Desk za Kreativnu Evropu Crne Gore organizuje Info dan i radionicu „Kreativna Evropa – Evropski projekti saradnje“, koja će se održati u petak, 18. septembra, u sali Ministarstva kulture na Cetinju, sa početkom u 12 časova. Poziv za učešće upućen je svim institucijama i organizacijama kulture u Crnoj Gori koje namjeravaju da apliciraju na predstojećem, ili nekom od budućih poziva ovog konkursa.
Cilj Info dana je da se pruži podrška i poboljša kvalitet aplikacija, kao i da se jačaju programsko-organizacioni kapaciteti institucija i organizacija kulture u Crnoj Gori. Zato će u prvom dijelu biti riječi o opštim uslovima i prioritetima ovog konkursa i, uopšte, programa EU Kreativna Evropa. Biće predstavljeni primjeri projekata koji se uspješno sprovode u Evropi uz podršku ovog fonda, a uslijediće i praktičan rad na projektnoj dokumentaciji, uz analizu aplikacionog formulara i unaprijeđivanje projektnih prijedloga učesnika.
Na kraju radionice biće izdvojeno vrijeme za individualni rad sa aplikantima.
“Korčulanski đir” naziv je romana spisateljice Olivere Skoko koji će bit predstavljen u petak 18. septembra u Muzeju grada Perasta u 19 sati.
Na promociji će pored autorice govoriti književnik i pisac Nikola Malović.
Korčulanski đir je roman koji govori o drugoj polovini života Tripa Kokolje.
Barokni slikar Tripo Kokolja (Perast 1661 – Korčula 1713), čovjek koji je u prvom dijelu svog života oslikao Gospu od Škrpjela – mora da bježi iz rodnog grada u trenutku kada zavjerenici predvođeni suparničkim Zmajevićima ubijaju kapetana Vicka Bujovića, silnika i miljenika Mletačke republike.
Kokolja prihvata raniji poziv korčulanskog biskupa Marina Draga da na ostrvu doslika svod crkve Svih svetih. Umjetnikov đir počinje dolaskom na taj djelić morem okružene Dalmacije, i nastavlja se – u moru slika. Marljivo radi na svetim licima, ali prolazi i kroz trenutke bure – uzbunio je vjernike razgolitivši četkicom anđela pored Svetog Matije. Po povratku sa Brača 1713, gdje je završavao svoj poslednji rad, poboljeva, i umire na dan Svetog Luke, zaštitnika slikara.
Paralelna radnja upoznaje nas s drugim protagonistom, onim iz 21. vijeka. To je pripovjedač sam, 40-godišnji istoričar umjetnosti. Za vrijeme boravka na Korčuli, bezuspešno pokušava da pismima nastavi vezu, ali i pronalazi društvo u Mariti, s kojom upoznaje korčulanski hedonizam: ukus domaćih delicija, mirisа konoba, čari tradicionalnih fešti, a uporedo provodi vrijeme u crkvi Svih svetih, pokušavajući da razazna Kokoljin slikarski i životni đir…
Olivera Skoko oživljava doba baroka na istočnoj obali Jadrana, verbalnim slikama portretišući upravo onoga ko je oslikao Sikstinsku kapelu Boke Kotorske.
Izdavač Korčulanskog đira je Gradska biblioteka Zrenjanin.
Podgorička kompanija „Civil Engineer“ u saradnji sa Komunalnim preduzećem Tivat privela je kraju projekat obnove stanica za iznajmljivanje bicikala u sistemu javnog biciklističkog prevoza „Bike Tivat“. Taj posao vrijedan 20 hiljada eura, finasira se sredstvima budžeta Opštine Tivat, pa će građani uskoro ponovno biti u prilici da pod izuzetno povoljnim uslovima, iznajmljuju bicikle na šest punktova u gradu.
„Posao je u završnoj fazi, obnovljene su oštećene instalacije na svih šest stanica za iznajmljivanje bicikala, otklonjeni nedostaci u softveru za upravljanje sistemom i trenutno se završajaju posljednje finese, tako da očekujemo da stanice uskoro opet počnu sa radom. Od ukupno 36 bicikala koje smo imali na početku rada sistema „Bike Tivat“, ostalo nam je 19, dok su 17 bicikala u međuvremenu otuđili nesavjensi građani što smo prijavili policiji.“- kazao nam je tehnički direktor Komunalnog preduzeća Tivat Tonko Lukšić. Opština je u međuvremenu završila i obnovu horizontalne saobraćajne signalizacije na biciklističkim stazama u užem centru grada.
Inače, ovaj sistem Opština Tivat je prije tri godine uvela u saradnji sa partnerima iz Italije, a „Bike Tivat“ se pokazao kao izuzetno dobra ideja za pospješivanje zdravih stilova života, smanjenje saobraćajnih gužvi i promociju Tivta kao grada koji drži do zaštite životne sredine. Ipak, vandali i tehnički problem sa neodgovornim ponašanjem partnera iz Italije koji je isporučio opremu, u proteklom periodu postepeno su reducirali raspoložive kapacitete tog sistema na miminum, pa se Opština odlučila da temeljno rekonstruiše sistem i vrati ga u funkciju.
Uskoro ce opet imati bicikle – jedna od stanica sistema Bike Tivat
Sistem se sastoji od šest automatskih stanica za iznajmljivanje bicikala, svaka sa po šest bicikala. Stanice koje se nalaze u Donjoj Lastvi kod crkve Svetog Roka, kod parka Ivovića, na Seljanovu kod upravne zgrade Porto Montenegra, u Arsenalskoj ulici, na gradskoj rivi Pine i u lučici Kalimanj. Efikasan i jeftin sistem za prevoz u gradskom jezgru, Seljanovu i Donjoj Lastvi i funkcionisao je preko elektronskih kartica, na način na koji rade slični sistemi u zemljama Zapadne Evrope. „Bike Tivat“ projekat bio je veoma dobro prihvaćen, prvenstveno od tursta koji su ga hvalili i u tradicionalim anketama lokalne Turističke organizacije.
Za kratko vrijeme dok je funkcionisao, sistem je imao 406 registrovanih korisnika koji su sa raspoloživim biciklima obavili 2.599 vožnji i prešli ukupno 21.377 kilometara, pa u Sekretarijatu za saobraćaj i komunalno-stambene poslove Opštine Tivat nisu odustali od projekta „Bike Tivat“, uprkos svim teškoćama koje su ga zadesile.
Uskoro opet u funkcji – sistem Bike Tivat
Inače, Opština Tivat je prije desetak dana kroz IPA program „SUD-SIT“ u saradnji s apartnerima iz Konavala, nabavila još 24 nova klasična i 12 električnih bicikala za javni gradski biciklistički saobraćaj, a planirano je da se uskoro izgrade još tri stanice za njihovo iznajmljivanje i to u Lepetanima u blizini trajektnog pristaništa, na Autobuskoj stanici na Kavi i u naselju Gradiošnica.
Učešćem na PARK(ing) Danu 2015. doprinosimo Evropskoj nedjelji mobilnosti koja se održava od 16.-22.septembra. Kroz ovu kampanju podstiču se građani da više koriste javni prevoz, bicikl, pješačke staze…
Park(ing) dan će se održati na parkingu Riva u Kotoru 18.septembra (petak) 17-21 sat ! Još nije kasno da se uključite.
Toga dana, širom svijeta, ljudi privremeno pretvaraju parkinge u javne prostore na najkreativnije načine.
Ako ste zainteresovani da se uključite, pošaljite popunjenu prijavu na e-mail nasaakcija@gmail.com
Organizator događaja: NVO Naša akcija, u saradnji sa NVO Expeditio. Parking na Rivi ustupljen je od strane DOO “Komunalno Kotor”, a događaj je podržan od strane Fonda za aktivno građanstvo (FAKT), TO Kotor i Luke Kotor.
Biće nam zadovoljstvo da se družimo sa vama i ove godine. Javite nam se, poručuju organizatori!
Autralijski biznismen Romy Hawatt koji je do sada investirao nekoliko miliona eura u Crnoj Gori, suočio se sa teškoćama u realizaciji svoje ideje da u našoj državi uspostavi nešto što veoma nedostaje crnogorskoj turističkoj ponudi – usluge tzv.helikopterskog čartera i transfera, kao i pilotsku školu. Zbog raznoraznih administrativnih prepreka i nerazumijevanja, njegov vazduhoplovni biznis koji je u Crnoj Gori do sada još u potpunosti nije „raširio krila“.
Nakon što je nekoliko godina putovao po Balkanu, Hawatt je prije dvije godine krenuo sa investicijama u Crnoj Gori osnovavši podružnicu svoje multinacionalne kompanije „Aviation Airways“ koja inače, posluje u Australiji, Španiji, Velikoj Britaniji, Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Maleziji, Kini, Iraku, Indoneziji, Japanu, Libanonu i Kuvajtu. Do sada je uložio nekoliko miliona eura u detaljnu rekonstrukciju sportskog aerodroma Ćemovsko polje sa namjerom da tamo formira školu za obuku pilota aviona i helikoptera, kupio je četiri mala aviona i dva helikoptera i prvi je ovdje uveo biznis tzv. helikopterskog čartera i transfera posredstvom svoje agecije „Discover Montenegro“.
Međutim, uprkos odličnim tehničkim i kadrovskim uslovima i činjenici da ga je ove sezone promovisalo više turističkih agencija, oba Hawattova projekta, zbog niza administrativnih prepreka za koje se australijski biznismen nada da će uskoro biti prevaziđene, još nisu u punoj mjeri zaživjela.
Hawattov helikopter slijece na aerodrom Tivat
Hawattov moderan laki helikopter tipa „Airbus Helicpters“ E-120 C „colibri“, nije dobilo dozvolu slijeće i polijeće sa helidroma koji je u međuvremenu izgrađen u Porto Montenegru jer je vrhovna vazduhoplovna vlast u državi – Agencija za civilno vazduhoplovstvo izrazila rezervu prema mogućnosti da se leti sa te lokacije. Porto Montenegro je uloživši nekoliko miliona eura, ovdje u protelih nešto više od pola godine, izgradio helidrom površine 4.200 kvadrata sa sletnom površinom za helikoptere, rulnom stazom, hangarem, pristupnom saobraćajnicom, pješačkom stazom i terminalnim platoom,te mogućnošću za snabdijevanje helikoptera gorivom. Ipak, ACV je iz razloga sigurnosti, odbila da sa tog helidroma dozvoli letenje jednomotornih helikoptera kakav je Hawattov EC-120.
„Ne shvatam u čemu je tu problem jer helikoptere ovog tipa u svijetu koriste mnoge državne službe poput policije ili hitne medicinske pomoći i sa njima lete bukvalno iz središta gradova. Kao mjeru kompromisa da bi zadovoljili jasno prisutan interes za ovom vrstom transporta u Crnoj Gori, stoga smo u dogovoru sa Porto Montenegrom, odlučili da napravimo novu površinu za polijetanje i slijetanje helikoptera i iznajmili smo plutajuću baržu – ponton koji je ofarban i uređen u skladu sa propisima i postavljen na glavi mula 1 Porto Montenegra, skoro 500 metara daleko od obale. Spremni smo da odavde letimo u skladu sa instrukcijama koje nam daje Kontrola letjena sa aerodroma Tivat, polijećući, osnosno prilazeći na slijetanje isključivo sa morske strane, dakle, preko Tivatskog zaliva, a ne preko grada. Ipak, i dalje čekamo odobrenje da odavde počnemo operacije.“- kaže Romy Hawatt.
Stoga je on svoj helikopter privremeno stacionirao na aerodromu Tivat ali kaže da je stekao utisak kako ni menadđžemnt tivatske vazdušne luke nije raspoložen za dugoročnu saradnju.
„Ponudio sam im da na duže vrijeme zakupim jednu parking poziciju za helikopter na dijelu platforme aerodroma rezervisanom za tzv.generalnu avijaciju i platim im je onoliko koliko bi im platio avion te težine parkiran na toj lokaciji – odbili su. Nakon toga, predložio sam da helikopter polijeće i slijeće sa travnate površine, odmah uz platformu aerodroma, ali i to nisu željeli da prihvate tvrdeći da će strujanje vazduha od propelera helikoptera podići kamenčiće koji će oštetiti ostale parkirane avione. Tražio sam da sprovedemo test u praksi i kada se pokazalo da odatle, ispod helikoptera u slijetanju, nije poletjela ni travka, a kamoli kamenje, ni tada nisu pristali da mi odobre tu lokaciju, objašnjavajući to razlozima koji su po meni, nelogični i opstruktivni.“- priča Hawatt dodajući da njegovoj firmi lokacija za slijetanje helikoptera na aerodromu Tivat treba zbog međunarodnih letova jer bi putnici ovdje prolazili graničnu proceduru, dok mu lokacija u Porto Montenegru treba za letove iznad Crne Gore sa klijentima koji žele da brzo stignu do nekog mjesta u državi ili uživaju u panoramskim letovima nad crnogorskim prirodnjim ljepotama.
Pogled na peraške otoke iz Hawattovog helikoptera
„Putna infrastruktura u Crnoj Gori je loša i neadekvatna, tako da je helikopterski čarter, posebno u slučaju bogatije klijentele kakva sve češće ovdje dolazi, pravo riješenje. Ipak, do sada i pored svih nastojanja, nisam uspio da to približim i onima koji donose odluke u državnoj administraciji.“- ističe australijski biznismen dodajući da bi, u slučaju da posao krene, vrlo brzo uvećao svoju flotu helikoptera i aviona u Crnoj Gori. On naglašava da je sagovornicima u državnoj upravi skrenuo pažnju da mogu besplatno računati na njegove helikoptere i pilote u svakom trenutku, prilikom bilo kakve vanredne situacije ili nesreće na moru ili kopnu jer je to ujedno i najbrži i najefikasniji način intervencije i pružanja pomoći ugroženima.
Ribari iz Qingdaoa, oko 600 kilometara jugoistočno od Pekinga, ulovili su divovsku sabljarku, dugu 4,1 metar i tešku skoro 310 kilograma!
“Ulovili smo sabljarku u Žutom moru”, izjavili su ribolovci za lokalne medije. Kako kažu, riba se ulovila u mrežu na oko pet sati plovidbe od Qingdaoa ka jugu.
Ogromnu ribu su uspjeli izvući iz mora tek pomoću specijalne dizalice, a onda su je utovarili na kamion i odvezli na lokalnu tržnicu u Qingdao.
Sabljarka
Bogat ulov im je donio i bogatu zaradu: 8.000 yuana, ili 1.150 eura.
Ovo, međutim, nije najveći ulovljeni primjerak: najveća sabljarka izvučena iz mora bila je duga 4,55 metara i teška čak 650 kilograma.
U gаleriji „Josip Bepo Benković“ večeras, utorak, 15,septembar u 20 sati će biti otvorena umjetnička izložba Američkog pop аrtа na kojoj će biti prestаvljeno36 orginаlnih svjetski vrijednih rаdovа.
Izložbu čine rаdovi 6 slikаrа:DŽonа Čemberlenа, Rojа Lihtenštаjnа, DŽejmsа Rozenkvistа, Robertа Rаušenbergа, Tomа Veslmаnа i Endijа Vorholа koji su vlаsništvo ljubljаnskih gаleristа Žive Škodlаr -Vujić i Lаzаrа Vujićа.
U prestаvljаnju rаdiovа ove nesvаkidаšnje izložbe kojа je prošle godine zаjedno izloženа u Somboru i Beogrаdu nа jučerаšnjoj konferenciji su govorili vlаsnik kolekcije Lаzаr Vujić, producent izložbe Mihаjlo Nestorović Stevаn Koprivicа .
Izložbа će trаjаti više od mjesec dаnа i posjetioci će biti u prilici dа se upoznаju sа djelimа poznаtih аutorа Američkog pop аrtа čiji je prаvаc nаstаo 50-ih godinа prošlog vijekа, а koji je umnogome uticаo i nа dаlji tok i rаzvoj umjetnosti uopšte. Po mišenju mnogih poznаvаlаcа ove umjetnosti, rаdovi koji se prestаvljаju u Herceg Novom su postаvili stаndаrd i nаčin rаzmišljаnjа u drugim sferаmа životа.
Po riječimа аkаdemskog slikаrа Vojislаvа Kilibаrde nosiocа poslа oko izložbe u Herceg Festu, dodаtni motiv zа orgаnizovаnje ove izložbe , prestаvаlа je činjenicа , dа je ovа izložbа u ovoj postаvci dostа rijetkа u gаlerijskim prostorimа i Herceg Novi nа neki nаčin imа privilegiju ovih dаnа.
Incijаtivu zа ovu izložbu , prihvаli su , i podržаli je finаsijski i logistički JUK Herceg Fest i TO opštine Herceg Novi.
Pobjednica takmičenja za najljepšu Crnogorku – Miss Monte 2015, je Nataša Milosavljević iz Herceg Novog odlučio je žiri na čijem je čelu bila predsjednica opštine Herceg Novi Nataša Aćimović.
Nataša je prije dvije godine učestvovala na takmičenju Miss Model of the World u Kini i bila među 10 najljepših djevojaka svijeta. Ovogodišnja missica je i dobitnica stipendije UDG.
Prva pratilja je Podgoričanka Katarina Keković, a mis šarma Kristina Đurković. Kristina Mitrović i Milica Milačić su ponijele titulu TV lice, dok je Mis fotogeničnosti, prema ocjeni žirija novinara Elma Hot iz Bara kojoj je pripala i titula Filmsko lice.
Marijana Jošović je “Mis interneta”, a Anđela Tešić, Lara Pejić i Marijana Kaserić dobiće priliku da se predstave u modelingu
U finalnoj večeri devojke su se predstavile u vjenčanicama kreatorke Vladanke Celić, potom u kupaćim kostimima brenda “Il cuore”, i na kraju u toaletama kreatorke Sonje Bober.
Miss Crne Gore predstavljaće našu zemlju na izboru za Mis svijeta u Londonu koji će se održati u decembru, prva pratilja ide na Miss Universum u januaru 2016, Pokrovitelji manifestacije su Opština i TO Herceg Novi.
Iako smo duboko ušli u podsezonu, a sa njome i smanjivanje „pritiska“ turista na lokalnu saobraćajnu infrastrukturu, haos na tivatskim ulicama ne prestaje. Nesavjesni vozači naime, koriste činjenicu da Komunalna policija Opštine Tivat raspolaže sa nedovoljnim brojem inspektora sa saobraćaj i referenata koji prate specijalno vozilo „pauk“ za podizanje nepravilno parkiranih automobila. Komunalna policija stoga, u najboljem slučaju samo sa jednim svojim pripadnikom u jednoj smjeni tokom radnog dana, pokušava da koliko-toliko uvede red na ulicama Tivta, ali su efekti takovog njihovog rada neznatni.
Sam „pauk“ koji je vlasništvo preduzeća „Parking sistem i garaže“ iz Podgorice takođe je već danima odsutan sa tivatskih ulica, zbog, kako nezvanično saznajemo tehničkih problema, pa u centru grada vlada pravi haos što se nepravilnog parkiranja tiče.
Glavni prekršioci propisa su vozači radio-taksi udruženja koji uporno svoje automobile ostavljaju na nedozvoljenim mjestima, čak i na u međuvremenu zvanično od strane Opštine, ukinutim taksi stanicama, kao što je slučaj sa onom u Arsenalskoj ulici. Zanimljivo je da svoj doprinos opštem haosu i nepoštovanju zakona daju i sami službenici Opštine Tivat što potvrđuje i fotografija jednog od službenih automobila tivatske lokalne uprave, parkiranog na sred pješačkog i prelaza za invalide, juče u Njegoševoj ulici ispred prostorija Turističke organizacije Tivat.
Proteklih sedam dana na tri se dalmatinska otoka snima “Odiseja”, biografski film o legendarnom francuskom oceanografu i istraživaču podmorja Jacquesu Cousteauu, pa tako Hvar, Vis i Biševo u filmu “glume” jug Francuske gdje je Cousteau obavio svoje prve zarone.
“Odiseja” se u Hrvatskoj realizira kroz poticajne mjere Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC), iz kojega su u nedjelju priopćili da će filmska ekipa za 14 dana snimanja potrošiti oko milijun eura te ostvariti pravo na 20 posto povrata utrošenih sredstava, oko 1,4 milijun kuna.
Scene se snimaju na Hvaru (Hvar, Starigrad, Jelsa, uvala Jagodna, Pakleni otoci), Visu i Biševu, a na filmu je angažirano dvije trećine hrvatskih filmskih djelatnika, među kojima su i voditelji sektora poput scenografa Ivice Trpčića, kostimografkinje Nikoline Kostanjšek, slikarice maske Tine Jesenković, direktora filma Jurice Estera i drugih.
Režiju i scenarij “Odiseje” potpisuje Jerome Salle, a glavne uloge nose Lambert Wilson kao Cousteau, Audrey Tautou kao njegova supruga Simone i Pierre Niney kao Cousteauov tragično preminuli sin Philippe. Za produkciju je zadužen Fidelité Films/Pan-Européenne, dok produkciju u Hrvatskoj servisira MP Filmska produkcija.
Jacques Cousteau legendarni je francuski oceanograf i istraživač podmorja koji je snimio 120 dokumentarnih filmova o tajanstvima mora i tako dao doprinos razumijevanju podvodnog svijeta, kažu u HAVC-u. Zajedno s Louisom Malleom snimio je film “Svijet tišine” (Le monde du silence) koji je 1956. godine osvojio Zlatnu palmu na festivalu u Cannesu, a zatim i nagradu Oscar.
Cousteau je osvojio još dva Oscara i niz filmskih nagrada, ali većina ga pamti po dokumentarnom serijalu “Podvodni svijet Jacquesa Cousteaua” (The Undersea World of Jacques Cousteau), koji je emitiran krajem 1960-ih te je bio jedan od najpoznatijih serijala tog vremena. Zajedno s inženjerom Emileom Gagnanom, Cousteau je 1943. konstruirao prvi automatski spremnik sa stlačenim zrakom te je sudjelovao u kreiranju i usavršavanju druge ronilačke opreme, a za svoje je sudjelovanje u Drugom svjetskom ratu dobio i odlikovanje Legije časti.
Nakon Hrvatske filmska ekipa seli u Južnoafričku republiku i na Antarktik, gdje će snimati do kraja prosinca. Premijera filma očekuje se na jesen 2016. godine.
U HAVC-u napominju kako je “Odiseja osmi projekt koji se u u ovoj godini snima na području Hrvatske putem programa poticaja filmske/TV proizvodnje (tzv. mjere poticaja). Do sada je pet produkcija već obavilo snimanja na lokacijama u Hrvatskoj (Dig, Fan, Crossing Lines, Uzvodno rijekom, The Lake), dok su s produkcijom započeli animirano dokumentarni film “Chris the Swiss” te trilogija o Winnetou.
Do kraja godine očekuje se snimanje još tri projekta, a procjenjuje se da će sve navedene produkcije ostvariti procijenjeno 171,4 milijuna kuna prihoda, što je duplo više u odnosu na prethodnu godinu (kad je ostvareno 82,9 milijuna kuna prihoda) i što premašuje ukupne prihode ostvarene u prethodne tri godine otkad program postoji, zaključuju u HAVC-u.