Širom Planete 26. septembra već duže od 20 godina obilježava se Svetski dan čistih planina. Ovo je prilika za jačanje svijesti o značaju planina za život i da se istaknu mogućnosti i ograničenja u njihovom očuvanju.
Ovaj dan obično se obiležava obavljanjem ekoloških aktivnosti poput akcija čišćenja, posjeta prirodi i planinarenja. Planine su izuzetno važne za održavanje života na našoj planeti. One nam obezbijeđuju kiseonik, vodu za piće, pružaju dom brojnim biljnim i životinjskim vrstama, ali, takođe bitno, dijele sa nama svoju ljepotu.
Planinama danas prijete nove opasnosti od globalizacije, urbanizacije i masovnog turizma. Posebno su ugroženi izvori pitke vode koji izviru u planinama, a od kojih zavisi više od polovine ljudske populacije. Klimatske promjene takođe ugrožavaju njihova prirodna bogatstva.
Na Orjenu će povodom Dana čistih planina, u nedelju, 23. septembra, biti održana akcija čišćenja Kamenske ravni, sa promotivnim prolaskom nove, retrasirane staze za obližnji vrh Siljevik (1452 m).
Organizatori su Agencija za razvoj i zaštitu Orjena (akcija čišćenja) i planinarski klub „Subra“ (planinarski uspon).
Dan Planina 2018.
SATNICA:
09h: Okupljanje volontera kod planinarskog doma “Za Vratlom” (1160 m), raspoređivanje i prikupljanje otpada.
10h: Završetak akcije, sumiranje rezultata
10h i 30 min: Polazak na Siljevik
11h i 30 min: Izlazak na vrh, pauza, zatim povratak
13h: Dolazak u pl. dom na zajednički ručak
14h: završetak programa
Orjen
Učešće na akciji je besplatno, a na sopstvenu odgovornost, za maloljetnje na odgovornost punoljetne osobe. Za akciju čišćenja je dobro imati svoje rukavice. Uspon na Siljevik je pogodan za osrednje spremne učesnike, a podrazumijeva posjedovanje ruksaka, gojzerica, rezervne robe, dok su štapovi poželjan dio opreme. Zbog planiranja ručka je OBAVEZNA PRIJAVA učesnika do petka u podne na telefon/vajber: 069 360 803 – Agencija za razvoj i zaštitu Orjena
U svim vidovima registrovanog smještaja na Tivatskoj rivijeri trenutno borave ukupno 3.065 zvanično prijavljena gosta, što je za 14 posto više u odnosu na prošlu godinu– saopštila je Turistička organizacija Tivta.
Od ukupnog broja turista koji Miholjsko ljeto sada provode u najmanjem gradu u Boki, njih 2.902 su stranci, a 163 gosti iz Crne Gore.
Najviše turista- njih 2.012 koristi usluge izdavalaca privatnog smještaja. U hotelima boravi 825 posjetilaca.
,Otvoreno prvenstvo Crne Gore u jedrenju 2018. za klase Optimist, Laser Standard, Laser 4.7 i Laser Radial počelo je juče u Tivtu. Na prvenstvu učestvuje više od pedeset jedriličara iz četiri domaća kluba, JK Lahor iz Kotora, JK Jugole Grakalić iz Herceg Novog, JK Jovo Dabović iz Baošića i iz JK Delfin iz Tivta, koji je i organizator. Učešće su uzeli i jedriličari iz Hrvatske, iz JK Orsan iz Dubrovnika, te prvenstvo i ove godine ima međunarodni karakter.
Prvog dana jedriličare je poslužilo izuzetno lijepo vrijeme i vjetar oštrijal jačine 8 do 12 čvorova, te su u svim klasama uspjeli odjedriti tri regate. U klasi Optimist postolje trenutno zauzimaju jedriličari Delfina, Pavle Musić je prvi, Vasilije Kurbanović drugi i Viktor Lesjak je treći. Oni su ujedno najbolji i u konkurenciji do 12 godina. Romina Racković iz kotorskog Lahora je prva u konkurenciji djevojčica u klasi Optimist. Klupska koleginica Nina Strahinja je druga a Tea Čelanović, JK Delfin je treća. U klasi Laser Standard trenutno je prvi Matija Grabić, JK Delfin, drugi je Alec Cvinar, JK Orsan i treći je Ilija Marković, JK Delfin.
Nadamo se da će Iliju narednih dana služiti sreća, pošto je danas na moru imao dva peha te i neočekivano treće mjesto. Danilo Jončić i Nikola Golubović iz tivatskog Delfina zauzimaju prve dvije pozicije, a treće mjesto drži Robert Moris, JK Jugole Grakalić. U klasi Laser Radial prva je Irina Kusovac iz JK Delfin.
Ronilački tim Mornarice Sjedinjenih Američkih Država iz sastava Mornaričke jedinice za eksperimentalno ronjenje (Navy Experimental Diving Unit – NEDU) iz Panama Sitija, Florida, boravili su u Crnoj Gori od 12. do 21. septembra, gdje su realizovali trening izgradnje kapaciteta sa pripadnicima EOD tima Pomorskog odreda Mornarice Vojske Crne Gore (MVCG).
Trening je finansiran od strane Komande američkih snaga za Evropu (USEUCOM), pod vođstvom Centra za podvodno humanitarno razminiranje Ministarstva odbrane SAD (Humanitarian Mine Action – HMA Program).
“Program za Humanitarno uklanjanje neeksplodiranih ubojnih sredstava iz ratnih dešavanja Ministarstva odbrane SAD, izuzetno je važan za strategiju Vlade SAD za uspostavljanje saradnje u oblasti bezbjednosti. Realizacija ovakvih aktivnosti ne samo da unapređuje nivo bezbjednosti crnogorskih građana i turista, već značajno proširuje opcije i mogućnosti za unapređenje saradnje naše dvije države”, istakao je programski menadžer Programa za Humanitarno uklanjanje neeksplodiranih ubojnih sredstava Ministarstva odbrane SAD, Bil Gro (Bill Grau).
Kako je saopšteno iz Ministarstva odbrane, pomorski odred MVCG učestvuje sa EOD komponentom, plovnim sredstvima “Enterprise” i brzim čamcem “Valijant”, medicinskim osobljem i logističkim elementima. Cilj ovogodišnje obuke je osposobljavanje pripadnika Pomorskog odreda na zadacima ronilačke medicine, značaju dijagnostifikovanja i tretiranja oboljenja i smetnji prouzrokovanih ronjenjem, kao i povreda koje mogu nastati prilikom izvođenja aktivnosti ronjenja.
Aktivnost je, kako ističu iz ministarstva, najvećim dijelom realizovana na vojnom objektu Pristan uz teorijsku i praktičnu obuku sa ronjenjima, uz supozicije spašavanja ronilačkog parnjaka pod vodom i na površini, rad medicinskog sastava, te vježbe CASEVAC, morskim putem, u koordinaciji sa bolnicom u Meljinama.
Foto: Ministarstvo odbrane
Komandant Pomorskog odreda MVCG, kapetan korvete Zoran Samardžić je naglasio da je dugogodišnja saradnja Pomorskog odreda sa Mornaricom SAD izuzetno unaprijedila kapacitete Mornarice VCG u oblasti podvodnog razminiranja.
„Od 2012. godine Centar za podvodno humanitarno razminiranje Ministarstva odbrane Sjedinjenih Američkih Država je donirao više od milion američkih dolara opreme i sredstava Mornarici VCG, ne računajući treninge, obuke i vježbe koje zajednički realizujemo. To je dovelo do značajnog unapređenja naših kapaciteta, te bezbjednijeg mora i podmorja Crne Gore, posebno u akvatoriji Boke Kotorske“, naglasio je Samardžić.
Komandir američkog ronilačkog sastava, kapetan fregate Bredli Hiki (Bradley Hickey) je istakao da su pripadnici dviju mornarica izgradili izuzetan odnos tokom dvonedjeljne obuke.
„Ovdje smo došli kao vojne kolege, a odavde odlazimo kao prijatelji“, zaključio je Hiki.
Ministarstvo odbrane Crne Gore objavilo je danas tender za prodaju suvišnih plovila, brodskih motora i njihovih rezervnih dijelova, dizel generatora, kao i razne radioničke opreme.
“Najvredniji dio ponude čini pet plovila, Pomoćni naftonosac PN-27, Desantni brod minopolagač DBM-241, pomoćni vodonosac PV-17, Barkasa ronilačka BRM-22, kao i jahta „Jadranka“. Njihove početne cijene su od 3,6 do 140 hiljada eura. Prodaju se i četiri brodska motora, kao i devet dizel generatora, starijih godišta i različitog nivoa očuvanosti”, saopštili su iz Ministarstva.
Plovila su bez naoružanja i vojne opreme.
“O bližim detaljima i uslovima tendera, početnim cijenama, mjestu, datumima i terminima za razgledanje, zainteresovana lica mogu se informisati iz teksta javnog poziva, koji je objavljen danas u dnevnom listu Pobjeda i na sajtu Ministarstva odbrane Crne Gore”, navode oni.
Prije nekoliko dana puštena su u rad prva dva nextbike sistema u Sloveniji, u Celju i Laškom, čime je Slovenija postala treća nextbike zemlja u regionu. Kako su tekle ‘pripreme’ u Sloveniji i kako se tamo gleda na sisteme sustava bicikla, posebno u pogledu integracije s ostalim načinima javnog prevoza, Poslovni dnevnik je pitao Krešimira Dvorskog, direktora Sistema javnih bicikala.
Od Venecije do Celja
“Slovenija je uoči Evropske nedjelje mobilnosti postala 27. država s nextbike sistemima javnih bicikala tako da danas naša kompanija u saradnji s partnerima upravlja sistemima u 17 gradova u Hrvatskoj, tri u BiH i dva u Sloveniji. Nakon puno pokušaja u proteklih nekoliko godina, prvi nextbike projekti u Sloveniji postali su Celje koje je svečano pušteno u rad 13. septembra i Laško koje je krenulo 17. septembra. Sistemi u Celju i Laškom, nakon kojih slijedi još šest manjih opština, sastojaće se od ukupno 42 stanice i 200 bicikala od kojih trećinu flote čine električni bicikli.
“Time Slovenija prednjači jer aglomeracija ovih osam opština čini najveći nextbike projekat ikada viđen u našoj regioni”, ističe Dvorski i napominje kako će u Sloveniji nextbike raditi pod imenom Nomago Bikes s obzirom na to da je sklopljen strateški ugovor s firmom Nomago d.o.o kao vodećim autobuskim prevoznikom u Sloveniji.
Nomago ima za cilj integraciju autobuskog prevoza s javnim biciklima kao predvodnici takvog trenda koji s obzirom na veliki interes korisnika očekuje svijetla budućnost. Nomago putnike vozi od aerodroma kod Venecije autobusom do Celja, gdje putnici s manje prtljaga sjedaju na javne bicikle. Dvorski nadodaje da je to samo jedan od primjera integrisanog javnog prevoza te da je Slovenija je već odavno zrelo tržište za ovakve projekte, no tek nedavno su krenuli sa subvencijama od strane Ministarstva saobraćaja i pravi bike-sharing boom tek slijedi.
“Što se tiče daljnje ekspanzije u regiji, od 3. do 5. oktobra predstavićemo se i na Eco Fair sajmu u Beogradu”, dodao je on.
SNP poziva Državno tužilaštvo da ispita ugovor koji je juče potpisala Opština Tivat. Iz te stranke ocjenjuju da je na taj način oštećen lokalni budžet.
Predsjednik Opštine Tivat Siniša Kusovac i izvršni direktor kompanije Adratic Marinas Dejvid Margason potpisali su Ugovor o načinu ispunjenja dijela međusobnih obaveza po osnovu naknade za komunalno opremanje građevinskog zemljišta i poravnanju međusobnih potraživanja u iznosu od 5,6 miliona eura.
“Ono što je javnosti bilo očigledno, juče je dobilo i formalno-pravni epilog. Novoizabrani predsjednik opštine Tivat je oprostio Porto Montenegru dug od preko pet miliona eura”, ocijenili su iz SNP-a potpis ugovora.
Svemu ovome je, dodaju, prethodila sjednica Skupštine opštine Tivat, koja je usvojila Odluku o davanju saglasnosti na Predlog ugovora o načinu ispunjenja dijela međusobnih obaveza po osnovu naknade za komunalno opremanje građevinskog zemljišta između Opštine Tivat i Adriatic Marinas d.o.o.
“Socijalistička narodna partija smatra da se iza ovoga ugovora krije neodgovornost i bahatost lokalne vlasti koja je iskoristila pravni okvir da nađe način da opravda svoj nezakoniti postupak”, ističu iz te partije.
Građani Tivta su, kako su kazali, sigurni da je iznos od preko pet miliona eura trebalo direktno naplatiti i iskoristiti za brojne infrastrukturne objekte u gradu i naseljima u okolini gradskog jezgra, koji su zapušteni i oronuli.
“Međutim, svima je jasno da je ovo najvjerovatnije dogovor između stranih investitora i pojedinih moćnika u vrhu državne vlasti, što nam opravdano stvara sumnju da se radi o radnjama koje mogu sadržati elemente bića nekog krivičnog djela”, navode iz SNP-a.
SNP poziva Državno tužilaštvo da ispita ugovor koji je potpisala Opština Tivat, kojim je po njihovom mišljenju oštećen lokalni budžet.
“Treba li napominjati, da je bivša predsjednica Opštine odbila da potpše ovaj, po njenom mišljenju sporan akt i da je to platila gubljenjem pozicije prvog čovjeka grada. Zbog toga su u DPS-u brzo našli novog partijskog činovnika, koji će bez pogovora slušati naređenje centrale i danas finalno potpisati dokument kojim je nanijeta velika šteta Tivćanima”, navodi se u saopštenju.
U SNP-u vjeruju da će građani na sljedećim lokalnim izborima, kako su kazali, kazniti takvo postupanje vlasti, a da će trenutni gradski funkcioneri snositi kako političku, tako i krivičnu odgovornost.
SDP: Predsjednik opštine poklonio 5,6 miliona arapskim investitorima
U Titvu se juče, nažalost, desilo ono što smo u Socijaldemokratskoj partijii najavili prije nekoliko mjeseci. Novi predsjednik Opštine je poklonio 5.6 miliona eura novca naših sugrađana arapskim investitorima u Porto Montenegru, i volja da to uradi je izgleda bila najvažnija preporuka da ga izaberu na najznačajniju funkciju u našem gradu – kaže se u saopštenju Bernarde Moškov, odbornice SDPa u tivatskom Parlamentu..
Za tu funkciju je danas u Tivtu izgleda potrebno imati samo dvije stvari bespogovornu poslušnost prema Podgorici i državnom DPS-u i želju da se udovolji finansijskim zahtjevima određenim investitorima.
Novac koji je Porto trebao da uplati u opštinsku kasu se mogao iskoristiti za desetine projekata od kojih bi naš Tivat izgledao ljepše i bio udobno i kvalitetno mjesto za život.
U SDP-u ostajemo dosljednji stavu da su svi investitori (i domaći i strani) više nego dobrodošli u naš grad i da im treba omogućiti sve što je u nadležnosti lokalne uprave, ali da se moraju ponašati kao i svi ostali građani Tivta – platiti poreze i komunalije i sve što je zakonima predviđeno, kaže se u saopštenju SDP Tivat.
TA: Opština preuzela nepostojeće obaveze, slijedi „valorizacija“ Aerodroma
„Konačno je predsjednik Opštine Siniša Kusovac potpisao ugovor kojim budžet Tivta oslobađa od 5,6 miliona evra prihoda (a na osnovu – podsjetimo se po ko zna koji put – nepostojećih obaveza Opštine Tivat iz ugovora o kupoprodaji Arsenala između Vlade CG i Adriatic Marinasa, ugovora kojeg Opština Tivat nije bila potpisnik)“, saopštila je danas Tivatska akcija.
„Time je izvršio zadatak zbog kojeg ga je centrala DPS-a i postavila za predsjednika Opštine Tivat upotrebivši ruke odbornika DPS-a, SD-a, i HGI-ja u tivatskoj skupštini.
Čestitamo svim članovima i glasačima vladajuće koalicije DPS-SD-HGI u Tivtu, jer su za to glasali na predsjedničkim izborima u aprilu. Imaju razloga za zadovoljstvo, jer je ovo vjerovatno najbrže realizovano predizborno obećanje u oblasti kapitalnih investicija u istoriji ne samo Tivta nego i cijele Crne Gore.
Ne sumnjamo da će se ubrzo i „valorizacija“ Aerodroma Tivat okončati na sličan način, dakle na opšte dobro, prije svega na dobrobit radnika i svih građana Tivta, u najboljem interesu Opštine Tivat i cijele države, i da mi kao zajednica više nećemo imati nikakve veze s tim „zastiđem“.
Ne sumnjamo, nakon svega što smo gledali u Tivtu proteklih godina, da će tivatski glasači prepoznati ove genijalne uspjehe aktualne DPS-SD-HGI uprave. Takođe, ne sumnjamo da će DPS i njihovi „partneri“ do kraja mandata uspjeti Tivat da približe nivou razvoja jednog Bijelog Polja, u kome je toliko dobro da je DPS na nedavnim lokalnim izborima dobio skoro 60% glasova.
Tivatska Akcija se za sve vrijeme svog političkog djelovanja ponaša kao žestoka i beskompromisna opozicija, ali nikada nije imala problem da javno konstatuje bilo koji dobar potez vlasti, ili da prihvati činjenice o stanju kolektivne (ne)svijesti.
Zato još jednom – s onim istim osjećanjem prihvatanja neumitnih činjenica, sa kojim jedan onkolog konstatuje da je njegov pacijent u terminalnoj fazi karcinoma – čestitamo svim članovima i glasačima vladajuće koalicije (a naročito starosjediocima) na brzoj i uspješnoj realizaciji onoga za što su glasali na prethodnim izborima“, saopštila je Tivatska akcija.
Hrvatska će preduzeti sve legitimne korake kako bi školski brod Jadran bio vraćen pod hrvatski barjak, jer je to plovilo vlasništvo Republike Hrvatske, saopšteno je Portalu RTCG iz hrvatskog Ministarstva odbrane.
Komentarišući nedavnu izjavu ministra odbrane Crne Gore, Predraga Boškovića, da najpoznatiji jedrenjak ostaje u Crnoj Gori, iz Ministarstva odbrane Republike Hrvatske (MORH) nam je saopšteno da je “školski brod Jadran vlasništvo Republike Hrvatske i neraskidivi dio hrvatske pomorske istorije”.
“Hrvatska će preduzeti sve legitimne korake kako bi spomenuti brod bio vraćen pod hrvatski barjak, a od Crne Gore očekujemo sprovođenje dogovora o sukcesiji i poštovanje međunarodnog prava”, navodi se u odgovorima MORH-a.
Podsjećaju da je Republika Hrvatska, kao izraz dobre volje u kontekstu dobrosusjedskih odnosa, pristala na mogućnost zajedničkog korišćenja školskog broda Jadran u svrhu školovanja kadeta dvije zemlje.
“Međutim, matična luka školskog broda Jadran može biti isključivo luka u Splitu, kao što je to bilo do 1990. godine, kada je taj brod odvezen u Boku Kotorsku na remont, ali nikada nije vraćen”, istakli su iz MORH-a.
Podsjećamo, spor oko “Jadrana” je nastao zato što Hrvatska svoje pravo nad jedrenjakom temelji na činjenici da je brod, koji je bio u sastavu Ratne mornarice bivše JNA, svoju bazu imao u ratnoj luci “Lora” u Splitu.
Jadran proslava 85.godišnjice
Međutim, kako je nakon izbijanja rata u SFRJ postignut dogovor da se naoružanje i vojne instalacije koje su se na početku sukoba našle na teritoriji pojedinih republika mogu smatrati i vlasništvom tih republika, tako je i školski brod “Jadran”, koji se u tom trenutku zatekao na remontu u tivatskom “Arsenalu”, ostao u posjedu Crne Gore.
Tokom nedavne proslave 85. rođendana Jadrana u Tivtu, iz Mornarice Vojske Crne Gore je saopšteno je školski brod dio crnogorske flote i da služi za obuku pomorskog kadra, te da je u crnogorskom vlasništvu.
U nedavnoj analizi AP-a navedeno je i da je školski brod jedina tačka sporenja između Podgorice i Zagreba.
U Crnoj Gori će 2019. godine biti uvedeno dobrovoljno služenje vojnog roka, piše list Pobjeda pozivajući se na izvore u ministarstvu odbrane.
“Dugoročnim planom razvoja odbrane 2016-2025, kao jedan od prioritetnih razvojnih ciljeva vojske predviđeno je uspostavljanje sistema dobrovoljnog služenja vojnog roka”, navodi list.
Kako se dodaje, planirano je da 2019. godine otpočne dobrovoljno služenje vojnog roka, a da se do tog perioda izmeni zakonska regulativa u cilju stvaranja uslova za njegovo uvodjenje.
Iz resornog ministarstva je objašnjeno da je “s obzirom na kapacitete sa kojima raspolaže Vojska Crne Gore, to jest Centar za obuku, planirano da u obuci učestvuje 100 vojnika godišnje, odnosno dva puta po 50”.
“Postoji mogućnost povećanja broja vojnika na dobrovoljnom služenju vojnog roka u narednom periodu, ukoliko broj zainteresovanih bude veći od planiranog, što i očekujemo. Obuka bi trajala tri meseca. Ministarstvo odbrane je do tada dužno da obezbedi zakonske okvire i finansijske preduslove za sprovodjenje ovog projekta”, dodaju oni.
Obavezno služenje vojnog roka ukinuto je 2006. godine nakon što je Crna Gora postala nezavisna država.
Aerodromi Crne Gore u državni budžet treba da uplate blizu četiri miliona eura od dobiti za prošlu godinu i na osnovu korekcije dobiti za 2014. Kompanija Luštica development Vladi će dodatnu zakupninu od 2015. do 2018. platiti sa četiri miliona akcija vrijednosti po euro navedeno je u Vladinim dokumentima, objavljenim nakon jučerašnje sjednice.
Vlada je usvojila Odluku o utvrđivanju prijedloga raspodjele dobiti Aerodroma iz prošle godine, i o korekciji raspodjele iz 2014. Na sjednici je Deloit imenovan za nezavisnog revizora za reviziju finansijskih izvještaja kompanije za 2015. i 2016.
U dokumentu, o raspodjeli dobiti iz prošle godne, od ukupno 4,01 milion eura, koji je Vladi dostavio Odbor direktora Aerodroma u budžet države treba da se uplati 70 odsto ili 2,8 miliona eura. Ostatak od 30 odsto ili 1,2 miliona eura evidentira se kao neraspoređena dobit.
U dokumentu o korekciji raspodjele dobiti ove kompanije iz 2014, koji je takođe potpisao predsjednik Odbora direktora Aerodroma Dragoljub Bulatović se navode detalji.
“Utvrđuje se prijedlog da se iznos od 1.150.498 eura, koji predstavlja razlike do 70 odsto neto dobiti iz 2014. od 2.003.598 eura i iznosa od 853.100 eura koji je ranije kao dio dobiti iz 2014. prenešen u budžet Crne Gore, na ime korekcije raspodjele neto dobiti iz 2014. prenese u budžet Crne Gore”, navodi se u odluci koja je objavljena na sajtu.
Vlada je dala saglasnost i na odluku Odbora direktora Aerodroma kojom se inicira iznajmljivanje prostora za slobodnu carinsku prodaju na aerodromima Podgorica i Tivat.
Gužve na aerodromu Tivat foto S.L
Usvojena je Informaciju o plaćanju fiksne dodatne godišnje zakupnine u skladu s ugovorom o zakupu i izgradnji koji se odnosi na Luštica development.
Vlada se saglasila da joj ovo privredno društvo izda 4.000.000 akcija, u vrijednosti od jedan euro po akciji, na ime isplate dodatne godišnje zakupnine, za period od 2015. do 2018. godine, shodno Ugovoru o zakupu i izgradnji – navedeno je u saopštenju nakon sjednice.
Zadužen je Sekretarijat za razvojne projekte da o odluci Vlade informiše Lušticu development Tivat.