Sat se pomjera u nedjelju – ljetnje računanje vremena

0
Sat računanje vremena - ljeto - zima
Sat računanje vremena – ljeto – zima

Ljetnje računanje vremena počeće u nedelju, 27. marta kada kazaljke na satu u 2 sata poslije ponoći treba pomjeriti na 3 sata.

Ljetnje računanje vremena u Evropi trajaće do posljednjeg vikenda u oktobru.

Prelazak na ljetnje i zimsko vrijeme prvi put je zabilježen 1916. godine u zemljama na sjeveru Evrope, a do sada je uveden u oko 70 država, uglavnom na sjevernoj hemisferi. Od 2002. godine zemlje Evropske unije, kao i ostale države u Evropi, odredile su da početak ljetnjeg vremena bude posljednje nedelje u martu, a završetak posljednje sedmice u oktobru.

Pomjeranje kazaljki u zapadnoj Evropi uvedeno je početkom 1970-ih godina, sa obrazloženjem da se time “produžava” dan, omogućuje ušteda u potrošnji električne energije, povećava produktivnost, poboljšava prilagođavanje ljudi i radni dan čini efikasnijim.

Sve evropske zemlje koriste ljetnje vrijeme, a datum pomjeranja kazaljki različit je od države do države. Pomjeranje vremena se u većini slučajeva obavlja u noći između subote i nedelje da ne bi izazvalo veće probleme za radno stanovništvo.

“Bokeški Forum” protiv centralizacije upravljanja obalom

0
Bokeški forum
Bokeški forum

“Bokeški Forum” (BF) zatražio je da sve plaže na Crnogorskom primorju budu tretirane kao javno dobro dostupno svima, a ne samo pojedinim krugovima. Sa nekih od najljepših plaža na obali poput onih u Miločeru kojim gazduje “Adriatic Propertsies” javnost je već “protjerana” pod  opravdanjem da ekskuzivni turistički rizorti moraju imati privatne plaže samo za svoju klijentelu, a slično bi se ubrzo moglo dogoditi i sa najvećim dijelom jedne od najljepših plaža u Boki – čuvenim “Plavim horizontom” u uvali Pržna.

“Posljednji primjer, vezan za plažu u uvali Pržna – „Plavi horizont“ sa kojeg će domaće stanovništvo bukvalno biti protjerano, najbolji je svjedok činjenice da se JP “Morsko dobro” iz Budve prema domicilnom stanovništvu ponaša  maćehinski, slobodno se može reći i feudalistički. Građani koji pokušavaju da žive od turizma, svojim gostima teško da će moći da objasne da više na „Plavom horizontu“ ne mogu da borave. A sve to zbog interesa stranih investitora, koji se, pronalazeći pogodno tlo, na našoj obali bahato ponašaju.”- saopštio je BF dodajući da “svesrdnu pomoć u degradaciji mještana Tivta i cijelog primorja”, “Morsko dobro” ima u Ministartsvu održivog razvoja i turizma.

“To ministarstvo nacrtom Plana uređenja obalnog područja, jasno stavilo do znanja da je u službi obezvrijeđivanja imovine Bokelja. Više od decenije omogućavali su da se uzurpira obala i zemlja i da kojekakvi tajkuni, sa ili bez dozvole, grade kuće maltene ulazeći u more, a novim rješenjem starosjediocima ne dozvoljavaju da grade na sopstvenoj imovini. Zbog svega toga BF se zalaže da sve plaže na crnogorskom primorju budu tretirane kao javno dobro Takođe, BF zahtjeva da JP „Morsko dobro“ bude ukinuto, i da se o svojoj obali i pripadajućoj teritoriji staraju same opštine, a da se poštujući principe decentralizacije, visoka ovlaštenja u tome daju i samim mjesnim zajednicama. Na taj način, omogućio bi se dodatni priliv sredstava u opštinske kase i istovremeno se otvorila nova radna mjesta, na kojima bi prioritet prilikom zapošljavanja imalo domaće stanovništvo.”- saopštio je BF dodajući da je JP “Morkso dobro” svojim dosadašnjim funkcionisanjem “pokazalo da je jedan od najvećih neprijatelja Boke i Bokelja.”

Knjižara So predlaže, čitajte…

0
Knjižara So Herceg - Novi
Knjižara So Herceg – Novi

U vansezonskom kulturnom kalendaru Herceg Novog, sedmica pred nama može da bude šarenija uz preporuke koje nam i ove sedmice tradicionalno dolaze iz hercegnovske gradske Knjižare So.

S obzirom da je u toku i doba posta i vrijeme korizme, donosimo predloge za čitanje naslova sa teološkom literaturom.

Da čovek nije izmislio grad, nego da će prije biti da je grad stvorio čovjeka i njegove navike, saznajemo u djelu Knjiga o gradovima. Kubanac Giljermo Kabrera Infante, vrsni lingvista, eksperimentator u jeziku i bivši diplomata, kao saučesnik i svjedok vodi čitaoce u Pariz, Brisel, Madrid, Veneciju, Njujork, LasVegas, Majami, Rio de Žaneiro… Budući je autor drugu polovinu života proveo u Londonu, otud ovaj grad i zauzima polovinu prostore ove knjige. Izdavač je Geopoetika.

1400071286975_sedam_njegoevih_sahrana__slobodan_kljaki__ratko_pekoviKnjiga Sedam Njegoševih sahrana Slobodana Kljakića i Ratka Pekovića posvećena je svih sahranama i preseljenjima posmrtnih ostataka našeg velikog pjesnika. Iz knjige saznajemo da su vlasti Cetinja 3. septembra 1971. donijele odluku da kapela poslije rušenja i uklanjanja sa Jezerskog vrha 1972. bude obnovljena na nekom drugom mjestu, ali se to do danas nije dogodilo. Obilježavanje 200-godišnice od rođenja Petra II Petrovića Njegoša podstaklo je autore da istraže složene okolnosti zbog kojih su od Njegoševe smrti 1851. vladičine kosti premiještane i sahranjivane još pet puta: 1854, 1916, 1925, 1972. i 1974. godine, kada su položene u kriptu Meštrovićevog mauzoleja na vrhu Lovćena. Izdavač je Jasen.

Sudjenje-Isusu-pravni-aspekti-Zeljko-Stepanovic-nova_slika_XL_41437197Suđenje Isusu, pravni aspekti Željka Stepanovića knjiga je u kojoj ćemo naći odgovore na pitanja: Da li je proces protiv Isusa bio zakonit? Zašto je Isusu suđeno pred tri različita suda? Da li su dokazani navodi optužnica? Koja krivična djela su mu pripisana? Ova tema je već dugo predmet biblijskih, antropoloških i društveno istorijskih istraživanja ali, po mišljenju brojnih kritičara nijedno nije tako sveobuhvatno i iscrpno kao ovo. Uostalom, Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu nagradio je Stepanovića za ovaj rad.

Knjiga Odgovaranje na liturgiji može biti koristan priručnik, ali i udžbenik, za aktivno učestvovanje u pravoslavnom obredu. Iz knjige Budimo ljudi, iz usta patrijarha Pavla saznajemo da smo „obavezni i u najtežim situacijama da postupamo kao ljudi, i nema toga interesa, niti nacionalnog niti pojedinačnog, koji bi nam mogao biti izgovor da budemo neljudi“.

Misija Trio: Otkrivanje Amerike roman je za djecu. Profesor Teodor Šampolion je nestao. Negova unuka Mina je ubijeđena da mu se nešto dogodilo. Sa svoja dva najbolja prijatelja, Matisom i Robinom, ona započinje istragu u muzeju tog poznatog naučnika. To će ovo troje prijatelja dovesti. ni manje ni više nego na brod  Kristifora Kolumba. Uslijediće nezaboravna avanutra u kojoj će naši junaci pratiti slavnog moreplovca pri susretu sa Indijancima. Izdavač je Pčelica.

Iz edicije Male knjige o velikim ljudima stiže nam Kristofor Kolumbo Aleksandra Bojovića. Kolumbo je rođen 1451. godine u Đenovi. Svjedoci su zapisali da je bio tajanstven, pobožan,  inteligentan i radoznao. Istorija ga je upamtila kao najvećeg moreplovca svih vremena. Kada je sa tri broda – Ninja, Pinta i Santa Marija krenuo na neizvesno putovanje prema zapadu u namjeri da preko Atlantika stigne do Indije niko nije ni slutio da će to putovanje promijeniti tok istorije. 1492. godine, misleći da je stigao u Indiju, Kolumbo je u stvari otkrio Ameriku. Izdavač je Pčelica.

Medvedić Neca ima tremu Nikolete Novak i Alekse Jovanovića slikovnica je iz edicije Priče iz šume. Medvedić Neca se ozbiljno priprema za nastup na šumskoj priredbi povodom dolaska proljeća. Međutim, na generalnoj probi hvata ga trema i on bježi sa bine. Glavna ideja ove slikovnice je da djeci pomogne da savladaju strah od javnog nastupa. Uz to djeca će saznati neke zanimljivosti o medvjedima ali i druge pojmove koji su u vezi sa šumom. Na kraju slikovnice nalazi se i nekoliko zanimljivih zadataka za rješavanje. Izdavač je Pčelica.

Za kraj kažimo kako se u hercegnovskoj Knjižari So, sa svakom kupljenom knjigom Jasminke Petrović, Vesne Dedić Milojević i Ljiljane Habjanović Đurović – mogu dobiti njihovi originalni potpisi.

TA – Masovni protesti opozicije ukoliko ne dođe do odlaganja izbora u Tivtu

0
Opština Tivat
Opština Tivat

„Tivatska Akcija“ (TA) još jednom upozorila je danas „podgoričku opoziciju“ da – ukoliko ne dođe do dogovora o odlaganju izbora u Tivtu zakazanih za 17.april „opozicija, ako to zaista jeste, ne smije da reaguje „salonskim“ bojkotom izbora, već mora da organizuje masovne proteste u Podgorici, a potom i u Tivtu tokom cijelog izbornog dana.“

„DPS-u izuzetno odgovara „salonski“ bojkot izbora, jer je to jedini način da zajedno sa satelitima preživi izbore, i nekako „skrpi“ vlast u Tivtu. Sporan legitimitet izbora nikada nije predstavljao problem za njih, a kamoli sada kad su izborne liste već predale dvije lokalne grupe birača, a na izborima će se sigurno pojaviti još najmanje 4 režimske stranke koje su u Tivtu formalno opozicione.“- saopštila je TA poručujući da ona kao lokalna lista, ima odgovornost prema opozicionim građanima Tivta „i ne može dozvoliti da zbog političkih igara na državnom nivou Tivat zadesi sudbina Andrijevice.“

„Stoga će TA – ukoliko danas (utorak, 22.mart- prim.aut.) ne dođe do dogovora o odlaganju izbora u Tivtu, a opozicija (makar DF i Demokrate) se  javno ne obaveže da će pokrenuti masovne proteste u Podgorici, i u Tivtu na dan izbora – morati da preda izbornu listu. To nipošto ne znači da dajemo bilo kakav legitimitet izborima u Tivtu, koji će, ukoliko ne budu odloženi, biti najneregularniji ikada. Ali, TA, za razliku od partija s centralom u Podgorici, ne može pristati na besmisleno žrtvovanje Tivta, ni na situaciju da u lokalnom parlamentu budu samo DPS i njegovi sateliti.“- poručila je TA.

Rok za predaju lista Opštinskoj izbornoj komisiji Tivta ističe 22.marta u 24 sata.         Većina stranaka, čak i onih koje se deklarativno zalažu za bojkot i odlaganje izbora, pripremila je svoje liste.

TA je kolegama iz opozicije na državnom nivou poručila da ukoliko ne dođe do dogovora o odlaganju izbora, očekuje masovne proteste opozicije.

„Bez toga, to bi značilo da su opozicione partije koje bojkotuju izbore u Tivtu zapravo radile u interesu DPS-a. Čim opozicija (makar DF i Demokrate) bude organizovala masovni protest zbog eventualnog pokušaja da se sprovedu neregularni izbori u Tivtu – Tivatska Akcija će povući svoju listu, i  pridružiti se bojkotu i protestima.“- saopštili su iz te građanske liste.

Bošković: DPS nastavlja opstrukciju tivatskog parlamenta

0
Tivat - Kalimanj
Tivat – Kalimanj

Gradonačelnik Tivta Ivan Novosel (DPS) sa saradnicima i šef Kluba odbornika DPS-a Siniša Kusovac nijesu došli na jučerašnju sjednicu Kolegijuma predsjednika SO Tivat, na kojoj je trebalo biti dogovorena dalja dinamika rada.

“DPS je blokadom rada Skupštine, još jednom demonstrirala stavljanje partijskih, ispred interesa građana Tivta.”- saopštio je sinoć predsjendik SO Tivat i lider SDP Tivta Krsto Bošković.

DPS je prije nekoliko dana jednostrano raskinuo koaliciju sa DPS u Tivtu, a odbornici te partije i svi njeni predstavnici u izvršnoj vlasti na čelu sa Novoselom, bojkotovali su prošlonedjeljnu sjednicu lokalnog parlamenta koja nije mogla biti održana zbog nedostatka kvoruma.

Bošković je sinoć ocijenio da “paralisanje predstavničkog tijela građana kroz “bježanje” DPS -a od Skupštine u kojoj nema većinu, za posljedicu ima neusvajanje akata a samim tim i štetu građana Tivta.”

Sazvao sjednicu po uobicajenoj proceduri - Bošković
Sazvao sjednicu po uobicajenoj proceduri – Bošković

“Dva su osnovna razloga koja su mi saopštena od predsjednika Opštine zbog čega DPS “bježi” od Skupštine: prvi je procjena predsjednika Opštine da nema većinu za izvještaj o svom radu, dok je pak drugi činjenica da je čak 7 od 12 odbornika DPS-a u konfliktu interesa, pa je predsjednik molio da se njihovo razrješenje odloži, kako ne bi izgubio većinu i unutar samog DPS, očekujući da će Agencija za antikorupciju zažmuriti na ove nezakonitosti. Pošto razlozi koji su saopšteni nijesu javni i interes građana Tivta, već pokušaj zaštite DPS-a koji je trebalo biti “plaćen” štetom građana Tivta, odbio sam da odložim sjednicu koju smo, ponavljam, zakazali dogovorom i na inicijativu izvršne vlasti.”- kazao je Bošković dodajući da njegovi dojučerašnji kolacioni partneri moraju odgovoriti građanima“ do kada će praviti štetu Tivtu i blokirati rad SO, a da bi po nalozima iz Podgorice prikrivali slabosti DPS-a zbog kojih trpi čitav grad.”

Da se čuje do Beča

0
Zajedno za Stevana
Zajedno za Stevana

,,Ozbiljan dio života sam bio izvan Herceg Novog, ali nikada nisam bio ništa drugo do Novljanin. Možda ćemo ovom momku omogućiti da ozdravi, a s obzirom da osjećam da sam uvijek taličan, jer sam iskren, on će ozdraviti’’, kazao je poznati bubnjar Dragoljub Đuričić na današnjoj konferenciji za novinare povodom humanitarnog koncerta ,,Zajedno za Stevana“ najavljenog za srijedu 23. marta,u 20 sati, u Dvorani Park.

Legendarni muzičar iz Herceg Novog je kazao da je njegov grad prethodnih mjeseci pokazao veliku solidarnost u više raznih humanitarnih akcija i da je u istom duhu i sadašnja akcija.

,,Svi muzičari koje sam zvao su odmah rekli – da, naravno dolazimo. I naravno niko od muzičara, ni ovi koji su se vozili sa mnom cijelu noć iz Beograd, niko ne traži nikakvu dnevnicu. Ali na ovakvim koncertima nismo mi humanitarci, već narod koji dođe i kupi ulaznicu. A u tom redu za ulaznicu ću biti i ja, i uvijek sam tako radio kada sam bio dio nekog humanitarnog koncerta’’, kazao je Đuričić i objasni da je pokušao da okupi sve bokeljske gitariste, pa će tako na koncertu sa njim i bubnjarima Balkanska lavina, svirati Goran Milivojević ( GumpForest), Boka bend, Sinhro bend i gitaristi iz Boke: Dragan Đorđević, Goran Hinić, Zoro Odalović, Slaven Šćepanović, Kristijan Đuranović, Draško Đukic, Igor Bojović, Željko Abramović – Zele, EnverKikić – Eno, Nikola Ćurčin.

,, Ovo će sigurno biti najveći skup gitarista na sceni Boke svih vremena”, kazao je Đuričić, uz opasku da treba poslati pozitivnu energiju da se čuje do Beča, gdje je na Stevan Obradović na liječenju.

Zajedno za Stevana
Zajedno za Stevana foto www.hercegnovicool

,,Ja redovno komuniciram sa Stevom i pokušavam da mu prenesem energiju koja se ovdje stvorila. On je imao jednu operaciju i trenutno je na hemio terapiji. Dosta dobro sve podnosi i osjeća se seda je bolje, čak je počeo i pomalo da jede’’, kazao je Stevanov drug, Miloš Miljanović, koji je inicijator ove akcije pomoći hercegnovskom sportisti koji je obolio od kancera želuca i jednjaka. Miljanović se zahvalio svim privrednicima grada i građanima koji su se odazvali apelu za pomoć.

Zajedno za Stevana
Zajedno za Stevana

Đuričić je objasnio da je cijena ulaznice 5 eura i da će se obratiti poreskoj upravi da se verifikuje cijeli prihod i da zamoli nadležne da se taj prihod oslobodi od poreza.

On je dodao da će se na kraju koncerta, na sceni naći svi bubnjari i gitaristi.

,,I to će trajati onoliko koliko publici bude odgovaralo’’.

Hostel „Old Town” iz Kotora na listi najboljih u Evropi

0
Old town hostel Kotor
Old town hostel Kotor

Ugledni britanski dnevni list „The Telegraph” uvrstio je hostel „Old Town” iz Kotora na listu najboljih hostela u Evropi. Kotorski hostel izabran je u oštroj konkurenciji najpoznatijih hostela iz najvećih evropsklih gradova.– saopštila je Turistička organizacija Kotor.

“Hostelu Old Town čestitamo jer od osnivanja predstavlja pravi primjer svjetski atraktivnog mjesta koje privlači turiste, a pogotovo mlade ljude iz čitavog svijeta i postavlja Kotor na svjetsku turističku mapu” – kaže se u saopštenju Turističke organizacije.

Poziv lokalnim NVO za saradnju u obilježavanju “Dana Planete Zemlje”

0
Tivat - Dan Planete Zemlje
Tivat – Dan Planete Zemlje

Javno preduzeće za upravljanje morskim dobrom objavilo je poziv zainteresovanim lokalnim NVO da predlože aktivnosti povodom obilježavanja “Dan Planete Zemlje” 2016. godine.

Pravo učešća na ovom Pozivu imaju lokalne nevladine organizacije registrovane u Crnoj Gori, isključivo sa sjedištem u opštinama Herceg Novi, Kotor, Tivat, Budva, Bar i Ulcinj.

Cilj ovog Poziva  je saradnja sa nevladinim organizacijama i dobijanje najboljeg predloga za realizaciju lokalnih aktivnosti povodom obilježavanja 22. aprila, Dana Planete Zemlje u svakoj od 6 primorskih opština, a koje imaju za cilj  zaštitu obale, mora i podmorja. Ovim pozivom je planirana dodjela finansijskih sredstava za najbolje ponuđeno riješenje promovisanja Dana Planete Zemlje i to, za po jednu aktivnost u svakoj opštinu pojedinačno, u iznosu od bruto  500 eura.

Predložene aktivnosti moraju ispunjavati sledeće uslove, a Komisija Javnog preduzeća ocijeniće najboljom onu aktivnost koja ima konkretan i vidljiv rezultat i u najvećoj mjeri afirmiše zonu morskog dobra:

  • Predložena aktivnost treba biti u duhu uređenja, čišćenja ili sanacije nekog područja u zoni obale, mora ili podmorja
  • Aktivnost treba da okupi što veći broj učesnika
  • Realizacija aktivnosti mora biti isključivo vezana za zonu morskog dobra
  • Aktivnost se realizuje u toku jednog dana i to u perodu od 20. do 22. aprila 2016. godine
  • Rezultati aktivnosti moraju biti vidljivi i jasni odmah nakon završetka aktivnosti
  • Izvještaj sa fotografijama se dostavlja u roku od 5 radnih dana nakon završetka aktivnosti

Prijava aktivnosti se podnosi na predviđenom formularu koji se može dobiti u Javnom preduzeću ili na web site-u www.morskodobro.com. Prijave sa pratećom dokumenatcijom podnose se na Arhivu Javnog preduzeća za upravljenje morskim dobrom, zaključno sa 4. aprilom 2016. godine do 16 sati.

Crnogorski državni brodari u teškom položaju, vozarine padaju a krediti stižu na naplatu

Trajekt SVETI STEFAN II kompanije Barska plovidba
Trajekt SVETI STEFAN II kompanije Barska plovidba – foto Drago Krivokapić

Kina će, ovako ili onako, dati odgovor vezan za preživljavanje dvije crnogorske brodarske kompanije. Najveća svjetska ekonomija koja svojim uvozno-izvoznim tokovima sirovina i gotovih proizvoda dominantno utiče na prilike u svjetskoj pomorskoj privredi koje su trenutno, možda gore nego ikada u posljednjih pola vijeka, istovremeno je i glavni kreditor naših kompanija Crnogorske plovidbe Kotor i Barske plovidbe iz Bara koje su kod Kineza, u protekle četiri godine kupile ukupno 4 nova tzv. handy size broda za prevoz rasutog tereta.

Vlada Crne Gore i kineska korporacija „Poly Group“  za Crnogorsku plovidbu u 2010. sklopili  ugovor o kreditiranju i izgradnji dva tzv. handy size bulk carriera tipa “Seahorse”, nosivosti  po 35 hiljada tona. Brodovi vrijedni ukupno 57 miliona dolara, kupljeni na kredit sa rokom otpate od 15, grejs-periodom od 5 godina i fiksnom kamatom od 3 odsto. Brodovi pod imenima “Kotor” i “Dvadesetprvi maj” Kotoranima su isporučeni tokom 2012, od kada se nalaze u redovnoj eksploataciji.

Po istom državnom aranžmanu sa Kinezima, Barska plovidba je 2014 u Kini izgradila dva još modernija broda za prevoz rasutog tereta tipa “Seahorse 35”, po nižoj cijeni od 46,4 miliona dolara, na kredit sa rokom otplate od 20 godina, grejs periodom od 5 godina i kamatom od 2 posto. Brodovi pod imenima „Bar“ i „Budva“ u eksploataciju su uvedeni 2014.

Uz redovno izmirivanje dospjelih kamata, Crnogorska plovidba je do sada Kinezima isplatila i jednu ratu glavnice kredita za svoje brodove u vrijednosti od 3,08 miliona američkih dolara ili 2,9 miliona eura, dok Barani još uživaju benefite grejs-perioda.

Prema izvještaju koji je za Vladu pripremilo Ministarstvo saobraćaja i pomorstva, Crnogorska plovidba je prošlu godinu po preliminarnim podacima, završila sa gubitkom od 4,97 miliona eura. Podaci za Barsku plovidbu nisu navedeni u materijalu koji je pripremio resor ministra Ivana Brajovića, a na sajtu Komisija za hartije od vrijednosti stoji da je ta kompanija na kraju trećeg kvartala prošle godine, imala  gubitak od 1,91 miliona eura.

Brod KOTOR kompanije Crnogorska plovidba
Brod KOTOR kompanije Crnogorska plovidba

Iz Vlade su već najavili mogućnost da bi zbog lošeg poslovanja kompanije, država mogla doći u situaciju da Kinezima plaća garancije, koje u slučaju kredita Crnogorske plovidbe, iznose 39 miliona eura.

Inače, obje kompanije muči i drastičan pad vozarina – naknada za unajmljivanje brodova (time charter). Naime, zbog usporavanja svjetske, a pogotovo kineske ekonomije, smanjene su količine tereta koje se transportuju svjestkim morima, pa drastično padaju vozarine jer brodari moraju prihvatiti veoma niske cijene koje im nude unajmitelji, ako ne žele da svoje besposlene brodove stave u raspremu ili čak pošalju u rezališta. Ipak, brodovi i Crnogorske i Barske plovidbe trenutno su zaključeni u time charter kod unajmitelja „Sea Pioneer“ iz Londona po cijienama koje su čak i duplo ili trostruko veće nego što trenutno iznosi dnevna vozarina jednog handy size bulk carriera. Naime, prema podacima „Clarkson Shipping Inteligence Weekly“, ugledne publikacije koja prati kretanja u svjetskoj pomorskoj industriji, prosječna dnevna vozarina takvog broda trenutno u svijetu iznosi mizernih 3.211 dolara. Lani u ovo vrijeme iznosila je 5.485 dolara, a u martu 2014. čak 7.662 dolara.

Brod BUDVA kompanije Barska plovidba
Brod BUDVA kompanije Barska plovidba

U svom planu rada za ovu godinu Crnogorska plovidba je kao ključne ciljeve pored ostaloga navela i “iznalaženje načina za reprogramiranje obaveza prema kineskoj Exim banci zbog pada vozarina na tržištu– jer su vozarine trenutno na najnižem nivou od 1950.godine.” Menadžment te kompanije naveo je da treba raditi i na  “održavanju permanentne zaposlenosti brodova u uslovima trenutno vrlo niskih vozarina” i pregovarati sa unajmiteljem o produženju time chartera koji za “Kotor” ističe 6.septembra ove, dok je “Dvadesetprvi maj” u najmu do kraja jula naredne godine. Crnogorskoj plovidbi približava sa i momenat velikog dodatnog finasijkog izdatka jer će brod “Kotor” najdalje do januara naredne godine, morati da ima dokovanje i tzv. special survey pregled sa manjim remontom.

Vlada je prema najavama ministra finansija Radoja Žugića, sa Kinezima već počela pregovore o reprogramiranju kredita za Crnogorsku plovidbu kako bi se njegovi uslovi doveli na nivo onih koji je država već ugovorila sa kineskom stranom za finasiranje gradnje prve dionice autoputa.

Brod BAR kompanije Barska plovidba
Brod BAR kompanije Barska plovidba

Sa druge strane, Barska plovidba ima trenutno važeći, za nju izuzetno povoljan time charter ugovor sa “Sea Pioneerom” za brodove “Bar” i “Budva”, zahvaljujući kojem kompanija redovno izmiruje sve svoje obaveze i vraća dospjele kamate Kinezima. Po aranžmanu sklopljenom septembra 2014, “Sea Pioneer” trenutno Baranima plaća oko 10 hiljada dolara dnevno po brodu, što je tri puta više od aktuelnih prilika na tržištu. Stoga je unajmitelj zatražio od menadžmenta “Barske” reviziju ugovora i ponovno utvrđivanje, odnosno smanjenje dnevnog najma, počev retroaktivno od druge godine važenja ugovora. Pri tome dnevni iznos najma, bi iznosio 8.000 dolara minus 3,75% brokerske provizije, a o tome bi se trebali izjasniti dioničari Barske plovidbe na Skupštini akcionara 26.marta.

Brod DVADESETPRVI MAJ kompanije Crnogorska plovidba
Brod DVADESETPRVI MAJ kompanije Crnogorska plovidba- foto Drago Krivokapić

“Ukoliko bi unajmitelj Sea Pioneer nastavio redovno da izmiruje obaveze, a u skladu sa Sporazumom o namirenju, to bi omogućilo normalno poslovanje i izmirenje takućih obaveza prema dobavljačima, zaposlenima, poslovnim partnerima i slično. Takođe, stvorili bi se uslovi da se akumuliraju neophodna sredstva za plaćanje kamate na kredit kod Exim banke, koja dospijeva za naplatu 21. jula 2016. Godine.”- stoji u dokumentu Ministarstva saobraćaja i pomorstva. Tada dospijeva druga ovogodišnja rata kamate kineskog kredita Baranima koja iznosi  nešto preko 465 hiljada dolara.

“Ukoliko unajmitelj bude izvršavao svoje obaveze povodom najma brodova Barska plovidba će imati sredstva za izmirenje kamate koja dospijeva u julu 2016. godine.”- konstatovalo je Ministarstvo napominjući da prva rata  glavnice kredita Barskoj plovidbi  na naplatu dospijeva 21.jula 2018. i iznosi oko 2,013 miliona dolara.

“Ukoliko unajmitelj kompanija Sea Pioneer bude redovno izmirivala svoje obaveze i ukoliko ne dođe do dodatnih poremećaja i pogoršanja na tržištu najma brodova ili do poremećaja u odnosima sa trenutnim unajmiteljem, procjena je da će Barska plovidba imati mogućnost da akumulira dovoljno sredstava do jula 2018. godine za početak otplate glavnice i pripadajućih kamata na kredit.”- smatraju u resoru ministrra Ivana Brajovića, dodajući da opterećenje toj kompaniji predstavlja nerentabilno poslovanje njihove trajekte linije Bar-Bari-Bar. Na njoj je u januaru ove godine feribot “Sveti Stefan II” napravio ukupno 16 rotacija prevezavši 2.372 putnika, što je više od 400 putnika lošiji rezultat nego u januaru 2014. Promet automobila na trajektnoj liniji Bar-Bari-Bar u januaru ove godine iznosio je 589 komada u odnosu na 766 automobila prevezenih u istom mjesecu 2014, dok je ove godine brodom “Sveti Stefan II” transportovano 459 kamiona i trejlera, osjetno manje nego u januaru 2014. kada ih je bilo 528.

“Poslovni gubitak na ovoj liniji za mjesec januar iznosi 27.156 eura, bez troškova uprave.”- stoji u dokumnetu Ministarstva pomorstva i saobraćaja. Problem za Barane, osim sva konkurentnijeg transportnog pravca koji vodi preko Albanije i njene luke Drač odakle za Italiju i Grčku saobraćaju moderniji i za korinike trajektnih usluga jeftiniji brodovi, prvenstveno  je star i dotrajao trajekt “Sveti Stefan II” izgrađen daleke 1973. Taj brod troši puno goriva i ne može biti isplativ sa ovako niskim nivooom putničkog i pogotovo, kamionskog saobraćaja.

TO Budva predstavila ponudu u Napulju

0
TO Budva u Napulju
TO Budva u Napulju

Turistička organizacija opštine Budva uspješno je predstavila turističku ponudu budvanske rivijere na 20. sajmu turizma „BMT“ u Napulju, koji se održao od 18. do 20. marta.

Svoju ponudu, pored Turističke organizacije opštine Budva, u Napulju su predstavili predstavnici budvanske turističke privrede: HG„Budvanska rivijera“, hotel „Maestral“ sa svojim partnerom „Basic One“ i turistička agencija „Talas M“ sa svojim partnerom „Balkan Express“.

Svakog dana trajanja sajma, posjetioci su imali priliku da kroz sastanke i promotivni materijal na italijanskom jezinu dobiju informacije o kompletnoj turističkoj ponudi Budve. Interesovanje za ponudom za predstojeću sezonu bilo je veliko, posebno od strane turističkih agencija.

Prema zvaničnim statističkim podacima, Budvu je tokom 2015. godine posjetilo 25.809 turista iz Italije, što je porast od 24% u odnosu na 2014. godinu, koji su ostvarili 131.889 noćenja, odnosno 36% više u odnosu na 2014. godinu.

Ove godine, sajam turizma u Napulju privukao je 450 izlagača, uz učešće svih najvažnijih turističkih firmi: turoperatora, turističkih agencija, avio kompanija, turističkih organizacija, različitih udruženja itd. i više od 20.200 profesionalnih posjetilaca tokom tri izložbena dana.