Tivtom je u subotu prodefilovalo pedesetak automobila “Folksvagen” starijih od 30 godina, među kojima je najviše bilo legendarnih “buba” i “bulija”- folksvagenovih transportera T1 i T 2 generacije.
Maštovito ukrašeni automobili u duhu Drugog međunarodnog karnevala koji se večeras održava u Tivtu, i sami nose “maske” – oči u različitim odražajima raspoloženja na šoferšajbnama, trepavice na svojim okruglim farovima, raznobojne trake na retrovizorima i antenama….
Pored buba i bulija T 1 i T 2, na Pinima u Tivtu su izloženi i bagiji na bazi bube, tzv. “kubelwagen typ 2”, te nekoliko golfova jedinica i nesto mlađih VW transportera Tip 3 i 4.
Najstariji izloženi auto je “buba” iz 1961, a na Pinima je i jedan izuzetno rijetki primjerak “Folksvagenove” limuzine K70 iz 1973.
Bube prodefilovale Tivtom
Na susrete vlasnika “Folksvagen” oldtajmera u Tivat došlo je oko 150 ljubitelja tih automobila iz Crne Gore, Srbije, Hrvatske, Slovenije, BiH i Makedonije.
Izloženi oldtajmeri među kojima ima izvanredno restautiranih, ali i primjeraka u originalnom fabričkom stanju kao i modifikovanih vozila koja odražavaju duh i maštovitost svojih vlasnika, izavali su veliko interesovanje i oduševljenje među Tivćanima i brojnim stranim turistima.
Izborna 18. godišnja skupština Hrvatskog građanskog društva Crne Gore održana je u petak u crkvi Svetog Duha u Kotoru.
Predsjednik HGD CG Marijo Brguljan u svom obraćanju gostima i delegatima osvrnuo se na prethodni četvorogodišnji period te konstatovao da je Društvo u proteklom periodu realizovalo jako puno kvalitetnih projekata, imalo brojne aktivnosti uprkos poteškoćama.
Problemi uglavnom finacijske prirode prevaziđeni su zahvaljujući tradicionalnim prijateljima, donacijama, Dubrovačko-neretvanske županije, gradovima Dubrovnik, Zagreb, Split, Omiš, Primorsko-goranskoj, Šibenskoj i Međumurskoj županiji, kao i na odobrenim sedstvima kroz natječaj Adis zaklade kao i Hrvatima iz Sidneja, čulo se na 18. Skupštini.
HGD CG posebno je zahvalio Opštini Kotor, predsjedniku Vladimiru Jokiću zahvaljijući kome je riješen dugogodišnji problem prostorija u Starom gradu koje su dobili na korištenje.
18. Skupština HGD
„Za ove četiri godine koliko sam na čelu Društva zadovoljan sam učinjeni što ne znači da se nije moglo i više. Ovo je jedan mukotrpan posao koji traži ponekad celodnevno angažovanje. Svi mi ovaj posao radimo od srca i volonterski, pa nije čudno da ponekad nešto i propustimo. Nadam se da se jedna ovako teška godina više neće ponoviti, te da će institucije koje su odgovorna za rad nacionalnih manjina imati više razumijevanja za bolji servis. Što se tiče godina iza nas možemo slobodno reći ne ponovila se. Ne sumnjam da će danas izabrana nova garnitura dati sve od sebe zarad opstojnosti i unapređenja djelovanja Društva. Nadam se da je svima jasno što je i koliko je bogatstvo HGD za grad Kotor i Crnu Goru. Zato treba dati maksimum jasno pokazujući ko smo i što smo i nikada ne zatvaramo vrata prijateljima…“ kazao je odlazeći predsjednik Marijo Brguljan.
Skupština je tajnim glasanjem za novi Upravni odbor HGD CG izabrala, Danijelu Vulović, Rafaela Pina Lazarević,Andrea Marić, Branko Ivardić, Jasmina Bajo, Joško Katelan i Jovo Miajlović.
Novoizabrani članovi Upravnog odbora na prvom sledećem sastanku iz svojih redova će izabrati predsjednika HGD CG na mandat od četri godine.
Skupština je prihvatila izvještaj o radu i financijski izvještaj za proteklu godinu, kao i plan rada za naredno razdoblje.
Skupštini HGD CG iako uredno pozvani nisu prisustvovali veleposlank i konzul Republike Hrvatske u Crnoj Gori, kao ni predsjednik Hrvatskog nacionalnog vijeća CG.
Bez odgovora na pitanje koliko je HNV pomoglo HGD CG
Na pitanje delegata Boška Grgurevića iz Kotora koliko je Hrvatsko nacionalno vijeće (HNV) u proteklom peridodu pomoglo HGD CG i konstataciju da bi predstavnik najmasovnije organizacija Hrvata u Crnoj Gori, HGD-a trebao biti predsjednik HNV-a CG, reagovali su članovi predsjedništva HNV-a, Ljerka Sindik i Marin Čaveliš konstatujući da to nije pitanje za ovaj skup i da se zna procedura za izbor predsjednika HNV-a.
Grgurević nije dobio odgovor koliko je HNV CG pomoglo HGD CG.
Bivša predsjednica Opštine Tivat i nositeljica izborne liste DPS sa posljednjih lokalnih izbora dr Snežana Matijević vraća se na javnu scenu Tivta nakon skoro desetomjesečnog odsustvovanja iz lokalnog javno-političkog života.
Matijević je naime, predložena za vršiteljku dužnosti direktorke nove JU „Dnevni centar za djecu sa smetnjama i teškoćama u razvoju“ Tivat, koju osniva Opština. O osnivanju te nove JU koja će se finasirati iz opštinskog budžeta, te imenovanjun Matijevićke za v.d. direktoricu, izjasniće se odbornici na predstojećoj sjednici SO Tivat 18.juna.
Formalni predlagač odluke o imenovanju Matijevuićke za v,.d. direktoricu Dnevnog centra je predsjednik Opštine Tivat i čelnik tivatskog DPS dr Siniša Kusovac a obrađivač Darka Ognjanović (DPS), sekretarka Sekretarijata za mlade,sport i socijalna pitanja.
Kusovac je inače, u ljeto prošle godine bio svojevrsnmi “politički egzekutor” nad Matijevićkom jer je OO DPS kojim on predsjedava, krajem juna inicirao pokretanje inicijative za njenu smjenu sa mjesta gradonačelnice.Matijevićka je to međutim preduhitrila, podnoseći sama ostavku koju je lokalni parlament zvanično usvojio 11.jula. OO DPS Tivta je Matijevićku tada formalno okrivio da je ona navodno odgovorna za lošu realizaciju izbornog programa te stranke, posebno slabo ostvarenje obećanih kapitalnih investicija u lokalnu komunalnu infrastrukturu. Pravi razlog njene smjene je međutim, bilo Matijevićkino uporno odbijanje da stavi potpis na već pripremljeni ugovor po kome bi Opština Tivat Porto Montenegru oprostila ukupno 5.600.000 eura neplaćenih obaveza te kompanije za komunalije. Ona je taj kontroverzni posao na čijem su završavanju insistirali čelnici DPS i države Milo Đukanović i Duško Marković smatrala nezakonitim rekavši da zbog toga „ne namjerava da pođe u Spuž“, ali je nakon njene ostavke Kusovac koji je došao na mjesto gradonačelnika Tivta, stavio svoj potpis na ugovor sa Portom.
Proteklih mjeseci ui kojima nije učestvovala u društveno-političkom životu Tivta Snežana Matijevič se, prema našim informacijama bavila svojom osnovnom profesijom doktora stomatologije i profesora na Medicvinksom fakultetu u Podgorici.
Promocija knjige „Hrvati u Boki Kotorskoj – migracije, svadbeni običaji, identiteti”, autora Marijete Rajković Iveta i Matije Dronjića, biće održana večeras u Domu kulture „Ilija Marković” u Gornjoj Lastvi. Početak je u 19 sati.
O knjizi će, pored autora, govoriti: Milena Černelić, Marija Mihaliček i Zoran Nikolić.
Objavljivanje knjige su omogućili Ministarstvo znanosti i obrazovanja RH i Središnji državni ured za Hrvate izvan Republike Hrvatske.
Izdavači su KZU „Napredak” Gornja Lastva i „Srednja Europa” DOO iz Zagreba.
Dvadesetak karnevalskih grupa sa preko 500 učesnika od čega njih više od polovine iz inostranstva, nastupiti će večeras drugom po redu Međunarodnom ljetnjem karnevalu u Tivtu.
U 18.30 je svečani prijem sa koktelom za učesnike u atrijumu ljetnjikovca Buća, u 20 sati će karnevalska povorka se kretati ulicama grada.
Prvi Međunarodni karneval 2018. u Tivtu foto Boka News
Najavljeno je učešće preko 20 međunarodnih karnevalskih grupa među kojima će biti „Brazil bahia šou“, brazilska karnevalska grupa koja prvi put stiže u Crnu Goru, a poslije toga će na šetalištu Pine koncert održati Goca Tržan.
Od 18.30 tivatskim ulicama proći će i povorka prve „Maškarane bubijade“ koju sa NVU „Maškarada“ organizuje “VW Classic Club Montenegro”.
U nedjelju od 18 sati će biti priređen Dječiji karneval.
Evidentna je potreba da se region Zapadnog Balkana razvije u zajedničku turističku destinaciju, a projektom Bijela Via Dinarika osmišljene su dvije tematske staze, sa ciljem da se očuvaju vlastite kulturne karakteristike i identitet Crne Gore i Bosne i Hercegovine.
Detaljan vodič i mapa planinarske staze koja spaja nacionalni park (NP) Sutjesku i NP Durmitor je izrađen u nastojanju da turisti i mještani budu upoznati sa prirodnim kulturno-istorijskim i svim drugim znamenitostima ove geografske cjeline.
To je saopšteno na prezentaciji povodom završetka projekta “Bijela Via Dinarika – staza koja prirodno povezuje”, koju je organizovao Centar za inicijative iz oblasti održivog turizma (CSTI).
Izvršna direktorica CSTI Svetlana Vujičić, kazala je da je evidentna potreba da se region Zapadnog Balkana razvije u zajedničku turističku destinaciju, koja će, kako je navela, biti autentična u mjeri u kojoj ona odražava sopstvenu kulturnu tradiciju.
Ona je istakla da će turisti moći da angažuju i usluge lokalnih vodiča, kao i usluge ostalih institucija i biznisa promovisanih u izrađenom Vodiču.
Ona je kazala da je staza Via Dinarika, koja prolazi kroz Crnu Goru, izabrana iz mreže nacionalnih staza, jer prirodno povezuje Crnu Goru sa ostalim državama Balkana.
“Prekogranične staze predstavljaju turističke proizvode koji daju brze rezultate, stvaraju vezu sa ruralnim područijima. Na taj način možemo da kreiramo uspomene sa transnacionalnim kontekstom i ponudimo impresivno iskustvo. Zemlje Zapadnog Balkana imaju veliku prednost u Evropi zato što posjeduje veliku baštinu, prirodne i kulturne resurse o kojima možemo pripovijedati priče bez državnih granica”, istakla je Vujičić.
Detaljan vodič
Predstavnik Planinarskog Saveza Crne Gore (PSCG) Pavle Bandović je, predstavljajući planinarski vodič za prekograničnu oblast Bosne i Hercegovine i Crne Gore, kazao je da su, kroz sistematizovan sadržaj, pružene opšte informacije o odabranim stazama.
“Vodič predstavlja pokušaj da se informacijama i fotografijama približno dočara ljepota netaknute prirode, a korisnici upute da da prema svojim mogućnostima otkrivaju, proučavaju i uživaju u prirodnim i drugim atrakcijama planina Lelije, Zelengore, Maglića, Pivske planine, Durmitora i dijela Sinjavine. Takođe, kroz vodič nastojimo da upoznamo turiste i mještane sa prirodnim kulturno-istorijskim i svim drugim znamenitostima ove geografske cjeline”, istakao je Bandović.
On je naveo da je Vodič namijenjen i turističkim poslanicima, kao podsticaj da valorizuju to prekogranično područje
Opisi planinarskih etapa u Vodiču, pojasnio je Bandović, sažeti su u dvije integralne cjeline – Bosna i Hercegovina i Crna Gora, kao „spona dva nacionalna parka i srodne orogeneze i morfogeneze koje su specifične za prekograničnu zonu centralnih Dinarida“.
“Vodič je ilustrovan topografskim kartama krupnije razmjere, 3D prikazom i profilom opisanih staza, razmjernikom, fotografijama atrakcija, detalja i panorama u zahvatu opisanih staza. Takođe, sadrži korisne informacije o smejštaju, vodnim objektima, kulturno-istorisjkim spomenicima, GPS geografskim koordinatama važnih tačaka”, saopštio je Bandović.
Projekat “Bijela Via Dinarika” se sprovodi kroz grant koji je dodijeljen od strane Savjeta za Regionalnu Saradnju (RCC) u okviru Projekta za razvoj i promociju turizma. Projekat finansira Evropska unija, a implementira RCC u nastojanju da doprinese rastu i konkurentnosti šest ekonomija Zapadnog Balkana, kroz podršku razvoju i promociji zajedničke regionalne kulturne i avanturističke ponude.
Nikoli Kovaču treća nagrada na međunarodnom konkursu
Mladi ekoreporter iz Kotora, Nikola Kovač OŠ „Narodni heroj Savo Ilić“, iz Dobrote, osvojio je treću nagradu za članak “Kud plovi ovaj brod” u kategoriji 11-14 godina na međunarodnom konkursu “Young reporters for the environment”.
U pripremi rada pomogla mu je profesorka Aleksandra Sindik. Na takmičenje u Kopenhagen iz naše zemlje poslato je sedam radova (dva članka, dvije fotografije i tri video rada u tri starosne kategorije). Nikolin članak biće publikovan na portalima Medium i ClimateTracker.com.
Nikoli je uručena međunarodna diploma 5. juna na svečanosti podizanja prve Plave zastavice u 2019. godini na plaži Dolce vita u Bečićima. Zanimljivo je da je Nikola prošle godine sa Nikolinom Nikolić osvojio drugu nagradu na istom takmičenju.
Nevladina organizacija EKOM – Udruženje za ekološki konsalting u Crnoj Gori dvanaestu godinu zaredom organizovala je konkurs „Mladi eko-reporteri” kao jedan od pet programa Fondacije za ekološku edukaciju (FEE).
Pomorski fakultet Kotor Univerziteta Crne Gore, u ovoj godini proslavlja svoj jubilej – 60 godina tradicije obrazovanja kadra u pomorstvu, čime se svrstava u red najstarijih visokoškolskih ustanova u okviru Univerziteta Crne Gore.
Sa dekanom ovog fakulteta Špirom Ivoševićem razgovarao je UCG o studijskim programima ovog fakulteta, kako strane pomorske kompanije vrednuju znanje naših svršenih studenata, o praktičnom radu studenata, krstarenju školskim brodom „Jadran“, međunarodnim i drugim aktivnostima koje će obilježiti godinu jubileja.
UCG: Nakon šest decenija rada u obuci i podučavanju i prenošenju znanja budućim pomorcima i profesionalcima za rad na kopnu, šta danas preporučuje ovaj Pomorski fakultet Kotor ?
Ivošević: Sa zadovoljstvom možemo da istaknemo da danas imamo značajne infrastrukturne kapacitete i kompeteImagentno nastavno osoblje koje kroz nastavni proces možemo ponuditi mladim ljudima, odnosno svojim sadašnjim i budućim studentima. Prije svega, želim da istaknem kvalitet novih akreditovanih akademskih studijskih programa koji su 2016. godine koncipirani i implementirani u skladu sa najnovijim dostignućima naučne teorije i prakse, ali i kompatibilni sa vodećim pomorskim fakultetima regiona i Evrope i usaglašeni sa nacionalnim zahtjevima visokog obrazovanja. Kurikulumi sa ishodima učenja definišu adekvatne kompetencije u obavljanju niza poslova na brodu i kopnu, ali i širim segmentima pomorske privrede.
UCG: Za koje studijske programe mogu da se opredijele studenti?
Ivošević: Raspolažemo sa tri tehnički profilisana studijska programa: Nautika i pomorski saobraćaj, Brodomašinstvo i Pomorska elektrotehnika koji su u potpunosti u skladu sa STCW Konvencijom i standardima sistema kvaliteta potvrđenog od strane Hrvatskog registra brodova kao renomirane sertifikacione kuće. Četvrti studijski program je Menadžment u pomorstvu i logistika koji je osavremenjen vrlo aktuelnim predmetima koji pružaju široku lepezu znanja i kompetencija u donošenju upravljačkih odluka u pomorstvu i logistici. Po završetku osnovnih studija naši studenti na matičnom Fakultetu mogu da nastave master i doktorske studije na studijskim programima Pomorske nauke i Menadžment u pomorstvu i logistika. Svi studijski programi su akademski i u skladu sa važećim pravnim okvirom koji predviđa modularnost i učešće od minimum 20% praktične nastave u okviru pojedinačnih studijskih programa.
UCG: Koje se sve mogućnosti otvaraju za studente upisom na Pomorski fakultet Kotor?
Ivošević: Pomorski fakultet Kotor je u proteklom periodu sklopio brojne ugovore o poslovno-tehničkoj saradnji sa privrednim subjektima, kako bi na najbolji način studenti, pored teorijskih, stekli i praktična znanja i vještine. Sa ciljem implementacije strategije internacionalizacije Univerziteta i Fakulteta, studentima se pruža mogućnost mobilnosti, tj. boravka na (srodnim) fakultetima drugih zemalja u trajanju od jednog ili više semestara, čime upoznaju i druge obrazovne institucije i na njima stiču ECTS kredite, ali i nova znanja i iskustva različitih kultura. Na ovom planu Fakultet ima više od 10 potpisanih sporazuma sa partnerskim institucijama.
Pomorfski fakultet Kotor
Imajući u vidu činjenicu da je nastava na Pomorskom fakultetu Kotor bazirana na novim akademskim studijskim programima koji odgovaraju svim izazovima modernog obrazovanja u pomorstvu, te kontinuiranom praktičnom radu, evidentno je da znanje naših studenata vrlo uporedivo sa znanjem njihovih kolega sa srodnih fakulteta u regionu. Znanje naših svršenih studenata se evaluira od strane eminentnih pomorskih kompanija i agencija, i to tako što se putem selekcionih intervjua svake godine izabere priličan broj kandidata koji ispunjavaju stroge međunarodne kriterijume za ukrcaj na brod. Interesovanje za kandidate koji su diplomirali na Pomorskom fakultetu Kotor raste iz godine u godinu, što potvrđuje sve veći broj gostujućih dolazaka predstavnika inostranih pomorskih kompanija sa ciljem dugoročne saradnje u ovom domenu. Preliminarna istraživanja na bazi podataka iz alumni baze Pomorskog fakulteta Kotor pokazuju da većina naših studenata ostvari prvi ukrcaj na brod u periodu od tri do šest mjeseci po završetku studija.
UCG: Kako izgleda praktična nastava studenata na Pomorskom fakultetu Kotor?
Ivošević: Pomorski fakultet Kotor veliku pažnju posvećuje praktičnoj obuci studenata. Izvodi se rad na simulatorima (brodomašinski, nautički, GMDSS, HV i drugi), čime studenti stiču praktična znanja neophodna za posao na brodu. Takođe, studentima su na raspolaganju vježbe u računarskim centrima, laboratorijama, radionicama, vježbe spašavanja i traganja, protivpožarne zaštite i ostale aktivnosti koje ih pripremaju za buduće zanimanje.
Za praktičnu obuku na simulatorima zaduženi su kompetentni nastavnici, saradnici i laboranti, pri čemu su neki od njih iskusni pomorci sa najvišim pomorskim zvanjima. Pored navedenog, obuku naših studenata izvodimo i u realnim uslovima na plovilima Mornarice Vojske Crne Gore i putničkom brodu Vodena kočija.
UCG: Pomorski faklultet Kotor i Ministarstvo odbrane Crne Gore već duži niz godina organizuju plovidbu studenata i nastavnika školskim brodom „Jadran“…
Ivošević: Ove godine je, u periodu od 22. aprila do 5. maja, realizovana dvonedjeljna plovidba, Tivat-Istanbul-Pirej-Tivat, što je vremenski najduža i najdalja pomorsko-transportna ruta koju smo do sada realizovali. Studenti se na ovaj način prilagođavaju različitim vremenskim prilikama, integralan su dio brodske posade, učestvuju u obavljaju radnih zadataka iz oblasti brodskog inženjerstva i nautike, ali se, na osnovama timskog rada, razvijaju i kao ličnosti. Kroz iskustva studenta potvrđeno je da je ovaj način obuke izuzetna prilika za njihovu pripremu za prvi ukrcaj na brod.
UCG: Pomorski fakultet Kotor je, ove godine, u saradnji sa Pomorskim fakultetom iz Splita organizovao Osmu međunarodnu konferenciju pomorskih nauka (eng. Eight International Maritime Science Conference – IMSC 2019). Šta ova konferencija znači za PFK UCG?
Ivošević: Konferencija je okupila oko 120 autora iz 19 različitih zemalja. Od preliminarno pristiglih oko 120 apstrakata, za konferenciju su prihvaćena 82 naučna rada iz oblasti brodomašinstva, pomorskog transporta i logistike, pomorske ekologije, navigacije, sigurnosti i bezbjednosti na moru, pomorskog prava, primijenjene matematike, ljudskih resursa, upravljanja brodskim sistemima, pomorske automatike i elektronike, informacionih sistema i jezika pomorske struke.
Ovom prilikom pružena je mogućnost velikom broju i mladih naučnika da prezentuju svoja dostignuća i svoje naučne radove. Za Pomorski fakultet Kotor, ova konferencija je prva koju smo organizovali na ovom nivou, što potvrđuje da smo dostigli nivo respektabilnog naučnoistraživačkog centra. Takođe, ovu priliku smo iskoristili da zajedno sa autorima i predstavnicima različitih pomorskih i obrazovnih institucija razmatrimo aspekte buduće saradnje, zajedničkih programa, projekata i istraživanja. Već su pokrenuti postupci u cilju potpisivanja ugovora o mobilnosti sa pomorskim fakultetima iz Finske, Bugarske i Gruzije. Konferencija je organizovana uz pomoć brojnih sponzora, ali prije svega uz svesrdnu pomoć Univerziteta Crne Gore. Suorganizatori ove konferencije bili su Fakultet za pomorstvo i transport iz Portoroža, Poljska pomorska akademija iz Gdinje, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti i Hrvatski hidrografski institut iz Splita.
Pomorci
UCG: Koje sve aktivnosti će nadalje obilježiti tekuću godinu obilježavanja jubileja PFK UCG?
Ivošević: Najprije ćemo organizovati proslavu 30 godina od osnivanja pomorske biblioteke u junu ove godine, a potom promovisati Zbornik radova Pomorskog fakulteta Kotor sa radovima zaposlenih na Pomorskom fakuletu i na Univerzitetu Crne Gore. Kontinuirano radimo i na pripremi dvojezične publikacije posvećene proslavi 60 godina rada Pomorskog fakulteta Kotor početkom nove studijske godine. Istovremeno radimo na unapređenju i intenziviranju međunarodne mobilnosti, u toku su aplikacije za nove bilateralne i međunarodne projekte, radimo na punoj afirmaciji Centra za inovacije i istraživanja i Centra za obuku pomoraca. Smatramo da su sve navedene aktivnosti od izuzetne važnosti za pozicioniranje Pomorskog fakulteta Kotor kao kvalitetne i konkuretne visokoškolske institucije za obrazovanje i obuku u pomorstvu. Jedan od ključnih zadataka u okviru tekućih aktivnosti je razvoj strategije Pomorskog fakulteta Kotor za period 2020-2025. godina.
Crna Gora bi trebalo da ima proizvodnju nafte i gasa, saopštio je direktor Uprave za ugljovodonike, Vladan Dubljević i dodao da bi u februaru naredne godine trebalo da počne bušenje na dvije lokacije.
On je kazao da ugljovodonike u crnogorskom podmorju istražuju kompanije Eni i Novatek i Energan.
“Planirano je da početkom februara naredne godine započne bušenje na dvije lokacije. Jedna bušotina će tražiti naftu na dubini od 6,5 kilometara, a druga gas na 1,5 kilometara. Da li ćemo imati naftu i gas znaćemo sredinom naredne godine”, rekao je Dubljević,
On je na stručnom skupu, koji su u četvrtak organizovala Privredna komora (PKCG) i Inženjerska komora – Strukovna komora mašinskih inženjera, saopštio da Uprava iščekuje rezultate snimanja koji će utvrditi mjesto bušenja, a da će naredne sedmice doći brod koji će raditi sofisticirana geofizička istraživanja.
Dubljević je, kako je saopšteno iz PKCG, podsjetio da je relevantna svjetska agencija Mackenzie Boothe, Crnu Goru svrstala među 20 najperspektivnijih prospekata – vjerovatnih novih nalazišta ugljovodonika.
“Južni dio Jadrana je najmanje istražen. Naftne kompanije očekuju da će pronaći nalazišta ugljovodonika, jer ona već postoje u drugim djelovima podmorja”, rekao je Dubljević.
Dubljević je na skupu pod nazivom Složeni inženjerski objekti, postrojenja i instalacije tečnog naftnog gasa od 1971. do ove godine, objasnio da nije jednostavno naći naftu i gas i da taj proces uključuje primjenu najsavremenijih skupih tehnologija koje treba da umanje mogućnost izostanka rezultata.
“Naftne kompanije koje se bave istraživanjem mnogo rizikuju, ali zato ostvaruju i veće rezultate nego one koje bave trgovinom ugljovodonicima. Eni i Novatek su, za potrebe seizmičkih istraživanja crnogorskog podmorja, tokom novembra i decembra prošle izdvojili 2,1 milion EUR samo za gorivo”, rekao je Dubljević.
Dubljević je kazao da je kreirana zakonska regulativa koja propisuje pravila ponašanja nafnih kompanija i valorizacije ovih resursa.
Narednih dana očekuje nas sunčano vrijeme sa temperaturama i do 35 stepeni, najavio je direktor Hidrometeorološkog zavoda Luka Mitrović.
Mitrović je za TVCG kazao sa nas takvo vrijeme očekuje do 15. juna i da su to pouzdane prognoze.
O tome kakvo nas ljeto očekuje, kako kaže Mitrović, nema preciznih prognoza, ali postoje dugoročne globalne prognoze.
“Svi prognostički modeli na globalnom nivou daju prognoze za ljeto koje kažu da će ljeto obilježiti toplotni talesi tokom jula i avgusta i sušni periodi sa visokim temperaturama. Te dugoročne prognoze treba uzeti sa dozom rezerve“, kazao je Mitrović.
Ljeto će se, kako navodi Mitrović, produžiti i na septembar i oktobar, kada ćemo takođe imati dosta toplog vremena.
“Po svim tim prognozama vidi se jedno drastično odstupanje po pitanju temperaturne normale. Ako bude padavina biće sporadične, neće biti ciklonskih padavina, njih očekujemo tek krajem septembra”, kazao je Mitrović.
Subota:
Pretežno sunčano i toplo. Na sjeveru, ujutru, po kotlinama moguća magla a u planinskim oblastima, u popodnevnim satima, ponegdje kratkotrajno kiša ili grmljavina. Vjetar slab do umjeren, uglavnom sjevernih smjerova, tokom noći ponegdje pojačan.
Jutarnja temperatura vazduha 9 do 19, najviša dnevna 25 do 34 stepena.