„Bokeška ostrva“ naziv je regate koja će prvi put jedriti u subotu 09. septembra. Strat regate je predviđen u 10 sati ispred luke Herceg Novi.
Jedri se oko Mamule, Svetog Marka, Gospe od Milosti, Gospe od Škrpjela i cilj u Herceg Novom.
Veoma zahtjevna regata, preko 20 NM,u promjenljivim uslovima. Regata nije upisaa u kalendar regata, tako da je ujedno i probna regata.
Rezervni dan nedelja 10.septembra. Start je u 10 sati
Regata
50. Balkansko prvenstvo u jedrenju – Turska, Tekirdag
Jubilarno 50. Balkansko prvenstvo u jedrenju ove godine se održava od 5. do 10. septembra. Turska je zemlja domaćin, a prvenstvo su organizovali u Tekirdagu. Na prvenstvu se okupilo 230 jedriličara iz Rumunije, Bugarske, Grčke, Srbije, Turske i Crne Gore, a nadmeću se uklasa Laser. Optimist, Techno293 i 420. Reprezentaciju Crne Gore čini devet jedriličara iz JK Delfin iz Tivta.
Danas je završen drugi takmičarski dan, ujedno i kvalifikacione trke. Najbolji rezultat ostvario je Ilija Marković zauzevši 10. mjesto u klasi Laser Radial. Klupska mu koleginica Irina Kusovac, takodje u Laseru Radial, zauzela je 22. poziciju. U klasi Laser 4.7 jedre Igor Nikolić 37., Stefan Andjelić 38. i Luka Roćen 46.
U klasi Optimist imamo četiri takmičara. Nakon dva dana i pet kvalifikacionih jedrenja Nikola Golubović je 60. ukupno, Pavle Musić je 79. Josipa Čelanović je 83. i danilo Jončić je 89. Jedriličari u klasi Optimist prvenstvo nastavljaju u srebrnoj grupi. Preostala su jos dva takmičarska dana.
Njemački tenk iz Drugog svjetskog rata pronađen je u Tari ispod mosta, saopštio je za Dnevne novine Goran Stanišić iz Mojkovca, vlasnik agencije za turizam koji se bavi raftingom.
Prema njegovim riječima, voda u Tari je ove godine opala, ovih dana dok smo splavarili čamci su nam često kačali za dno.
“Jedan čamac je i pocijepan pa smo sklonili kamenje i šljunak kako bi makli lim za koji se čamac zakačio. Tada smo vidjeli da je lim zapravo dio, vjerovatno, njemačkog tenka. O svemu sam obavijestio nadležne iz Nacionalnog parka Durmitor. Tenk treba izvaditi jer bi to bila i turistička atrakcija, napraviti svjedočenje o tom vremenu. Gosti iz inostranstva, koji splavare, nas pitaju zašto tenk ne izvadite. Trebalo bi i Njemačka ambasada da se uključi. Ako država nije zainteresovana za to, splavari jesu da očiste rijeku i da se tenk izvuče. Koga interesuje može sa nama splavom vidjeti tenk u rijeci”, kazao je Stanišić.
U vrijeme Drugog svjetskog rata, da bi spriječili prelazak neprijateljskih jedinica u Crnu Goru 1942. godine, partizani su srušili jedan luk mosta.
Zadatak je izveo građevinski inženjer Lazar Jauković, koji je učestvovao u izgradnji mosta.
Tada je srušena konstrukcija posljednjeg malog lučnog otvora u dužini od 44 m, dok su ostali djelovi mosta ostali neoštećeni. Jaukovića su Italijani uhvatili i strijeljali na osječini dio mosta.
Narod durmitorskog kraja, u znak sjećanja na njegovo herojsko djelo, podigao mu je spomenik u blizini mosta gdje je i sahranjen.
Poslije oslobođenja, most je saniran i svečano pušten u saobraćaj septembra 1946. godine.
JU Kulturni centar “Nikola Đurković” Kotor ove godine sarađuje sa Festivalom internacionalnog alternativnog teatra – FIAT 2017.
Tako će predstave francuskog uličnog teatra, kroz segment “FIAT putovanje” u selekciji teatrologa Florijan Gaber, selektorke francuskog fokusa, biti odigrane u Kotoru 9. 13. i 15. septembra 2017.g .
Francuski fokus u Kotoru, u okviru FIAT-a počeće spektaklom – programom akrobacija na štulama- SKAKAČI NA ŠTULAMA , u izvođenju trupe Echassiuer sauteur, u subotu 09. septembra od 19 sati na Trgu od oružja i ispred glavnih gradskih vrata.
Trupa Echassier sauteur dolazi iz Bordoa u Francuskoj. Kristofer Komo počeo je rad sa pneumatskim štulama 2007. godine u Malabaru. Njegove pneumatske štule su nova generacija štula, jedinstvenih i veoma impresivnih mogucnosti.
Tačka ili parada kako je još nazivaju, kojom se predstavljaju fiatovskoj publici podrazumijeva dva umjetnika na pneumatskim štulama koji u svom nastupu spajaju pies, teatar i akrobaciju, preskačuči ljude i prostore.
Na Pjaci od kina u srijedu 13. septembra od 19h nastupiće trupa Fluo sa performansom FOSSIL.
To je koreografski i zvučni performans dva umjetnika. Plesač i čitalac manipulišu svim djelovima knjige, od teksta do formata i uveza, preko autora. Ovo je fizička poezija u kojoj su tijelo i riječi prikazani kao krhke monolitne arhitekture i prostor i čudnih , promjenljivih karaktera. Ta igra dovitljive konstrukcije uključuje, pored plesača i čitaoca i 363 knjige. Fossil povezuje materijalnost knjiga i neopipljivost riječi. lz manipulacije čovjeka i knjige proizilazi tijelo i glas. Fossil je istrazivanje objekta , knjige, dok ona postaje odasiljalac koreografije i zvuka.
Riječi i slike istražuju senzacije koje su pisali razliciti autori, različitih stilova i iz različitih epoha. Tekstovi istražuju emocije koje su nam svima poznate, kojima je prožeta naša svakodnevnica.
BRAČNE SVAĐE naziv je nastupa plesnog dua FRICHTI KONCEPT koji će nastupiti na Trgu od oružja u petak 15. septembra od 19h.
Pojavljujući se niotkuda, par naoružan kućnim predmetima i alatima za domaćinstvo, dobija nervni slom zbog tamne fleke na putu. Ovaj simbolični uljez fokusiraće ih i pomiriti dok pokušavaju da je očiste. lgrajući na iracionalno i apsurdno, ovaj čin čišćenja na javnoj površini je prilika da se ismije naš odnos prema materijalnom. Brišući granice izmedu privatnog i javnog, par se sukobljava oko nečega što zapravo i nema nikakvo značenje. Kao satirična i burleskna vizija porodične svađe, ovaj duet je mješavina plesa i predmetnog teatra na javnim prostorima sa odmjerenom dozom humora.
Angažovanje francuskog uličnog tetatra na ovogodišnjem FIAT-u ima za cilj da približi francusku uličnu umjetnost i njen izraz.
Program je namijenjen jednako porodicama, tinejdžerima, studentima, prolaznicima…
U okviru XV Međunarodne radionice za duvačke instrumente koju NVO “Ars Praesentia Boke Kotorske” i tivatska Muzilka škola priređuju u Tivtu, od 9. do 15.septembra održaće se radionica za saksofoniste.
Radionicu će voditi profesor Bojan Vukelić do 11. septembra, kada se projektu priključuje sastav “BG SAX 4” , a 13. septembra i članovi njemačkog kvarteta”Saxofinquadrat”.
Pored seminarskih aktivnosti polaznici radionice će dobiti priliku da sviraju sa beogradskim i sa njemačkim kvartertima saksofinista. Koncerti su planirani za 11. septembar, u 20 sati u naselju Luštica Bay, odnosno 13.septembar u 20 sati u Zborci pomorskog nasljeđa u Porto Montenegru.
Realizaciju ovog projekta pomogli su Gothe Institut iz Beograda, Opština Tivat, Ministarstvo kulture Crne Gore, Luštica Bay i Porto Montenegro.
Vlada je ranije utvrdila da će zbog većeg obima zagađenja od procijenjenog u Brodogradilištu Bijela, trošak sanacije kontaminiranog zemljišta i grita koštati pet miliona eura više nego što je planirano.
Transport grita iz Bijele drumskim putem do 10 puta je skuplji od odvoza tog opasnog otpada brodovima, pokazala je studija Agencije za zaštitu životne sredine, piše „Dan”, koju je imao na uvid.
U tom dokumentu razmatra se i mogućnost da se grit transportuje i željezničkim putem, što je mnogo skuplje nego pomorskim putem. Željeznički i drumski prevoz opasnog otpada je štetan po životnu sredinu.
U analizi se navodi da je najmanja procijenjena cijena transporta morskim putem na daljinu, pet eura po toni na 1.000 kilometara, a najviša 25 eura. Lokalni pomorski transport bi koštao od 10 do 50 eura, a željeznički od 10 do 30 eura po toni na 1.000 kilometara. Najskuplji i najopasniji vid transporta je drumski, gdje je najniža cijena procijenjena na 10 eura po toni na 1.000 kilomenara, a najviša čak 250 eura.
U dokumentu se navodi da se u Bijeloj nalazi 141.648 tona grita, što znači da bi najskuplja opcija transporta morskim putem na daljinu koštala 3,5 miliona na 1.000 kilometara, a drumski čak 35 miliona.– Krajnje odredište bilo koje opcije trenutno nije poznato. Stoga će svaka od opcija imati „otvoreni kraj” odakle će se postići bilo koja međunarodna destinacija, koja će biti predložena po odluci izvođača radova na tenderu, piše u analizi.
Dodaje se da bi prevoz željezničkim putem povlačio za sobom nužno i drumski transport do željezničkih stanica.
Željezničke stanice koje su identifikovane kao pogodne za izvoz otpadnog grita su Podgorica, Bar i Nikšić u Crnoj Gori, a Ploče i Metković u Hrvatskoj. Za korišćenje isporuke brodovima moguće su dvije opcije.
– Prva opcija otpreme je da se koriste međunarodni teretni brodovi koji mogu stići do bilo koje međunarodne luke, u blizini krajnjeg odredišta. Druga opcija odnosi se na isporuku pomoću priobalnih plovila u Baru, gdje se otpad može staviti u voz ili kamion za dalji transport ka konačnom odredištu – konstatuje se u analizi.
Grit
Dodaju da pošto konačna destinacija nije poznata, kvantitativno poređenje troškova u ovom slučaju nije izvodljivo.
– Stoga je data relativna procjena troškova. Po kilometru, prevoz morem se smatra najjeftinijim. Prevoz kamionima će biti relativno skup, naročito ako je konačna destinacija na znatnoj udaljenosti. Upotreba voza može biti konkurentna upotrebi kamiona ako je konačna destinacija na znatnoj udaljenosti. Korišćenje voza za destinacije na kratke udaljenosti nije konkurentno, jer će upotreba voza uvijek zahtijevati najmanje jedan dodatni korak rukovanja: od kamiona ili od utovarivača (u Baru). Koristeći citate iz uporedivih međunarodnih projekata, dobijen je raspon troškova za svaku od tri transportne tehnike – konstatuje se u analizi.
Vlada je ranije utvrdila da će zbog većeg obima zagađenja od procijenjenog u Brodogradilištu Bijela, trošak sanacije kontaminiranog zemljišta i grita koštati pet miliona eura više nego što je planirano.
Prema vladinoj informaciji o aktivnostima na projektu „Upravljanje industrijskim otpadom i čišćenje” sanacija će koštati 17.965.127 eura, bez PDV-a, umjesto 12.822.800. Procijenjena vrijednost nadzora nad izvođenjem radova biće 510.000 eura, dok je ranije bila 196.800. U dokumentu piše da treba ukloniti i sanirati 141.648 tona otpadnog materijala.
Bijela – Grit
Vlada je u oktobru 2014. potpisala ugovor o zajmu sa Međunarodnom bankom za obnovu i razvoj koji je postao efektivan 17. novembra 2014. Kredit od 50 miliona je namijenjen za sanaciju četiri lokacije na kojima se nalazi industrijski opasan otpad – bazeni crvenog mulja i deponija čvrstog industrijskog otpada u KAP-u, deponiju grita i kontaminiranog zemljišta u Brodogradilištu Bijela, deponiju pepela i šljake Maljevac Termoelektrane i flotaciono jalovište Gradac u Pljevljima.
U pripremnoj fazi koja je koštala 750.000 eura, utvrđeni su preliminarni iznosi neophodni za sanaciju svake pojedinačne lokacije, pa je procijenjeno da je za Gradac potrebno 6.042.500, Maljevac 4.010.540, Bijelu 12.822.800, basene crvenog mulja 3.308.700, a deponiju čvrstog industrijskog otpada u KAP-u 17.192.450 eura.
Pripremaju tender
Iz Agencije za zaštitu životne sredine je saopšteno da je u toku priprema tenderske dokumentacije za remedijaciju tla lokacije Brodogradilišta Bijela.
– Javni poziv za izbor izvođača radova biće objavljen nakon odobrenja dokumentacije od strane Svjetske banke. S obzirom na to da je priprema tenderske dokumentacije u toku, a imajući u vidu procedure na osnovu kojih se sprovodi ovaj tenderski postupak, nijesmo u mogućnosti da govorimo o sadržini nacrta dokumentacije, kako ne bismo ugrozili cjelokupan proces – kažu u Agenciji.
Morsko dobro je od početka godine zaključno sa avgustom, ostvarilo prihod od oko 6,5 miliona eura, što predstavlja 87% od planiranih 7,2 miliona za ovu godinu.
Prema riječima PR Morskog dobra Ivane Lazović, gostujući u programu Radio Budve samo od zakupa kupališta prihodovano je skoro 3,5 miliona eura.
“Kada je u pitanju Budva, u pometnutom periodu, po osnovu davanja u zakup kupališta, privremenih objekata, terasa, pristaništa, privezišta i ostalih objekata obalne infrastrukture u zoni morskog dobra, ostvaren je prihod u iznosu od 2,7 miliona eura, od čega je polovina iznosa uplaćena direktno na račun Opštine Budva”, kazala je Lazović.
Kako je istakla, s obzirom da tek očekuju realizaciju pojedinih ugovora, može se desiti da do kraja godine planirana cifra od 7,2 miliona eura bude premašena.
Najnoviji snimak visoke rezolucije pokazao je da u Marijanskom rovu, na 8.178 metara dubine, živi vrsta ribe koju naučnici nijesu vidjeli nikada do sada, prenosi www.pcnen.com
Otkriće japanskih naučnika znači da je postavljen novi rekord u kategoriji organizama koji žive na najdubljem mjestu u okeanu, a koji je do sada iznosio 8.152 metara.
Naučnici do sada nisu znali da li organizmi uopšte mogu da opstanu na tolikoj dubini, s obzirom na to da se smatra da ćelije prestaju da funkcionišu na 8.200 metara dubine zbog ogromnog pritiska (82.372 paskala), prenosi B92.
Da bi privukli ribu koja pripada porodici Liparidae iz reda škarpine, naučnici su upotrijebili podmornicu koja je bila prekrivena mrtvim skušama kao mamcima.
Neimenovana riba dugačka je oko 20 centimetara, a istraživači navode da će nastaviti da proučavaju ovo neobično biće kako bi pokušali da dođu do novih saznanja o morskom životu na velikim dubinama.
Usvim vidovima registrivanog smještaja na Hercegnovskoj rivijeri, trenutno boravi 14.534 zvanično prijavljenih turista što je 8 odsto više nego na isti dan prošle godine – saopšteno je iz Turistička organizacija Herceg Novi.
Od ukupnog broja njih 14.018 su stranci, 516 posjetioci iz Crne Gore.
U privatno smještaju boravi 9.995, turista, u hotelima 4.229, hosteli 223, kampovi 27.
Kroz terminalnu zgradu Aerodroma Tivat tokom avgusta prošao je ukupno 247.931 putnik, što je 10,8% bolji rezultat nego u istom mjesecu 2016. godine.
Prosječno je tokom avgusta 2017. dnevno promet uznosio skoro 8 hiljada putnika što je na nivou vazdušnih luka koje godišnje oplužuju preko 2,9 miliona putnika.
Na pistu tivatskog aerodroma tokom prošlog mjeseca sletjela su 1.254 aviona na redovnim i čarter letovima, odnosno vazduhoplova tzv. generalne avijacije. To je 2,8 odsto više od broja ostvarenih rotacija vazduhoplova u avgustu prošle godine. U prosjeku je tivatska vazdušna luka u avgustu 2017. svakog dana prihvatala i opsluživala po 40 aviona.
Inače, u periodu od 1.januara do 1.septembra ove godine, aerodrom Tivat zabilježio je ukupan promet od 854.032 putnika i 4.702 aviona. Očekuje se da će već u drugoj polovini septembra tivatski aerodrom, prvi put u svojoj istoriji, dočekati ili ispratiti milionitog putnika tokom jedne poslovne godine.
U orgnizaciji izdavačke kuće “OBODSKO SLOVO” iz Podgorice i NIP ART PRESS iz Budve, veliki i najprevođeniji ruski pisac VJEČESLAV GLEBOVIČ KUPRIJANOV, boravi ovih dana u Crnoj Gori.
Tim povodom, u u četvrtak, 7. septembra, u organizaciji NIP ART PRESS iz Budve, u press centru hotela TRE CANNE u Budvi, u 20 sati, biće održano književno veče poznatog ruskog pisca i prevodioca VJEČESLAVA GLEBOVIČA KUPRIJANOVA.
Pored Kuprijanova, u program će učestvovati, ruska pjesnikinja NATALIJA RUMARČUK, pjesnikinja i prevodilac VERA HORVAT iz Beograda, pjesnik RADOMIR ULJAREVIĆ iz Podgorice i novinar i publicist RANKO PAVIĆEVIĆ iz Budve.
VJEČESLAV GLEBOVIČ KUPRIJANOV, rodjen je 23. decembra 1939. godine u Novosibirsku u Rusiji. Završio je Moskovski institute stranih jezika i matematičku lingvistiku.
Do sada je objavio oko pedeset knjiga, medju kojima su zbirka poezije Oda vremenu, Čas pjevanja, U prvom licu, Život teče, Dozvolite da se obratimo, Domači zadaci, roman Plavi mantil vasione i mnoge druge. Njegove knjige, prevedene sun a više od dvadeset svjetskih jezika. Član je Udruženja književnika Rusije i Srbije, a dobitnik je većeg broja medjunarodnih književnih nagrada.
Ruska pjesnikinja Natalija Rumarčuk, koja će govoriti svoju poeziju, objavila je pored ostalih i knjigu putopisne proze pod nazivom, Zašto si zavvolela pjesnika, saopšteno je iz budvanskog ART PRESS-a.