O održivoj “plavoj ekonomiji” u Crnoj Gori na radionici u Kotoru

0
O održivoj “plavoj ekonomiji” u Crnoj Gori na radionici u Kotoru
Sa radionice u hotelu Cattaro – FOTO Radio Kotor

Za efikasno planiranje i intervenciju neophodan je holistički pristup koji kombinuje detaljne simulacije scenarija izliva, participativno uključivanje lokalnih i stručnih aktera, kontinuiranu razmjenu podataka, kao i proširenje vremenskih okvira uz modeliranje ekstremnih situacija, jedan je od zaključaka sesije



Radionica pod nazivom „Politike i strategije za održivu plavu ekonomiju u Crnoj Gori“, osmišljena u organizaciji Pomorskog fakulteta Kotor, Univerziteta Crne Gore i Nacionalnog instituta za okeanografiju i primijenjenu geofiziku – OGS, uz podršku NVO „Naša akcija“, Uprave pomorske sigurnosti i upravljanja lukama Crne Gore, održana u srijedu, 25. juna u hotelu Cattaro, u okviru projekata TRUE BLUE (CEI podrška za obuku i istraživanja radi otključavanja i unapređenja potencijala održive plave ekonomije za regionalnu saradnju i evropske integracije) i ASAP (Adriatic Sensitive Areas Protection –sufinansiran iz EU programa Interreg IPA Adrion). To je nastavak događaja održanih u Bosni i Hercegovini i Albaniji, a okupljeni učesnici raspravljali su o ključnim mjerama za zaštitu Jadranskog mora i jačanje kapaciteta lokalnih institucija.

– Radionica je uspješno okupila ključne stručnjake, predstavnike javnih institucija, akademsku zajednicu i civilni sektor, te kroz dvije komplementarne sesije ponudila sveobuhvatan okvir za jačanje zaštite morskog ekosistema Crne Gore. Pomorski fakultet Kotor će, kao partner, nastaviti implementaciju preporuka kroz daljnje aktivnosti i podršku razvoju održive plave ekonomije u Crnoj Gori i region,  kazao je ispred Pomorskog fakulteta prof. dr Danilo Nikolić za Boka News. On je u održao uvodnu prezentaciju u kojoj je istakao ključnu ulogu preciznog monitoringa emisija i strožih dekarbonizacijskih mjera u pomorskom saobraćaju za ostvarivanje ciljeva održive plave ekonomije.

Foto – OGS – Istituto Nazionale di Oceanografia e di Geofisica Sperimentale

Ojačati kapacitete za zaštitu i upravljanje morskim resursima

– Kao ključni ishod radionice, zaključeno je da Crna Gora, aktivnim uključivanjem svih relevantnih aktera i kontinuiranom razmjenom informacija, može znatno ojačati kapacitete za zaštitu i upravljanje morskim resursima. U pomorskom sektoru, zaključeno je da redovne simulacije incidenata i integracija međunarodnih standarda u svakodnevne operacije nisu samo preporuka, već neophodnost za podizanje operativne spremnosti i sigurnosti. Panelisti su naglasili potrebu za adaptivnim, regionalno usklađenim pristupom monitoringu i upravljanju rizicima, kontinuiranom razmjenom podataka i jačanjem kapaciteta svih zainteresovanih strana, kako bi Crna Gora značajno unaprijedila svoju spremnost i zaštitu Jadranskog mora, kazao je dr Nikolić.

Program, koji je podijeljen na dvije sesije, posvećene TRUE BLUE inicijativi i razmjeni znanja o plavoj ekonomiji i ASAP projektu, sa organizovanom fokus grupom usmjerenom na procjenu rizika od izlivanja nafte, otvorila je g-đa Oriela Halilaj u ime Nacionalnog instituta za okeanografiju i primjenjenu geofiziku (OGS).

Foto – OGS – Istituto Nazionale di Oceanografia e di Geofisica Sperimentale

Pomorske aktivnosti i zaštita životne sredine

Okrugli sto „Pomorske aktivnosti i zaštita životne sredine u Crnoj Gori“ vodila je Dijana Radović sa Pomorskog fakulteta Kotor. Učesnica ove sesije je bila dr Živana Ninčević Gladan, višepoziciona savjetnica u oblasti biologije i direktorica Instituta za okeanografiju i ribarstvo u Splitu, Hrvatska. Dr. Ninčević Gladan bila je članica Mediteranskog međugeografskog međukalibracionog tima za fitoplankton u okviru implementacije Direktive o vodama i Direktive o morskoj strategiji. Od 2019. godine članica je Evropske radne skupine za dobar status morske okoline (WG GES) kao nacionalni ekspert.

Isto tako u izlaganjima je učestvovao i dr Pero Tutman, naučni savjetnik za morsku biologiju i ekologiju Instituta za okeanografiju i ribarstvo u Splitu, koji proteklih petnaest godina vodi naučna istraživanja morskog otpada u Jadranskom moru, kao i g-đa Anna Marconato (CEI) glavna menadžerka programa sa osamnaest godina iskustva u međunarodnim odnosima i regionalnoj saradnji. Kao projektna menadžerka ASAP projekta u okviru Interreg IPA Adrion programa, donosi duboko razumijevanje kako mehanizmi CEI-a mogu smanjiti ekološki rizik i ojačati obalnu otpornost kroz uključivanje više učesnika.

Predavač na Fakultetu za pomorstvo i saobraćaj u Ljubljani, Slovenija, kapetan Valter Šuban, koji sa bogatim iskustvom u pomorstvu — od kadeta do kapetana — i opsežnim istraživanjima o upravljanju balastnom vodom i pomorskoj sigurnosti, spaja operativnu stručnost i akademsku utemeljenost kako bi predložio značajnu saradnju među pomorskim institucijama.

Foto – OGS – Istituto Nazionale di Oceanografia e di Geofisica Sperimentale

Upravljanje rizikom od izlivanja nafte u obalnim područjima Crne Gore

U popodnevnoj sesiji, posvećenoj ASAP fokus grupi „Upravljanje rizikom od izlivanja nafte u obalnim područjima Crne Gore“, Vinko Bandelj i Fabrizio Gianni (OGS), te Kapetan Valter Šuban sproveli su učesnike kroz anonimne upitnike i radionice i time doprinijeli izradi geo-referenciranih mapa ranjivosti, koje objedinjuju geomorfološke, ekološke i socio-ekonomske faktore. Zaključeno je da je za efikasno planiranje i intervenciju neophodan holistički pristup koji kombinuje detaljne simulacije scenarija izliva, participativno uključivanje lokalnih i stručnih aktera, kontinuiranu razmjenu podataka, kao i proširenje vremenskih okvira uz modeliranje ekstremnih situacija.

Potrebni jedinstveni protokoli

Panelisti su istakli važnost usklađivanja EU direktiva sa specifičnostima Jadranskog ekosistema, kako bi se uočile ključne ekološke promjene i omogućila pravovremena reakcija. Naglašena je potreba za jedinstvenim protokolima praćenja morskog otpada, koji bi objedinjavali naučne metode i podršku lokalnih zajednica kroz edukaciju i volontiranje, čime bi se postigla održiva participacija građana u očuvanju čistoće obalnih područja. Kroz diskusiju o CEI i ASAP mehanizmima, ukazano je na prednost zajedničkih planova hitnih intervencija i modela finansiranja koji kombinuju javna i privatna sredstva, što stvara stabilnu osnovu za buduće aktivnosti.

Jačanje spremnosti za brzu i efikasnu reakciju na izlivanja nafte

Prisutne je pozdravila g-đa Andreina Marsella, ambasadorka Italije u Crnoj Gori, koja je potsjetila na kontinuiranu italijansku podršku evropskom putu Zapadnog Balkana i zajedničkom očuvanju Jadranskog mora, te gđa Vana Đurašević, direktorica Direktorata za regionalne i druge međunarodne organizacije Ministarstva vanjskih poslova Crne Gore i zamjenica nacionalnog koordinatora za Centralno-evropsku Inicijativu (CEI), koja je naglasila da projekti TRUE BLUE i ASAP značajno jačaju prekograničnu koordinaciju i spremnost za brzu i efikasnu reakciju na izlivanja nafte i druge pomorske incidente.

/M.D.P./

Nova dva plovila za kontrolu pomorskog saobraćaja

0
Nova dva plovila za kontrolu pomorskog saobraćaja
Ministarstvo pomorstva – Screenshot

Nova dva plovila za kontrolu pomorskog saobraćaja su spremna za akciju, poručio je ministar pomorstva Filip Radulović na X mreži.

Modernom opremom i većom mobilnošću, unapređujemo bezbjednost i efikasnost na moru. Obećali smo bolju sigurnost na moru i to činimo djelima, saopštio je Radulović.

Savjet Radio Tivta: Javni konkurs za izbor direktora/ice biće raspisan čim se steknu zakonski uslovi

0
Savjet Radio Tivta: Javni konkurs za izbor direktora/ice biće raspisan čim se steknu zakonski uslovi
Radio Tivat – foto Opština Tivat

Savjet Radio Tivta obavještava javnost da je, na nedavno održanoj sjednici, imenovana vršiteljka dužnosti (v.d.) direktorice Radio Tivta Elena Ljiljanić. Odluka je donijeta u potpunosti u skladu sa važećim propisima – prije svega Zakonom o radu, Zakonom o audiovizuelnim medijskim uslugama – kao i internim aktima Radio Tivta, kaža se u saopštenju koje potpisuje predsjednice Savjeta, mr Stasija Kaluđerović.

Kako je aktuelna direktorica privremeno odsutna zbog korišćenja zakonskog prava na plaćeno odsustvo, raspisivanje javnog konkursa u ovom periodu nije pravno dozvoljeno: takav postupak doveo bi do povrede njenih prava iz radnog odnosa i bio bi suprotan ustaljenoj sudskoj praksi zaštite roditeljskih prava zaposlenih. Zakon o radu Crne Gore izričito zabranjuje svaku radnju koja bi zaposlenom tokom ovakvog odsustva ugrozila radni status ili dovela do prestanka mandata; ako mandat na određeno vrijeme ističe dok traje zakonsko odsustvo, poslodavac ga mora produžiti do dana povratka. Slijedom navedenog, Savjet nije mogao raspisati konkurs prije okončanja odsustva aktuelne direktorice, jer bi to faktički značilo da se ona razrješava dužnosti zbog korišćenja zakonom zagarantovanog prava.

Statut Radio Tivta, u odredbama članova 55–58, takođe uređuje način izbora i imenovanja direktora. Prema članu 55. Statuta, Savjet Radio Tivta nadležan je da raspiše i sprovede javni konkurs za imenovanje direktora, a u slučaju da direktor ne bude odmah izabran, Savjet imenuje vršioca dužnosti direktora do imenovanja novog direktora, u skladu sa zakonom. Nadalje, statutarne odredbe predviđaju i mehanizme za vanredne situacije: u slučaju prijevremenog upražnjenja mjesta direktora (bilo ostavkom ili razrješenjem), Savjet određuje lice koje će obavljati dužnost direktora do izbora novog direktora. Tako imenovani vršilac dužnosti može obavljati funkciju najduže do šest mjeseci od dana imenovanja. Iako Statut izričito ne navodi raspoređivanje vršioca dužnosti kao posebnu nadležnost Savjeta u redovnim okolnostima, Savjet je, rukovodeći se obavezom obezbjeđivanja kontinuiteta rada ustanove i analognom primjenom članova 57. i 58. Statuta, donio odluku o imenovanju v.d. direktorice u vanrednoj situaciji nastaloj usljed privremene spriječenosti direktorice da obavlja dužnost. Ova odluka je u potpunosti u duhu statutarnih ovlašćenja Savjeta da obezbijedi nesmetan rad Radio Tivta u svim okolnostima, uz puno poštovanje zakona i prava zaposlenih.

Napominjemo da je direktorica, čiji mandat i dalje traje, uredno obavijestila Savjet o produženju svog zakonskog (plaćenog) odsustva i dala saglasnost da se, radi kontinuiteta rada, privremeno imenuje vršilac dužnosti direktorice za period njene spriječenosti. Time je potvrđeno zajedničko razumijevanje da je privremeno rukovođenje neophodno za nesmetano funkcionisanje ustanove, a da se pri tome ni na koji način ne dovode u pitanje njena zakonom zagarantovana prava.

Javni konkurs za izbor direktora/ice Radio Tivta biće raspisan čim se steknu zakonski uslovi – po okončanju navedenog odsustva i ispunjenju svih pravnih pretpostavki za stalno popunjavanje funkcije. Savjet će cijeli postupak sprovesti zakonito i transparentno, u najboljem interesu Radio Tivta.

Odgovor na insinuacije o političkom pritisku

Povodom javnih saopštenja jedne političke partije koja je insinuirala postojanje političkog uticaja u vezi sa odlukom o imenovanju v.d. direktorice, Savjet Radio Tivta odlučno odbacuje takve navode. U tim saopštenjima se, neosnovano, sugeriše da je Savjet „izbjegao raspisivanje konkursa i imenovanjem v.d. direktora na čelo Radio Tivta instalirao lice po direktnoj naredbi jednog nosioca visoke političke funkcije“.

Takve tvrdnje smatramo netačnim i zlonamjernim. Savjet je svoju odluku donio samostalno, isključivo na temelju zakona i statuta, a radi zaštite prava zaposlenih i interesa ustanove, što je detaljno obrazloženo u prvom dijelu ovog saopštenja. Niti jednog trenutka pri donošenju odluke Savjet nije bio pod uticajem bilo kakvih političkih struktura, već isključivo pod imperativom poštovanja zakona i obezbjeđenja kontinuiteta u radu Radio Tivta.

Potrebno je naglasiti da subjekti koji se pozivaju na navodni politički pritisak, time paradoksalno upravo sami vrše politički pritisak na Savjet. Neprimjerena politizacija ove teme i pokušaji diskreditacije zakonitog rada Savjeta predstavljaju neprihvatljiv pritisak na nezavisnost lokalnog javnog emitera. Postoje nadležni organi pred kojima se mogu pokrenuti odgovarajući postupci u slučaju bilo kakve sumnje na nezakonitosti u radu, i Savjet u potpunosti stoji na raspolaganju takvim organima za sve eventualne provjere. Međutim, Savjet neće dalje ulaziti u političku polemiku putem medija. Naše obaveze su definisane zakonom i odgovorni smo građanima Tivta da te obaveze izvršavamo profesionalno i transparentno.

Savjet Radio Tivta ostaje čvrsto posvećen zakonitom, odgovornom i transparentnom radu, kao i očuvanju nezavisnosti našeg lokalnog javnog medija. Još jednom ističemo da su sve dosadašnje odluke Savjeta, uključujući imenovanje v.d. direktorice, donesene u skladu sa zakonskim propisima i statutarnim ovlašćenjima, u cilju zaštite prava zaposlenih i interesa ustanove, a ne pod bilo čijim političkim diktatom, kaža se u saopštenju koje potpisuje predsjednice Savjeta, mr Stasija Kaluđerović.

Kotorski vodovod – od Tabačine do Perasta voda nije ispravna za piće

0
Kotorski vodovod – od Tabačine do Perasta voda nije ispravna za piće
Voda – foto Boka News

Iz kotorskog vodovoda obavještavaju potrošače da voda nije ispravna za piće od Kotora (Tabačine) do Perasta.

Zbog povećanog saliniteta na izvorištima a nemogućnosti Regionalnog vodovoda da isporuči veće količine vode koje bi bile dovoljne da pokriju čitavu teritoriju opštine, na navedenim područjima voda nije ispravna za piće. O svim daljim promjenama vodosnabdijevanja potrošači ce biti pravovremeno obavješteni.

Iz kotorskog vodovoda juče su saopštili da zbog povlačenja vode sa izvorišta Tabačina a nemogućnosti isporuke veće količine vode iz Regionalnog vodovoda koje bi bile dovoljne da pokriju čitavu teritoriju opštine, potrošači na navedenim područjima dobijaju vodu sa izvorišta Orahovac, koja je blago povećanog saliniteta.

Opština Herceg Novi donirala rendgen Bolnici Meljine vrijedan 91.960 eura  

0
Opština Herceg Novi donirala rendgen Bolnici Meljine vrijedan 91.960 eura   
Bolnica Meljine

Šimun: Opšta bolnica Meljine od izuzetne važnosti za zdravstveni sistem Crne Gore



Opština Herceg Novi donirala je podni rendgen (RTG) aparat vrijedan 91.960 eura sa PDV-om Bolnici Meljine. Tim povodom Bolnicu Meljine su posjetile delegacije Opštine Herceg Novi na čelu sa predsjednikom Stevanom Katićem i delegacija Ministarstva zdravlja na čelu sa ministrom, dr Vojislavom Šimunom.

Predsjednik Opštine, Stevan Katić ukazao je na važnost ove vrijedne donacije.

„Rendgen aparat koji je funkcionisao u prethodnom periodu je bio u takvom stanju da se više nije mogao popraviti i pacijenti su tu vrstu usluge radili u Domu zdravlja. Drago mi je što smo sada uspjeli da kompletiramo tu proceduru i da se ugovor o donaciji potpiše, te da Bolnica Meljine danas ima jedan savremen i kvalitetan rendgen na zadovoljstvo svih građana Herceg Novog i turista koji dolaze u naš grad,“ naveo je Katić.

Istakao je da je Opština Herceg Novi nedavno Bolnici osigurala i donaciju od 23 klima uređaja.

Bolnica Meljine

„Nastavićemo da pomažemo i završavamo sve ono što je do nas, jer smo jedna odgovorna lokalna uprava koja vodi računa prije svega o zdravlju građana Herceg Novog. Opština Herceg Novi će nastaviti da subvencioniše i stanarine za sve ljekare kojima to bude potrebno i sve deficitarne kadrove, kao što smo do sada radili,“ ispričao je predsjednik Opštine.

Ministar zdravlja, dr Vojislav Šimun istakao je da donacija rendgen aparata Bolnici Meljine predstavlja konkretan dokaz kako jedna dobra saradnja lokalne samouprave i centralne vlasti – u ovom slučaju Ministarstva zdravlja, može da doprinese poboljšanju kvaliteta života građana.

Ministar Šimun se osvrnuo i na značaj same Bolnice Meljine:

„Opšta bolnica Meljine je od izuzetne važnosti za zdravstveni sistem Crne Gore, a posebno za regiju Boke kotorske i kao takva jeste u fokusu države, Ministarstva zdravlja, lokalne samouprave, ali i samih građana. Ova ustanova danas broji oko 130 zaposlenih od čega je 80 medicinskog osoblja. Od skoro su svima njima riješene egzistencijalne dileme, te su prevedeni na zaposlenje na neodređeno, što smatram da je od izuzetne važnosti za planiranje njihove budućnosti u ovom gradu i u okviru ove ustanove,“ ispričao je Šimun.

Bolnica Meljine

Istakao je da Ministarstvo zdravlja takođe podržava napore menadžmenta KBC Kotor i Opšte bolnice Meljine da se unaprijedi ponuda zdravstvenih usluga u ovoj bolnici.

„Mogu da najavim da će građani Herceg Novog u okviru Opšte bolnice Meljine imati specijalističke usluge iz oblasti oftalmologije, otorinolaringologije i psihijatrije. Da se brinemo o kadru i da težimo jačanju kapaciteta ove ustanove govori i činjenica da smo raspisali određen broj specijalizacija – čak osam ove godine, i jednu užu specijalizaciju. Osim svega ovoga u okviru kreditnog aranžmana koji očekujem da će biti realizovan do kraja godine planiramo oko 800.000 eura ulaganja u opremu od čega je najznačajnije ulaganje u novi skener,“ naveo je ministar.

Ministar je ukazao da Opština Herceg Novi finansira i novi projekat – Studiju izvodljivosti za novu Bolnicu u Meljinama.

„Ovakav kvalitetan medicinski kadar koji je istrajao u periodu neizvjesnosti i nesebično je sebe davao za zdravstveni sistem i za naše građane zaslužuje bolje uslove rada, bolji objekat, jednu širu paletu pružanja zdravstvenih usluga. Očekujem da ćemo u saradnji sa Opštinom kvalitetno ispratiti ovaj projekat. Nadam se da ćemo u doglednom periodu krenuti u gradnju nove bolnice za građane Herceg Novog,“ dodao je Šimun.

Bolnica Meljine

Zahvalnost na podršci koju Opština i Ministarstvo zdravlja pružaju Bolnici Meljine iskazao je dr Davor Kumburović, direktor Kliničko bolničkog centra Kotor. Podsjetio je da je Bolnica Meljine uvedena u sistem javnog zdravstva 1. marta 2023. godine, kao organizacioni dio bolnice Kotor, čime je osiguran njen dalji rad, te ukazao da se napori za podizanje nivoa zdravstvene usluge i dalje nastavljaju.

„Moram da pomenem period kada nije bilo dovoljno razumijevanja i povjerenja, te kada je toliko porodica bilo na rubu egzistencije. Drago mi je da smo tada napravili značajan korak da je Bolnica Meljine postala dio javnog zdravstva. Moram da budem ponosan i na KBC Kotor koji je sve to vrijeme bio glavni oslonac razvijanju i revitalizaciji Bolnice Meljine u svakom smislu, a prije svega mislim na ljudstvo. Sve ovo vrijeme ljekari KBC Kotor su u svakom momentu bili prisutni u ovoj bolnici, dežurali su ovdje i bili u pripravnosti, te tako dali veliki doprinos svemu onome čemu svjedočimo danas. Sada imamo jednu bolnicu koju smo razvili u svim aspektima, prije svega, govorimo o ljudstvu, ljekarima i svemu onome što je Ministarstvo zdravlja za kratak period uradilo. Imamo plan razvoja ove bolnice u narednom periodu, odluku o raspisivanju većeg broja specijalizacija, po planu je razvoj i kompletno nove bolnice za ovu teritoriju. Jako sam ponosan i srećan što sam bio dio tima koji je učinio da ova bolnica ponovo bude simbol ovog grada,“ kazao je Kumburović.

Obilasku bolnice i radnom sastanku prisustvovali su i: predsjednik Skupštine opštine Herceg Novi, Miloš Konjević, poslanik u Skupštini Crne Gore, Jovan Subotić, državna sekretarka u Ministarstvt zdravlja Miljana Vlahović Andrijašević, generalna direktorica Direktorata za IPA i druge projekte u Ministarstvu zdravlja, Amra Pepić, pomoćnik sekretara za drustvene djelatnosti i međunarodnu saradnju u Opštini Herceg Novi, Mitar Kisjelica i pomoćnica direktora KBC Kotor i menadžerka Organizacione jedinice Meljine, Ljubica Kurtović.

Crna Gora i Hrvatska usaglašavaju planove: Brže ceste i bolji prilazi graničnim prelazima u zajedničkom fokusu

0
Crna Gora i Hrvatska usaglašavaju planove: Brže ceste i bolji prilazi graničnim prelazima u zajedničkom fokusu
Foto / Uprava za saobraćaj

Proširivanje pristupnih puteva ispred graničnih prelaza između Crne Gore i Hrvatske zajednički je interes obje države, a cilj je ubrzanje protoka saobraćaja i smanjenje gužvi, posebno tokom ljetnjih mjeseci. Na sastanku je dogovoreno da obje zemlje do kraja godine raspišu tendere za izradu tehničke dokumentacije za proširivanje pristupnih puteva, čime bi se stvorila osnova za početak konkretnih radova na terenu.

Ovo je jedan od zaključaka radnog sastanka održanog u Opštini Konavle, direktora Monteputa i Uprave za saobraćaj Milana Ljiljanića i Radomira Vuksanovića sa kolegama iz Hrvatske.

Sastanku je prethodio obilazak graničnog prelaza Karasovići, a inicijativa je potekla od strane Hrvatskih cesta. Učesnici su istakli da je neophodno zajedničko djelovanje kada je riječ o unapređenju infrastrukture koja direktno utiče na efikasnost saobraćaja između dvije zemlje.

Pored tema vezanih za pristupne puteve, bilo je riječi i o usaglašavanju koridora budućih autoputeva i brzih cesta koje će povezivati Crnu Goru i Hrvatsku. Ovi planovi uključuju i saradnju u pogledu izrade projektne dokumentacije, kao i raspisivanje tendera za izgradnju novih putnih pravaca.

GP Karasović

“Usvajanjem Prostornog plana Crne Gore stvorili su se uslovi za intenzivan rad na izgradnji autoputeva i brzih cesta, uz posebnu pažnju na očuvanje prostora Bokokotorskog zaliva”, poručio je direktor Monteputa Milan Ljiljanić.

“Za obje zemlje važno je da uskladimo planove izgradnje putne infrastrukture, pripremimo projektnu dokumentaciju i definišemo rokove za realizaciju ključnih dionica”, naglasio je Ivica Budimir, predsjednik Uprave Hrvatskih cesta.

Direktor Uprave za saobraćaj Crne Gore, Radomir Vuksanović, istakao je da se Crna Gora suočava sa sve većim intenzitetom saobraćaja i da je unapređenje putne infrastrukture prioritet.

„Naš cilj je da stvorimo sigurnu i savremenu saobraćajnu mrežu. Pored izgradnje novih puteva, posebnu pažnju posvećujemo rekonstrukciji postojećih. Saradnja sa Hrvatskom u ovim projektima od regionalnog je značaja“, poručio je Vuksanović.

Zaključeno je da postoji visok stepen spremnosti za nastavak saradnje i da će institucije obje zemlje nastaviti da rade na jačanju infrastrukture koja povezuje Crnu Goru i Hrvatsku, ali i cijeli region.

Sastanku su prisustvovali i Tomislav Mihotić, državni sekretar Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Republike Hrvatske Božo Lasić, načelnik Opštine Konavlesavjetnik Uprave Hrvatskih cesta Nikša Konjevod, kao i Miljenko Mikulić, načelnik Upravnog odjeljenja za prostorno uređenje, zaštitu okoliša, komunalni sistem i upravljanje nekretninama Opštine Konavle.

Knjeginja Jelisaveta Karađorđević u Herceg-Novom: Autobiografsko veče pred punom baštom Andrićeve kuće

0
Knjeginja Jelisaveta Karađorđević u Herceg-Novom: Autobiografsko veče pred punom baštom Andrićeve kuće
Autobiografsko veče Jelisavete Karađorđević

Knjiga „Tamo daleko: autobiografija“ knjeginje Jelisavete Karađorđević promovisana je sinoć u bašti Kuće nobelovca Iva Andrića, koja je bila puna do posljednjeg mjesta.

Promociji je prethodio prijem, tokom kojeg su autorki, knjieginji od Jugoslavije i Srbije, dobrodošlicu u Herceg-Novi poželjeli predsjednik Opštine Stevan Katić, predsjednik Skupštine opštine Miloš Konjević, Glavni administrator Nenad Đorđević i direktorica JUK „Herceg fest“, Tatjana Ateljević.

Autobiografsko veče Jelisavete Karađorđević

„Srećna sam što smo se sreli. Bila sam u Herceg-Novom prije 20 godina i Kuća Iva Andrića tada nije bila muzej kao danas, sada sam prvi put u ovom zdanju. Obožavala sam Andrića, pročitala sam njegove knjige i prije nego što sam prvi put došla u Jugoslaviju 1987. godine“, kazala je Jelisaveta Karađorđević. Govoreći o Herceg-Novom, ona je istakla: „Imate prelijep grad. Divni ljudi, fantastična hrana. Uvijek sam srećna da dođem i nadam se da ću doći ponovo“.

Teme srdačnog razgovora, uz knjigu „Tamo daleko“, bili su istorijat i rekonstrukcija Kuće nobelovca, kao i kulturni život Herceg-Novog.

Autobiografsko veče Jelisavete Karađorđević

„Vidimo da je posjećenost velika i interesovanje. Knjeginja Jelisaveta je neko ko je ostavio dubok trag u istoriji nekadašnje države. Drago mi je što takve ličnosti dolaze u Herceg-Novi, promovišu svoja djela i što ćemo tokom ovog ljeta i narednih godina ugostiti značajne ličnosti u Kući nobelovca Iva Andrića. Kuća Andrića je sve ovo vrijeme, od kad je otvorena, ugostila značajan broj književnika i pokazalio se da je rekonstrukcija i pretvaranje ovog objekta u centar za posjetioce bio pun pogodak“, rekao je predsjednik Katić.

Autobiografsko veče Jelisavete Karađorđević

O knjizi „Tamo daleko: autobiografija“ govorili su, uz autorku, novinarka Vitka Vujnović i direktor izdavačke kuće „Vukotić media“, Manojlo Manjo Vukotić. Kako se moglo čuti, djelo nastalo iz sigurne ruke i čistog srca knjeginje Jelisavete Karađorđević nastalo je na osnovu njenih dnevničkih zapisa, a među koricama će čitaoce dočekati dramatični životni obrti, detalji iz života kraljevske porodice, susreti sa značajnim ličnostima, ljubav prema otadžbini, lične borbe, romanse i prijateljstva. Promocija je završena u toploj atmosferi, uz potpisivanje knjiga i razgovor sa publikom.

TO Tivat – Nova aplikacija “Lotos Turist”

0
TO Tivat – Nova aplikacija “Lotos Turist”
Tivat – foto Miko Đuričić TO Tivat

Iz TO Tivat obavještavau sve registrovane izdavaoce smještaja da od 27. juna 2025. godine mogu doći u prostorije Turističke organizacije Tivat radi kreiranja korisničkog naloga i lozinke za korišćenje nove aplikacije za prijavu boravka gostiju.

Aplikacija „Lotos Turist“, koju je razvila firma DataLab.MN u saradnji sa kompanijom M:TEL, osmišljena je kako bi digitalizovala i olakšala proceduru prijave gostiju, smanjila administraciju i ubrzala rad izdavaoca smještaja. Aplikacija je besplatna i trenutno je dostupna za android uređaje. Za preuzimanje, skenirajte prikazani QR kod ili klikom na link: http://188.34.195.15:8055/assets/ADD709B3-E7B3-404C-B1AA-578BDE034C19.apk

U toku je proces objave aplikacije na sljedećim platformama:

  • Google Play Store
  • Apple App Store

O tačnom datumu dostupnosti bićete blagovremeno obaviješteni.

Šta vam je potrebno za aktivaciju?

Prilikom dolaska u prostorije Turističke organizacije Tivat, neophodno je dostaviti:

  • rješenje o registraciji smještaja,
  • lični dokument (lična karta ili pasoš),
  • ovlašćenje, ukoliko kreirate nalog u ime vlasnika.

Na licu mjesta, naši zaposleni će unijeti vaše podatke i kreirati korisnički nalog sa privremenom lozinkom. Cijeli postupak traje svega nekoliko minuta.

Sljedeći koraci:

  1. Preuzmite aplikaciju „Lotos Turist“ koju ćete dobiti putem WhatsApp poruke ili iz prodavnice aplikacija (kada bude dostupna).
  2. Prijavite se dobijenim korisničkim podacima.
  3. Odmah promijenite lozinku.
  4. Aplikacija je spremna za korišćenje!

Ključne prednosti aplikacije:

  • Brza prijava gosta putem mobilnog telefona – dovoljno je skenirati pasoš ili ličnu kartu gosta, a aplikacija automatski popunjava sve podatke.
  • Automatski obračun boravišne takse sa preciznim izvještajima i pregledima obračuna.
  • Digitalna potvrda o prijavi koju možete odmah poslati gostu putem e-maila ili putem Vibera i WhatsAppa.
  • Fleksibilno plaćanje boravišne takse – karticom ili virmanom, u zavisnosti od vaših potreba.
  • Bez papirologije i dolazaka – sve završavate digitalno, direktno sa svog telefona.

Pozivamo sve izdavaoce smještaja da na vrijeme preuzmu aplikaciju i izvrše registraciju, kako bi procedura prijave gostiju bila što jednostavnija, brža i efikasnija.

Za sve dodatne informacije Turistička organizacija Tivat vam stoji na raspolaganju.

Komnenović ugostio komandante mornarica zemalja učesnica u vježbi Adrion Livex 25

0
Komnenović ugostio komandante mornarica zemalja učesnica u vježbi Adrion Livex 25
Sa prijema u Opštini Tivat

Predsjednik opštine Tivat Željko Komnenović ugostio je danas komandante mornarica zemalja učesnica međunarodne pomorske vježbe Adrion Livex 25: Italije, Grčke, Albanije, Slovenije, Hrvatske i domaćina Crne Gore.

On je gostima poželio dobrodošlicu, a komandantu Mornarice Vojske Crne Gore, kapetanu fregate Milanu Jevtoviću zahvalio na saradnji. „Tivat su kroz prošlost oblikovale mornarice brojnih zemalja, pa je naša istorija u bliskoj vezi sa mornaričkim aktivnostima na ovim prostorima. Tim više, čast nam je ugostiti vas i biti domaćin dijela aktivnosti organizovanih u sklopu ove vježbe“, rekao je Komnenović u svom obraćanju.

Sa prijema u Opštini Tivat

Jevtović se Komnenoviću zahvalio na gostoprimstvu i dugogodišnjoj saradnji. Susretu u Opštini Tivat prisustvovao je i načelnik Štaba Generalštaba Vojske Crne Gore, pukovnik Mitar Klikovac.

Mornarica Vojske Crne Gore domaćin je međunarodne pomorske vježbe Adrion Livex 25, koja se održava u periodu od 22. do 27. juna, u okviru Jadransko-jonske inicijative.

U Budvi više od 30.000 turista

0
U Budvi više od 30.000 turista
Budva – foto TO Budva

U opštini Budva trenutno boravi ukupno 30.218 prijavljenih turista, što ukazuje na blagi porast turističkog prometa za tri odsto, navodi Turistička organizacija Budva.

“Od tog broja, stranih gostiju je 29.441 turista, kada je riječ o strukturi gostiju prema vrstama smještaja, najposjećeniji su hoteli sa ukupno 14.951 gostom, od čega su 14.186 strani, što ukazuje na značajan rast od šest u odnosu na isti datum prethodne godine”, navodi TO Budva.

Kako su dodali, privatni smještaj bilježi ukupno 14.705 gostiju, od kojih je 14.693 stranih, što predstavlja stabilno kretanje u odnosu na prethodnu sezonu.

“U kampovima trenutno boravi 117 stranih gostiju, bez registrovanih domaćih. Prema zemlji porijekla, kampove najčešće posjećuju turisti iz Njemačke, Holandije, Poljske, Austrije i Srbije”, dodaje se.

Prema podacima koji se odnose na kolektivni smještaj, najbrojniji gosti dolaze iz Srbije, Velike Britanije, Njemačke, Bosne i Hercegovine, Poljske, Ruske Federacije, Francuske, Italije, Izraela, Kine, Letonije i Ukrajine.

Kada je riječ o individualnom (privatnom) smještaju, sistem za prijavu boravka pokazuje da najbrojniji gosti dolaze iz Ruske Federacije, Srbije, Ukrajine, Bosne i Hercegovine, Turske, Poljske, Njemačke, Azerbejdžana, SAD i Velike Britanije.