Preduzeće Luka Kotor AD koje je od Vlade Crne Gore dobilo prvenstvenu komcesiju za upravljanje akvatorijumom i operativnom obalom luke u Kotoru za narednih 12 godina, planira da za to vijeme realizuje ukupan investicioni program vrijedan 5.053.440 eura.
Luka će državi plaćati fiksnu godišnju koncesionu naknadu od 250 hiljada eura, plus varijabilni iznos koncesione naknade u visini od 5 posto EBIDTA (ostvarena dobit bez troškova kamata, poreza i amortizacije).
Kako se navodi u biznis-planu ove firme u većinskom vlansiptvu Opštine Kotor, od ukupnog planiranog investicionog oprograma, tokom prve tri godine trajanja koncesije biće uloženo 4.328.440 eura.
Najveći dio investicionog programa (iznos od 4.546.440,00 €) odnosi se na ulaganje u osnovna sredstva, za unapređenje stanja lučkog sistema utrošiće se 350 hiljada, do će za izradu projektne dokumentacije biti potrošeno 157 hiljada eura.
Da bi realizovala ove investicije Luka Kotor AD uložiće preko 3,3 miliona eura sopstvenih sredstva, a planiraju da auznu i dva kredita u iznosima od milion, odnosno 750.000 eura, sa rokom otpate od osam, grejs preriodom od dvije godine i kamatnom stopom od 4,5%.
Prema tzv. realnom scenariju iz biznis plana, Luka Kotor očekuje da tokom 12 godina trajanja konceisje, ostvari ukupne prihode od skoro 46,2 miliona eura i dobit u ukupnom iznosu od preko 6 miliona. Procjena ukupnih prihoda za period trajanja koncesije u tzv. optimističkom scenariju je preko 50,3 miliona eura odnosno ukupna dobit od nešto više od 9 miliona eura. Za to vrijeme pored postojećih, Luika Kotor će otvoriti još 18 novih stalnih i 6 sezonskih radnih mjesta.
Luka Kotor je bazirana skoro isključčivo na prihvatu i opsluživanju velikih putničkih brodva na tzv. kružnim turističkim putovanjima, po čemu je Kotor treći po obimu prometa na Jadranu i jedna od vodećih kruzing-luka na Mediteranu.
„Po podacima Cruise Lines International Association – CLIA, skoro 7 miliona Evropljana se odlučilo u 2017. godini na jedno od kružnih putovanja, a globalno taj broj je iznosio 26,7 miliona ljudi, što je potvrda da su kružna putovanja postala alternativa klasičnom odmoru na kopnu.
Koncept kruzing putovanja kao dio turističke djelatnosti, po ekonomskim, sociološkim, psihološkim, političkim i drugim konotacijama čini izrazitim fenomenom, koji će se po obimu transakcija približiti kontejnerskom transportu, naftnoj i automobilskoj industriji.”- stoji u biznis planu Luke Kotor uz napomenu da tržište na kojem oni posluju raste po prosječnoj stopi od 4,3% godišnje i da ubrzani razboij kruzing industrije nameće i potrebu stvaranja adekvatnih infrastrukturnih preduslova za siguran i bezbjedan prijem i opsluživanje modernih putničkih brodova čija veličina takođe kontinuirano raste.
“Nova investiciona ulaganja u tehničko-tehnološka rješenja koja se odnose na: izgradnju novog sistema za privez brodova kruzera na pilonima, koji će u tehničko – tehnološkom smislu unaprijediti lučku infrastrukturu, pa će se njihovom realizaciom povećati kapacitet za prijema brodova u luci na siguran i bezbjedan način; postavljanje priveznih plutača; proširenje kapaciteta marine postavljanjem novih pontona; stvaranje uslova za opslugu putnika brodova privezanih na pilonu. Do sada su se mogla vezati dva najviše tri broda srednjih veličina (150-200 metara dužine), dok su brodovi preko 200-350 metara dužine bili na sidrištu. Nakon izgradnje planiranih projekata biće obezbijeđen vez za dva broda 250-300 metara dužine i dva manja broda.”- stoji u biznis planu koji je prihvatila i crnogorska Vlada i na osnovu kojeg je Luci Kotor AD dodijeljena prvenstvena koncesija.
Izgradnja pilona u moru na oko 100 metara od završetka aktuelne operativne obale na Luži i postavljanje priveznih plutača za kruzere u akvtorijumu ispred Dobrote, zajedno će koštati oko 3 miliona eura, dok su planirane investicije u unapređenje kapaciteta marinskog dijela luke za prijem jahti oko pola miliona eura. Pilon i privezne plutače za koje je tehnički projekat već gotov, značajno će povećati nivo sigurnosti brodova koji borave u Kotoru, posebno u nepovoljnim vremenskim uslovima. Doprinijeće i smanjenju zagađenja vazduha od izduvnih gasova iz brodskih pogonskih sistema koji, za razliku od aktuelne situacije kada veliki kruzeri u Kotoru ostaju mahom na sidru uz tzv. dinamičko održavanje pozicije radom mašina, pramčanih i krmenih potisnika, neće biti toliko dugo i intenzivno korišćeni tokom boravka broda u luci. Budući da joj koncesioni akt donio i čitav niz novih poslovnih mogućnosti jer joj garantuje monopolski status za obavljanje nekih djelatnosti u zakupljenom akvatorijumu i kopenom dijelu, Luka Kotor AD planira i značajne investicije u kupovinu novih putničkih tendera-čamaca kojima će prevoziti putnike na plutačama vezanih kruzera do obale i nazad.
LIDER SDP NAJVEĆI POJEDINAČNI SUVLASNIK LUKE
Prema podacima o strukturi kapitala Luke Kotor AD, na 31.decembar 2017, najveći broj akcija – 56,97 odsto te firme, posjeduje Opština Kotor. Fond PIO vlasnik je 17,51%, a Zavodu za zapošljavanje Crne Gore pripada 5,87 odsto akcija.
Iza zbirnog kastodi računa CKB-a kriju se vlasnici 10% kapitala, dok je največi pojedinačni vlasnik Luke Kotor AD njen bivši zaposleni – lider SDP Ranko Krivokapić kome pripada 1,99% akcija. Među krupnijim pojedinačnim akcionarima su i nekadašnji prvi čovjek Luke i bivši gradonačelnik Kotora Nikola Konjević (DPS) kome pripada 0,86 odsto akcija, te biznismen Vojin Lazarević sa 0,54 odsto ukupnog kapitala. Zaposlenima i građanima pripada ukupno 5,04 posto akcija Luke Kotor AD.