Besix grupa, suinvestitor na projektu Luštica Bay, zainteresovana za valorizaciju aerodroma Tivat i Podgorica

0
Aerodrom Tivat

Belgijska Besix grupa zainteresovana je za učešće u mogućim projektima vezanim za valorizaciju aerodroma Tivat i Podgorica, mosta na Verigama i drugim putnim infrastrukturnim projektima, saopšteno je na sastanku njihovih predstavnika sa premijerom Duškom Markovićem.

Besix grupa, koja je u Crnoj Gori prisutna od 2013. godine, zainteresovana je i za realizaciju i izgradnju novih turističkih kapaciteta, kao i za projekte u sektoru energetike, sa akcentom na obnovljive izvore energije.

Kako je saopšteno iz Kabineta premijera, predstavnici Vlade i Besix grupe će u što kraćem vremenskom periodu sagledati konkretne mogućnosti za stratešku saradnju.

Predstavnike Besix grupe, najveće belgijske kompanije koja radi na izgradnji infrastrukture i objekata za sport i rekreaciju, predvodio je izvršni direktor Rik Vandenberghe.

sastanak

Ta kompanija je, kako je saopšteno, aktivna i u pružanju usluga iz oblasti nekretnina i koncesija.

“Besix grupa je u Crnoj Gori prisutna od 2013. godine. Izvođač su i suinvestitor jednog od kapitalnih investicionih projekata – Luštica Bay i 50 odsto vlasnik budućeg hotela Chedy, na istom lokalitetu”, navodi se u saopštenju.

Predstavnici kompanije su saopštili da su zainteresovani za nastavak poslovanja u Crnoj Gori.

Marković je, upoznajući predstavnike kompanije sa ekonomskim, društvenim i političkim prilikama u Crnoj Gori, iznio niz činjenica u vezi sa konkuretnošću države za investicije.

On je posebno naveo činjenicu da je Crna Gora članstvom u NATO-u i liderskom pozicijom u procesu evropskih integracija pozicionirala sebe kao najprestižniju investicionu destinaciju u regionu.

Lovanja pod lupom inspekcije

0
Lovanja

U sklopu koordinirane akcije koju sprovode opštine Tivat i Kotor sa ciljem sprečavanja nelegalnog odlaganja i paljenja otpada na lokaciji Lovanja, Služba za inspekcijske poslove Opštine Tivat danas (utorak, 23. januar) je u prekršaju zatekla jedno lice (G.D.), koje je vršilo nelegalno paljenje otpada.

Budući da lice u prekršaju nije imalo lična dokumenta Služba za inspekcijske poslove pozvala je Odjeljenje bezbjednosti Tivat. Nakon što je utvrđen identitet ove osobe, Služba za inspekcijske poslove istom je napisala kaznu, shodno Odluci o komunalnom redu.

Služba za inspekcijske poslove Opštine Tivat nastaviće vršiti kontrolu zabrane deponovanja i paljenja otpada na loakciji Lovanja.

Svi vidovi ovakvog ponašanja biće sankcionisani, a koordinirana akcija opština Tivat i Kotor biće nastavljena kako bi se zaštitio život i zdravlje ljudi.

CNN upozorio turiste da izbjegavaju Dubrovnik

0
Dubrovnik

Američki CNN objavio je popis 12 turističkih destinacija koje bi ove godine trebalo izbjegavati, a među njima je i Dubrovnik.

Iako je Dubrovnik godinama jedna među omiljenijim destinacijama za američke turiste, CNN je ovaj hrvatski primorski grad označio kao lokaciju koju bi turisti u 2018. trebali izbjegavati.

Dubrovnik je završio na visokom trećem mjestu CNN-ovih 12 destinacija koje bi turisti trebali izbjegavati ove godine, nakon Isle of Skye u Škotskoj i Barselone u Španiji.

UNESCO prijeti da će zbog ekstremno velikog broja turista Dubrovniku oduzeti status svjetske baštine, navodi CNN i podsjeća da su zbog toga vlasti u Dubrovniku odlučile poduzeti “drastične mjere” kako bi se srezao broj turista koji posjećuje taj grad.

U Dubrovniku su tako odlučili, podsjeća CNN, na 4.000 ograničiti broj turista koji se smiju popeti na čuvene gradske zidine u jednom danu, odnosno ući u staru gradsku jezgru.

U avgustu 2016. ta brojka je u jednom danu dosegla nevjerojatnih 10.388 ljudi, pri čemu je velik broj ljudi privukla činjenica da se upravo u Dubrovniku snimala izuzetno popularna serija Igra prijestolja, ističe CNN, prenosi RSE.

Gradonačelnik Dubrovnika odlučio je ograničiti i broj kruzera koji ulaze u drevnu gradsku luku, navodi CNN, pa podsjeća da je 2016. s kruzera u grad došlo nevjerojatnih 800.000 ljudi, od čega je većina u gradu ostala tek tri sata.

Ako baš morate ići u Dubrovnik, piše CNN, novac trošite kod lokalnih biznisa koji nerijetko propuštaju zaraditi na gostima s kruzera.

Ostale destinacije koje bi, prema analizi CNN-a trebalo izbjegavati su: Isle of Skye u Škotskoj, Barselona, Venecija, grčki otok Santorini, himalajska kraljevina Butan, čuveni Taj Mahal u Indiji, Mount Everest, Machu Picchu u Peruu, Galapagoški otoci u Ekvadoru, Cinque Terre u Italiji i Antarktiku.

Bez dozvola skupili 320 kilograma morskih krastavaca

0
ronilac u akciji foto Profimedija

Riječka Pomorska policija prekršajno je prijavila dvojicu hrvatskih državljana (37, 50) , koji su bez dozvola skupili 320 kilograma morskih krastavaca, s kojima su jučer zatečeni u Šilu na ostrvu Krku, izvijestili su iz Policijske uprave primorsko-goranske.

Utvrđeno je da su morski krastavaci iz mora sakupljali koristeći se ronilačkom opremom bez dozvole za gospodarski ribolov. Morski krastavci i ronilačka oprema su im oduzeti zbog počinjenog prekršaja su novčano kažnjeni, prema odredbama Zakona o morskom ribarstvu.

Mediji su ovih dana pisali da se morski krastavci vade za ilegalnu prodaju na azijskim tržištima gdje postižu visoke cijene. Prenose upozorenja stručnjaka da je veliko izlovljavanje na nekim dijelovima Jadrana 90-ih dovelo do nedostatka kisika u podmorju. Morski krastavci se u Hrvatskoj ne smiju komercijalno iskorištavati od 1. jula 2017. prema Pravilniku o sakupljanju zavičajnih divljih svojti, ali, kako kažu u WWF Adria, ne postoji kontrola ni monitoring njihove populacije.

Izvadili čovjeka iz uništenog vozila i spasili zatrpanog radnika

1

Pripadnici Službe zaštite i spašavanja Tivta danas su za manje od sat vremena imali dvije komplikovane intervencije u kojima su spasili dva ljudska života.

Prvo je oko 11 sati došlo do saobraćajne nesreće na Bjelilima u kojoj je Tivćanin R.S. izgubio kontrolu nad „škodom oktaviom“, sletio sa ceste i žestoko udario u potporni zid pored puta.

Koristeći maltene svu opremu iz svog specijalnog tzv. tehničkog vozla, pripadnici SZS su unesrećenog i teško povrijeđenog čovjeka, uspjeli da izvuku iz potpuno uništenog automobila. Pritom su hidrauličnim alatima morali da skoro potpuno isjeku „škodu“ kako bi R.S., zarobljenog u gomili zgužvanog lima, mogli da izvuku i predaju ekipi Hitne pomoći Tivat koja ga je odvela na liječenje u kotorsku bolnicu.

Dok je jo trajala ova intervencija na Bjelilima, stigao je poziv u pomoć iz drugog dijela grada – naselja Vrijes, odnosno gradilišta nove ulice gdje je oko 11.20 sati iz za sada još zvanično neutvrđenih razloga, došlo do obrušavanja zemlje u jednom od kanala.

Rastresita zemlja obrušila se u kanalu dubine oko 4 metra i pritom do iznad pojasa zatrpala G.F. iz Bijelog Polja, jednog od radnika građevinske kompanije „Toškovići“ iz Podgorice. U njegovom spašavanju-vađenju učestvovala je ekipa SZS Tivat, a u pomoć su im pritekle i kolege vatrogasci iz Kotora, pa je djelimićno zatrpani radnik kojem su donje ekstremitete zarobile tone zemlje, uspješno izvučen i bez vidljivijih povreda, predat ekipi Hitne pomoći koja ga je prevezla na dalje preglede i liječenje u Opštu bolnicu u Kotoru.

Koncert Nuova trio

0
NUOVA TRIO

Koncert NUOVA TRIO biće održan u Muzičkoj sali Kulturnog centra „Nikola Đurković“ Kotor u utorak, 30. januara 2018.g. od 20 sati. Ulaz je slobodan.

Na programu su djela SCHNITTKEA, RAHMANJINOVA , PIAZZOLE.

NUOVA TRIO čine Oleksij  Molčanov – klavir, Maja Antić – violončelo, Tanja Bogdanović – violina.

Propao još jedan tender za uređenje obale na Belanima

3
Tivat - Kalimanj
Tivat – Kalimanj

Dugo očekivanji i od lokalne vlasti pompezno obežavani radovi na prvoj fazi izgradnje i uređenja obale na lokalitetu Belani u Tivtu ponovno su odloženi na duže vrijeme jer je propao i najnoviji tender za izbor izvođača radova koji je raspisala Opština Tivat.

To je već treći put da Opština ne uspijeva da započen investiciju procijenjene vrijednosti od 1,1 milion eura na koju se priprema i novac u gradskom budžetu prebacije već tri godine.

Na najnovijem tenderu prispjela je samo jedna ponuda za izviđenje radova i to konzorcijuma koji su lčinile firme „Civil Engineer“ i „Verde Projekt“ iz Podgorice, „jawl Crna Gora“ iz danilovgrada i „VL Inženjering“ iz Budve. Njihova ponuda u iznosu od 1.054.296 eura sa PDV-om je odbačena kao formalno neispravna, pa je Tenderska komisija Opštine tender proglasila  neuspjelim i obustavila ga.

Uređenje obele na Belanima sa izgradnjom otvorenog bazena-plivališta u moru , DPS Tivta obećava u svim svojim izbornim kampanjama u tom gradu, još od od aprila 2004. kada su to prvi put pomenuli tadašnji DPS kandidat za gradonačelnika Dragan Kankaraš i bivši direktor „Morskog dobra!“ Dragan Ivančević ispred SDP koja je tada bila koaliconi partner sa DPS u lokalnoj vlasti.

U međuvremenum, ispostavilo se da oni uopšte ne namjeravaju da na Belanima naprave klasični otvoreni bazen, već veliki mandrać sa tri od njegove četiri strane na plutajućim pontonima u moru, a ne fiksnoj izgrađenoj obali. Takvo riješenje je odbačeno od najvećeg dijela tivatske javnosti uz poruku da gradu ne treba nikakav mandrać, već pravi zatvoreni bazen kako bi se vaterpolo sport u Tivtu revitalizovao i mogao razvijati tokom cijele godine, a ne samo ljeti. Gradski čelnici međutim, nisu odustali od ideje da na Belanima grade mandrać koji oni zovu bazenom, ali je to ostavljeno za drugu fazu radova na uređenju tog dijala tivatske obale. U međuvremenu gromko najavljivanja prva faza radova koja je podrazumijevala izgradnju pješačke staze uz more i uređenja plaže sa kupalištem prilagođenim i osobama sa invaliditetom, neslavno je propala već treći put za redom.

Belani bazen

Opština je inače, 2016. bila potpisala 1,1 milion eura vrijedan ugovor sa nikšićkom firmom „Erlang“ koja je trebalo da izvoditi radove na izgradnji prve faze lungo mare pješačke staze i uređenja obale na Belanima. Po ugovoru sa izvođačem, rok za završetak posla na prvoj fazi projekta bio je 180 dana, a radovi su trebali da počnu još krajem januara 2017. „Erlang“ međutim nije „ni lopatu zakopao“ jer je ta firma odustala od posla nakon pšto se ispostavilo da treba izmijeniti projekat i izvesti neke dodatne na krajenjem dijelu trase šetališta prema rtu Župa jer je u međuvremenu, od 2014. kada je projekat završen do danas,  erozija mora na tom dijelu prilično  izmijenila obalnu liniju.

Inače projekat za Belane  koji je izradilo JP “Morsko dobro”, predviđa da se na parceli ukupne površine 7.576 kvadrata, izgradi pješačko – kolska staza u dužini od skoro  400 metara, napravi plažni objekat sa platoom, sanira postojeća ponta i sagrade dvije nove staze do budućeg velikog mandraća -otvorenog bazena koji bi se, sa pripadajućim objektima, trebao graditi kasnije, u drugoj fazi.

Most skida Kotor sa UNESCO-ve Liste svjetske prirodne i kulturne baštine?

4
Most u Boki animacija

Opšti društveni progres često nije u saglasnosti sa potrebom očuvanja životne sredine i ove interese nije uvijek moguće pomiriti. Međutim, sigurno je da postoje brojni primjeri kada su na raspolaganju kompromisna rješenja koja su istovremeno u funkciji napretka, a na okruženje utiču minimalno.

Čini se da u ove slučajeve spada namjera premošćavanja bokokotorskog zaliva koji Vlada želi da realizuje na način koji je kritikovan od strane UNESCO-a i koji prijeti da Kotor skine sa Liste svjetske prirodne i kulturne baštine.

“Boki Kotorskoj i njenom prirodnom i kulturnom naslijeđu prijeti devastacija i uklanjanje sa UNESCO-ve Liste svjetske prirodne i kulturne baštine”, rekao je za Radio Slobodna Evropa (RSE) potpredsjednik opštine Kotor Branko Nedović.

“To je nedvosmisleno rečeno na sjednicama Komiteta UNESCO-a, a i u dokumentima koja su upućena Vladi Crne Gore i Opštini Kotor. Jasno je rečeno da bi devastacija prostora gradnjom mosta na Verigama značila skidanje Kotora sa Liste univerzalne svjetske baštine. Stručnjaci UNESCO-a su nam rekli da je to preporuka i da odluka pripada Vladi Crne Gore. Moramo donijeti pravu odluku da ne bi ‘pucali sebi u nogu’ “, rekao je Nedović.

Verige su oko 250 metara širok dio bokokotorskog zaliva koji spaja Tivatski, Risanski i Kotorski zaliv kojim sada saobraća trajekt između Kamenara i Lepetana.

Prema dosadašnjim ocjenama UNESCO-a, izgradnja mosta na ovoj lokaciji bi definitivno značio isključivanje Kotora iz svjetske kulturne i prirodne baštine. Međutim, most nije jedina prijetnja.

Neizvjesnu poziciju Kotora na ovoj listi su, prije svega, izazvale nekontrolisana gradnja i devastacija kulturnog naslijeđa.

UNESCO je prošle godine usvojio mjere za očuvanje Kotora na Listi zaštićenog naslijeđa, nakon čega je Vlada Crne Gore usvojila akcioni plan.

Kotor – panorama – foto Boka News

Milica Nikolić iz Nacionalne komisije za saradnju sa UNESCO-om je tada rekla da je od 12 mjera tog plana najhitnije usvajanje HIA dokumenta (Procjena uticaja na kulturno i prirodno naslijeđe).

Nikolić odgovara na pitanje – šta je u međuvremenu urađeno i kolika je sada, u odnosu na prošlu godinu, prijetnja statusu Kotora kao dijelu svjetske baštine: “Usvojeni su ključni dokumenti, moratorijum – prvo je stavljena van snage planska dokumentacija što ne važi samo za urbanističke planove Perasta i Stari grad jer je HIA procijenila da su oni u redu i da se tu nijesu desile značajne promjene”.

Nikolić ističe da se sada čekaju “smjernice UNESCO-a za dalje postupanje”.

“Ono što imamo kao nezvaničnu informaciju je da je situacija značajno bolja nego prošle godine u ovo vrijeme”, dodaje Milica Nikolić.

Ocjena situacije boljom od prošlogodišnje se, međutim, odnosi na postojeće stanje, ali prijetnju očuvanju Kotora kao dijela svjetske kulturne i prirodne baštine predstavljaju i projekti koji još ne postoje.

Most u Boki animacija

Milica Nikolić navodi da će se definitivna odluka donijeti kada bude poznat stav ove agencije Ujedinjenih nacija.

“Do sada su odluke Komiteta bile u odnosu na projekat mosta ali je taj projekat dodatno analiziran kroz HIA dokument. Između svih ostalih strateških projekata koji se planiraju za budućnost, tretirano je i pitanje Veriga. Pošto je taj dokument na razmatranju u UNESCO-u, mi sada ne možemo da se konkretno izjasnimo o tom projektu. Tek nakon dobijanja mišljenja UNESCO-a imaćemo konkretan stav”, riječi su Milice Nikolić.

Vlada Crne Gore do sada nije pokazala naročit senzibilitet za traženje optimalnih rješenja koja bi uvažavala ekonomske društvene interese, ali i potrebu za očuvanjem kulturnog naslijeđa i što manjim uticajem na životnu sredinu.

Najdrastičniji primjeri su bili projekat četiri hidro-elektrane na Morači i hidroelektrana Buk-Bijela čija bi akumulacija potopila kanjon rijeke Tare, a koja nije realizovana upravo nakon intervencije UNESCO-a.

Potpredsjednik Opštine Kotor Branko Nedović kaže da je alternativno rješenje za most na Verigama takozvani Kumborski prelaz.

“Moguće je saobraćajnicu od Lastve Grbaljske dovesti do Kumborskog tjesnaca i tamo napraviti most. Time bi ovaj zaštićeni prostor bio oslobođen negativnog uticaja, saobraćajno bi se povezao prostor Grblja i Luštice, izvršila bi se disperzija gradnje sa zalivskog dijela na taj prostor. Tih 12 kilometara obale je bezvodan prostor, pa bi se u ‘trup’ puta mogla postaviti infrastruktura za vodovod, elektronapajanje, telekomunikacije i ostalo. Tako bi se, u smislu ravnomjernog i regionalnog razvoja, postiglo mnogo više”, tvrdi Nedović.

/E.K./

Crnogorska plovidba – Vlada platila ratu kredita od 2,9 miliona

Brod KOTOR kompanije Crnogorska plovidba

Vlada je prošle sedmice ponovo platila ratu kredita od 2,9 miliona dolara za kupovinu dva broda Crnogorske plovidbe kineskoj Eksim banci, dok je Barska plovidba iz sopstvenih sredstava otplatila zadnju ratu kamata.

“Ministarstvo saobraćaja platilo je u petak ratu od 2,9 miliona dolara, koja je dospijevala u nedjelju, jer Crnogorska plovidba nije bila u mogućnosti da je izmiri zbog trenutnog stanja i visine vozarina na međunarodnom tržištu”, kazali su Pobjedi iz Crnogorske plovidbe.

Predstavnici kotorske kompanije podsjetili su da naredna rata kredita dospijeva 21. jula i iznosi 2,87 miliona dolara.

“Vozarine su počele blago da rastu, očekuje se da će se taj trend nastaviti u narednim mjesecima i godinama, pa će se stvoriti uslovi da kompanija otplaćuje dug ili barem dio kredita”, rekli su predstavnici Crnogorske plovidbe.

Vlada je prošle godine platila dvije rate kredita za brodove “Kotor” i “21. maj”, ukupno 5,9 miliona dolara. Do sada je otplaćeno 21,6 miliona dolara kredita Crnogorske plovidbe, od čega je iz državne kase plaćeno 18 miliona, a 3,6 miliona iz sredstava kompanije.

Ugovor o kreditu za brodove sa Eksim bankom, vrijedan 47,4 miliona dolara, zaključen je početkom 2010. godine. Ugovorena cijena oba broda je 55,7 miliona, stalna kamata tri odsto, vrijeme otplate je 15 godina. Grejs period je trajao pet godina, nakon čega se preostali dio kredita otplaćuje u 20 polugodišnjih rata.

Crnogorska plovidba počela je otplatu kredita, nakon grejs perioda, 21. jula 2015. godine. Iz kotorske kompanije je ranije rečeno Pobjedi da se oba broda iznajmljuju jednogodišnjim ugovorima, što omogućava redovni priliv sredstava i funkcionisanje društva bez zastoja.

Iz Barske plovidbe Pobjedi su kazali da je ta kompanija 15. januara izmirila obavezu po osnovu kamate na kredit prema kineskoj Eksim banci u iznosu od 474,3 hiljade dolara, koja je dospijevala do 21. januara.

“Ovaj iznos kamate je u cjelini izmiren iz sopstvenih sredstava kompanije”, rekli su predstavnici barske kompanije i podsjetili da naredna obaveza po osnovu kredita uzetog za nabavku brodova “Bar” i “Budva” dospijeva 21. jula, kada barska kompanija treba da plati prvu ratu kredita od dva miliona dolara.

Iz Barske plovidbe ranije su saopštili da imaju dovoljno akumuliranog kapitala da isplate ovogodišnje obaveze prema Eksim banci, kao i da očekuju da će daljim akumuliranjem sredstava iz tekućeg poslovanja moći izmiriti i naredne rate.

Do sada je Barska plovidba iz svojih sredstava otplatila 4,37 miliona dolara.

Nekad se vjerovalo da figura gole žene može smiriti valove i uzburkano more

0
Ukrašena prova broda

U davna vremena ratne galije su na pramcu imale specijalna ojačanja i isturene dijelove koji su služili za probijanje trupova drugih brodova u koje bi se galija zaletila i zabila. Najčešće su ta ojačanja bila ukrašena glavama bogova ili nekim drugim religioznim motivima.

Nakon šta je nestala praktična potreba za takvim dodacima na pramcu, pojavila se estetska potreba za ukrašavanjem broda koja je u sebi sadržavala i neku simboličnu zaštitu broda.

Tako su nastale pulene, ukrasne pramčane figure. Vrlo često su u obliku žene golih grudi, jer se vjerovalo da figura gole žene može smiriti valove i uzburkano more.