13.2 C
Kotor

Slušaj online radio

Aerodrom siguran, ACG i ACV preduzimaju neophodne mjere

Sporne pukotine na pisti tivatskog aerodroma -foto privatna arhiva

Inspekcija sigurnosti vazdušne plovidbe Agencije za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore (ACV) smatra da oštećenja na poletno-sletmoj stazi Aerodroma u Tivtu nisu takvog karaktera da bi nametala ograničaavanje ili zabranu upotrebe te vazdušne luke, jer operater, preduzeće Aerodromi Crne Gore i sama ACV preduzimeju kontinuirane mjere kako bi se taj problem ublažio i ne bi ugrozila sigurnost obavljanja vazdušnih operacija u Tivtu.

Poizilazi to iz zapisnika o izvršenom inspekcijskom pregledu koji je ACV obavila na Aerodromu Tivat 25.aprila, a u koji smo imali na uvid.

Kao što smo već objavili, isnpektor Milan Kuč, mjerenjem je utvrdio da „ne postoji značajno unapređenje dimenzija nepravilnosti u smislu progresije urušavanja asfaltnog zastora, već samo povećanje dužina nepravilknosti zbog odvaljivanja/odljepljivanja nestabilnih djelova zaptivnih fuga“. Kuč je pritom naveo da se takvo povećanje dužina nepravilnosti „neće uzimati u obzir jer je kroz metode održavanja asfaltnog zastora poletno-sletne staze,definisano uklanjanje nestabilnih zaptivnih fuga sa operativnih površina aerodroma, zbog statusa FOD“.

FOD (foreign object damage) status imaju svi strani objekti (otpaci ili slično) na pisti koji bi mogli nanijeti štetu vazduhoplovu koji slijeće ili polijeće sa te piste, pa se u njih ubrajaju i nestabilni djelovi bitumenskih zaptivki koje je Aerodrom Tivat već propisno i uklonio iz pukotina na asfaltnom zastoru.

ACV je pukotine na dijelu habajućeg asfaltnog zastora poletno-sletne staze Aerodroma Tivat evidentirala prilikom kontrole te vazdušne luke u aprilu prošle godine. Tada je konstatovano da je riječ o „nepravilnostima koje mogu direktno uticati na sigurno slijetanje vazduhoplova i njegovo manevrisanje“ po pisti aerodroma u Tivtu“, i da ih treba sanirati u što kraćem roku, ali i naglašeno da tadašnje stanje evidentiranih oštećenja „nije još uvijek alarmantno“, te da se tek ukoliko se ona prošire, „mogu predstavljati opasnost za pucanje pneumatika i moguće izlijetanje vazduhoplova sa poletno-sletne staze“. Građanski pokret URA koji je došao do tog zapisnika o inspekcijskoj kontroli Aerodroma Tivat iz aprila prošle godine, ovo je protumačio kao „direktno ugrožavanje bezbjednosti vazdušnog saobraćaja“ (iako je riječ o sigurnosti, a ne bezbjednosti) od strane rukovodstva ACG zbog čega su iz te partije najavili podizanje krivičnih prijava protiv direktora ACG Danila Orlandiča i direktora Aerodroma Tivat Radeta Marića. Iz GP URA poručili su da su „zabrinuti za bezbjednost i živote putnika i zaposlenih na Aerodromu Tivat” i izrazili svoje uvjerenje da je sigurnost letjenja iz te vazdušne luke dovedena u pitanje zbog oštećenja na pisti koju je od momenta kada su ona evidntirana prople godine do danas, bez i najmanheg incidenta, koristilo preko 6.000 aviona četrdesetak aviokompanija iz cijelog svijeta. ACV ni jednog trentka nije potvrdila tvrdnje URA o navodno ugroženoj sigurnosti obavljanja aviosaobraćaja u Tivtu, dok je Orlandić najavio da će zbog takvih javnih tvrdnji, ACG tužiti funkcionere URA koji su ih javno iznosili.

Iz najnovijeg inspekcijsklog zapisnika koji je ACV sačinila 25.aprila, jasno je da sigurnost letjenja na Aerodromu Tivat, uprkos postojanju određenih nepravilnosti na pisti koje nisu u skladu sa tačkom 2.8.1 Priloga 2 „Pravilnika o standarima i kriterijumima za nespetanu upotrebu operativnih površina, objekata, uređaja i opremena aerodromu“, ipak nije dovedena u pitanje.

„Inspektor za vazdušni saobraćaj je uzeo u obzor činjenice prikupljene na licu mjesta i utvrdio da se još nisu stekli uslovi za izricanje ograničenja i zabrana u skladu sa članom 158 Zakona o vazdušnom saobraćaju, zbog postojanja mitigacionih (ublažavajućih) mjera preduzetih od strane Aerodroma Crne Gore i Agencije za civilno vazduhoplovstvo, tako da će inspektor za vazdušni saobraćaj u cilju obezbjeđivanja sigurnosti vazdušnog saobraćaja, nastaviti postupanje u skladu sa članom 56 Zakona o inspekcijsom nadzoru.“- stoji u zapisniku sa najnovije kontrole Aerodroma Tivat od strane vrhovne vazduhoplovne vlasti u državi – Agencije za civilno vazduhoplovstvo.

Član 158 Zakona o vazduopnom saobraćaju inače, propsisje da „ako inspektor utvrdi da stanje operativnih površina, objekata, sredstava i opreme na aerodromu i pružanje aerodromskih usluga ograničava upotrebu aerodroma, u odnosu na klasu, grupu i kategoriju aerodroma, kategoriju i vrstu vazduhoplova i vrstu letenja, narediće da se ograniči upotreba aerodroma, u skladu sa postojećim uslovima, kao i da se korisnici aerodroma obavijeste o tome.”

Izvor:S.L

Najčitanije