Most skida Kotor sa UNESCO-ve Liste svjetske prirodne i kulturne baštine?

4
Most u Boki animacija

Opšti društveni progres često nije u saglasnosti sa potrebom očuvanja životne sredine i ove interese nije uvijek moguće pomiriti. Međutim, sigurno je da postoje brojni primjeri kada su na raspolaganju kompromisna rješenja koja su istovremeno u funkciji napretka, a na okruženje utiču minimalno.

Čini se da u ove slučajeve spada namjera premošćavanja bokokotorskog zaliva koji Vlada želi da realizuje na način koji je kritikovan od strane UNESCO-a i koji prijeti da Kotor skine sa Liste svjetske prirodne i kulturne baštine.

“Boki Kotorskoj i njenom prirodnom i kulturnom naslijeđu prijeti devastacija i uklanjanje sa UNESCO-ve Liste svjetske prirodne i kulturne baštine”, rekao je za Radio Slobodna Evropa (RSE) potpredsjednik opštine Kotor Branko Nedović.

“To je nedvosmisleno rečeno na sjednicama Komiteta UNESCO-a, a i u dokumentima koja su upućena Vladi Crne Gore i Opštini Kotor. Jasno je rečeno da bi devastacija prostora gradnjom mosta na Verigama značila skidanje Kotora sa Liste univerzalne svjetske baštine. Stručnjaci UNESCO-a su nam rekli da je to preporuka i da odluka pripada Vladi Crne Gore. Moramo donijeti pravu odluku da ne bi ‘pucali sebi u nogu’ “, rekao je Nedović.

Verige su oko 250 metara širok dio bokokotorskog zaliva koji spaja Tivatski, Risanski i Kotorski zaliv kojim sada saobraća trajekt između Kamenara i Lepetana.

Prema dosadašnjim ocjenama UNESCO-a, izgradnja mosta na ovoj lokaciji bi definitivno značio isključivanje Kotora iz svjetske kulturne i prirodne baštine. Međutim, most nije jedina prijetnja.

Neizvjesnu poziciju Kotora na ovoj listi su, prije svega, izazvale nekontrolisana gradnja i devastacija kulturnog naslijeđa.

UNESCO je prošle godine usvojio mjere za očuvanje Kotora na Listi zaštićenog naslijeđa, nakon čega je Vlada Crne Gore usvojila akcioni plan.

Kotor – panorama – foto Boka News

Milica Nikolić iz Nacionalne komisije za saradnju sa UNESCO-om je tada rekla da je od 12 mjera tog plana najhitnije usvajanje HIA dokumenta (Procjena uticaja na kulturno i prirodno naslijeđe).

Nikolić odgovara na pitanje – šta je u međuvremenu urađeno i kolika je sada, u odnosu na prošlu godinu, prijetnja statusu Kotora kao dijelu svjetske baštine: “Usvojeni su ključni dokumenti, moratorijum – prvo je stavljena van snage planska dokumentacija što ne važi samo za urbanističke planove Perasta i Stari grad jer je HIA procijenila da su oni u redu i da se tu nijesu desile značajne promjene”.

Nikolić ističe da se sada čekaju “smjernice UNESCO-a za dalje postupanje”.

“Ono što imamo kao nezvaničnu informaciju je da je situacija značajno bolja nego prošle godine u ovo vrijeme”, dodaje Milica Nikolić.

Ocjena situacije boljom od prošlogodišnje se, međutim, odnosi na postojeće stanje, ali prijetnju očuvanju Kotora kao dijela svjetske kulturne i prirodne baštine predstavljaju i projekti koji još ne postoje.

Most u Boki animacija

Milica Nikolić navodi da će se definitivna odluka donijeti kada bude poznat stav ove agencije Ujedinjenih nacija.

“Do sada su odluke Komiteta bile u odnosu na projekat mosta ali je taj projekat dodatno analiziran kroz HIA dokument. Između svih ostalih strateških projekata koji se planiraju za budućnost, tretirano je i pitanje Veriga. Pošto je taj dokument na razmatranju u UNESCO-u, mi sada ne možemo da se konkretno izjasnimo o tom projektu. Tek nakon dobijanja mišljenja UNESCO-a imaćemo konkretan stav”, riječi su Milice Nikolić.

Vlada Crne Gore do sada nije pokazala naročit senzibilitet za traženje optimalnih rješenja koja bi uvažavala ekonomske društvene interese, ali i potrebu za očuvanjem kulturnog naslijeđa i što manjim uticajem na životnu sredinu.

Najdrastičniji primjeri su bili projekat četiri hidro-elektrane na Morači i hidroelektrana Buk-Bijela čija bi akumulacija potopila kanjon rijeke Tare, a koja nije realizovana upravo nakon intervencije UNESCO-a.

Potpredsjednik Opštine Kotor Branko Nedović kaže da je alternativno rješenje za most na Verigama takozvani Kumborski prelaz.

“Moguće je saobraćajnicu od Lastve Grbaljske dovesti do Kumborskog tjesnaca i tamo napraviti most. Time bi ovaj zaštićeni prostor bio oslobođen negativnog uticaja, saobraćajno bi se povezao prostor Grblja i Luštice, izvršila bi se disperzija gradnje sa zalivskog dijela na taj prostor. Tih 12 kilometara obale je bezvodan prostor, pa bi se u ‘trup’ puta mogla postaviti infrastruktura za vodovod, elektronapajanje, telekomunikacije i ostalo. Tako bi se, u smislu ravnomjernog i regionalnog razvoja, postiglo mnogo više”, tvrdi Nedović.

/E.K./

Crnogorska plovidba – Vlada platila ratu kredita od 2,9 miliona

Brod KOTOR kompanije Crnogorska plovidba

Vlada je prošle sedmice ponovo platila ratu kredita od 2,9 miliona dolara za kupovinu dva broda Crnogorske plovidbe kineskoj Eksim banci, dok je Barska plovidba iz sopstvenih sredstava otplatila zadnju ratu kamata.

“Ministarstvo saobraćaja platilo je u petak ratu od 2,9 miliona dolara, koja je dospijevala u nedjelju, jer Crnogorska plovidba nije bila u mogućnosti da je izmiri zbog trenutnog stanja i visine vozarina na međunarodnom tržištu”, kazali su Pobjedi iz Crnogorske plovidbe.

Predstavnici kotorske kompanije podsjetili su da naredna rata kredita dospijeva 21. jula i iznosi 2,87 miliona dolara.

“Vozarine su počele blago da rastu, očekuje se da će se taj trend nastaviti u narednim mjesecima i godinama, pa će se stvoriti uslovi da kompanija otplaćuje dug ili barem dio kredita”, rekli su predstavnici Crnogorske plovidbe.

Vlada je prošle godine platila dvije rate kredita za brodove “Kotor” i “21. maj”, ukupno 5,9 miliona dolara. Do sada je otplaćeno 21,6 miliona dolara kredita Crnogorske plovidbe, od čega je iz državne kase plaćeno 18 miliona, a 3,6 miliona iz sredstava kompanije.

Ugovor o kreditu za brodove sa Eksim bankom, vrijedan 47,4 miliona dolara, zaključen je početkom 2010. godine. Ugovorena cijena oba broda je 55,7 miliona, stalna kamata tri odsto, vrijeme otplate je 15 godina. Grejs period je trajao pet godina, nakon čega se preostali dio kredita otplaćuje u 20 polugodišnjih rata.

Crnogorska plovidba počela je otplatu kredita, nakon grejs perioda, 21. jula 2015. godine. Iz kotorske kompanije je ranije rečeno Pobjedi da se oba broda iznajmljuju jednogodišnjim ugovorima, što omogućava redovni priliv sredstava i funkcionisanje društva bez zastoja.

Iz Barske plovidbe Pobjedi su kazali da je ta kompanija 15. januara izmirila obavezu po osnovu kamate na kredit prema kineskoj Eksim banci u iznosu od 474,3 hiljade dolara, koja je dospijevala do 21. januara.

“Ovaj iznos kamate je u cjelini izmiren iz sopstvenih sredstava kompanije”, rekli su predstavnici barske kompanije i podsjetili da naredna obaveza po osnovu kredita uzetog za nabavku brodova “Bar” i “Budva” dospijeva 21. jula, kada barska kompanija treba da plati prvu ratu kredita od dva miliona dolara.

Iz Barske plovidbe ranije su saopštili da imaju dovoljno akumuliranog kapitala da isplate ovogodišnje obaveze prema Eksim banci, kao i da očekuju da će daljim akumuliranjem sredstava iz tekućeg poslovanja moći izmiriti i naredne rate.

Do sada je Barska plovidba iz svojih sredstava otplatila 4,37 miliona dolara.

Nekad se vjerovalo da figura gole žene može smiriti valove i uzburkano more

0
Ukrašena prova broda

U davna vremena ratne galije su na pramcu imale specijalna ojačanja i isturene dijelove koji su služili za probijanje trupova drugih brodova u koje bi se galija zaletila i zabila. Najčešće su ta ojačanja bila ukrašena glavama bogova ili nekim drugim religioznim motivima.

Nakon šta je nestala praktična potreba za takvim dodacima na pramcu, pojavila se estetska potreba za ukrašavanjem broda koja je u sebi sadržavala i neku simboličnu zaštitu broda.

Tako su nastale pulene, ukrasne pramčane figure. Vrlo često su u obliku žene golih grudi, jer se vjerovalo da figura gole žene može smiriti valove i uzburkano more.

Novi projekat Opštine Tivat – Sistem podsticanja inovacija u turizmu Jadransko-jonske regije

0
Predstavnici Opštine Tivat

Krajem protekle sedmice u Opatiji je održano prvo javno predstavljanje i prvi sastanak projektnog tima, projekta “FOST INNO – Sistem podsticanja inovacija u turizmu Jadransko-jonske regije”.  Ovo je jedan od trenutno tri aktivna IPA projekta, koje sprovodi Opština Tivat.

Projekat FOST INNO se implementira u okviru programa INTERREG ADRION 2014-2020. Vrijedan je ukupno 1.27 miliona eura, a riječ je o EU projektu u kojem će, pored Opštine Tivat kao jedinog partnera iz Crne Gore, sarađivati još sedam partnera iz pet država. Ukupna sredstva koja će pripasti Opštini Tivat iznose 130.372 eura.

Domaćin skupa je bio opatijski Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu koji je i vodeći partner na projektu. Uz domaćine, dvodnevnom sastanku su prisustvovali i ostali partneri u “FOST INNO” projektu: Fakultet primenjenih društvenih nauka u Novoj Gorici i Regionalna razvojna agencija Nova Gorica iz Slovenije, Opština Peruđa i Regija Molise iz Italije, Stručna služba za razvoj i međunarodne projekte Zeničko-dobojskog kantona iz Bosne i Hercegovine i Univerzitet Skadar ,,Luiđ Gurakući“ iz Albanije, kao i Opština Tivat iz Crne Gore.

Sastanku su ispred Opštine Tivat i Sekretarijata za ekonomski razvoj i preduzetništvo prisustvovali Petar Vujović, Sunčica Radović i Dubravka Koparan, kako bi prezentovali rad Opštine kao i radni paket projekta kojim će koordinirati. Sledeći sastanak partnera na projektu planiran je početkom juna u Tivtu.

Zajednički izazovi programskog područja, kao što su produžetak turističke sezone i poboljšanje kvaliteta turističkih proizvoda, rješavaće se u skladu s načelima dugoročne održivosti turističkog razvoja. Opšti cilj projekta je poboljšanje konkurentnosti Jadransko- jonskog područja uz povećanje inovacionih kapaciteta održivog turizma.

Turizam

Takođe, u okviru projekta planira se osnivanje i razvoj međunarodnog centra za transfer znanja i inovacija u turizmu Jadransko-jonskog područja.

Dekanica Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu, Dora Smolčić Jurdana istakla je kako je vrlo važan aspekt ovog projekta, namjera uključivanja što većeg broja zainteresovanih strana u aktivnosti FOST INNO projekta, jer će se tako ojačati saradnja na svim nivoima.

 

U Splitu pokrenuta aplikacija za pronalaženje slobodnog parkirnog mjesta

0

Komunalno prdeuzeće Split parking pokrenula je inovativnu Smart Split parking aplikaciju pomoću koje korisnici u realnom vremenu na Google maps karti mogu vidjeti koja su parkirna mjesta slobodna, izvijestili su  iz Split parkinga.

Osim što mogu vidjeti koja su parkirna mjesta zauzeta i odlučiti hoće se uputiti prema njima, koristiti javni ili taksi prijevoz ili pak odgoditi odlazak, korisnici pomoću aplikacije mogu pronaći parkirna mjesta za invalide.

Uz pomoć aplikacije može se platiti parking, koristiti navigaciju do parkirnog mjesta, anonimno prijaviti nepropisno parkiranje, a korisnici mogu prijaviti i ako je netko nepropisno blokirao slobodno parkirno mjesto.

Sustav se nadzire putem administratorskog sučelja povezanog sa senzorima koji se intenzivno postavljaju po splitskim gradskim parkiralištima. Do sada je postavljeno oko 750 od ukupno 1.360 bežičnih senzora koji će biti postavljeni na 43 lokacije. Potpuni završetak ugradnje senzora na parkiralištima pod nadzorom Split parkinga planiran je za ožujak.

Početak primjene aplikacije dio je projekta vrijednog gotovo 2,9 milijuna kuna, a riječ je o prvom cjelovitom rješenju za “pametno” parkiranje u Hrvatskoj i predstavlja jedan od koraka prema “pametnom gradu” u području mobilnosti. U realizaciji projekta, osim Split Parkinga, sudjeluju tvrtka Ericsson Nikola Tesla i splitska softverska tvrtka Profico, koja je izradila aplikaciju.

Direktor Split parkinga Marko Bartulić kaže da u Splitu na 92.000 registriranih vozila dolazi 7.000 parkirnih mjesta s naplatom.

Sustav slobodna mjesta trenutno pokazuje s 95 posto preciznosti. Iz Split parkinga ističu kako se radi o fazi u kojoj se aplikacija još uvijek testira te je povremeno moguća pokoja nepravilnost.

U studenom prošle godine spomenuti je projekt osvojio prvo mjesto na međunarodnoj konferenciji “Pametni gradovi 2017.”,  gdje je odabran kao najbolji među projektima u kategoriji “Pametna mobilnost”.

Aplikacija je dostupna za sve “pametne” uređaje te se besplatno može preuzeti u App Store-u i Google Play trgovini.

Rješiti vlasništvo, pa zaštititi Solanu

0
Solana-Ulcinj

Rješavanje pitanje vlasništva Ulcinjske solane, kao neophodnog preduslova njene zaštite predstavlja jedan od najvećih ekoloških prioriteta u Crnoj Gori, smatraju u Koaliciji 27, koja okuplje 20 organizacija civilnog društva.

Koalicija, čiji je cilj praćenja procesa pregovora u okviru pregovaračkog poglavlja 27. podržala je peticiju za zastitu Ulcinjske solane koju su pokrenule njene članice, Društvo Martin Šchneider Jacoby i Centar za zaštitu i proučavanje ptica.

Tom peticijom od Savjeta za privatizaciju traži se konačno rješavanje pitanja vlasništva Ulcinjske solane kao neophodnog preduslova za njenu zaštitu.

Iz Koalicije podsjećaju da Ulcinjska Solana pripada grupi najvećih solana na Mediteranu i da je posljednjih 15 godina predmet posebne pažnje ornitoloških istraživanja koja jasno ukazuju da je to područje najznačajnije stanište za ptice na istočnoj obali Jadrana, kako za gniježđenje i zimovanje, tako i kao odmorište tokom njihove seobe ka Africi i nazad.

Ocjenjuje se da je uzimajući u obzir značaj tog područja kao prostora izrazitih prirodnih vrijednosti, kako biodiverzitetskih tako i pejzažnih, ono u strateškim dokumentima prepoznato kao potencijalno zaštićeno područje.

Solana je, kako smatraju, idealan primjer sinergije ekonomskog iskorišćavanja prostora (proizvodnje soli) i zaštite prirode.

U Koaliciji ocjenjuju da samo funkcionisanje ove fabrike i proizvodnja soli omogućava opstanak pticama na tom području i da je ona primjer održive proizvodnje, jer je zasnovana na djelovanju sunca i vjetra.

“Propadanje Ulcinjske solane počelo je još 2005. godine, kada je tamošnje postrojenje za proizvodnju soli za simboličan iznos kupio Investicioni Eurofond i uveo ga u stečaj, pokušavajući da ga preproda zajedno sa zemljištem za mnogostruko višu cijenu investitoru koji bi gradio turističke komplekse na toj izuzetno atraktivnoj lokaciji”, kaže se u saopštenju Koalicije.

Ocjenjuje se da je kao posljedica tog procesa Ulcinjska Solana nakon 80 godina aktivnog rada, prestala sa proizvodnjom soli, odnosno upumpavanjem morske vode, što se značajno odrazilo na opstanak ptica na ovom području.

“Kako opstanak bogatstva biodiverziteta Ulcinjske solane zavisi isključivo od proizvodnje soli neophodno je ponovno pokretanje proizvodnje soli fabrike, koja je nekada zapošljavala i do 400 radnika, od izuzetnog značaja, ne samo za ptice, već i za lokalno stanovništvo, njihove porodice ali i nacionalnu ekonomiju”, navodi se u saopštenju.

U Koaliciji smatraju da ponovno pokretanje proizvodnje i zaštitu ovoga područja koči neriješena situacija oko vlasništva nad zemljištem Solane.

“Rješavanje pitanje vlasništva Ulcinjske solane kao neophodnog preduslova njene zaštite predstavlja jedan od najvećih ekoloških prioriteta u Crnoj Gori! Nerješeno pitanje vlasništva nije samo pravna prepreka za zaštitu ovog lokaliteta već i za ulaganja zainteresovanih investitora u ponovno pokretanje proizvodnje soli”, ističu iz Koalicije.

Oni cu ocijenili da bi konačno rješavanje tog pitanja i postupanje po zahtjevu suda na koji se čeka još od 2013. godine, bio potez kojim bi država pokazala da je posvećena ispunjavanju kriterijuma iz oblasti vladavine prava, na čemu i Evropska komisija insistira kao jednom od osnovnih uslova za pridruživanje naše države Evropskoj zajednici.

Biraju nove članove Skupštine Turističke organizacije Tivat

0
Tivat – foto Boka News

Izvršni odbor Turističke organizacije Tivat na današnjoj sjednici donio je odluku o raspisivanju izbora za nove članove Skupštine lokalne TO.

Među petnaest članova koji čine Skupštinu TO Tivat, sedam članova bira Skupština Opštine Tivat u svojstvu osnivača, a osmi član po funkciji je je predsjednica Opštine Tivat prof.dr Snežana Matijević, koja je ujedno i predsjednica Skuštine Turističke organizacije. Zahtjev za delegiranje sedam novih članova u Skupštinu TO ispred lokalne uprave, danas je poslat Opštini.

“Zahtjev za preostalih sedam članova koji čine sastav Skupštine će biti  upućen prema najznačajnijim preduzećima iz oblasti turizma prema utvrđenom kriterijumu udjela u ukupnom prihodu Organizacije, a po evidenciji Opštine Tivat u platnom prometu”- saopšteno je iz tivatske TO.

BF: Da išta zna o Boki i Bokeljima nebi glorifikovao potez Vlade o pretvaranju Mamule u rezidencijalni kompleks

5
Bokeški forum

Bokeški Forum oglasio se zvaničnim saopštenjem povodom izlaganja predsjednika SO Tivat Ivana Novosela o Mamuli.

“Mi u Bokeškom Forumu ogorčeni smo izlaganjem Ivana Novosela tivatskoj skupštini, u kojem ovaj glorifikuje potez republičke Vlade da ostrvo Mamula pretvori u rezidencijalni kompleks. Da išta zna o Boki i Bokeljima, predsjednik tivatske skupštine znao bi da je takav potez za sramotu a ne za hvalospjeve Vladi, jer gotovo da nema porodice iz ovih krajeva kojem bar neko nije bio zarobljen i mučen na tom ostrvu.

Zbog toga je Mamula, za nas Bokelje simbol i časti i junaštva, ali i žrtve koje su naši preci podnijeli u borbi protiv fašizma. Njena valorizacija od strane antibokeške vlasti oličenje je svega onoga protiv čega se mi u Bokeškom Forumu borimo i protiv čega ćemo u toj borbi istrajati.

Damir Nikolić BF

Ivan Novosel i njemu slični, da u sebi imaju i trunku respekta prema Boki i Bokeljima i prema našoj istoriji  pognuli biglavu svakog puta kad se Mamula pomene, umjesto što se njom hvale kao “mudrim” poslovnim potezom, kaže se u sopštenju IO Bokeškog Foruma koje potpisuje Damir Nikolić.

Tivatsko Komunalno preduzeće ima značajna potraživanja ali krije imena dužnika iz kategorije preduzeća

1
Panorama Tivta

Preko 200 pravnih lica u Tivtu duguju ovdašnjem Komunalnom preduzeću za njegove usluge preko 3 mjeseca, ali Komunalno ne želi da javno objavi imena neredovnih platiša. Naime, Komunalno je uskratilo odborinika AZT Budimira Cuparu za konkretan odgovor na pitanje ko su pravna lica koja su dan 31.oktobra prošle godine imala dugovanja prema toj opštinskoj firmi, starija od 90 dana.

Iz preduzeća kojem je na čelu Vladso Đukić (DPS), dostavili su samo zbirne podatke prema kojima su ukupna potraživanja Komunalnog na dan 31.oktobar prošle godine iznosila 545.548 eura, od čega se na potraživanja od korisnika usluga iz kategorije domaćinstava (fizičkih lica) odnosi 190.732 eura, dok neplaćeni računi pravnih lica iznose ukupno 354.916 eura.

Obaveze prema Komunalnom duže od 90 dana na taj datum nije izmirilo ukupno 213 pravnih lica od kojih se potražuje ukupno 175.849 eura. Iz Službe računovodstva  Komunalnog nisu naveli imena pravih lica koja im duže od tri mjeseca duguju novac, pozivajući se na Zakon o zaštiti ličnih podataka, što je odbornik Cupara ocijenio neprihvatljivim, budući da se odredbe tog zakona odnose na fizička a ne nikako na pravna lica. Na spisku koji su dostavili Cupari, iz Komunalnog su firme-neredovne platiše označili samo brojevima i naveli iznose njihovog pojedinačnog duga, tako da je javnost ostala uskraćena za informaciju koja preduzeća neredovno plaćaju usluge komunalaca.

Po dostavljenom spisku, od najvećeg broja dužnika iz kategorije pranih lica, Komunalno duže od tri mjeseca potražuje pojedinačne iznose manje od 1.000 eura. Na spisku dužnika međutim, ima i nekoliko desetina onih koji duguju sume od po nekoliko hiljada eura – njih dvoje imaju nagomilan dug veći od 10 hiljada eura, dok najveće pojedinačno potraživanje Komunalnog od firme-neplatiše iznosi čak  16.728 eura.

 KOMUNALNO ĆE TEK OTPLAĆIVATI VEĆ POTPUNO IZRAUBOVANU OPREMU

Jedan od starih kamiona JKP Tivat koji tek treba otplatiti

Samo Komunalno je na dan 31.oktobra prošle godine imalo ukupno 61.794 eura neplaćenih kratkoročnih obaveza prema dobavljačima. Na kraju prošle godine dugoročne obaveze te firme po kreditima uzetiom kod banaka iznosile su 175.982 eura.

Zanimljivo je da se najveći dio tog kreditnog duga u iznosu od 89.547 eura odnosi na kredit star čak 12 godinaa, uzet 2005. kod Svjetske banke za projekat privremene sanitarne deponije Lovanja. Tim kreditom  koji je obezbijeđen preko preduzeća Regionalni vodovod Crnogorsko prinorje iz Budve, Komunalna preduzeća Tivta i Kotora tada su kupila dio nedostajuće opreme i mašina. Tivćani su tada kupili dvije nove autosmećare marke „Reno“ koje su u međuvremenu već skoro potpuno izraubovane i dotrajale, ali, iako su kamioni već skoro dovedeni u stanje da se rashoduju, za njih Komunalno i Opština Tivat banci treba da plate još skoro 90 hiljada eura. Inače, ovaj ugovor o kreditu je već jednom mijenjan, pa se obaveze po njemu ne izmiruju već par godina, a Komunalno će ostatak otog duga krenuti da otplaćuje počev od 26.marta 2019. godine.

Na Podima obilježena 75-godišnjica pogibije narodnih heroja

0
Položili vijence i cvijeće

Na Podima iznad Herceg Novog 21. januara 2018.godine je obilježena 75-ta godišnjaca od pogibije narodnih heroja Nikole Đurkovića, Sava Ilića, prvoboraca Daša Pavičića i Stjepa Šarenca.

“Na inicijativu Nikole Đurkovića 20 januara 1943. godine u selu Podi u zaledju Herceg Novog sastali su se predstavnici risansko- krivošijske i hercegnovske grupe ilegalaca, medju kojima su bili i svi članovi Mjesnog komiteta KPJ da bi donijeli zaključke o daljoj političko partijskoj aktivnosti u zapadnoj Boki. Okupator je saznao za skup pa je 21. januara rano ujutro stotinak okupatorskih italijanskih vojnika, oko 50 četnika Grahovskog bataljona i 150 nacionalista Antikomunističkog bataljona Orjen opkolilo i napalo grupu Mjesnog komiteta u Podima. U neravnopravnoj borbi poginula su sva četiri člana MK Nikola Đurković,Savo Ilić,Dašo Pavičić i Stjepan Šarenc. Nakon njihove pogibije na glavnom gradskom trgu u Herceg Novom ( danas trg Nikole Djurkovića) oko odjeće poginulih rodoljuba nacionalisti su zaigrali “krvavo kolo” .

Polaganjem vijenaca i cvijeća uspomenu na ovaj datum evocirali su iz Udruženja boraca NOR-a i antifašista Herceg Novog, Kotora i Tivta, ispred SUBNOR-a Crne Gore prisustvovao je generalni sekretar Dragan Mitov Đurović, u ime hercegnovske opštine na Podima su bili predsjednik SO Herceg Novi Miloš Bigović i savjetnica predsjednika Opštine Tamara Vujović. Udruženje boraca NOR-a i antifašista Kotora činila je delegacija predsjednik Jovo Bećir Daliborka Seferović i Vasilije Ševaljević, Udruženje boraca NOR-a i antifašista Tivta predvodio je predsjednik Dragiša Ćosović i kapetan bojnog broda, Darko Vuković.

U dogovoru tri bokeljske opštine, domaćin skupa je ove godine Udruženje boraca NOR-a i antifašista Herceg Novog. Predsjednik tog udruženja Petar Vlaović podsjetio je na iznimnu hrabrost Nikole Đurkovića, Sava Ilića, Daša Pavičića i Stijepa Šarenca i njihovu predanu borbu sa italijanskim okupatorom i njegovim domaćim saveznicima.

Nakon govora predsjednika Petra Vlaovića prisutnima se obratio generalni sekretar SUBNOR-a Crne Gore Dragam Mitov Đurović, koji je istakao značaj ovog svetog mjesta, podsjećajući na hrabrost naroda Boke i Crne Gore, koji su uvijek bili na strani patriotizma, slobode, pravde i demokratije. Crna Gora je uvijek bila i ostala antifašistička zemlja, što je trajna odrednica sadašnjeg i budućeg razvoja puta. On je najavio i veliku svečanost na Podima na Dan pobjede nad fašizmom 9. maja.

Položili vijence i cvijeće

Na spomeniku Bezmetkoviću na Savini prisutnima se obratio predsjednik UBNOR-a Kotor Jovo Bećir koji je tom prilikom reko sledeće:” Vaše djelo utemeljeno je u državnost Crne Gore,naše i vaše svete otađzbine .Za vas nije bilo druge alternative .Dali ste ogroman doprinos pobjedi nad fašizmom .Crna Gora je je kao učesnica Drugog svjetskog rata bila dio koalicije koja je izvojevala pobjedu nad fašizmom i ostala antifašistička zemlja i antifašizam je vodilja Crne Gore čime smo priznati u svijetu”.