20.8 C
Kotor

Slušaj online radio

Stručnjaci “Navara” konstruisali naučno-istraživački brod za hidrografe i pomorske biologe

GEN1-1

Kompanija „Navar Incorporated“ iz Tivta razvila je na inicijativu Sektora za hidrografiju Zavoda za hidrmetorologiju i seizmologuju Crne Gore (SHO), projekat višenamjenskog manjeg naučno-istraživačkog broda koji bi, ukoliko se država opredijeli da srdestvima iz IPA fondova uđe u njegovu realizacju, bio izgrađen u Tivtu za potrebe SHO i Insitituta za biologiju mora iz Kotora (IBMK).

Brod dužine 15 metara i deplasmana 22 tone konstruisali su inženjeri brodogradnje i vlasnici „Navara“, Božo i Antonio Zgradić i njihov kolega Miroslav Orlov, na osnovu zahtjeva potencijalnih naručilaca iz SHO i IBMK.

„Navar 50“ kako je zvanična oznaka ovog modela je stakloplastični brod poludeplasmanske forme trupa, pogonjen sa dva dizel-motora snage po 480 konja, a sa kojima postiže maksimalnu brzinu od 18 čvorova.  Brod je namijenjen za naučno-istraživačke misije u obalnim vodama i na otvorenom moru, prikupljanje bioloških, fizičko-hemijskih, okeanografskih i hidrografskih podataka, kao i podršku prilikom operacija saniranja zagaženje mora, odnosno operacija traganja i spašavanja na otvorenom moru.

„Navar 50“ ima tzv. A- frame hidrauličnu samaricu na krmi preko koje u more spušta i podiže raznu istraživačku opremu poput tegljenih sonara,  raznih sondi ili daljinski upravljanih ronilica, na palubi ima još jednu manju hidraulilnu dizalicu i vitla za rad sa opremom i alatima. Pored smještajnih prostorija (dvije kabine sa 4 ležaja), toaleta i kuhinje, brod ima otvorenu i zatvorenu kormilarnicu, salon, kao i tzv.mokru laboratoriju za potrebe istraživača sa adekvatnim skladištem za prikupljene uzroke i dodatnom specijalnom opremom u brodskoj kuhinji. Za jednodnevno krstarenje brod može primiti do 10 odoba, dok više dana na njemu mogu boraviti tri osobe. Posjeduje dva tanka za grovo ukupnog kapacuiteta 2.600 litara i tank od 215 litara pitke vode, potpuno je klimatizovan, a zbog specifilne namjene u kojoj će se koristiti, biće opremljen i posebnim žiroskopskim stabilizatorom „Seakeeper“ koji značajno umanjuje valjanje i posrtanje broda na valovima. Predviženo je da „navar 50“ bude opremljen modernom sigurnosnom, navigacionom, i komunikacionom elektronskom opremom, kao i hardverom za naknadnu dodatnu  ugradnju specifične naučno-istraživačke  opreme, a na sebi će nositi i tender – gumenjak dužine 3,2 metra sa vanbrodskim  motorom.

Navar / foto Boka News

Pedračunska vrijednost ovog broda je nešto manje od 1,5 miliona eura, a bio bi nabavlljen sredstvima koje Crna Gora do kraja naredne godine treba da  dobije iz evropskih fondova preko jednog od IPA projekata koje je vodilo dosadašnje Ministarstvo održivog razvoja i turizma.

Inače, kompanija „Navar“ koja u Bonićima kod Tivta posjeduje najopremljenije remontno brodogradilište i servisni centar za jahte i manje brodove u Crnej Gori, bavi se i proizvodnjom novih plovila od stakloplastike i aluminijuma. Pored ostaloga „Navar“ je u proteklih petnaestak godina već izgradio više radnih i specijalnih plovila za crnogorske državne službe ili kompanije loje se bave pružanjem nautičkih usluga, poput policijskih patrolnih čamaca, pilotskih čamaca, vatrogasnog broda i specijalnog brzog plovila za traganje i spašavanje na moru.

Izvor:S.L.

Najčitanije