Dani Herceg Novog u Beogradu

2
Delegacija Opštine HN na prijemu kod Šapića

Delegaciju Opštine Herceg Novi, koja u glavnom gradu Srbije boravi povodom održavanja programa Dani Herceg Novog u Beogradu, juče je ugostio predsjednik Opštine Novi Beograd Aleksandar Šapić.

Sa Šapićem su o uspostavljanju saradnje razgovarali predsjednik Opštine Herceg Novi Stevan Katić, potpredsjednik Miloš Konjević i direktor Turističke organizacije Pavle Obradović. Centralne teme bile su mogućnosti za povezivanje u oblasti kulture, turizma, privrede i posebno sporta, obzirom da je Šapić poznaje prilike i mogućnosti jer je kao nekadašnji vaterpolista bio vezan za Herceg Novi.

Predstavnici Opštine Herceg Novi istakli su zadovoljstvo prijemom, te poručili da postoji mnogo razloga za bližu saradnju sa Opštinom Novi Beograd. Herceg Novi nastoji da se umreži sa što većim brojem gradova, te da prijateljstvo među lokalnim upravama svi zajedno iskoristimo za međusobnu promociju i zajedničke projekte.

Kako su istakli, ne fali primjera dobre saradnje Herceg Novog sa Beogradom, pa je samo od početka ove godine realizovano više događaja: gostovanje Karavana mimoze u centru Beograda, Skadarlijske večeri i predstava “Dobrodošli u kabare Beograd” na 50. Prazniku mimoze, a sada i program Dani Herceg Novog u Beogradu.

Dogovorena je uzvratna posjeta predsjednika Opštine Novi Beograd Herceg Novom, tokom ove godine.

Tokom dana, predstavnici Opštine su obišli promo pulteve Turističke organizacije Herceg Novi, koja ovog vikenda promoviše turističku ponudu grada u centru Beograda.

Ciklus edukativnih predstava „Pričajmo o…“:

0
Dvije crte plavo

Ciklus edukativnih predstava za djecu i mlade u Herceg Novom biće nastavljen predstavom „Dvije crte plavo“ koja otvoreno govori o problematici maloljetničkih trudnoća, 07. maja u Dvorani Park od 11 sati.

„Dvije crte plavo“ je nastala sa ciljem podizanja svijesti mladih o važnosti i nužnosti odgovornog seksualnog ponašanja u prevenciji maloljetničkih trudnoća. Namijenjena je učenicima završnih razreda osnovne škole i srednjoškolcima, ali i roditeljima, vaspitačima, vaspitno-obrazovnim radnicima, a ulaz je besplatan.

Ciklus edukativnih predstava za djecu i mlade u Herceg Novom je pokrenut na inicijativu Sekretarijata za kulturu i obrazovanje Opštine Herceg Novi, a realizuje se u saradnji sa Javnom ustanovom kulture „Herceg Fest“.

„Želja nam je da sa djecom i mladima govorimo o temama koje su naša svakodnevnica, ali se o njima ne razgovara otvoreno. Cilj nam je da mladu publiku podstaknemo na razmišljanje kroz pozorište, kao kanal komunikacije koji ima moć da izazove posebnu vrstu emocija“, kaže sekretarka za kulturu i obrazovanje Ana Zambelić Pištalo. Ona podsjeća da su u okviru istog ciklusa ranije odigrane predstave „Dar“, koja se bavi temom autizma, i „Zato što te se plašim“, usmjerena na prevenciju vršnjačkog nasilja.

Predstava „Dvije crte plavo“ prati priču tinejdžerke Vite pred kojom je, nakon što sazna da je trudna, odluka koja će joj zauvijek promijeniti život. Urađena je po motivima iz istoimenog romana autorke Rosie Kugli, a u koprodukciji Teatra Puna kuća, Teatra Exit i Gradskog kazališta Sisak.

Nakon svakog izvođenja organizuje se razgovor s publikom na temu odgovornog seksualnog ponašanja i iskustava iz vlastitog života ili okoline, koji vode psiholozi iz Udruge roditelja „Korak po korak“, iza kojih je dugogodišnje iskustvo rada na prevenciji rizičnog seksualnog ponašanja mladih, te pružanja pomoći maloljetnim i mladim roditeljima.

Režiju i dramaturgiju potpisuje Frana Marija Vranković, glume Sara Moser i Svetlana Patafta, autor muzike je Lazar Novkov, a kostima Anamarija Filipović Srhoj.

Partneri projekta su Udruga roditelja „Korak po korak“, Hrvatsko društvo književnika za djecu i mlade, a sufinansirali su ga Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Gradski ured za kulturu grada Zagreba i Grad Sisak. Premijera je održana 27. septembra 2018. u Teatru Exit u Zagrebu.

Vješt potez kapetana čiji je brod bio privezan u dubrovačkoj luci

0
seven Seas u DU Foto: Dubrovački dnevnik

Brod Seven Seas Explorer u četvrtak je ispod dubrovačkog mosta privlačio brojne poglede. Taj predivni morski gorostas privezan u luci izgledao je kao da dodiruje most.

Kapetan Rikard Rossetti kazao je za Dubrovački dnevnik kako nema opasnosti od dodirivanja mosta i broda što bi prema njegovim riječima izazvalo katastrofu.

– Brod zasigurno ne bi prošao ispod mosta jer bi zapeo dimnjakom koji je viši od antena. Ništa nije sporno u ovom slučaju jer kapetan nije ni imao namjeru proći ispod već se samo vezao. On u svakom trenutku zna kolika mu je visina broda i mosta tako da nema nikakve brige. Iako vizualno izgleda kao da se dodiruju, ostalo je još par metara ‘lufta’. Osim toga, brod ima mogućnost da napuni tankove morem i da još malo potone, ali nema potrebe jer je sve pod kontrolom – pojasnio je dubrovački kapetan Rossetti dodavši kako kapetan Seven Seas Explorera ne bi riskirao zapinjanje zbog ogromnih šteta na mostu i brodu koji se provom vezao.

– Ovo je zasigurno vješt potez. Sjećam se kako sam i ja u svojoj karijeri bio na mjestima gdje nismo mogli jednostavno proći pa smo, uz suglasnost vlasnika broda, kidali jarbole i na povratku ih varili. Tako je na primjer kod jednog niskog mosta na rijeci Mersey u Manchesteru kad se ide prema Liverpoolu – prisjetio se za Dubrovački dnevnik kapetan Rikard Rossetti.

Na današnji dan prije 39 godina umro je Tito

0
Tito i Jovanka pred odlazak sa daglasom

Na današnji dan prije 39 godina umro je Josip Broz Tito, doživotni predsjednik Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije SFRJ i Saveza komunista Jugoslavije, maršal i vrhovni komandant oružanih snaga, koji je upravljao Jugoslavijom 35 godina.

Od Titove smrti prošlo je 39 godina, ali mnogi građani bivše SFRJ i dalje obilaze njegov grob u Kući cvijeća na Dedinju, u Beogradu, gdje je prije šest godina sahranjena i njegova supruga Jovanka.

Datum Titove smrti poklapa se sa početkom ekonomske krize u SFRJ. Tito se razbolio u 88. godini, ali ga to nije spriječilo da učestvuje na Samitu nesvrstanih u Havani 1979. godine. Novu 1980. godinu dočekao je u Karađorđevu, ali nije mogao da stoji, pa je čestitku narodima Jugoslavije izgovorio sjedeći. Tri dana kasnije smješten je u Klinički centar u Ljubljani zbog začepljenja butne i potkoljenične arterije, a 20. januara amputirana mu je lijeva noga, dok su mu tokom februara otkazali bubrezi, a zatim su se javili problemi sa srcem i plućima.

Umro je 4. maja 1980. u 15.05 sati. U 18.50 svi TV ekrani zacrnjeni su na 30 sekundi, a onda je spiker Miodrag Zdravković suznih očiju izgovorio: “Umro je drug Tito”.

Sahrani Josipa Broza Tita u Beogradu prisustvovalo je više od 200 istaknutih ličnosti iz cijelog svijeta.

Deset godina kasnije bivša Jugoslavija bila je poprište građanskih ratova, nakon secesija bivših jugoslovenskih republika, prvo Slovenije, a zatim Hrvatske i Bosne i Hercegovine.

Josip Broz Tito rođen je u Kumrovcu, u Zagorju, u mješovitoj hrvatsko-slovenačkoj porodici maja 1892. godine. Tokom njegovog života kao datum rođenja obilježavan je 25. maj, i to kao “Dan mladosti”.

Kao austrougarski vojni obveznik učestvovao je u Prvom svjetskom ratu, s činom kaplara, između ostalog i na srpskom frontu. Ranjen je i zarobljen u Galiciji, na ruskom frontu, 1915. godine, pa je izvesno vrijeme proveo kao zarobljenik u Rusiji. U njegovim zvaničnim biografijama, u poslijeratnom periodu, navođeno je da je potom učestvovao u Oktobarskoj revoluciji.

Tito u Daglasu

U Kraljevinu Srba, Hrvata i Slovenaca vratio se krajem oktobra 1920. godine, kada postaje član Komunističke partije. Godine 1937. postao je generalni sekretar KPJ, poslije smjenjivanja i strijeljanja Milana Gorkića, prethodnog lidera te partije. Radio je i školovao se 1936. i 1937. godine u Kominterni u Moskvi.

Bilo je to vrijeme najoštrijih čistki unutar sovjetske nomenklature i komunističke internacionale, kada je likvidiran znatan broj i jugoslovenskih komunističkih prvaka.

Kao lider KPJ predvodio je u Drugom svjetskom ratu partizanski pokret, a iz rata je izašao kao legendarni vođa.
Osim borbe protiv okupatora, jedinice pod njegovom komandom sprovele su komunističku revoluciju, tokom i nakon rata, u kojoj su, između ostalog, u sprovođenju revolucionarne “pravde” nestale i desetine hiljada nekomunista pod obrazloženjem “borbe protiv saradnika okupatora”, posebno na Golom otoku.

Godine 1948. odbacio je Rezoluciju Informbiroa komunističkih partija i odolijevao snažnom Staljinovom pritisku, nakon čega je godinama vješto balansirao između istočnog i zapadnog bloka, izborivši sasvim osobenu poziciju Jugoslavije kao čelnice Pokreta nesvrstanih.

Njegova uloga u Pokretu nesvrstanih, u poznijoj fazi, posebno je upamćena po dosljednom nastojanju da se nesvrstani zadrže po strani od uticaja pojedinih problokovski opredijeljenih članica.

U unutrašnjoj politici ostavio je uređenje koje se na kraju pokazalo kao neodrživo za funkcionisanje SFRJ, poput Ustava iz 1974. godine, koji je praktično razvlastio državu na račun republika.

„Jadran“ daje počast stradalima kod Medove

0
Tivat – foto M. Marušić

Školski brod Mornarice Vojske Crne Gore, jedrenjak „Jadran“ uploviće u nedjelju ujutro oko 8 sati u svoju matičnu luku Tivat i time završiti prvo ovogodišnje svoje duže međunarodno krstarenje.

Brod pod komandom kapetana korvete Zorana Ivanovskog na krstarenje do Turske i Grčke iz Tivta je krenuo 22.aprila, sa ukrcanih 35 studenata i četiri profesora Pomorskog fakulteta iz Kotora.

Nakon četvorodnevnog zadržavanja u turskoj luci Istanbul, „Jadran“ je tri dana ostao i u grčkoj luci Pierj odakle je u četvrtak veče isplovio nazad prema Crnoj Gori i Tivtu. Brod će, nakon što je juče propao kroz Korintski kanal,  u sklopu povratka u Crnu Goru u prolasku kroz teritorijalne vode Albanije, u Medovskom zalivu spustiti vijenac u more, odajući na taj način počast crnogorskim dobrovoljcima u Prvom svjetskom ratu, a koji su tamo stradali u januaru 1916. na italijanskom parobrodu „Brindizi“ koji je naišao na minu i potonuo pred albanskom obalom uz velike ljudske žrtve.

Studenti Pomorskog fakulteta i posada „Jadrana“ obišli su tokom boravka u Turskoj i Grčkoj niz kulturno-istorijskih spomenika i upoznali se sa bogatom pomorskom prošlošću Istanbula i Pireja. Ukupno će “Jadran” tokom ovog svog 14-dnevnog krstarenja vodama Jonskog, Egejskog i Mramornog mora i tjesnacima Dardaneli i Bosfor, preći nešto više od 1.700 nautičkih milja.

Vaterpolisti Barselone na Škveru: Trenirati sa Jadranom fantastično iskustvo

0
jadran-carine-cnb-barcelona-pripreme

Vaterpolisti Barselone (Club Natacio Barcelona) ove dane gosti su plivačko vaterpolo kluba Jadrana Carine.

Barselona je, znajući za kvalitet crnogorskog Šampiona, odlučila da  svoje mlade nade unapređuje na škverskom bazenu. Mladi Španci odrađuju treninge sa igračima Jadrana 2003. i 2004. godište. Takođe, posjetili su i trofejnu salu na Škveru, sa kojom su bili impresionirani, uprkos velikoj tradiciji koju ima njihov klub koji je osnovan 1907. godine.

Trener Nil Martin istakao je da je ovo, što su došli u Herceg Novi, fantastično iskustvo za njegov mladi tim.

“Upoznali smo drugačiji stil vaterpola i nove prijatelje iz Crne Gore, igrače Jadrana Carine. Treninzi  su veoma dobri za nas”, rekao je Martin.

Naglasio je da je  tim Jadrana, sa trenerom Srđanom Lazarevićem, veliki i jak tim. Ekipa Barselone zadovoljna je uslovima za treniranje koje je omogućila Uprava kluba sa Škvera.

“Za nas to je veoma dobro, da imamo ovakve treninge sa velikim Jadranom. Ovo je druga godina da smo ovdje, I nadamo se ponovnom dolasku iduće godine u isto vrijeme”, kazao je Martin.

Tivat – iskopavanje nanosa iz gradske marine dobija obrise tragikomedije

7
Zatrpavanje tjesnaca Grlo u Kalimanju

Način na koji kompanija „Iva-put“ iz Tivta izvodi radove na produbljivanju akvatorijuma tivatske gradske lučice Kalimanj, zainteresovao je juče Inspekciju sigurnosti plovidbe Luke kapetanije Kotor jer direktno ugrožava plovni put – ulaz u gradsku marinu.

„Iva –put“ već nekoliko dana sa plovnim bagerom-refulerom, iskopava nanose mulja  i zemlje iz krajnjeg sjeverozapadnog dijela Kalimnaj, kod restorana „Volat“ i taj materijal plutajućim cjevovodom, odvodi na samo oko 250 metara udaljenosti i prosipa na ulazu u marinu, u tjesnacu Grlo, na taj način zatrpavajući ionako uzak i plitak jedini ulaz u tivatsu gradsku marinu.

Plovni bager u Kalimanju

Po odredbama tendera Opštine Tivat na kojem je ta firma dobila posao, izvođač je bio u obavezi da iskopanih oko 40 hiljada kubika nanosa iz podmorja gradske lučice, odvede na udaljenost ne manju od kilometar od obale Tivta i odloži na dubinu mora ne manju od 10 metara, ali „Iva-put“ to ne čini, već na zaprepašćenje građana, bukvalno pretvara Kalimanj u veliki zavoreni bazen, zatrpavajući tjesnac Grlo gdje dubina mora ne prelazi 4,7 metara.

Osim što se ovaj posao za koji Opština Tivat izdvaja skoro 200 hiljada eura obavlja na način dostojan ironilnih šala iz filmova o Mister Binu, ovaj postupak ima i teške ekološke posljedice. Naime, nanosi mulja iz Kalimanja puni su fekalnih i drugih štetnih materija koje su se ovdje taložile u posjednjih tridesetak godina, od kada gradska lučica egzistira u aktuelnom obliku. Sve te štetne materije  sada pumpa sa bagera usisava i preko plutajućeg cjevovoda dugačkog oko 250 metara, rasipa u more u tjesnacu Grlo na mnogo većoj površini. Neprijatni mirisi koji se šire u blizini ispusta cjevovoda bagera i zamućenost mora, potvrđuju da se ovaj posao obavlja na u najmanju ruku, ekološki kontroverzan način, pa je o svemu juče obaviještena i državna Ekološka inspekcija, kao i preduzeće Morsko Dobro iz Budve.

Kalimanj

Iz Opšttine Tivat koja je investitor i naručilac ovih radova,  juče nismo mogle dobiti odgovor na pitanja kako je moguće da „Iva-put“ posao u Kalimanjju obavlja protivno onome što su bili uslovi tendera u smislu minimalne udaljenosti od jedan kilometar od obale i najmanje dubine mora od 10 metara za odlaganje iskopanog materijala, odnosno ko je odgovoran za ovako neozbiljan i štetan način izvođenja radova koje Tivćani finansiraju sa skoro 200 hiljada eura. Iz kabineta gradonačelnika dr Siniše Kusovca (DPS) nezvanično nam je rečeno da je većina opštinskih činovnika odsutna sa posla i da odgovore teško možemo dobiti prije ponedjeljka.

Nurković: Uskoro koncesija za Aerodrome, zaštitićemo interes države

2
Novi toranja na aerodromu Tivat

Usvajanje koncesionog akta za aerodrome Podgorica i Tivat očekuje se odmah poslije praznika, najavio je ministar saobraćaja i pomorstva Osman Nurković i dodao da je pripremljen kvalitetan dokument, prije svega, u zaštiti interesa države.

“Nadam da ćemo odmah poslije praznika, vrlo brzo na prvu ili drugu sjednicu u maju, ići na usvajanje koncesionog akta, nacrta ugovora o koncesiji i poziva za pretkvalifikaciju”, rekao je Nurković u intervjuu agenciji Mina-business.

On je kazao da je taj proces praktično finalizovan, pri čemu je pripremljen kvalitetan dokument, koji će, prije svega da zaštiti interese države.

“Ranije najavljeno usvajanje koncesionog akta je odloženo, jer su neki oponenti insistirali na detaljima koji nijesu bili suštinski, ali smo htjeli da zadovoljimo tu, možda, sujetu ili oponiranje procesu”, naveo je Nurković.

On je podsjetio da su nedostajali izvještaji eksterne revizije za četiri godine, kao o analiza tržišne cijene aerodroma Podgorica i Tivat, koji su sada završeni.

“Interesovanje kompanija je zaista veliko. Radi se o kompanijama iz Indije, Južne Koreje, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Turske, Francuske, Njemačke i ostalim”, precizirao je Nurković.

On je rekao da se nada da će biti u situaciji da odaberu kvalitetnog operatera i kompaniju ili konzorcijum koji će izgraditi te aerodrome u skladu sa potrebama turističke privrede i građana.

Kotor predstavio turističku ponudu na Arapskoj turističkoj berzi u Dubaiju

0
Dubai sajam

TO Kotor  učestvovala je na Arapskoj  turističkoj berzi ATM u Dubaiju, koja je održana od 28. aprila do 01.maja. Promociju Crne Gore na berzi predvodila je NTO Crne Gore, a pored TO Kotor učestvovale se u LTO Budve, Tivta i Podgorice kao i predstavnici turističke privrede The Chedi Luštica Bay, Lazure Hotel & Marina i turističke agencije Montenegro Tourist Service, Trip Travel, TerraNautika i Montenegro Adventure.

Poslednjih godina, Bliski istok, posebno zemlje Golfskog zaliva (Saudijska Arabija, Ujedinjeni Arapski Emirati, Kuvait, Bahrein, Katar i Oman) iz kojih se ostvaruje oko 60% od ukupnog broja turističkih putovanja ovog regiona, postali su izuzetno važno emitivno tržište za mnoge destinacije širom svijeta, sa preko 36 miliona turističkih putovanja godišnje.

Crna Gora kao turistička destinacija sa bogatom i raznovrsnom ponudom ima veliku šansu da se pozicionira na ovom tržištu i privuče turiste ovog regiona, a posebno zahvaljujući dobrim međudržavnim odnosima, krupnim investicionim projektima i direktnoj avio liniji između Ujedinjenih Arapskih Emirata i Crne Gore, kao i bezviznom režimu između UAE i Crne Gore.

Tokom četiri dana sajma uspostavljeni su i razmijenjeni brojni kontakti sa agentima sa ovog područja koji su iskazali interesovanje za ponudu Crne Gore, posebno za smještajne kapacitete, aktivnosti odnosno ture koje se nude ali i za vremenske prilike tokom godine.

Na sastanku sa sa izvršnim direktorom Flydubai-a Gejt al Gejtom (Ghaith Al Ghaitom), koji je održan sa predstavnicima Aerodroma Crne Gore, NTO Crne Gore i Ambasadom Crne Gore u UAE,  razgovarano je o mogućnosti da avionska linija Tivat-Dubai-Tivat, koja će se tokom ove turističke sezone realizovati dva puta nedjeljno, zaživi tokom cijele godine. FlyDubai je izrazio veliku zainteresovanost za uvođenje cjelogodišnje linije i punu spremnost za saradnju na planu promocije, između ostalog i putem organizacije studijske posjete za predstavnike turoperatora i medija iz UAE u susret predstavljanju Crne Gore na EXPO 2020, koja je među prvim zemljama potvrdila učešće na ovoj izložbi.

Arapska berza turizma (Arabian Travel Market)je najvažniji događaj tog tipa za turističku industriju Bliskog istoka. Riječ je o B2B događaju koji okuplja preko 39,000 profesionalaca u oblasti putovanja i turizma, predstavnika vlada i međunarodnih medija i oko 2,500 izlagača iz oko 153 zemlje.

Ovogodišnji sajam je od posebnog značaja za Crnu Goru  s obzirom na predstojeće učešće Crne Gore na Svjetskoj izložbi EXPO 2020, koja će se takođe održati u Dubaiju.

Kovanje novca u Kotoru i francuski opsadni novac

Novac – Kotor

Na teritoriji današnje Crne Gore istoričari su utvrdili postojanje šest kovnica novca od kojih je najveći dio na području Boke i to sa najdužim periodom rada u Kotoru.

Ne može se tačno utvrditi kada su stari Kotorani počeli kovati svoj novac ali po nekim autorima tvrdi se postojanje najstarijih primjeraka iz XI vijeka. Oni tvrde da je to bila mogućnost koju je Kotor iskoristio kao samostalna opština i pod zaštitom vizantijskih careva. Taj novac je kovan u kovnici van gradskih zidina na mjestu „Kafane Dojmi”. Novac je kovan od bakra i srebra, a nazivao se folar, polufolar, perper i groš.

Kotorska kovnica sa manjim prekidima u radu uglavnom je kontinuirano radila do 1640. Od 1420. pa do 1640. godine, (za vrijeme mletačke vladavine), u Kotoru se izmijenilo 118 mletačkih komesara, rektora i providura koji su skoro svi kovali novac sa svojim inicijalima u kovnici ovoga grada. Poslije njenog prestanka 1640. u Kotoru je u opticaju najviše mletački i dubrovački novac.

Poslije 173 godine od prestanka rada kotorske kovnice starih vremena opet je proradila kovnica u Kotoru silom prilika tokom posljednje ratne 1813. godine za vrijeme francuske vladavine.

Crnogorci i Bokelji pod vrhovnim zapovjedništvom crnogorskog vladara Petra I Petrovića Njegoša od 20. septembra 1813. do 4. januara 1814. Kotor drže pod opsadom. Posebno težak položaj nastaje od 16. oktobra 1813. kada Herceg Novi i Španjola padaju u crnogorske ruke i kada je francuska posada praktično ostavljena sama sebi i potpuno izolovana od drugih gradova pa i Dubrovnika. S obzirom na vrlo delikatan zadatak odbrane grada očigledno je daje zapovjednik general Gotje bio u teškim materijalnim prilikama i ostao bez novca. Poslije neuspjelih pokušaja oporezivanja i stvaranja ratnog fonda, 18. oktobra zapovjednik odbrane Kotora izdaje naređenje za sakupljanje prinudnog zajma od 20 000 franaka od grada Kotora u novcu ili u srebrnim stvarima. Prikupljeno je i uplaćeno 3 912 i 3/4 unce srebra i 605 franaka i 7 santima u gotovini. Iz Dnevnika generala Gotjea iz 1814. se saznaje da je ukupno bilo svega 68 ulagača koji su priloge dali pod prisilom. Uglavnom najveći prilozi su oduzeti od crkava. Pored katedralne crkve sv. Tripuna upisane su još četiri crkve među kojima je i pravoslavna.

General Gotje je 23. oktobra odlučio da kompletnu količinu srebra izlije u komade novca. Formirao je komisiju od sedam lica i dao joj rok od 24 sata da podnese prijedlog za izradu novca. Na čelu komisije je bio predsjednik opštine Nikola Rafaeli, a komisiji su pridodata i tri kotorska zlatara.

Kotor foto Boka News

Komisija je 23. i 25. oktobra predložila da novac bude u komadima od 1 i 2 unce (od 5 i 10 franaka), da bude okruglog oblika, da s jedne strane lica bude inicijal imena cara Napoleona sa carskom krunom iznad, sa oznakom sa strane vrednosti komada, a ispod oznake težine. Unaokolo su riječi “Dieu protege la France” (Bog štiti Francusku). Na naličju novca predloženi su ratni simbol odnosno graviranje jednog svežnja oružja: top, mač i puška okružen sa dvije grane lovora uokolo sa natpisom pat de Siege” (Kotor u opsadnom stanju), a ispod datum 1813. Pored ovoga prisutna su i tri žiga zlatara koje je komisija izabrala i koji garantuju njegovu težinu i vrednost. Posao je počeo odmah. Jedna količina novca je izrađena i puštena u novčani saobraćaj 27. oktobra, kada je general Gotje objavio i odluku kojim određuje kurs novcu i pušta ga u saobraćaj.

Izgleda da se odmah poslije puštanje u opticaj ovoga novca osjetila potreba za puštanjem u opticaj sitnijeg novca i zato je general Gotje odlučio da na prijedlog predsjednika Opštine izradi i novac od 1 franka odlukom od 29. oktobra, što je i realizovano.

General Gotje je naredio da se pusti u promet 3 800 komada od 10,5 i 1 franak koji su bili dosta grubo izrađeni. Novac je upotrijebljen za plaćanje trupa odbrane grada i za lokalnu trgovačku razmjenu. On je potpuno originalnog tipa i ne nosi nikakve osobine stare kovačke tradicije i autonomnog kotorskog novca. Imao je određenu namjenu i bio u funkciji takozvanog „nužnog novca” (notgelt). Zato je danas dosta rijedak.