Turistička organizacija Tivat najavljuje Bokešku maslinu, koja će se u organizaciji Maslinarskog društva „Boka“ održati u subotu, 21. septembra od 18 sati na rivi Pine.
Manifestacija na kojoj se promovišu blagodeti masline, prehrambeni i kozmetički proizvodi na bazi masline, kao i suveniri izrađeni od stabla masline, obilježila je ljetnju turističku sezonu u Tivtu, kao i proteklih godina, uz brojna druga dešavanja.
Pozivamo Vas da se pridružite septembarskom izdanju ovog tradicionalnog događaja, te uživate u širokom asortimanu bokeških proizvoda. Ulaz je slobodan.
Kalafatska radionica Bokovac iz Bara učestvovala je na petodnevnoj međunarodnoj pomorskoj manifestaciji „Dani u vali“ koja je održana u Hrvatskoj na ostrvu Hvaru. Ovaj treći po redu Međunarodni festival mora, pomorstva i maritimne baštine što je završen minulog vikenda, organizovali su Stari Grad Hvar i Udruženje za promociju hrvatska maritimne baštine „Cronaves“ iz Splita uz podrsku Vlade Hrvatske, te pokroviteljstvo predsjednice te države Kolinde Grabar Kitarovic i premijera Andreja Plenkovića.
„Naša Kalafatska radionica bila je počasni gost na festivalu na Hvaru, na kome su učestvovali jedrilicari Istre, Kvarnera, Dalmacije, Slovenije i posebno atraktivan bio je veslački tim sa Neretve, „Lađari Neretve“, njihovi državni šampioni. Tih pet festivalskih dana Stari Grad Hvar je okupio mnogo takmičara, veliki broj drvenih tradicionalnih barki – gajeta, guceva, pasara, leuta, batana…. Mi smo ostvarili značaj uspjeh i prvo mjesto sa našom barkom pasarom – ,,arsenalkom“, pod imenom „Andrea“, a posadu su cinili Emilio Gavran, član kluba „Latinsko jedro“ Bar i jedriličarka iz Hrvatske Maja Roić.“- kazala nam je Lala Bokovac iz istoimene barske radionice u kojoj se grade tradicionalna manja drvena plovila.
Istakla je da ih je više od osvojenog jedriličarskog trofeja, impresionirala atmosfera i gostoprimstvo na koje su naišli na Hvaru, od organizatora ali i svih učesnika festivala. Ovo je bila prilika za druženje, razmjenu iskustava, kao i dogovore o poslovnoj saradnji sa ciljem očuvanja i baštinjenja tradicionalnih barki na jedra.
„Iznenađena sam podrškom koju oni koji se u Hrvatskoj bave afirmacijom i zaštitom tradicionalnih drvenih plovila, imaju prvenstveno od države kad je u pitanju izrada drvenih barki koje se kroz regate i razne manifestacije promovišu i na taj način daju veliki doprinos unapređenju turizma i pomorstva svoje države. Proteklih dana Hvar je okupio veliki broj gostiju iz raznih krajeva svijeta, a Hvarani su učinili da se svi gosti osjećaju kao u svojoj kući. Mislim da i mi možemo na njihovom primeru jos više uljepšati našu turističku ponudu i stati rame uz rame na mapi najtraženijih turističkih destinacija. Sve imamo – more, obale, plaže, jezera, rijeke, da ostvarimo cilj i poboljšamo državni budžet i stanemo u red naprednih i razvijenih zemalja.“- kazala je Bokovac istakavši da je posebno raduje činjenica da su mnogi ljudi iz zemalja u regionu upoznati sa djelovanjem Kalafatske radionice Bokovac.
Bokovci – Hvar- Dani u Vali
„Lijep je osjećaj kada odeš na takvu manifestaciju i saznaš koliko si cijenjen među najboljima. Oni itekako prepoznaju kvalitet izrade naših plovila, a sad su imali i priliku da uživo vide kvalitet, ljepotu i brzinu naših drvenih barki na jedra i probaju ih. Mi smo im to sa radošću omogućili jer nas zanima mišljenje nekog ko dobro poznaje barku na jedra u sportskom smislu. Oduševljenje sa njihove strane, je nama dokaz našeg uspjeha.“- podvukla je Bokovac.
Ona je dodala da će barska Kalafatska radionica uskoro početi sa obukom jedrenja na tradicionalnim drvenim ojedrenom barkama u Kotoru, kroz projekat „Cattaro Sail“, te da će to biti prilika i da uzvrate giostoprimstvo kolegama iz Hrvatske sa kojima će intenzivirati saradnju u cilju oživljavanja i jačanja pomorske tradicije u Crnoj Gori.
Bokovci – Hvar- Dani u Valiu
U ekipi iz Crne Gore koja je bila na festivalu „Dani u Vali“ na Hvaru, bila je i profesorica FLU Cetinje, istoričarka umjetnosti i priznati fotograf Maja Đurić koja je takođe pasionirani ljubitelj starih drvenih barki i koja je kroz svoj umjetničko-fotografski rad već dala veliki doprinos prezentaciji i valoriozaciji tog dijela naše etnografske i pomorsko-tehničke baštine. Sa kolegama iz Hrvatske Đurić i Bokovci su dogovorili niz daljih zajedničkih aktivnosti sa ciljem zaštite i promocije pomorske baštine istočne obale Jadrana.
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
1 od 7
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Na aerodromu Podgorica danas je održana prezentacija novog aviona tipa “embraer E195-E2” koju su zajedno organizovali brazilski proizvođač vazduhoplova Embraer i crnogorska nacionalna aviokompanija Montenegro Airlines.
E2 je druga generacija Embrearovih regionalnih putničkih aviona iz tzv. E-jet serije. Tri aviona te serije, varijante E195, već 11 godina lete u floti MA.
Prezentaciji su, osim izvršnog direktora MA Živka Banjevića i predstavnika Odbora direktora nacionalne aviokompanije, prisustvovali i predstavnici Ministarstva turizma i održivog razvoja, na čelu sa državnim sekretarom Damirom Davidovićem i direktorica Nacionalne turističke organizacije Crne Gore, Željka Radak Kukavičić.
Novi E195-E2 kapaciteta je od 132 do 146 putnika, ima veću i redizajniranu putničku kabinu, najmoderniju avioniku, a zahvaljujujući novom dizajnu i konstrukciji krila od kompozitnih materijala, usavršenoj aerodinamici i novim Pratt&Whitney motorima, troši manje goriva i za oko 25 odsto je ekonomski efikasniji u eksploataciji od postojećih MA-ovih embraera E195 prve generacije.
E195-E2 ima dolet od 4.800 kilometara, a dizajniran je da bude glavni konkurent trenutno najmodernijem regionalnom putničkom mlaznjaku tipa Airbus A-220, od koga je, prema podacima brazilske fabrike, oko 10 odsto jeftiniji za upotrebu.
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
MA inače, ima potrebu da obnovi flotu jer ističu tehnički resursi njihova dva skoro 30 godina stara aviona tipa Fokker F-100. Jedan od njih je već povučen iz saobraćaja a uskoro će se to dogoditi is a drugim avionom tog tipa.
Novi embraer E195- E2 kosta oko 60 miliona dolara, a prvi serijski primjerak tog aviona prije tri dana isporučen je brazilskoj kompaniji Azul.
Avion koji je danas bio na prezentaciji u Podgorici vlasništvo je fabrike Embraer i u Crnu Goru je došao u sklopu svoje svjetske promotivne turneje, nakon nedavnog vazuhoplovnog sajma u Parizu, gdje je bio izložen na štandu brazilskog proizvođača.
Na aerodromu Podgorica predstavljen novi avion tipa “embrear e195-e2”
Predstavnici Embraera na čelu sa direktorom prodaje te kompanije za Centrralnu Evropu Stefanom Hanemanom, detaljno su predstavili sva moderna tehnološka riješanja i karakteristike novog E195-E2 koji je, kako su to zvanično sertifikovale vazduhoplovne vlasti Brazila,. SAD i Evrope, trenutno najekonomičniji. “najzeleniji” i najtiši uskotrupni komercijalni putnički avion u svijetu. Avion je dizajniran sa namjerom da gdje god je to moguće, “skreše” operativne troškove svom vlansiku i omogući mu lakšu zaradu na izuzetno konkuretnom svjetskom tržištu vazdušnog transporta, pa je zato i dobio nadimak “Lovac na profit” (The Profite Hunter).
Predstavnici brazilskog proizvođača aviona su posebno istakli odličan odnos i saradnju koji imaju sa MA, jednom od prvih evropskih aviokompanija koja je kupila njihove avione iz E-jet serije. MA je po podacima Embraera, zahvaljujući dobrom održavanju i radu ekipa zemaljske operative, sa svojom flotom E-195 aviona ostvario jedan od najvećih u svijetu stepena njene iskoristivosti od čak 99,85%.
Direktor MA Živko Banjević kazao je da su se avioni brazilskog proizvođača u floti te kompanije pokazali izuzetno dobro i da je sa njima, od nabavke prvog E-195 prije 11 godina, MA do sada prevezao preko 3,7 miliona putnika.
Okruglim stolom na temu „Fotonaponski potencijal u lokalnoj zajednici kao faktor poboljšanja energetske efikasnosti, urbane mobilnosti i društvene odgovornosti” koji je održan u zgradi Opštine u Tivtu je zvanično počela Evropska nedelja mobilnosti.
Planirane aktivnosti odvijaće se do 22. septembra, a organizuju se na temu bezbjedno pješačenje i bicikliranje dok je slogan kampanje: Pješačite sa nama! Nakon uspješnog oficijelnog dijela, svi učesnici su zahvaljuću firmi Bellaboka plovili Tivatskim zalivom solarnim brodom Elletra.
Događaju koji je organizovao Sekretarijat za komunalne poslove, saobraćaj i energetsku efikasnost, prisustvovali su predstavnici Ministarstva održivog razvoja i turizma, Ministarstva saobraćaja i Ministarstva ekonomije, kao i Elektrotehničkog i Građevinskog fakulteta Univerziteta Crne Gore. Takođe, pozivu su se odazvali i svi relevantni predstavnici edukativno-obrazovnih institucija sa teritorije opštine Tivat, među kojima i najbolji učenici smjera eletrotehnike i elektronike iz SMŠ Mladost iz Tivta.
Panelisti medju kojima Miodrag Saveljić, u ime Konzorcijuma 5 E iz Tivta, Riccardo Bonetti u ime firme Bellaboka i Igor Strugar – Synersis iz Podgorice, su imali iscrpna izlaganja na teme fotonapnskih potencijala, održivog vodenog transporta, projektovane fotonaponske elektrane na zgradi opštine i e- mobilnosti.
Saveljic i Boneti
Ističući da je značajan broj javnih objekata na kojima se mogu instalirati fotonaponske elektrane, Saveljić je rekao da je neophodno uraditi analizu i utvrditi kolika bi bila proizvodnja i participacija u ukupnoj potrošnji energije iz elektrodistributivnog sistema.
„Opština Tivat ima projekat za postavljanje fotonaponske elektrane koja će biti instaliran na krovu objekta opštine“, dodao je Saveljić navodeći da je Tivat kao ekološki, energetski efikasan, ekonomičan i evropski grad – krajnja misija ovih projekata.
Glavni projekat fotonaponske elektrane 30 kilovolti na krovu opštinske zgrade predstavio je Igor Strugar iz kompanije Sienersys, govoreći i o E-mobility sistemima u Crnoj gori, mogućnostima i praktičnoj primjeni.
Prema riječima Rikarda Bonetija /Riccardo Bonneti/, direktora kompanije Bella Boka koja realizuje pilot projekat javnog morskog prevoza plovilima na hibridni pogon, uvođenje hibridnih plovila u javni prevoz za cilj je imalo smanjenje gužvi u drumskom saobraćaju i smanjenje emisije štenih gasova, a time i kvalitetniji život žitelja i turista u Boki.
Sa krstarenja
U Sekretarijatu za komunalne poslove, saobraćaj i energestku efikasnost, a u saradnji sa Sekretarijatom za planiranje i održivi razvoj, do 22. septembra najavili su niz aktivnosti kojima se promoviše održivi transport i apeluje na promjene ponašanja u saobraćaju.
Prema programu Evropske nedelje mobilnosti za danas je najavljena promocija ekoloških, društvenih, kulturnih i rekreativnih aktivnosti, koje će se realizovati u II dalmatinskoj. Ulica će biti zatvorena za saobraćaj dva sata, od 16 -18 sati.
U Tivtu će se graditi treći kružni tok, a opština je raspisala tender za otvoreni postupak javne nabavke procijenjene vrijednosti 260.000 eura.
Kružni tok će se nalaziti kod Doma Vojske, na izlazu iz Tivta u pravcu Lepetana.
Kako je saopšteno, rok za dostavljanje ponude je najkasnije u ponedjeljak, 30. septembra do 11 sati, a za izvršenje posla odabrani ponuđač će imati rok od 65 dana od dana uvođenja izvođača u posao a po zaključivanju ugovora. Izvođač je dužan da organizuje izvođenje radova u dvije smjene.
Radi se o trećem i posljednjem kružnom toku na trasi glavnog gradskog bulevara u Tivtu dužine 4,1 kilometara.
Prethodno je raspisan tender za izgradnju prvog i drugog kružnog toka. Prvi kružni tok gradiće se u naselju Kukuljina, na izlazu iz grada u pravcu aerodroma. Procijenjena vrijednost javne nabavke je 540.000 eura, a postupak javne nabavke za izbor izvođača radova će biti zatvoren 18. septembra.
Drugi kružni tok, procijenjene vrijednosti 310.000 eura gradiće se kod zgrade stare Opštine. Rok za dostavljanje ponude je najkasnije u ponedjeljak, 23. septembra.
Ukupna procijenjena vrijednost sva tri kružna toka je 1.110.000 eura.
Raspisivanjem tendera za izgradnju kružnih tokova Opština Tivat je počela realizaciju zahtjevnog projekta izgradnje glavnog bulevara koji će podspješiti efikasnost saobraćaja i obezbijediti bolju povezanost sa prigradskim naseljima.
Osnovna karakteristika budućeg bulevara je širina koridora od 19 metara sa dvije saobraćajne trake po smjeru i razdjelnim ostrvom. Po projektnom zadatku je predviđeno pet faza projekta, odnosno izgradnja tri kružna toka i otvorenih trasa koje ih spajaju.
Planskim dokumentima prethodno su bila predviđena dva kružna toka, ali je tokom realizacije projekta i sagledavanja svih činjenica – saobraćajnog toka, potreba lokalnog i tranzitnog stanovništva, u bulevar uvršten i treći kružni tok.
Mladi u regionu treba da budu povezani kroz različite projekte i u tome je od posebnog značaja saradnja lokalnih uprava, poručeno je sa inicijalnog sastanka predstavnika Opštine Herceg Novi sa predsjednikom Nacionalne asocijacije kancelarija za mlade u Srbiji i koordinatorom kancelarije za mlade Opštine Ivanjica, Ivanom Stamenićem i mladim volonterima.
Stamenić je kazao da su spremni na saradnju i razmjenu iskustava sa svima koji imaju cilj da sprovode kvalitetnu omladinsku politiku na lokalnom nivou. Kako je dodao, Ivanjica je prepoznata kao primjer dobre prakse kada su u pitanju opštine u Srbiji i žele da razvijaju partnerstvo sa gradovima regiona, radi zajedničke saradnje na projektima koji su usmjereni na mlade.
Potpredsjednica Skupštine opštine Dragana Stanišić i predstavnice Sekretarijata za kulturu i obrazovanje upoznale su goste sa usvojenom Strategijom za mlade Opštine Herceg Novi, na njoj zasnovanim Akcionim planom i brojnim aktivnostima koje su realizovane u skladu sa ovim, krovnim dokumentima. Osim toga, istakle su da Herceg Novi ima odličnu saradnju sa nevladinim sektorom, koji je važan faktor u kreiranju sadržaja za mlade.
Učesnici sastanka saglasili su se da je saradnja treba da se razvija u pravcu kreiranja projekata koji se tiču volonterizma, podsticanja zapošljavanja, podrške mladim talentima, informisanja i edukacije, te aktivnog uključivanja mladih u život zajednice i rad sa mladima iz osjetljivih grupa. Zaključak je da zajednički rad, razmjena dobrih praksi i iskustava zasigurno može doprinijeti razvoju lokalnih omladinskih politika, te u krajnjem uticati na poboljšanje kvaliteta života mladih ljudi i obogaćivanje njihovih iskustava.
Sopranistica iz Kotora Milica Lalošević nastupila je minulog vikenda na koncertu pod nazivom ,,Djeca našeg vremena / Čičester psalmi” (Child of our time/Chichester Paslms) u berlinskom Konzerthaus-u, sali za koju stručni krugovi smatraju da je jedna od pet najboljih u svijetu.
Ova koncertna dvorana nekada je bila pozorište, a od 1994. godine nosi ime Konzerthaus.
Lalošević za Radio Kotor kaže da je ponudu za učešće na koncertu dobila od dirigenta tokom master klasa u Njemačkoj (Beeskow, Oper Oder Spree).
,,Dirigent Vejsenburger je smatrao da je moj glas prikladan za ovo djelo”, rekla je Lalošević, dodavši da joj je bila izuzetna čast nastupiti na jednom ovakvom koncertu. Ponosna je i na riječi njene mentorke profesorke Snežane Nene Brzaković (solo pjevačice), koja je kazala da je ovo za Milicu fantastičan uspjeh u jednoj od najljepših koncertnih dvorana svijeta i sa berlinskim Koncerthaus orkestrom-jednim od najznačajnijih na ovom prostoru.
Kompozitor djela je Englez Majkl Tipet. U pitanju je oratorijum za orkestar, hor i soliste. Kompozitor je pisao i libretto i muziku, a djelo je nastalo u periodu od 1939. do 1944. godine. Premijerno je izvedeno u Londonu 1944. godine u Adelfi Teatru. Inspirisano je istorijskim događajem koji je duboko potresao kompozitora. Naime, u pitanju je ubistvo njemačkog-nacističkog oficira od strane jednog jevrejskog dječaka, što je bio povod za događaj koji je istoriji poznat pod nazivom ,,Kristalna noć” ili masakr nad jevrejskom populacijom. Tipetov oratorijum iznosi ovaj incident u kontekstu svih potlačenih ljudi generalno i nosi snažnu pacifističku poruku o pomirenju. Takođe, govori o borbi unutar čovjeka, kao i o borbi svjetla i tame. Ovaj oratorijum reflektuje i jungovsku psihoanalizu.
Osim Milice Lalošević nastupili su: Irma Pavare (iz Letonije-alt), Patrick Vogel (iz Njemačke-tenor), te Jaka Mihelač (iz Slovenije-bas). Djelo je izvedeno pod dirigentskom palicom Vincenca Wejsenburgera.
Podsjetimo, sopranistkinja Milica Lalošević iza sebe ima brojne uspješne nastupe u regionu i Evropi, a trenutno je članica Operskog studija u Beogradu.
Aerodromi Crne Gore izabrali su kompaniju Erbas (Airbus) za uvođenje noćnog saobraćaja na Aerodromu Tivat, saopštio je predsjednik Odbora direktora Dragoljub Bulatović.
“Istrajavajući na značaju noćnog letjenja na aerodromu TIvat, imali smo sreću da dobijemo ovako referentnu kompaniju, kao što je Erbas. Osim uvjerenja u povoljan rezultat na definisanju procedura noćnog saobraćaja, sigurni smo i da je ovo jedno od ključnih pitanja po dalji razvoj i budućnost crnogorskih aerodroma, uključujući i njihovu novu i veću vrijednost u kontekstu predstojećeg međunarodnog tendera za izbor koncesionara”, saopštio je Bulatović.
Već deceniju unazad postoji stalna tražnja za dodatnim saobraćajnim slotovima na tivatskom aerodromu, navode iz kompanije.
“Noćni letovi za najznačajnija emitivna tržišta, ustvari znače otvaranje novog aerodroma na postojećoj infrastrukturi, nove prihode i za Aerodrome i za turističku privredu, i otvaranje nekoliko desetina novih kvalitetnih radnih mjesta u Tivtu. Osposobljavanje alternativnog noćnog aerodroma, uz Podgoricu, ima samo po sebi ne samo ekonomski već i strateški značaj za našu zemlju”, rekao je on.
Crna Gora i za narednu deceniju ostaje dominantno avio destinacija.
“Odbor direktora i menadžment uložiće neophodni napor da u što kraćem roku, nakon uspješno izrađenih procedura od strane stručnjaka Nav Blue-Airbus, započnu sa realizacijom noćnih avio operacija u Tivtu”, zaključio je Bulatović.
Plutajuća plovila kućice koja svojim posjetiteljima omogućavaju da se odmaraju ili borave na morskoj površni uz komfor i ugodnost koju im pruža boravak u čvrstim objektima, nova su turistička ponuda koja će uskoro biti na raspolaganju gostima Pule.
Radi se o projektu slovenske tvrtke 3maran, koja je nakon Portoroža, Riminija, i marine Punat na otoku Krku novu idealnu lokaciju pronašla u prostoru pulske Marine Veruda, gdje su ovih dana postavljena prva četiri od ukupno deset planiranih takvih plutajućih objekata.
“Hrvatska ima jednu od najljepših obala na svijetu, i naša ideja je bila da gostima koji stižu na tu obalu omogućimo da borave ne samo u prvom redu do mora, kako su mogli i dosad, već i u prvom redu na moru. Plutajuće kućice su već dugo vremena uobičajeni način ugodnog boravka na vodi u cijelom svijetu, tako da mi ne otkrivamo nikakvu ‘toplu vodu’, već samo otvaramo mogućnost da se na isti način uživa i u boravku na Jadranu”, kazao nam je direktor i jedan od osnivača tvrtke 3maran Sebastijan Selan. U velikom dijelu svijeta taj trend je, kaže, već prepoznat i boravak, pa čak i život u takvim plutajućim kućicama nije nikakva revolucionarna novost.
Princip čamca
“U kanalima Amsterdama, na Dunavu u Beču ili na rijeci Seine usred Pariza to je uobičajena stvar već jako dugo vremena, i bilo je zapravo vrlo jednostavno zamisliti sličnu priču i na obalama Jadrana. Prije ulaska u poduzetničke vode sedam godina sam bio direktor marine u Portorožu, te smo upravo u toj marini odradili i svoj prvi projekt, odnosno 2016. godine postavili prve plutajuće kućice. Danas se tamo nalazi ukupno 41 takva kućica i popunjenost im je u ljetnim mjesecima 95 posto, odnosno na razini cijele godine oko 65 posto jer klima to omogućava. Nakon toga smo projekt realizirali i u Italiji, odnosno marini Portoverde u Riminiju, a prve naše plutajuće kućice u Hrvatskoj postavljene su još prije dvije godine u marini Punat na otoku Krku”, kaže Selan.
Pročelnica Odjela za akvakulturu Sveučilišta u Dubrovniku Marijana Pećarević izjavila je u ponedjeljak da su postupci u skladu s direktivom Europske unije o udjelu sumpora u brodskom gorivu lani u dubrovačkoj luci donijele pozitivne pomake u zaštiti okoliša, a napredovalo se i kad je riječ o utjecaju na ozon.
Pećarević je na predavanju “Gospodarenje otpadom u kruzing turizmu te njegov utjecaj na ozon” u dubrovačkom hotelu “Hilton” istaknula kako Dubrovnik kao popularno odredište brodova na kružnim putovanjima i jedna od najposjećenijih luka na Sredozemlju mora vrlo pažljivo planirati daljnji razvoj svoje luke kako bi se izbjegle štetne posljedice.
“Venecija i Dubrovnik su gradovi koji su godinama pod velikim pritiskom. Krajnje je vrijeme da se počnu donositi konkretne mjere, koje su i donesene kako bi se utjecaj na okoliš što više umanjio. Spomenuti pozitivni pomaci su dokaz da, kad istraživanja upozore na mjere koje treba poduzeti, ipak dolazi do napretka. Ima još nade da možemo zaštititi okoliš, koliko god stanje bilo poprilično loše”, rekla je Pećarević.
Dodala je kako za smanjenje utjecaja na okoliš ne mora biti ključan broj kruzera u dubrovačkoj luci, nego pridržavanje strogih odredaba.
Sa predavanja – Marijana Pećarević
“Ako se na kruzerima koriste goriva s manjim udjelom sumpora, otpadne vode tretiraju, a s krutim otpadom gospodari na prikladan način, utjecaji se mogu itekako smanjiti”, zaključila je Pećarević.
Voditelj Odjela za sigurnost, zaštitu okoliša i operativne poslove Lučke uprave Dubrovnika Dario Barbarić rekao je kako u javnosti postoji pogrešna percepcija da brodovi na kružnim putovanjima imaju negativan utjecaj na okoliš.
“Kruzeri djeluju unutar vrlo reguliranog područja, gdje se maksimalno primjenjuju najsuvremeniji standardi sustava zaštite okoliša. Na taj bi se sustav svi mogli ugledati jer su autonomni sustavi i neovisni o vanjskom okruženju. U luku dolazi već selektirani otpad, a po sustavu prijave broda i predaje otpada, prihvaća se te se izdvajaju korisni sastojci za daljnju uporabu, a manja količina ide na konačno zbrinjavanje”, objasnio je Barbarić.
Dodao je kako je sustav zaštite okoliša u slučaju velikih brodova, pogotovo iznad 400 bruto registarskih tona, uredno reguliran međunarodnim i nacionalnim propisima u koje su utkane i europske direktive.
“Takav plan gospodarenja otpadom funkcionira na području Lučke uprave Dubrovnika, gdje je sve uredno organizirano. Koncesionari za prikupljanje određene vrste otpada imaju ugovore s tom upravom te se otpad na zakonit način prihvaća i oporabljuje”, rekao je Barbarić.
Predavanje je održano u sklopu projekta “ReDu – provedba Programa izobrazno-informativnih aktivnosti o gospodarenju otpadom grada Dubrovnika”, koji je iz Kohezijskog fonda kroz Operativni program “Konkurentnost i kohezija 2014.-2020.” sufinancirala Europska unija.