Pogledajte urnebesnu snimku ogromnog morža koji se pokušava popeti na brod

0

Korisnici društvenih mreža poludjeli su za videom morža koji se pokušava popeti na usidreni brod, javlja Insider.

U poluminutnom videu objavljenom na Twitteru vidi se kako morž pokušava svoje ogromno tijelo uspeti na prazan brod. Nakon nekoliko pokušaja uspio se nagurati između sjedala, pri čemu se plovilo gotovo prevrnulo, prenosi Net.hr.

“Možda se samo htio odmoriti”, rekla je žena u pozadini.

Promatrači su se okupili kako bi uživali u nesvakidašnjem prizoru, no morž se nije dugo zadržao na brodu. U drugom videu vidi se njegov pokušaj iskrcavanja, koji je bio jednako zahtjevan i urnebesan.

Još uvijek nije poznato gdje su snimke nastale, no neki korisnici Twittera nagađaju da se radi o Wallyju, moržu i ljubitelju brodova koji je poznat po tome da je nekoliko puta slučajno oštetio i potopio plovila uz irsku obalu tijekom pokušaja da se na njih popne i malo odmori.

Svijet uz kafu – pregled

0
ŠPANIJA
MADRID – Zaboravljene u ladicama, izgubljene na plažama ili spremljene u albumima nostalgičnih kolekcionara, Španjolci i dalje negdje imaju pesete u vrijednosti 1,6 milijardi eura, gotovo 20 godina nakon što je ta zemlja uvela euro kao svoju valutu, izvijestila je Španjolska središnja banka. Španjolcima je 30. lipnja 2021. bio zadnji rok da pesete zamijene u eure ako to još uvijek nisu bili napravili nakon 1. siječnja 2002. godine kada je nastao i uveden euro. No dva mjeseca nakon isteka roka Španjolska središnja banka je procijenila kako se negdje i dalje nalaze pesete u novčanicama vrijedne 793 milijuna eura te kovanice vrijedne 782 milijuna eura.
PEKING – Universal Studios predstavio je u Pekingu svoj najveći zabavni park na svijetu koji je u srijedu otvorio svoja vrata za goste s pozivnicom, a za javnost se otvara 20. rujna. Universal Beijing Resort smješten je u četvrti Tongzhou, nekih 30 kilometara od središta kineske prijestolnice. Ima dva velika hotela, 24 pozornice s 37 atrakcija na popularne teme iz filmova kao što su Harry Potter, Transformeri, Kung Fu Panda, Jurassic Park, Malci i Vodeni svijet te 80 restorana i 30 trgovina. Universal se nada da će svake godine park primati deset milijuna posjetitelja. Prema medijima, ulaganje je iznosilo oko 50 milijarda juana ili 6,52 milijarde eura.
VENECIJA – Sedamdeset i osma venecijanska Mostra, najstariji filmski festival na svijetu, otvoren je u srijedu navečer najnovijim djelom iz opusa Pedra Almodovara, “Paralelne majke”, koje će se boriti za Zlatnog lava protiv Jane Campion i Paola Sorrentina. Dvostruki dobitnik Oskara, u utrci za najveću nagradu u Veneciji, španjolski 71 ogodišnji redatelj stigao je na Lido predstaviti “Paralelne majke”, film s Penelope Cruz u ulozi jedne od dviju slobodnih žena koje će roditi u istoj bolnici. Redatelj i njegova muza, odjeveni u crno, prošli su crvenim tepihom prostrtim na venecijanskom Lidu uz more, uz veliki broj fotoreportera koji su se okupili, ali zbog covid mjera bez publike koja bi se mogla približiti zvijezdama.
MADRID – Obilne kiše koje su u srijedu pale na istoku Španjolske izazvale su poplave u nekim gradovima gdje su bujice odnosile automobile i stabla. U samo pola sata, pljusak je izazvao ogromnu blatnu bujicu u gradu Alcanaru, 200 kilometara južno od Barcelone, prema snimkama objavljenim na društvenim mrežama. Za sada nema podataka o žrtvama.

Sputnjik V proizveden na Torlaku odobren za upotrebu

0
Covid – vakcina

Ministar bez portfelja zadužen za inovacije i tehnološki razvoj u Vladi Republike Srbije Nenad Popović saopštio je da je ruski Institut Gamaleja odobrio za upotrebu 550.000 doza vakcine Sputnjik V, koje su proizvedene na Torlaku do 13. avgusta.
Popović je, gostujući na Radio-televiziji Srbije, rekao da je Institut Gamaleja sinoć odobrio upotrebu vakcina sa Torlaka, koje su potpuno istog kvaliteta kao vakcine koje su proizvedene u Rusiji, objavljeno je na sajtu Vlade.

On je objasnio da je kontrolisano 18 parametara na 960 uzoraka po najvećim svetskim standardima i da su svi pokazali izvrstan rezultat, napomenuvši da su vakcine spremne za upotrebu.

– Imamo 550.000 doza – 275.000 komponente 1 i i 275.000 komponente 2, spremnih za upotrebu ovde u Srbiji, s oznakom proizvedeno u Srbiji – istakao je ministar i dodao da će “odluku o eventualnom o izvozu doneti Vlada Srbije i predsednik Aleksandar Vučić”.

Kako je naveo, treba da usaglasimo sa ruskim partnerima, da dobijemo od njih odobrenje za izvoz, da se ne bi desilo da i jedni i drugi izvozimo na ista tržišta.

Budva – koncert Antonie Vučinović i Elene Jovićević 2. septembra

0
Antonia i Elena

Koncert soprana Antonie Vučinović i Elene Jovićević na klaviru, će se održati koncert u četvrtak, 2. septembra 2021. godine u 20 časova u Modernoj galeriji „Jovo Ivanović“ (JU Muzeji i galerije Budve). Napominjemo da će tokom događaja biti ispoštovane sve preporučene mjere za sprečavanje širenja virusa Covid-19.

Antonia Vučinović, rođena 15.01.2001. godine u Kotoru. Interesovanje za muziku i scenu pokazuje još od malih nogu. Osnovnu školu, i Osnovnu muzičku školu završila je u Tivtu, na odsjeku za flautu kod profesorice Brune Matijević. Bila je učesnik mnogobrojnih takmičenja u zemlji i regionu sa kojih odnosi nagrade, kao i polaznik seminara za duvače. Pjevanje uči od 2015. godine. Nakon 4 mjeseca učenja solo pjevanja, Antonia se predstavlja na svom prvom takmičenju „Bruna Špiler”, kao jedan od najmlađih takmičara, sa kog odnosi bronzanu liru. Antonia u muzičkoj školi Tivat završava pored flaute i tek otvoreni odsjek za solo pjevanje.
Godine 2016. upisuje srednju muzičku školu „Vida Matjan” u Kotoru, odsjek za solo pjevanje i teoriju. Radi sa prof. Lalošević, i prof. Milanović. Antonia maturira u maju, 2020. godine kao jedini pjevač u svojoj generaciji u klasi mr Milice Milanović, sa kojom i sada radi. Kroz srednju školu Antonia je učesnik na mnogobrojnim takmičenjima i festivalima solo pjevača sa kojih odnosi značajne nagrade. U januaru 2020. godine u Crnogorskom narodnom pozorištu, Antonia učestvuje u prvoj operi u našoj zemlji, operi La Boheme – Giaccomo Puccini (sa 2 reprize) pod dirigentskom palicom maestra Alberta Veronesija (Ita) i režijske produkcije Andrea Tocchio (Ita), u kojoj je Antonia dobila ulogu u horu i kao cocetta (izabrana među 30 od više od 100 kandidata na audiciji u Crnogorskom Narodnom pozorištu. Imala je niz solističkih koncerata u pratnji kamernih orkestara i klavira u zemlji i inostranstvu. Već nekoliko godina učestvuje u programu KotorArt festivala. Solista je na Božićnim i Uskršnjim koncertima u Katedrali Sv. Tripuna u Kotoru, uz pratnju crkvenog hora i mandolinskog orkestra. Pohađa masterclass u Beču i Lilianfeltu (Austrija) 2017. godine, nakon čega je izabrana da pjeva na dva koncerta. Bila je aktivni učesnik više masterclassova i radila sa priznatim profesorima i pjevačima iz Crne Gore i inostranstva. Sarađuje sa korepetitorima prof. Lidija Molčanova, prof. Aleksej Molčanov, prof. Dejanom Krivokapić. Antonia je završila prvu godinu teoretskog smjera na Muzičkoj Akademiji na Cetinju. Sada je redovan student MDW – Universität für Musik und derstellende Kunst Wien u Beču, odsjek opersko pjevanje u klasi prof. Gabriele Lechner.

Elena Jovićević, rođena 05.02.2001. u Kotoru. Osnovnu muzičku školu upisuje 2007. godine u Budvi u klasi profesorice Radmile Trnski. Završava je 2016. godine sa brojnim dobrim rezultatima, te svoje muzičko obrazovanje nastavlja u srednjoj muzičkoj školi „Vida Matjan” u Kotoru, u klasi profesorice Ljiljane Dončić. Srednju školu završava sa diplomom Luča i ističe se na polju korepeticije. Učesnica je brojnih takmičenja i seminara kod prestižnih pijanista (Vladimir Milošević, Rita Kinka, Lipin Xiao, Vladimir Mlinarić). Nastupala je u brojnim kamernim sastavima i već od srednje škole nastupa i radi kao korepetitor. Od trećeg  razreda srednje škole sarađuje sa sopranom Antoniom Vučinović sa kojom je imala mnogobrojne koncerte. Ove godine je imala solistički koncert sa kolegom Boškom Bismiljkom. Elena Jovićević je trenutno student muzičke akademije na Cetinju u klasi profesora Vladimira Domazetovića.

Slovenija zasad ne planira zatvaranje zbog novog vala covida

0
Slovenija / Ljubljana, ilustracija Foto: Izvor: / Shutterstock

Slovenska vlada za sada ne planira “zatvaranja” u velikom četvrtom valu epidemije koji je već počeo, pod uvjetom da se u idućih mjesec dana procijepljenost stanovništva poveća na 70 posto, a epidemiolozi predlažu i redovno testiranje cijepljenih ako se potvrdi da su i oni prenositelji.

“Projekcije pokazuju da nam ne prijeti zatvaranje ako cijepimo 70 posto populacije ili više, ali je bitno to postići do 1. listopada, kad će epidemija doseći vrhunac”, kazao je u razgovoru za televizijsku postaju POP-TV ministar zdravstva Janez Poklukar.

U više od 8 mjeseci od početka cijepljenja cjepivo je primilo 42,8 posto stanovništva, što znači da bi taj proces trebalo jako ubrzati, što je s obzirom na slab odaziv problematično premda je cjepiva dovoljno. Epidemiolozi posebno upozoravaju da cijepljenju pristupe mlađi koji su sada izloženiji zaraznijem delta soju i čine većinu novozaraženih.

Kritična je dobna skupina od 50 do 54 godine u kojoj je polovica necijepljenih, dok je s druge strane punim dozama cjepiva zaštićeno dvije trećine zaposlenika u bolnicama, skoro 90 posto liječnika, te velika većina štićenika u domovima za starije.

Kako je u utorak objavio nacionalni Institut za javno zdravlje (NIJZ), među potvrđenim zarazama u kolovozu bilo je i 17 posto osoba koje su dobili  potrebne doze cjepiva, ali je većinom riječ o osobama s oslabljenim imunitetom, pacijentima koji primaju  kemoterapiju ili biološke lijekove.

No, zbog zaraznije delta varijante virusa i slučajeva da oboljevaju i završe u bolnici i neki mlađi ljudi bez komorbiditeta, epidemiolozi razmišljaju o prijedlogu da bi se u nastavku epidemije na koronavirus testirali i oni koji su već puno cijepljeni.

“Vjerujem da ćemo kasnije trebati testitrati na koronavirus i one već cijepljene, ako broj slučajeva bude rastao, a posebno ako ustanovimo da su oni bili prijenosnici virusa na druge”, kazala je nakon sinoćnjeg sastanka vladinog stručnog tima za covid-19 njegova voditeljica Mateja Logar.

Vlada će o novim mjerama na prijedlog epidemiologa raspravljati idućih dana, a posebne nove restrikcije za sada se ne predviđaju jer se ocjenjuje da se striktnim pridržavanjem PCT-uvjeta (preboljeli, cijepljeni, testirani) za okupljanje i pridržavanjem osnovnih protuepidemijskih mjera koje su na snazi broj zaraza može ograničiti, osobito ako se sada nedovoljna procijepljenost bitno poveća.

Novi “semafor” vladinih mjera za iduće mjesece bit će vezan na popunjenost bolničkih kreveta za covid bolesnike kojih je sve više, pa situacija može postati alarmantna, navode slovenski mediji, pozivajući se na epidemiologe bliske vladi.

Prema informaciji koju je objavio Institut za javno zdravlje, prije točno  godinu dana u Sloveniji su za covid bolesnike bile otvorene samo 2 veće bolnice i u njima je bilo 24 pacijenata, od čega dvoje s težim oblikom bolesti, dok je sada skoro 150, a za primanje covid bolesnika u novom valu vlada predviđa skoro 1000 postelja u osam bolnica.

U Slovenjiji je u zadnja 24 sata sa 2.916 PCR testova potvrđeno 538 novozaraženih, uz udio pozitivnih od 18,4 posto, a jedan je pacijent preminuo, objavila je vlada u utorak.

Trenutno su kativna 5.374 slučaja, a u bolnicama je 146 pacijenata, od čega 31 na intenzivnim odjelima. Tako loše epidemiološko stanje nije zabilježeno još od sredine svibnja.

Aerodrom Tivat bi trebalo da bude u vlasništvu grada koji bi njime i upravljao

Aerodrom Tivat – foto Boka News

Projekat:„Media for All“

Aerodrom Tivat trebalo bi da bude u vlasništvu grada Tivta koji njime treba i da upravlja. To je stav 90% ispitanika u anketi „Zašto država Crna Gora ne želi da na pravedan način riješi pitanje restitucije imovine na Aerodromu Tivat“, a koju je naš portal sproveo u sklopu projekta „Boka News za čitaoce – čitaoci za Boka News“.

Samo 10% anketiranih ne slaže se sa stavom da Opština Tivat treba da bude vlasnik i  upravlja ovdašnjim aerodromom, iako takvih uspješnih primjera ima da su gradovi na čijoj se teritoriji vazdušne luke nalaze, većinski ili skoro isključivi vlasnici i upravljaju aerodromom, u regionu i Evropi. Najbliži takvi veoma uspješni primjeri su aerodromi Dubrovnik i Split.

Odgovarajući na pitanje smatraju li da aktuelno rukovodstvio Opštine Tivat može da tivatski aerodrom vrati u ruke grada, 44% anketiranih je odgovorilo negativno, dok 38% ispitanika smatra da aktuela tivatska lokalna vlast to može da uradi. Većina anketiranih – njih 47%, smatra da privatni vlasnici imovine u kompleksu ovdašnje zračne luke i Opština Tivat, zaslužuju da budu pravedno obeštećeni za tu imovinu u slučaju da država namjerava da je zadrži  i dalje u svojim rukama, kao što je to sada slučaj, jer država u katastru trenutno figurira kao jedini sopstvenik ovih nekretnina.

Četvrtina ispitanika smatra da država ne treba da pravedno obešteti ranije vlasnike ove imovine.

Na pitanje zašto  država ne želi da na pravedan način riješi pitanje restitucije imovine u kompleksu tivatskog aerodroma, učesnici ankete su dali mnoge zanimljive odgovore od kojih je možda najupečatljiviji sljedeći:

„Zato što Crna Gora nije država, već provizorijum koji svojim građanima i svojim gradovima ne garatuje ni neotuđivost imovine. Osnovno ljudsko pravo na nepovredivost imovine ovdje se tradicionalno ne poštuje već decenijama, a nova Vlada CG ne pokazuje snagu ni volju da tu praksu promijeni.”

Anketirani naglašavaju i da je “Aerodrom Tivat sagrađen na zemlji koju su Tivćani darovali ili dali u bescjenje, ali ne državi SFRJ, ili ne daj Bože državi Crnoj Gori, već svom gradu za njegov budući razvoj”, odnosno da “Tivćani i tivatska uprava moraju insistirati na ovom pitanju po cijenu rušenja apostolata zvanog Vlada CG – jer što je dosta, previše je.”

Aerodrom Tivat – foto S.L.

Inače, bivša DPS-om predvođena Vlada Crne Gore je Tivtu u proteklih nekoliko godina, pod kontrovertnim okolnostima, prepisujući na državu kao vlasnika nekretnine koje je u svojini do tada imala lokalna samouprava, u i oko kompleksa tivatskog aerodroma, pričinila direktnu štetu od preko 70 miliona eura. Naime, prije stupanja na snagu aktuelnog katastra, na Opštinu Tivat se prema dokumentaciji tadašnje Direkcije za nekretnine Crne Gore, u isključivom vlasništvu ili suvlasništvu sa privatnim licima, kao svojina vodilo oko 45% od ukupno oko milion kvadrata površine aerodroma Tivat sa zaštitnim pojasom. Sve je to, u međuvremenu, postepeno, administrativnim putem, sa Opštine prepisano na državu koja se pritom samo pozivala na Zakon o državnoj svojini, ali nikada Opštini nije isplatila nikakvu nadoknadu za imovinu koju joj je oduzela. Imajući u vidu procjene sudskih vještaka u parnicama koje privatna lica još vode za povraćaj ili obeštećenje za njihovu imovinu na aerodromu, a koje iznose 109 eura po kvadratu, ispada da je država tako volšebno Opštini Tivat otela imovinu vrijednu najmanje oko 50 miliona eura.

Država se godinama sudi sa više građana Tivta – prvenstveno mještanima Gradiošnice, Mrčevca i Krtola kojima nikada nije isplaćena zemlja svojevremeno im oduzeta za potrebe izgradnje aerodroma. Njima se kao kompenzacija sada nude mizerne cijene od po 37 centi za kvadrat zemlje koja se nalazi ispod same piste ili stajanke aerodroma, iako je npr.  Vlada prošle godine, posrnuloj poljoprivrednoj kompaniji “Montepranzo Bokaprodukt” ekspropriisala dio njenog zemljišta preko puta aerodroma, sa istočne strane magistrale, procjenjujući vrijednost metra kvadratnog tog neizgrađenog i u korov zaraslog zemljišta, na 31 euro. Prije desetak godina kada se rekonstruisala tzv. kotorska raskrinica na magistrali i gradio aktuelni kružni tok, mještanima je zemljište potrebno za gradnju te infrastructure, ekspropriisano po cijeni od 109 eura za kvadrat.

Aerodrom Tivat – foto Boka News

Podaci iz evidencije Uprave za državnu imovinu i katastrar pokazuju da su gotovo sve nekretnine na kojima se nalazi aerodrom Tivat opterećene brojnim zabilježbama pokrenutih sudskih postupaka za utvrđivanje prava svojine, a većina okolnih parcela na koje je po Državnoj studiji lokacije predviđeno širenje kapaciteta tivatske vazdušne luke, nisu u državnoj, već svojini privatnih lica, kompanija i Opštine Tivat. Vlada se do sada nije obazirala na tu činjenicu već je za vrijeme mandata bivše DPS-om predvođene vlasti u Podgorici, sve ove nekretnine fomalno, prepisala na sebe kao jedinog vlansika, a čime je tobože, riješila imovinska pitanja kako bi mogla nastaviti sa postupkom izdavanja aerodroma Tivat u 30-godišnju koncesiju. Sada su sve nepokretnosti evidentirane u LN 16 KO Mrčevac, upisane na državu Crnu Goru kao vlasnika, pravo raspolaganja ima Vlada, a korisnik je preduzeće Aerodromi Crne Gore. Kao osnov sticanja ove imovine navodi se „odluka državnog organa“, ali je iz podataka o upisanim teretima jasno da će država imati pune ruke posla da raščivija ko je zapravo pravi vlasnik. Iz državnog budžeta će se odliti veliki iznosi na ime plaćanja praktično već ekspropriisane imovine građana, preduzeća i institucija kakva je Opština Tivat.

Ogromna imovina koju je Opština Tivat sve do prije nekoliko godina imala upisanu kao svoje vlasništvo u kompleksu aerodroma, volšebno je isparila u vrijeme kada je direktor tadašnje Uprave za nekretnine bio Dragan Kovačević (SD). Kovačević koji je, u međuvremenu, hapšen zbog sopstvenih mahinacija sa državnom imovinom u pojasu morskog dobra na obali Tivta i koji je trenutno u bjekstvu od pravde,  u avgustu 2017. je  kao direktor UZN, najavio da će sve zemljišne parcele u obuhvatu aerodroma i njegove najbliže okoline ubrzo i zvanično biti upisane na državu Crnu Goru kao jedinog vlasnika.

Tivat – foto Željko Starčević – Boka News

„Aerodromi su u vlasništvu države Crne Gore sa pravom upravljanja preduzeća „Aerodromi Crne Gore“. Opština kao vlasnik zemljišta na aerodromu Tivat nikada nije bila”, kazao je tada Kovačević.

Njega međutim, demantuje dokument koji je prije 21 godinu izdao isti organ kojem je Kovačević do lani bio na čelu – tadašnja Direkcija za nekretnine, a sada Uprava za državnu imovinu i katastar. Riječ je o dokumentu broj 467-121-77, od 20. aprila 2000. koji Boka News posjeduje, a sa njime raspolaže i Opština Tivat.

„Od ukupne površine po starom premjeru, na Opštinu Tivat vodila se površina od 41 hektara 58 ari i 81 metar kvadratni. Suvlasništvo Opštine i privatnih lica je u ukupnoj površini od 4 hektara 46 ari i 99 metara kvadratnih. U privatnom posjedu je ukupna površina od 9 hektara 32 ara i 59 kvadratnih metara“, navedeno je u tom dokumentu kojeg je na odbornička pitanja dobio tadašnji odbornik Petar Samardžić (SNP).

To znači da je Opština bila vlasnik oko 45% od ukupno, nešto preko milion kvadrata, što obuhvata aerodrom sa svojim zaštitnim pojasom i tzv. eksproprijacioni pojas magistrale koja prolazi pored vazdušne luke.

žUkupno je Opština Tivat administrativnim akrobacijama u katastru, u međuvremenu prvo ostala bez svojih 486 hiljada kvadrata zemlje na aerodromu i još 44.700 kvadata na kojima je Opština bila suvlasnik sa privatnim licima. Sve je to prepisano na državu. Bivša tivatska lokalna uprava koju su činili DPS, SD i HGI je prije tri godine potvrdila da je Opština izbrisana iz vlasničkog kompleksa na samom aerodromu, objašnjavajući da je to, navodno, tako moralo biti prema Zakonu o državnoj svojini. Opozicija je tražila pokretanje sudskog spora, ali je lokalna DPS-SD-HGI vlast odlučila da se ne zamjera Vladi.

Opština je u međuvremenu volšebno – pukim prepisivanjem sa nje na državu, pored ove, ostala i bez druge svoje značajne imovine u dijelu zemljišnih parcela van aktuelne ograde aerodromskog kompleksa. Bivša DPS-om predvođena Vlada je, pripremajući se za izdavanje ACG u koncesiju, a što ipak nije uspjela ostvariti do kraja svog mandata, 2019. godine bez poštovanja zakonom predviđene procedure, na državu sa Opštine Tivat prepisala i pravo raspolaganja nad još oko 225 hiljada kvadrata zemljišnih parcela u neposrednom susjedstvu aktuelnog kompleksa aerodroma. Te nekretnine vrijede  još najmanje dvadesetak miliona eura. . Lokalna vlast je prethodno dio ove imovine izdavala Aerodromima Crne Gore i od toga ubirala značajne prihode.

Aerodrom Tivat pedesetih godina protklog vijeka

Iako je bio obavezan zaključkom Vlade i članom 35 Zakona o državnoj imovini, bivši ministar saobraćaja i pomorstva Osman Nurković (BS) nikada nije uputiio formalni zahtjev Opštini Tivat da ova na Vladu prenese svoje pravo raspolaganja nad nepokretnostima koje je Vlada procijenila da su joj potrebne “za ostvarivanje državnog interesa” (davanja aerodroma u konceisju – prim.aut.) Da je to učinjeno, Opština bi po tom članu zakona bila dužna da te nepokretnosti “na zahtjev Vlade vrati na raspolaganje Crnoj Gori”. To međutim, nikada nije zatraženo od Opštine, ali je Nurković uz pomoć Ministarstva finansija koje je tada vodio Darko Radunović (DPS) a u čijoj je nadležnosti bila Uprava za nekretnine Crne Gore sa Draganom Kovačevićem (SD) na čelu, uspio da i pored neispunjenja zakonske procedure, i tih nekoliko stotina hiljada kvadrata opštinskih nekretnina oko aerodroma, prepiše na državu kao isključivog vlasnika i nosioca prava raspolaganja. Takvo i prijašnje postupanje države koja je administrativnim putem i izmjenama podataka u katastru, Tivtu bez naknade oduzela imovinu koju je ta Opština legalno sticala prije skoro 70 godina kada je građen aerodrom kupovinom, eksproprijacijom ili poklonom vlastitih građana. Nije,međutim, ni tada, ni do sada, izazvala nikakvu reakciju državnog tužilaštva.

Za aktuelno Ministarstvo kapitalnih investicija u čijoj su nadležnosti aerodromi, ovakva od strane države sprovedena otimačina vrijednih nekretnina u i oko kompleksa aerodroma Tivat, izgleda da nije problematična. Resor koji vodi ministar Mladen Bojanić, naime, nije direktno odgovorio na naše pitanje koliko, prema podacima MKI u zoni DSL Aerodrom Tivat koja je još uvijek zvanično predviđena za davanje u koncesiju, prema aktuelnom stanju ima nepokretnosti na koje pretenduju Opština Tivat, odnosno druga pravna i fizička lica koja polažu vlasnička prava nad tim nekretninama. MKI smo pitali i koliko će državu prema njihovim procjenama, koštati rješavanje svih spornih imovinsko-pravnih odnosa nad nepokretnostima u ovom kompleksu, Pitali smo i da li država namjerava da Opštini vrati njenu imovinu, u i oko kompleksa ovdašnjeg aerodroma, koju je Vlada proteklih godina prepisala na sebe, odnosno ako to neće da uradi, zašto je to tako.

Zgrada Aerodroma Tivat nakon otvaranja

„Stav Ministarstva kapitalnih investicija je pošten i transparentan odnos prema svim subjektima. Ukoliko nadležne institucije utvrde nezakonitu uknjižbu bilo koje imovine na prostoru opštine Tivat, nemamo dilemu da tu imovinu treba vratiti, i vjerujemo da će Vlada Crne Gore odnosno Ministarstvo finansija i socijalnog staranja u čijoj nadležnosti se nalazi upravljanje državnom imovinom, postupiti po zakonu.“- bilo je sve što je na tu temu Boka News-u rečeno iz resora ministra Mladena Bojanića.

Građani koji su učestvovali u anketi našeg portala na pitanje zbog čega je država imovinu u i oko kompksa Aerodroma Tivat prepisala isključivo na sebe, odgovorili su da je to urađeno „zbog nemanja pravde“, „pohlepe“, „zarade pojedinaca“ i „da bi se neko iz vlasti ugradio u proviziju“.

„Kolaps je – država nema para, a stranac – koncesionar neće uzeti nečistu stvar i hoće jasne papire.“- smatra jedan od anketiranih, dok drugi dodaje da je “tivatska vlast  to dopustila i nije se ništa pitala.”

TUŽILAŠTVO SE „PRAVI MRTVO“

Tužilaštvo koje je lani direktora tadašnje Uprave za nekretnine Dragana Kovačevića uhapsilo zbog sumje da je na sličan način, neosnovano, sa države na privatna lica prepisivao mnogo manje zemljišne komplekse drastično manje vrijednosti od ovih Opštine Tivat na i oko aerodroma, već godinama nijemo posmatra ovu kontroverzno sprovedenu pravu pljačku grada Tivta od strane bivše Vlade,  i štetu nanesenu Opštini od preko 70 miliona eura. Sve to Tužilaštvo čini iako je svjesno da je promjena prava svojine i raspolaganja nad ovim nekretninama u katastarskoj evidenciji izvršena, bez obzira što država Opštini nije dala nikakvu naknadu za faktički joj ekspropriisane nekretnine.

Promjena je urađena administrativnim putem, uprkos činjenicama koje zna i svaki brucoš Pravnog fakulteta – da Opština i država nisu ista pravna lica, odnosno da je Opština Tivat, a ne tadašnja SR Crna Gora, odnosno država SFRJ, bila kupac, poklonoprimac ili korisnik eksproprijacije kada je lokalna uprava pedesetih i šezdesetih godina prošlog vijeka, sticala tu zemlju od dotadašnjih njenih privatnih vlasnika, a sve sa namjerom da se ovdje izgradi aerodrom. Zbog toga Opština i nije mogla tek tako – dekretom i bez plaćana naknade, ostati bez ove svoje legitimno stečne imovine jer i Ustav Crne Gore propisuje da “niko ne može biti lišen ili ograničen prava svojine, osim kada to zahtijeva javni interes, uz pravičnu naknadu”. Takvu naknadu Opština Tivat nikada nije dobila od države za praktično joj otetih 70 miliona eura nekretnina na i oko ovdašnjeg aerodroma.

Aerodrom Tivat
JEDINO DPS NIJE BIO PROTIV POHARE TIVTA

Interesantno je napomenuti da je kompletna aktuelna tivatska vlast koju sada čine građanske liste NP, BF i GB, te SDP koji im daje podršku u parlamentu, 2018. bila odlučno protiv ovakve volšebne administartivne pljačke gradske imovine od strane tadašnje Vlade premijera Duška Markovića (DPS). Njihov stav dijelio je i dio tadašnje lokalne i državne vlasti, odnosno SD i HGI kao koalicioni partneri DPS-a jer su i te dvije partije tražile da se raspravlja o načinu na koji je Vlada na državu prepisala nekoliko desetina miliona eura vrijedne nekretnine Opštine Tivat.

„Desila se, blago rečeno, otimačina i nezakonito prebacivanje na Vladu imovine grada Tivta, a mi se o tome ništa nismo pitali.“- kazao je odbornik SD Igor Petković na sjednici SO 20. avgusta 2018, zatraživši da lokalni parlament usvoji zaključak da se preispita prenos prava raspolaganja nad više stotina hiljada kvadrata opštinske zemlje na i oko aerodroma, bez naknade na Vladu i da tadašnji gradonačelnik Siniša Kusovac (DPS) o tome pribavi i odbornicima pokaže svu relevantnu dokumentaciju. Glasovima  17 odbornika DPS, to je, međutim, odbijeno.

Aerodrom Tivat i
OPŠTINA NA PAPIRU USPJELA DA VRATI DIO SVOJE IMOVINE, A SUŠTINSKI NIJE

Iz Opštine Tivat su Boka News-u kazali da je tokom juna i jula 2019. godine, Uprava za nekretnine PJ Tivat, postupajući po zahtjevu Uprave za imovinu, donijela četiri rješenja kojima se na nizu katastarskih parcela u KO Mrčevac “vrši promjena upisa, na način što se upis svojine Crne Gore sa pravom raspolaganja Opštine Tivat sve u obimu 1/1 dijela, mijenja na način da se upisuje svojina Crne Gore sa pravom raspolaganja Vlade sve u obimu 1/1 dijela.” Na sva ova rješenja je Direkcija za imovinu Opštine Tivat u zakonskom roku izjavila žalbu i sve žalbe su od strane tadašnjeg  Ministarstva finansija odbijene.

“Protiv rješenja Ministarstva finansija podnijete su u zakonskom roku tužbe Upravnom sudu Crne Gore i isti je u tri predmeta usvojio tužbe i poništio rješenja Ministarstva finansija, a u jednom predmetu je odbio tužbu (UPI-1725). U predmetu u kom je tužba odbijena podnijet je u zakonskom roku zahtjev Vrhovnom sudu Crne Gore za ispitivanje odluke Upravnog suda. Odluku u predmetnoj stvari još nismo dobili. U dva predmeta Ministarstvo finansija, odnosno Ministarstvo finansija i socijalnog staranja je postupajući po odluci Upravnog suda, donijelo rješenja kojima se uvažavaju žalbe Opštine, poništavaju rješenja PJ Tivat ( br.UPI-1630 i UPI-1856) i predmeti vraćaju na ponovni postupak i odlučivanje, a u jednom predmetu odluka još nije donijeta (UPI-1643) odnosno nije još dostavljena Opštini Tivat.”- rečenio je Boka News-u iz Direkcije za imovinu Opštine Tivat.

Aerodrom Tivat – foto Boka News

Ističu, međutim, da prvostepeni organ nije sproveo ponovni postupak, niti je nakon što su rješenja poništena, vratio raniji upis, što znači da se sporna vrijedna imovina i dalje zvanično vodi na državu kao jedinog vlasnika. Stoga je Opština podnijela zahtjev da se, “s obzirom na činjenicu da je poništenjem rješenja poništeno i pravno dejstvo koje su ista proizvela, izvrši vraćanje ranijeg upisa prava raspolaganja Opštine Tivat.”

“Važno je napomenuti da je na najvećem broju parcela koje su predmet pomenutih rješenja, bio evidentiran teret zabrane otuđenja i opterećenja, a isti je u postupku izlaganja novog katastarskog premjera bio upisan na svim nepokretnostima na kojima nisu dokazana stvarna prava – zemljište nije obilježeno, vlasnici ga nisu potraživali. S obzirom da u novom katastarskom operatu nije postojala mogućnost da se u vlasničkom listu („B“ list lista nepokretnosti) upiše „nepoznati vlasnik“, takva imovina je knjižena u korist Opštine, ali sa navedenim teretom, čime se i Opštini onemogućilo da raspolaže istom, osim u slučaju da u postupku (upravnom ili sudskom) dokaže prava. Isti postupak se odnosi i na fizička ili pravna lica koja su eventualni zemljišnoknjižni vlasnici”- kazali su za Boka News iz lokalne uprave Tivta.

*Projekat „Boka News za čitaoce, čitaoci za Boka News“ je  dio projekta „Media for All“.

Projekat realizujemo uz finansijsku podršku Britanskog Savjeta zajedno sa partnerskim organizacijama BIRN, INTRAC i Thomson fondacijom.

*Prikupljeni sadržaj i izneseni stavovi predstavljaju izričitu odgovornost autora – Boka News-a

H. Novi – izgradnja biciklističke staze kroz projekat “Ćiro II”

0
Herceg Novi – Škver – foto Morsko dobro

Izgradnja biciklističke staze u okviru EU projekta „Ćiro II“ u Herceg Novom, od HDL do motela Vinogradi teče brže od planirane dinamike. U Agenciji za izgradnji i razvoj grada, koja realizuje projekat očekuju da će za oko mjesec i po kompletna staza biti završena, a nakon toga biće raspisan tender za izgradnju „pamp treka“ u blizini luna parka u Igalu, javlja RTHN.

U okviru projekra “Ćira II” biće revitalizovana stara trasa i grad će dobiti pješačko- biciklističku stazu, sa pratećim sportsko-rekreativnim sadržajima adrenalinskog tipa.

Izgradnja biciklističke staze od HDL do motela Vinogradi u dužini od 2, 1 kilometar, počela je sredinom prošlog mjeseca, a kako je istako vd direktora Agencije za izgradnju i razvoj grada Aleksandar Kovačević uskoro će biti završeni grubi radovi:

-Oko 70% iskopa i 75% radova u zidovima je završeno i vrlo brzo ćemo izaći iz grubih radova. Nakon toga ostaju izgradnja ivičnjaka, staza i rasvjeta. Opština je mimo EU projkta pomogla sa oko 30.000 tako da ćemo urediti to područje. Nakon toga, radiće se pamp trek. On će se nalaziti u blizini luna parka i procijenjena vrijednost je 90.000. Poslednja faza je i ugostiteljski privremeni objekat od oko 40 kvadrata koji će biti izgrađen u skladu ambijentom, kazao je Kovačević.

Rok za završetak biciklističke staze je četiri mjeseca, ali kompletan posao trebalo bi da bude završen i prije roke, dodao je Kovačević.

biciklisticka-staza HN foto RTHN

-Radili u sezoni i sve je prošlo bez velikih problema. Nisu se stvarali čepovi premda je bila prisutna mehanizacija, Očekujem da ćemo biciklističku stazu završiti za oko mjesec i po.

Iz projekta Ćiro dva opredjeljen je i dio novca da se napravi staza trasom kuda je nekada išao voz.

-To će biti u avanturističkom duhu, uređena prirodna staza sa nekim preprekama koji su vezani za taj vid biciklizma, dodao je Kovačević.

Projekat “Revitalizacija uskotračne željezničke pruge kroz Herceg Novi – Ćiro II” odobren je u novembru 2019. godine, u okviru Drugog Intereg IPA prekograničnog programa saradnje Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Crne Gore. Ovaj projekat je izabran između više od 160 aplikanata na konkursu iz oblasti razvoja turizma i očuvanja kulturnog i prirodnog naslijeđa.

Maersk naručio osam ugljično neutralnih kontejnerskih brodova

2
Maersk-McKinney-Moller

Danski logistički div Moller-Maersk objavio je u utorak da je ubrzao provedbu plana o formiranju ekološki prihvatljive flote narudžbom osam ugljično neutralnih brodova za kontejnerski prijevoz tereta.

Maersk planira u prvom tromjesečju 2024. predstaviti “revolucionarne” oceanske brodove koji će kao pogonsko gorivo moći koristiti ugljično neutralni metanol.

Brodove će izgraditi južnokorejski Hyundai Heavy Industries (HHI), bit će opremljeni motorima s pogonom na klasično gorivo i na metanol, moći će prevoziti po 16.000 kontejnera i činit će oko tri posto Maerskove flote.

Sporazum s južnokorejskim brodograditeljem uključuje i opciju kupnje još četiri broda do 2025. godine.

Prema Maersku, novi brodovi omogućit će im da smanje godišnju emisiju ugljičnog dioksida za oko milijun tona.

„Moramo odmah nešto poduzeti ako želimo riješiti klimatske izazove u logistici”, rekao je izvršni direktor Moller-Maerska Soren Skou.

“Ova narudžba dokazuje da su ugljično neutralna rješenja danas dostupna u svim segmentima kontejnerskih brodova i da Maersk želi udovoljiti sve većem broju klijenata koji žele dekarbonizirati svoje opskrbne lance“, naglasio je čelnik danskog diva.

„Ovo je također snažan signal proizvođačima goriva da se na tržištu ubrzano formira značajna potražnja za zelenim gorivima”, dodao je.

Grupa je u veljači najavila da će prvi ugljično neutralni brod pustiti u promet 2023. godine, sedam godina ranije no što su bili planirali. Brod će kao pogonsko gorivo koristiti biometanol i plovit će rutama unutar regije.

Maersk je 2017. prodao odjel za proizvodnju nafte TotalEnergiesu i namjerava biti ugljično neutralan do 2050. Prošle godine objavili su da su smanjili emisiju ugljika za 42 posto.

Pomorski promet veći je zagađivač od zračnoga, pokazuju podaci Višeg instituta za ekonomiku pomorstva (Isemar), s udjelom u globalnim emisijama stakleničkih plinova od 2,98 posto u 2018. godini, prema Međunarodnoj organizaciji za pomorstvo (IMO).

U Italiji covid potvrda potrebna i za vozove, avione, trajekte i autobuse…

0
Italija Covid propusnica – foto EPA

Italija je danas proširila upotrebu covid potvrde, pa je ona postala obvezna za putovanje brzim vozovima, avionima, trajektima i međuregionalnim autobusima.

Tzv. zelena potvrda je dokument u digitalnom ili papirnatom obliku koja dokazuje je li osoba primila barem jednu dozu vakcine protiv covida-19, je li negativna na testu ili se nedavno oporavila od virusa.

Premijer Mario Draghi uveo ju je ranije tokom ljeta kako bi pokušao potaknuti ljude na vakcinisanje. U početku je bila potrebna za ulaz u brojna kulturna i rekreacijska mjesta, ali se njezin opseg postupno širio.

Ta je mjera izazvala proteste nekih Talijana koji kažu je to gušenje sloboda i prijete da će blokirati željeznički promet na prosvjedima najavljenima za kasnije danas.

Međutim, budući da je 70,1 posto svih Talijana starijih od 12 godina potpuno vakcinisano, čini se da velika većina ljudi podržava vakcinisanje i zelene propusnice.

Vlada je već rekla da će propusnica biti potrebna nastavnicima kada se škole ponovno otvore ovog mjeseca nakon ljetnih praznika. Prošle sedmice, zvaničnici su rekli da razmišljaju o proširenju mjere na sve koji rade u javnim uredima ili supermarketima.

U Italiji je od pandemije prošle godine od koronavirusa umrlo 129.221 osoba, što je drugi najveći broj smrtnih slučajeva u Evropi nakon Britanije.

Od posljedica korone preminulo osam osoba, 571 novoinficirani, H. Novi 18, Kotor 17, Tivat 15

1
coronavirus

Laboratorije Instituta za javno zdravlje Crne Gore (IJZCG), druge javne i privatne laboratorije koje se bave dijagnostikom infekcije novog koronavirusa su tokom jučerašnjeg dana (utorak, 31.08.2021. godine) završile analizu i IJZCG dostavile rezultate za 4.162 uzorak na novi koronavirus.

Ukupno je dijagnostikovano 571 novopozitivnih[1] slučajeva infekcije SARS-CoV-2 i to 540 među građanima Crne Gore i 31 među turistima koji borave na teritoriji Crne Gore.

Distribucija novopozitivnih slučajeva infekcije SARS-CoV-2 po opštinama:

Opština Novopozitivni slučajevi među građanima Crne Gore Novopozitivni slučajevi među turistima UKUPNO
Podgorica 158 158
Ulcinj 51 11 62
Bar 42 3 45
Budva 33 7 40
Bijelo Polje 37 37
Nikšić 36 36
Berane 31 3 34
Pljevlja 31 1 32
Kotor 17 1 18
Herceg Novi 18 18
Tivat 15 3 18
Rožaje 16 16
Danilovgrad 15 15
Tuzi 11 11
Cetinje 8 8
Plav 6 6
Žabljak 6 6
Plužine 3 3
Mojkovac 2 2
Andrijevica 0 2 2
Gusinje 2 2
Kolašin 1 1
Šavnik 1 1
Ukupno 540 31 571

Udio novopozitivnih slučajeva u ukupnom broju testiranih za 31.08.2021. godine je iznosio 13,62%.

Tokom jučerašnjeg dana IJZCG prijavljeno je osam smrtnih ishoda povezana sa SARS-CoV-2 infekcijom, iz sljedećih opština: Podgorica (4), Bijelo Polje (1) i Budva (1), Nikšić (1), Rožaje (1). Među preminulima najmlađi je imao 47 a najstariji 88 godine starosti.

Ukupan broj preminulih povezanih sa COVID-19 infekcijom u Crnoj Gori od početka pandemije je 1732.

Do 15 sati prijavljen je oporavak kod 531 pacijenta.

Uzimajući u obzir sve novootkrivene slučajeve kao i broj oporavljenih, ukupan broj trenutno aktivnih slučajeva COVID-19 u Crnoj Gori iznosi 8.337.

Od početka epidemijskih dešavanja (mart 2020. godine) ukupan broj registrovanih slučajeva infekcije novim korona virusom u Crnoj Gori je 115 956.

Trenutno aktivni slučajevi po opštinama* prikazani su u narednoj tabeli, raspoređeni prema opadajućem redosljedu:

opština Trenutno aktivni slučajevi
Podgorica 2147
Bar 891
Ulcinj 842
Budva 754
Nikšić 546
Bijelo Polje 474
Rožaje 420
Herceg Novi 344
Berane 335
Kotor 319
Pljevlja 233
Tivat 233
Tuzi 176
Cetinje 158
Danilovgrad 142
Plav 85
Petnjica 81
Mojkovac 40
Andrijevica 39
Plužine 21
Žabljak 18
Gusinje 17
Kolašin 16
Šavnik 6
Crna Gora 8337