Školjke Boke: Vino bolje dozrijeva 20 metara pod morem nego u podrumu

0

Prije neki dan posjetili smo plantažu “Školjke Boke“ – Ljuta, kako bi provjerili kvalitet mušlji kamenica ali i kako dozrijeva arhivirano vino u bocama koje se  u oplemenjenim amforama čuva na različitim morskim dubinama na uzgajalištu.

Najvećom blagodati ovakvog podmorskog načina čuvanja vina naš domaćin smatra ujednačenu temperaturu kroz cijelu godinu, s oscilacijama od najviše dva stepena bilo ljeti bilo zimi. Vino koje je bilo pod morem kvalitetnije je sazrijelo, u njemu su se razvili ujednačeniji i ugodni zreli tanini, idealno je izbalansirano.

Sve je počelo prije nekih 7- 8 godina, kada je vlasnik Školjki Boke Nevres Đerić došao na ideju da proizvodi od grnčarije, u ovom slučaju amfore mogu biti oplemenjene prirodnim putem, morskim organizmima. Amfore koje su ovdje izložene su pravo bogatstvo. Kako je i sam kazao svaka amfora ili boca vina oko sedamdeset puta kao novi proizvod prođe kroz njegove ruke.

Školjke Boke – foto Boka News

Svaka amfora, svaki proizvod raznih veličina i oblika ima svoj identifikacioni kod, tako da ako se otuđi lako će se ući u njegov trag. Cilj ovog projekta je da se sačuva kulturno blago u našem podmorju. Na ovaj način u simbiozi sa prirodom dobili smo jedan divan proizvod koji može da krasi mnoge hotele, vile, privatne domove, restorane, konobe…

Zadovoljan i ponosan na svoj patent i proizvode dipl. ing. Nevres Đerić je kazao da je projekat jako zahtjevan.

„Za ove eksponate koje vidite potrebno je nekih četiri godine aktivnog rada, uz promjenu morske sredine, odnosno dubine, u zavisnosti od cijele biocenoze, lanca ishrane morskih organizama, koji se uhvate na našim amforama i bocama vina. Nekih sedamdesetak puta pa možda i više ovi proizvodi prođu kroz naše ruke. Tehnička riješenja ovog projekta iziskivala su mnogo rada. U ljubavi i komunikaciji sa prirodom ipak smo došli do toga da smo dobili proizvod koji će da krasi naš grad i državu, da krasi naše javno i kulturno morsko dobro koje se nalazi u ovom područiju. Po prvi put imamo legalno deklarisane uz račune i označene žigom amfore iz mora za sve one koji žele da ukrase i obogate svoje prostore. Svaki prozvod je deklarisan i označen kodom a cijene se kreću od 68 eura…“ – kazao je Đerić.

On je pozvao sve zainteresovane ozbiljne vinare iz naše države na saradnju, da učestvuju u projektu, da polože svoja vina u more uz amfore i školjke, u prvoj podmorskoj vinariji u Crnoj Gori.

Dođite probajte vino iz dubina vruja, nećete se pokajati…

IJZCG: Dva smrtna ishoda, 446 novozaraženih

1
Coronavirus

U Crnoj Gori ukupno je dijagnostikovano 446 novopozitivnih slučajeva infekcije SARS-CoV-2 i to 396 među građanima Crne Gore i 50 među turistima koji borave na teritoriji Crne Gore, saopšteno je iz Instituta za javno zdravlje Crne Gore. Prijavljena su dva smrtna ishoda usljed obolijevanja od Kovid-a 19 iz Bara i Herceg Novog.

Laboratorije Instituta za javno zdravlje Crne Gore (IJZCG), druge javne i privatne laboratorije koje se bave dijagnostikom infekcije novog koronavirusa su tokom jučerašnjeg dana (subota 14.08.2021. godine) završile analizu i IJZCG dostavile rezultate za 4 388 uzoraka na novi koronavirus.

Ukupno je dijagnostikovano 446 novopozitivnih slučajeva infekcije SARS-CoV-2 i to 396 među građanima Crne Gore i 50 među turistima koji borave na teritoriji Crne Gore.

Distribucija novopozitivnih slučajeva infekcije SARS-CoV-2 po opštinama:

Opština Novopozitivni slučajevi među građanima Crne Gore Novopozitivni slučajevi među turistima UKUPNO
Podgorica 66   66
Ulcinj 49 15 64
Budva 39 18 57
Bar 50 3 53
Nikšić 27 1 28
Tivat 25   25
Herceg Novi 22   22
Bijelo Polje 22   22
Kotor 19   19
Rožaje 19   19
Plav 10 8 18
Berane 13 3 16
Pljevlja 11 2 13
Cetinje 6   6
Tuzi 5   5
Danilovgrad 3   3
Plužine 3   3
Gusinje 3   3
Petnjica 2   2
Šavnik 1   1
Žabljak 1   1
Ukupno 396 50 446

Udio novopozitivnih slučajeva u ukupnom broju testiranih za 14.08.2021. godine je iznosio 10,16%.

Tokom jučerašnjeg dana IJZCG su prijavljena dva smrtna ishoda usljed obolijevanja od COVID-a 19 iz opštine Bar i opštine Herceg Novi, od kojih je mlađi imao 67 a stariji 76 godina starosti.

Ukupan broj preminulih povezanih sa COVID-19 infekcijom u Crnoj Gori od početka pandemije je 1644.

Do 15 sati prijavljen je oporavak kod 164 pacijenta.

Uzimajući u obzir sve novootkrivene slučajeve kao i broj oporavljenih, ukupan broj trenutno aktivnih slučajeva COVID-19 u Crnoj Gori iznosi 4113.

Od početka epidemijskih dešavanja (mart 2020. godine) ukupan broj registrovanih slučajeva infekcije novim korona virusom u Crnoj Gori je 106 196.

Trenutno aktivni slučajevi po opštinama prikazani su u narednoj tabeli, raspoređeni prema opadajućem redosljedu:

Opština Trenutno aktivni slučajevi
Podgorica 869
Budva 689
Ulcinj 498
Bar 326
Herceg Novi 295
Nikšić 280
Kotor 212
Tivat 199
Bijelo Polje 141
Cetinje 120
Berane 115
Rožaje 82
Pljevlja 61
Plav 59
Danilovgrad 47
Tuzi 36
Petnjica 22
Plužine 13
Mojkovac 10
Šavnik 10
Kolašin 9
Gusinje 8
Andrijevica 7
Žabljak 5
Crna Gora 4113

Njemačka uvela ograničenja za putnike iz Crne Gore

2
Njemačka

Savezna Vlada Njemačke je ponovo uvela ograničenja za građanke i građane Crne Gore, koja stupaju na snagu danas, saopšteno je iz Ambasade te zemlje u Podgorici.

– Ova mjera se uvodi radi ograničenja širenja koronavirusa. Stoga je ulazak u Njemačku iz Crne Gore, od navedenog datuma, jedino moguć kod postojanja bitnog razloga ili potpunu imunizaciju sa nekom od strane PEI prihvaćenom vakcinom, bez obzira na to da li posjedujete vizu ili ne – navodi se u saopštenju.

U Ambasadi kažu da se dodatne informacije za ulazak iz Crne Gore mogu naći na stranici Saveznog ministarstva unutrašnjih poslova na njemačkom ili engleskom jeziku.

– Odluka o ulasku u Njemačku u svakom pojedinačnom slučaju donosi Savezna policija na graničnim prelazima. Ambasada nema uticaja na odluku o ulasku – zaključuju iz Ambasade Njemačke.

Povodom Međunarodnog dana mladih – Košarkaški turnir za pionire „Bijela 2021”

0
Pobjednik Košarkaškog turnira Bijela 2021. KK Pro Basket

Povodom Međunarodnog dana mladih, Crnogorsko društvo za borbu protiv raka (CDPR) tradicionalno, ovaj put sa KK Bijela, a pod pokroviteljstvom Opštine Herceg Novi, organizovalo je košarkaški turnir za pionire „Bijela 2021”. Pored obilježavanja Međunarodnog dana mladih koji je zamišljen kao dan kada je pažnja usmjerena na probleme mladih širom svijeta i kada se ukazuje na promjene koje mladi čine u životu svoje zajednice, ovo predstavlja jedan od načina na koji se u Društvu borimo da djeca uz zdrave stilove života i sport budu zdrava i fizički aktivna, a ne misle na pušenje i ostale bolesti zavisnosti.

Inače turnir je održan na terenu OŠ „Orjenski bataljon” u Bijeloj gdje je u finalnom susretu KK Pro Basket iz Tivta pobijedio KK Panter iz Nikšića rezultatom 77 : 45 i tako osvojio pehar koji daruje organizator turnira CDPR. Takođe kao i svake godine izabrana je najbolja petorka turnira u sastavu: Lorenzo Zotti Pavlović i Miodrag Gašić iz KK Pro Basketa, Jovan Jovanović i Milan Striković iz KK Pantera i Vanja Vulović iz KK Bijela 2015.

Košarkaški turnir Bijela 2021.

Takođe je proglašen i najbolji igrač Miodrag Gašić iz KK Pro Basketa i najbolji strijelac Vanja Vulović iz KK Bijela 2015., koji su takođe nagrađeni od strane CDPR-a kao i svi sudionici turnira muzičkim CD-ima.

Istovremeno nadajući se konačnom pozitivnom ishodu u borbi protiv pandemije izazvane virusom COVID – 19, preporučujemo svima „Budite Odgovorni” uz obaveznu vakcinaciju i poštovanje mjera koje su na snazi, prvenstveno onih osnovnih i najefikasnijih, kao što su: održavanje fizičke distance – 2 m, nošenje maske i stalna higijena ruku kako je to predviđeno.

U Herceg Novom organizovana Olimpijska noć i koncert Vlada Georgijeva

3

U čast učesnika Olimpijade u Tokiju koji potiču iz Herceg Novog u tom gradu je, u Parku Boke, organizovana Olimpijska noć i koncert Vlada Georgieva. Organizatori događaja su Opština Herceg Novi i Javna ustanova kulture “Herceg Fest”.

Predsjednik Opštine Herceg Novi Stevan Katić obratio se sinoć Olimpijcima i kazao da su Novljani prethodnih mjesec dana, iako Olimpijske igre predstavljaju globalno takmičenje država i reprezentacija, pratili sportska dešavanja, imajući osjećaj da sportisti brane boje grada iz kojeg potiču.

„Kako vrijeme prolazi, Olimpijske igre postaju sve masovnije, a polako se uvode i nove sportske discipline. Ovo još više ističe činjenicu da Herceg Novi, kao grad od nekih 30 hiljada stanovnika, predstavlja svojevrstan fenomen – dati 21 olimpijca, među kojima je 13 sportista, pet trenera, doktor, fizioterapeut i sudija, predstavlja razlog za ponos svim građanima, i govori ne samo o sportskom duhu Herceg Novog, već i o potencijalu koji nesumnjivo imamo”, kazao je on.

Herceg Novi, kako dodaje, nije predstavljen samo velikim brojem sportista.

“Među nama su večeras vaterpolisti Crne Gore, koji su igrali četvrtfinale Olimpijskih igara, i prije nešto više od mjesec dana osvojili Svjetsku ligu. Imamo najboljeg strijelca u vaterpolu i člana idealnog tima ove Olimpijade – našeg Aleksandra Ivovića, a tu je i nosilac zlatne medalje – naš Andrija Prlainović”, rekao je predsjednik opštine.

Olimpijska noć HN

On je podsjetio da je Milivoj Dukić, po ocjenama stručne javnosti, napravio gotovo nemoguć podvig – po izazovnim vremenskim uslovima ostvario je rezultat karijere, pobjedivši na drugoj olimpijskoj regati u Tokiju.

“Naša Novljanka Ana Dabović igrala je u polufinalu Olimpijskog turnira, a prije samo mjesec dana osvojila je zlatnu medalju na Evropskom prvenstvu u Francuskoj. Moramo zapamtiti, taj potencijal imamo sada i moramo ga njegovati. Moramo ulagati i omogućiti dalji razvoj hercegnovskog sporta na najvišem nivou, raditi na sportskoj infrastrukturi i uslovima u kojima naši sportisti stasavaju”, kazao je Katić.

Uvjeren je da će grad, zajedno sa državom, a u prilog tome govori i večerašnje prisustvo visokih zvanica, ministara i predstavnika Vlade Crne Gore, učiniti sve da buduće generacije hercegnovskih sportista imaju još bolje uslove za rad.

“Sa takvim uslovima, uz stručne trenere i sistemsku podršku, Herceg Novi će nesumnjivo dati još više vrhunskih sportista, a oni nama razlog za radovanje. Bez imalo sumnje, naglasiću: vi svi zajedno jeste ponos Herceg Novog – vi ste zlatna medalja našeg grada! Svima vam želim još mnogo uspjeha, vrhunskih sportskih rezultata i trofeja. To će biti vaše pobjede, i pobjede Herceg Novog”, zaključio je on.

Sinoćnem događaju prisustvovala je i ministarka prosvjete, kulture, nauke i sporta Vesna Bratić.

Sekretar za društvene djelatnosti opštine Herceg Novi, Darko Klasić, poručio je Olimpijcima da je karta za doma karta za sreću.

“Drago mi je da ste ostvarili ovakav rezultat i da je Herceg Novi perjanica olimpijskog i crnogorskog sporta. U Herceg Novom se pravilno radilo na sportskom razvoju, a rezultat ste upravo vi. Vi ste naši ambasadori i hvala”, istakao je on.

Jedriličar Milivoj Dukić rekao je da je zaista privilegija predstavljati Herceg Novi i Crnu Goru na OI.

“To je jedan dječački san koji se ostvaruje iz godine u godinu i nadam se da ću i u budućosti nastaviti da radim dobre stvari”, poručuje Dukić.

Vaterpolista Aleksandar Ivović istakao je da je Herceg Novi pokazao da je sportski grad.

“Na OI smo imali 13 predstavnika, ovaj put nijesmo uspjeli da donesemo medalju ali smatram da je sam nastup veliki uspjeh”, rekao je Ivović.

Nakon zvanične ceremonije, Novljani koji su se okupili da dočekaju Olimpijce uživali su u muzičkom programu i koncertu Vlada Georgijeva.

Wizz Air smanjuje letove u regionu zbog nedostatka osoblja

2
wizz plane

Wizz Air smanjuje broj operacija na brojnim svojim odredištima u bivšoj Jugoslaviji do početka do sredine oktobra  zbog nedostatka raspoložive posade.

Avio prevoznik prvenstveno će smanjivati frekvencije za jedan let nedeljno, ostavljajući brojne rute sa samo jednom nedeljnom rotacijom. Avio kompanija rješava problem nedostatka posade pokretanjem hitne akcije zapošljavanja u Skoplju, Beogradu, Sarajevu i Tuzli, piše Ex-Yu Aviation News. Takođe je ugovorio ACMI (avion, posada, održavanje i osiguranje) zakup kako bi osigurao dovoljan broj članova posade. Avioni ostaju dostupni, a broj se još treba vratiti floti. Avio prevoznici kao što su GetJet, Titan Airways i HiFly obavljali su letove Wizz Aira.

Pogođene su usluge iz Skoplja, Beograda, Sarajeva, Tuzle, Banja Luke, Splita, Dubrovnika i Ohrida. Iz Skoplja avio prevoznik smanjuje frekvencije na letovima za Barcelonu, Berlin, Kopenhagen, Göteborg, Hannover, Nürnberg, Skavstu, Vaxjo i Turku. Rute na koje utiče nedostatak posade iz Beograda uključuju Basel, Heraklion, Larnaku i Santorini.

Avio kompanija iz Sarajeva smanjuje frekvencije prema Beauvaisu i otkazala je planove za pokretanje leta za London Luton, ali je ranije ove nedelje najavila stacioniranje drugog aviona u gradu od sredine decembra. Nadalje, prevoznik je smanjio frekvencije od Tuzle do Baden Badena, Memmingena i Beča. Iz Banja Luke su smanjene usluge za Eindhoven, dok su smanjeni i letovi iz Ohrida za Beč. Smanjivanje frekvencija avio prevoznika uticalo je i na njegovo poslovanje na hrvatskoj obali, pri čemu su frekvencije od Splita do Dortmunda, Gdanjska, Lutona, Rima i Beča snižene, dok su rezovi iz Dubrovnika Beč i Varšava.

Snažan zemljotres pogodio Haiti

0
haiti zemljotres

Najmanje 227 ljudi je poginulo u razornom zemljotresu koji je rano jutros pogodio Haiti, saopštila je civilna zaštita te zemlje.

“Broj žrtava zemljotresa povećan je na 227, uključujući 158 na jugu. Stotine je povrijeđenih i nestalih” objavila je civilna zaštita na Tviteru.

Spasioci i građani učestvuju u izvlačenju ljudi iz ruševina, a povrijeđene odvoze u bolnice. Zemljotres jačine 7,2 stepeni pogodio je obalu Haitija i izdato je upozorenje na cunami.

Epicentar potresa bio je 12 kilometara sjeveroistočno od mjesta Sent-Lui di Sid, saopštio je američki geološki institut (USGS).

Ranija informacija je bila da je poginulo 29 ljudi, a tada je direktor državne civilne zaštite Džeri Čandler rekao da je 17 smrtnih slučajeva zabilježeno u području Grand-Anse, devet u gradu Kažes, a tri u području Nipe, gdje se nalazi epicentar zemljotresa, na jugozapadu zemlje.

Čandler je prije toga za agenciju Frans pres rekao da ima poginulih ali tada nije imao precizan broj.

“Potvrđujem da ima poginulih, ali još nemam precizan broj”, rekao je ranije Čandler.

On je tada dodao da je premijer Ariel Henri na putu ka nacionalnom centru za hitne operacije u Port o Prensu.

Ljudi u glavnom gradu Haitija Port o Prensu osjetili su potres i mnogi su izletjeli na ulice iz straha.

Gošća druge Književne komune u Petrovcu- Monika Herceg

0
Monika Herceg

U organizaciji Narodne biblioteke Budve u ponedjeljak, 16. avgusta sa početkom u 21 čas gost druge Književne komune na platou ispred spomen-doma Crvena komuna u Petrovcu biće književnica Monika Herceg. Moderator večeri biće Đorđe Gregović.

Monika Herceg rođena je u Sisku 1990. Nagradu Goran za mlade pjesnike za najbolji debitantski neobjavljeni rukopis Početne koordinate dobila je 2017. godine. Knjiga je objavljena 2018. godine i nagrađena Kvirinovom nagradom za mlade pjesnike, nagradom Fran Galović za najbolje književno djelo na temu zavičaja i/ili identiteta, nagradom Slavić za najbolji prvijenac objavljen 2018. godine te međunarodnom nagradom Mostovi Struge. Godine 2018. dobila je nagradu Na vrh jezika za najbolji neobjavljeni rukopis, a knjiga Lovostaj objavljena je 2019. Osvojila je drugu nagradu na međunarodnom takmičenju za poeziju Castello di Duino 2016. i prvu nagradu na regionalnom takmičenju humoristično-satiričnog žanra Bal u Elemiru 2017., nagradu Lapis Histriae 2019. i prvu nagradu na takmičenju Biber 2019. za najbolju priču.
Članica je uredništva časopisa Poezija Hrvatskog društva pisaca i urednica u istoimenoj biblioteci.

Pjesme su joj objavljene u različitim časopisima i prevedene na desetak jezika. Izbor pjesama izašao je na francuskom jeziku (Ciel sous tension, L’Ollave, 2019.). Početne koordinate prevedene su i objavljene na makedonskom jeziku u sklopu nagrade Mostovi Struge. Učestvuje u evropskoj pjesničkoj platformi Versopolis (www.versopolis.com), u okviru koje su joj, povodom učešća na međunarodnim pjesničkim festivalima, objavljene knjige prevedenog izbora iz poezije u Austriji i Litvaniji.

Herceg Novi : Zaustaviti propadanje vrata na Sat kuli (Tori)

5
Foto S. Kosić

Drvena vrata ispod Sat kule na ulazu u hercegnovski Stari grad, iako postavljena prije samo 13 godina  nagriza zub vremena (ili nemara).

“NVO Riznica starih umjetničkih zanata i vještina iz Hercegh Novog je izvršila čišćenje korozije i zaštitu metalne obloge na gradskim vratima. Ostalo je da izvršimo popravku oštećenja na dnu vrata”, kaže predsjednik NVO Riznica Savo Morović koji je pod nadzorom Područnog odjeljenja u Kotoru, Centra  za konzervaciju i arheologiju Crne Gore, bio izvođač radova čija je vrijednost procjenjena na 200 eura.

Foto S. Kosić

Sat kula popularna Tora od 19. vijeka, pa do danas, nalazi se na svim simbolima i grbovima grada, na razglednicama,…  stepenište ispod Kule omiljeno je mjesto za fotografisanje i često korišćena scenografija za spotove, reklamne filmove i priredbe.

Kula je sagrađena  za vrijeme turske vladavine o čemu svjedoči zapis na arapskom jeziku koji se nalazi lijevo od glavnih gradskih vrata: “Ovu jaku kulu, po naredbi sultana Mahmuda, podiže 1078 (1667) godine Mustafa aga, poslužitelj u sultanovoj džamiji.” Na mjesto Sat – kule tada se nalazila vrata za ulaz u Stari grad sa zapadne strane. Oko spoljnih zidova bedema bio je potkop i njime tekla voda, pa se potkop sa vodom nalazio i na tom zapadnom ulazu. Za ulaz odnosno za zatvaranje vrata koristio se pokretni most. Potkop je zatrpan je tek u 19. vijeku, kada je počela gradnja u podgrađu. “Kapija je  vrlo  prostrana i čvrsta, na njoj stoje stražari, spremni pod oružjem i vrše stražarsku službu,” zapisao je turski putopisac Evlija Čelebija kada je boravio u Herceg Novom.

Danas počasnu stražu ispred gradske kapije povremeno obavljaju Vitezovi Svetog Stefana  koji djeluju u sastavu NVO Riznica starih umjetničkih zanata i vještina.

Foto S. Kosić

Sadašnji izgled gornjeg dijela Sat kule potiče iz 1856. godine iz vremena kada je Bokom upravljala Austrougarska monarhija. Tora – je restaurisana prije 13 godina , kada je ugradjen  i novi satni mehanizam, a stari – mehanički je, kao muzejski eksponat, izložen u kuli.

Sa postavljanje novog satnog mehanizma aktivirano je i zvono koje je izliveno u livnici braće Di Poli u Trstu 1858. godine, i koji otkucava jedanput na pet minuta da punog sata i na svaki puni sat  sa onoliko udaraca o zvono koliko je sati.

/S.Kosić/

Nove multimodalne usluge OOCL -a za efikasniji i brži transport kontejnera između Kine, Evrope i istočne obale SAD-a

0
Luka Ningbo-Zhoushan

Kompanija Orient Overseas Container Line (OOCL) u saradnji sa OOCL Logistics je pokrenula novu uslugu kombinovanog prevoza tereta željeznicom i morskim putem između Kine, Evrope i istočne obale SAD-a. Kompanija naziva ovu uslugu prvom te vrste kojom upravlja okeanski prevoznik a povezuje Kinu i Sjevernu Ameriku preko Evroazijskog kopnenog mosta Azija-Evropa i Atlantskog okeana.

Kontejneri se prevoze željezničkom linijom ‘Chang’An’ na relaciji Kina-Evropa blok vozom od Xi’an-a do Kalinjingrada u Rusiji i dopremaju se fider brodom do Bremerhavena. Od Bremerhavena se kontejneri preko okeanskih službi OCCL-a prevoze do luka istočne obale SAD-a poput Njujorka, Savane i Čarlstona.

Kombinovani prevoz tereta Kina-Evropa-SAD
Izvor: oocl.com

Prema navodima kompanije namjera je da se obezbijedi pouzdana i pravovremena isporuka i iskoristi prilika da se izbjegnu trenutne gužve i zagušenja koja se primjećuju na rutama prema zapadnoj obali SAD-a i kroz Panamski kanal. Kao jedan od najpriznatijih globalnih brendova u Hong Kongu, OOCL pruža korisnicima integrisanu logistiku i usluge transporta kontejnerima unutar mreže koja obuhvata Aziju, Evropu, Ameriku, Afriku i Australiju. OOCL- ovu matičnu kompaniju Orient Overseas International Limited (OOIL) kupila je 2018. kompanija COSCO SHIPPING Holdings Co. Limited. Danas je OOCL jedan od vodećih svjetskih provajdera kontejnerskog transporta i logističkih usluga, sa preko 125 kancelarija u više od 100 velikih gradova širom svijeta.

Sa ovom multimodalnom uslugom kojom upravljaju OOCL Logistics i OOCL se krenulo iz kineskog Xi’ana 4. avgusta. Nekada početna tačka drevnog Puta svile, Xi’an je postao prva stanica teretne željezničke linije na relaciji Kina-Evropa pod nazivom ‘Chang’ an’prema nekadašnjem imenu ovog grada, čiji je prvi voz napustio stanicu 2013. godine, zadržavajući na taj način stratešku ulogu unutar inicijative Pojas i put.

teretni voz Kina-Evropa

U prvoj godini osnivanja 2016., teretna linija Chang’an je imala manje od 100 vozova.  2019. imala je 2.133 voza, a 2020. ih je imala 2.500. Kao nova arterija savremenog Puta svile, linija Chang’ an omogućava bržu isporuku robe između Kine, centralnoazijskih i evropskih zemalja. Čak i tokom epidemije COVID-19 željeznička linija Kina-Evropa Chang’an nastavila je da bilježi povećanje broja vozova iz godine u godinu i količine prevezenog tereta. U prvoj polovini 2020., na ovoj ruti je bilo ukupno 1.667 vozova, dvostruko više nego u prvoj polovini 2019. Ukupno je prevezeno 1,301 milion tona robe sto je 1,9 puta više nego u prvoj polovini 2019.

Pomorska industrija sve se češće suočava sa izazovima u lukama dok loši vremenski uslovi ili problemi sa plovilima, neravnoteža ponude i potražnje kao i niz drugih faktora uticu na otpremu i izazivaju poremećaje u lancu snabdjevanja.

Pojava novih slucajeva epidemije u ključnim kineskim morskim lukama značajno utiče na situaciju unutar globalnog lanca snabdijevanja. Poslije luke Yantian, sve operacije terminala MSICT u luci Ningbo obustavljene su od 11. avgusta u 3:30h po lokalnom vremenu zbog potvrđenog slučaja COVID-19.

Luka Ningbo-Zhoushan

Svi lučki terminali su suočeni sa velikim zagušenjem, sa prosječnim vremenom čekanja na vez od 2 do 3 dana. Ostaje da se vidi šta to znači za globalne lance snabdjevanja sa svakim narednim danom zatvaranja ali je izvjesno da ce se efekti uskoro osjetiti u cijelom svijetu.

Prema analiticarima iz Sea Intelligence, bez obzira na značajne narudzbe novih brodova oni će biti isporučeni tek 2023. i 2024. godine. Čak i kada bi plovila stigla ranije, smatra se da to neće riješiti problem jer bi se dodatni teret samo zarobio u uskim grlima na kopnu.

Rješenje problema ne podrazumijeva samo rješavanje zagušenja u lukama već

i u infrastrukturi u zaledju luka i unaprijedjenje usluga multimodalnog transporta.

/Dr sc. Jelena Stjepčević, menadžment u pomorstvu/