“Od pergamenta do interneta”

0

 

dan medijske pismenosti

Povodom obilježavanja Međunarodnog dana pismenosti 8. septembra, JU Kulturni centar “Nikola Đurković” Kotor, u saradnji sa Kotorskim festivalom pozorišta za djecu, organizuje predavanje i radionicu na temu medijske pismenosti.

Predavanje pod nazivom “Od pergamenta do interneta” biće održano u petak, 7. septembra od 9 do 13 sati, u press sali Kulturnog centra Kotor.

Predavači su: Božena Jelušić, profesorica medijske pismenosti i koautorka nastavnog programa za medijsku pismenost, Olivera Nikolić, direktorica Instituta za javne medije Crne Gore, Gordana Ljubanović, koordinatorka Uneskovog projekta za informacionu i medijsku pismenost i Marija Jevtić, profesorica književnosti i medijske pismenosti u kotorskoj gimnaziji.

“Ove godine Međunarodni dan pismenosti obilježavamo sa akcentom na medijsku pismenost u želji da skrenemo pažnju na rizike koje mediji i netačne informacije mogu imati po djecu i mlade”, poručuju organizatori u najavi ovog događaja.

Jedriličari “Delfina” na Balkanskom prvenstvu u jedrenju

1
Jedriličari CG

51. Balkansko prvenstvo u jedrenju počelo je juče na grčkom ostrvu Hios. Reprezentacija Crne Gore ima  jedriličare u klasama Laser Standard, Laser 4.7. i klasi Optimist. Pravo da brane ugled Crne Gore izborili su takmičari Jedriličarskog kluba Delfin iz Tivta, na osnovu kriterijumskih regata tokom cijele godine. Zajedno sa jedriličarima iz Crne Gore na Hios su stigli momci i djevojke koji će jedriti pod zastavom zemlje domaćina Grčke, zatim Rumunije, Bugarske, Srbije, Turske, Makedonije i Kipra.

Prvog dana takmičenja posle tri regate, najviše razloga za zadovljstvo je imao Ilija Marković. Mladi i izuzetno talentovani Ilija Marković je u olimpijskoj klasi Laser Standard, zauzeo odlično četvrto mjesto u konkurenciji sa starijim i iskusnijim momcima iz Grčke i Bugarske.

Na osnovu prikazanog tokom prvog dana jedriličar Crne Gore, iz JK „Delfin“ iz Tivta, može da se nada osvajanju medalje iako ima samo 16 godina. Prvo mjesto drži domaći jedriličar Dimitirs Papadimitriju, drugi je Bugarin Luben Tenekidzev, a treći Grk Anastosios Panajotis. Marković je tokom tri regate bio šesti, četvrti i treći.

Ostalo je još mnogo do subote kada se završava šampionat Balkana, tako da Ilija na osnovu prikazanog zaista ima čemu da se nada. Iako je ponovo najmlađi učesnik na takmičenju, kao i nedavno na Svetskom šampionatu u danskom Arhusu.

Stefan Anđelić i Danilo Jončić, takođe članovi reprezentacije Crne Gore, su prvi dan takmičenja i tri regate, odradili veoma dobro u jakoj konkurenciji. Anđelić će u srijedu krenuti kao 25-ti, dok će Jončić startovati sa 28-og mjesta.

U klasi Optimist,  koja je osnova u svijetu jedrenja i od koje sve počinje, Crna Gora ima šest predstavnika u konkurenciji više od 100 jedriličara. Konačni rezultati nakon prvog dana su: Nikola Golubović 44., Petar Klakor je 48, Pavle Musić 49, Marko Ljubojević 60, Andrija Marković 66. i Vasilije Kurbanović 67.

Opština Tivat Porto Montenegro MNE Lustica Bay i kompanije iz Tivta Capital Concept, Livaja auto centar i Popović auto shop omogućili su učešće crnogorske reprezentacije na 51. Balkanskom prvenstvu. Jedriličari iz Crne Gore, poslije 15 časova vožnje kombijem i isto toliko feribotom od Kavale do Hiosa, juče su stigli su na grčko ostrvo koje je domaćin 51. Balkanskog prvenstva u jedrenju i koje traje do petka, 07. septembra.

Kupuju novu opremu za aerodrome

1
Aerodrom Tivat – Foto: montenegroairports

Preduzeće „Aerodromi Crne Gore“ (ACG) raspisalo je tender vrijedan 50 hiljada eura za nabavku četiri električna vozila za potrebe Aerodroma Tivat.

Kupuju se dva putničko-teretna elektromobila, sa po šest putnilkih mjesta i tovarnim sandukom, a za potrebe prevoza putnika i prtljaga za generalnu avijaciju (male poslovne avione).

Uz nih, kupuju se i dva manja elektromobila sa po četiri sjedišta, namijenjena za potrebe kontrolora aerodromske paltforme na kojoj se parkiraju i opslužuju veliki komercijalni i mali putnilki avioni.

Ponude na tender primaju se do 4.oktobra. Dan ranije završava se rok za predaju ponuda po drugom tenderu ACG vrijednom 52 hikjade eura, a koji je raspisan za kupovinu novog ambulatnog vozila-reanomobila za potrebe Aerodroma Podgorica.

Institut za biologiju mora predstavio projekat rekonstrukcije prostora u kome će biti gradski akvarijum

1
Akvarijum Boka

Institut za biologiju mora Kotor, predstavio je novi projekat rekonstrukcije prostora koji će u budućnosti biti namjenjen za gradski akvarijum – Akvarijum Boka.

Prostor je zamišljen tako da u zatamnjenim prostorijama fokus bude upravo na akvarijumima, što se postiže svjetlosnim efektima.

Upečatljivi detalj rješenja enterijera ovog prostora predstavlja pod predviđen da oponaša more, gdje se tokom šetnje stvara utisak koračanja od plitke ka dubokoj vodi.

Zanimljivo je to da će pored standardnih akvarijuma, panela sa informacijama, izloženih raznih školjki i kamenja, najmlađi posjetioci biti u prilici da koriste i touch tank, tj. prostor gdje će moći da ostvare kontakt sa odredjenim vrstama (školjkama, morskim zvijezdama i sl.)

Osnova akvarijuma je prikazana da Slici 1, prema idejnom konceptu Arhitektonskog studija Enforma d.o.o.

Akvarijum Boka

Akvarijum će se sastojati od četiri cjeline:

1. Ulazni dio (prostorija A): Svjetsko i Mediteransko more (akvarijumi 1-4)

Akvarijum Boka

2. Centralni dio (prostorija B): Jadransko more i južni Jadran (akvarijumi 5-11)

Akvarijum Boka

3. Specijalni dio (prostorija C): Bokokotorski zaliv (akvarijumi 12 i 13)

Akvarijum Boka

4. Izlazni dio (prostorija C): tropska mora (akvarijumi 14-16).

Akvarijum Boka

Suvenirnica se takođe nalazi u izlaznim dijelu.

Iako je urod mandarina odličan, proizvođači strahuju od bankrota

0
Stabla mandarina

Država ne može pomoći oko mandarina neretvanskim seljacima, koji su ove jeseni prepušteni sami sebi. Mandarine su dobro rodile, očekuje se i do 60 hiljada tona, ali formiranje cijene mandarina je zabranjeno, pa tako država ne može učiniti puno kako bi spasila ovogodišnju berbu u Neretvi.

Potvrdila je to i državna tajnica u Ministarstvu poljoprivrede Marija Vučković, naglasivši da je jedino rješenje udruživanje proizvođača mandarina, te da je iz Programa ruralnog razvoja za poljoprivredu u prošloj godini odobreno i ugovoreno 100 miliona kuna.

Dakle, država može poticati brendiranje mandarina ili pak udruživanja proizvođača, ali nema mehanizme niti može utjecati na formiranje prodajne cijene, koju jedino definira ponuda i potražnja na tržištu. Kako je ove godine urod veći od lanjskoga, očekuje se niža cijena.

Za udruživanje poljoprivrednika za ovu sezonu je kasno, jednako kao i za brendiranje i certificiranje, koje na papiru izgleda idealno, ali je stvarnost puno drugačija, jer je rusko tržište već godinama zatvoreno za neretvansku mandarinu.

Naime, neretvanski voćari trpe posljedice embarga koji je uveden Rusiji, koja je “gutala” i dvadesetak tisuća tona mandarina. Zapravo, to je bilo i glavno izvozno tržište, jer se domaći proizvođači nisu snašli na tržištima EU-a, gdje dominiraju mandarine iz sredozemnih zemalja.

Manjak radne snage

– Idemo prema Ministarstvu vanjskih poslova kako bismo vidjeli postoji li mogućnost da se embargo ukine, s obzirom na to da su nakon Agrokora odnosi među državama poboljšani – kazao je dubrovačko-neretvanski župan Nikola Dobroslavić na nedavnom sastanku s proizvođačima mandarina.

On je još pozvao proizvođače da koriste zaštitnu oznaku izvornosti neretvanske mandarine, čime se postiže viša cijena, ali i bolja konkurentnost na tržištu zemalja EU-a.

Prema procjenama, ove jeseni se očekuje i do 60 tisuća tona mandarina, koje se, kako sada stvari stoje, neće moći prodati ili se neće prodati po odgovarajućim cijenama.

Osim što je Rusija i dalje ostala zatvorena za neretvanske mandarine, dodatni je problem to što je Europska komisija ukinula količinske kvote za mandarine koje su se do sada dijelile humanitarnim udrugama i socijalnim ustanovama, pa su neretvanski voćari s pravom zabrinuti. Naime, te su kvote donesene za ublažavanje posljedica ruskog embarga, ali kako prošle godine zbog lošeg uroda nisu iskorištene, ove su godine ukinute.

– Kako je mjera povlačenja s tržišta za slobodnu distribuciju ukinuta na razini EU-a, molimo Ministarstvo poljoprivrede i Vladu RH da ovu mjeru prebaci na nacionalni proračun. Naše dobrotvorne ustanove dobro su primile proizvode kroz navedenu mjeru i šteta bi bilo da mandarine ne dobiju i oni koji je sebi ne mogu priuštiti – ističe proizvođač mandarina, agronom Željko Bjeliš.

Poljoprivrednici zahtijevaju da se odobri 4000 kilograma po hektaru mandarina, odnosno 10 posto od prosječnog prinosa koji će se dijeliti domovima za stare, socijalnim ustanovama i humanitarnim organizacijama, što će se voćarima plaćati iz državnog proračuna.

– Zahtijevamo od Vlade RH da se neretvanska mandarina proglasi nacionalnim prirodnim resursom i poljoprivrednim proizvodom od posebnog značenja za RH. Od Ministarstva poljoprivrede tražimo da se nađe rješenje i dogovori minimalna otkupna cijena za mandarinu prve klase od minimalno 2,80 kuna po kilogramu – naglašava Bjeliš.

I ostali poljoprivrednici s kojima smo razgovarali smatraju da se jedino na ovaj način može spriječiti devastacija proizvodnje mandarina i čitave doline Neretve.

Ako se neretvanska mandarina ne proda, neće biti oštećeni samo izravni poljoprivredni proizvođači, nego i država, koja neće moći uprihoditi PDV, što je dosadašnjih godina bila značajna stavka u punjenju državnog proračuna.

A osim problema s plasmanom i prodajom, u dolini Neretve trenutačno je i problem s radnom snagom.

Otkupljivačka poduzeća traže radnike u sortirnicama i pakirnicama mandarina, a vlasnici plantaža traže radnike isključivo za berbu. Tvrtka Marinada uz Opuzena oglasila je preko lokalnog Zavoda za zapošljavanje potrebu za sezonskim zapošljavanjem čak 150 radnika koji bi radili na poslovima sortiranja i pakiranja u Opuzenu. Ukupno se u dolini Neretve na poslovima pakiranja i sortiranja mandarina traži više od 300 radnika.

Tri kune su granica

Predstavnik tvrtke Marinada Dragan Crnomarković kazao je da još uvijek nisu pronašli radnu snagu za rad u otkupljivačkom pogonu u Opuzenu, ali se nada da će se kompletan urod otkupiti i plasirati na tržište.

Opuzenski voćar Alenko Šešelj, član lokalne udruge “Mandarina”, naglašava da je minimalna cijena ispod koje se ne isplati proizvoditi mandarine 3,00 kune. Tu je riječ o pozitivnoj nuli i sve ispod toga je čisti gubitak za poljoprivrednika.

– Problem treba rješavati. Svjedoci smo da proizvodnja mandarina nestaje, urušava se kompletan sustav mandarina. Ljudi ne vide nikakvu perspektivu u proizvodnji mandarina, pa smo tako već izgubili 20 posto nasada. Mladi odlaze, veliko je iseljavanje. Ono što svako žulja je cijena – govori Šešelj.

Naglašava da tržište određuje cijenu, ali da se u toj cijeni treba naći na sredini.

– Danas čovjek koji radi i proizvodi mandarine ne može opstati ako cijena nije 3,00 kuna. To je zadnja obrambena linija. Ako će cijena biti niža, nasadi će se napuštati, rezolutan je Šešelj.

Uprkos obećanjima predsjednika Opštine Tivat radovi nisu nastavljeni …

6
Danas na pocetku nove saobracajnice u Cacovu

Radnici i mehanizacija izvođača, kompanije „Civil ngrineer“ iz Podgorice ni danas se nisu pojavili na gradilištu saobraćajnice u naselju Cacovo u Donjoj Lastvi, uprkos čvrstom obećanju gradonačelnika Tivta dr Siniše Kusovca (DPS) da će radovi biti nastavljeni u ponedjeljak 3.septembra. Zbog toga Opštini i Kusovcu lično prijeti tužba i zahtjev za obeštećenje nezadovoljnih žitelja tog naselja.

Da na gradilištu nema nikoga uvjerio se i naš novinar koji je na poziv nezadovoljnih mještana Cacova koji već 40 godina čekaju da im Opština napravi put do kuća  a koji su inače, oni odavno platili, izmirivši komunalije prilikom dobijanja građevinskih dozvola za svoje kuće. Gradilište puta koji je toliko uzak da se na pojedinim mjestima ne mogu mimoići ni pješak i automobil,  a kamoli dva vozila, i juče je zvrjalo prazno a samo su blato, iskopi, poluzavršeni potporni zidovi i gomila građevinskog otpada svjedočili da je ovo zvanično, jedno od aktivnih gradilišta iz godišnjeg programa investicija Opštine Tivat u komunalnu infrastrukturu.

Kusovac je na posljednjoj sjednici lokalnog parlamenta prošle nedjelje, odgovarajući na odborničko pitanje Mirka Kovačevića (TA), za govornicom saopštio da je u međuvremenu sve dogovoreno sa „Civil Engineerom“ čiji je direktor tokom avgusta bio na godišnjem odmoru, te da će radovi u Cacovu, ali i na prvoj fazi izgradnje kanalizacionog sistema u Donjoj Lastvi koje takođe izvodi ova kompanija, biti nastavljeni u ponedjeljak, 3.septembra. To se međutim, nije desilo, pa je gradonačelnik ponovno, po ko zna koji put već kada je Cacovo u pitanju, iznevjerio javno data obećanja i od „jezika napravio metlu“.

V.d. direktor Direkcije za investicije Opštine Tivat Bogdan Čučković kazao nam je da ga je direkor „Civile Engineera“ obavijestio da na sihro-planu podzemnih instalacaija na gradilištu, koje su potpisali investitor, izvođač i nadzor, nedostaje još potpis projektanata saobraćajnice i da se bez toga radovi ne mogu nastaviti.

Tabla na gradilistu

Opština Tvat je u posao izgradnje oko 450 metara duge saobraćajnice u Cacovu koja bi nakon više decenija trebala da za desetak tamošnjih kuća obezbjedi kolski prilaz, ušla još u novembr 2016. Tada je sa „Civile Engineerom“ sklopljen ugovor vrijedan 181.879 eura sa PDV-om po kom je podgorička firma imala rok od 25 dana da završi radove predviđene prvom fazom. To se nije dogodilo, ali je Opština Tivat ipak ponovno,u maju 2017. sa  „Civil Engineerom“ sklopila jop jedan ugovor za izvođenje druge faze radiova u Cacovu, vrijedan 178.855 eura sa PDV-om. Ugovoreni rok za završetak posla bio je 40 dana, ali do danas ni ta, ni prva faza ugovorena u novembru 2016. nisu završene. Iako „Civil Engineer“ ni izbliza nije realizovao svoje obaveze, Opština kao investotor do sada nije iskoristila niti jednu od mogućnosti koje joj po ugovorima sa tom firmom stoje na raspolaganju – da raskine ugovore, investiciju završi sa drugim izvođačem o troku „Civil Enginnera“, te da od podgoričke građevinske kompanije čiji je direktor Aleksandar Laković, naplati penale koji se kogu kretati do visini od 5 posto ugovorene vrijednosti radova, a za što Opština na raspolaganju ima i izdatu bankarsku garanciju.Mještani Cacova koji su već odavno izgubili strpljenje čekajući da dobiju DUP-om predviđeni put, najavili su da će uskoro zbog neodgovornosti lokalne uoprave prema njima, tužiti Opštinu Tivat i gradonačelnika Kusovca kao lice odgovorno za zakonit rad lokalne uprave, tražeći kako od Opštine tako i od Kusovca lično, da im isplati adekvatnu novčanu odštetu.

Zanimljivo, iako je na ovom i projektu gradnje kanalizacije u Donjoj Lastvi imala izuzetno loše iskustvo sa „Civil Engineerom“ kao izvođačem, Opština Tivat je u međuvremenu toj firmi povjerila više drugih poslova vrijednih nekoliko desetina hiljada eura – od projektovanja nekoliko novih ulica na Sewljanovu, preko nadzora radova asfaltuiranja puta od kotorske raskrnice do Radovića, do nadzora radova na sanaciji krova škole u tom dijelu Tivta.

JP Morsko dobro: Primorskim opštinama za tekuće održavnje čistoće uplaćeno 3.5 miliona eura, ali…

0
Sveti Nikola Budva

Povodom čestih pritužbi građana i turista na neadekvatno održavanje čistoće na nezakupljenim dijelovima morskog dobra, posebno na budvanskoj rivijeri, iz JP Morsko dobro su saopštili:

Shodno važećem Zakonu o finansiranju lokalne samouprave, 50% prihoda JP Morsko dobro direktno se prenosi primorskim opštinama za tekuće održavnje čistoće, komunalnog reda, hortikulture i javne rasvjete na nezakupljenim dijelovima morskog dobra. I ove godine primorskim opštinama prenešeno je ukupno cca 3.5 milona eura za navedenu namjenu, od čega samo Opštini Budva 1.3 miliona.

Prethodnih dana dobili smo fotografije plaže na sjeveroistoku ostrva Sveti Nikola preplavljene plastikom i drugim otpadom, a prijave smo dobili i za manje plaže na strani ostrva okrenutoj ka otvorenom moru.

I pored sredstava koja su prenešena Opštini Budva da putem lokalnog komunalnog preduzeća void računa o čistoći plaža koje nemaju svoje zakupce, JP Morsko dobro je ranije kroz saradnju sa NVO “Porat Budva” organizovalo akcije čišćenja plaža na ostrvu i opredijelilo dodatna finansijska sredstva za tu svrhu. Jasno je da ovakve akcije jesu dobar primjer, ali da bez organizacije nadležnih komunalnih preduzeća ne mogu u kontinutietu obzbjediti održavanje čistioće tokom sezone.

Morski otpad

Izražen problem u održavanju čistoće bio je evidantan i na gradskoj plaži Pizana tokom čitav esezone, kom prilikom je JP Morsko dobro u više navrata obavještavalo Opštinu ili lokalno komunalno preduzeće o potrebi bolje organizacije komunalnih službi i redovnijeg održavanja čistoće, shodno sredstvima koje im prenosi za tu namjenu.

Slični problem zabilježeni su proteklih sezona i na području opštine Ulcinj, Bar i Herceg Novi, ali generalno i u svim primorskim opštinama.

Imajući u vidu navedeno, vodeći se i ranijim iskustvima, JP Morsko dobro je iniciralo kod resornog ministarstva izmjenu Zakona o finasiranju lokalne samouprave u smislu raspodjele sredstava za tekuće održavanje komunalnog reda i čistoće u zoni morskog dobra, kojom bi JP Morsko dobro ponovo imalo mogućnost da direktno zaključuje ugovore sa lokalnim komunalnim preduzećima u primorskim opštinama, a preostala sredstva usjmerilo za direktne investicione projekte odlaganja, selektovanja i reciklaže otpada.

Kotor – Gitarom kroz svijet

0

Kulturni centar “Nikola Đurković” je tokom ove godine implementirao projekat “Gitarom kroz svijet 2018” koji je sufinansiralo Ministarstvo kulture Crne Gore po Odluci o sufinansiranju programa i projekata od značaja za ostavrivanje javnog interesa u oblasti kulturno – umjetničkog stvarlaštva (muzička i muzičko – scenska djelatnost) u 2018. godini – saopšteno je iz kotorskog Kulturnog centra.

Aktivnosti ovog projekta, kako navode, podrazumijevaju sufinansiranje učešća talentovane muzičarke Nađe Janković na priznatim takmičenjima i na različitim obrazovnim kampovima, radionicama, edukacijama i seminarima koji su održani u Njemačkoj tokom prve polovine ove godine.

“Prvi festival i takmičenje na kojem је učestvovala u sklopu realizacije ovog projekta bilo je u Štutgartu na međunarodnom prestižnom takmičenju ,,X Rago International Competitio” koji je održan od 8. do 15. februara 2018.godine. Zatim je 27. marta 2018. godine održala solistički koncert u njemačkom gradu Tolaju u pokrajni Sarland na festivalu ,,10. Gitarrentage fur kinder und jugendliche im Saarland”. Treći Nađin nastup u okviru realizacije ovog projekta je bio na festivalu u Trosingenu koji se održao od 19 – 22. aprila 2018.godine. Na kraju je imala nastup na jednom od najznačajnijih evropskih i svjetskih festivala za klasičnu gitaru u Monhajmu na Rajni od 30. maja do 2. juna 2018.godine.

Nadja Janković

Cilj ovog projekta je bio da podržimo našu talentovanu sugrađanku u razvoju i napredovanju njene buduće karijere kao profesionalne muzičarke” – navodi se u saopštenju iz Kulturnog centra “Nikola Đurković”.

Od Podgorice do Gusinja živopisnim krajolicima za dva sata

0
Putni pravac je pun oštrih krivina, pa maksimalna dozvoljena brzina ne prelazi 60 km/h (Anadolija)

Od Podgorice do Gusinja, koje je smješteno na sjeveroistoku Crne Gore, kroz kanjon Morače se putovalo nešto više od tri sata. Toliko je bilo potrebno da bi se prešla udaljenost od 200 kilometara. Odnedavno, otvoren je novi putni pravac preko Albanije, a udaljenost između dva grada je svedena na oko 90 kilometara.

Riječ je o putu koji je potpuno neobičan, koji spaja dva kraja Crne Gore i čija je izgradnja omogućila brojnim turistima i putnicima da upoznaju prirodne ljepote Crne Gore, ali i sjeverne Albanije, piše Anadolija.

Ideja o povezivanju Gusinja i Podgorice preko Albanije stara je decenijama. Obećanje se donekle ispunilo, jer kad crnogorska država završi svoj dio posla, na dionici od graničnog prelaza Grabom do Dinoše, udaljenost između Podgorice i Gusinja će biti 60 kilometara.

Za vozače zahtjevna dionica

Putovanje iz Podgorice do Gusinja novim putem vodi preko graničnog prelaza sa Albanijom – Božaj. Ubrzo nakon prelaska granice, skreće se lijevo na kružnom toku i kreće putešestvije, koje je posebno zanimljivo za fotografe, turiste, bicikliste, ali je takođe put od velike važnosti za stanovnike ovog dijela Albanije.

Dvije trećine puta od Gusinja do Podgorice prolaze kroz albansku teritoriju. Albanska vlada je ovaj put izgradila uz pomoć partnera iz EU.

Putni pravac je pun oštrih krivina, pa maksimalna dozvoljena brzina ne prelazi 60 km/h.

Prolazeći kroz teritoriju Albanije, brojni turisti fotografišu skoro netaknutu prirodu ovog kraja. Pored puta se mogu vidjeti ostaci bunkera iz vremena Envera Hodže, što je jedan od posebno zanimljivih detalja.

Nakon što se pređe granica Božaj, nailazi mjesto Hoti, nakon čega se dolazi do Rapše. Tu se pruža sjajan pogled na rijeku Cem, od koje kasnije nastaje Cijevna. Pogled sa ovog mjesta omogućava da se u cjelini vide serpentine, koje putni pravac čine dinamičnim, ali i zahtjevnim za vozače.

Novi putni pravac skiratio putovanje (Anadolija)

Ubrzo nakon što se završi vožnja ovim dijelom, dolazi se do mjesta Grabom. Upravo je tu predviđen i napravljen granični prelaz, finansiran od strane EU. Ipak, zvanična Crna Gora još uvijek nije završila dionicu od Cijevne zatrijebačke do Dinoše. Sa albanske strane je napravljeno odvajanje od glavnog puta, a čak postoji i oznaka za carinu koja neupućene sigurno može odvesti u ćorsokak, na mjesto budućeg, ali još uvijek zatvorenog graničnog prelaza. Kada se ovaj dio puta završi, udaljenost između Gusinja i Podgorice će biti svega 60 kilometara. Osim toga, izbjegle bi se gužve na graničnom prelazu Božaj, posebno u ljetnjim mjesecima.

Živopisni albanski pejzaži

Ovaj dio sjeverne Albanije, veoma je živopisan. Mogu se vidjeti uglavnom stariji žitelji ovih mjesta, koji su ostali da čuvaju svoja ognjišta. Uglavnom se bave stočarstvom. Male trošne kuće i drveni kolci, preko kojih idu kablovi od struje, specifičnost su ovih mjesta.

Najveći administrativni i trgovački centar u ovom dijelu države jeste gradić Tamara. Tu se nalaze restorani, gradski trg, škola, bolnica.

Ovaj putni pravac posebno je zanimljiv strancima. Nerijetko se mogu sresti turisti iz Bugarske, Češke, Slovačke, Poljske, a u posljednje vrijeme i iz Izraela. Takođe, ovaj je put skoro idealan za motocikliste, jer osim što nema velikih gužvi, tokom cijelog putovanja oni uživaju u prirodi koja ih okružuje.

Put je širine 5,5 metara, pa zbog toga nije dozvoljen saobraćaj kamionima i autobusima.

Putovanje se završava u selu Grnčar, gdje se nalaze najprije albanski granični prelaz, a nakon toga i crnogorski. Na sedam kilometara od granice, stiže se u Gusinje.

Dok je za mnoge novi put atrakcija, Gusinjani ga doživljavaju kao najvažniji projekat. Puštanje u saobraćaj puta kroz Albaniju, posebno je obradovalo iseljenike iz Plava i Gusinja, koji u velikom broju posjećuju svoje rodne krajeve, posebno tokom ljeta.

Firma sa jednim stalno zaposlenim radila analizu za crnogorske aerodrome

0
Aerodrom Tivat – foto www.airliners.net

Kompanija Dean Capital Strategies GmbH, koju su Međunarodna finansijska korporacija (IFC) i crnogorsko Ministarstvo saobraćaja i pomorstva (MSP) angažovali da radi ekonomsku analizu za valorizaciju Aerodroma Crne Gore (ACG), osnovana je prije nepune tri godine, ima jednog stalnog zaposlenog, a vlasnički je povezana sa kompanijom koja se bavi proizvodnjom i distribucijom piva, objavila je konsultantska kompanija Fidelity Consulting, pišu Vijesti.

Fidelity je prethodno uradio analizu poslovnog performansa ACG, perspektive povećanja cijena aerodromskih usluga u Crnoj Gori sa osvrtom na prilike u okruženju i nacrta koncesionog ugovora koji je za aerodrome pripremilo MSP. Prema analizi Fidelityja, budući zakupac aerodroma u Tivtu i Podgorici ostvariće čisti profit od najmanje 289 do 584 miliona eura, zavisno od scenarija povećanja broja putnika i rasta iznosa aerodromske takse i drugih prihoda.

MSP, kojim rukovodi Osman Nurković (BS) je pripremilo nacrte koncesionog akta i koncesionog ugovora za ACG koje je stavilo na javnu raspravu do 10. septembra. Davanju aerodroma u zakup protivi se članica vladajuće koalicije, SD, kao i radnici aerodroma u Tivtu koji su najavili proteste, pišu Vijesti u tekstu koji je objavljen na istoimenom portalu.