Prema podacima za prvih sedam mjeseci, broj noćenja u Dubrovniku je na razini prošlogodišnjeg rekorda, dok je broj dolazaka 2% manji. Ove brojke potvrđuju kako i dalje grad bilježi stabilne rezultate u špici sezone, uz vidljiv rast u predsezoni i posezoni što potvrđuje strateški smjer održivog turizma – započeo je svoj status na fb-u dubrovački gradonačelnik Mato Franković, potom objasnivši i razloge zbog kojih pojedini dionici turizma nisu zadovoljni sezonom:
Međutim, unatoč stabilnim brojkama, nisu svi zadovoljni sezonom.
Za to postoje jasni razlozi:
Porast smještajnih kapaciteta za 5% u odnosu na prošlu godinu
Cjenovna politika koja značajno utječe na potrošnju gostiju
Broj izdanih računa ostao je na istoj razini, ali su prihodi porasli što najvjerojatnije proizlazi iz rasta cijena, a ne povećane potrošnje
Što dalje?
Smatram kako cilj treba biti održavanje postojeće razine noćenja i dolazaka, uz istovremeni rad na podizanju kvalitete usluge.
Gosti su sve osjetljiviji na cijene, i ako nismo konkurentni lako će izabrati drugu destinaciju.
No, za one koji pružaju vrhunsku uslugu i iskustvo, visoka cijena nije prepreka jer gosti rado plaćaju ono što vrijedi.
Turizam budućnosti je održiv, kvalitetan i prilagođen stvarnim potrebama gostiju. – zaključio je Franković.
Povodom ponovnog zadržavanja broda „Kotor“ – hitan apel Vladi Crne Gore uputio je Sindikat pomoraca i dokera Crne Gore koji najoštrije osuđuje nastavak katastrofalnog upravljanja pomorskim resursima države.
Sindikat ocjenjuje da problemi dostižu nivo sistemske krize koja prijeti potpunim kolapsom sektora pomorstva.
Brod „Kotor“, simbol crnogorskog pomorstva, ponovo je zadržan – ovoga puta u luci u Ujedinjenom Kraljevstvu.
– Ovaj novi incident potvrđuje ono na šta sindikat upozorava već duže vrijeme – politika nadležnog ministra očigledno ne daje rezultate. Štaviše, stanje u državnim pomorskim kompanijama se rapidno pogoršava. Problemi se ne rješavaju, već se umnožavaju, dostižući nivo sistemske krize koja prijeti potpunim kolapsom sektora – stoji u saopštenju Sindikata.
Pozivaju Vladu Crne Gore da hitno pronađe održiv model za sanaciju i oporavak sektora pomorstva.
– Potrebno je spasiti ne samo brod „Kotor“, već i ostatak flote i same kompanije koje su, očigledno, prepuštene same sebi. Sindikat zahtijeva odgovornost, akciju i jasan plan Vlade koji će obezbijediti opstanak crnogorskog pomorstva, zaštitu radnih mjesta i povratak povjerenja u državne strukture koje su ovome sektoru okrenule leđa – navodi se u saopštenju dostavljenom Primorskom portalu koje potpisuje predsjednik Sindikata pomoraca i dokera Crne Gore Agim Mila.
Talijanska vlada u srijedu je izdala konačno odobrenje za izgradnju najdužeg mosta na svijetu s jednim rasponom koji će povezati Siciliju s kopnom, unatoč ekološkim, financijskim i ostalim problemima koji su desetljećima odgađali odluku.
O građevini dugoj 3,7 km raspravlja se, kao o načinu koji će potaknuti razvoj siromašnoga talijanskog juga, još od kasnih šezdesetih prošlog stoljeća.
Desničarska vlada aktualne premijerke Giorgie Meloni dala je projektu prioritet i izdvojila 13,5 milijarda eura u idućih 10 godina za izgradnju mosta i okolnih objekata. Kopneni dio Italije od Sicilije razdvaja Mesinski tjesnac.
Prema tvrtki Messina Strait Company most će biti dovršen 2032. godine.
Projektu se oštro protive stručnjaci koji dovode u pitanje njegovu izgradnju s obzirom na to da bi se trebao podići u zoni potresa. Mnogi se boje i prekoračenja troškova, moguće štete za okoliš, kao i za infiltraciju lokalne mafije u građevinske ugovore.
Neke građanske skupine koje se protive izgradnji mosta jasno kažu da je nepotreban, a ekološke udruge ovaj su tjedan podnijele pritužbu Europskoj uniji ukazujući na ozbiljne rizike za lokalni okoliš.
Unatoč svemu projekt ima snažnu potporu svih onih koji vjeruju da će brza željeznička i cestovna veza, kao alternativa trenutačnom trajektnom prijelazu, Siciliji i ostalim siromašnim južnim talijanskim regijama omogućiti prijeko potreban poticaj i razvoj.
Nakon raspisanog međunarodnog natječaja projekt je dodijeljen konzorciju Eurolink, koji predvodi najveća talijanska građevinska tvrtka Webuild. Konzorcij čine i španjolska grupacija Sacyr te japanska IHI.
Članovi uprave tvrtke Messina Strait Company, koja nadzire projekt, kažu da bi odobrenje u srijedu trebalo omogućiti početak preliminarnih radova, što uključuje arheološka i geološka istraživanja, a bit će odobrena i eksproprijacija zemljišta.
Webuild je procijenio da bi se zahvaljujući izgradnji mosta moglo otvoriti više od 100.000 radnih mjesta.
Novoizgrađena trafostanica 35/10 kV „Grbalj 2“ u Kotoru, od kapitalnog značaja za dalji razvoj tog područja, puštena je u probni rad u cilju funkcionalnog ispitivanja ugrađene opreme i sistema, saopšteno je iz Crnogorskog elektrodistributivnog sistema (CEDIS).
Kako su naveli, ta investicija, vrijedna oko dva miliona eura, dugoročno je rješenje za narastajuće energetske potrebe ove primorske opštine.
Dodaju da nova TS „Grbalj 2“, izgrađena za nepunih deset mjeseci, zadovoljava najviše tehničko-tehnološke standarde, usklađene sa urbanističkim i ekološkim zahtjevima.
“Ovo energetsko pojačanje, koje doprinosi kontinuitetu i kvalitetu električne energije, na čemu se bazira distributivna djelatnost, i u toku probnog rada donijeće višestruke benefite za oko dvije hiljade korisnika na području Lastve Grbaljske, Kovačkog polja, Glavatskih kućica, Gorovića, Bratešića, Glavatičića, Kovača, Zagore, Višnjeva, Pićana, Krimovice, Trstenog, Platamuna koji su se ranije napajali iz TS 35/10 kV„Dubovica“”, saopštili su iz CEDIS-a.
Kako su dodali, nakon uklapanja trafostanice u 10 kV mrežu i integracije sa 10 kilovoltnim kablovskim vodovima, izgrađenim u sklopu radova na rekonstrukciji Bulevara Tivat – Jaz, te planiranog razvoja 10 kV mreže u pravcu Budve, dugoročna stabilnost i pouzdanost napajanja električnom energijom, pored navedenog konzuma, obezbijediće se i za korisnike sa područja Grblja , te i kapaciteti za priključenje novih korisnika.
“Ovaj infrastrukturni poduhvat važan je oslonac daljeg razvoja kotorske opštine. Zahtjevni radovi na izgradnji TS „Grbalj 2“ bili su povjereni Elektro Timu iz Budve”, zaključuje se u saopštenju.
Predsjednik Udruženja proizvođača ribe Marko Kise saopštio je da ribar Branko Vujičić iz Budve, nije više predstavnik 119 ribara potpisnika peticije. On je poručio da ribari očekuju da ih neko iz Vlade ili nadležnog ministarstva pozove na sastanak do 13. avgusta. U suprotnom stuupaju u štrajk.
“Vujičić Branko me je nazvaodana 29.07.2025. i zamolio da obavjestim cijelokupnu crnogorsku javnost da on ne želi biti predstavnik ribara i da se morao izvinjavati i pravdati ministru Vladimiru Jokoviću zbog toga što su ga ribari izabrali. Gospodina Vujičića su podržali svih 5 članova njegovog udruženja kao i njegov sin”, saopštio je Kise.
Kise kaže da je Vujićić ribarima Crne Gore napravio veliku uslugu jer nije negirao probleme nego ih je čak naglasio.
“Zabrinjava nas kako se nije sjetio za probleme ribara u Boki koji još uvijek nisu riješeni problem vezova za svoja plovila, a posebno za luku nautičkog turizma i ribarsku luku Lazure u Meljinama, kao i problem kruzera i glisera koji ometaju i smanjuju ulov ribara Bokokotorskog zaliva, i ulaza u Bokokotorski zaliv. Zato se sjetio da naglasi kako je uspio da riješi samo sebi vez u gradskoj luci u Budvi. Napomenuo je da sa Ministrom Jokovićem u partnerskih političkim partijama, ali nikako da prozove imenom i prezimenom ko je problem u MPŠV-u, što se problemi i za vrijeme ministra Stijovića i sada za vrijeme ministra Jokovića, ne pokušavaju riješiti”, navodi se u saopštenju.
Ističu da se Vujičić se oglasio nezavisno od volje većine 119 ribara potpisnika peticije.
“Ne treba nama Branko Vujičić da “pegla” situaciju između MPŠV-a i ribara, nego da ukaže ko su ljudi u MPŠV-u koji ne žele da nas saslušaju i riješe probleme”, kazao je Kise.
On je poručio da očekuju da ih neko iz Ministarstva i Vlade kontaktira i zakaže sastanak do 13.avgusta.
“U slučaju da nam se niko ne obrati, krenućemo u radikalizaciju odnosno štrajkom uz odluku većine do poziva na razgovor ili do riješenja svih problema”, kazao je Kise.
Problemi, o kojima treba da razgovaraju, prema riječima Kise, su već riješeni u zemljama EU.
“Mi ne tražimo ništa više nego što imaju ribari EU. Ako su nam Zakoni o Ribarstvu, Strategije o Ribarstvu, pisali Hrvati, onda neka ih neko pozove da im objasne kako da se riješe svi problemi koje je Hrvatska već riješila za svoje ribare. Razlog zašto se mi borimo nije samo radi nas, jer u ovoj državi neko mora i da radi i zaradi i da generacije ribara koje dolaze, vide budućnost i sigurnost u ribarskom poslu jer ne možemo svi u ovoj državi biti na državni budžet Crne Gore”, navodi se u saopštenju.
Predstojeće nedjelje, 10. avgusta, nastavlja se tradicija bućanja na Orjenu organizacijom 11. revijalnog bućarskog prvenstva na Orjenskom sedlu, na zogu koji se od onih uobičajenih razlikuje po mnogo čemu: po najvećoj nadmorskoj visini u zemlji (1600 m), po planinskom ambijentu unutar Parka prirode Orjen, te rustičnoj suvozidnoj ogradi bućarskog terena.
Sve ovo, uz druženje i navijanje puno škerci, čini ovaj događaj prepoznatljivim, a atmosferu jedinstvenom. Prvenstvo ima regionalni karakter, a otvoreno je, kako za članove bućarskih klubova, tako i za ostale ljubitelje ovog sporta, ali i tradicionalne igre naše obale.
PK Subra je domaćin i organizator, budući da se i bućarski zog nalazi u okviru planinarskog doma „Orjen sedlo“, ali sa onog tehničkog aspekta, to je od prvog dana hercegnovski BK Val.
Bućarskog prvenstvo na Orjenskom sedlu
Telefon za prijavu ekipa je 069 366 173 (Đuro Milanović). Publika je uvijek dobro došla, pa zavisno od afiniteta, posjetioci mogu posmatrati takmičenje i prošetati okolinom, a planinarima preporučujemo i izlazak na neki od okolnih vrhova, gdje se ističe Veliki kabao (1894 m), najviša tačka primorskih Dinarida i cijelog jadranskog primorja.
Bućarskog prvenstvo na Orjenskom sedlu
Organizator (domaćin): PK Subra; Tehnički organizator: BK Val; Događaj podržava: Sekretarijat za društvene djelatnosti i međunarodnu saradnju Opštine Herceg Novi, Agencija za razvoj i zaštitu Orjena (Park prirode Orjen) i Turistička organizacija Herceg Novi
Ministarstvo kulture i medija, kako poručuju u saopštenju, pozdravlja donošenje Zakona o dopuni Zakona o zaštiti kulturnih dobara, kojim se jasno definiše pravni osnov za organizacije čija su kulturna dobra upisana na UNESCO listu, uz set mjera usmjerenih na njihovu zaštitu i očuvanje, pa će odgovorno i stručno pristupiti daljem procesu u skladu sa savremenim normama zaštite kulturne baštine.
“Prvo crnogorsko nematerijalno kulturno dobro koje se nalazi na UNESCO listi, Bokeljska mornarica, zaslužuje održiv i jasan institucionalni okvir, koji će omogućiti dugoročnu zaštitu, promociju i razvoj ovog izuzetnog kulturnog nasljeđa. Dopunom Zakona jasno se definiše pravni osnov za plansku i ciljanu finansijsku podršku organizacijama koje baštine nematerijalna kulturna dobra upisana na UNESCO listu”, istakla je ministarka Tamara Vujović povodom donošenja Zakona.
Dopune Zakona, naglasila je Vujović, omogućavaju nosiocima nematerijalne kulturne baštine da svake godine, putem Plana aktivnosti, konkurišu za državna i lokalna sredstva, te da se kroz jasan mehanizam planiranja i izvještavanja obezbijedi transparentna, odgovorna i održiva institucionalna podrška.
“Zaštita i valorizacija kulturne baštine nije samo obaveza prema prošlosti, već i odgovornost prema budućnosti. UNESCO status Bokeljske mornarice potvrđuje njenu univerzalnu vrijednost, ali nas i obavezuje da tu baštinu čuvamo, razvijamo i prenesemo generacijama koje dolaze”, naglasila je Vujović.
Bokeljska mornarica – kolo foto Boka News
Ministarstvo kulture i medija će, dodaje se u saopštenju, kao i do sada, odgovorno i stručno pristupiti daljem procesu, vodeći računa o očuvanju autentičnosti i integriteta Bokeljske mornarice, ali i o obezbjeđivanju njenog institucionalnog i održivog razvoja, u skladu sa savremenim normama zaštite kulturne baštine.
Uvažavajući značaj Bokeljske mornarice, Ministarstvo je i u prethodnom periodu pružalo institucionalnu podršku ovoj organizaciji.
“Bokeljska mornarica Kotor je memorijalna organizacija sa tradicijom dugom više od 12 vjekova, za koju se pretpostavlja da datira još iz 809. godine. Poslije Kotorske biskupije, smatra se najstarijom institucijom u Crnoj Gori, kao i najstarijom pomorskom organizacijom na svijetu koja još uvijek postoji. Njeno bogato nasljeđe neodvojivo je od istorije pomorstva, kulturne baštine i identiteta Boke i Crne Gore”, piše u saopštenju.
Upravo iz tog razloga, dodaju, Ministarstvo kulture i medija je 2013. godine proglasilo Bokeljsku mornaricu prvim nematerijalnim kulturnim dobrom od nacionalnog značaja.
“A 2021. godine, nakon višegodišnjeg stručnog procesa i dopune nominacionog dosijea, Bokeljska mornarica je upisana na UNESCO Reprezentativnu listu nematerijalne kulturne baštine čovječanstva , kao prvo i za sada jedino nematerijalno kulturno dobro iz Crne Gore na toj prestižnoj listi”, zaključak je saopštenja MKM-a.
Davanje u koncesiju Aerodroma Crne Gore kao jednog od ključnih državnih resursa, štetno je po nacionalne interese, ekonomsku nezavisnost i budući razvoj zemlje, saopštili su iz Sindikalne organizacije Aerodroma Crne Gore.
“Kao jedini reprezentativni sindikat u kompaniji “Aerodromi Crne Gore” ovim putem želimo da na jasan i nedvosmislen način, još jednom izrazimo svoj jasan stav da je davanje u koncesiju Aerodroma Crne Gore kao jednog od ključnih državnih resursa, štetno po nacionalne interese, ekonomsku nezavisnost i budući razvoj zemlje. Naš prethodno zauzet i iznešen stav ima apsolutno utemeljenje kako u ekonomskom i finansijskom tako i u strateškom smislu imajući uticaj aerodroma na turizam u Crnoj Gori kao strateške grane razvoja naše zemlje”, navodi se u saopštenju koje potpisuje predsjednik Sindikata Slobodan Martinović.
Kako se dodaje u saopštenju, i ekonomskom laiku mora biti jasno da su Aerodromi Crne Gore profitabilna državna kompanija, sa stabilnim poslovanjem i značajnim potencijalom za dalji rast i modernizaciju.
“Smatramo da su upravo finansijski rezultati poslovanja koji su egzaktni i lako provjerljivi, a koji su posljedica zalaganja svih zaposlenih i dobrog upravljanja menažmenta dokaz da je naša kompanija sposobna da se razvija bez bilo kakve promjene statusa, uredno vraćajući prethodno kreditna obezbijeđena sredstva koji i jesu preduslov za modernizacije i proširivanja kapaciteta.
Ponavljamo, u prilog tome govore i rezultati poslovanja u 2025 godini. Pa tako od 1.januara do 31. jula ove godine Aerodromi Crne Gore opslužili su čak 1.700.000 putnika, što predstavlja istorijski maksimum za ovaj period”, dodaju iz Sindikalne organizacije.
U poređenju sa istim periodom 2024.godine riječ je, kako navode, o rastu od sedam odsto, dok je u odnosu na rekordnu 2019. godinu zabilježen rast od 20 odsto.
“Istovremeno, Aerodromi su zabilježili i 16.811 aviooperacija, što je pet odsto više nego prošle godine i tri odsto više nego u rekordnoj 2019 godini. Tokom ljetnje sezone, imamo i do 50 aktivnih linija iz Tivta, te 45 iz Podgorice, a izvjesno je da će Aerodromi Crne Gore po prvi prvi put od osnivanja premašiti tri miliona putnika na godišnjem nivou”, sopštili su iz Sindikata.
Prema njihovim riječima, prethodno navedene rezultate zaposleni na aerodromima Podgorica i Tivat ostvarili su u gotovo nemogućim uslovima budući da su administrativni i infrastrukturalni kapaciteti odavno dostigli svoj maksimum i upravo su svojim predanim radom u operativnim službama i administraciji, dokazali da mogu efikasno i odgovorno upravljati ovim složenim sistemom.
“Sve ove činjenice i rezultati nedvosmisleno potvrđuju da Crna Gora ima profesionalne kapacitete da uspješno upravlja sopstvenim resursima i potencijalima i uvjereni smo da će aktuelna vlast i pojedinci na pozicijama odlučivanja donijeti jedinu moguću i razumnu odluku a to je da AD Aerodromi Crne Gore ostanu u državnom vlasništvu”, zaključuju u saopštenju.
Uprava za saobraćaj Vlade Crne Gore u planu ima raspisivanje tendera za izvođenje radova na bulevaru kroz Tivat – ovim je povodom na inicijativu predsjednika opštine Tivat Željka Komnenovića, danas organizovan sastanak svih institucija i preduzeća koji će biti uključeni u proces. Cilj susreta bio je upoznati se sa dinamikom planiranih administrativnih aktivnosti te uskladiti zahtjeve kako bi isti bili implementirani u projekat i obuhvaćeni tenderskom dokumentacijom.
“Nema daljeg razvoj Tivta bez ovog projekta”, istakao je predsjednik opštine i podsjetio da su sredstva za izgradnju bulevara predviđena kapitalnim budžetom Vlade Crne Gore, te da će postupak izgradnje voditi Vladina Uprava za saobraćaj, uz punu podršku Opštine Tivat. On je posebno naglasio potrebu da se u trup bulevara ugradi elektro-energetska mreža, kanalizacioni sistem ali i telekomunikacioni vodovi.
Sastanku je prisustvovao direktor Uprave za saobraćaj Radomir Vuksanović koji je tenderski postupak najavio već tokom avgusta, a očekivani početak radova za septembar naredne godine. Intencija Uprave je da se tender pripremi u formi “ključ u ruke”, da radovi teku fazno uz stalno obezbjeđivanje dvosmjernog saobraćaja na asfaltnoj podlozi, te da se unaprijed definišu zahtjevi svih zainteresovanih strana: Uprave za nekretnine, CEDIS-a, telekomunikacionih provajdera, Regionalnog vodovoda, lokalnog preduzeća “Vodovod i kanalaizacija”, Komunalnog preduzeća, uprave projekta Porto Montenegro i drugih. Intenzivna komunikacije na ovu temu biće nastavljena.
Lokalni autobuski sobraćaj – čekaju prevoz kao malo vode na dlanu – foto M.D.P
Katastrofalno stanje u drumskom saobraćaju, kilometarske kolone, ogromni zastoji i raskopane saobraćajnice na prilazima gradu su slika koju i ove godine turisti nose iz Tivta.
Dio nje su i ogromna kašnjenja ili nedolasci autobusa gradskom i prigradskom saobraćaju jer su i vozači tih autobusa jednako “žrtve” neopisivih gužvi i neprohodnih puteva, kao i svi ostali učesnici u saobraćaju. Međutim, budući da od gradskog i prigradskog saobraćaja zavise brojni nemotorizovani turisti, ali i mještani, kašnjenja autobusa još su više uočljiva i često su ovih dana predmet prigovora, žalbi i reakcija na društvenim mrežama.
Gradski i prigradski saobraćaj u Tivtu, inače, obavlja autobuska kompanija Blue Line iz Herceg Novog, a koja se tim poslovima bavi i u druge dvije bokeljske opštine. Iako se Blue Line trudi da nabavkom novih i, specifičnim saobraćajnim uslovima u Boki, dimenzijama primjerenijih autobusa, poboljša obavljanje ove djelatnosti od javnog interesa, efekti svega toga, ali i napora lokalnih uprava da boljim javnim gradskim i prigradskim prevozom mještanima i turistima daju kredibilnu i efikasnu alternativu korišćenju privatnih automobila, u uslovima ljetnjeg haosa na putevima u Boki, bukvalno pada u vodu.
Stoga ne čude jetke reakcije mještana i turista, posebno stranaca koji satima stoje na ovdašnjim autobuskim stajalištima, bezuspješno čekajući dolazak gradskih i prigradskih autobusa koji su negdje ostali zaglavljeni u kolonama. Inače, po redu vožnje, autobusi bi u Tivtu trebalo da polaze na svakih sat vremena, ali se to ne događa, posebno u tzv. špicevima kad prođe i po tri sata, a da nema redovnog prevoza.
Iz kompanije Blue Line su objasnili da se tokom ljetnjih mjeseci oni suočavaju sa izuzetno teškim uslovima jer ogromne saobraćajne gužve na putevima u Boki otežavaju njihov rad, povećavaju im troškove i onemogućavaju poštovanje reda vožnje.
“U potpunosti razumijemo revolt putnika zbog kašnjenja autobusa i zbog toga što ne mogu na najbolji način organizovati svoje vrijeme i obaveze. Loša i neadekvatna putna infrastruktura u kombinaciji sa preopterećenošću dinamičkog i statičkog saobraćaja, prouzrokuju česte saobraćajne kolapse, što drastično povećava vrijeme putovanja i onemogućava nam da ispoštujemo planirani red vožnje”, saopštili su juče iz Blue Linea.