Gotovo dvije trećine, odnosno 59.1 odsto građana Herceg Novog je u potpunosti ili donekle zadovoljno kulturnom ponudom grada, pokazalo je istraživanje kulturnih potreba i praksi koje je sprovela agencija ″DeFacto″ u saradnji sa opštinskim Sekretarijatom za kulturu i obrazovanje, a predstavljeno je danas u velikoj sali Opštine.
Kvantitativno istraživanje sprovedeno je tokom septembra i oktobra ove godine na uzorku od 809 ispitanika sa prebivalištem u opštini Herceg Novi, tehnikom intervjuisanja putem telefona.
Istraživanje je urađeno sa ciljem da prikaže sliku kulturnih praksi i potreba građanki i građana Herceg Novog. Ovi podaci će biti osnov za izradu Strategije razvoja kulture grada, pokretanje novih programa i donošenje odluke o tome koje i kakve programe lokalna uprava treba finansijski i organizaciono da podrži, istakla je sekretarka za kulturu i obrazovanje, Ana Zambelić Pištalo. Ona je napomenula da je ovo prvi put da se na ovakav način obrađuju podaci od interesa za upravljanje u oblasti kulture.
″Rezultati će biti naknadno stručno obrađeni kako bismo dobili jasnu sliku u kom smjeru Opština Herceg Novi treba da vodi kulturnu politiku. Istraživanje je imalo cilj da dobijemo relevantan uzorak kada su u pitanju prakse i potrebe stanovnika našeg grada. Za dalju analizu tražićemo i povratne informacije od svih aktera u kulturi, formalnih i neformalnih″, kazala je Zambelić Pištalo.
Ona je najavila da će krajem ovog mjeseca, počevši od 22. decembra u okviru projekta ″Reload″ biti sprovedeno istraživanje potreba mladih, te će i tim podacima biti dopunjena slika o tome u kojem smjeru treba dalje djelovati.
″Kad sve to objedinimo imaćemo polaznu osnovu za izradu održive Strategije razvoja kulture našeg grada″, objasnila je Zambelić Pištalo.
Ona se zahvalila svim građanima koji su izdvojili vrijeme da učestvuju u anketi, kao i stručnim saradnicima koji su pomogli u kreiranju upitnika: profesorici sociologije na Filozofskom fakultetu u Beogradu, Veri Backović i profesoru Fakulteta dramskih umjetnosti sa Cetinja, dr Vuku Vukoviću.
″Generalni presjek je da su u načelu građani Herceg Novog zadovoljni kulturnom ponudom. Normalno, vide i određene nedostatke, finansijske i one uzrokovane pandemijom, ali u načelu je njihova percepcija povoljna″, kazao je Stevan Kandić iz agencije ″DeFacto″.
Objasnio je da je upitnik obuhvatio tri cjeline: kulturne prakse i percepcije prije pandemije, za vrijeme pandemije prošle i ove godine, kao i opšti podaci o navikama i korišćenju slobodnog vremena.
Na pitanje da li se kulturna ponuda Herceg Novog u protekle četiri godine poboljšala, pogoršala ili ostala ista, nešto više od dvije petine ispitanika smatra da je kulturna ponuda ostala na istom nivo, a 36.2% ispitanika smatra da je ponuda bolja ili mnogo bolja.
Najposjećenija manifestacija je Praznik mimoze, koji je prije pandemije gotovo pola ispitanika posjetilo svake godine više puta, a preko 75 odsto ispitanika svake godine bar po jednom. Na drugom mjestu po posjećenosti je Hercegnovski filmski festival, a na trećem Trg od knjige. Dobro posjećeni su i koncerti Gradske muzike Herceg Novi i Mjesne muzike Đenović.
Ispitanici su prepoznali da je Kuća nobelovca Iva Andrića pozitivno doprinijela ponudi grada, te je i dobila bolju ocjenu rada u odnosu na ostale ustanove kulture.
″Interesantan pokazatelj odnosi se na izgradnju spomenika na teritoriji grada zaslužnim pojedincima ovog podneblja. Kao istraživačima koji nemaju često priliku da se bave Herceg Novim, taj aspekt nam je bio zanimljiv jer smo čuli dosta lokalnih imena i znamenitih ličnosti od značaja za istoriju grada i Crne Gore″, rekao je Kandić.
Kao najveće izazove i probleme za kulturu u Herceg Novom u ovom trenutku ispitanici su naveli pandemiju virusa korona, nedostatak sadržaja, finansiranje i nedovoljnu osviješćenost ljudi za kulturne sadržaje.
Ispitanici su naveli da kulturnoj ponudi Herceg Novog najviše nedostaju: koncerti kvalitetnije muzike (26.6 odsto), pozorišne predstave (9.1 odsto), bioskop i filmske premijere (5.1 odsto).
Na pitanje koliko novca mjesečno na nivou domaćinstva izdvajate za kulturne sadržaje prosječan odgovor u distribuciji rezultata je 24.23 eura.
Kada je u pitanju muzički ukus, najveći broj ispitanika, njih 28.6 odsto sluša domaći pop, na drugom mjestu je folk/narodna koju sluša 20.6 odsto, na trećem je 13 odsto onih koji kažu da slušaju sve, a na četvrtom domaći rok koji sluša 10,2 odsto ispitanika.
Kućnu biblioteku sadržaja do 100 knjiga posjeduje 46 odsto ispitanika, a sa 100 do 400 knjiga njih 26.1 odsto. Podaci pokazuju da što su obrazovni nivo ispitanika i primanja domaćinstva viši, to ispitanici imaju veću kućnu biblioteku.
Na otvoreno pitanje šta preporučuju gostima Herceg Novog da obiđu najveći broj ispitanika je naveo Stari grad, 20.1 odsto i tvrđave, 17.2 odsto.
Anketa je bila prilika i da ispitanici ocijene jedan novi predlog u ponudi – besplatne turističke ture koje bi vodili studenti na volonterskoj osnovi ili uz finansijku pomoć Opštine, dok bi glavni dio njihove “zarade” predstavljao bakšiš. Ovakva praksa već postoji u mnogim evropskim gradovima, a podaci pokazuju da bi bila dobrodošla i u Herceg Novom – 90,8 odsto ispitanika smatra da bi to bila dobra dopuna kulturnoj ponudi.
U dijelu koji se odnosi na informisanje o kulturnoj ponudi, 62 odsto ispitanika je donekle ili u potpunosti informisano. Najčešći izvori informisanja su: online portali, lična poznanstva, TV i radio stanice, kao i zvanična fejsbuk strana i portal Opštine Herceg Novi.
Dio upitnika ticao se načina na koji građani Novog provode slobodno vrijeme, imajući u vidu da je upravo taj aspekt od izuzetnog značaja za kreiranje programa kojima treba dopuniti kulturnu ponudu.