Sve oči uprte u Agenciju za zaštitu konkurencije

5
Animacija kompleksa Boka Place

Opština Tivat nije (još) naplatila naknadu za komunalno opremanje građevinskog zemljišta investotoru, kompaniji Adriatic Marinas- Porto Montenegro iz Tivta za novi luksuzni kompleks od šest velikih stameno.poslovnih zgrada nazvan Boka Place, a koji se gradi u sjevernom dijelu kompleksa Portro Montenegro.

Novi kompleks zauzimaće površinu od oko 18.000 kvadrata pod objektima i imaće ukupno oko 75.000 kvadrata stambenog i poslovnog prostora raspoređenih u šest velikih stambeno-poslovnih zgrada, a vrijedan je blizu 80 miliona eura. Ipak, do sada investitor – firma Adriatic Marinas za gradnju Boka Placea nije uplatila ni centa na ime komunalija u budžet grada Tivta, a što je sve posljedica kontroverznog postupka bivše gradske DPS-SD-HGI vlasti koja je toj kompaniji prije dvije ipo godine, oprostila već tada nastali dug od 5,6 miliona eura za komunalije za dio do tada izgrađenih novih luksuznih objekata u Porto Montenegru.

Adriatic Marinas je tada pozivajući se na član 18C ugoviora o prodaji nekadašnjeg tivatskog vojnog brodogradilišta Arsenal osnivaču Porto ;Montenegra, pokojnom kanadskom biznismenu Piteru Manku a koji nsu on i tadašnji premijer Milo Đukanović (DPS) potpisali u novembru 2006., tražio da im se otpišu obaveze za komunalije. Pritiom su se pozvali na tri osnova koja nisu imala uporište ni u tada, ni u sada važečim zakonima u Crnoj Gori – površinu objekata u Arsenalu koji su postojali prije 1945.godine, troškove ekološke sanacije lokacije i troškove rušenja starih objekata vojnog brodogradilišta.

Iako za takvo nešto nije bilo nikakvog zakonskog osnova, podstaknuti stalnim pozivima od strane bivšeg premijera Duška Markovića (DPS)i lidera te partije i predsjednka države Mila Đukanovila da se to mora uraditi, odbornici DPS u tivatskom parlamentu su januara 2018. izglasali odluku da se sa Porto Montenegrom potpiše ugovor kojim Opština toj firmi praktično poklanja 5,6 miliona erura novca koji se trebao sliti u gradski budžet. Tadašnja gradonačelnica dr Ssnežana Matijević (DPS) je sumnjajući da je to nelegalan posao, odbila da potpiše takav ugovor zbog čega je u ljeto 2018. pod pritiskom svije partije motrala podnijeti ostavku na mjesto predsjednice Opštine, pa je njen nasljednik na toj funkciji dr Siniša Kusovac (DPS) odmah nakon toga u ime Opštine Tivat,  i parafirao sporni ugovor.

Pod pritiskom Delegacije Evriopske unije u Crnoj Gori koja je tada već duže od godinu tražila njeno izjašnjenje povodom ovog kontroverznog posla sa državnim novcem, Agencija za zaštitu konkurencije (AZZK) je 21.okrobra 2019. pokrenula „ispitni postupak utvrđivanja usklađenosti državne pomoći dodijeljenje preduzeću Adriatic Marinas doo Tivat sa Zakonom o kontroli državne pomoći“. Taj postupak ni do danas nije završen, iako su svi zakonom predviđeni riokovi za izašnjavanje AZZK probijeni. Od ishoda tog postupka zavisi da li će i kada Opština Tivat ipak naplatiti „oproštenih“ 5.6 miliona eura komunalija dospjelih do 2018., kao i nove milionske iznose te dadžbine za aktuelnu izgradnju Boka Place-a.

Boka Place krilo Porto Montenegra

„Pred Agencijom za zaštitu konkurencije već dvije godine vodi se postupak za utvrđivanje zakonitosti opraštanja duga za komunalije Porto Montenegru. Agencija koja je pri Ministarstvu finansija, iz različitih razloga, što opravdanih, što neopravdanih, do sada je odlagala ročišta. Opština Tivat ne posjeduje podatak kada će ovaj proces biti nastavljen, budući da novo ročište nije zakazano. Od ishoda ovog postupka zavise dalji pregovori sa Porto Montenegrom oko svih otvorenih pitanja.”- potvrdili su “Vijestima” u vrhu aktiuelne lokalne uprave Tivta koju lčni kolalcija građanskih listi Narod Pobjeđuje, Bokeški Forum i “Goran Bošović-časno i odgovorno za bolji Tivat”.

Iz lokalne uprave ističu da ovakvo postupanje bivše opštinske i državne vlasti prema Adriatic Marinasu, može kreirati problem u odnosu aktuelnih lokalnih i državnih vlasti sa svima drugima velikim investitorima pristnima u Tivtu i Crnoj Gori.

“Opština Tivat cijeni i prepoznaje doprinos Porto Montenegra u unapređenju turističkog i uopšte privrednog ambijenta Tivta i Crne Gore. Međutim važno je da lokalna uprava definiše odnose sa investitorima u Tivtu na način da će ista pravila važiti za sve. U prethodnom periodu investitori su kada im je to odgovaralo direktno pregovarali sa Vladom Crne Gore, zaobilazivši Opštinu i aktuelno stanje direktna je posljedica toga. Ovakav se odnos mora promjeniti za dobro grada, građana i samih investitora.”- poručili su iz vrha aktuelne opštinske uprave Tivta.

Zanimljivo je da je prema aktulenoj Državnoj studiji lokacije Arsenal iz 2019. po kojoj se gradi Porto Montenegro, a koju je pripremila ista ona Vlada premijera Markovića što je kasnije insistirala da Opština Tivat odustane od naplate komunalija Adriatic Marinasu, predviđeno da ta kompanija lokalnoj upravi Tivta za izgradnju svih sadržaja planiranih u tom nautičko-turističkom kompleksu, plati ukupno čak 47.358.239 eura komunalija, te da pritom još sama iz svojih izvora, investira još dodatnih 20,46 miliona eura u izgradnju nove saobraćajne, hidrotehničke, elektro i telekomunikacione infrastrukture na toj lokaciji.

Luštica Bay: Evropsko prvenstvo u jedrenju za olimpijsku klasu ILCA, od 9. do 16. juna

Jedrenje

Luštica Bay i zvanično postaje novo stjecište jedriličara – po prvi put u Crnoj Gori okupljaju se najbolji evropski takmičari u ovom prestižnom sportu, djevojke i mladići do 21 godine starosti koji se takmiče u olimpijskoj klasi ILCA. Evropsko prvenstvo će se održati od 9. do 16. juna, a ljubitelji jedrilica će imati priliku da uživaju u bravurama mladih morskih vukova na talasima Jadrana, u prelijepom akvatorijumu zaliva Trašte, kao i u neodoljivom ambijentu naselja Luštica Bay.

U partnerstvu sa Jedriličarskim klubom „Delfin” (JK Delfin) iz Tivta i EurILCA (evropski ogranak Međunarodne asocijacije klase ILCA), nova Marina Luštica Bay ugostiće brojne takmičare i posjetioce koji će tokom osam dana kvalifikacija i finalnih trka uživati u prirodnim ljepotama Boke Kotorske i raznovrsnim sadržajima integrisanog naselja Luštica Bay.

„Podrška Luštice Bay mladim entuzijastima jedriličarima JK Delfin traje već nekoliko godina, a do sada je održano više regata koje su doprinijele afirmaciji jedrenja u Crnoj Gori. Na taj način se postepeno ostvaruje i naša zajednička vizija izgradnje Tivta kao prepoznatljive destinacije za evropske i svjetske nautičare i takmičenja. Činjenica da smo preuzeli organizaciju Evropskog prvenstva za mlade jedriličare u olimpijskoj klasi ILCA u godini koju i dalje karakterišu neizvjesnosti u pogledu globalnog razvoja turizma, najbolji je dokaz da smo uspjeli da pozicioniramo Lušticu Bay  kao nezaobilaznu destinaciju na jedriličarskoj mapi“, saopštio je u ime Luštice Development, Filip Džons (Philip Jones), direktor Orascom Marina Management.

Lustica Bay

Na Evropskom prvenstvu se očekuje učešće više od 180 jedriličara iz 40 zemalja, koji će odmjeravati snage u susret kvalifikacijama za Olimpijske igre 2024. godine. Takmičari i takmičarke od 17 do 20 godina starosti biće akteri ovog događaja – takmičenje ILCA6 se održava za žene, a ILCA7 za muškarce do navršene 21 godine.

Registracija takmičara se odvija 9. i 10. juna. Kvalifikacije traju tri dana, od 11. do 13. juna, a zatim slijede tri dana finalnih nadmetanja, od 14. do 16. juna. Kulminacija prvenstva je ceremonija dodjele nagrada pobjednicima koja će se održati završnog dana prvenstva. U žiriju su renomirani međunarodni nautičari. Tokom prvenstva će biti sprovedene sve mjere predostrožnosti u skladu sa epidemiološkom situacijom.

Prethodno ée, od 4-6 juna, u Luštici Bay biti održano Otvoreno prvenstvo Crne Gore za klasu ILCA što će dio učesnika Evropskog prvenstva iskoristiti kao test.

JK Delfin

Luštica Bay pruža takmičarima, gostima i posjetiocima jedriličarskih takmičenja izuzetan ugođaj, istinsko zadovoljstvo za sva čula, i niz sadržaja i kreativno osmišljenih manifestacija u kojima će se relaksirati prateći trke sa kopna. Nakon uzbudljivih takmičenja, mogu se gustirati najfiniji gastronomski specijaliteti u brojnim barovima i restoranima pored obale mora, ili se prošetati naseljem uz posjetu odabranim buticima i trgovinama. Opuštanje na prelijepim plažama duž sedam kilometara obale, u zaleđu bujnog zelenila, obećava nezaboravno iskustvo.

Pored prirodnih ljepota, Luštica Bay nudi izazov i avanturu, te se ljubitelji nautičkih sportova i adrenalinskih užitaka mogu oprobati i u dinamičnim vodenim sportovima poput ronjenja, jet-skija, veslanja, jedrenja i vožnje kajaka, ili aktivnostima poput istraživanja pješačkih staza, planinarenja i vožnje biciklom unutar mreže uređenih prirodnih staza. Luštica Bay se nalazi u neposrednoj blizini rezervata prirode Solila u Tivtu, koji je prošle godine neprofitna organizacija Green Destinations proglasila jednom od najboljih održivih destinacija na svijetu. Uzbuđenja tokom Evropskog jedriličarskog prvenstva su zagarantovana, kako na moru tako i na kopnu.

IJZ: Preminule četiri osobe, 75 novoinficiranih, Tivat 3

0
Tivat – Covid – foto Boka News

U Crnoj Gori su, od posljednjeg presjeka, od posljedica korona virusa preminule četiri osobe, dok su registrovana još 75 novopozitivna slučaja, saopšteno je iz Instituta za javno zdravlje (IJZ).

“Laboratorije Instituta za javno zdravlje Crne Gore, druge javne i privatne laboratorije koje se bave dijagnostikom infekcije novog koronavirusa su tokom jučerašnjeg dana (petak, 14. maj 2021. godine) završile analizu i Institutu dostavile rezultate za 1430 uzoraka na novi koronavirus”, navode iz IJZ.

Novozaraženi su registrovani u sljedećim opštinama:

Opština Oboljeli
Podgorica 21
Bijelo Polje 13
Nikšić 7
Pljevlja 7
Rožaje 5
Berane 4
Ulcinj 4
Budva 3
Tivat 3
Bar 2
Tuzi 2
Petnjica 1
Kolašin 1
Gusinje 1
Žabljak 1
Ukupno 75

Preminuli pacijenate bili su iz Podgorice (1), Bara (1), Berana (1) i Žabljaka (1), od kojih je najmlađi imao 62, a najstariji 84 godine.

Ukupan broj preminulih povezanih sa Kovid-19 infekcijom u Crnoj Gori od početka pandemije je 1.560.

Do 15:00 časova prijavljen je oporavak kod 125 pacijenata.

“Uzimajući u obzir sve novootkrivene slučajeve kao i broj oporavljenih, ukupan broj trenutno aktivnih slučajeva Kovid-19 u Crnoj Gori iznosi 1.421. Od početka epidemijskih dešavanja (mart 2020. godine) ukupan broj registrovanih slučajeva infekcije novim korona virusom u Crnoj Gori je 98.778”, piše u saopštenju.

Trenutno aktivni slučajevi po opštinama prikazani su narednoj tabeli, raspoređeni prema opadajućem redoslijedu:

Opština Trenutno aktivni slučajevi
Podgorica 485
Nikšić 152
Pljevlja 150
Rožaje 97
Bijelo Polje 95
Berane 73
Ulcinj 58
Bar 51
Mojkovac 41
Herceg Novi 39
Danilovgrad 27
Tuzi 24
Budva 23
Kotor 21
Tivat 19
Andrijevica 19
Cetinje 13
Petnjica 12
Kolašin 9
Žabljak 4
Plav 4
Plužine 2
Gusinje 2
Šavnik 1
Crna Gora 1421

Na aerodrom Tivat sletio prvi avion Luxair-a

5

Od danas je Crna Gora povezana sa Luksemburgom i preko Tivta, nakon što je jutros sletio prvi avion „Luxer-a“ u našu primorsku vazdušnu luku, saopšteno je iz Aerodroma Crne Gore.

Prema njihovim riječima prva linija sa Luksemburgom uspostavljena je preko Podgorice 1. aprila, saobraća se jednom nedjeljno, a od prvog juna letjeće se 2 puta sedmično.

“Dobrodošlicu prvom avionu na tivatskom aerodromu upriličili su članovi menadžmenta Aerodroma Crne Gore i Tivta, kao i pozdravni vodeni topovi koji su prskali avion u znak posebnog pozdrava”, navode iz Aerodorma.

VD izvršni direktor Ognjen Jovović izrazio je zadovoljstvo što se Crna Gora povezala sa Luksemburgom i preko Tivta, ocijenivši da su putnici iz tog regiona izuzetno važni za crnogorski turizam.

„Očekujemo da ova linija bude usmjerena na turistički promet i dobrobit turističke privrede, države Crne Gore, Aerodroma i zaposlenih. Aviosaobraćaj polako ide uzlaznom putanjom, pa očćekujemo povećanje prihoda do nivoa da pokrivamo troškove poslovanja“, kazao je Jovović.

Direktor Aerodroma Tivat Radovan Marić takođe očekuje bolju turističku sezonu od prethodne, koja je bila izuzetno teška zbog pandemije Covid-a 19.

„Aerdorom u Tivtu privodi kraju pripreme za predstojeću ljetnju sezonu i poručujem da ćemo biti sasvim spremni da dočekamo putnike koji će posjetiti našu zemlju“, kazao je Marić.

Luxair

Direktorica crnogorskog Kulturno informativnog centra u Luksemburgu Fetija Kalač ponosna je što je mreža kojom predsjedava bila dio pregovora da u Crnu Goru dođe jedna od najprestižnijih avio kompanija na svijetu.

“Luxair je državni avio prevoznik Velikog Vojvodstva Luksemburg, zvanično najbogatije zemlje na svijetu. Ponosna sam što je naš rad i trud rezultirao uspostavljanjem letova što našu zemlju približava tom izuzetno značajnom tržistu za naš turizam. Ovi letovi su značajni i za susjedne zemlje Velikog Vojvodstva u kojima se nalazi veliki broj naših iseljenika”, kazala je Kalač.

Linija Luksembzurg – Tivat Luksemburg saobraćaće svake subote. Danas je prvim avionom stiglo 47 putnika.

Kuća umjetnosti Arsen u Šibeniku otvara se 2. juna

0
Kuća-umjetnosti-Arsen-Foto-Tvrđava-kulture-Šibenik

Kuća umjetnosti Arsen u Šibeniku, koja se otvara 2. juna, nova je gradska pozornica za glazbeno-scenska događanja, kino projekcije, predstave, izložbe čija je obnova upravo dovršena.

“Sve će biti spremno za otvorenje 2. juna, kada će sa nama biti Gabi i Matija; te će upravo oni, uz gosta Marka Ramljaka, biti prvi koji će već slijedećeg dana nastupiti u Kući umjetnosti Arsen”, rekla je Gorana Barišić Bačelić, ravnateljica Tvrđave kulture Šibenik.

Uslijedit će program posvećen Arsenovom umjetničkom djelovanju, u kojemu su i  filmovi za koje je pisao glazbu, a u narednim danima bit će objavljen kompletni program koji će uslijediti nakon službenog otvaranja, najavila je.

Objekt koji je pedesetih projektirao  Zlatko Neumann, a čija je obnova završila ovaj tjedan prema projektu Arx Studija, otvara svoja vrata 62 godine nakon projekcije kojom je otvoreno Kino 20. aprila i 22 godine od posljednjeg prikazivanja u Kinu Odeon.Obnova dvorane započeta 2013. godine financirana je sredstvima Grada Šibenika i Ministarstva kulture i medija te u posljednjoj fazi uređenja i sredstvima Tvrđave kulture Šibenik u ukupnom iznosu od gotovo 16 milijuna kuna.

Arsen Dedić

Kako se podsjeća u najavi, dvoranu pamte brojne generacije Šibenčana, a obnovom joj je udahnut novi život pod imenom Arsena Dedića, šibenskog umjetničkog genija.

Po riječima projektanta obnove Damira Lasinovića, obnova je bila komplicirana, sastojala se od šest faza, počevši od sanacije statike i vlage jednog potpuno derutnog objekta.

Kaže da su pri projektiranju interijera razmišljali dugoročno, vodili računa o multifunkcionalnosti svakog dijela dvorane, koristili samo vrhunske materijale i opremu, a posebno ga raduje noir tema uređenja, u kojem dominira tamna boja razbijena zlatnim detaljima, koja se uklapa “u đir kojeg je furao Arsen”.

Prostor je u obnovi podijeljen na dvije cjeline: ulazno predvorje s ugostiteljskim objektom i garderobom, te prostor dvorane, dok je gornja etaža povezana liftom namijenjena izvođačima i tehnici.

Dvorana je opremljena prema visokim produkcijskim standardima – rasvjetnom i audio opremom, a posebno valja naglasiti modularni pod, koji omogućuje brzu i jednostavnu transformaciju prostora, po čemu je ova dvorana jedinstvena u Hrvatskoj, ističe se.

Morsko dobro raskinulo dugogodišnji ugovor sa Vektra Bokom – Četiri kupališta ostaju bez upravitelja

4
Vektra Boka

Upravni odbor Javnog preduzeća Morsko dobro, kojim predsjedava Blažo Rađenović, saglasan je da Javno preduzeće pokrene postupak o jednostranom raskidu Ugovora sa društvom Vektra Boka A.D Herceg Novi.

Na jučerašnjoj sjednici Upravnog odbora donijeta je odluka o jednostranom raskidu ugovora sa firmom Vektra Boka A.D Herceg Novi, zbog neizmirenih obaveza iz prethodnog perioda i ustupanje na korišćenje kupališta.

Naime, riječ je o Ugovoru koji je sklopljen između JP Morsko dobro i Vektra Boka Herceg Novi od 1. avgusta 2008. godine na period od 20 godina odnosno do 1. avgusta 2028. godine, a godišnja naknada utvrđena je u iznosu od 37. 904 eura.

Ugovorom su korisniku ustupljene četiri plaže i to: kupalište ispred hotela “Plaža”, kupalište ispred hotela “Tamaris”, kupalište ispred hotela “Igalo” i kupalište Žanjic.

– Upravni odbor je saglasan da se sprovede postupak ustupanja na korišćenje djelova morskog dobra koji su bili predmet raskinutog ugovora na period od 31.12.2021 godine do 31.12.2023. godine, u skladu sa Odlukom o davanju u zakup na korišćenje djelova morskog dobra prema Programu privremenih objekata – rečeno je u ovom Javnom preduzeću.

Direktor JP Morsko dobro Mladen Mikijelj je istakao da će shodno zakonskim okvirima, a u saradnji sa lokalnom samoupravom grada Herceg Novi, predložiti da dva kupališta koja su predmet raskinutog ugovora budu ustupljena građanima na korišćenje, a preostala dva budu ustupljena nakon sprovedenog javnog poziva.

– Prioritet novog rukovodstva za upravljanje morskim dobrom je uspostavljanje dobre saradnje sa lokalnim samoupravama i donošenje zajedničkih odluka, povećanjem broja kontrolora u svim primorskim opštinama, kako bi se smanjio broj zloupotreba od strane zakupaca – rečeno je u javnom preduzeću.

Izložba likovnih radova “Ljubim modro”

0
pozivnica

Povodom Međunarodnog dana muzeja i Dana nezavisnosti, Opštinska javna ustanova “Muzeji” Kotor najavljuje otvaranje izložbe likovnih radova “Ljubim modro” Miroslava Šukovića u utorak, 18. maja u 12 sati u Galeriji solidarnosti, obavještavaju iz te ustanove kulture.

Izložbu će otvoriti predsjednik Opštine Kotor Vladimir Jokić.

Miroslav Šuković je rođen 1977. godine u Bihaću, a živi i radi u Kolašinu i Podgorici. Imao je dvadeset samostalnih izložbi širom Crne Gore, potom u Srbiji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini. Učesnik je brojnih kolektivnih izložbi. Dobitnik je nagrade Cetinjskog likovnog salona „Trinaesti novembar” 2015. godine.

Opštinska javna ustanova “Muzeji” poziva likovnu javnost da izložbu posjeti uz strogo poštovanje mjera prevencije uslijed pandemije kovida 19.

Janako Milutin: Naši pomorci se ne mogu ukrcati na brodove sa najnovijom tehnologijom…

10
Janko Milutin – foto Radio Kotor

Poslodavci u najvećem dijelu našim pomorskim kadrovima, kompanije “CMA-CGM” i “MSC” najavile su ulaganje milijardi u kupovinu novih brodova, povoljno će se odraziti na zapošljavanje pomoraca, smatraju u Udruženju pomorskih kapetana Crne Gore – Kotor.

Međutim, kako je riječ o brodovima sa novim, ekološki prihvatljivim tehnologijama, čiji je cilj da se do 2050. postigne nulta emisija gasova, to samo po sebi ne znači i mogućnost ukrcaja za  crnogorske pomorce. Oni, po riječima člana UO Udruženja pomorskih kapetana Crne Gore Janka Milutina, moraju da posjeduju “Osnovno ovlašćenje o osposobljenosti za rad na brodovima koji koriste tečni gas i gorivo sa niskom tačkom zapaljivosti”, odnosno iskustvo i “Ovlašćenje o naprednoj osposobljenosti za rad na ovim brodovima”.

Razlozi zbog kojih ih još ne posjeduju nalaze se u činjenici da, iako je naša pomorska administracija (sa zakašnjenjem 2018.) dopunila podzakonski akt, kojim su propisani obuka i sticanje ovih ovlašćenja, to se u praksi već tri godine ne može ostvariti.

“Svjedoci smo značajnom porast novih narudžbina kontejnerskih brodova u kineskim i korejanskim brodogradilištima. U prvom kvartalu 2021. god. nove narudžbine u kineskim brodogradilištima dostigle su 17,2 miliona DWT, što je porast od oko 250% na godišnjem nivou.

U prvom kvartalu ove godine naručeno je 170 kontejnerskih brodova” kazao je kapetan Janko Milutin Radio Kotoru.

“Najamnine i vozarine su se u prvom kvartalu značajno povećale i kao posledicu toga imamo da su mnogi brodari uspješno poslovali odnosno da su ostvarili profit. Prognoze su da će se ovi trendovi nastaviti.

Generalno govoreći, ovo pozitivno utiče na zapošljavanje pomoraca.

Brodovi koji se sada naručuju su brodovi sa novim ekološki prihvatljivim tehnologijama. Ovo se prvenstveno odnosi na brodsko pogonsko gorivo koje pored dvojnog goriva tj. goriva sa veoma niskim sadrzajem sumpora i prirodnog gasa kao i na pogone koji kao gorivo koriste amonijak, vodnik, itd. Cilj ovih novih tehnologija je da se do 2050. postigne nulta emisija gasova.

Da bi naši pomorci mogli da se ukrcaju na ove novogradnje, čija isporuka se očekuje 2023., ali i na već postojeće brodove sa ovim tehnologijama potrebno je da imaju Osnovno ovlašćenja o osposobljenosti za rad na brodovima koji koriste tečni gas i gorivo sa niskom tačkom zapaljivosti odnosno iskustvo i Ovlašćenje o naprednoj osposobljenosti za rad na ovim brodovima.

Brod – foto Boka News

Naša pomorska administracija je, sa zakašnjenjem, dopunila  2018. podzakonski akt kojim su propisani obuka i sticanje ovih ovlašćenja. Ipak, u praksi evo već tri godine ove obuke a samim tim sticanje ovih ovlašćenja nije moguće obaviti tj. steći. Ovo znači da se naši pomorci već danas ne mogu da se ukrcaju na ove brodove sa najnovijom tehnologijom. Ovdje moram da dodam i ovlašćenja koja se odnose na navigaciju u polarnom područiju. Nažalost, ovo znači da smo postali nekonkurentni.

Moram da kažem da je Udruženje kapetana i Udruženje agencija prepoznalo ovaj problem mnogo ranije i da smo prilikom izrade novog Zakona o sigurnosti plovidbe prije godinu i po u tom smislu tražili od prošlog Min. saobracaja I pomorstva da našim pomorcima priznaju ove obuke koje bi obavili u nekoj od zemalja EU npr. Hrvatskoj. Nažalost, naši predlozi nijesu naišli na razumijevanje i bili su odbijeni. Takođe, moram da kažem da ni sa ovim sadašnjim Min. kapitalnih investicija situacije nije ništa bolja.

Koristim priliku da postavim pitanje da li naš pomorski obrazovni sistem (škole i fakulteti) I centri za obuku pomoraca, izuzev Azaleje Bijela, prate uvođenje ovih novih tehnologija u pomorstvu odnosno da li su ove tehnologije uvrštene u njihove kurikulume?

Nedostatak uređenog sistema zapošljavanja pomoraca, a što je obaveza, prouzrokuje da veliki broj naših kadeta i mlađih oficira bez iskustva teško i sporo dolaze da zaposlenja a posebno na brodovima najnovijih tehnologija.

Posledice pandemije Korona-19 virusa i dalje se negativno odražavaju na putovanja pomoraca prilikom ukrcaja na brod ili iskrcaja sa broda. Ovo često prouzrokuje produženje ili skraćenje ugovora pomoraca, što svakako utiče na njihovo psiho-fizčko stanje. Na drugoj strani pandemija je značajno promovisala i uvela razne on line obuke, seminare, konsultacije, intervjue itd koje su, tokom odmora pomoraca, postale uobičajene.

Što se vakcina tiče, to brodari još ne postavljaju kao uslov za ukrcaj na brod. Pomorstvo je globalna industrija koja kao takva podliježe I globalnim standardima. Tako, kada Svjetska zdravstvena organizacija propiše vakcinaciju odnosno kada naše država to prihvati, onda će ovo postati obaveza.

Svakako, da je poželjno da se pomorci vakcinišu i ovim putem ih pozivam da to urade” – kazao je Janko Milutin.

Golema kopija Titanica u Kini kao turistička atrakcija

0
Noel Celis/AFP

Više od stoljeća od zlosretne sudbine, olupina Titanica će isplivati na površinu u kineskom turističkom parku gdje će posjetitelji moći provesti noć u golemoj luksuznoj kopiji broda.

Investitor je na pothvat bio inspiriran filmom iz 1997. o nesretnoj plovidbi koji je jedan od najpopularnijih filmova u Kini.

Izvorni luksuzni brod, najveći do tada sagrađen i proglašen nepotopivim, postao je sinonim za nesreću od potonuća u Atlantiku 1912. nakon udara u ledenjak.  Život je tada izgubilo 1500 ljudi.

Investitor Su Shaojun uložio je u šest godina gradnje raskošne kopije duge 260 metara više od 150 milijuna dolara. “Nadam se da će brod biti tu i za 100 ili 200 godina”, kaže Su. “Gradimo muzej za Titanic.”

Noel Celis/AFP

Sve od blagovonice do luksuznih kabina, pa čak i ručki na vratima u stilu je originalnog Titanica.

Brod je glavna atrakcija u zabavnom parku u pokrajini Sečuan udaljenoj hiljadu kilometara od mora.

Izrađena je i kopija luke Southampton u kojoj se filmski junak Jack (Leonardo DiCaprio) ukrcava na brod nakon što je osvojio kartu na okladi.

Cijena noćenja je oko 150 dolara i pruža ugođaj krstarenja na brodu s pet zvjezdica, kaže Su. Uz funkcionirajući parni motor gosti će imati dojam da su na pravom brodu, dodaje.

Su se nada da će atrakciju godišnje posjetiti pet milijuna posjetitelja.

Italija ukida obveznu karantenu za putnike iz EU-a, Velike Britanije i Izraela, ali i dalje treba negativan test

0
Italija granica – foto EPA

Italija će u nedjelju ukinuti obveznu karantenu za putnike iz Evropske unije, Velike Britanije i Izraela koji pokažu negativan test na koronavirus, objavila je u petak vlada dok nastoji potaknuti ljetni turizam.

Putnici koji su ulazili u Italiju iz navedenih zemalja do sada su morali ići u karantenu na pet dana i testirati se prije dolaska te po završetku izolacije.

Kako se ubrzava cijepljenje u EU-u, sve više zemalja nastoji ublažiti ograničenja putovanja i ona za ugostiteljski sektor i pomoći im u oporavku od pandemije.

Karantena za druge zemlje i dalje vrijedi

“Dugo smo čekali ovaj potez i on predviđa propusnicu za cijelu Europu”, rekao je ministar turizma Massimo Garavaglia. EU planira od lipnja uspostaviti jedinstveni sustav kojim će se bilježiti cijepljeni, testirani i oporavljeni od covida-19 kako bi se omogućilo veće kretanje.

Karantena za druge zemlje i dalje je na snazi, uključujući Sjedinjene Države. Ograničenja ulaska za one koji dolaze iz Brazila također ostaju na snazi, objavilo je ministarstvo zdravstva.

Putovanja između Italije i ostatka svijeta mjesecima su bila strogo ograničena jer je vlada nastojala obuzdati zarazu koronavirusom.

Razgovarat će se o dodatnom popuštanju mjera

No posljednjih tjedana broj zaraženih kontinuirano pada, dijelom i zbog sve učinkovitije kampanje cijepljenja. Nacionalni institut za javno zdravstvo (ISS) objavio je u petak da je reprodukcijski broj “R” pao na 0,86 s 0,89 prije tjedan dana. Stopa “R” iznad 1 ukazuje na to da će jedna osoba zaraziti više od jedne.

Italija je potvrdila gotovo 124.000 žrtava covida-19, što je drugi najveći broj umrlih u Europi iza Britanije. Od ponedjeljka će 19 od 20 talijanskih regija prijeći u zone “niskog rizika”, a samo jedna će biti označena kao “srednje rizična”. Vlada premijera Marija Draghija u ponedjeljak bi trebala razgovarati o dodatnom ublažavanju mjera i o ukidanju policijskog sata koji je na snazi od 22 sata.