U sklopu Programa podsticaja za uvođenje ekoloških sertfikata za hotele i apartmane koji realizuju Opština Budva i Turistička organizacija Budva, u partnerstvu sa projektom Razvoj niskokarbonskog turizma, vodeća turistička destinacija u Crnoj Gori -Budva- bogatija je za tri nova sertifikovana smještajna objekta. Hotel Kruna i apartmani Alexandar i Blue Mediterranen dobili su Ekološki znak Evropske unije. Budva je sada i zvanično, postala lider po broju zelenih hotela, kojih je do sada ukupno šest. Program podsticaja omogućava dobijanje ekološke oznake kvaliteta besplatno, zahvaljujući udruženim sredstvima partnera u programu.
Hoteli i apartmani koji posjeduju ekološki sertifikat sprovode brojne mjere zaštite životne sredine, ekonomično posluju, čuvaju prirodne resurse i značajni partneri u borbi protiv negativnih efekata klimatskih primjena. Ekološka oznaka je potvrda da smještajni objekti u praksi sprovode održivi koncept rada, štede energiju i vodu, brine se o očuvanju prirodnog okruženja, koriste manje štetna hemijska sredstva, rade na promociji održivog saobraćaja i na redukciji stvaranja otpada. Takođe, u ovim objektima se intenzivno sarađuje sa gostima i zaposlenima kako bi se razvijala ekološka svijest.
Sertifikovani hoteli imaju prednost u promociji i marketingu uz podršku lokalnih i nacionalnih institucija, posebno tržištima zapadne i sjeverne Evrope, ali i udaljenih destinacija. Turisti koji dolaze iz ovih država očekuju visok kvalitet usluge, pun doživljaj destinacije i spremni su da izdvoje više novca za boravak u ovakvim hotelima.
Opština Budva i Turistička organizacija Budva su pružanjem finansijske podrške za sertifikaciju deset smještajnih objekata tokom 2018. Godine, potvrdile da odgovorne institucije rade u službi razvoja zelenog turizma s naglaskom na održivom razvoju. Na taj način, stimuliše se uključivanje privatnog sektora u vodeće trendove primjene ekološki odgovornih praksi.
Projekat Razvoj niskokarbonskog turizma, koji realizuju Ministarstvo održivog razvoja i turizma i UNDP, u saradnji sa Nacionalnom turističkom organizicijom Crne Gore, podržava uvođenje međunarodnih sertifikata Ekološki znak Evropske unije i Travelife za hotele i apartmane. Projekat nudi svim hotelijerima zainteresovanim za eko sertifikaciju – podršku u vidu besplatnog preliminarnog energetskog pregleda, kako bi se procijenile postojeće prakse i predložile mjere energetske efikasnosti, savjetodavne usluge u cilju dostizanja kriterijuma za sertifikaciju i ko-finansiranje troškova sertifikacije. Više informacija o projektu i načinima podrške možete pročitati na web stranici projekta www.lowcarbonmne.me.
Muzej grada Perasta, koji djeluje u okviru Opštinske javne ustanove ‘Muzeji’ Kotor, organizuje izložbu crteža akademskog slikara Ivana Milunovića iz Kraljeva.
Milunović je rođen je u Kralјevu 1977. godine. Završio je Srednju umetničku školu ‘Đorđe Krstić’ u Nišu. Prvu godinu studija završio je na Akademiji likovnih umjetnosti u Trebinju, a diplomirao je na Fakultetu umetnosti Univerziteta u Prištini, u klasi profesora Zorana Furunovića, 2002. godine, na odsjeku slikarstvo.
Član je Udruženja likovnih umetnika ‘Vladislav Maržik’ Kralјevo i Udruženja likovnih i primenjenih umetnika Kralјevo, čiji je osnivač. Od 2015. godine vršilac je dužnosti direktora Zavoda za zaštitu spomenika kulture Kralјevo, ustanove kulture od nacionalnog značaja. Član je Društva konzervatora Srbije.
Milunovićeve slike, crteži, grafike i mozaici nalaze se u mnogim javnim i privatnim kolekcijama. Nјegovi crteži zastuplјeni su u kolekciji Gurov Jurija Vladimiroviča u Moskvi. Milunović ima veliki broj samostalnih i kolektivnih izložbi.
Otvaranje izložbe crteža Ivana Milunovića u Galeriji Muzeja grada Perasta je u petak, 15. maja u 20 sati.
Izložba dokumentarnih fotografija “Boka – tvrđava i baza” autora istoričara Dražena Jovanovića, biće otvorena u petak 15. juna u 19 sati u Zbirci pomorskog nasljeđa Porto Monteegra u Tivtu.
Izložba prikazuje turbulentnu i interesantnu istoriju Boke Kotorske kao vojne baze u drugoj polovini XIX i tokom XX vijeka. Na njoj će biti prikazane fotografije starih utvrđenja, ali i brodova koji su obilježili ovu epohu.
“Poseban osvrt priče biće na mještane koji su ispisali lokalnu istoriju ovog perioda. To je sažeta šetnja kroz vojno-pomorsku istoriju XX vijeka koja bi trebala da približi bogat dio lokalnog, ali i šireg, istorijskog nasljeđa – posjetioci će se upoznati sa vojnim bazama, primorskim tvrđavama, ali i glavnim logističko-operativnim bazama na istočnoj obali Jadran”- ističe autor Dražen Jovanović.
Svečanim koktelom na platou pred Zbirkom pomorskog nasljeđa, biće inaugurisan i njen najnoviji muzejski eksponat – brod oldajmer, motorna barkasa BM-58 “Barbara”.
Brod Barbara
Ona je je pripadala nekadašnjem vojnom brodogradilištu Arsenal iz Tivta i od 1951. godine, decenijama koje su slijedile, prevozila radnike i građane duž obala zaliva Boke, na liniji od Risna do Tivta, pa su mnogi žitelji Boke njome putovali u školu, na zanat ili posao.
Zbirka pomorskog nasljeđa, podmornice “Heroj” i “Una”, renovirani sinhro lift i sada brod “Barbara”, predstavljaju svojevrsni omaž industrijskoj nautičkoj istorijii i nekadašnjem Arsenalu.
Udio domaćih vinara u Bosni i Hercegovini blago je povećan u 2017. godini, uglavnom zahvaljujući prodoru novih igrača.
Vodeći brand ostao je crnogorski Vranac proizvođača 13. juli Plantaže, koji ima snažnu tradiciju koja seže natrag u ex-jugoslavenska vremena, navodi Euromonitor u analizi vinskog tržišta BiH u prošloj godini, izvještava Indikator.ba.
Prema ovoj analitičkoj kući, broj vinara u Bosni i Hercegovini porastao je naglo tokom posmatranog razdoblja. Budući da su potrošači postali obrazovaniji i spremni kupiti kvalitetnija vina, kategorija je postala sve atraktivnija za male nezavisne proizvođače s niskim kapacitetom proizvodnje, ali s naglaskom na kvaliteti. -Bosna i Hercegovina i Balkan u cjelini sve više dobivaju reputaciju u proizvodnji vina u regiji. Tradicionalno, regionalna i domaća vina dominirala su u prodaji u Bosni i Hercegovini, ali fokus je bio prvenstveno na volumenu, a posljednjih desetak godina bilježi se pomak prema kvaliteti, ocjenjuje Euromonitor.
Tokom posmatranog razdoblja prodaja vina u Bosni i Hercegovini bilježi solidan rast. Međutim, došlo je i do povećanja nezakonite trgovine.
Champagne je, prema Euromonitoru, imao najbolju izvedbu u kategoriju vina u Bosni i Hercegovini 2017. godine, bilježeći dvocifreni rast ukupnog volumena ali sa vrlo niske baze. Champagne trenutno ostaje niša, jer je luksuzni proizvod koji je pristupačan samo iznimno maloj grupi potrošača ali koja, što je još važnije, želi pokazati svoj elitni status.
Sve veća popularnost vina jedan je od najvećih trendova alkoholnih pića u Bosni i Hercegovini na kraju razdoblja, pri čemu je to kategorija koja bilježi najveći rast ukupnog volumena tokom perioda 2012.-2017. Ovaj trend prvenstveno gonjen je kontinuiranim razvojem domaće i regionalne industrije vinarstva, što je pak potaknulo edukaciju domaćih potrošača te pokrenulo zanimanje za vinogradarstvo i kulturu ispijanja vina.
Parkiranje automobila u Tivtu na opštim i posebnim parkiralištima kojima gazduje opštinska firma „Parking servis“ (PST), u ljetnjoj sezoni koštaće od 50 do 80 centi po započetom satu.
To piše u novom cjenovniku usluga ovog preduzeća na koji su zeleno svjestlo dali odbornici na sjednici SO Tivat u utorak. Osim posebnih parkirališta u Arsenalskoj, Đačkoj i ulici Ribarski put, kao i na aerodromu Tivat i Plavim horizontima, PST gazduje i sa oko 300 opštih parking mjesta duž ulica i u dvorištima stambenih zgrada u centru Tivta a čije će se korišćenje uskoro početi naplaćivati. Većina tih mjesta je u ekskluzivnoj, tzv. crvenoj zoni gdje je vrijeme zadržavanja vozila na parkingu ograničeno na 2 sata. Cijena parkiranja u crvenoj zoni je 80 centi po započetom satu, nevezano da li se ono plaća kupovinom parking karte na kiosku ili slanjem SMS-a. Ista cijena parkiranja važi i za posebni parking na aerodromu Tivat, te parkinge u Arsenalskoj, Đačkoj i ulici Ribarski put, dok će cijena na parkiralištu u blizini uvale Plavi horizont iznositi 50 centi na sat.
Parking servis Tivat
Za parkinge u žutoj zoni cijena za ljetnju sezonu je 50 centi po započetom satu. Dnevna parking karta za ovu zonu košta 5 eura, dok dnevna karta za posebna parkirališta iznosi 8 eura. Cijene parkiranja u Tivtu u zimskoj sezoni biće niže od 20 do 25 odsto od aktuelnih ljetnjih.
Korišćenje parkinga na ulicama i u dvorištima stambenih zgrada naplaćivaće se ljeti svakog dana u periodu od 7 do 23 časa, odnosno od 8 do 21 sat u zimskoj sezoni, dok će njihovo korišćenje nedjeljom i praznicima biti besplatno.
Hrvatski brodograditelj Brodosplit sklopio je sporazum o izgradnji novog broda za polarna krstarenja, ekspediciju, prema projektu tvrtke LMG Marin, za naručitelja Quark Expeditions iz Seattlea.
Izrađen prema Polar Class 6 standardu, brod će biti izgrađen posebno za geografske širine Arktika i Antarktika.
Riječ je o najluksuznijem putničkom brodu za krstarenja polarnim područjima na svijetu, a moći će ugostiti 200 putnika smještenih u 103 luksuzno opremljenih kabina, o kojima će se brinuti 116 članova posade. Brod će biti dugačak 128 metara i širok 21,5 metar, a brzinu od 16 čvorova osiguravat će četiri glavna motora.
Brod će biti opremljen svim potrebnim rješenjima i opremom kako bi putnici mogli u potpunosti obilaziti ledenjake iznad i ispod razine mora, uživajući u promatranju tog jedinstvenog biološkog i životinjskog svijeta i bit će na raspolaganju prvim putnicima za arktičku sezonu 2020. godine.
Quark Expeditions je lider u polarnim ekspedicijama od svog osnutka 1991. godine. Njihovi brodovi posjeduju posebno ojačane trupove i ledolomce, što omogućuje da se istraže neka od najudaljenijih područja svijeta.
Vlada Republike Hrvatske je na svojoj 96. sjednici odlučila izdati jamstvo za povrat akontacije koja je osigurala financiranje izgradnje i čime se ispunjen jedan od uvjeta ugovora s kupcem, izvijestio je Brodosplit.
Nelegalan ribolov, upotreba dinamita, nedostatak ribarskih inspektora, kao i inspekcijskih plovila, najveći su problemu u sektoru ribarstva u Crnoj Gori.
To su ocijenili učesnici radionice “Održivo ribarstvo- borba protiv nelegalnog ribolova”, koja je organizovana na Institutu za biologiju mora u Kotoru.
Učesnici su ocijenili i da je Port Milene danas veoma zagađena, a nekada je bila centar biodiverziteta i glavno mrijestilište i hranilište jegulja.
Slavica Pavlović iz Ministarstva poljoprivrede i ruralnog razvoja, direktorata za ribarstvo navela je da je učešće sektora ribarstva u ukupnom bruto društvenom proizvodu 0,5 odsto, kao i da 80 odsto crnogorske flote na moru koristi alate obalnog ribolova sa plovnim objektima manjim od 12 metara .
Kao ključni problemi u morskom ribarstvu navedeni su zastarjela i neefikasna ribolovna flota, nedostatak luka za flotu, mjesta prvog iskrcaja i prve prodaje, zatim upotreba dinamita i drugih nedozvoljenih ribolovnih alata i opreme u svrhu ulova te nepostojanje odgovarajućih tržišnih kanala za prodaju ribe.
U cilju jačanja borbe protiv nelegalnog ribolova u junu 2017. godine oformljena je Radna grupa sa članovima iz svih relevantnih institucija, usvojen je Akcioni plan koji propisuje zaduženja i aktivnosti za sve članove radne grupe kao i vremenski okvir za realizaciju.
Radionica “Održivo ribarstvo- borba protiv nelegalnog ribolova”
Rukovodilac laboratorije za ihtiologiju i ribarstvo Instituta za biologiju mora dr Aleksandar Joksimović, naveo je da održivo ribarstvo znači da svako od nas u svom dijelu mora biti odgovoran za sprovođenje svega onoga za šta je nadležan.
Dr Joksimović je istakao da je vrlo važno da naučni podaci prvo budu na pravi način prikupljeni, a onda i predstavljeni onome ko donosi odluke, jer donošenje odluka o ovako važnom pitanju kao što je ribarstvo bez egzaktnih podataka o biomasi ribe, njenom kretanju i svim drugim aspektima naših istraživanja jednostavno nije moguće.
Takođe, naglasio je da su predstavnici Instituta za biologiju mora vrlo aktivni u svim tijelima u kojima učestvuju kao što je Generalna komisija za ribarstvo Mediterana i EU.
“Jadran je jedno more te nije moguće odluke donositi pojedinačno na nivou država već je neophodna združena akcija, razmjena podataka i zajednička aktivnost i inicijativa što bi održivo razvilo naše ribarstvo i doprinijelo očuvanju jedinstvenog Jadranskog mora koje imamo”, naveo je dr Joksimović.
Kad u ovom istorijskom trenutku odlučiš pisati članak o svom rodnom gradu, čini se da je taj članak najbolje nasloviti stihom-pitanjem lirskog subjekta jedne Džibonijeve- možda i njegove najbolje- pjesme. To je dobro rješenje najprije zbog toga što je mudro biti u duhovnoj konekciji sa velikim umjetnikom i savelikom umjetnošću; konekcija sa velikim umjetnikom i sa velikom umjetnošću kreaciji koja se na bilo kakav način nadovezuje na njih nužno daje na značaju. Ali, naravno, ako bi se to povezivanje sa jednom velikom umjetničkom tvorevinom i pozivanje na istu zaustavilo samo na tome-bez uviđanja neke dublje veze između te umjetničke tvorevine ( u ovom slučaju Džibonijeve pjesme), sa jedne strane, i teme o kojoj želimo pisati, sa druge- onda bi pozivanje na tu veliku umjetničku kreaciju bilo tek isprazno intelektualno pozerstvo.
U slučaju ovog članka, međutim, zaista se nazire suštinska povezanost između pomenutog stiha i aktuelnog trenutka u kome se Tivat nalazi. Riječ je- a mnogi, pogotovo mlađi čitaoci, već su to, naravno, prepoznali-o stihu iz pjesme Posoljeni zrak i razlivenatinta. Pjesma je to u kojoj Zlatan Stipišić Džiboni pjeva o svom rodnom gradu, Splitu, lirski notirajući svoje razočaranje i nemoćni bijes zbog turobne stvarnosti i nekih mračnih društvenih pojava koje registruje u gradu u kojem se rodio i u kojem je odrastao.
Percepcija stvarnosti Tivta je nešto što mene ( i ne samo mene nego i veliki broj Tivćana koji misle dobro svom gradu i koji svoj grad- za razliku od nekih drugih Tivćana, takođe, nažalost, mnogobrojnih- vole iskreno, a ne samo zbog interesa ove ili one vrste) nužno tjera da sebi- krajnje rezignirano- postavim isto to pitanje: kome biti zahvalan, grade moj? Kome biti zahvalan zbog toga što je Tivat trenutno ovakav kakav jest? I kakav je to uopšte Tivat u trenutku dok ja pišem, a vi čitate ovaj članak? Valja nam se, kad govorimo o aktuelnom trenutku Tivta, vratiti u ne tako daleku prošlost i sredinu u kojoj živimo posmatrati u kontekstu magistralnih tokova savremene civilizacije. U zadnjih tridesetak godina životni tempo toliko je ubrzao da je ta brzina života postala gotovo zaštitni znak savremene civilizacije. Sa druge strane, uporedo sa brzinom životnog tempa, ubrzava i razvoj tehnologije.
Dvije pomenute pojave pratii treća- radikalna promjena i (d)evolucija od vrednosnog ka bezvrednosnom sistemu: to će reći od vrednovanja nekih intelektualnih, moralnih i duhovnih vrijednosti do traženja smisla života isključivo u ostvarivanju profita, prolaznim uživanjimai u gomilanju materijalnih bogatstava ( ako se to uopšte i može nazvati nekim smislom). Radi se, zapravo, o opštecivilizacijskim pojavama koje prate jedna drugu i koje su međusobno povezane. Dakle, sve i da nas nije, u zadnjih tridesetak godina, pratila krajnje nepovoljna istorijska sudbinai turbulentni događaji koji su se manifestovali u vidu raspada SFRJ, ratova na prostoru bivše nam države, i u vidu takozvane tranzicije- sa svim onim negativnim pojavama koje se vezuju za taj pojam- Tivat opet ne bi mogao ostati onaj mirni mediteranski gradić koji je nekad davno bio: gradić čijim se stanovnicima i posjetiocima u to vrijeme činilo da žive u nekom zemaljskom raju, gradić u kome je život bioneopisivo jednostavan, lak i lijep, napredak i boljitak kao da su se podrazumijevali i dolazili sami po sebi, a vrijeme kao da nije teklo. Gore pomenuti opšte civilizacijski tokovi svakako bi promijenili to- u poređenju sa današnjim životom- idilično stanje.
Ne znamo i ne možemo znati u kom pravcu bi se Tivat razvijao da razvoj događaja na prostoru bivše SFRJ od 1990. godine naovamo nije bio onakav kakav je bio, nego, npr., radikalno drugačiji i povoljniji. Konačno, i nije na meni da u ovom članku govorim o onome što je moglo biti, nego da pokušam opisati suštinu tivatske stvarnosti koja i kakva jest, te da na osnovu tog opisa pokušam izvesti neke dalekosežniji zaključak u pogledu budućnosti grada u kome živimo. A ključni momenat koji je obilježio aktuelnu stvarnost Tivta i, vjerovatno, predodredio dalji istorijski put našeg grada jeste jedna, za mnoge Tivćane- pogotovo one srednje i starije dobi- u socijalnom smislu veoma stresna transformacija. Radi se, naime, o tome da se Tivat izjednog dominantno radničkog grada- prije svega gašenjem MTRZ “Sava Kovačević” i osnivanjem “Porta Montenegro” i “Luštice Development”- transformisao u dominantno turističko mjesto, sa svim dobrim i lošim posljedicama kojeto sobom nosi. ( Ovo što sam upravo kazao ne znači, naravno, da Tivat i prije osnivanja Porta Montenegro i Luštice Development nije bio turistička destinacija i da se Tivćani i tada nisu bavili turističkim djelatnostima. Takođe, neću otkriti toplu vodu kad kažem da je Tivat- baš kao i gotovo svi primorski gradovi na svijetu- već svojim geografskim položajem predestiniran za bavljenje turizmom. Ono u čemu je, međutim, razlika u odnosu na današnjicu je da je većini mještana Tivta u to dobaizdavanje soba i apartmana, npr., bilo samo dodatan izvor prihoda, pored onog osnovnog koji je bio potpuno drugačije provenijencije). Dobra strana turizma ogleda se prvenstveno u tome što mnogi mještani za relativno kratko vrijeme- prije svega u toku ljetnje turističke sezone- zarade dovoljno novca da pristojno žive tokom cijele godine.
Miomir Abović
Većina ljudi, nažalost, ne vidi ( ili ne želi da vidi) i onu drugu stranu medalje turizma, naličje turizma- pogotovo takozvanog elitnog turizma čiji je centar ( kako nam neki barem kažu) Tivat postao. Ne govorim samo o uznapredovaloj prostituciji, narkomaniji i ostalim oblicima kriminala koji nužno pratetakozvani elitni turizam, i koji dodatno razaraju ovdašnje- u moralnom smislu ionako duboko posrnulo- društvo.
Postoji jedna nuspojava turizma koja je mnogo štetnija čak i od upravo pomenutih: riječ je o neprijatnoj činjenici da turizam i uslužne djelatnosti- u jednom gradu i u jednoj zemlji koji su se u ekonomskom pogledu orijentisali gotovo isključivo na taj vid privređivanja- oblikuju prosječnog pojedinca kao jedno biće u potpunosti okrenuto sticanju materijalnog profita, i to na jedan možda i najnekreativniji mogući način. Tragična posljedica toga biće ( ili već jeste) pojava generacija u okviru kojih dominantnu većinu čine apsolutno nekreativni pojedinci i pojedinke- pojedinci i pojedinke potpuno nezainteresovani i nesposobni za samoostvarenje i samoispunjenje na jednoj višoj humanoj razini, a pogotovo nesposobni za razvijanje kritičke misli, neophodne svakom društvu koje želi da opstane na duže staze. Da ne govorim o tome da su ljudi koji se bave raznim vrstama uslužnih djelatnosti- od ugostiteljstva do izdavanja soba i apartmana- prisiljeni da cijelog života na neki način žrtvuju dio vlastite intime i vlastitog porodičnog mira; da često budu nasmijani i veseli onda kad im ni najmanje nije do smijeha itd.
Ovo je autorski članak, a ne političko saopštenje, ali kad se govori o aktuelnom stanju u kome se Tivat nalazi, nije moguće ne pomenuti neke- sad već hronične- probleme koji guše naš grad, a od kojih su mnogi itekako u vezi sa dolaskom takozvanog elitnog turizma ( turizma bez alternative)u naše malo misto. Ubrzano gubljenje prostornih resursa, uzurpiranje i devastacija obale od strane takozvanih strateških investitora, već dugo godina unazad porazan učinak lokalne tivatske vlasti u realizaciji kapitalnih investicija, infrastruktura koja je u mnogim djelovima gradau stanju raspadanja, partitokratija u poodmakloj fazi- što se ogleda u zapošljavanju i pružanju šansi partijski podobnima, a ne sposobnima, preglomazna administracija, apsolutna nekreativnost u pravcu kreiranja novih, održivih radnih mjesta, izražena korupcija u opštinskim organima, bjesomučno rasipanje novca, otpisivanje miliona eura duga za naknadu za komunalno opremanje “Portu Montenegro”… Kome za sve ovo ( i još mnogo toga drugog lošeg) biti zahvalan, grade moj? Građani Tivta znaju odgovor na ovo pitanje; čak i ona većina koji nepokolebljivo iz izbora u izbore svojim glasom omogućavaju perzistenciju ovog turobno-bolesnog stanja. Nažalost, slaba je to utjeha za nas kojima je iskreno stalo do boljitka našeg grada. Jer, čini se da je zaključak koji se nameće iz svega izloženog samo jedan: Tivat je nepovratno propustio šansu da bude mnogo perspektivnije i bolje mjesto za život nego što će biti u bližoj i daljoj budućnosti.Kad smo članak naslovili stihom iz Džibonijeve pjesme Posoljeni zrak i razlivena tinta- stihom čija simbolika obuhvata i aktuelnu tivatsku realnost- onda ćemo ga i završiti jednim drugim stihom iz iste pjesme, koji takođe ima svoje simbolično značenje. Radi se o stihu:”I zato pjevam, da ne pojede me mrak, jer da nisam ovo, ja bih bio biljka”. Ili, u primjeni na moju stvarnost i na stvarnost meni sličnih ljudi:”I zato govorim i pišem da razgrnem mrak, jer da nisam ovo, ne bih zasluživao da me grije Sunca zrak”.
JU Narodna biblioteka Budve i Odbor za proslavu jubileja stogodišnjice oslobođenja Budve u Prvom svjetskom ratu organizuju predstavljanje romana “Veliki rat” Aleksandra Gatalice, u četvrtak, 14. juna, sa početkom u 20 sati.
O romanu “Veliki rat” koji je ovjenčan i NIN-ovom i nagradom “Meša Selimović”, u holu Akademije znanja u četvrtak će govoriti: autor Aleksandar Gatalica, književni kritičar Aleksandrar Jerkov i predsjednik Savjeta Biblioteke Predrag Zenović.
Veliki rat Aleksandra Gatalice govori o Prvom svjetskom ratu.
Ispripovijedan je iz perspektive malih ljudi, čije se priče asocijativno smjenjuju, a sama tema postaje glavni junak romana, “stvara od sebe mit, čime Gatalica integriše najbolje elemente iz književnosti XX vijeka.
Prvi svetski rat predstavljao je u književnosti modernizma pojavu koja ju je obilježila, ne zbog svog opsega koliko zbog promjena na socijalnom i tehničkom planu u svijetu.
Sa druge strane, kombinacija istorijske i imaginarne građe, okretanje malom čoveku u mitskom prostoru i ironijski pristup prošlosti odgovara savremenoj poetici”.
Opština Tivat saopštila je danas da je iz kabineta Specijalnog državnog tužioca Milivoja Katnića, obaviještena da u slučaju kontrverznog otpisa milionskih iznosa komunalija Porto Montenegru, za sada nije bilo kršenja zakona.
“Na osnovu dostavljene službene zabilješke, a nakon analize prikupljenih obavještenja, podataka i dokumentacije u toku izviđaja, Specijalno državno tužilaštvo ocijenilo je da, u konkretnom slučaju, nije bilo nepravilnosti koje bi ukazivale da je izvršeno krivično djelo za koje se goni po službenoj dužnosti. Tačnije, SDT utvrdilo je da se donošenju Odluke o davanju saglasnosti na Predlog ugovora o načinu ispunjenja dijela međusobnih obaveza po osnovu naknade za komunalno opremanje građevinskog zemljišta između Opštine Tivat i Adriatic Marinas d.o.o. Tivat, na sjednici SO Tivat od 17. januara 2018. godine, pristupilo na način i po postupku propisanom Zakonom i Statutom Opštine i od strane ovlašćenog organa”- piše u saopštenju koje je medijima proslijeđeno iz kabineta tivatske gradonačelnice Snežane Matijević.
Snežana Matijević foto Boka News
Odluku da se da saglasnost na potpisivanje ugovora kojim bi Opština Porto Montenegru oprostila 5,6 miliona eura svojih potraživanja na ime komunalija za izgradnju objekata u tom elitnom nautičko-turističkom kompleksu, 17.januara na sjednici SO donijelo je 17 odbornika DPS. Gradonačelnica Matijević do danas međutim, nije potpisala taj ugovor jer je kako je istakla, željela da se prije toga otkloni svaka sumnja o njegovoj i legalnosti osnova po kojem se Portu trebaju oprostiti opštinske dadžbine, uz pozivanje na kontroverzni član 18C ugovora o prodaji Arsenala iz 2006.
Taj ugovor koji su potpisali bivši vlasnik Porta Piter Mank i tadašnji premijer Milo Đukanović, stranom investitoru omogućava da mu se odbiju dadžbine koje svako drugi mora platiti, po osnovama koje nemaju uporišta u tada, ali ni sada važećim crnogorskim propisima. Komunalije se po aranžmanu na koji paraf u ime Tivta treba da stavi Matijevićka, Portu ne opraštaju zbog ulaganja te firme u uzgradnju nove javne infrastrukture na lokaciji bivšeg Arsenala, već na osnovu njenih ulaganja u ekološku sanaciju lokacije, troškova rušenja objekata Arsenala i „površine objekata Arsenala prije 1945.“, a za što se ne može naći uporišta ni u jednom tada, ali ni sada važećem zakonu u Crnoj Gori. Uprkos tome, lider DPS Milo Đukanović je tokom izborne kampanje za predsjednika Crne Gore nastavio da vrši pritisak na Matijevićku da potpiše sporni ugovor i u ime grada, odrekne se novčanog iznosa koji je veći od četvrtine godišnjeg budžeta Tivta, što ona do danas nije učinila.
SDT je kako su danas podsjetili iz Opštie, 22. januara formiralo predmet koji se odnosi na obaveze plaćanja komunalija za rezidencijalno – poslovne objekte, koji su izgrađeni ili se grade u kompleksu nautičko-turističkog centra Porto Montenegro.
“S tim u vezi, Opština Tivat je, shodno zahtjevu SDT dostavila svu potrebnu dokumentaciju, a nakon toga, uzete su izjave od strane rukovodstva i zaposlenih u Opštini Tivat, u svojstvu građana, povodom ovog predmeta. Opština Tivat je, shodno pravu na slobodan pristup informacijama, uputila zahtjev Specijalnom državnom tužilaštvu, kako bi stekla uvid u ishod predmetnog izviđaja. Na osnovu dostavljene službene zabilješke, a nakon analize prikupljenih obavještenja, podataka i dokumentacije u toku izviđaja, SDT je ocijenilo da, u konkretnom slučaju, nije bilo nepravilnosti koje bi ukazivale da je izvršeno krivično djelo za koje se goni po službenoj dužnost.”- stoji u saopštenju uz napomenu da se to odnosi na proceduru koja je po Zakonu o lokalnoj samoupravi i Statutu Opštine morala biti ispoštovana da saglasnost za raspolaganje imovinom Opštine, da lokalni parlament.
Matijević nam je danas kazala da će “još malo sačekati” sa stavljanjem svog potpisa na ugovor sa Portom.