15 C
Kotor

Slušaj online radio

Ministarstvo kapitalnih investicija uporno odbija potpisivanje Nacionalnog kolektivnog ugovora za pomorce

Pomorci – foto shutterstock

Ispred Međunarodne federacije transportnih radnika (ITF), demokratske globalne sindikalne federacije sa 670 udruženih sindikata u 150 zemalja i koja predstavlja 18 miliona radnika širom sveta, premijeru Crne Gore Dritanu Abazoviću i ministru Ibrahimoviću, pismom se obratila Jacqueline Smith ITF pomorski koordinator.

Članica ITF-a, Samostalni sindikat radnika u pomorskom brodarstvu i transportu Crne Gore (SSRPBT CG), pokrenuo je postupak kolektivnog pregovaranja sa Unijom poslodavaca Crne Gore za Nacionalni kolektivni ugovor Crne Gore za pomorce koji utvrđuje minimalne uslove rada i života na brodu koji važe za pomorce koji služe na brodovima crnogorske državne pripadnosti.

Zakon o radu Crne Gore zahteva tripartitne pregovore u kojima je Vlada Crne Gore jedna od ugovornih strana za zaključivanje Nacionalnog kolektivnog ugovora za pomorce.

Obavešteni smo od strane predsednika SSRPBT CG, gospodina Agima Mile, da:

  1. Je održan sastanak 9. maja 2022. godine na kojem je Tanja Janović, direktorica Direktorata za pomorski saobraćaj i unutrašnju plovidbu u Ministarstvu kapitalnih investicija, izjavila da ne postoje uslovi za otpočinjanje pregovora o Nacionalnom kolektivnom ugovoru za pomorce;
  2. U e-mail komunikaciji koja je usledila nakon sastanka, predstavnik Ministarstva za kapitalne investicije je ponovio razloge zbog kojih smatraju da pregovori ne mogu da počnu;
  3. Gospodin Mila je odgovorio sa obrazloženjem zašto je stav Ministarstva za kapitalne investicije neodrživ; i
  4. Ministarstvo kapitalnih investicija uporno odbija da dalje komentariše stav Ministarstva, tvrdnje SSRPBT CG i predlog SSRPBT CG za otpočinjanje pregovora.

Nakon brižljive analize izveštaja dobijenog od SSRPBT CG, ITF nalazi da su pregovori u vezi Nacionalnog kolektivnog ugovora za pomorce neopravdano blokirani, te da navedeni razlozi (slični razlozima navedenim u prethodnim pitanjima) nisu u vezi sa pitanjima koja su predmet Nacionalnog kolektivnog ugovora za pomorce. Predsednik SSRPBT CG je, zapravo, dao jasne i valjane razloge za početak pregovora.

Imajući u vidu da Crna Gora ima dugu pomorsku tradiciju, ITF je šokiran beskompromisnim stavom direktorice Direktorata za pomorski saobraćaj i unutrašnju plovidbu u Ministarstvu kapitalnih investicija.

Kolektivno pregovaranje je pravo predviđeno Konvencijom Međunarodne organizacije rada br. 98 o pravu na organizovanje i kolektivno pregovaranje, koju je Crna Gora ratifikovala 3. juna 2006. godine. Stoga je uslov crnogorskog zakona da se dozvoli kolektivno pregovaranje. Kada direktorica u Ministarstvu koje predstavlja Vladu Crne Gore odbije da ispuni propisane obaveze u vezi kolektivnog pregovaranja, Vlada Crne Gore čini nepoštenu praksu iz oblasti rada koja je potpuno neprihvatljiva. Ovakvo ponašanje utiče na međunarodni ugled Crne Gore, kao i na odnose između crnogorskih brodara i zakupaca njihovih brodova.

ITF je usvojio politiku shodno kojoj brodovi nacionalne državne pripadnosti moraju imati posadu nacionalnih pomoraca koji su pokriveni nacionalnim kolektivnim ugovorom o kojem pregovaraju nacionalni sindikati. U ovom slučaju, nacionalni sindikat je SSRPBT CG.

ITF apeluje na Vladu Crne Gore da postupi sa oprezom po ovom pitanju i usvoji, bez odlaganja, neophodne mere koje će dovesti do početka pregovora i zaključenja Nacionalnog kolektivnog ugovora za pomorce. ITF daje punu podršku SSRPBT CG u njihovom nastojanju da potpišu Nacionalni kolektivni ugovor za pomorce i nastaviće da pažljivo prati tok postupka, u nadi da će Vlada Crne Gore preduzeti odgovarajuće mere i radnje u skladu sa tim, stoji u pismu Jacqueline Smith.

Najčitanije