Ministarstvo odbrane Crne Gore objavilo je danas tender za prodaju suvišnih plovila, brodskih motora i njihovih rezervnih dijelova, dizel generatora, kao i razne radioničke opreme.
“Najvredniji dio ponude čini pet plovila, Pomoćni naftonosac PN-27, Desantni brod minopolagač DBM-241, pomoćni vodonosac PV-17, Barkasa ronilačka BRM-22, kao i jahta „Jadranka“. Njihove početne cijene su od 3,6 do 140 hiljada eura. Prodaju se i četiri brodska motora, kao i devet dizel generatora, starijih godišta i različitog nivoa očuvanosti”, saopštili su iz Ministarstva.
Plovila su bez naoružanja i vojne opreme.
“O bližim detaljima i uslovima tendera, početnim cijenama, mjestu, datumima i terminima za razgledanje, zainteresovana lica mogu se informisati iz teksta javnog poziva, koji je objavljen danas u dnevnom listu Pobjeda i na sajtu Ministarstva odbrane Crne Gore”, navode oni.
Prije nekoliko dana puštena su u rad prva dva nextbike sistema u Sloveniji, u Celju i Laškom, čime je Slovenija postala treća nextbike zemlja u regionu. Kako su tekle ‘pripreme’ u Sloveniji i kako se tamo gleda na sisteme sustava bicikla, posebno u pogledu integracije s ostalim načinima javnog prevoza, Poslovni dnevnik je pitao Krešimira Dvorskog, direktora Sistema javnih bicikala.
Od Venecije do Celja
“Slovenija je uoči Evropske nedjelje mobilnosti postala 27. država s nextbike sistemima javnih bicikala tako da danas naša kompanija u saradnji s partnerima upravlja sistemima u 17 gradova u Hrvatskoj, tri u BiH i dva u Sloveniji. Nakon puno pokušaja u proteklih nekoliko godina, prvi nextbike projekti u Sloveniji postali su Celje koje je svečano pušteno u rad 13. septembra i Laško koje je krenulo 17. septembra. Sistemi u Celju i Laškom, nakon kojih slijedi još šest manjih opština, sastojaće se od ukupno 42 stanice i 200 bicikala od kojih trećinu flote čine električni bicikli.
“Time Slovenija prednjači jer aglomeracija ovih osam opština čini najveći nextbike projekat ikada viđen u našoj regioni”, ističe Dvorski i napominje kako će u Sloveniji nextbike raditi pod imenom Nomago Bikes s obzirom na to da je sklopljen strateški ugovor s firmom Nomago d.o.o kao vodećim autobuskim prevoznikom u Sloveniji.
Nomago ima za cilj integraciju autobuskog prevoza s javnim biciklima kao predvodnici takvog trenda koji s obzirom na veliki interes korisnika očekuje svijetla budućnost. Nomago putnike vozi od aerodroma kod Venecije autobusom do Celja, gdje putnici s manje prtljaga sjedaju na javne bicikle. Dvorski nadodaje da je to samo jedan od primjera integrisanog javnog prevoza te da je Slovenija je već odavno zrelo tržište za ovakve projekte, no tek nedavno su krenuli sa subvencijama od strane Ministarstva saobraćaja i pravi bike-sharing boom tek slijedi.
“Što se tiče daljnje ekspanzije u regiji, od 3. do 5. oktobra predstavićemo se i na Eco Fair sajmu u Beogradu”, dodao je on.
SNP poziva Državno tužilaštvo da ispita ugovor koji je juče potpisala Opština Tivat. Iz te stranke ocjenjuju da je na taj način oštećen lokalni budžet.
Predsjednik Opštine Tivat Siniša Kusovac i izvršni direktor kompanije Adratic Marinas Dejvid Margason potpisali su Ugovor o načinu ispunjenja dijela međusobnih obaveza po osnovu naknade za komunalno opremanje građevinskog zemljišta i poravnanju međusobnih potraživanja u iznosu od 5,6 miliona eura.
“Ono što je javnosti bilo očigledno, juče je dobilo i formalno-pravni epilog. Novoizabrani predsjednik opštine Tivat je oprostio Porto Montenegru dug od preko pet miliona eura”, ocijenili su iz SNP-a potpis ugovora.
Svemu ovome je, dodaju, prethodila sjednica Skupštine opštine Tivat, koja je usvojila Odluku o davanju saglasnosti na Predlog ugovora o načinu ispunjenja dijela međusobnih obaveza po osnovu naknade za komunalno opremanje građevinskog zemljišta između Opštine Tivat i Adriatic Marinas d.o.o.
“Socijalistička narodna partija smatra da se iza ovoga ugovora krije neodgovornost i bahatost lokalne vlasti koja je iskoristila pravni okvir da nađe način da opravda svoj nezakoniti postupak”, ističu iz te partije.
Građani Tivta su, kako su kazali, sigurni da je iznos od preko pet miliona eura trebalo direktno naplatiti i iskoristiti za brojne infrastrukturne objekte u gradu i naseljima u okolini gradskog jezgra, koji su zapušteni i oronuli.
“Međutim, svima je jasno da je ovo najvjerovatnije dogovor između stranih investitora i pojedinih moćnika u vrhu državne vlasti, što nam opravdano stvara sumnju da se radi o radnjama koje mogu sadržati elemente bića nekog krivičnog djela”, navode iz SNP-a.
SNP poziva Državno tužilaštvo da ispita ugovor koji je potpisala Opština Tivat, kojim je po njihovom mišljenju oštećen lokalni budžet.
“Treba li napominjati, da je bivša predsjednica Opštine odbila da potpše ovaj, po njenom mišljenju sporan akt i da je to platila gubljenjem pozicije prvog čovjeka grada. Zbog toga su u DPS-u brzo našli novog partijskog činovnika, koji će bez pogovora slušati naređenje centrale i danas finalno potpisati dokument kojim je nanijeta velika šteta Tivćanima”, navodi se u saopštenju.
U SNP-u vjeruju da će građani na sljedećim lokalnim izborima, kako su kazali, kazniti takvo postupanje vlasti, a da će trenutni gradski funkcioneri snositi kako političku, tako i krivičnu odgovornost.
SDP: Predsjednik opštine poklonio 5,6 miliona arapskim investitorima
U Titvu se juče, nažalost, desilo ono što smo u Socijaldemokratskoj partijii najavili prije nekoliko mjeseci. Novi predsjednik Opštine je poklonio 5.6 miliona eura novca naših sugrađana arapskim investitorima u Porto Montenegru, i volja da to uradi je izgleda bila najvažnija preporuka da ga izaberu na najznačajniju funkciju u našem gradu – kaže se u saopštenju Bernarde Moškov, odbornice SDPa u tivatskom Parlamentu..
Za tu funkciju je danas u Tivtu izgleda potrebno imati samo dvije stvari bespogovornu poslušnost prema Podgorici i državnom DPS-u i želju da se udovolji finansijskim zahtjevima određenim investitorima.
Novac koji je Porto trebao da uplati u opštinsku kasu se mogao iskoristiti za desetine projekata od kojih bi naš Tivat izgledao ljepše i bio udobno i kvalitetno mjesto za život.
U SDP-u ostajemo dosljednji stavu da su svi investitori (i domaći i strani) više nego dobrodošli u naš grad i da im treba omogućiti sve što je u nadležnosti lokalne uprave, ali da se moraju ponašati kao i svi ostali građani Tivta – platiti poreze i komunalije i sve što je zakonima predviđeno, kaže se u saopštenju SDP Tivat.
TA: Opština preuzela nepostojeće obaveze, slijedi „valorizacija“ Aerodroma
„Konačno je predsjednik Opštine Siniša Kusovac potpisao ugovor kojim budžet Tivta oslobađa od 5,6 miliona evra prihoda (a na osnovu – podsjetimo se po ko zna koji put – nepostojećih obaveza Opštine Tivat iz ugovora o kupoprodaji Arsenala između Vlade CG i Adriatic Marinasa, ugovora kojeg Opština Tivat nije bila potpisnik)“, saopštila je danas Tivatska akcija.
„Time je izvršio zadatak zbog kojeg ga je centrala DPS-a i postavila za predsjednika Opštine Tivat upotrebivši ruke odbornika DPS-a, SD-a, i HGI-ja u tivatskoj skupštini.
Čestitamo svim članovima i glasačima vladajuće koalicije DPS-SD-HGI u Tivtu, jer su za to glasali na predsjedničkim izborima u aprilu. Imaju razloga za zadovoljstvo, jer je ovo vjerovatno najbrže realizovano predizborno obećanje u oblasti kapitalnih investicija u istoriji ne samo Tivta nego i cijele Crne Gore.
Ne sumnjamo da će se ubrzo i „valorizacija“ Aerodroma Tivat okončati na sličan način, dakle na opšte dobro, prije svega na dobrobit radnika i svih građana Tivta, u najboljem interesu Opštine Tivat i cijele države, i da mi kao zajednica više nećemo imati nikakve veze s tim „zastiđem“.
Ne sumnjamo, nakon svega što smo gledali u Tivtu proteklih godina, da će tivatski glasači prepoznati ove genijalne uspjehe aktualne DPS-SD-HGI uprave. Takođe, ne sumnjamo da će DPS i njihovi „partneri“ do kraja mandata uspjeti Tivat da približe nivou razvoja jednog Bijelog Polja, u kome je toliko dobro da je DPS na nedavnim lokalnim izborima dobio skoro 60% glasova.
Tivatska Akcija se za sve vrijeme svog političkog djelovanja ponaša kao žestoka i beskompromisna opozicija, ali nikada nije imala problem da javno konstatuje bilo koji dobar potez vlasti, ili da prihvati činjenice o stanju kolektivne (ne)svijesti.
Zato još jednom – s onim istim osjećanjem prihvatanja neumitnih činjenica, sa kojim jedan onkolog konstatuje da je njegov pacijent u terminalnoj fazi karcinoma – čestitamo svim članovima i glasačima vladajuće koalicije (a naročito starosjediocima) na brzoj i uspješnoj realizaciji onoga za što su glasali na prethodnim izborima“, saopštila je Tivatska akcija.
Hrvatska će preduzeti sve legitimne korake kako bi školski brod Jadran bio vraćen pod hrvatski barjak, jer je to plovilo vlasništvo Republike Hrvatske, saopšteno je Portalu RTCG iz hrvatskog Ministarstva odbrane.
Komentarišući nedavnu izjavu ministra odbrane Crne Gore, Predraga Boškovića, da najpoznatiji jedrenjak ostaje u Crnoj Gori, iz Ministarstva odbrane Republike Hrvatske (MORH) nam je saopšteno da je “školski brod Jadran vlasništvo Republike Hrvatske i neraskidivi dio hrvatske pomorske istorije”.
“Hrvatska će preduzeti sve legitimne korake kako bi spomenuti brod bio vraćen pod hrvatski barjak, a od Crne Gore očekujemo sprovođenje dogovora o sukcesiji i poštovanje međunarodnog prava”, navodi se u odgovorima MORH-a.
Podsjećaju da je Republika Hrvatska, kao izraz dobre volje u kontekstu dobrosusjedskih odnosa, pristala na mogućnost zajedničkog korišćenja školskog broda Jadran u svrhu školovanja kadeta dvije zemlje.
“Međutim, matična luka školskog broda Jadran može biti isključivo luka u Splitu, kao što je to bilo do 1990. godine, kada je taj brod odvezen u Boku Kotorsku na remont, ali nikada nije vraćen”, istakli su iz MORH-a.
Podsjećamo, spor oko “Jadrana” je nastao zato što Hrvatska svoje pravo nad jedrenjakom temelji na činjenici da je brod, koji je bio u sastavu Ratne mornarice bivše JNA, svoju bazu imao u ratnoj luci “Lora” u Splitu.
Jadran proslava 85.godišnjice
Međutim, kako je nakon izbijanja rata u SFRJ postignut dogovor da se naoružanje i vojne instalacije koje su se na početku sukoba našle na teritoriji pojedinih republika mogu smatrati i vlasništvom tih republika, tako je i školski brod “Jadran”, koji se u tom trenutku zatekao na remontu u tivatskom “Arsenalu”, ostao u posjedu Crne Gore.
Tokom nedavne proslave 85. rođendana Jadrana u Tivtu, iz Mornarice Vojske Crne Gore je saopšteno je školski brod dio crnogorske flote i da služi za obuku pomorskog kadra, te da je u crnogorskom vlasništvu.
U nedavnoj analizi AP-a navedeno je i da je školski brod jedina tačka sporenja između Podgorice i Zagreba.
U Crnoj Gori će 2019. godine biti uvedeno dobrovoljno služenje vojnog roka, piše list Pobjeda pozivajući se na izvore u ministarstvu odbrane.
“Dugoročnim planom razvoja odbrane 2016-2025, kao jedan od prioritetnih razvojnih ciljeva vojske predviđeno je uspostavljanje sistema dobrovoljnog služenja vojnog roka”, navodi list.
Kako se dodaje, planirano je da 2019. godine otpočne dobrovoljno služenje vojnog roka, a da se do tog perioda izmeni zakonska regulativa u cilju stvaranja uslova za njegovo uvodjenje.
Iz resornog ministarstva je objašnjeno da je “s obzirom na kapacitete sa kojima raspolaže Vojska Crne Gore, to jest Centar za obuku, planirano da u obuci učestvuje 100 vojnika godišnje, odnosno dva puta po 50”.
“Postoji mogućnost povećanja broja vojnika na dobrovoljnom služenju vojnog roka u narednom periodu, ukoliko broj zainteresovanih bude veći od planiranog, što i očekujemo. Obuka bi trajala tri meseca. Ministarstvo odbrane je do tada dužno da obezbedi zakonske okvire i finansijske preduslove za sprovodjenje ovog projekta”, dodaju oni.
Obavezno služenje vojnog roka ukinuto je 2006. godine nakon što je Crna Gora postala nezavisna država.
Aerodromi Crne Gore u državni budžet treba da uplate blizu četiri miliona eura od dobiti za prošlu godinu i na osnovu korekcije dobiti za 2014. Kompanija Luštica development Vladi će dodatnu zakupninu od 2015. do 2018. platiti sa četiri miliona akcija vrijednosti po euro navedeno je u Vladinim dokumentima, objavljenim nakon jučerašnje sjednice.
Vlada je usvojila Odluku o utvrđivanju prijedloga raspodjele dobiti Aerodroma iz prošle godine, i o korekciji raspodjele iz 2014. Na sjednici je Deloit imenovan za nezavisnog revizora za reviziju finansijskih izvještaja kompanije za 2015. i 2016.
U dokumentu, o raspodjeli dobiti iz prošle godne, od ukupno 4,01 milion eura, koji je Vladi dostavio Odbor direktora Aerodroma u budžet države treba da se uplati 70 odsto ili 2,8 miliona eura. Ostatak od 30 odsto ili 1,2 miliona eura evidentira se kao neraspoređena dobit.
U dokumentu o korekciji raspodjele dobiti ove kompanije iz 2014, koji je takođe potpisao predsjednik Odbora direktora Aerodroma Dragoljub Bulatović se navode detalji.
“Utvrđuje se prijedlog da se iznos od 1.150.498 eura, koji predstavlja razlike do 70 odsto neto dobiti iz 2014. od 2.003.598 eura i iznosa od 853.100 eura koji je ranije kao dio dobiti iz 2014. prenešen u budžet Crne Gore, na ime korekcije raspodjele neto dobiti iz 2014. prenese u budžet Crne Gore”, navodi se u odluci koja je objavljena na sajtu.
Vlada je dala saglasnost i na odluku Odbora direktora Aerodroma kojom se inicira iznajmljivanje prostora za slobodnu carinsku prodaju na aerodromima Podgorica i Tivat.
Gužve na aerodromu Tivat foto S.L
Usvojena je Informaciju o plaćanju fiksne dodatne godišnje zakupnine u skladu s ugovorom o zakupu i izgradnji koji se odnosi na Luštica development.
Vlada se saglasila da joj ovo privredno društvo izda 4.000.000 akcija, u vrijednosti od jedan euro po akciji, na ime isplate dodatne godišnje zakupnine, za period od 2015. do 2018. godine, shodno Ugovoru o zakupu i izgradnji – navedeno je u saopštenju nakon sjednice.
Zadužen je Sekretarijat za razvojne projekte da o odluci Vlade informiše Lušticu development Tivat.
Nakon uspješno organizovana dva “Oktoberfesta” u Novom Sadu, kompanija Color Media Communications, u saradnji sa Ambasadom Njemačke i Turističkom organizacijom Budve, ove godine prvi put predstavlja tradicionalnu bavarsku pivsku manifestaciju građanima Crne Gore i njihovim gostima.
“Oktoberfest Montenegro” će se održati u Gradskom parku u Budvi 21. i 22. septembra 2018. (petak i subota).
Prvo veče nastupiće Atomsko sklonište i Orthodox Celts, druge večeri nastupaju Bad Copy, So Sabi i Gradska muzika Budva, a posjetioce očekuje još mnogo dobre muzike tokom dva dana manifestacije.
Gosti će uživati u nekoliko različitih brendova piva, perecama, njemačkim kobasicama, a ulaz je besplatan!
Program:
Petak, 21. septembar
20.00 Svečano otvaranje
– Mladen Franović, direktor TO Budva
– dr Robert Weber, ambasador SR Njemačke u Crnoj Gori
Crna Gora je, na osnovu pravosnažnih presuda više osnovnih sudova, isplatila 1,43 miliona eura logorašima iz zatvora Morinj.
Pravni zastupnik logoraša Zdravko Begović kazao je za “Dan” da je nalog suda izvršen i da je njegovim klijentima isplaćen svaki cent.
On je, međutim, dodao da to nije kraj kada se radi o tužbenim zahtjevima i da su njegovi klijenti, njih 220, nakon što su dobili naknadu za zlostavljanje i mučenje, podnijeli nove tužbe protiv Crne Gore zbog umanjenja poslovne sposobnosti i životnih aktivnosti.
Morinj
Visina tužbenih zahtjeva pojedinačno iznosi od deset do 15 hiljada eura.
“Osnovnim sudovima smo podnosili tužbene zahtjeve za naknadu nematerijalne štete. U pitanju su ratni zarobljenici iz logora u Morinju koji su državljani Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Većina postupaka je pravosnažno okončana, kao i postupak izvršenja”, kazao je Begović.
Predsjednik Opštine Herceg Novi Stevan Katić i načelnik hrvatske Opštine Čepin Dražen Tonkovac potpisali su danas u okviru projekta ”Zajedno u prošlosti-zajedno u budućnosti“, sporazum o saradnji.
Ovim sporazumom kojim potvrđuje nastavak prijateljstva još od 1965. godine uspostavljenog između Osijeka, u čijem sastavu je tada bio Čepin, i Herceg Novog. učvršćuje obostrano razumjevanje i prijateljstvo između mještana i susjednih naroda, podstiču se razmjene i saradnja, te se tako doprinosi zajedničkom napretku oba mjesta i povezivanja sa drugim evropskim gradovima.
“Zadovoljstvo mi je što se ovaj projekat realizuje pod pokroviteljstvom EU, što smo zajedno ušli u ovaj projekat i nadam se da ćemo našu saradnju nastaviti na svim poljima, jer postoje velike mogućnosti za to, kazao je Katić.
Potpisivanje sporazuma HN i Čepina
“Evropa nudi puno mogućnosti samo ih treba iskoristiti. Mi smo ti koji bi trebalo da povuku novac iz EU fondova, jer smo članica EU već četiri godine, a na taj način možemo biti partneri na projektima koji mogu donijeti dobrobit i našim i vašim građanima”, kazao Dražen Tonkovac. On je istakao da je Herceg Novi destinacija u koju bi gosti iz Hrvatske mogli dolaziti i ubuduće, jer je kao turistička destinacija mnogo jeftinija nego Dalmacija .
Projekat Opštine Čepin „Zajedno u prošlosti-zajedno u budućnosti“ u potpunosti je finansiran iz programa Evropa za građane. On je jedan od pet projekata koji su odobreni po javnom pozivu početkom ove godine, za koji je uslov bilo povezivanje najmanje dva partnerska grada, od koji jedan mora biti u državi članici EU.
I tako, prvi čin farse (mada, po svojim posljedicama, za Tivat i Tivćane u pitanju je jedna druga dramska vrsta: tragedija) konačno je završen: novi predsjednik Opštine Tivat, Siniša Kusovac, potpisao je Ugovor o oprostu 5,6 miliona eura naknade za komunalno opremanje građevinskog zemljišta Adriatic Marinas-u.
Neću se, međutim, u ovom članku baviti niti ovim činom Kusovca, niti pravno-političko-ekonomskim implikacijama potpisivanja ovog Ugovora; o tome je proteklih mjeseci rečeno i više nego dovoljno.
Mnogo zanimljivije od pravno-političko-ekonomskih implikacija potpisivanja Ugovora o oprostu komunalija Adriatic Marinas-u su neke istine metafizičko-antropološke prirode koje je čitav ovaj događaj otkrio o nama kao ljudima i društvu.Tivatska priča sa potpisivanjem Ugovora o oprostu naknade za komunalno opremanje građevinskog zemljišta Adriatic Marinas-u samo je još jedno u okeanu dešavanja koja svakodnevno svjedoče u kakvoj zemlji tragičnih apsurda mi živimo. Ova storija sadrži u sebi čitav niz nevjerovatnih apsurda koji na prvi pogled nisu toliko ni vidljivi.
Apsurd prvi: bivša predsjednica Opštine Tivat Snežana Matijević zvanično je smijenjena zbog loše realizacije investicija. Na njeno mjesto dolazi čovjek, njen bivši potpredsjednik g. Siniša Kusovac, koji je bio zadužen upravo za realizaciju investicija. Valjda bi,po zakonima logike- ako je loša realizacija investicija razlog za nečiju smjenu (a svi znamo da nije)- trebalo da bude smijenjen upravo potpredsjednik Opštine zadužen za investicije, tj. g. Kusovac!! Ili- što bi bilo najviše u skladu sa zakonima zdravog razuma- trebalo je da budu smijenjeni i Matijević i Kusovac. Ali ne; funkcijom je, gle čuda, platila samo nedovoljno poslušna Matijević.
Apsurd drugi: Kusovac je krajem prošle godine u Skupštini Opštine Tivat izjavio da je 80% investicija na teritoriji tivatske opštine realizovano. Otkud onda uopšte priča o lošoj realizaciji investicija?!
Apsurd treći: svi znaju da je Kusovca na funkciju predsjednika Opštine preporučila njegova bezuslovna spremnost da potpiše Ugovor kojim će budžet Opštine Tivat biti oštećen za nekoliko miliona eura. U zemljama sa koliko toliko očuvanim normalnim sistemom vrijednosti ljude za odgovorne funkcije u društvu i u jednoj zajednici preporučuju njihovi profesionalni kvaliteti i spremnost da rade na dobro i prosperitet te zajednice. Kusovac koji kao potpredsjednik Opštine zadužen za realizaciju investicija više od dvije godine nije uradio gotovo ništa na tom planu- za funkciju predsjednika Opštine preporučila je, umjesto profesionalne sposobnosti, njegova spremnost da- na duže staze- ozbiljno doprinese uništenju perspektive svog grada. Tako nešto ne viđa se više ni u zemljama supsaharske Afrike.
S. Kusovac
Apsurd četvrti: Kusovac veliki je pobornik davanja u koncesiju Aerodroma Tivat, čemu se žestoko protive njegovi koalicioni partneri iz SD-a. No, usprkos tome, odbornici SD-a u Skupštini Opštine Tivat na sjednici 9.08. glasali su ZA izbor Kusovca na funkciju predsjednika Opštine.
Apsurd peti: na istoj toj sjednici ZA izbor Siniše Kusovca glasali su i odbornici HGI-ja, partije čije glasačko tijelo u pretežnom broju čini (ili bi barem trebalo da je tako) jedan broj domicilnih stanovnika Tivta. Činjenica da je za Tivat, njegovu budućnost i njegov prosperitet emotivno ipak najvezanije njegovo domicilno stanovništvo ipak nije spriječila odbornike HGI-ja u Skupštini Opštine Tivat da za predsjednika Opštine bez dileme podrže Sinišu Kusovca.
Priča o potpisivanju- od strane Siniše Kusovca- Ugovora o poravnanju dugova sa Portom Montenegro, konačno, priča je prije svega o velikom broju Tivćana i o aktuelnoj Crnoj Gori. Priča je to o tragičnom građanskom kukavičluku; priča je to o glasanju mnogih po ko zna koji put- iz uvijek istih prizemnih razloga- za ljude koji nemilosrdno uništavaju društvenu supstancu Tivta; priča je to o sveopštoj hipokriziji i opštem raspadu sistema vrijednosti u društvu u kome živimo. Da živim negdje drugdje, postavio bih pitanje:“Dokle više?“ Ovdje, izgleda i nažalost, to pitanje nema smisla postavljati.