Krenula druga etapa regate „Tisuću otoka“

0

Završna etapa druge po redu velike međunarodne regate „Tisuću otoka“ krenula je danas u podne iz Tivta. Na put prema 277 milja udaljenom cilju u hrvatskoj luci Rijeka, krenula je flota od 21 broda iz 14 država Evrope sa oko 150 članova posade. Lagani burin koji je po staru regate u Tivatskom zalivu sačekao učesnike, napunio je jedra regataša, a na čelo je odmah izbila, super-maksi jedrilica „Esimit Europa 2“ koja vije zastavu Evropske Unije.

Učesnicu regate među kojima je i osmočlana posada tivatskih jedriličara na krstašu „Tatyana“, na putu do Rijeke jedre na kursu koji podrazumijeva obavezu da se ostrva Sveti Andrija, Lastovo, Vis, Kornat, Premuda, Susak i Unije, ostave sa desne strane broda.

Glavni favorit za pobjedu je ultratehnološka maksi-jedrilica “Esmit Europa 2”, jedan od najbržih brodova na svijetu koji pod povoljnim vjetrom postiže maksimalnu brzinu od impozantnih 38 čvorova. Na tom impresivnom brodu koji je pravi tehnološki dragulj, plovi multinacionalna posada od 18 iskusnih jedriličara iz 11 država svijeta, a skiper je čuveni njemački jedriličar Johan Šuman, trostruki olimpijski šampion i osvajač najprestižnijeg jedriličarskog takmičenja na svijetu – čuvenog America`s Cup-a sa novozelandskim timom “Alinghi”.

“Za sutra popodne je najavljena bura na sjevernom Jadranu, tako da bi mogli oboriti dosadašnji rekored regate “Tisuću otoka” i relaciju od Tivat do Rijeke preći za manje od 24 sata.”- kazao je Šuman kome je najveća briga hoće li imati dovoljno vjetra da napuni preko 1.300 kvadrata jedara na svom morskom bolidu. A kada se to dogodi, “Esmit Europa 2” pretvara u pravu “zvijer koja jede more” i tempom nekog brzog motornog  glisera, prosto leti preko valova.

“Esimit Europa 2” inače, protekla je dva dana u Tivtu bila glavna atrakcija prema kojoj su sijevali blicevi mnogih fotoaparata a ljubitelji mora, brodova i jedrenja, oduševljeni su činjenicom da se u njihovom gradu pojavio brod koji važi za najbržu jednotrupnu jedrilicu na svijetu. Jedrilicu je sinoć posjetio i direktor Uprave za sport Vlade Crne Gore Igor Vušurović.

„Čast mi je što možemo u crnogorskim  vodama da ugostimo jedan od najprestižnijih brodova u ovoj klasi i da damo svoj doprinos ovakvoj evropskoj ideji i putu koji ima ovaj brod i da u njegova jedra utisnemo i naš žig.”- rekao je Vušurović.

“Dolazak ovog broda u Tivat je za jedriličare ono što bi bio igranje “Barselone” na stadionu u tivatskom parku za ovdašnje ljubitelje fudbala, ili ako ste ljubitelj Formule 1, kao da vam je Fernando Aonso došao da po tivatskim ulicama provoza bolid “Ferrari-ja”- slikovito je opisao značaj učešća “Esimnit Europe 2” na regati “Tisuću otoka” i maloj regati “Hiljadu ostrva plus 2”, poznati tivatski jedriličar Ilija Belan.

U menadžmentu Porto Montenegra izuzetno su zadovoljni uspjehom ovogodišnje regate čiji je taj nautički centar suorganizator uz Jedriličarski klub SCOR i Udruženje “Val” iz Rijeke.

“Činjenica da smo lani imali 11, a ove godine već 21 brod i to iz Crne Gore, Hrvatske, Slovenije, Litvanije, Austrije, Švajcarske, Holandije, Rusije, Slovačke, Mađarske, Češke , Njemačke, Irske i Velike Britanije, te da je recimo sinoć, na svečanosti uručenja nagrada za malu regatu “Hiljadu ostrva plus 2”, bilo preko 220 ljubitelja jedrenja iz cijelog svijeta, govori da je regata “Tisučću otoka” pravi pogodak kada je u pitanju prezentacija ne samo naše marine, već Tivta, Boke i Crne Gore kao jedne od najatraktivnijih destinacija za visokoperformansno jedrenje i velike regate.”- ocijenio je PR menadžer Porto Montenegra Danilo Kalezić.

Za neke od učesnika regate “Tisuću otoka”, posebno one koji dolaze iz Australije ili SAD, Boka i mala regata “Hiladu otoka plus 2 “ na ruti Porto-Montenegro-Verige-Perast-Verige-Porto Montenegro, vožena prekjuče, bila je kažu, “najljepša obalna regata koju smo u životu jedrili”. Boka im je bila pravo otkrovenje, a prizor dvadesetak krstaša koji se bore za poziciju uz obale peraških otoka, jedan je od najljepših koji se mogu poslati u svijet ljubiteljima nautike.

Pine u punom sjaju krajem oktobra

0

Nakon pauze zbog špica ljetnje turističke sezonme, radovi na rekonstrukciji i uređenju gradske rive i šetališta Pine u Tivtu su nastavljeni ovih dana. Majstori i mašine nikšićke firme „Elnag“ koji su radove na Pinima započeli prije skoro godinu dana, opet su u pogonu,a Tivćani se nadaju da će se cijeli posao konačno i završiti, punih pet mjeseci nakon planiranog roka.

„Ponovno smo aktivirali gradilište i u toku je popločavanje kamenom preostalih oko 2 hiljade kvadrata površine rive i šetališta. Svi građevinski radovi su završeni i sada su uz popločavanje, preostali samo zanatski poslovi. Kamene ploče su već izrezane i nalaze se na lageru, u skladištu je već i oprema za podnu javnu rasvjetu, a na putu prema Crnoj Gori iz Francuske su i posebno za ovaj projekat rađeni stubovi javne rasvjete koji će stići do kraj ovog mjeseca.“- kazao je juče  direktor Direkcije za investicije i razvoj Opštine Tivat Peđa Obradović koji dnevno koordinira radove na Pinima. On je podsjetio da su za Pine, po posebnoj narudžbini i dizajnu, u „Filipsovoj“ fabrici u Francuskoj izrađena 22 manja i pet velikih stubova javne rasvjete. Novi urbani mobilijar koji će se postaviti na rivi i šetalištu je isporučen i njegova ugradnja počeće do kraja nedjelje, a onda slijedi i uređenje i obogaćivanje zelenih površina koje će se raditi u koordinaciji sa Službom Gradskog zelenila JKP Tivat.

„Ukoliko nas posluže meteo-uslovi, kompletan posao na Pinima biće završen do kraja narednog mjeseca kada ćemo imati spreman ovaj objekat za tehnički prijem.“- zaključio je Obradović. [quote_box_right]Zbog tehničkih razloga, odustalo se od planirane gradnje fontane na gradskoj rivi gdje je umjesto toga, napravljen Sunčani sat, dok je novoizgrađeni dio rive – tzv. plutajuće guvno na južnom dijelu Pina, ukrašen ornamentom ruže vjetrova.[/quote_box_right]

U rekonstrukciju i uređenje gradske rive i šetališta koji se obavljaju po projektu podgoričke firme „Studio Synthesis“, Opština Tivat i JP „Morsko dobro“ Budva uložili su preko 2,2 miliona eura. Radovi su počeli u okrobru prošle godine i izvodili su se uz niz problema sa tehničkom dokumentacijom, nepostojanjem evidencije podzemnih instalacija i slabom organizacijom izvođača, zbog čega su drastično kasnili, a najljepši dio Tivta u neprimjerenom stanju je dočekao i proveo špic glavne ljetnje turističke sezone.

Drvene barke: Svijetlo na jugu Jadrana

0

nalovna

U zadnjih godinu dana u Crnoj Gori su počele da se dešavaju lijepe i pozitivne stvari u vezi revitalizacije gradnje drvenih barki, a za to je zaslužna porodica Bokovac iz Bara.
Kada sam se neki dan čuo sa Nenadom Bokovcem rekao mi je: „Zamisli, Zorane, prošle godine u ovo doba nisam imao čak ni materijal za izradu barki ispred kuće, a ovih dana smo završili sezonu jednom veoma uspješnom regatom tzv. Match race trka drvenih barki ojedrenih latinskim jedrom“.

Od Arsenala do „arsenalke“

DSC_7951No, idemo redom. Za nepunu godinu dana izgrađene su četiri pasare tipa „arsenalka“ (sa blagim modifikacijama), sve četiri su dobije jarbole i latinska jedra, učestvovale na svim regatama po Boki, pokupile jako puno trofeja, ali i velikih simpatija organizatora i publike. Bokovac je barku prikazao i na izložbi pod nazivom „Život drvenih barki“ koju je upriličila naša poznata umjetnica Maja Đurić. Tada su izloženi njeni foto radovi uz priču o svakom pojedinom vlasniku i njegovoj barki.
Tako nešto može da uradi samo čovjek koji je svim srcem želio da doprinese obnovi tradicionalne drvene brodogradnje u Crnoj Gori, posebno što je izabrao da napravi replike poznate tivatske „arsenalke“, pravljene u nekadašnjem Arsenalu, počevši od 1970. godine. Neke od njih su još u životu i plove Bokom, ali sve ih je manje iz prostog razloga što je održavanje tih drvenih ljepotica jako skupo za prosječnog stanovnika Crne Gore.
Budućnost regate

DSC_7962Posljednja regata održana u Baru je, po Nenadovim riječima, prva ovakve vrste uopšte na Jadranu. Sudeći po interesovanju svi su izgledi da će postati tradicionalna, a u budućnosti i međunarodna, sa većim brojem takmičara.
Čitav događaj imao je izuzetnu pažnju medija.
U razgovoru sa Nenadom saznao sam da on ima još dobrih ideja o revitalizaciji drvene gradnje i neće se zaustaviti na ovome.
Njegova supruga Lala je osnovala i nevladinu organizaciju „Kalafatska radionica Bokovac“ preko koje je išla sva organizacija regate.

Neumorni Pero

DSC_7966Moram na kraju napomenuti da je Nenad imao od koga naučiti i savladati umjetnost izrade drvenih brodica – njegov otac Pero koji, iako ima preko 80 godina, po cijeli dan provodi na škveru radeći kao mladić.
Nadam se da ćemo dogodine imati još više prilika da pišemo o ovoj izuzetnoj porodici kojoj ne nedostaje energije za nove projekte.

Izložba instalacija „Arhitektura”

0

Arhitektura

Izložba instalacija pod nazivom „Arhitektura” biće otvorena u subotu 27. septembra u 12 sati u kotorskoj Galeriji solidarnosti.

U fokusu izložbe je fenomen arhitekture od antičke Grčke do moderne arhitekture. Postavku čine šest monitora na kojima se prikazuju animirani slajdovi crno-bijelih fotografija Stevana Kordića, animaciju je uradio grafički dizajner Novica Zečević, a muziku koja prati animaciju fotografija, namjenski pisanu za ovu instalaciju komponovala je Jovanka Veljović.

Nagrade za prvu etapu regate „Tisuću otoka“

0

U sklopu regate „Tisuću otoka“ juče je u akvatoriju Boke Kotorske održana mala regata „Tisuću otoka + 2“

U ovoj maloj regati jedriličari iz Boke imali su priliku da jedre sa učesnicima međunarodne jadranske regate, oko dva peraška ostrva. U ukupnom plasmanu pobijedila je jedrilica „Damaco” sa skiperom Berislavom Vranićem, drugo mjesto osvojila je „Tramontana” sa skiperom tivatskim jedriličarem Ilijom Belanom, a treća je bila jedrilica „Jugo” sa skiperom Edvardom Danieliem.

Super brza jedilica Esimit 2 Europa sa skiperom Johenom Šumanom od Porto Montenegra je dobila nagradu za najbrži brod.

Na bazenu Lido Mar u marini Porto Montenegro upriličena dodjela nagrada pobjednicima i koktel za prvu etapu velike regate „Tisuću otoka i regate“ i „Tisuću otoka +2“. Sve učesnike regate pozdravio je direktor marine Porto Montenegro Toni Braun.

[quote_box_left]Nagradu pobjedniku prve etape regate, Tisuću otoka, jedrilici „Damaco“ iz Rijeke sa sakiperom Berislavom Vranićem uručio je predsjednik opštine Tivat, Ivan Novosel.[/quote_box_left]

Drugo mjesto osvojla je jedrilica „Cuba Libre“ iz Litvanije“ Treće mjesto osvojla je jedrilica „Hydra“ iz Austrije.

Regata se nastavlja danas u obratnom smjeru prema Rijeci na istom kursu, sa startom u 12 sati ispred marine Porto Monengro.

Regata se zaključuje u nedjelju 28. septembra u Rijeci.

Kotorski Lapidarijum

Na kotorskoj Pjaci od kina, u crkvi sv. Mihaila nalazi se bogata zbirka gradskog Lapidarijuma koja je počela da se prikuplja još davne 1906. godine pod pokroviteljstvom tadašnjeg “Bokeškog starinarskog društva”.

“Nažalost, sve do kraja XIX i početaka XX stoljeća nije se ozbiljnije radilo na sistematskom sakupljanju i proučavanju kamenih spomenika, fragmenata i natpisa, iako tokom toga perioda izlazile studije o bogatoj istoriji ovoga kraja iz pera Josipa Đelčića, Simeona Rutara i Mladena Crnogorčevića, a nešto kasnije i Pava Butorca. Opsežni sanacioni i restauratorski radovi na katedrali svetog Tripuna, izvođeni od l897 do l908.godine, kojom prilikom je naročito istraživan oltarni prostor Katedrale, iznijeli su na svjetlo dana brojne ulomke kamenog crkvenog namještaja iz starijih faza života Katedrale ili drugih kultnih građevina u Kotoru, koji su zajedno sa ostalim arheološkim i arhitektonskim ulomcima, nađenim na raznim stranama grada Kotora, postali osnova oko koje se okupilo i formiralo “Bokeljsko starinarsko društvo”, uspostavljajući prvu formu Lapidarija”, navodi magistar arheolog Jovica Martinović.

Tadašnji, prvi, Lapidarij je postavljen u napuštenoj crkvi svetog Jakova i Filipa Zebedejeva (Gospa od Rozarija, poznata i kao kuća Zoreca, između crkve Svetog Nikole i Dominikanskog samostana, srušena u zemljotresu 1979.godine, sada renovirana). Društvo je prestalo sa radom početkom I svjetskog rata 1914.godine, ali je Lapidarij ostao u pomenutoj crkvi sve do kraja II svjetskog rata i to kao svojina Opštine Kotor, bez prava povraćaja predmeta.

Najstariji podaci o sakupljanju starina, ili tačnije antičkih grčkih i rimskih natpisa u Kotoru potiču iz XV stoljeće, kada su nastali zapisi talijanskog putopisca i polihistora Cirijaka iz Ankone.

Kamen temeljac sakupljanju starina u Boki Kotorskoj, pretežno kamenih spomenika i natpisa, postavio je veliki domaći humanista, istoričar i teološki pisac, kao i sakupljač narodnih umotvorina iz XVII stoljeća, biskup Andrija Zmajević.

DSC_1657_resizeModa ugrađivanja antičkih i srednjevjekovnih natpisa i fragmenata proširila se i na Kotor sa okolicom, pa je u starom gradu Kotoru na nekoliko mjesta (zidovi katedrale Svetog Tripuna, ogradni zid Biskupije, ogradni zid crkve Svetog Pavla, zid Franjevačkog samostana itd), kao i na Prčanju (podgradni zid iza apside Bogorodičinog hrama), uzidano u zidove nešto fragmenata i natpisa, koji su zahvaljujući tome ugrađivanju i ostali sačuvani.

“Po završetku II Svjetskog rata, 1944.godine počinje, nažalost, prava odiseja, seljenje i prebacivanje s mjesta na mjesto dragocjenih materijala, fragmenata i cjelina, a tokom radova na sanaciji i revitalizaciji spomenika kulture u Opštini Kotor nakon katastrofalnog zemljotresa 15.aprila 1979.godine, a posebno u gradu Kotoru, otkriven je veliki broj ulomaka kamene plastike, arhitektonskih fragmenata i dekoracije, i to bilo tokom radova na rušenju pojedini djelova zgrada u cilju sanacije, bilo tokom iskopa galerije infrastrukture u starom gradu Kotoru, a najviše tokom opsežnih sistematskih istraživanja ranijih faza života svake od šest sačuvanih romaničkih crkava XII – XIII vijeka u Kotoru. Najznačajniji ostaci preromaničke plastike pronađeni su tokom radova na crkvi svetog Mihaila, gdje se pod stojećom sadašnjom romano-gotičkom crkvom iz XIV stoljeća nalaze temelji starije, mnogo veće crkve, zapravo one opatije Svetog Mihaila nastale u periodu pretežnog benediktinskog uticaja iz čuvenog svetišta na poluostrvu Monte Gargano na suprotnoj obali Jadrana, odnosno, u epohi preromanike od IX do XI vijeka. To je ona crkva čiji se opat Petar pominje u ispravi o posvećenju oltara sadašnje katedrale Svetog Tripuna, 1166.godine.

Unutar gabarita sadašnje crkve, na dubini od cca 2 metra, na djelimično sačuvanom podu od vodonepropusnog maltera, pronađena je vrlo oštećena kamena oltarna pregrada sa nekompletnim plutejnim pločama preromaničke dekoracije, te još nekoliko fragmenata preromaničkog kamenog crkvenog namještaja ukrašenog pleterom”, pojašnjava Martinović i dodaje “bilo je krajnje vrijeme da se svi eksponati kotorskog Lapidarijuma stručno srede, inventarišu, fotografišu, djelimično restaurišu i rekonstruišu, obrade u naučnom smislu i vrijednuju putem izlaganja i prezentacije stručnoj i naučnoj javnosti i drugim interesentima, i to u odgovarajućim prostorima, kao stvarni svjedok naše daleke prošlosti i neotuđivi dio naše bogate kulturne baštine”. S toga je I predložio da se stalna postavka izložbe zbirke kamenih spomenika prezentuje u saniranoj i revitalizovanoj crkvi svetog Mihaila iz XIV vijeka.

I konačno 2002 godine u crkvi svetog Mihaila postavljena je sadašnja zbirka kamenih spomenika – Lapidarijum, koju čine eksponati iz antičkog doba od kojih su neki unikati kao naprimjer portret rimskog imperatora Domicijana iz I stoljeća naše ere, zatim kupasti nadgrobni spomenici – cipusi I šestostrani cipusi sa košarom iz II I II stoljeća, potom fragmenti starohrišćanske epohe IV I VIII stoljeća među kojima se ističe reljef Jagnjeta Božjeg izvađen sa fasade crkve sv. Mihaila, krstionica, propovjedaonica I slično.

Dio eksponata stilova romanike, gotike, renesanse I baroka od XII do XIV stoljeća izloženi su I na otvorenom prostoru, prolazu sa južne strane crkve I to kapitei stubova, dekorisani okviri vrata I prozora, grbovi kotorskih vlastelina među kojima se ističu grbovi porodica Drago, Vrakljen I Beskuća, zatim nadgrobne ploče sa natpisima I grbovima, čitavi ili fragmentovani natpisi, što se nadopunjuje nadgrobnim natpisima uklesanim u južni zid crkve svetog Mihaila sa gotičkim lukom prolaza palate kotorskog građanina Miha Spice iz XIV stoljeća.

Sadašnju postavku kotorskog Lapidarijuma osmislili su dipl. arch. Gojko Andrijašević i mr arch Jovica Martinović.

Zelena kornjača vraćena u more

0

 

Posebno interesantno danas je bilo na ribarskoj posti kod Instiuta za biologiju mora u Dobroti gdje je u more vraćena morska zelena kornjača, zaštićena vrsta, na čijem oklopu je instaliran satelitski odašiljač.

“Transmiter koji je stavljen na oklop kornjače omogućiće nam da kroz jednogodišnji monitoring ustanovimo pravce kretanja dvadeset pet jedinki kornjača u Jadranu kako bismo se što bolje upoznali sa životnim putem ovih zaštičenih životinja”, kazao je direktor Instituta za biologiju mora dr Mirko Đurović. Prethodno, gosti su obišli laboratorije i upoznali se sa istraživačkim radom Instituta.

Ovom zanimljivom događaju prisustvovali su ministarka nauke u Vladi Crne Gore prof. dr Sanja Vlahović, predstavnici italijanskog konzorcijuma za istraživanje mora i djeca iz kotorskih osnovnih i srednjih škola.

U sklopu „Otvorenih dana nauke 2014“ u Institutu za biologiju mora postavljena je izložba fotografija pod nazivom „Nove tehnologije u istraživanju mora“ a održana su i predavanja djeci kotorskih osnovnih škola o biodiverzitetu Jadranskog mora.

Kotor – „Otvoreni dani nauke 2014“

0

Na italijanskom istraživačkom brodu “Urania”, koji je danas uplovio u Kotor, prigodnom svečanošću obilježeni su „Otvoreni dani nauke 2014.“ koje je organizovalo Ministarstvo nauke Crne Gore sa svojim partnerima. Istraživački brod je po prvi puta otvorio svoja vrata za sve zainteresovane građane i turiste koji ga žele posjetiti.

Goste je pozdravila gradonačelnica Kotora Marija Ćatović koja se zahvalila partnerima iz Italije, predstavnicima Ministarstva nauke na čelu sa ministricom Sanjom Vlahović i svim partnerima koji su učestvovali u organizaciji Otvorenih dana nauke.

“Otvoreni Dani nauke su postali tradicija i predstavljaju snažan doprinos daljem učvršćivanju bilateralnih odnosa Crne Gore i Italije. Sve veće je interesovanje italijanskih partnera za ulaganje u Crnoj Gori  i interes za turističku i kulturnu saradnju”, kazao je Vojin Vlahović, ambasador Crne Gore u Italiji.

Gostima i novinarima na brodu “Urania” obratio se i direktor Instituta za pomorske nauke NCR Fabio Trincardi, koji je kazao da je more zajedničko, ali i briga za njegovu  zaštitu  i očuvenje biodiverziteta u moru. On je prredstavio Institut za pomorske nauke i njegovu djelatnost, brojne projekte i istakao uspješnu saradnju sa kotorskim Institutom za biologiju mora.

Instituta za pomorske nauke NCR iz Venecije ima tri istraživačka broda zahvaljujući kojima ostvaruju brojne rezultate na polju istraživanja cijelog Mediterana. Istraživačkim brodom „Urania“ izmjerena je dubina Boke Kotorske i mapirani izvori slatke vode u zalivu.

Na kotorskom Fakultetu za pomorstvo, uskoro će biti otvoren trening centar za obuku na „OSC OFF – SHORE” simulatoru što će doprinijeti kompetitivnosti studenata i njihovom lakšem zapošljavanju nakon studija, saopšteno je danas prilikom prezentacije simulatora na fakultetu.

„Zajednički projekat Univerziteta Crne Gore, Fakulteta za pomorstvo i Univerziteta iz Alesunda u Norveškoj, ukupne vrijednosti 1,5 miliona EUR , razvija se već godinu”, saopštio je dekan Fakulteta za pomorstvo Danilo Nikolić.

On je kazao da je „OSC OFF – SHORE” simulator najsavremeniji uređaj te vrste trenutno koji košta oko 900.000 EUR.

Dekan Nikolić je kazao da će Fakultet za pomorstvo iz Kotora u osposobljavanju pomoraca za specijalne operacije na naftnim platformamma, odnosno na brodovima koji dopremaju različitu opremu na njih, postati prepoznatljiv u inostranstvu.

„Jedna od aktivosti u okviru zajedničkog projekta sa Norvškom je povećanje kompetitivnosti pomoraca u Crnoj Gori. Obzirom da sada imamo sve neophodne simulatore i da će otvaranje trening centra sa Norveškom značiti da će norveški eksperit biti predavači i da će se izdavati norveški seritifikati to znači da će naši studenti lakše dolaziti do posla”, kazao je Nikolić.

Otvoreni dani nauke“ održavaju se u periodu od 22. do 26. septembra na nekoliko lokacija u Podgorici, Kotoru, Cetinju.

Pet zlatnih sidara

0

portoTivatski nautički centar i marina za mega jahte Porto Montenegro potvrdio je svoj visoki renome jer je britanska Yacht Harbour asocijacija (TYHA) nakon ljetos obavljene provjere, zvanično potvrdila da Porto Montenegro i dalje ispunjava uslove da nosi najprestižnije njihovo obilježje – status marine sa pet zlatnih sidara. Inspekcijski tim TYHA je ljetos kroz četiri segmenta ocjenjivanja kvaliteta usluge, raspoloživih kapaciteta i ljubaznosti osoblja, Porto Montenegru dao ukupnu ocjenu 98 od mogućih 100, pa će tivatska marina i u naredne tri godine nositi prestižnu oznaku “Pez zlatnih sidara”, a koju je prvi put dobila 2011.
Britanska Yacht Harbour Asocijacija osnovana je kako bi na najefikasniji mogući način podržala razvoj nautičke industrije u svjetu. Cilj te asocijacije je da nautičarima obezbijedi marine najvišeg kvaliteta, u kojima će se razvijati i sprovoditi najveći nivo usluge.
Nagrada “Zlatno sidro”, u svojoj osnovi je volonterski program fokusiran na usluge u marini, te na obezbjeđivanje kvalitetne usluge veza za svakog vlasnika broda.Nagrada je ustanovljena 1988 i temelji se na kodeksu Yacht Harbour Asocijacije – kodeksu koji je usmjeren na dizajn, izgradnju i operativnost marina. Praksa dodjeljivanja “Zlatnog sidra” podrazumijeva kategorizaciju od jednog do pet zlatnih sidara, pri čemu je pet zlatnih sidara nagrada najvišeg ranga, te obilježje izvanrednog uspijeha u svim segmentima rada marine, što je slučaj sa marinom Porto Montenegro. Pored nautčkog centra u Tivtu, na istočnoj obali Jadrana sa ovim statusom mogu se podičiti još samo marine Mandalina i Punat u Hrvatskoj.
TYHA je Porto Montenegru dodijelila i “ICOMIA Clean marina Award” nagradu kao potvrdu da tivatski nautički centar zadovoljava sve standard u upravjanju otpadom, opasnim materijama i u oblasti zaštite životne sredine koje propisuje Međunarodni savjet marinske industrije (ICOMIA).

“Damaco” pobjednik prve etape u korigiranom vremenu

0

ESIMIT EUROPA 2 juce u Porto Montenegru

Još će se dugo prepričavati prva etapa 2. Regate tisuću otoka koja je ponudila sve ono što duge navigacijske regate čine epskim. Uvjeti vjetra od potpune bonace na startu do nevera i udara preko 70 čvorova, dva slomljena jarbola, nekoliko potrganih jedara, ali što je najvažnije bez ozljeda jedriličara.

A počelo je kao da su se jedriličari pitali kako će uopće stići do cilja u Porto Montenegru. Start u Rijeci ponudio je dašak vjetra koji u šali jedriličari znaju reći da je zbog toga što zrak stoji, a zemlja se vrti oko svoje osi. Glavna ideja bila je svima kako napustiti Kvarner i domoći se povoljnog vjetra kod Krka i Raba. Prognoza je nudila jači vjetar u drugom dijelu kursa, ali i najavljivala upozorenje za udare bure i do 70 čvorova. Kako je vjetar jačao jedrilice su se našle u problemima. Dva trimarana Lazy i Silver Chiller ostalai su bez jarbola, srećom bez ozljeda članova posade, dok je Teuta s irskom posadom zbog zaplitanja spinakera oko pramčanog leta morala odustati i skloniti se u Rogoznicu. Pri jakim udarima bure i Jonathan RR sa slovenkom posadom se dva puta vezao u sigurnoj luci, ali je ipak nastavio i uspio završiti drugu etapu.

U borbi za vrh Esimit Europa 2 je očekivano, kao najbrža jedrilica ne regati, bio ispred svih što mu je omogućilo da cijeli kurs jedri ispred oluja i nevera, ali s nešto slabijim vjetrom te je liniju cilja ispred Porto Montenegra presjekao nakon 38:24:08 sati, pa će vjerojatno ponovno druge godine morati pokušati oboriti prošlogodišnji rekord mađarskog Wild Joea od 28:41:06 sati. Posade WIld Joa i Dubrovnika prošle su vjerojatno jednu od najtežih situacija u jedriličarskim karijerama. Obje su jedrilice pred sam kraj prve etape ušle u iznenadne nalete bure olujne snage. U vremenu od skoro 15 minuta posade nisu mogle kontrolirati jedrilicu a bura ih je nosila prema obali. Prisebnošću posade uz pravilno korištenje sigurnosne opreme koja je striktno bila pregledavana prije starta izbjegnute su ozljede posade, ali uz oštećenja jedara i opreme obje su jedrilice morale odustati od prve etape.

2014 09 Esimit Europa upravo stigla u Porto MontenegroGotovo sve jedrilice po povratku u marinu prepričavale su doživljaje burne noći, ali najviše razloga za slavlje ima posada Damaca s Berislavom Vranićem iz kostrenskog Galeba. Nakon 51: 02 : 05 sati pobijedili su po korigiranom vremenu s 2 minute i 11 sekundi prednosti ispred Cuba Libre s litavskom posadom te zaslužili čestitke svih sudionika regate. Na trećem mjestu je austrijska Hidra potpomognuta većinom hrvatskih članova posade. Posebnu nagradu zaslužio je jedini višetrupac koji je ostao u regati. Njemački High Q1 s kormilarom Hansom Nagelom sa svojim sinom u posadi prošao je sve nevere na kursu i jedrio sve do isteka vremenskog ograničenja od 72 sati nakon signala starta.

Mellor / Zoran Grubiša / PodUčkun.net