7 C
Kotor

Slušaj online radio

Počela kampanja “Pođi na kontrolu“

Počela kampanja “Pođi na kontrolu“
Pođi na kontrolu / karcinom dojke

NVO Brini o sebi, tokom oktobra mjeseca 2022. godine, organizuje osmu kampanju za prevenciju karcinoma dojke pod nazivom „Pođi na kontrolu“. Karcinom dojke je najčešća maligna bolest kod žena širom svijeta, dok su preventivni pregledi najefikasniji način za smanjenje broja oboljelih, a time i smrtnosti od karcinoma dojke. O značaju redovnih preventivnih pregleda, govori činjenica da je karcinom dojke izlječiv u više od 90% slučajeva ukoliko se otkrije na vrijeme.

Kampanja se održava uz partnerstvo sa Institutom za onkologiju Kliničkog centra Crne Gore. Podršku realizaciji kampanje pružili su i ove godine agencija Vision Event, kompanija Hoffmann-La Roche, Novartis i Glosarij CD, dok su 32 privatne ordinacije širom Crne Gore obezbijedile preventivne preglede po povlašćenim uslovima.

Aktivnosti oktobarske kampanje usmjerene su na podizanje svijesti kod žena o brizi o sebi, o značaju preventivnih pregleda kroz redovne kontrole, veću informisanost o bolesti kroz edukacije, a sve u cilju smanjenja broja oboljelih žena i otkrivanje potencijalnih promjena u ranoj fazi. S obzirom na činjenicu da je kod žena često oboljenje i karcinom grlića materice, namjera kampanje je motivisati sve žene da obavljaju i redovne ginekološke preglede. Kako smo svjedoci da je ženama, posebno iz socijalno ugroženih porodica, prioritet da prvenstveno zbrinu djecu i porodicu, a sebe i svoje zdravlje stave na posljednje mjesto, NVO „Brini o sebi“ obezbijediće besplatne preglede za žene iz socijalno ugroženih porodica.

Ove godine, namjera nam je da osnažimo žene da preuzmu svoje zdravlje u svoje ruke, da ne čekaju da se desi neko oboljenje, kao preduslov odlaska na pregled, već da o sebi vode računa preventivno i na vrijeme. Kroz ovogodišnju kampanju im poručujemo „Tvoje zdravlje je tvoja snaga“. Da bismo bile jake i uspješno prebrodile sve životne izazove, moramo voditi računa o svom zdravlju, sa posebnim akcentom na prevenciju.

Kako navodi dr Sanja Lekić, direktorka Instituta za onkologiju, karcinom dojke je najučestalija maligna bolest globalno, što nam  nameće moralnu i profesionalnu obavezu da svoje znanje i vještine iz ove oblasti usmjerimo ka podizanju svijesti o značaju preventivnih pregleda i ranog otkrivanja bolesti. Upravo poznata činjenica da se bolest otkrivena u ranom  stadijumu, kada je tumor manji od 1 cm i nijesu zahvaćene žlijezde u pazušnoj jami može izliječiti minimalnim terpijskim procedurama, pacijentkinje izlaže manjem distresu, omogućavajući kvalitetan zivot i održavanje društvene aktivnosti i radne sposobnosti.

Karcinom grlića materice spada u najčešce malignitete. Na našim prostorima, nalazi se na četvrtom mjestu po učestalosti.  Svjestni činjenice da se ova bolest  može spriječiti, te da je rak grlica materice izliječiva bolest ukoliko se otkrije u ranom stadijumu, želimo skrenuti pažnju da nema opravdanja za visoku incidencu i stopu mortaliteta od ove bolesti, koja je posebno izražena u manje razvijenim regionima svijeta, kojima i mi pripadamo. Stoga apelujemo na sve žene da obavljaju redovne ginekološke preglede i odazivaju se pozivu za skrinin pregled.  Pozdravljamo početak vakcinacija djevojčica  protiv HPV virusa i zelimo da ukažemo na značaj vakcinacije koja uz, kasnije redovne ginekološke preglede, može značajno smanjiti incidencu ove bolesti i dovesti nas u rang sa dobro razvijenim zemljama Evrope koje decenijama unazad uspiješno sprovode proces vakcinacije protiv HPV-a i skrining program na karcinom grlića matrice.

Preporuka je da redovne ginekološke preglede treba započeti u prve tri godine poslije početka seksualne aktivnosti, a najkasnije u starosti od 21 godine, a najbolja strategija za sprečavanje raka grlića materice je vakcinacija protiv HPV – a u kombinaciji sa redovnim ginekološkim pregledima.

Iz Instituta za onkologiju saopštavaju da se drugi aspekat njihovih aktvinosti odnosi na pružanje podrške pacijentkinjama koje su u procesu liječenja, kroz psihološko savjetovanje dostupno na Institutu za onkologiju i rad sa psihologom  oboljelih ali i članova njihovih porodica. „Zalaganje da pacijenti imaju dostupne savremene, takozvane inovativne terpije, koje su pomjerile granice u liječenju karcinoma, je naš prioritetan zadatak za koji moramo imati podršku svih donosioca odluka na nivou države ali i samih pacijenta kroz njihova udruženja.“, navodi doktorka Sanja Lekić.

Sa ciljem  da se preduprijedi razvoj bolesti i potencijalna bolest otkrije u ranoj fazi, kroz obavljanje  prevetivnih pregleda, 32 ordinacije širom Crne Gore obezbijedile su do 50% niže cijene ultrazvučnih ili mamografskih pregleda, pregleda magnetnom rezonancom, kao i ginekoloških pregleda, a to su: Codra hospital, Mićunivić Medical, Cenex Medical, Ordinacija Natal, PZU Diagnostica, Gea Medical Bar, Poliklinika Medicus Plus, Mansa Medica Tivat, Ordinacija Medan, Ginekološka ordinacija Šoć, Poliklinika Hipokrat, Ars Medica, PZU Life, Poliklinika Filipović, Ordinacija Dr Rahović, Bijelo Polje, Ginekološka ordinacija Vita Feminae, Kotor, Consilium, Budva, Ordinacija Bralić, Rožaje, Dr Masoničić Bar, Catharum, Kotor, Specijalistička ginekološko – akušerska ambulanta „Dr Jadranka Mladenović“, Budva, A Medical, Bar, Ordinacija Hera, Rezidencija zdravlja Kerber, Internos Medical Centar, PZU Stojovic Herceg Novi, PZU Specijalna bolnica Dr Medtim, Fertilis Tivat, Eskulap Bar, Tesla Medical Berane, Poliklinika Stojanović Berane i Ordinacija Dr Marić, Herceg Novi.  Detalji o popustima nalaze se na sajtu www.briniosebi.me i na facebook stranici NVO Brini o sebi.

U cilju edukacije o načinima prevencije karcinoma dojke sa akcentom na brigu o sebi, kao i prethodnih godina, biće organizovana edukativna predavanja sa stručnim licima. Navedeno će se organizovati u saradnji sa doktorom radiologom, nutricionistom i psihologom, za sve zainteresovane društveno odgovorne kompanije i firme, koje za cilj imaju da svoje zaposlene informišu o samoj bolesti, čime bi se razbile predrasude i dobile relevantne informacije.

Nadamo se da ćemo zajedničkim aktivnostima NVO Brini o sebi, partnera kampanje i brojnih medija, koji iz godine u godinu daju značajnu podršku podizanju svijesti kod žena kada je u pitanju karcinom dojke, podstaknuti žene da osim ovog oktobra, bar jednom godišnje rade preventivne preglede i da na taj način brinu o sebi i svom zdravlju na vrijeme.

Najčitanije