Počelo odbrojavanje do Igara malih zemalja Evrope „Crna Gora 2019”

1

Počelo je odbrojavanje – na ulazu u Budvu u subotu je postavljen sat, koji će pokazivati koliko je dana, sati i minuta ostalo do početka Igara malih zemalja 2019. godine.

Za tačno godinu, u Budvi će se okupiti sportisti iz devet evropskih zemalja sa manje od milion stanovnika – pored Crne Gore, na Igrama će učestvovati takmičari iz Malte, Andore, San Marina, Islanda, Luksemurga, Lihtenštajna, Monaka i Kipra.

Igre malih zemalja održaće se od 26. maja do 1. juna naredne godine u Budvi, Podgorici, Baru, Cetinju i Tivtu.

Okupiće se više od hiljadu takmičara i još toliko članova delegacija, kao i zvaničnika nacionalnih olimpijskih komiteta i sportskih saveza. Biće to prvo multi-sportsko takmičenje u našoj zemlji.

Nakon simboličnog obilježavanja godine do početka Igara, ispred zidina budvanskog Starog grada održana je svečanost, na kojoj je predstavljen značaj ove manifestacije i za Budvu i za Crnu Goru. Na toj svečanosti su govorili Dušan Simonović, predsjednik Crnogorskog olimpijskog komiteta, Dragan Krapović, gradonačelnik Budve, Miloš Lalević, direktor direktorata za sport u Ministarstvu sporta, kao i Jovana Ramović, ispred NVO Volonteri 2019.

U revijalnom dijelu programa učestvovali su najmlađi sportisti iz odbojkaških klubova Mediteran i Libero, gimnastičarskog kluba Budva i karate kluba Budva.

Hrvatski vozači dominirali u brdskoj trci Kotor – Trojica

0
Auto trka Kotor Trojica

Laslo Šaš iz AK “Dubrovnik racing” najbolji je trkač međunarodne brdske auto-trke Kotor – Trojica, sa ukupnim vremenom 4:21,18 minuta. Drugoplasirani i trećeplasirani su Domagoj Pereković (4:36,78) i Damir Nakić (4:37,39) iz Hrvatske.

Od crnogorsih takmičara najbolje plasmane ostvarili su Aldin Ćorović iz AMSK ,,Podi” (4:40,19) i Luka Špadijer iz AMSK “Mondijal”(4:40,39).

Najbolje plasmane po divizijama za prvenstvo Centralno-evropske zone (CEZ), ostvarili su: Dražen Radulović iz AMK “Podgorica Racing” (Grupa N), Ante Alduk iz AK “Dubrovnik Racing” (Grupa A), Domagoj Pereković AKK “Zanatlija-HR” (Grupa E1-GT), Laslo Šaš ( Grupa D/E2) i Nakić iz AK “INA delta Zagreb” (Grupa CN).

U takmičenju za Šampionat AMSK Crne Gore u kategoriji I Dejan Bulatović iz AMSK “Blažo Smiljanić” osvojio je prvo mjesto. U kategoriji II najbrži je bio Aldin Ćorović AMSK “Podi”, dok su u grupi N i grupi A prvoplasirani Dražen Radulović (AMK Podgoricaracing) i Mirko Vujačić (AMSK Crmnica). U grupi E1 najbrži je bio Dejan Bulatović iz AMSK “Blažo Smiljanić.

Plasmani po klasama su : N do 1150ccm najbrži je bio Nikola Radnjić AMSK “Blažo Smiljanić”, N 1400ccm Marko Danilović AMSK,,Podi”, dok je Vasilije Jakšić u klasi N do 2000 ccm. U klasi N preko 2000 ccm prvoplasirani je bio Dražen Radulović, u klasi A do 1150ccm Jovan Radović AMSK “Blažo Smiljanić”, u klasi A do 1400 ccm Dejan Nilović iz kluba ,,Kilkas” Nikšić, klasa A do 1600ccm Dražen Radulović, klasa H do 1000 ccm Marko Adžić AMSK “Crmnica” i klasa E1 do 1200 ccm Željko Banićević AMSK “Blažo Smiljanić.

U klasama H 1400, 1600, 2000 i preko 2000ccm su prvi Perica Marđonović AMSK “Crmnica”, Nemanja Kašćelan iz AMSK “Blažo Smiljanić”, Radivoje Janjušević iz AP “Sport-Pljevlja” i Dejan Bulatović.

Dodjela pehara pobjednicima

U grupi D Aldin Ćorović i u grupi CN prvoplasirani je Luka Špadijer.

Na svečanom otvaranju Međunarodne brdske auto trke Kotor – Trojica 2018, tokom intoniranja crnogorske himne, najtrofejniji automobilista Željko Bato Banićević podigao je na jarbol državnu zastavu, čime je i zvanično otvorena trka.

MBAT Kotor Trojica 2018, u organizaciji AMSK “Blažo Smiljanić”, se boduje za prvenstvo FIA Centralno evropske zone, Hrvatske i Crne Gore. Ovogodišnju brdsku trku podržala je Opština Kotor, kao i ministarstva sporta i saobraćaja koja su dala dozvole za održavanje takmičenja i zatvaranje staze za redovan saobraćaj.

More na plažu izbacilo neobično stvorenje, čak ni stručnjaci nisu sigurni o čemu s radi

0

More je na plažu kod Rhossilija u uvali Swansea na jugu Velike Britanije izbacilo leš neobičnog stvorenja nalik na krokodila.

Beth Jannetta je šetala plažom sa svojim psima kad je ugledala raspadajuće tijelo neobičnog stvora koje je imalo dug rep i veliku glavu. Biće ju je podsjetilo na krokodila no krokodila nigdje u blizini nema.

Fotografirala je lešinu i sliku objavila na Facebooku želeći na taj način odgonetnuti o čemu je riječ.

Njezini prijatelji nisu joj mogli pomoći, no tad se oglasio doktor Dan Forman, ekolog sa Sveučilišta Swansea.

‘Čeljust upućuje na to da se radi o kitu ili dupinu. U ovom području ima mnogo tih morskih sisavaca koje često nalazimo nasukane na obali i u prilično raspadnutom stanju.’

Doktor Forman nadalje je objasnio da se životinje okupljaju u tim vodama baš u ovom dijelu godine.

‘Po slici se čini da je životinja okrenuta na leđa zbog čega i njezinu čeljust gledamo naopako radi. Zbog toga podsjeća na krokodila. Ali ako pogledate bazu lubanje, vidjet ćete da je karakteristična za morske sisavce.’

Mark Hipkin, jedan od lokalnih rendžera, pokupio je lešinu u četvrtak ujutro, piše Jutarnji.hr

‘Izmjerili smo životinju i ustanovili da je duga oko metar i pol. Utovarili smo je u kamion i odveli na daljnju analizu.’

Naime, nad svim pronađenim morskim životinjama radi se pomna analiza da bi se ustanovilo od čega su uginule, čime su se hranile i jesu li imale problema radi zagađenja okoliša.

Tivatski maturanti prodefilovali gradom

0

Tivtom su sinoć prodefilovali maturanti Srednje mješovite škole „Mladost” i Srednje Muzičke škole Tivat.

Defile mladosti i ljepote pozdravili su brojni Tivćani i turisti koji su se zatekli u gradu.

Proslava maturske večeri nastavljena je u hotelu „Franca“ uz nastup Milana Rilia.

“Tokom četvorogodišnjeg školovanja bilo je lijepih i radosnih trenutaka, ljutnje, opraštanja i raznih izazova, koji su vas oblikovali i otvorili vam nove vidike u sazrijevanju. Stremite vašim snovima, bojite život najljepšim bojama, radite na sebi, nalazite snagu u duhovnosti, moralu, budite kovači svoje sreće, vječito tragajte za naprednijim, uzvišenijim, plemenitijim. Znanje je najvće blago, ono se stiče istrajnim radom i ljubavlju ka odabranoj profesiji, te stoga, neka vam staza znanja uvijek bude puna pitanja i odgovora, sami ih donosite uvijek uz misao da je najveća vrlina biti čovjek dostojan svog postojanja i bivstvovanja“, poželjela je matirantima direktorica Srednje škole “Mladost” Jovanka Vujačić.

Više fotografija na našoj facebook strani.

Stručnjaci za fortifikacionu baštinu posjetili Mamulu

0
U kancelariji OHM Mamula

Projekat rekonstrukcije ostrva Lastavica sa tvrđavom Mamula koji realizuje kompanija OHM Mamula Crna Gora može biti buduća tačka u evropskoj kulturnoj ruti FORTE CULTURA®, ocijenili su stručnjaci za fortifikacionu baštinu koji su u okviru pilot studijske ture za eskperte Evrope tokom ove sedmice boravili u Crnoj Gori.

Turu organizuje dr ing. Hans-Rudolf Nojman /Neumann/ potpredsjednik regionalnog udruženja ECCOFORT (Evropski centar za saradnju za fortifikacionu baštinu) i član ICOMOS-a za Njemačku, a u Crnoj Gori domaćin evropskim ekspertima je NVO Expeditio iz Kotora. Dvanaest učesnika ture su stručnjaci za tvrđave i članovi različitih nacionalnih udruženja za tvrđave u Njemačkoj, Švajcarskoj, Holandiji, Belgiji i Ukrajini.

„Grupa je tokom krstarenja zalivom obišla oko ostrva Lastavica na kojoj je tvrđava Mamula i imala priliku da vidi postojeće stanje zgrada i prirodnog okruženja. Nakon upoznavanja sa planovima i maketom budućeg izgleda ostrva  i tvrđave u prostorijama kompanije OHM Mamula, članovi grupe divili su se pažljivom planiranju cjelokupnog projekta, pogotovo reverzibilnošću novih arhitektonskih konstrukcija. Nova, adekvatna funkcija stare tvrđave uvijek je garancija za očuvanje istorijske baštine. Ono što jeste i ostaje je da će stara građevinska struktura biti prepoznatljiva. Grupa je bila impresionirana svim istraživanjima koja su obavljena prije početka restauracije zgrade, jer pažljivo istraživanje i planiranje pomažu da se uštede vrijeme i novac. Takođe, grupa je izrazila nadu da će svi memorijalni aspekti koji proizlaze iz tužne istorije Drugog svjetskog rata biti uzeti u obzir. Projekat ostrva Mamula može biti buduća tačka u evropskoj kulturnoj ruti FORTE CULTURA®, ukoliko bude moguće razmotriti sve planirane aspekte u predstojećoj realizaciji projekta. Članovi studijske grupe pohvalili su činjenicu da će tvrđava, čak i nakon završetka svoje nove funkcije, biti otvorena za javnost i dostupna svima“, prenio je  utiske članova grupe dr Nojman.

Glavni cilj ove posjete evropskih stručnjaka je otvaranje istorijskih utvrđenja u Crnoj Gori za razvoj turizma i bolje promovisanje na evropskom nivou.

Prema saopštenju Expeditia, posjeta je dio studijske ture između Sarajeva i Podgorice radi upoznavanja sa različitim vrstama utvrđenja, razmjene profesionalnih iskustava između kolega profesionalaca, razmatranja buduće saradnje, posebno sa zainteresovanim ljudima iz tri balkanske zemlje i drugih evropskih zemalja, kao i podnošenja predloga i razmatranje mogućnosti za proširenje Evropske kulturne rute FORTE CULTURA® na Jugoistočnu Evropu.

Rekonstrukcija tvrđave Mamula i ostrva planira se kroz Glavni projekat koji se trenutno izrađuje u skladu sa prethodno izdatim konzervatorskim i urbanističko-tehničkim uslovima i najvišim međunarodnim standardima zaštite životne sredine, uz maksimalno očuvanje originalne fizionomije predjela i svih zatečenih elemenata utvrđenog kompleksa

Planom restauracije i konzervacijom dobiće se „boutique“ hotel&spa visoke klase sa 33 sobe, memorijalni muzej, četiri ugostiteljska objekta, bazeni, klub za vodene sportove na nemotorni pogon sa neophodnom infrastrukturom.

U kancelariji OHM Mamula

Sve dosadašnje pripremne aktivnosti na ostrvu Lastavica i tvrđavi Mamula urađene su uz konsultacije sa nadležnim institucijama čiji predstavnici su u potpunosti informisani o statusu i izradi tehničke dokumentacije i boravili su na ostrvu u različitim fazama istraživanja koje sprovodi međunarodni stručni tim kompanije OHM Mamula Montenegro.

Zahvaljujući urađenim studijama – Projektu zatečenog stanja i Programu konzervatorsko-restauratorskih radova, kao i istraživanjima dostupne istorijske i arhivske građe, kompanija OHM Mamula Montenegro posjeduje kompletnu dokumentaciju o utvrđenju i ostrvu koja postoji. Dio te dokumentacije svakako će naći mjesto u Mamula istorijskoj i memorijalnoj galeriji.

ŠTA JE FORTE CULTURA

Evropske kulturne rute utvrđenih spomenika FORTE CULTURA® osnovana je u periodu 2012.-2014. godine kao saradnički projekat između osam zemalja Centralne Evrope. U međuvremenu, kulturna ruta je obuhvatila preko 30 partnera i učesnika. FORTE CULTURA®  predstavlja “architectura militaris” kao jedinstvenu fortifikacionu arhitekturu sa svojom raznovrsnom turističkom ponudom u okviru jedinstvnog brenda. Utvrđeni spomenici imaju veliki turistički potencijal, ali ga samo mali broj njih koristi. Osamdeset posto utvrđenih spomenika su manje poznati, nijesu zastupljeni na turističkom tržištu, ne finansiraju se dovoljno i opterećuju opštinske budžete. FORTE CULTURA® je glavni partner Evropske godine kulturne baštine 2018. i otvorila je 24. aprila 2018. Evropsko ljeto tvrđava /European fortress summer/.

Droga stiže i muzičkim razglednicama

0
Droga u muzičkoj razglednici koju je primio

Naš redovni čitalac, ime poznato redakciji, obavijestio nas je danas o neprijatnosti koju je doživio sa turistima koji su boravili u Boki iz Holandije.

„Poštovani, imao sam neprijatno iskustvo sa turistima koji su bili iz Holandije, tražil su mi adresu kako bi mi poslali razglednicu kada se vrate. Ali, dok su bili tu svakodnevno su me pitali da li je stigla razglednica, što mi nije imalo logiku.’

Ubrzo nakon što su otputovali primio sam muzičku razglednicu sa nekim slatkišima i dao djeci. Zahvalio sam im se porukom. Stigao je odgovor, baci to nije za tebe!

Odmah sam se vratio kući i otvorio muzičku razglednicu, unutra je bila droga! Sve sam prijavio i dostavio policiji“ – budite oprezni, poručio je naš čitalac.

Droga u muzičkoj razglednici koju je primio

Titov „douglas“ daje krila Red Bullu

0

Među hiljadama aviona što godišnje slijeću na aerodrom Tivat izdvojio se vazduhoplov koji se na pistu pored obale Tivatskog zaliva spustio u četvrtak i na njoj proveo nešto više od 24 sata – predivan stari „douglas DC-6 B“, ofarban u retro-livreju kakve su takvi avioni nosili pedesetih godina prošlog vijeka, kada su „šestice“ vladale nebom nad Evropom i SAD.

Na repu aviona napravljenog prije tačno 60 godina, amblem je multinacionalne kompanije za proizvodnju energetskih pića Red Bull. Ovaj „douglas“ naime, krunski je dragulj u impozantnoj kolekciji starih ili čuvenih vazduhoplova koju je u Salzburgu pod imenim „The Flying Bulls“ (Leteći Bikovi), sakupio osnivač i vlasnik kompanije Red Bull, austrijski milijarder Ditrih Matešic. Ovaj uspješni biznismen koji ima jugoslovenske korene zaljubljenik je u vazduhoplovstvo i stare avione pa je, njihovim sakupljanjem i letjenjem pod brendom Red Bulla, našao sjajan način dodatne promocije svoje kompanije i njenog energetskog napitka koji se prodaje pod sloganom „Red Bull daje ti krila!“

Spektakularni oldtajmer – jedini putnički DC-6 koji trenutno leti u svijetu, najveći je i svakako najvrijedniji avion u kolekciji „The Flying Bulls-a“. Iako su u njoj neki od izuzetno interesantnih i vrijednih aviona poput američkog srednjeg bombardera „north american B-25 J mitchell“, ili njegovih savremenika iz Drugog svjetskog rata, lovaca „locheed P-38 lightning“ i „chance-vought F4U-4 corsair“, veliki putnički DC-6 krunski je dragulj Matešiceve kolekcije jer je ovo avion sa pedigreom bivšeg zvaničnog predsjedničkog vazduhoplova ne jednog, već dvojice šefova država – Jugoslavije, Josipa Broza Tita i Zambije, dr Keneta Kaunde.

Tito u daglasu foto Muzej istorije Jugoslavije

„Ovo je prvi put da ovaj avion dolazi u Crnu Goru. Sad kad smo stigli, od naših saradnika sam čuo da postoji mogućnost da nas tokom boravka u Tivtu, obiđe jedan 96-to godišnji veteran Jugoslovenskog Ratnog Vazduhoplovstva iz Beograda koji je nekad davno, letio ovaj avion. Ukoliko se to stvarno i desi, biće to fantastično za sve nas da budemo u prilici razmijeniti iskustva sa tim čovjekom i čuti njegove priče kako je to nekada bilo voziti Tita u ovom avionu.“- kazao nam je Rajmund Ridman, menadžer vazduhoplovnih operacija i glavni pilot flote aviona u „The Flying Bullsima“. On je jedan od dvojice kapetana koji su upravljali sa nekadašnjim avionom jugoslovenskog predsjednika na letu od Beča do Tivta. Pored njih, posadu su činili i jedan flajt-inženjer, jedan mehaničar i dvije stjuardese koje posebno atraktivno izgledaju u vintidž uniformi krojenoj po modi pedesetih. DC-6 koji sada nosi austrijske civilne oznake OE-LDA, u Tivat je u četvrtak doletio iz Beča, a sa njim je doputovalo tridesetak putnika od kojih su neki bili obučeni u duhu pedesetih godina prošlog vijeka kada su avioni DC-6 bili veoma popularni i letjeli brojne interkontinetalne linije. Među putnicima bilo je i članova porodice nekih od najboljih „Red Bullovih“ radnika porijeklom iz bivše SFRJ koje je vlasnik kompanije Ditrih Matešic nagradio nesvakidašnjim izletom do Crne Gore.  Oni su uživali u letu smješteni u udobnim foteljama i okruženi salonom napravljenim u masivnom drvetu.

Kokpit Titovog aviona

Aktuelna unutrašnjost putničke kabine ovog aviona drugačije je konfiigurisana nego kada je on prije šest decenija letio za Tita, ali je zato kokpit – radno mjesto pilota i flajt-inžinjera- gotovo nepromijenjen. Umjesto modernih tzv. full glass kokpita sa nekoliko ekrana na kojima kompjuteri pokazuju sve potrebne podatke pilotima kakvi su odlika današnjih modernih aviona, u starom DC-6 sve je isto kao i na kraju Drugog svjetskog rata kad su se ovi avioni počeli proizvoditi – instrument pločom dominira gomila malih analognih pokazivača, tu je šuma arhaičnih prekidača, a pred pilotskim sjedištima su dvije starinske komandne palice sa tzv.poluvolanima.

Tito i Jovanka izlaze iz daglasa foto Muzej istorije Jugoslavije

„Osim nešto moderne navigacijske i komunikacijske opreme, sve je drugo na ovom avionu onako kako je bilo 1958. kkad je proizveden. Komande su prave „muške“ – nemaju nikakvu asistencju hidraulike i servo uređaja, sve radi mehanički putem čelilčnih sajli koje povezuju komande sa upravljačkim površinama na krilima i repu aviona. Da bi ste njime letjeli, ne treba vam samo dobar osjećaj i dosta snage, već i srce jer se ovi stari avioni voze najprije srcem i ljubavlju.“- objašnjava kapetan Ridman, ponosan što može da upravlja jedinim putničkim DC-6 koji danas još leti u svijetu.

„Ovo su izuzetno robusni i pozudani avioni što pokazuje da još uvijek nekoliko primjeraka DC-6, šest decenija nakon što su napravljeni, lete na Aljasci kao kargo avioni za prevoz tereta. Ovo je međutim, jedini putnički DC-6 na svijetu koji je u letnom stanju i jedino još na njemu možete doživjeti iskustvo putnika klasičnog starog komercijalnog aviona pogonjenog klipnim motorima iz pedesetih.“- ističe Ridman. Objašnjava da se ovaj DC-6 sada ne koristi za komercijalne, već za posebne promotivne i specijalne čater letove, te nastupe na brojnim aerormitinzima čiji posjetioci bivaju impresionirani izgledom, starom tehnologijom i načinom letjenja ovog oldtajmera koji je potpuno stran današnjim modernim mlaznim avionima.

Godišnje ovaj atraktivni starac koji je u perfektnom tehnilkom stanju, ostvari između 100 i 150 sati naleta, pa ljubitelji vazduhoplovstva baš i nemaju čestu priliku da uživaju u      fascinatnoj pojavi tog aviona – čiji se polirani alumijumski trup presijava na suncu, a neponovljivi zvuk i potmula tutnjava  njegova četiri velika radijalna klipna motora „Pratt&Whitney“ ukupne snage 10.000 konja, prosto obuzimaju svakog ko se nađe u njegovoj blizini.

Ovaj avion sa serijskim brojem 45563 sa fabričke trake svog proizvođača, kompanije „Douglas“ u gradu Santa Monika u Kaliforniji, sišao je oktobra 1958. Zvanični njegov naručilac bila je jugoslovenska državna aviokompanija JAT, ali je u stvari vlasnik tog aviona bila Vlada tadašnje FNRJ. Prvi probni let avion koji je bio među posljednjima od ukupno 704 izrađena primjerka „douglasa DC-6“, obavio je 13.okrobra te godine, nakon čega je predat jugoslovenskoj posadi koja se prethodno za letjenje na tom tipu vazduhoplova obučila u Amsterdamu, kod instruktora holandske aviokompanije KLM. Avion je zvanično upisan u jugoslovenski registar civilnih vazduholova 22.oktobra 1958. i dobio je oznaku YU-AFA. a na  prelet iz SAD za Jugoslaviju krenuo je 26.oktobra. Let na ruti Santa Monika-Njujork-Gander-London-Beograd trajao je tri dana,  a FNRJ je dobila svoj prvi avion sposoban za interkontinentalne letove. To je državi značilo mnogo ne samo za obuku daljeg letačkog kadra i uspostavljanje dugolinijskog saobraćaja njene kompanije JAT, već i za državni protokol jer je YU-AFA, iako je formalno bio registrovan kao vlasništvo JAT-a u suštini kupljen kao predsjednički avion za potrebe šefa jugoslovenske države – Josipa Broza Tita. Zato je ovaj avion bio i posebno opremljen sa luksuznije i komfornije konfigurisanom unutrašnjošću, donekle različitom od svog blizanca, drugog DC-6B registracije YU-AFB, koji mu se u Jugoslaviji iz SAD pridružio u krajem 1958. YU-AFB koji je takođe letio pod JAT-ovim oznakama, korišten je povremeno za redovan putnilki saobraćaj, međutim, to nikada nije bio slučaj sa YU-AFA, današnjim ponosom „The Flying Bullsa“. Ovaj avion bio je isključivo namijenjen Titu koji je njime putovao najčešće u zvanične međudržavne posjete, ali nerijetko i unutar Jugoslavije, posebno iz Boegrada prema Dubrovniku i Puli, odnosno Ljubljani. Na prvo veliko međunarodno putoivanje Tito je sa novim „douglasom DC-6“ otputovao krajem 1959., a za to vrijeme moćna i moderna četvoromotorna mašina sa lakoćom je iz Beograda doletjela do Madrasa i Delhija u Indiji. Koliko je šef jugoslovenske države tada bio „in“ kada je vazdušni transport u pitanju, potvrđuje i činjenica da su od 1947. do 1962. isti tip aviona DC-6 kao sopstvene zvanične predsjedničke avione, koristili i predsjednici SAD Hari Truman, Dvajt Ajzenhauer i Džon Kenedi.

Tito i Hrusov ispred daglasa u Lenjingradu 1964 foto Muzej istorije Jugoslavije

Sa YU-AFA dok je letio za Tita, upravljale su miješane JAT-ove i posade profesionalnih pripadnika Jugoslovenskog Ratnog Vazduhoplovstva (JRV). Titov predsjednički avion od 1.januara 1961. i zvanično više nema nikakve veze sa JAT-om, već je upisan u flotnu listu JRV gdje dobija vojni evidencijski broj 7451, koji je nešto kasnije promijenjen u 73101. Sa njime je Tito od 1959. do kraja 1966. imao ukupno 55 letova u trajanju od ukupno 158 sati, a ovim DC-6, maršal i doživotni predsjednik Jugoslavije između ostalih, posjetio je Indiju, Egipat, Etiopiju, Sudan, Togo, Kipar, Norvešku, Alžir, Finsku, Rumuniju, Poljsku, Čehoslovačku i Istočnu Njemačku. Iako mu je sovjetski vođa Nikita Hruščov u znak prijateljska i otopljavanja do tada veoma zategnutih sovjetsko-jugoslovenskih odnosa 1957. poklonio potpuno novi sovjetski putnički avion „iljušin Il-14“ koji je on povremeno koristio za posjete pojedinim afričkim državama, Tito je ipak odlučio da svojim DC-6, iskaže još jedan simboličan vid prkosa i dokaza jugoslovenske političke samostalnosti. Naime, on je u svoju posjetu SSSR-u 1964. godine  iz Beograda umjesto u poklonjenom sovjetskom, otputovao u kupljenom američkom avionu, pa su Hruščov i ostali sovjetski zvaničnici koji su Tita sačekali na aerodromu u Lenjingradu, gledali jugoslovenskog vođu da na crveni tepih i pred počasni stroj izlazi iz njima mrskog „kapitalističkog“, američkog DC-6. Isto je Broz napravio i naredne godine kada je sa DC-6 otputovao u posjetu SSSR-u u Moskvu.

U ulozi zvaničnog aviona predsjednika SFRJ, ovog „starog Amerikanca“ 1967. je zamijenio prvo novi, veći i savremeniji i sovjetski „iljušin Il-18“ sa četiri turboelisna motora, a potom 1969. moderni francuski mlaznjak  „sud aviation SE-210 caravelle“, da bi od 1974. pa do kraja svog života, Tito letio u jednom od dva specijalno opremljena i za interkontinetalne letove podešena nova „boeinga B 727-200“  koji su služili u JRV.    Njegov stari DC-6 u SFRJ je ostao do 1975. u namjeni prevoza manje značajnih državnih, vojnih i politilkih delegecija, da bi ga te godine Jugoslavija poklonila Vladi Zambije gdje je nekadašnji Titov, postao zvanični avion predsjenika te afričke države, dr Keneta Kaunde. Ubrzo ga je i Kaunda „izgustirao“ i ostavio da napušten leži u jednom kraju vojnog aerpdroma u Lusaki, glavnog grada Zambije, gdje je staru „pticu“ sredinom devedestih pronašao avijacijski preduzetnik Kris Šute, vlasnik jedne male aviokmpanije iz namibijskog grad Vindhoek. Uz Titovog DC-6 koji je do tada ostvario izuzetno mali nalet od samo 4.700 sati, Šute je u Lusaki našao i njegovog takođe napuštenog, brata blizanca – nekadašnjeg YU-AFB koga je Jugoslavija takođe 1975.poklonila Zambiji. Kupio je oba aviona i obnovio ih, doveo u letno stanje i narednih godina sa njima vodio turiste na panoramske letove nad afričkom džunglom, savanama i Nijagarinim vodopadima. Šute je početkom devedestih bio primoran da proda jedan od ova dva aviona, pa se nekadašnji Titov vazduhoplov našao na tržištu i u martu 2004. slučajno ga nalazi i odmah kupuje Matešicev klub “The Flying Bulls“. Ekipa njihovih pilota i mehanilara otišla je u Namibiju „naoružana“ sa dosta rezervnih djelova i motornog ulja jer su stari radijalni klipni „Pratt&Whitney“ motori poznati po velikoj potrošnji ulja tokom rada, pa su avion nakon 28 sati leta i četiri zaustavljanja, iz Afrike doveli u Salcbur jula 2000. Odmah je započeo mukotrpni i skupi postupak potpune obnove i remonta vremešnog vazduhoplova, pa je nekadašnji Titov YU-AFA sa kojim je maršal obišao pola Evrope, Azije i Afrike, nakon tri godine rada i potrošenih nekoliko hiljada radnih sati mehaničara, 2004. ponovno zablistao punim sjajem i opet se vinuo u nebo. Avion je sada, kažu stručnjaci, u boljem stanju nego što je to bio kada je 1958. izašao iz fabrike, a uz puno ljubavi i pažnje koju mu pružaju u „Letećim Bikovima“, izvjesno je da će Titov „douglas“ još dugo godina na nebu Red Bullu „davati krila“.

Titov Daglas u Tivtu

TRAŽI PAŽNJU, ALI I UZVRAĆA LJUBAV

„Teško je reći koliko je ovaj avion zahtjevan za održavanje. U njegovu obnovu uložene su desetine hiljada radnih sati, ali sada kada je doveden u ovakvo perfektno stanje, za redovnu eksploataciju mu ne treba više od nekih 30 do 50 časova održavanja po satu naleta. Ovo je izuzetan avion – kad ga do vrha napunite gorivom, ima dolet od preko 8.000 kilometara što znači da možete iz Evrope sa njim doletjeti do Njujorka.    Na njemu su novi i vrlo dobro održavani motori koji troše samo litru do dvije motornog ulja po satu letjenja, a inače je norma za ove motore da mogu potrošiti i do 60 litara ulja na sat leta. Najveći užitak koji ova stara dama pruža pilotu je sjajan osjećaj da dok letite, uživate u nevjerovatnom i neponovljivom zvuku motora, upravljate sigurnim i pouzdanim avionom koji bukvalno neposredno osjećate kao dio sebe i koji za svoje vrijeme nastanka i dimenzije, ima zaista odlične performanse.“ -opisuje kapetan Ridman svog starog mezimca.

KAD ZAGRMI „DUPLA OSA“

Titov predsjednički avion dugačak je 32, 2 metra, a raspon krila mu izniosi 35, 8 metara. Maksimalna poletna težina ovog aviona je 42 tone, postiže najveću brzinu od 550 i krstareću od 460 kilometara na čas. Plafon leta mu je nešto iznad 7.600 metara, a maksimalni dolet 8.340 kilometara. U vazduhu neprekidno može ostati 23 sata. Najbitniji dio DC-6 su njegova četiri velika radijalna, vazduhom hlađena, klipna motora „Pratt&Whitney“ R-2800 CB-3 poznata kao „Double Wasp“ (dupla osa). Svaki od ovih monstruozno velikih motora sa ukupno 18 klipova rapoređenih u tzv. duploj zvijezdi, ima po preko 45 litara zapremine, te ubrizgavanje vode u cilindre radi postizanja dodatne snage. Zvuk koji ove mašine proizvode – prava tutnjava i potmula grmljavina – teško se da opisati riječima. Svaki od četiri motora, ima maksimalnu snagu od čak 2.500 konja kojom okreće veliki trokraki propeler, a pri „punom gasu“ motori ukupno troše 1.000 litara visokooktanskog avio-benzina na sat.

Hor The Maidstone Singers iz Velike Britanije nastupa u Kotoru

0
Tour-flyer

Pjevački hor The Maidstone Singers iz Velike Britanije nastupiće u utorak, 29. maja u 20 sati u kotorskoj katedrali.

“Zbor, koji broji 23 člana, osnovao je 1998. godine Jeffrey Vaughan Martin u Maidstonu, a izvode uglavnom a cappella glazbu u rasponu od renesansne polifonije do savremene sakralne i svjetovne zborske glazbe te na svojem repertoaru ima oko 200 skladbi. Na svojoj ovogodišnjoj turneji prethodno su nastupili u Dubrovniku, gdje su bili gosti Dubrovačke biskupije i njezinog Vijeća za kulturu. U Kotoru domaćin će im biti mjesna biskupija”, obavještavaju organizatori.

Kotorski maturanti “zasijali” ljepotom na maturskoj večeri

1

Ozarenih lica, u dugim haljinama i odijelima, praćeni brojnim pogledima najbližih i svih koji su došli da ih isprate, pozdrave, fotografišu, maturanti su danas prošetali ulicama starog grada. Polako, ali smjelo I dostojanstveno, kao i sve četiri godine srednjoškolskog obrazovanja, kao i posljednjeg nastavnog dana, nastavili su slavlje u budvanskom hotelu “Splendid” sa svojim roditeljima i profesorima, sa svojom generacijom.

Prije nego što su zaplesali prvi ples, maturanti Gimnazije, Ekonomske, Medicinske, Pomorske i Muzičke škole, otpjevali su himnu “Gaudeamus igitur” i pozdravili prisutne biranim riječima zahvalnosti, svirkom, igrom i pjesmom. Obraćajući se profesorima, roditeljima i generaciji, učenica Gimnazije, Jelena Kovačević je rekla:

“Zahvalnost je merilo svake sreće… uzbuđeni na pragu nove svetlosti, zahvaljujemo na svakoj poučnoj reči, trudu i dobroti, razumevanju i pomoći, pa i svakom prekoru i kazni poteklim iz dobrog srca… na svakom upisanom času, brizi I toplini, na – ljubavi… Srećni i pomalo tužni u ovom svečanom času, ponosni smo što smo bili deo tradicije i istorije kotorske Gimnazije!”

Osjećanja radosti, ali i tuge zbog rastanka, obećanja da će trudom i radom opravdati povjerenje odraslih, sa njom su podijelile i učenice: Stefana Kovačević iz Ekonomske škole, Marija Pajović iz Medicinske i Iliana Bakmaz iz Pomorske škole, u svojoj pozdravnoj riječi.

Kotorski maturanti

U zajedničkom programu svih škola, učenici su ukazali na vjekovne običaje bokeljskih žena da pomorce ispraćaju žalnom pjesmom “Oj more duboko”, a dočekuju zajedničkom igrom u kolu, bilo bokeljskom ili škaljarskom. Jedni su, kako to često biva među pripadnicima starijih generacija, branili “dobra stara vremena” kada su se otmene zabave održavale u gradskoj kafani “Dojmi”, dolazili muzičari iz Milanske skale i svirao se bečki valcer. Drugi, koji predstavljaju današnje vrijeme, stali su u odbranu ove maturske večeri koja je zasijala od ljepote i dobrog raspoloženja neke nove mladosti i od njene spremnosti da se prepusti drugim ritmovima i snovima. Zato su program I završili pjesmom “Svet je lep kada sanjamo”.

U programu su učestvovali: Nikola Čavor, Aleksa Vujić, Aleksandar Tomić, Ljubo Pavićević (gitara), Anja Radonjić (solo), Daria Lazarenko ( solo ), Tamara Ljesar, Ivana Vučeljić, Antonio Grgurović, Ivan Mršulja, Ana Parapid, Marko Gunjajević i zajednički hor svih škola. Sa učenicima su radile profesorice: Sonja Golub-Klenak, Ivana Marković i Ljiljana Čolan iz Gimnazije i profesorica Mare Pržica iz Pomorske škole.

Ne skrivajući radost i uzbuđenje, maturanti su uz zvuke Šostakovičevog valcera, zaplesali svoj prvi ples sa roditeljima i najbližima.

Pa neka im je srećno na svim božijim putevima znanja i saznanja!

Kotor – svečana prezentacija završenih konzervatorskih radova glavnih gradskih vrata

0
Kotor restauracija vrata – foto Boka News

Svečana prezentacija završenih konzervatorskih radova glavnih gradskih vrata – vrata od mora u Kotoru zakazana je za utorak 29. maja u devet sati.

Na prezentaciji će govoriti gradonačelnik Opštine Kotor, Vladimir Jokić, restauratori iz Padove Adelmo Lazzari i Barbara d’Incau i Aleksandar Dender, predsjednik Zajednice Italijana Crne Gore.

Podsjetimo, na kotorskim gradskim vratima, glavnim vratima, južnim vratima od Gurdića i sjevernim od Škurde početkom marta počela je konzervacija i restauracija u smislu čišćenja kamena, fuga, oštećenja. Riječ je o projektu za čije finansiranje je Zajednica Italijana u Kotoru preko regije Veneto obezbijedila sredstva u iznosu od 78.000 eura.

Dan prije, u ponedjeljak 28. maja planirano je otvaranje izložbe ”Svijet terasastih predijela”, u saradnji sa udruženjem ITALIA NOSTRA i NVO EXPEDITIO, u Kulturnom centru u Kotoru, sa početkom u 19 sati.

Izložbu će otvoriti zamjenica ambasadora Italije u Crnoj Gori, Antonella Fontana.