija promijenila ime nacionalnog stadiona “Filip II.” u “Toše Proeski”

0
ArenaFilip II

Vlada Sjeverne Makedonije odlučila je u utorak promijeniti ime svojeg nacionalnog stadiona “Filip II.” u “Toše Proeski” kako bi poštovala dogovor s Grčkom kojim je okončan dugogodišnji spor u vezi imena zemlje.

Za Atenu, ime Makedonija, kao i bilo kakve reference na Aleksandra Velikog i Filipa II. Makedonskog, dio su njezina povijesnog nasljeđa i njihovo korištenje u Makedoniji izaziva napetosti.

Stadion je preimenovan u “Toše Proeski”, po popularnom makedonskom pjevaču koji je poginuo 2007. u prometnoj nesreći u dobi od 26 godina.

“Odlučili smo preimenovati stadion ‘Filip II.’ u “Nacionalna arena Toše Proeski’ u čast osobi koja je ostavila dubok trag u makedonskoj i regionalnoj povijesti”, objavila je makedonska vlada, a prenosi agencija MIA.

Bivša Jugoslavenska Republika Makedonija dogovorila je s Grčkom da će se zvati Republika Sjeverna Makedonija. Spor u vezi toga trajao je gotovo tri desetljeća i blokirao put zemlje u EU i NATO.

Makedonija je već promijenila naziv međunarodne zračne luke u Skoplju i glavne autoceste koji su nosili ime Aleksandra Velikog.

„Kapetani i jedrenjaci Herceg Novog“ u Pomorskom muzeju Kotor

0
Kapetani i jedrenjaci u Herceg-Novom

 „Kapetani i jedrenjaci Herceg Novog“, autora Petra Palavršića naziv je knjige koja će biti predstavljena u Pomorskom muzeju Crne Gore u Kotoru.

O knjizi će govoriti: Andro Radulović, direktor Pomorskog muzeja, Slavko Dabinović, bibliotekar, kao i sam autor.

Predstavljanje će se održati u Palati Grgurina, 12. aprila sa početkom u 20 sati.

Crnogorska turistička flota dobila prinovu – „Katica“ stigla iz Turske

KATICA na gradskoj rivi Pine u Tivtu

Crnogorska turistička flota od danas je bogatija za jedan novi izletnički brod jer je u svoju matičnu luku Tivat, nakon višednevnog putovanja iz Turske, stigao novonabavljeni brod „Katica“.

Moderan brod za jednodnevne izlete, kraća krstarenja i organizaciju razičitih događaja na vodi, u turskom gradu Jalova gdje je taj brod pod imenom „Cakir Usta“ i izgrađen 2012. godine, krajem marta je kupio poznati tivatski pomorski preduzetnik, kapetan Rajko Čavor, preko svoje firme „Koložunj“d.o.o.

Brod koji je na krštenju u Istanbulu u Turskoj, Čavor nazvao imenom svoje supruge, profesorice tivatske Osnovne škole Katice Čavor, ima 198 bruto-tona, tri palube, dugačak je skoro 35 metara, širok 8, a gaz mu iznosi 2,35 metara. Brzinom od 12 čvorova pogone ga dva dizel motora MAN ukupne snage 860 konja. U  restoranu i na gornjoj otvorenoj palubi „Katica“ može da primi ukupno 350 putnika, a zavisno od toga da li se brod koristi u domaćim vodama ili za kraća međunarodna putovanja, opslužuju ga 3 odnosno 5 članova posade, plus tzv. bijelo osoblje kuhinje i restorana.

KATICA na gradskoj rivi Pine u Tivtu

Brod koji je prije isporuke novom vlasniku temeljito remontovan i dokovan, u Istanbulu su pregledali ekspreti Registra brodova Uprave pomorske sigurnosti Crne Gore, upisali u nacionalni registar i izdali mu naše plovidbene papire, a na krmi „Katice“ već na Bosforu se zavijorila crnogorska zastava pod kojom je ona juče, prolazeći kroz grčke i albanske vode, i doplovila u Tivat.

Prema riječima kapetana Čavora, „Katica“ će nakon detajnog sređivanja posljednjih detalja u unutrašnjosti, uskoro biti stavljena u komercijalnu upotrebu, vozeći po Boki Kotorskoj, ali moguće i do Dubrovnika, veće grupe stranih turista. Novi brod će se u tom poslu pridružiti već poznatoj i nešto većoj, ali značajno starijoj „Vodenoj kočiji („Le coche d eau“) sa kojom je kapetan Čavor prije desetak godina bio rodonačelnik biznisa uvođenja većih turističkih brodova za jednodnevne izlete na Crnogorskom primorju.

Samardžić: Pitanja Luke i kupovine nepokretnosti Jugopetrola trebalo je riješiti na referendumu

0
Kotor - foto Boka News
Kotor – foto Boka News

Nakon svakodnevnih medijskih saopštenja po dnevnim novinama, nastupima na raznim radio stanicama, kao i u TV emisijama, naših koalicionih partnera, koji zajedno sa nama čine vlast u Kotoru, osjećam ljudsku i političku potrebu, kao Predsjednik OO PZP-a Kotor i Potpredsjednik Opštine Kotor, da javno i jasno iznesem moje viđenje trenutne politicke situacije, poručuje Milivoje Mišo Samardžić.

On samatra da situacija je mogla biti prevaziđena da je kod svih konstituenata postojalo imalo volje i razumijevanja za drugačije predloge, odnosno da je prihvaćen predlog PZP-a, sa koalicionog sastanka od 20.02.2019.godine, na kojem se  raspravljalo o Luci Kotor i njenoj koncesiji.

“Predložili smo, da za koaliciono sporne tačke dnevnog reda, a koje se odnose na: kupovinu nepokretnosti AD „Jugopetrola“ u Škaljarima i Industrijskoj zoni u Grblju i u vezi razmatranja i odlučivanja o prioritetnoj koncesiji AD „Luke“ Kotor, sa ponuđenom dokumentacijom, tj. Investicionim planom, u najkraćem mogućem roku  raspišemo konsultativni referendum, što  ima uporiste u Zakonu i u Statutu Opštine Kotor.

Za ovaj predlog dobili smo promptnu  podršku Demokrata, svih konstituenata DF-a (NSD, DNP-a i DSS-a ), dok je Predsjednica OO URE mislila da bi tim postupkom vratili mandat građanima, koji su nam isti 2016. godine, na  izborima dali da u njihovo ime odlucujemo, i bila  je protiv predloga.

Što se tiče Predsjednika OO SDP-a, imali smo isti scenario, kao i za mnoga pitanja do sada,  da treba da konsultuje svoj opštinski odbor. Naravno, o čemu nijesmo imali povratnu informaciju.

Samardžić- foto Radio Kotor

S obzirom  da se svi pozivaju na građane, kao i da  se sve radi za dobro građana, mišljenja sam da su pomenuti koalicioni partneri trebali ozbiljnije i odgovornije razmotriti ovaj predlog, pa bi građani sigurno znali šta je za Kotor i stanovnike Kotora najbolje. Za obije, za njih „problematične“ tačke, više sam nego siguran da bi građani dali pozitivno mišljenje, a uporište za ovakav moj stav su svakodnevni razgovori sa građanima. Što znači, da bi obije tačke – Jugopetrol i Luka na konsultativnom referendumu bile izglasane sigurnom većinom naših sugrađana. Ovo zato, jer, građani žele da Luka pripada Kotoru i da grad dobije prostor na Tabačini, za sadržaje potrebne gradu.

Stoga, glasanje Predsjednika  Jokića na vanrednoj Skupštini acionara  AD „Luke“, da Predsjednik borda direktora, dr Branko Ivanović, potpiše Ugovor za prioritetnu koncesiju, u potpunosti podržavam, kako u svoje ime, tako  i u ime OO PZP-a Kotor”, poručio je Samardžić.

Sjednica SO Kotor o razriješenju predsjednika Jokića 24. aprila

XIX sjednica Skupštine Opštine Kotor, na osnovu podnijetog Predloga za razrešenje Predsjednika Opštine Kotor, Vladimira Jokića, a koji Predlog su zajednički podnijeli, Socijaldemokratska partija, Demokratska partija socijalista, Socijaldemokrate i Hrvatska građanska inicijativa, održati dana 24.04.2019.godine ( srijeda ) sa početkom u 12 časova,  u Sali za sjednice Skupštine Opštine Kotor, Palata Bizanti.

Montenegro Airlines za sezonu zakupio „boing B 737-300“

0
Boing 737-300 kojeg je zakupio MA

Nacionalna aviokompanija Montenegro Airlines (MA) potpisala je ugovor o sezonskom tzv. wet lease zakupu aviona tipa „boing B 737-300“ sa rumunskom aviokompanijom Blue Air.

Potvrdio je to izvršni direktor MA Živko Banjević, dodajući da je avion od Rumuna iznjajmljen za period od 15.aprila o 15.oktobra ove godine.

Wet lease inače, podrzaumijeva zakup aviona sa posadom, kao i plaćanjem održavanja i osiguranja letjelice od strane vlasnika iznajmljenog vazduholova. MA je lani, prvi put u svojoj istoriji na isti način tokom ljetnje sezone privremeno na pet mjeseci pojačao svoju flotu iznajmljenim avionom tipa „boing B 737-500“  kompanije Air X Charter sa Malte.

Blue Airov avion koji će narednu letnju sezonu odraditi za MA je letjelica sa registracijom YR-BAP, proizvedena 1991., a koja ima kapacitet od 139 putnika – što je više od pojedinačnog kapaciteta MA-ovih „embraera E-195“ koji mogu primiti po 116 putnika.

Dok MA-u sredinom maja ne stigne unajmljeni  rumunski B 737-300 koji će do tada završiti svoj redovni  tzv.“C“ obimniji tehnički pregled i servis, Blue Air će u Podgoricu 15.aprila poslati drugi svoj, nešto manji avion tipa „boing B-737-500“ (YR-AMC).

Inače, MA će tokom predstojeće ljetnje sezone letjenja sa pet sopstvenih i jednim iznajmljenim avionom, saobraćati na ukupno 17 redovnih linija sa aerodroma u Tivtu i Podgorici, a na kojima će imati ukupno 106 rotacija nedjeljno, što je osam sedmičnih rotacija više nego lani. Nacionalna aviokompanija pored redovnog saobraćaja, obaviće i čitav niz posebnih čarter-letova za više država Evrope i Bliskog Istoka.

Foto konkurs “Jedrenje”

0
Jedrenje

Povodom 13. „Tivatske regate UNA Montenegro Cup“ koja se vozi naredne nedjelje u akvatorijumu Boke, Jedriličarski klub „Delfin“ iz Tivta organizuje foto konkurs na temu „Jedrenje.“

Konkurs je otvoren od u nedjljeu i traje do 18.aprila, a otvoren za sve zaljubljenike u fotografiju, koji vjeruju da su uhvatili „dobar momenat“ na temu jedrenja, pa su dobrodošle fotografije sa motivima bilo koje regate,  sa jedrenja iz gušta, i sve one što za temu imaju brodove na jedra i more.

Učesnici su pozvani da dostave najviše dvije svoje fotografije na e.mail tivatskaregata@gmail.com sa naznakom „Za foto konkurs“ i ime i prezime.

“U namjeri da svaki segment Tivatske regate, koja sve više postaje multimedijalni festival posvećen moru, bude od Tivta i za Tivat, za žiri Konkursa pozvali smo Foto, kino i video klub „Mladost“ Gornja i Donja Lastva, lokalnog kluba koji sa „Delfinom“ dijeli decenije trajanja i definisanja dijela kulturno-sportskog života  grada. Naši meštri od fotografije odlučiće o tri najbolja rada, kojima partner regate, kompanija UNA Montenegro, dodjeljuje tri prve nagrade – Quad Foto Safari Full Feel Luštica.“ -saopšteno je iz JK „Delfin“.

Sve pristigle fotografije biće izložene u okviru ceremonije proglašenja pobjednika 13. Tivatske regate UNA Montenegro Cup, u nedjelju, 21. aprila u 18 sati na mulu ispred zgrade JK „Delfin“ na Seljanovu.

Tivatska regata slovi za jedno od najfotogeničnijih sportskih nadmetanja koje se organizuju u Crnoj Gori, te svake godine, osim zaljubljenika u jedrenje, okuplja i veliki broj amatera i profesionalaca fotografa, koji bilježe nadmetanje krstaša sa kopna i sa mora. Foto konkurs je pokrenut upravo u čast njima koji na taj način šire saznanje i ljubav prema jedrenju kao sportu, ali i načinu života koji obilježava Boku Kotorsku. Zahvaljujući organizatorima, zainteresovani i ove godine mogu dobiti mjesto na nekom od plovila koja pružaju podršku regati na moru.