Prema podacima lokalne turističke organizacije u Herceg Novom trenutno boravi oko 28.500 registrovanih gostiju, što je 13% više nego prethodne godine u istom periodu. Uprkos tome što ukazuju da je špic sezone ove godine počeo nešto kasnije, u Turističkoj organizaciji opštine Herceg Novi su zadovoljni dosadašnjim rezultatima.
“Zaista imamo uspješnu glavnu turističku sezonu gdje tradicionalno prednjače gosti iz Srbije, Republike Srpske, Rusije, ali imamo sve veći broj dolazaka iz zapadne Evrope, kako u glavnoj sezoni, tako i u predsezoni i postsezoni. Imali smo konstantan porast gostiju sa zapadnoevropskog tržišta od marta mjeseca zaključno sa junom. To je uslovljeno i ponudom kada je riječ o smještajnim kapacitetima i hotelima od četiri, i više zvjezdica u Herceg Novom, ali naravno i ostalim sadržajima koje ovaj grad može da ponudi,” kazala je direktorica TO Herceg Novi, Milja Vitorović.
Aktuelnom glavnom turističkom sezonom zadovljini su i u Opštini Herceg Novi i njenom Sekretarijatu za turizam, ekonomski razvoj i investicije, ali ipak ukazuju na značajne probleme koji muče ovaj primorski grad i savjetuju da se sa više konteksta pristupa brojkama koje govore o uspješnosti turističke sezone na državnom nivou.
“Prihodi od turizma za prvih šest mjeseci ove godine su 453 miliona eura, što je 78% više nego u istom periodu 2019. godine. Nemamo sve podatke za jul i avgust, pa je rano ulaziti u analize, čeka nas još septembar i četvrti kvartal. Prema dostupnim podacima, ljetnja turistička sezona je bolja nego 2022. godine. Međutim, u zvaničnoj statistici Monstata Rusi i Ukrajinci koji žive ovdje se tretiraju kao turisti. Oni čine 10% populacije i imaju ogroman učinak na ekonomske pokazatelje pa sve treba uzeti sa dozom rezerve…
Gastronomska ponuda u Herceg Novom je znatno bolja nego ranijih godina, ali i dalje nije na poželjnom nivou. Zadovoljan sam sa turističkom sezonom, ali znam da Heceg Novi može znatno bolje. Nas dave problemi HTP Boke, Instituta Igalo i Bolnice Meljine. O saobraćajnim gužvama na državnoj cesti i graničnim prelazima više nema smisla da pričamo,” ispričao je sekretar za turizam, ekonomski razvoj i investicije u Opštini Herceg Novi, Nenad Vitomirović.
Zbog takvih izazova, prioritet Sekretarijata je da omogući nesmetano funkcionisanje privrede, efektivnost i efikasnost u rješavanju zahtjeva privrednika. Vitomirović podsjeća da su pokrenuli Plan razvoja turizma, kako bi planski nastavili sa razvojem turizma shodno globalnim promjenama, kako aktuelnim, tako i onim iz 2020. godine koje su iz korijena promijenile način na koji se gledalo na turizam. Jedan od mnogih projekata kojim Opština Herceg Novi prati globalne trendove i ispunjava potrebe velike baze turista jeste izgradnja panoramske žičare na Žvinjama, koja bi, prema najava, trebala postati dio atraktivne ponude za turističku sezonu 2025. godine.
“Žičara je projekat koji je osmišljen u cilju razvoja područja od Igala do Njivica zajedno sa selom Žvinje. Projekat produženja šetališta do Njivica i valorizacija dijela priobalnog područja opštine je takođe dio tog plana. Žičara ne treba samo da donese novu ponudu turistima u Herceg Novom već i da zaustavi dio izletnika koji kroz naš grad prolaze, a kojih ima oko pola miliona u periodu april-oktobar. Cilj nam je da naš grad postane jednodnevna izletnička destinacija za turiste iz Dubrovnika, BiH i Crne Gore, a ne samo usputna stanica. Žičara treba da bude i mjesto za posjetu izletnika sa kruzera iz Zelenike,” obasnio je sekretar.
Dodaje da najveći potencijal za razvoj turizma vide u spoljašnjem dijelu poluostrva Luštica, gdje su započeta dva projekta – vodovodna mreža i adekvatna saobraćajnica. Na atraktinvom prostoru granice tivatske opštine, od rta Kočište do rta Veslo su planirana turistička naselja, ukupno njih pet. Dva na rtu Kočište, dva u u Dobroj luci i jedno na rtu Veslo. Nakon izmjene Prostorno urbanističkog plana (PUP-a,) Sekretarijat će intezivirati promociju investicionog potencijala cijele opštine,
Ovakvi projekti će doprinijeti već pozitivnim trendovima rasta posjećenosti i proširiti strukturu gostiju, te uticati da Herceg Novi preraste u cjelogodišnju atraktivnu turističku destinaciju. O veliko intersovanju turista za Herceg Novi i van turističke sezone svjedoče i hotelijeri koji bilježe sjajne rezultate od samog početka godine, a imaju i dobre najave za jesenje mjesece.
“Visoka sezona, mogu slobodno da kažem, nam traje već od proljeća, popunjenost u našim hotelima je izuzetna i tako će se nastaviti do sredine decembra. U julu i avgustu smo bilježili popunjenost od 93% do 98%. Nemamo neko dominantno tržište, tu su naši partneri sa Zapada, prije svega mislim na Francusku, Veliku Britaniju i Njemačku koji čine nekih 30%, oko 30% čine i baltička tržišta što je za naše hotele relativno novo od ove sezone, a ostatak gostiju je iz regiona, Srbije, Bosne i Hrvatske. Imamo već stopiranu prodaju i za septembar, oktobar i novembar mjesec,” istakao je menadžer hotela kompanije Carine, Vladimir Popović.
Kako bi se sezonalnost prevazišla i poboljšala posjećenost turista van atraktivnog plažnog turizma, institucije u opštini Herceg Novi trude se da pokažu sav potencijal “grada od skalina”, te organizuju mnoštvo kulturno-zabavnih manifestacija tokom cijele godine. Prirodne ljepote, kulturno-istorijske znamenitosti, veliki broj festivala, sportski događaji i olimpijci koje možete sresti u opuštenim šetnjama Škverom samo su dio onoga što Herceg Novi čini posebnim i interesantnim kako za njegove stanovnike, tako i za mnogobrojne turiste.
“Što se tiče same ljetnje sezone, puno je dešavanja tokom jula i avgusta mjeseca, mislim da za svakog ima po nešto. Ove godine smo organizovali porodični, dominantno dječiji festival Family Fun Fest. Na tome ćemo raditi i dalje imajući u vidu da su naši gosti od 43% do 48% porodice sa djecom. Bogata nam je i postsezona, biće nekoliko festivala i tokom septembra i oktobra mjeseca. Kada je riječ o zimskoj sezoni tu je nezaobilazni Praznik mimoze, a najavljujemo i dobar novogodišnji program, te se nadamo da će nam doći gosti iz regiona. Mislim da je Herceg Novi zaista konkurentan na crnogorskom turističkom tržištu kao grad koji turistima može biti interesantan tokom čitave godine,” podvukla je direktorica TO Herceg Novi, Milja Vitorović.