Novogodišnji vatrometni spektakl u Sydneyu će se ipak održati, uprkos peticiji 260.000 potpisnika da se vatromet ne održi te da se taj novac preusmjeri u fond za borbu protiv šumskih požara koji su harali u okolici grada.
Sydney će potrošiti 6,5 milijuna australskih dolara (više od 4 milijuna eura) na vatromet koji se tradicionalno održava za Novu godinu. To je svota za koju potpisnici peticije na Change.org smatraju da bi je bilo bolje potrošiti na vatrogasce i poljoprivrednike pogođene teškom sušom.
“Vatrometni spektakl koji se svake godine održava u luci u Sydneyu mogao bi traumatizirati neke osobe jer je u zraku još dosta dima”, piše u peticiji.
Najveći grad u Australiji, s 5,2 milijuna stanovnika, zagušen je toksičnim dimom od požara koji već tjednima gore sjeverno, južno i zapadno od tog velegrada. Neki su stigli na 130 kilometara od Sydneya.
Najmanje tri miliona hektara zemljišta, što je jednako površini Belgije, uništeno je u požarima u Australiji koji su buknuli još u rujnu i u kojima je poginulo osam ljudi.
Gradske vlasti su priopćile da cijene “zabrinutost” potpisnika peticije, ali da odgoda vatrometa ne bi pomogla pogođenim zajednicama.
U saopštenju se objašnjava da su pripreme za novogodišnji spektakl počele prije 15 mjeseci te da je najveći dio budžeta, uglavnom namijenjen za osiguranje i čišćenje grada nakon proslave, već potrošen.
Posebice se ističe da bi odgoda tog događaja “teško naštetila gospodarstvu Sydneya” s obzirom na tisuće domaćih i stranih turista koji su rezervirali letove, hotele i restorane za proslavu Nove godine.
“Općinske vlasti su izdvojile 620.000 dolara (387.000 eura) za borbu protiv šumskih požara i saniranje posljedica suše. Također će sudjelovati u promidžbi fonda Crvenog križa za pomoć unesrećenima prilikom televizijskog prijenosa vatrometa koji prati milijarda ljudi diljem svijeta”, stoji u saopštenju.
Prvi dan novogodišnjeg programa na trgu ispred Starog grada u Budvi obilježio je dolazak Djeda Mraza i večernji koncerti rock bendova.
Program je počeo u subotu u podne kada je organizovan program za najmlađe, predstava “Čarobna bajka” plesne i animatorske grupe “UV Dance” iz Novog Sada, podjela paketića, animacija i face painting. Djeca su se najviše obradovala dolasku Djeda Mraza i podjeli paketića koji je Turistička organizacija opštine Budva organizovala u saradnji sa kompanijom “Mega promet Budva”. Istog dana, od 19 sati, u prizemlju TQ centra, Turistička organizacija opštine Budva u saradnji sa firmom “Trade unique” i veselim Djeda Mrazom, obradovala je brojne mališane.
Turistička organizacija opštine Budva i kompanija “Mega Promet Budva” obezbijedili su 1200 paketića.
U večernjim satima, svi ljubitelji rock muzike uživali su u nastupima trebinjskog rock sastava “Krugovi u žitu”, zatim grupe „Akademia“ i Gule iz Bara i kultnog hrvatskog rock sastava „Psihomodo pop“.
“Vrlo često smo pozivani u Crnu Goru i uvijek se rado odazovemo. Najčešće sviramo u Budvi, u lokalnim rock klubovima. Već smo sarađivali sa TO iz Budve i mogu da kažem da smo svaki put vrhunski dočekani, i uvijek ćemo se rado odazvati kada nas budete zvali.” – istakao je Dobroslav Slijepčević ispred sastava “Krugovi u žitu”.
Davor Gobac, frontmen legendarnog sastava “Psihomodo pop” rekao je da mu je prva asocijacija na Budvu Stari grad i najavio energičan nastup na trgu.
U nedjelju, 29. decembra, u podne će koncert održati poznata džez pjevačica iz Srbije – Lena Kovačević, dok će se u noćnim satima, od 21 sat, predstaviti Gradska muzika Budve, budvanski bend “Refugie Jesus & Apostols” i hrvatski rock muzičar Neno Belan sa bendom.
Sekretar Crnogorskog društva za borbu protiv raka (CDPR) Domagoj Žarković i članovi društva tokom blagih dana između dva Božića, od 25. decembra, kada Božić slave vjernici po gregorijanskom do 7. januara, kada ga slave oni koji poštuju stari Julijanski kalendar, posjetili su tradicionalno Dom za stare u Petrovcu, koji vode časne sestre Franjevke na čelu sa upraviteljicom samostana Sveti Vid m. Benediktom.
“Posjeta je iskorištena kako bi časnim sestrama uručili donaciju koju čini komplet knjiga pisaca sa ovog područja i iz regiona (Marko Miljanov, Petar Petrović II Njegoš, Miloš Crnjanski, Bora Stanković, Meša Selimović, Jovan Sterija Popović, Milovan Glišić, Petar Kočić, Radoje Domanović, Laza Lazarević …) koji će koristiti istovremeno pacijentkinje Doma, kao i časne sestre. Knjigama koje donosimo svake godine sigurno se obogaćuje knjižni fond koji posjeduje Dom, nadajući se da to svakako predstavlja pomoć u njegovom daljem radu. Uz knjige sigurno nije teško otkriti što još ide za predstojeće blage dane. Normalno, to su paketi sa slatkišima i konditorskim proizvodima za sve pacijentkinje Doma i časne sestre koje ih čuvaju. Nadamo se da smo posjetom i slatkom donacijom u ovim blagim prazničnim danima pokazali starim, nemoćnim i bolesnim koji su tu smješteni da nijesu napušteni i zaboravljeni, a sve zahvaljujući časnim sestrama koje ih nesebično i brižljivo drže u odlično opremljenom i urednom ambijentu Doma u prelijepom Petrovcu”, saopštili su iz društva.
Istovremeno su poželjeli i skori završetak izgradnje novog Doma u nastupajućoj godini, kao i njegovo stavljanje u funkciju.
CDPR je iskoristilo priliku da u okviru svojih mogućnosti pomogne ovu ustanovu koje se bavi zdravstveno – socijalnim radom.
“Istovremeno se nadamo se da ćemo to uspjevati uspješno raditi i u budućnosti, naravno koliko nam to budu dozvoljavala ograničena sredstva i mogućnosti, jer na taj način pomažemo svima kojima pomoć nešto znači, ne gledajući njen obim i vrijednost, jer se u radu rukovodimo načelom da je svaka pružena pomoć dobrodošla”, zaključuju iz CDPR.
Preduzeće Pomorski saobraćaj sa Kamenara internim pravilnikom, zabranjuje svojim radnicima da se mimo odobrenja pretpostavljenog, obraćaju čak i državnim institucijama poput policije, inspkecije, sudova. Ta firma ima i interno uputstvo o postupanju zaposlenih u slučaju dolaska inspekcijskih organa na brodove ili u prostorije Pomorskog saobraćaja, a kojima zaposlenima zabranjuje da sarađuju sa inspekcijama, čak i kada inspektori od njih traže da daju službene izjave.
Pokazuju to „Odluka o identifikaciji pojava i postupanja koje se smatraju za povrede rade obaveze u doo Pomorski saobraćaj Kamenari“, odnosno „Uputstvo za postupanje zaposlenih prilikom dolaska inspekcijskih organa“, koje potpisuje izvršni direktor Pomorskog saobraćaja Dejan Ban, a koje su postavljene na oglasnoj tabli na pristaništu, ispred Upravne zgrade kompanije Kamenarima.
U stavu 14.člana 4 Odluke u kojem se pobrojavaju postuci koji se smatraju težom povredom radne dužnosti zbog kojih se u Pomorskom sabraćaju radnici mogu sancionisati davanjem otkaza, stoji da je to i „nevlašćena komunikacija (pisana ili ussmena) sa medijima, institucijama, pravnim licima i pojedincima, a u vezi sa djelovanjem poslodavca“.
To znači da osim što ne smiju pričati sa novinarima, zaposlenima u Pomorskom saobraćaju otkaz prijeti čak i ako se u vezi postupaka svog poslodavca, obrate zvaničnim državnim institucijama sistema kakve su npr. razne inspekcije, policija ili tužilaštvo…
„Ukazujemo da je akcenat stavljen na neovlašćenu komunikaciju zaposlenih. Dakle, svaka eksterna komunikacija, uključujući i komunikaciju sa državnim institucijama , a koja ne proizilazi iz ovlašćenja i opisa radnih zadataka zaposlenog, osim komunikacija zaposlenog: sa nadležnim državnim organima zaduženim za pitanja korupcije (član 143a, tačka 6 Zakona o radu), nadležnim džavnim organima zaduženim za zaštitu prava radnika (član 142a, tačka 5 Zakona o radu), nadležnim državnim organima zaduženim za zaštitu životne sredine (član 143a, tačka 7 Zakona o radu) a u vezi je sa djelovanjem poslodavca, predstavlja neovlašćenu komunikaciju, i našim internim aktom je takvo činjenje definisano kao povreda radne obaveze“- objašnjavaju iz Pomorskog saobraćaja, mada ti izuzeci uopšte nisu navedeni u njihovom spornom internom dokumentu – „Odluci o identifikaciji pojava i postupanja koje se smatraju za povrede rade obaveze u doo Pomorski saobraćaj Kamenari.“
Ta kompanija je u vlasništvu podgoričkih biznismena Dušana i Dejana Bana i njihovog partnera Želja Mihailovića i ima monopol na jedinoj trajektnoj liniji u državi, Lepetane-Kamenari preko tjesnaca Verige u Boki Kotorskoj. Podgorički biznismeni bliski predsjedniku DPS i predsjedniku Crne Gore Milu Đukanoviću, dokopali su se prije 15 godina Pomorskog saobraćaja bez tendera, kupovinom državnih akcija na berzi. Oni su tadašnju državnu kompaniju u većinskom vlasništvu fonda PIO 2004., platili u najvećoj mjero, obveznicama stare devizne štednje. Ta kompanija inače, godinama ostvaruje enormu zaradu na jedinoj trajektnoj liniji u državi, a svake godine braći Ban i Mihajloviću kao jedinim akcionarima, dijeli dividende koje se mjere milionima eura. U toj firmi poćetkom oktobra ove godine, prvi put nakon privatizacije, osnovan je sindikat za čijeg je predsjednika izabran radnik u biljetarnici Ivan Vučinović. Na to, kao i činjenicu da je Sundikat pozvao Inspekciju rada da provjeri legalnost novih ugovora o radu načijem potpisivanju od strane zaposlenih insistira menadžment firme, direktor Dejan Ban je reagovao tako što je Vučinoviča odmah premjestio na novo i do tada nepostojeće radno mjesto – „službenik za evidenciju strukture prometa na terenu“ i poslao na ulici pored trajektnog pristaništa u Kamenarima, broji kamione i autobuse koji ne ulaze na trajekt, već nastavljaju put magistralom oko Kotorskog zaliva. Ban je poslije toga, nedavno Vučinoviću dao otkaz, prethodno ga optuživši da je napravio „težu pivredu radne discipline“ time što je navodno neovlašćeno komunicirao sa medijima u vezi djelovanja svog poslodavca, odnosno navodno, „odavao poslovne tajne“ – podatke o prometu na trajektu, a koje svaki korisnik i sam može vidjeti jer oni pišu na karti koju on kupi za ulazak na trajekt.
Na pitanje da li krše elementarna ljudska prava svojih radnika time što propisuju zabranu zaposlenima da o djelovanu svog poslodavca koje može biti nelegalno ili čak opasno za ljude i okolinu, ne smiju bez prethodnog odobrenja istog tog poslodavca, komunicirati čak ni sa nadležnim državnim institucijama, iz menadžmenta Pomorskog saobraćaja su novinara pozvali da ih zbog toga, prijavi nadležnima.
„Nijesmo svjesni da, definisanjem povrede radne obaveze na ovakav način, kršimo Ustav i suzbijamo zakonska prava radnika, pa vas molimo da ovu stvar pod hitno prijavite, što vam inače neće biti prvi put, kako bi nas prizvali pameti.“- ironilno su odgovorili iz kabineta direktora Dejana Bana.
Oni su kao „neukusnu podmetačinu“ ocijenili konstataciju iz drugog pitanja „Vijesti“na osnovu kojeg propisa menadžment spriječava vršenje inspekcijskog nadzora nad tom kompanijom u smislu da zaposlenima najstrožije zabranjuje da komuniciraju sa inspektorima koji vrše nadzor nad kompanijom, čak i u slučajevima kada inspektor insistira na kontaktu i razgovoru sa zaposlenim.
„U slučaju inspekcijske kontrole, subjekat nadzora je kompanija, a kompaniju u postupku inspekcijskog nadzora može da zastupa samo odgovorno lice, odnosno ono lice koje je za to ovlašćeno shodno opštem aktu i upisu u Privrednom registru (član 23 Zakona o inspekcijskom nadzoru i član 54 Zakona o upravnom postupku). Odgovorno lice je jedino ovlašćeno, da u ime subjekta nadzora, daje objašnjenja, predlaže izvodjenje dokaza i preuzima pismena u inspekcijskom postupku, a sve u cilju uspostavljanja istinitog činjeničnog stanja.
Vršenje inspekcijskog nadzora bez učešća odgovornog lica je nezakonito, čak i u slučaju da inspekcijski organ ne zatekne odgovorno lice subjekta nadzora na mjestu vršenja nadzora (član 27 Zakona o inspekcijskom nadzoru).“- objašnjavaju iz menadžmenta kontriverzne odredbe svog „Uputstvo za postupanje zaposlenih prilikom dolaska inspekcijskih organa“.
Bura foto Boka News
U tom internom dokumentu Pomorskog saobraćaja stoji da je zaposleni dužan da inspektora koji vrši nadzor, upozori da nije ovlašćen da sa njime komunicira i uputi ga na odgovorno lice u firmi, kao i da ukoliko inspektor i pored toga, nastavi da insistira da o nečemu dobije izjavu zaposlenog, „mu saopšti da dalje moše da radu kako misli da je ispravno da radi, ne ometajući ga“.
„Nakon toga je zaposleni Dušan u potpunosti prekinuti komunikaciju sa inspektorom do dobijanja drugih instrukcija od starne pretpostavljenog.“- piše u tom Uputstvu.
Iz menadžmenta kompanije su rekli da povdoom ovakve prakse „nijesmo nikada imali problema sa inspekcijama jer se radi o zakonitom postupanju u postupku inspekcijskog nadzora.“
Ipak, prilikom nadzora od strane pojednijih organa kao što je to npr. Inspekcija sigurnosti plovidbe, primarna adresa za davanje informacija koje trebaju inspketorima, nisu ovlašćena lica u kompaniji već odgovorna lica na brodovima – zapovjendnici trajekata, ili čak i članovi niže posade, a koje kao takve, prepoznaju Zakon o sigurnosti pomorske plovidbe i Zakon o spriječavajnju zagađenja mora. Stoga se njima nikako internom odlukom poslodavca, ne bi smjela propisivati zabrana da komuniciraju sa inspektorima prilikom obavljenja inspekcijskih službenih radnji.
„Mi nijesmo upoznati da je neko od inspekcijskih službenika bilo koje inspekcije insistirao da postupak inspekciskog nadzora sprovede kontaktirajući sa licima koji nijesu ovlašćena za to i ne vjerujemo u tačnost takve informacije, koju, po sistemu rekla-kazala, a po “kazivanju mnogobrojnih očevidaca poznatih Vijestima”, ne prvi put, prenosite. A ako se tako nešto i desilo, onda je takvo ponašanje inspekcijskog službenika nekakonito i inspekcijski nalaz, ma kakav bio, ne bi proizvodio pravno dejstvo.“- poručili su iz uprave kompanije.
Iz Uprave za inspekcijske poslove Crne Gore ni nakon više od nedjelju dana nisu odgovorili na pitanja „Vijesti“ u vezi ovakvog spriječavanja vršenja efikasnog inspekcijskog nadzora od strane menadžmenta Pomorskog saobraćaja, odnosno o zabrana koje ta firma propisuje svojih zaposlenima da se u slučaju kada to smatraju za shodno, oni uopšte mogu obratiti nadležnim državnim organima i institucijama sistema.
INSPEKTORIMA NI RIJEČ, ALI ZATO POSLODAVCU IZVJEŠTAJ O TOME ŠTO SU RADILI INSPEKTORI
Osim više puta ponovljene zabrane da direktno komunciraju sa inspketorima „ili sličnim službenim licima“ koja dođu na trajet, biletarnicu, operativnu obalu, upravnu zgradui ili druge prostorije Pomorskog saobraćaja, u Uputstvu te firme stoji i obaveza zaposlenog da o svemu što su inspektori radili, obavijeste svog poslodavca.
„Nakon završetka komunikacije sa inspektorom, bez odlaganja zaposleni o dolasku inspektora obavještava pretpostavljenog i sačinjava kratku zabilješku o detaljima dolaka inspektora (ukoliko su mu poznati): ime i prezime inspketora, iz kojeg organa dolazi, kojim povodom je dolazio, da li se legitimisao, zapažanja o ponašanju inspektora i slično“—stoji u Uputstvu kojeg potpisuje izvršni direktor Pomorskog saobraćaja Dejan Ban.
Piloti – Cockpit – photo Alexey Y. Petrov / shutterstock.com
Niskotarifne avio-kompanije nesumnjivo su podstakle crnogorsku turističku privredu, a podaci Monstata potvrđuju da je uvođenje niskotarifnih avio-kompanija rezultiralo povećanjem broja turista i ostvarenih noćenja sa tržišta sa kojih su letovi uvedeni, poručeno je iz Ministarstva turizma.
Trenutno ka i iz Crne Gore letove realizuje devet niskotarifnih avio-kompanija, a u kompaniji Montenegro erlajnz smatraju da generalno niskotarifni prevozioci u odnosu na regularne, redovne prevoznike imaju potpuno drugačiji koncept poslovanja i da direktno nijesu konkurenti nacionalnoj avio-kompaniji.
“Niskotarifne ili lou kost avio-kompanije nesumnjivo su podstakle crnogorsku turističku privredu, pozitivno uticale na produženje turističke sezone, prihode i zaposlenost, kao i obezbjeđivanje marketinške „vidljivosti“ Crne Gore, što je potvrdilo stav i politiku Ministarstva turizma u čijoj koordinaciji su ove avio-kompanije i došle na tržište Crne Gore”, kazali su Pobjedi iz Ministarstva turizma.
Predstavnici Ministarstva su podsjetili da je ovaj Vladin resor sa ciljem približavanja Crne Gore emitivnim turističkim tržištima zapadne i sjeverne Evrope, otpočeo aktivnosti na uvođenju niskotarifnih avio-kompanija na crnogorsko tržište, kao i pregovore sa tada vodećim avio-kompanijama.
“Analiza uticaja uvođenja lou kost avio-kompanija na crnogorsko tržište, koju je tada uradilo Ministarstvo turizma, pokazala je da će njihov ulazak dovesti do rapidnog povećanja cjelokupnog tržišta avio-saobraćaja prema i iz Crne Gore”,rekli su predstavnici Ministarstva.
Irska niskotarifna avio-kompanija Ryanair je prva kompanija koja je 2013. otpočela poslovanje na crnogorskim aerodromima, a nakon ove kompanije, 2016. postignuti su dogovori o saradnji i sa britanskom lou kost kompanijom Easy Jet, a potom i sa mađarskom kompanijom Wizzair. Potom su uslijedili ugovori i sa kompanijama Fly Dubai, Lauda Motion, Pobeda, Eurowings, Norwegian Air Shuttle, Transavia France.
U Ministarstvu turizma smatraju da povezivanje Crne Gore direktnim letovima sa značajnim emitivnim tržištima predstavlja jednu od najboljih mogućnosti za stabilno povećanje broja stranih gostiju, koji dolaze iz zapadne, sjeverne i potencijalno istočne Evrope.
“Jednako značajan je i generalan uticaj na turističku privredu, kao i uloga niskotarifnih kompanija, kao katalizatora za produženje turističkih sezona kako na jugu, tako i sjeveru Crne Gore”, rekli su iz Ministarstva.
Predstavnici ovog Vladinog resora su naveli da shodno važećoj Strategiji razvoja turizma, dostupnost Crne Gore kao turističke destinacije predstavlja jedan od najvažnijih faktora uspjeha turističke privrede.
Do 2013. avio-dostupnost Crne Gore bila je zasnovana na poslovanju komercijalnih avio-prevoznika i čarter avio-kompanija, koje su avio-saobraćaj dominantno realizovale tokom par mjeseci ljetnje sezone.
“Dolaskom niskotarifnih avio-kompanija na crnogorsko tržište evidentna je bolja dostupnost Crne Gore prioritetnim ali i nekim novim emitivnim tržištima koja pokazuju potencijal”, kazali su predstavnici Ministarstva.
Prema njihovim riječima letovi loukosterima se prema većem broju destinacija realizuju tokom cijele godine, odnosno tokom minimum IATA ljetnje sezone (april-novembar) što je od posebne važnosti za smanjenje sezonalnosti, jednog od glavnih izazova u turizmu mediteranskih destinacija.
Skupština Udruženja bibliotekara Crne Gore je održana 27. 12. 2019. godine u Nacionalnoj biblioteci Crne Gore ,,Đurđe Crnojević’’ na Cetinju. Brojne delegate koji su došli iz svih krajeva Crne Gore pozdravila je predsjednica Udruženja, bibliotekarska savjetnica Jasmina Bajo i čestitala svim bibliotečkim radnicima i osoblju koje obavlja bibliotečko-informacionu djelatnost 27. decembar, Dan bibliotekara Crne Gore.
Na Cetinju je 27. decembra 1952. godine formirano Društvo bibliotekara Narodne Republike Crne Gore i taj datum se obilježava kao Dan bibliotekara Crne Gore.
Bibliotekari CG
U prvom dijelu Skupštine održane su dvije prezentacije: rukovoditeljka Pomorske biblioteke Kotor, biliotekarska savjetnica Nataša Gobović i rukovoditeljka Gradske biblioteke Kotor, viša bibliotekarka Marija Starčević govorile su o kongresu IFLA WILC koji je održan u Atini od 24. do 30. avgusta 2019. godine, dok je viša bibliotekarka i koordinatorka za digitalizaciju u Nacionalnoj biblioteci ,,Đurđe Crnojević’’ Zorica Sjekloća govorila na temu ,,Digitalizacije vrijedne bibliotečke građe’’.
U radnom dijelu Skupštine izabrani su članovi Nadzornog odbora i Suda časti Udruženja i donesena nova odluka o članarini Udruženja.
Žena i dvoje djece iz Njemačke poginuli su u subotu u snježnoj lavini u talijanskom južnom Tirolu, saoštilaila je policija.
Nesreća se dogodila u zimovalištu Schnals, zapadno od grada Merana, rekao je glasnogovornik talijanskih karabinjera. Glasnogovornik je dodao da u tom trenutku nije bilo upozorenja na mogućnost lavine no da su puhali snažni vjetrovi uz porast temperature.
Dvije su osobe izvučene iz snježnog nanosa i prevezene u bolnicu u Merano.
Turistička organizacija Tivat najavljuje „Starogodišnju regatu”, još jedan u nizu događaja koji se održavaju u okviru novogodišnjeg projekta Zimska bajka u Tivtu 2020.
Organizator događaja, Jedriličarski klub Delfin, poziva sve jedrilice, barke i brodove da u utorak 31. decembra 2019. godine učestvuju u „Starogodišnjoj regati” i promenadi brodova u akvatorijumu Tivatskog zaliva. Start regate je zakazan u 12 sati, a skiperski sastanak je planiran u 11h ispred JK Delfin. Nakon takmičarskog dijela slijedi promenada uz obalu našeg lijepog grada. Dodjela nagrada biće održana 2. januara u Jedriličarskom klubu Delfin.
Regata
Donacije koje budu prikupljene tokom proglašenja namijenjene su jedriličarkama, kao podrška za učešće na regati PMS (Povijesni mediteranski skup žena), na Visu 2020. godine.
U Gvinejskom zaljevu jučer ujutro je napadnut još jedan brod, nekih 70 nm sjeverozapadno od otoka Sao Tome.
Sudeći prema vremenu napada i dostupnim podacima, riječ je o LNG tankeru „Lokoja“, norveške kompanije BW. To potvrđuju i podaci kompanije za sigurnosna pitanja u brodarskoj industriji, Dryad Global, prema kojima je tanker manevriranjem uspio osujetiti napad. Oko 13 i 30, tankeru je prišao nigerijski patrolni brod „Defender 6“ koji ga je ispratio prema luci Bonny.
Komercijalna upotreba podmorskog energetskog kabla između Crne Gore i Italije počeće danas.
Time Crna Gora postaje energetsko čvorište regiona i dio evropske energetske zajednice povezujući se sa energetskim sistemom Italije i Zapadne Evrope, čime će postati energetska spona Zapadnog Balkana sa EU.
Podmorski energetski kabl je uvršten na zvanične liste projekata od značaja za EU i Energetsku zajednicu. Kabl je zajedno sa dalekovodom Lastva – Čevo – Pljevlja i trafostanicom Lastva dio Transbalkanskog koridora, koji je jedan od najznačajnijih energetskih koridora koji će spojiti Crnu Goru, Srbiju i Rumuniju sa Zapadnom Evropom.
Za Crnu Goru i region ta interkonekcija predstavlja doprinos učvršćivanju energetske nezavisnosti i mogućnost za ekonomski razvoj.
Crna Gora dobija ulogu prenosne energetske platforme zemalja istoka i zapada, kroz interkonekciju sa prenosnim sistemima Bosne i Hercegovine (BiH), Srbije, Kosova, Albanije, a preko Srbije sa Bugarskom i Rumunijom, a sa druge strane sa Italijom, odnosno EU.
Italijanska kompanija Terna je 18. februara 2017. godine završila polaganje prve faze kabla, čija ukupna dužina između Peskare i rta Jaz iznosi 455 kilometra, od čega je dužina podmorskog dijela 433 kilometra, na najvećoj dubini od 1,22 hiljade metara, na koje se nadovezuju 22 kilometra podzemnog kabla, 16 kilometara u Italiji, od tačke izlaska na obali do konvertorske stanice u Ćepagatiju i šest kilometara u Crnoj Gori, od rta Jaz do konvertorske stanice u Lastvi Grbaljskoj.
Krajem 2017. godine završeno je i polaganje podzemnih kablova koji povezuju kabl sa konvertorskim postrojenjen u Lastvi. Energetska veza jednosmjerne struje, omogućiće Italiji i Crnoj Gori da razmjenjuju energiju u oba smjera, inicijalno u kapacitetu od 600 megavati (MW), a potom 1,2 hiljade MW, kada se realizuje i drugi kabl, čije je polaganje predviđeno u narednim godinama.
Cjelokupna vrijednost projekta procijenjena je na oko 1,1 milijardu EUR. Predsjednici Italije i Crne Gore Sergio Mattarella i Milo Đukanović, su 15. novembra prisustvovali inauguraciji prvog “električnog mosta” između Evrope i Balkana u, kada su pritiskom na taster simbolično pustili u rad energetski kabl. Ugovor o povezivanju Italije i Crne Gore energetskim kablom potpisan je sredinom novembra 2010. godine.