Avio-povezanost jedan je od preduslova za uspješnu turističku sezonu, a iz Aerodroma Crne Gore najavljuju povratak niskobudžetnih avio-kompanija od maja, kao i otvaranje novih linija u sezoni. Naši sagovornici, ipak, smatraju da bi avio-povezanost mogla biti bolja, naročito ako se uzme u obzir primjer susjedne Tirane.
Iako smo ukidanjem linija nisko budžetnih kompanija “Wizz air” i “Rayan air”, krajem oktobra izgubili avio-vezu s mnogim evropskim destinacijama, iz uprave Aerodroma stižu dobre vijesti – najavljuju njihov povratak od maja.
Eldin Dobardžić, predsjednik Borda direktora Aerodroma ističe da se vraćaju manje više sve linije koje su bile i tokom prethodne IATA sezone.
“Već smo od Rayan aira dobili potvrde da će se vratiti Zagreb, Mančester, Brisel, vraća se Beč sa Wizz airom, vraća se London, vraća se Dortmund. Još uvijek nemamo potvrdu za Barselonu”, kaže Dobardžić.
A za Barselonu se pregovara sa španskim prevoznikom Vuelingom, za letove iz Tivta. No, dok se ovi prevoznici ne vrate i dogovore nove linije naša trenutna avio-povezanost je loša, smatra turizmolog Petar Golubović.
“Značajno loša i nedovoljno dobro razvijena avio-povezanost Crne Gore kao turističke destinacije koja je dominantno avio-destinacija. Svega sjutrašnjih 14 dolazaka na podgorički aerodrom u poređenju sa 70 dolazaka na aerodrom u Tirani nam govori da tu itekako ima prostora za bolje povezivanje Crne Gore”, smatra Golubović.
Dobardžić naglašava da se mi, nažalost, ne možemo porediti sa Tiranom.
“To je komercijalna politika koju ona vodi, koja je negdje imala interesa da dovede te lou kost kompanije. Druga stvar je da Albanija ima mnogo veću dijasporu koja je vezana za svoju zemlju i koja je posjećuje i tokom zimske sezone”, kaže Dobardžić.
A od avio-povezanosti umnogome zavisi i sezona na koju se dominatno oslanja prihodna strana državnog budžeta, pa su linije više od potrebe za putovanjem.
“I te kako je značajno, ukoliko uzmemo u obzir turiste koji samostalno organizuju svoje putovanje, prvo što gledaju je koje su to destinacije gdje oni imaju jeftin prevoz, da što lakše dođu i najjeftinije. Ti turisti koje dolaze ne dolaze sopstvenim vozilima, čime ne opterećuju saobraćajnu infrastrukturu”, kaže Golubović.
Dobardžić, ipak, smatra da je naša avio-povezanost dobra, te da je uspjeh što smo se i tokom zimske sezone povezali sa dva turska grada – Ankarom i Izmirom, a najavljuju i nove destinacije za ljetnju.
“Nove su Minhen, tu nas povezuje naša nacionalna avio-kompanija Air Montenegro, Paradubice iz Češke, Košice iz Slovačke i Varšava, drugi aerodrom pored Frederika Šopena, znači nekih novih deset destinacija koje su nam u najavi. Da li će se broj povećavati još uvijek ne znamo, jer nijesmo došli do ljetnje sezone”, kaže Dobardžić.
Golubović smatra da bi se trebalo povezati i sa zemljama Skandinavije, prije svega Norveškom. A da li će se i broj turista povećati s rastom avio-linija, znaćemo u novembru, kada obično sabiramo cifre i svodimo račune sezone.