Planinari popularnog kluba “Vjeverice” održali su proteklog vikenda skupštinu kluba i proslavile sedmi rođendan u Galeriji solidarnosti u Kotoru. Kroz video prezentaciju, simpaziterima i gostima predstavljene su brojne akcije članova ovog planinarskog kluba. O aktivnostima kluba govorili su predsjednik Dragan Jovanović, članovi Boris Filip, Aleksandra Zečević i Tatjana Rajić.
Tokom 2014. godine PK “Vjeverica” organizovala je 43 pješačke i visokogorske ture koje su okupile 1300 učesnika svih uzrasta. Organizovali su dvije biciklističke ture, osam ekoloških akcija čisćenja i pripremanja pješačkih staza, čisćenje deponija, pošumljavanje… Osam humanitarnih akcija u kojima su sakpuljali finansijsku pomoć ugroženim od poplava, pojedincima, dobrovoljno davanje krvi, organizovali su preko dvadestet raznih sportsko – rekreativnih i kulturnih manifestacija u prirodi.
Od posebnog značaja su ture po kojima je klub postao prepoznatljiv, “Pješački dan Kotor – Lovćen – Kotor”, “Mi djeca Vjeverica” i “Boka Kotorska by night”
Uz dobro raspoloženje i slavljeničku totru Vjeverice su proslavile sedmi rođendan.
Planinarski klub “Vjeverica” Planinarski klub “Vjeverica” zvanično je osnovan 20. februara 2008. u Kotoru. Iako je ovo formalni datum osnivanja planinarskog kluba, članovi/ce “Vjeverice” su se okupljali i pješačili nekoliko godina ranije kao neformalna grupa ljubitalja prirode. Među planinama koje smo do sada puno puta obilazili su: Vrmac, Lovćen, Orjen, Kotorske strane… Na našim nedjeljnim turama, rado obilazimo i sela u zaleđu Boke Kotorske kao što su: Gornji Stoliv, Gornja Lastva, Gornji Morinj, Mali i Veliki Zalazi… po nekada organizujemo laganije šetnje po Luštici i Grblju… Na pohodima rado odmaramo u sjenci brojnih austrougarskih tvrđava i planinskih crkvica. Dok pješačimo, uživamo u prekrasnim predijelima koji se pružaju pred nama… Vjeverica je klub koji okuplja one koji vole planinu i druženje u prirodi, bez obzira na pol, godine i prethodno planinarsko iskustvo.
Klub svoje aktivnosti usmjerava na ostvarivanje sljedećih ciljeva:
stvaranje pozitivnih navika za sadržajno provođenje slobodnog vremena
popularizacija i razvoj planinarskog sporta
briga o prirodnom okruženju
učestvovanje na planinarskim i drugim manifestacijama
podsticanje kulture boravka u prirodi
organizovanje manifestacija koje promovisu planinarenje…
Herceg – Novi, Dvorаnа Park 23.februar, ponedjeljak u 20 sati. Drаmskа scenа zа djecu. Prodаjа ulаznicа po cijeni 5 € nа blаgаjni. Rаdno vrijeme blаgаjne – od 9 do 12 čаsovа i dvа sаtа prije početkа progrаmа.
Premа romаnu Frаnk Lаjmаnа Bаumа
Drаmаtizаcijа: Aleksаndrа Glovаcki
Riječ pisca
“Nije Oz nekа nepostojećа zemljа, eventuаlno dostupnа putem tornаdа, i to isključivo zа osobe iz Teksаsа po imenu Doroti. Zаprаvo, svi smo prolаzili kroz nju, neko krаće, neko duže, а neki se iz nje nisu mаknuli čitаvog životа, ne nаšаvši put iz tog čаrobnog Ozа – čаrobne zemlje detinjstvа.Ne trebа čаroliju svesti isključivo nа delаtnost Dobre Južne Čаrobnice, kojа bi detinjstvo učinilа zemljom cvetаjuće prаvde i sreće, osmehа nа licimа i dobrih emocijа. Detinjstvo je prepuno i slаbosti, neznаnjа, neodlučnosti, putevа bez putokаzа i nаročito – strаhа. Štа su Opаkа Istočnа i Opаkа Zаpаdnа Vešticа nego otelotvorenje strаhа?I štа je potrаgа zа Ozom nego čаrolijа po sebi, kаo misаo, projekcijа, usmerаvаnje energije kа željenom? To željeno je, zа većinu, odrаstаnje. Ubili smo svoje strаhove, i hrаbro, sopstvenim nogаmа, krećemo dаlje. Od čаrolije detinjstvа ostаju sаmo prijаtelji iz tog vremenа, nepotrošivа vrednost svаkog životа.O onimа koji su ostаli u Ozu govore neke druge knjige. Frаnk L. Bаum govori o odrаstаnju, običnom odrаstаnju, tvom i mom.”
Aleksаndrа Glovаcki
Čarobnjak iz Oza
Režijа: Jаgoš Mаrković
Idejno riješenje scenogrаfije: Jаgoš Mаrković
Kompozitor: Ljubomir Ninković
Kostimogrаf: Mаrijа Mаrković
Scenski pokret: Jаgoš Mаrković
Light dizаjner: Rаdomir Stаmenković
Asistent rediteljа: Dаrko Bjelobrković
Igrаju:
DOROTI………………………………………….Kristinа Stevović
STRAŠILO……………………………………….Jelenа Simić
LIMENI DRVOSJEČA………………………Dejаn Đonović
LAV…………………………………………………Božidаr Zuber
DOBRA SJEVERNA ČAROBNICA…..Sаnjа Jovićević Popović
DOBRA JUŽNA ČAROBNICA…………Sаnjа Jovićević Popović
OPAKA ZAPADNA VJEŠTICA……….Brаnimir Popović
KREATURICE:………………………Sejfo Seferović, Dejаn Đonović,Jelenа Simić, Filip Đuretić
STRAŽARI:…………………………………….Sejfo Seferović, Filip Đuretić
Ministar održivog razvoja i turizma Branimir Gvozdenović i predsjednik Orascom Development Holdinga Samih Saviris potpisaće sutra – 23. februar, ponedjeljak, Ugovor o dugoročnom zakupu ostrva Lastavica sa tvrđavom ,,Mamula’’.
Tender za dugoročni zakup ostrva Lastavica sa tvrđavom ,,Mamula” raspisan je 6. decembra 2013. godine, u cilju valorizacije tog lokaliteta u ekskluzivni turistički kompleks otvorenog tipa, standarda pet zvjezdica sa pratećim sadržajima, koji će biti uklopljen u postojeći ambijent, ne ugrožavajući kulturno-istorijski karakter tvrđave i prirodno okruženje lokacije.
Na međunarodni javni poziv dostavljene su dvije ponude i to švajcarske kompanije Orascom Development Holding i Vos Investment Group iz Holandije.
U ponudi Orascom Development Holdinga, koji je izabran kao prvorangirani na tenderu, ponuđen je period zakupa od 49 godina, po cijeni od 1,5 eura po metru kvadratnom za zakup zemljišta i 0,9 eura za zakup akvatorijuma, što je za 50 odsto više od minimalno traženog iznosa. Investicioni projekat vrijedan je 15 miliona eura, kojim se otvara do 200 radnih mjesta, a data je i projekcija ostvarivanja ukupnih direktnih prihoda u prvih deset godina, u visini od 7,5 miliona eura.
Mamula budući sadržaji
Pregovori sa kompanijom Orascom započeli su u maju 2014. godine, a završeni početkom ovog mjeseca, što je rezultiralo potpisivanjem Ugovora o dugoročnom zakupu, zakazanom za 23. februar 2015. godine.
Veliki talas, predstava beogradskog “Zvezdara teatra”, u režiji Nanada Gvozdenovića, biće odigrana u kotorskom Kulturnom centru “Nikola Đurkovic” u srijedu 25.februara u 20 sati.
U predstavi igraju: Ljiljana Stjepanović, Nina Janković, Pavle Pekić, Tanja Bošković, Rade Marković, Stevan Piale.
Prodaja ulaznica, po cijeni od 7 eura, obavljaće se na blagajni Centra dan ranije i na dan izvođenja predstave od 10 do 12 i od 18 do 20 sati.
U medijima se proteklih dana pojavila prognoza za proljeće 2015., prema kojoj našem području prijeti „najkišovitije proljeće svih vremena, praćeno poplavama“. Međutim, ovakva informacija ne nalazi uporište u službenoj prognozi DHMZ-a.
Naime, prema prognostičkim materijalima koje DHMZ preuzima od Europskog centra za srednjoročnu prognozu vremena (ECMWF) u Readingu (Velika Britanija), a na temelju kojih se izrađuju službene sezonske prognoze vremena na DHMZ-u, predviđa se da će proljeće 2015. u Hrvatskoj biti uglavnom prosječno toplo ili toplije od klimatološkog srednjaka uz prosječnu, ponegdje čak i manju količinu oborine od uobičajene.
I dugoročne prognoze ostalih velikih meteoroloških službi, npr. Met Office-a iz Velike Britanije, kao i sezonske prognoze koju izrađuje IRI (International Research Institute for Climate and Society; University of Columbia, SAD), pokazuju da se za područje Hrvatske, ali i za dio srednje i jugoistočne Europe te veći dio Sredozemlja predviđa također pozitivno odstupanje sezonske temperature od klimatološkog srednjaka ili najmanje prosječno toplo. Što se oborina tiče, očekuju se uglavnom uobičajene količine oborine.
Tromjesečna prognoza vremena za Hrvatsku za razdoblje mart – maj 2015. pokazuje da će temperatura biti u granicama prosjeka ili viša od njega, osobito u aprilu i maju, uz umjerenu vjerojatnost ostvarenja prognoze. To ne znači da u navedenim mjesecima ne može biti razdoblja hladnijeg vremena, moguće i s izraženijim negativnim odstupanjima od uobičajenih srednjih vrijednosti.
S druge strane, sezonska količina oborina predviđa se oko prosjeka ili ponegdje manja od njega. To također ne znači da tijekom prognostičkog razdoblja ne može biti dana s izraženijom oborinom, ali i razdoblja bez oborina (signal za manjak oborina npr. postoji u martu).
Bauman-sa-rudarima-Trepce nakon spašavanja rudnika 1953.
Baumanova jola jedri sama tokom njegovog sprovoda u Splitu
Karlo Baumann
KARADJORDJE
KIEBITZ tone u Rijeci 1944
Presto-Petar
Ronilac u teskoj opremi spusta se u more
Sa Evropskog prvenstva 1938
Sprovod Karla Baumana
Vadjenje broda LOCCHI
Titov brod GALEB
Tumač regatnih pravila
Vadjenje potopljenog broda LOCCHI u Rijeci 1949
Markantan tamnokos čovjek u najboljim godinama, skinuo je odjeću i na tijelo navukao čudno, crno gumeno odijelo. Na prsima je nosio malu bocu gumenim crijevima povezanu sa piskom što je zatvorio osmjeh na njegovom licu, trenutak nakon što je gumeno-staklena maska sakrila njegove plave oči…. Uz podignuti palac, čovjek se spustio u more i odmah nestao u dubini, ispod trupa velikog parobroda. „Žužemberk“, brod riječke „Jugolinije“, trebalo je tog 6.jula 1954 godine da iz splitske gradske luke isplovi, ali je kvar na podvodnom usisniku morske vode za hlađenje brodskog stroja, obustavio odlazak. Brod je kasnio, a u pomorskoj industriji svaki izgubljeni trenutak, pogotovo u luci, veoma je skup. U pomoć „Žužemberku“ pozvan je splitski „Brodospas“ – državno preduzeće za vađenje, tegljenje i spašavanje brodova. Svih 50-tak ronilaca splitske firme međutim, igrom slučajeva tada se nalazilo na raznim zadacima van grada. Jedini raspoloživi ronilac koji je mogao pomoći „Žužemberku“ bio je ujedno i najiskusniji akvanaut „Brodospasa“ – inženjer Karlo Bauman. Iako to nije bio njegov redovan posao jer se Bauman u to vrijeme bavio mnogo kompleksnijim podvodnim radovima na vađenju potonulih brodova iz velikih dubina, on se odmah odazvao pozivu. U takozvanoj lakoj autonomnoj ronilačkoj opremi, Bauman je pošao na zaron ispod „Žužemberka“. Skočio je u more i zaronio na malu dubinu od tek 3 do 4 metra. Minuti, a potom desetine njih su prolazili ali se omiljeni i veoma poštovani ronilački stručnjak nikako nije pojavljivao na površini. Sluteći zlo, posada „Žužemberka“ pozvala je pomoć ali je za Karla Baumana bilo kasno. Izvađen je nedugo potom, mrtav sa dna splitske luke. Imao je samo 40 godina….
Četiri desetljeća prije tog kobnog dana, u Zelenici kod Herceg Novog 2.februara 1914 godine, u porodici Karla Baumana starijeg i Ide Magyar, rodio se sin. Dječak ponikao u široj porodici znamenitog budmipeštanskog ljekara dr Antala Magyara koji se 1895 preselio u Zeleniku i tu nedugo potom, otvorio prvi moderan hotel na našim prostorima, po ocu je dobio ime Karlo. Mališan je narednih 14 godina rastao na obali Boke, odmah došavši u dodir sa medijumom što je odredio čitav njegov kratki, ali izvanredno sadržajan život-morem. Mali Karlo ide u Osnovnu školu u Herceg Novom, ali svaki slobodan trenutak koristi da bude uz i na moru, pa se tako već u najranijem djetinjstvu „zarazio“ jednim od najljepših sportova – jedrenjem. Uz svog ujaka, Adorjana Magyara, jednog od pionira sportskog jedrenja u Boki, dječak se upoznaje sa tajnama tog načina plovidbe i uživanja u moru. Već u devetoj godini života Karlo Bauman samostalno upravlja jedrilicom zalivom Boke, oduševljen onim što ljubitelji mora nazivaju poezijom kretanja – jedrenjem, odnosno brodom koji u potpunoj tišini, bez buke motora, lagano klizi po valovima nošen snagom boga Eola.
Zbog poslovnih obaveza oca, porodica Bauman se iz Karlove rodne Zelenike 1928 godine seli u Split. Dječak tu završava Gimnaziju i pred Drugi svjetski rat, upisuje brodogradnju na čuvenom Tehničkom fakultetu u Zagrebu. Karlo se u Splitu prvi put sreće i sa sportskim jedrnjem koje je tada još bilo u povojima na jugoslovenskoj obali Jadrana. Kao član Pomorskog-brodarskog društva „Labud“, mladi Bokelj sve češće jedri u različitim vrstama jedrilica, a studij brodogradnje predstavlja mu idealnu podlogu da problematiku konstrukcije što lakših i bržih jedrilica sa tzv. pomičnom kobilicom, sagleda iz prve ruke. Pojava takvih brodova koji su se u malom broju počeli graditi u Splitu sredinom tridesetih, splitskim i uopšte jugoslovenskim sportskim jedriličarima, omogućava da se počnu pojavljivati i postizati zapažene rezultate i na međunarodnim takmičenjima. Godine 1932 Bauman je skiper krstaša „Leda II“ koji je u konkurenciji 12 brodova, pobijedio na i danas najčuvenijoj i najvećoj regati na istočnoj obali Jadrana – „Mrdujskoj regati“ od Splita do ostrvca Mrduja između Brača i Šolte. Kao jedan od najtalentovanijih naših jedriličara, 21-godišnji mladi Karlo Bauman dobija izvanrednu priliku – u septembru 1935 odlazi u postojbinu svog oca i majke, na jezero Balaton u blizini Budimpešte, da bi učestvovao na Evropskom prvenstvu za tada potpuno novu klasu lakih brzih regatnih jedrilica tipa „dinghy“. Iako je prvi put sjeo u takav brod, a meteo uslovi na velikom jezeru u Panonskoj niziji bili su mu totalna nepoznanica, Karlo Bauman je septembra 1935 na Balatonu bio prava senzacija: u konkurenciji mnogo iskusnijih, najboljih jedriličara Austrije, Čehoslovačke, Mađarske i Francuske, Bauman je u svih pet plovova, prvi prolazio kroz cilj, zbog čega se u isto toliko navrata na pobjednički jarbol najvisočije dizala jugoslovenska zastava. Mladi Bokelj okitio se titulom evropskog prvaka u klasi „dinghy“, a već naredne,1936 godine, Karlo Bauman je prvi jugoslovenski reprezentativac u jedrenju na čuvenim IX Olimpijskim igrama održanim u tada nacističkoj Njemačkoj. Opet za njega potpuno nepoznat brod – novokonstruisana klasa „olimpijska jola“ i nedovoljna podrška države za pripreme koje je odradio sopstvenim sredstvima i uz pomoć prijatelja i porodice, rezultirali su činjenicom da je Karlo Bauman nakon sedam plovova u Kilu, završio kao 10-ti u konkurenciji 25 učesnika olimpijskog jedriličarskog turnira.
1936 Olympiade in Kiel
Prepun utisaka o novoj tehnologiji, Bauman se po povratku u Split baca na konstruisanje novih i usavršavanje postojećih tipova sportskih jedrilica, pri čemu su njegova iskustva imala zapaženu ulogu u projektovanju nove nacionalne klase sportskih jedrilca u Jugoslaviji, čuvene „L-5“ koju dizajnerski „potpisuje“ njegov klupski drug iz „Labuda“, kapetan Ante Martinolić.
Kao svoj dalji doprinos razvoju jedriličarskog sporta u Jugoslaviji, Bauman je preveo knjigu “Regatta Taktik” njemačkog autora dr Manfreda Currya, a napisao je i sopstvenu knjigu “Tumač regatnih pravila”. Godine 1938 Bauman je kao reprezentativac Jugoslavije, učestvovao na Evropskom prvenstvu u klasi “olimpijska jola” na jezeru Strenbergerze kod Minhena i osvojio peto mjesto u konkurenciji jedriličara iz devet evropskih država.
Nakon Drugog svjetskog rata diplomirani inženjer brodogradnje Karlo Bauman zapošljava se 1945 u brodogradilištu Ribarske zadruge na Zavrtnici u Zagrebu, zasniva sopstvenu porodicu, te juna 1946 prelazi u brodogradilište »Treći maj« u Rijeci. U riječkoj luci, poslije rata prepunoj potopljenih brodova uz gatove tamošnjeg brodogradilišta, Bauman se počinje baviti profesionalnim ronjenjem, a već januara 1947, pridružuje se novoformiranom državnom preduzeću za vađenje, spašavanje i tegljenje brodova “Brodospas”. Osim ronilačkohg iskustva, Bauman u “Brodospas” donosi i svoje bogato tehničko i inženjersko znanje pa ubrzo postaje jedan od prvih tzv. salvage master-a, odnosno inženjera –rukovodilaca složenim tehnološkim operacijama vađenja potonulih i spašavnja prevrnutih i nasukanih brodova. Godine poslijeratne obnove zemlje bile su teške, a u oskudici svega i svačega, “Brodospasu je povjeren golem zadatak da akvatorije jugoslovenskih brodogradilišta i luka raščisti od olupina stradalih brodova, iz mora izvadi sva modernija i manje oštećena plovila koji će se obnoviti za korištenje u trgovačkoj mornarici nove socijalističke države, a sva ostale pogodne potopljene željezne brodove izvadi, izreže i pretvori u sirovinu za jugoslovenske čeličane kojima je tada manjkalo željezne rude.
Sa ekipom prilikom vadjenja KIEBITZa
Sa ograničenim tehničkim sredstvima i zastarjelom, nerijetko i za život opasnom ronilačkom opremom, Bauman i drugi inženjeri i ronioci “Brodospasa” tada izvode nevjerovatne tehnološke poduhvate, vadeći iz dubina Jadrana brojna plovila koja se potom obnavljaju i uvrštavaju u jugoslovensku ratnu, odnosno trgovačku mornaricu. Neki od brodova u čijem je vađenju učestvovao svestrani inženjer i ronilački stručlnjak rodom iz Boke, su njemački transportni brod KT-6, parobrodi “Petka”, “Senj”, “Srbin”, jahta “Trol”, a marta 1948 Bauman je bio desna ruka rukovodioca ekipe koja je sa dna riječke luke podigla potopljeni veliki njemački minopolagač “Kiebitz”, nekadašnji italijanski brod-hladnjaču za prevoz banana “Ramb III”. Izazovna operacija dizanja 117 metara dugog broda teškog preko 4.500 tona tada je po prvi put odrađena kombinovanom metodom korištenja tzv.podiznih cilindara i upumpavanjem komprimovanog zraka u hermetizovana skladišta potonulog broda. Nakon velikih napora i brojnih teškoća, posao je uspješno okončan, “Kiebitz” je izvađen i otpremljen je u brodogradilište u Puli na obnovu iz koje je taj brod izašao 1953 u drugačijem obliku I pod novim imenom – “Galeb”, narednih decenija postavši poznat širom svijeta kao “brod mira” Josipa Broza Tita.
Titov brod GALEB
Još kompleksnija i teža bila je 1949 godine operacija ispravljanja i vađenja velikog teretnog broda “Locchi” koji je krajem Drugog svjetskog rata potonuo i na dnu mora se prevrnuo na bok, kod lukobrana u Rijeci. Sa dubine od 22 metra, brod je prvo pomjeren iz mulja u koji je bio zaglibljen, potom ispravljen i na kraju dignut na površinu mora. Iste godine inženjer Karlo Bauman pravi još jedan nevjerovatan poduhvat – na dubini od 62 metra, usred neočiščćenog minskog polja zaostalog iz rata, Bauman prvo pronalazi, a potom i vadi potopljeni veliki tromotorni italijanski avion-bombarder. Pri tome se on lično u više navrata u tzv.teškoj ronilačkoj opremi, spuštao na dno mora i postavljao čelik-čela sa kojima je podignut avion, ostajući na toj dubini čak i po 13 minuta, za trećinu više nego što su to dozvoljavale ronilačke tablice, proračunate da odrede sigurno vrijeme tokom kojeg se akvanaut može zadržati na određenoj dubini bez posljedica za svoje zdravlje, uz adekvatan postupak tzv.dekompresije pri povratku na površinu.Bauman je iste godine ronio i na našto manjoj dubini od 55 metara kod ostrva Zlarin, učestvujući u najsloženijoj operaciji koju je “Brodospas” do tada preduzeo – vađenju potopljenog velikog putničkog broda “Prestolonaslednik Petar” koja je sprovedena u četiri faze. Nemirni duh mladog i sposobnog inženjera dovodi ga do potrage za potonulim motornim jedrenjakom “Argo” kojeg je Bauman našao na 68 metara dubine kod Žirja i takođe ga, januara 1951, vratio na površinu, izradivši za to kompletan projekt operacije vađenja broda u dvije faze, korišćenjem cilindara i plovne dizalice. U akvatorijumu Žirja Bauman i ekipa “Brodospasa” 1952 godine izveli su još jednu složenu operaciju vađenja potonulog velikog putničkog broda “Karađorđe” sa 51 metra dubine, a iste godine Bauman je opet pomjerio granice, spustivši se na dubinu od 72 metra kod Rogoznice, radi vađenja jedne potonule grtalice.
Sav ta rad u praksi i teoriji Baumanu je omogućio da se istakne kao jedan od najsposobnijih stručnjaka za dubinsko ronjenje i teške podvodne radove u ovom dijelu Evrope. Njegovi naučni radovi o fiziologiji i patologiji ronjenja, profilaktičkim mjerama za sigurno ronjenje, upotrebi gasnih mješavina u ronjenu, ali i o tehnologiji gradnje jedrilica i pravilima jedrenja, objavljivani su u časopisima “Pomorstvo”, “Jugoslovenski mornar”, “Narodna tehnika”, “Brodarstvo” i “Horizonti” . Bauman je imao čak i sosptvenu emisiju o moru i ronjenju na Radiju Zagreb. Nemiran duhom i snažan intelektom, Karlo Bauman pravi, na ovim prostorima pionirske korake u upotrebi tzv. lake autonomne ronilačke opreme čiji je razvoj tada i u svijetu, još bio u povojima. Poput svog mnogo poznatijeg kolege, čuvenog francuskog podvodnog istraživača Žak-Iv Kustoa sa kojim je razmjenjivao iskustva, i Karlo Bauman eksperimentiše sa novom opremom-gumenim ronilačkim odijelima i autonomnim aparatima za disanje otvorenog i zatvorenog kruga, marki “Frogman”, “Dräger” i “Pirelli”. Čuvena italijanska fabrika gumenih proizvoda “Pirelli” za Baumana izrađuje poseban prototip gumenog lakog ronilačkog odijela koje ovaj ispituje u praktičnoj upotrebi. Nova oprema akvanautima je omogućava do tada neviđenu slobodu kretanja pod vodom jer sa površinom više nisu bili vezani tzv. pupkovinom – crijevom za dobavu vazduha za disanje, a nisu nosili ni teške olovne cokule na nogama, niti glomazno odijelo od kože i mesingani veliki šljem na glavi. Oprema kakvu je Bauman ispitivao početkom pedesetih, danas je sasvim uobičajena za sve koji, kao profesionalci ili amateri, zalaze u morske dubine.
Profesionalna radoznalost da istraži morske dubine navodi Baumana na razradu više za to, ali i današnje vrijeme vrlo ambicioznih projekata koji su ipak ostali nerealizovani – projekat posmatranja morskog dna iz naprave nalik ronilačkom zvonu sa staklenim prozorima, projekat vađenja olupine autrougarske krstarice “Kaiser Franz Joseph I” iz podmorja uvale Cipavica u Boki Kotorskoj, te akciju traganja za olupinom italijanske oklopnjače “Re d` Italia“ potopljene 1866 godine u pomorskoj bici kod Visa. Brod za koga se pretpostavljalo da u sebi krije i dosta zaltnog novca, nađen je tek 2005 i na njemu je i danas zabranjeno ronjenje. Bokeški istraživač podmorja i inženjer planirao je i prva podvodna arheološka ispitivanja na istočnoj obali Jadrana…
Karlo Baumann
U svom na žalost kratkom životom vijeku, Bauman se bavi i obrazovanjem ronilaca za koje tada u Jugoslaviji, nije bilo formalne škole. Održao je tako dva ronilačka kursa – prvi 1948 godine na kome je osposobio 15 novih ronilaca, i drugi 1954 kada je obrazovao još 29 novih mladih ronilaca. Uz sve to, Bauman nije ostavljao svoju najveću ljubav – jedrenje, pa pored brojnih pobjeda na lokalnim regatama, 1951 i 1952 osvaja šampionat Jugoslavije u klasi „olimpijska jola“, a na Olimpijdi u Helsinkiju iste godine osvaja 22-će mjesto u tada tek uvedenoj novoj klasi „finn“.
Naredne godine Bauman preduzima možda i najhrabriju akciju u svojoj ronilačkoj karijeri – sa kolegom Vladom Antolovićem zaranja u potopljeno okno rudnika olova i cinka „Trepča“ u Kosovskoj Mitrovici. Ronioci su obavili radove zatvaranja vrata na dubini od 500 metara ispod površine zemlje čime su praktično spasili cijeli rudnik od uništenja. Pritom su Bauman i Antolović u potpunom mraku, prolazili 200 metara dužine kroz naplavljene hodnike rudnika u vodi dubokoj i do 45 metara.
U naponu životne i stvaralačke snage, kada se već činilo da za njega nema granica, Karlo Bauman je u ljeto naredne godine stradao nesrećnim slučajem u samo 4 metra dubine mora, ispod kobilice parobroda „Žužemerk“ u splitskoj luci. Tragična smrt omiljenog sportiste, uvaženog naučnika i sposobnog inženjera, na koju i danas podsjeća spomen ploča postavljena 1955 na mjestu nesreće, prenerazila je najveći dalmatinski grad.
Posljednji ispraćaj ovog proslavljenog olimpijca bio je veličanstven, a hiljade ljudi okupile su se 8.jula 1954 u splitskoj gradskoj luci da na posljednje putovanje, brodom “Dalmacija” do Rijeke, isprate kovčeg sa Karlovim tijelom. Jedriličari njegovog “Labuda”su kružili punim jedrima po gradskoj luci, a barkasa “Ronilac” firme “Brodospas” simbolično je teglila jednu malu jedrilicu tipa “jola”. Jedrilica, imenom “Rose Marie”, jedrila je sama, bez svog dugogodiđnjeg kormilara, legende jugoslovenskog pomorstva, inženjera Karla Baumana koji je otplovio u vječnost.
Referendumom, pa ako treba i „Jadranskim zidom sa stotinama brodica”, Živi zid blokirat će svaki pokušaj bušenja nafte u Jadrau, jer taj projekt smatra očajničkim potezom Milanovićeve Vlade na odlasku, najavili su u subotu iz Živog zida te pozvali Vladu da odustane od tog projekta.
Živi zid radi veliku kampanju protiv projekta eksploatacije nafte i plina u Jadranu, a osim toga stranka će svoju političku snagu provjeriti već 8. marta na prijevremenim izborima u šest od ukupno devet gradova, gdje su raspisani prijevremeni izbori za gradska vijeća i gradonačelnike, rekao je predsjednik Živog zida, Ivan Sinčić, u karlovačkoj Gradskoj knjižnici, na susretu sa članstvom.
Govoreći o eksploataciji nafte u Jadranu Sinčić je rekao da će, ako Vlada nastavi forsirati taj projekt bez da pita narod, oni organizirati zajednički referendum s drugim organizacijama koje se tom planu protive.
Na Prčanju je danas suđeno Kagarelu Rumpekoviću Portamerdu zvanom Funjo, „krivcu“ za sve loše što je mještane ovog malog živopisnog mjesta snašlo u protekloj godini.
Nakon presude Funjo je spaljen na prčanjskom mulu.
U karnevalskoj povorci učestvovale su mažoretke „Fešta“ i „Alisa“, Gradska muzika Kotor, veliki broj maski kao i karnevalska grupa „Čarolija tišine“, Resurnog centra iz Kotora.
Nakon dodjeljivanja nagrada najboljim maskama, u “Domu slobode” održana je tradicionalna “Pašticada” u organizaciji NVO „Bope“
Dušan Medin direktor OJU Muzeji Kotor - foto Boka News
Sveti Tripun 2019.
Skupština Bokeljske mornarice
Koncert Opjevanom gradu - Kotor 2018.
Sa pressa Kotor
Koncert Opjevanom gradu - Kotor 2018.
Vanjska proslava Svetog Tripuna 2016.
Proslavljen Sveti Anton 13. jun 2020.
Rato Brajkovič
Mala fešta od naranče - H. Novi
Proslavljen Sveti Anton 13. jun 2020.
Božić 2018.
Božić 2018.
Vanjska proslava Svetog Tripuna 2016.
Mala fešta od naranče - H. Novi
Koncert Opjevanom gradu - Kotor 2018.
Koncert Opjevanom gradu - Kotor 2018.
Projekat Cattaro Sail
Stotinu godina od osnivanja Hrvatskog tamburaškog društva Napredak
Najbolji sportisti Tivta u 2108.
Proslava 15 godina nastave na hrvatskom jeziku
Herceg-Novi danas je bio u znaku narandžasto – žute boje. Nova manifestacija Mala fešta od naranče u sklopu Praznika mimoze, dala je jednu novu dimenziju mediteransko bokeljskoj priči i opravdala očekivanja organizatora.
Svojevremeno popularni hercegnovski korzo, danas je bio pun brojnih posjetilaca, koji su degustirali brojne delicije od naranče.
U ponudi su bili džemovi od pitome i ljute naranče, mandarine, arancini, likeri, kolači, bilo je suvenira, kozmetike na bazi naranče, sadnica …
Oko stotinjak učesnika na dvadesetak tezgi ponudili su na degustaciju kao i na prodaju svoje proizvode. Bilo je i prikupljanja sredstava u humanitarne svrhe.
Organizatori, članovi NVO „Ruke“ izrazili su veliko zadovoljstvo odazivom građana, kao i zahvalnost svojim aktivistima, volonterima, koji su doprinjeli da kroz Malu feštu od naranče pošalju jednu poruku o drugačijem Herceg-Novom.
„Obnova entuzijazma i duha zajedništva osnova su Male fešte od naranče koja je gastronomski, edukativni, kulturološki, ekološki, ali i umjetnički događaj. Želimo da ova mala fešta nastavi da bude dio velikog Praznika mimoze, a planiramo i nove teme i aktivnosti.
Iza prve Male fešte od naranče stoje desetine volontera i kreativaca pokrenutih u toku višegodišnjeg trajanja manifestacije Dani kreativnosti Ruke.“ – poručili su organizatori.
Među brojnim izlagačima bili su Nova šansa, Urban Nova, Kolo srpskih sestara, Forum žena, Izbor, Koraci, PK „Vjeverice“, pojedini hotelijeri i ugostitelji, te članovi Udruženja Dubrovačke naranče.
U programu su nastupile male mažoreteke kluba „Lily“, pjevačka grupa „Lira“, mali klovnovi, žongleri…
U sklopu tradicionalnog zimskog kotorskog karnevala, u petak 20. februara u PC “Vukšić” – Radanovići održan je maskenbal. Oko 150 maskiranih sa brojnim gostima, uživali su u dobrom raspoloženju i štimungu koji su stvorili VIS Tri kvarta i Lungo mare.
Žiri je podijelio 11 novčanih nagrada.
Nagrada publike u iznosu od 300 eura i nagrada žirija od 700 eura pripala je grupnoj maski “Kotorske kiše”.
Drugo mjesto osvojila je maska “Panjevi” i 500 eura, a treće mjesto i 400 eura pripalo je maski pod nazivom “Lotosi”.