Premijer Milanović je u Splitu na konferenciji o EU fondovima pojasnio da za cestovnu infrastrukturu koju danas ima Hrvatska, Europska unija nije dala ni lipe, jer nismo bili članica, a mi smo je morali, pod pritiskom teške novije povijesti i okolnosti, ali i izazova i veće konkurentnosti u turizmu, izgraditi sami.
Zato, rekao je, imamo i dodatno moralno pravo u Uniji tražiti svoj dio.
„Most za Pelješac, to nije ničiji kapric. Kapric je otvarati most tri puta, a da niste osigurali gradilište, to je kazneno djelo. Sada su financije čiste, kao i za most za Čiovo i potpuno sam uvjeren da će se taj most za hrvatski jug graditi“, kazao je premijer.
“Veliki Gradski Park kroz istoriju” nazive je izložbe fotografija koja će biti postavljena u galeriji ljetnjikovca Buća u Tivtu u utorak 14.aprila u 20 sati.
Izložbu realizuje NVO “Evropski dom Tivat” u okviru projekta odobrenog kroz Konkurs za finansiranje projekata nevladinih organizacija Opštine Tivat.
Tivatski Veliki gradski park je 1968. godine upisan u Registar zaštićenih objekata prirode SRCG rješenjem Republičkog Zavoda za zaštitu prirode1968. godine. Park se danas prostire na površini od 5,9 ha.
Ovaj park na nekadašnjim imanjima plemićkih porodica Radali i Luković, podignut je 1892 godine, po naredbi tadašnjeg komandanta Ratne mornarice Austro-Ugarske, admirala Maksimilijana Daublebskog fon Šterneka. On je želio da uredi najbližu okolinu nove vojno-pomorske baze, odnosno vojnog brodogradilišta Arsenal koji je u Tivtu, takođe po Šternekovoj naredbi, podignut krajem 19.vijeka i sa radom je počeo 1889 godine. Autsrougarski admiral je stoga, komandantima svih austrougarskih ratnih brodova koji su se sa dugih putovanja po svijetu vraćali u Boku, naredio da sa sobom donose primjerke biljaka karakterističnih za daleke zemlje koje su posjetili, a one su sađene u tadašnjem Marine–parku, kao se zvanično zvala ova velika botanička bašta.
Evropski dom Tivat/Europe House Tivat osnovan je 2000. godine. Od tada, kroz 15. godina postojanja, EDT je ostvario niz projekata različite tematike ali je cijelo vrijeme, posvećen Velikom gradskom parku u Tivtu. Sa ciljem skretanja pažnje javnosti na kulturno istorijski, botanički i ekolški značaj Velikog gradskog parka, kontinuirano realizuje projekte vezane za njega; projekte Evropskog doma Tivat je u pravilu podržavala Opština Tivat, aktivnosti Evropskog doma Tivat i Opštine Tivat na zaštiti Velikog gradskog parka se prepliću:
Park Tivat
2000 – godine: EDT realizuje svoj prvi projekat ”Veliki gradski park-Zaboravljena ljepota” – izložba fotografija, brošura
2002 – godine Opština Tivat uz pomoć donacije USAIDa- izvršena je kompletna rekonstrukcija parkovskih staza, podzida, obmovljen urbani mobilijar i javna rasvjeta
EDT nekoliko godina obilježava Deveti maj, Dana Evrope- strani diplomate su poklanjali i sadili sadnice u Velikom Parku
2006. – godine Skupština Opštine Tivat je formirala Odbor za zaštitu Velikog gradskog parka
2007. – godine: EDT realizuje projekat ”Vaše stablo u našem parku” – velika akcija doniranja sadnica, štampaa brošura katalog biljnih vrsta Parka i reklamni poster
EDT i Opština tivat niz godina obilježavaju Dan evropskih parkova, 24 maj
2014.- godine je izrađena Studija zaštite Velikog gradskog parka, Studiju je izradila Agencija za zaštitu životne sredine, a finansijska sredstva za realizaciju Studije obezbjeđuje Opština Tivat.
2015. – godine u januaru, Skupština opštine Tivat je donijela Odluku o proglašenju zaštićenog prirodnog dobra Veliki gradski park u Tivtu; status zaštite: Spomenik prirode (nacionalna kategorizacija), III kategorija (IUCN klasifikacija).
„Ovom inicijativom u velikoj mjeri bi se rasteretio drumski saobraćaj i kolaps koji je evidentan u ljetnjoj turističkoj sezoni, a podstakao bi se razvoj ekološkog saobraćaja. Takođe, ovim predlogom značajno će se i skratiti vrijeme koje je građanima iz Stoliva, Mua i Prčanja potrebno da stignu od posla do kuće i turistima za obilazak Starog grada – saopšteno je iz Pozitivne CG.
Da podsjetimo, kotorski parlament jednoglasno je usvojio zaključak kojim je podržana inicijativa odbornika Pozitivne Crne Gore i Demokratske srpske stranke, Ranka Prorokovića i Dragice Perović o uvođenju javnog prevoza na moru u zalivu.
Zaključkom se Sekretarijat za razvoj preduzetništva, komunalne poslove i saobraćaj Opštine Kotor obavezuje da u koordinaciji sa nadležnim ministarstvom pripremi nacrt odluke o uvođenju javnog prevoza na moru u kotorskom zalivu i uvrsti ga u u skupštinsku proceduru.
Očekuju da će nadležni sekretarijat i Ministarstvo saobraćaja i pomorstva u što kraćem roku pronaći najbolje rješenje kako bi se u skupštini grada donijela konačna odluka o uvođenju javnog prevoza na moru koji je tradicionalan u zalivu i za koji postoji neophodna infrastruktura.
Krajem 19. vijeka imali smo redovne brodske linije
Godine 1891. godine u Kotoru je osnovana „Bokeška plovidba“ sa ciljem da se bokeška mjesta povežu stalnom brodskom linijom. Bokeljima je bilo jasno da nešto sami moraju preduzeti, ako žele uspostavljanje javnog saobraćaja kroz Boku. Dugo i bezuspješno se čekala inicijativa državnih organa. Bilo je sve očiglednije da Austrija ima prečeg posla.
Kapetan Jozo Radoničić i njegov rođak Filip Radoničić, osnivači kompanije „Bokeška plovidba“, kupuju tri manja putnička broda i uspostavljaju redovne brodske linije Herceg Novi – Kotor i Kotor – Herceg – Novi, povezujući bokeljska mjesta koja su imala izgrađena pristaništa. Za održavanje redovnog saobraćaja angažovana su dva broda dok je treći korišćen kao turističko – izletnički brod. Brodski putnički saobraćaj ubrzao je izgradnju novih mula, pa su, kroz nekoliko godina, brodovi stizali do većine mjesta.
Javni kopneni saobraćaj tada nije postojao, a putem uz obalu putovalo se pješke ili na konjima. Kočijama su putovali turisti, državni službenici i bogatiji građani koji su mogli platiti skupi prevoz. Do uvođenja brodskih linija Zalivom se saobraćalo barkama, vlastitim ili iznajmljenim, a barkariola je bilo u svim naseljima.
Stalni i jeftini kopneni prevoz bio je san Bokelja. Posebno se o tome razmišljalo u Kamenarima, gdje su putnici, koristeći cataru, sve češće stizali, pa se usložnjavao problem daljeg putovanja. Baš tih godina, u planovima koji su stizali iz Beča, ali i učestalim zahtjevima Bokelja, aktuelna je izgradnja ceste od Rosa, preko Tivta do Lepetana. A ta cesta, svakako će povećati broj putnika, time i problem daljeg putovanja…
Znameniti Novljani u svijetu muzike naziv je buduće knjige koju je počeo pripremati prof. Lazar Seferović.
„Evo, i po treći put započinjem treću posljednju knjigu. Krivi su moji unuci jer su me prisilili da napišem nešto i o muzici, znajući da sam 25 godina vodio programe Ljetne pozornice i 35 godina pjevao u “Bokeljima”, da sam završio Srednju muzičku školu i položio prijemni ispit na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i odustao od muzičke karijere, ali ne i od muzike.
Treba mi sada Vaša saradnja i pomoć. Naziv knjige glasi – ZNAMENITI NOVLJANI U SVIJETU MUZIKE. Potrebni su mi svi podaci koji su provjereni, posebno kvalitetne fotografije. Sve podatke šaljite na email: lazarseferovic@hotmail.com
Pozdravlja vas stari profesor, jer bez Vaše pomoći u bilo kojoj sferi dobre muzike, bez obzira na žanr, naročito imena muzičkih ličnosti od značaja za naš grad i okruženje, prije svega“
Obilježavanje 30 godina Hercegnovskog pozorišta i 20 godina festivala počeće svečanom akademijom, koju će vodtiti glumica Tanja Bošković
Pod motom Ploviti se mora, od 15 do 30. aprila u Herceg Novom će se održati jubilarni 20. HAPS (Hercegnovske aprilske pozorišne svečanosti).
Do kraja aprila publika će vidjeti šest predstava u glavnom programu i četiri predstave za djecu. U programu su Urnebesna tragedija (CNP), “Narodna drama” (pozorište “Bora Stanković” Vranje), HORMONI (Gradsko pozorište Podgorica), “Plan B” (Hercegnovsko pozorište), “Da li je to bila ševa” (pozorište iz Kraljeva) i “Noć Bogova” beogradskog reditelja Marka Manojlovića.
U okviru Hapsica biće odigrane četiri predstave za djecu, a neće izostati ni prateći programi posvećeni ljubiteljima džez muzike, najavila je producentkinja Milina Kovačević.
Direktor Herceg festa Stevan Koprivica istakao je da su ova dva jubileja prilika da se napravi rekapitulacija i potraži nova profilacija i novi modalitet pozorišta.
Ploviti se mora
On je naglasio i da je pomoć Opštine neophodna, jer je HAPS zamajac pozorišne produkcije, kao što je i filmski festival iznjedrio mlade stvaraoce iz Herceg Novog – reditelje Ivana Marinovića i Ivana Saltića Marinovica koji su rasli sa festivalom.
Koprivica je uvjeren da Herceg Novi “kao ozbiljan kulturni centar zaslužuje da ima pozorišite”.
Predsjednica Upravnog odbora Hecegnovskog pozorišta, novinarka Vitka Vujinović je uz konstataciju da Hercegnovsko pozorište ima odličnu saradnju sa brojnim profesionalcima iz nase države i regiona, podsjetila i na početke i na uspjehe ostvarene tokom minulih 30 godina.
“Počeli smo 1984. svojim snagama i “Stilskim vježbama” Rejmona Kenoa, koje je režirao Momir Mićunović. U 30 godina Hercegnovskog pozorišta nanizalo se 60 premijera. Bilo bi dobro da su svake godine izlazile po dvije, ali nisu. Bilo je godina kada je pozorište tavorilo, nije bilo premijera, a onda je prije 20 godina sve ponovo pokrenuo HAPS. Bio je taj festival koji volimo snažan impuls i
Hercegnovskom pozorištu. Dakle, kad saberemo 30 godina HP-a i 20 HAPS-a, imamo iza sebe pola vijeka uspona i padova, nagrada i priznanja, podrške i osporavanja, čak i u gradu čije ime s ponosom nosimo”, naglasila je Vujnović.
Pokrovitelj festivala je Opština Herceg Novi, glavni sponzor TO, a organizacionu pomoć kao i svih prethodnih godina pružiće JUK Herceg fest.
“Da nije ljubavi, ne bi svijeta bilo”, poruka je ovogodišnjeg 13. Međunarodnog turističkog budvanskog Karnevala i 14. Proljećne noći pod maskama, koje od 1. do 3. maja organizuje Turistička organizacije i Opština Budva u saradnji sa NVO Feštađuni.
Donosimo program sa učesnicima.
Program karnevala
XIII Međunarodni turistički budvanski Karneval
XIV Proljećna noć pod maskama “Da nije ljubavi, ne bi svijeta bilo”
1 – 3. maj 2015.
PROGRAM
1. 05. petak
– 20.00 – Abrum – poziv na Karneval – po Trgovima i ulicama Starog grada
– 21.00 – tematska noć u kafićima unutar zidina Starog grada
2. 05. subota
– 12.00 – 19.00 – „Discover Budva“ – upoznavanje sa kulturno-istorijskim nasljeđem Budve
– 16.00 – 18.00 – „Vinski kutak“ na Trgu pjesnika u Starom gradu
– 19.30 – Velika Karnevalska povorka, predvođena Kapom od Karnevala, Gradskom muzikom Budve i mažoretkama, od caffe-a „City“ do glavne bine ispred Starog grada
– Voditelji Kanrevalskog programa – Mario Benić & Milijana Jelušić
Bina ispred Starog grada
– 22.00 – klapa Who See
– 23.30 – grupa „Colonia“
Bina na Trgu palmi
– 22.00 – muzičko-plesni performans plesnih škola sambe sa DJ-em i kubanskim
plesačicama
Bina između crkava
– od 22.00 – Stereo Ambasada (Lazar DJ LuckyDee Gregović, Nikola Radulović i
Momo Grujić)
* „Alternacija“ – atraktivan program koga čine alternativni umjetnici na štulama i
akrobate sa vatrom – od 20. sati – po ulicama i Trgovima Starog grada.
3. 05. nedjelja
– 12.00 – „Slatki kutak“ – na Trgu pjesnika
– 12.00 – 18.00 – „Discover Budva“
– tokom cijelog dana dječiji programi
– 16.30 – Mala karnevalska povorka – predvođena Kapom od Karnevala, Gradskom muzikom Budve i mažoretkama, od dječijeg vrtića do glavne bine
* „Alternacija“ – alternativni umjetnici na štulama i klovnovi – od 13. sati
* Umjetničke instalacije
– Jelena Ćelić – na Trgu palmi
– Marica Kuznjecov – na Trgu ispred Citadele
Marina Porto Montenegro do kraja juna dobit će novih šezdest vezova, od čega trideset sedam za super jahte. Početkom ljeta kada budu završeni radovi, marina će raspolagati sa 500 vezova za jahte dužine do 180 metara.
Izvođač radova, kotorska kompanija Yu Briv, radove na proširenju započela je u oktobru, kada su izvođeni pripremni radovi, a trenutno se radi na pobijanju poslednjih čeličnih šipova.
Dosad je ugrađeno 150 šipova prosječne dužine od 35 do 40 metara.
Čelični šipovi su načinjeni od cijevi promjera 800 mm, debljine plašta 12 i 14 mm, ukupne dužine 7.000 m.Ono što je za ovakve konstrukcije najvažnije je kvalitet betona, kao jedan od najvažnijih činilaca koji određuju rok trajanja konstrukcije i njeno bezbjedno korišćenje.
Porto Montenegro
Opsežnim proračunima i planiranjima, upotrebom savremenih metoda, kao i povećanjem zaštitnog sloja betona, dobijen je garantovani rok trajanja od 100 godina – saopšteno je iz Porto Montenegra.
Državno prvenstvo ugostiteljskih radnika Crne Gore koje tradicionalno organizuje Udruženje šefova kuhinja zajedno sa ostalim strukovnim udruženjima, biće održano 20. i 21. aprila u TN “Slovenska plaža“ u Budvi, kazao je za Radio Budvu sekretar Udruženja, Bogdan Krsmanović.
„Manifestacija je prilika da se brojni predstavnici renomiranih hotelskih i ugostiteljskih objekata visoke kategorije takmiče za prestižne nagrade i najveća nacionalna priznanja u svojoj struci“ – istakao je Krsmanović, i dodao da očekuju preko 150 učesnika iz 15 zemalja.
U okviru pratećeg programa biće predstavljeni razni kulinarski specijaliteti, brodet, jagnjetina u mlijeku, koje će posjetioci moći da degustiraju.
„Imaćemo četri presezentacije master šefova, među kojima je i Elena Sućkova prvi salastičar Evrope u čokoladi koja će održati prezentaciju. Pozivam sve zainteresovane da dođu vidjeti što su novi trendovi u gastronomiji“ – između pstalog kazao je Krsmanović.
Pedeset i sedam godina nakon što je JNA srušila Veliki most kojim su povezane dvije obale Velikog jezera u Nacionalnom parku Mljet na istoj će lokaciji biti sagrađen novi pješački most. Veliki most je srušen kako bi Josip Broz Tito jahtom doplovio do otočića Sveta Marija i posjetio tamošnji samostan. Od tada se komunikacija između dvije obale održava samo preko malog mostića između dva jezera, što je s obzirom na veličinu jezera vrlo nepraktično, piše Jutarnji list.
Direktorica NP-a Mljet Marta Sršen Stražičić tvrdi da će se tim mostom povezati kružna šetnica od 11 kilometara oko Velikog jezera i omogućiti brži pristup vlasnicima zemljišta s obje strane jezera. Usto, u slučaju nepogode, vatrogasci će brže moći stići na mjesto požara.
Prije 57 godina Tito je brodom htio do samostana na otočiću Sv. Marija
Projekt novog mosta napravljen je još 2011. Dugačak je 17,6 metara, širok 3,2 metra, a visok 3,5 metara. Procijenjena cijena gradnje je 2,5 milijuna kuna, a novac je osiguralo Ministarstvo zaštite okoliša. Iako je Uprava Nacionalnog parka lokacijsku dozvolu ishodila još 2011., cijeli projekt je bio na čekanju zbog rješavanja pitanja pomorskog dobra na mjestu gdje treba biti most.
Vlada je donijela odluku o davanju koncesije NP-u za upotrebu pomorskog dobra u svrhu gradnje i korištenja mosta na Velikom jezeru. Park je dobio koncesiju na 30 godina i državi će plaćati pet kuna po metru kvadratnom zauzete površine pomorskog dobra, odnosno 18.945,00 kuna godišnje na ime koncesijske naknade.
Direktorica Marta Sršen Stražičić napominje da je samo za gradnju mosta potrebno oko dva mjeseca i most bi trebao biti sagrađen do kraja godine. Kako bi unaprijedili ponudu, uz novi most, pripremaju se ulaganja od 11 milijuna kuna.
Kruzer klase MSC LIRICA na kojem je Vujosevic glavni brodski elektro oficir
Protesti pomoraca- brodskih električara koji su nezadovoljni uslovima što ih propisuje aktuelni crnogorski Pravilnik za sticanje zvanja i ovlašćenja u pomorstvu, rezultirali su time da je država odlučila da ipak djelimično ublaži aktuelne standarde za dobijanje takozvanog ETO III/6 sertifikata.
Po međunarodnoj STCW konvenciji, od 1.janaura 2016 posjedovanje nacionalnog ETO breveta sa oznakon III/6 obavezno je za sve pomorce- brodske elektrotehničare.
„STCW jasno propisuje na države svojim pomorcima elektro-struke, koji su do dana stupanja na snagu te konvencije imali najmanje 12 mjesec plovidbenog staža u toj funkciji tokom posljedjih 5 godina, po automazmu izda ETO III/6 brevet. Crna Gora međutim to ne čini, već svjim Pravilnikom traži da mi svi koji imamo višegodišnje iskustvo na pozicijama chief officer electrician-a (glavnog brodskog elektro-oficira), prije dobijanja sertifikata, prođemo dodatnu obuku od 360 sati na Fakultetu za pomorstvo u Kotoru i nakon toga polažemo devet ispita pred nadležnom komisijom Ministarstva pomorstva. To je van svake pameti jer Crna Gora ovako pokušava da nametne standarde koji su iznad opšeprihvaćenih u svijetu.“ – kaže za Špiro Vujošević, chief officer electrician sa italijanske kompanije „MSC Cruises“.
On naglašava da bi, ukoliko se sprovede u praksi ono što je zamislila naša državna administracija, on i njegove kolege morali da u školskim klupama i polaganju ispita „potroše“ najmanje pola godine i izlože se troškovima od oko 5 hiljada eura po čovjeku, kako bi dobili nacionalni ETO brevet. To je za neke od njih, posebno one koji rade u tzv off shore industriji brodova koji opslužuju naftne platforme, prosto nemoguće, pa bi ih poslodavci ostavili bez posla zbog dugog vremena „izbivanja“ iz službe.
„Ja plovim 12 godina, od čega sam već 7 na poziciji chief electrician officer-a što je vrhunac u mojoj struci. Moja kompanija uvažava moju stručnost i sve što sam naučio u našim školama, i povjerava mi na upravljanje izuzetno kompleksan brodski električni sistem, ogromne snage i vrijednosti koja se mjeri desetinama miliona eura, a naša država smatra da sam nedovoljno obučen i da treba da idem ponovno na 360 sati nastave da bih dobio nacionalni brevet za ono što već godinama radim za jednog od najprestižnijih poslodavaca u svijetu.“- ističe Vujošević. On je glavni za održavanje i upotrebu kompleksnog elektro-sistema na kruzerima klase „MSC Lirica“ gdje je i pogon broda elektrilni preko dva velika azipoda snage 20.000 kilovata, dok čitav sistem kojim rukovodi Vujošević proizvodi više od 26 hiljada kilovata električne energije. Samo jedan od dva azipoda koji pokkreću kruzer klase „Lirica“, košta 22 miliona dolara.
„Ja sam išao na obuku za upravljanje i održavanja azipoda i dizel-egeneratora kod najrenomiranijih svjetskih proizvođača poput „Alstoma“, „Rols Royce-a“ ili „Wartsila-e“ i imam sve njihove sertifikate, ali mi to moja država ne priznaje i traži dodatnu obuku i ispite. Ispiti nisu problem, to ću sve, ako treba da ponovno ispolažem, ali zaista nema smisla da pola godine gubim u školskoj klupi na „doobuci“ za nešto čime već godinama upravljam za jednog od najrenomiranijih poslodavaca na svijetu.“- kaže Vujošević. On naglašava da je „Nikola Tesla jednak na kopnu i na moru“, te da nema nikakve ni terorijske ni praktične razlike između komponentni električnog sistema na obali i one na brodovima, a koje bi zahtijevale doobuku brodskih električara.
„Naprotiv, ja na brodu u samo par stotina kvadrata imam bukvalno sve što recimo Crna Gora ima na potezu od par stotina kilometara, od hidroelektrane „Perućica“, preko visokonaponskih dalekovoda i trafostanica, do niskonaponske mreže i konačnih potrošača u bilo kojoj kući u Kotoru. I sad mi neko indirektno iz moje države, kaže da ja to ne znam da radim, a „MSC Cruises“ mi sedam godina daje da rukovodim takvim jednim sistemom.“- čudi se Vujošević.
Ministarstvo pomorstva – Izlazimo u susret električarima
Iz Ministarstva pomorstva i saobraćaja su nam rekli STCW konvencija “propisuje minimalne standarde stručnosti za sva zvanja, koja zemlja potpisnica može da koriguje u smislu povećavanja, a ne smanjenja zahtjeva.” Oni su dodali da će ipak djelimično izaći u susret sugestijama brodskih električara koji imaju 3 godine radnog iskustva na brodovima, ali će svi ipak morati da polažu ispite za sticanje novog brevet.
“Svi pomorci koji su stekli ili ne ovlašćenje brodskog električara, shodno do sada važećim pravilnicima i obavljali te poslove, a imaju iskustvo veće od 36 mjeseci na brodu biće oslobođeni obuke, ali ne i ispita. Pomorci koji imaju manje od 36 mjeseci plovidbenog staža moraju pohađati propisanu obuku u trajanju od 8 do 9 nedelja sa predviđenih 333 sata obuke u ovlašćenim centrima i pomorskim školskim ustanovama. Takođe, svi pomorci koji su stekli potvrdu u centrima za obuku pomoraca u zemljama Evropske unije do 01.01.2016. a odnosi se na potvrdu o završenoj obuci za “Visoki napon iznad 1000 V”, biće im ista priznata.”- kazala je portparolka MSP Jelena Raspopović.