Institut Igalo treba da ostane naš, poručila poslanica u Skupštini Crne Gore Anka Vukićević

0
Institut Igalo
Institut Igalo

Institut dr Simo Milošević u Igalu kao najveći i najpoznatiji centar za fizikalnu medicinu, rehabilitaciju i reumatologiju na Mediteranu treba  da ostane naš, unaprijeđen, neprivatizovan i kao takav biti primjer i oslonac razvoju zdravstvenog turizma  u Crnoj Gori, poručuje u saopštenju koje je dostavila našoj redakciji  bivša poslanica DEMOS-a, a sada nezavisna poslanica u Skupštini Crne Gore, Anka Vukićević.

“Institut i Fakultet  primijenjene fiziterapije imaju  i stvaraju stručnjake čija znanja i vještine su odavno prepoznati i zbog kojih se iz najrazvijenijih zemalja svijeta na  rehabilitaciju dolazi u Crnu Goru.

Ni uspješna poslovna godina sa ostvarenih 200000 noćenja, za 12000 više nego u prethodnoj,  nije pomogla Institutu da izbjegne Predlog odluke o planu privatizacije. Po peti put je predviđen početak pripreme i sprovođenja javnih tendera za privatizaciju Instituta kroz prodaju akcija ili dokapitalizaciju obećavajući kao i do sada prilikom svake ,,uspješne “ privatizacije privredni rast, nova radna mjesta, zapošljavanje, povećanje zarada.

Istovremeno Koordinacioni odbor zdravstvenog turizma Privredne komore Crne Gore sa sjednice održane 15. februara 2018. godine iskazao je punu podršku nastojanjima Ministarstva održivog razvoja i turizma te Ministarstva zdravlja da se izradi Strategija razvoja zdravstvenog turizma u Crnoj Gori .

Za izradu strategije je izdvojeno 50.000 eura i  tokom marta biće raspisan međunarodni tender na kojem će biti odabrani nosioci tog posla. Ostaje nejasno zašto sa sastanka Koordinacionog odbora zdravstvenog turizma nije upućen zahtjev Vladi Crne Gore da odustane od najavljene prodaje jer pomenuta izrada strategije jedino ima smisla ako se sačuva Institut kao osnova razvoja zdravstvenog turizma.

Apsurd je ne iskoristiti  naše znanje i pored Instituta i Fakulteta primijenjene fizioterapije koji su decenijama promoteri i nosioci zdravstvenog turizma raspisivati međunarodni tender za izradu strategije. Apsurd je ne konsultovati naše stručnjake, ostvarene u svojim profesijama, angažovane u najvećim zdravstvenim centrima van Crne Gore.

Neodgovorno i neozbiljno je ući u još jedan pokušaj prodaje nečeg tako vrijednog uz obrazloženje da  su već dugi niz godina potrebne ozbiljne investicije u postojeće kapacitete i opremu . Ako država godišnje za konsultantske usluge , za tamo neku pamet koja nas je dovela tu gdje jesmo, daje 35 miliona eura za ove tri decenije vladavine DPS –a ne da se nije mogao renovirati nego se od Herceg Novog do Žabljaka moglo sagraditi još deset centara za zdravstveni turizam.

Lokalna vlast u Herceg novom ima obavezu da učini sve što je u njenoj moći I sačuva Insitut i ne dozvoli da se zdravstveni centar, pretvori u hotel u kom će visokoobrazovani kadar umjesto fizikalne terapije primjenjivati tretmane sa čokoladom”, poručila je Anka Vukićević.

Predstavljeni potencijali sela Kameno u izletničkom turizmu

0

Postoje značajne mogućnosti koje ima hercegnovsko zaleđe za razvoj izletničkog turizma, a u okolini sela Kameno skoncentisano je na malom prostoru više atraktivnih lokaliteta koje neizostavno treba obići.

Jedan od tih promotivnih obilazaka organizovan je protekle nedelje, kada je 40-ak učesnika, kroz šetačku turu obišlo niz zanimljivosti: Kotobilj – mjesto čuvene bitke za oslobođenje Herceg Novog od Turaka, Tajno brdo – utvrđeni položaj, korišćen i nadograđivan u dugom rasponu od vremena Austrougarske, pa sve do kraja SRJ, ukopane tunele, odnosno, masivno betonsko sklonište s kraja SFRJ, Šilobod – vrh korišćen za odbranu još od predrimskog doba, Đevojačke grede – kompleks  nekropola (gomila), upotrebljivanih za sahranjivanje u ilirskom razdoblju, te na kraju, Crkvu Sv. Jovana sa prostranom portom i nedavno renoviranom crkvenom kućom.

Svaka od ovih destinacija je priča za sebe, veće ili manja, ali zajedno predstavljene čine jednu logičnu cjelinu vrijednu posjete. Proteklih godina je dosta urađeno na uređenju ovih lokaliteta, ponovo su krčene stare staze, uređena odmorišta, postavljene klupe i turistička signalizacija, otvorena pješačko-biciklistička staza za rekreaciju. Naredni logični korak je ponuda programa turističkog obilaska, a ovom turom je dočarana jedna od mogućih varijanti. U svakoj od njih, priča vodiča je neizostavna komponenta, jer dobra, zanimljiva priča čini ovu turu jedinstvenom i prepoznatljivom.

Među 40-ak učesnika bili su dominantni Novljani, ali je bilo dosta ljudi iz drugih, pa i udaljenih krajeva i država i svi su na kraju se vratili puni pozitivnih utisaka. Da se ne bi sve svelo samo na priču, obilazak je završen u crkvenoj kući na Kamenom, mjestom održavanja Sajma domaće trpeze i tradicionalnih jela hercegnovskog zaleđa, uz degustaciju lokalnog domaćeg posluženja, priganica i roštula, te kamenskog vina i rakije.

Organizatori događaja, izvedenog u okviru zajedničkog programa „Orjen, planina kraj mora“, čiji je koordinator Agencija za razvoj i zaštitu Orjena, bili su NVO „Eko Boka“ i MZ Kameno-Žlijebi. Vođenje grupe su realizovali Olivera Doklestić i Željko Starčević, dok su Svetlana i Goran Stanovčić imali ulogu domaćina.

Za iduću nedelju u zajedničkom programu, koji se realizuje uz podršku Opštine Herceg Novi i Turističke organizacije Herceg Novi, u planu je obilazak Žlijeba i upoznavanje sa njegovim čuvenim graditeljskim nasljeđem.

Lokalna i državna inspekcija kontrolisaće taksiste i kombi prevoznike na aerodromu Tivat

0
Aerodrom Tivat – foto Boka News

Predstavnici Ministarstva saobraćaja i pomorstva, Opštine Tivat i A.D. Aerodromi Crne Gore, održali su sastanak u Tivtuna temu poboljpšanja taksi i drugih usluga drumskog prevoza putnika sa aerodrome Tivat. To pitanje na osnovu lanjskih loših iskustava, prepoznato je kao jedno od prioritetnih za riješavanje u susret nastupajućoj ljetnjoj turistilkoj sezoni.

Kako je danas saopšteno iz lokalne uprave Tivta, sastanku su prisustvovali potpredsjednik Opštine Dejan Maslovar, načelnik Službe za inspekcijske poslove Jovica Stojković i načelnik Komunalne policije Dalibor Dubljević, ispred Ministarstva saobraćaja i pomorstva generalni direktor Direktorata za drumski saobraćaj Dalibor Milošević, a u ime ACG savjetnik izvršnog direktora Dragan Radulović, direktor Aerodroma Tivat Radovan Marić i saradnik u komercijali Milivoje Dragičević.

Budvanski taxist – protestna voznja

“Zaključeno je da je prioritet održavanje reda kada su u pitanju taksi prevoznici ali i drugi drumski prevoznici koji organizovano sačekuju putnike na Aerodromu Tivat. Kroz terminalsku zgradu je samo u 2017. prošlo više od milion putnika, a naredna sezona može donijeti i blagi porast, pa je u ovom smislu postojanje reda ispred terminalske zgrade nužnost. Opštinske službe inspekcije i komunalne policije nastaviće prošlogodišnju praksu kontrole taksi vozila”- saopšteno je iz Opštine.

Predstavnici Ministarstva saobraćaja i pomorstva su istakli namjeru da svi ovi napori opštinskih službi, budu podržani i od strane državnih inspekcijskih organa.

Opština Tivat obilježila Dan energetske efikasnosti – djelili besplatno sijalice…

0
Podjela sijalica

Opština Tivat, već tradicionalno obilježava 5. mart – Dan energetske efikasnosti. Ovim su povodom građanima Tivta danas ispred zgrade Opštine dijeljene LED sijalice. Uslijedila je radionica za učenike osnovne škole. Djeca petih razreda O.Š. „Drago Milović“ su imala priliku
da odgledaju edukativni film „Tata štediša“ i na taj način kroz slikovit prikaz nauče o novim vidovima štednje energije u domaćinstvu. Projekcija filma upriličena je u opštinskoj multimedijalnoj sali.

Nakom odgledanog filma djeca su učestvovala u kvizu koji je za njh pripremio Sekretarijat zazaštitu životne sredine i energetsku efikasnost, i pokazala zavidno poznavanje oblasti energetske efikasnosti. „Poseban utisak na mene su ostavila djeca koja su i nakon kviza imala potrebu sa prisutnima podijeliti svoja znanja. Pojedini učenici su na licu mjesta crtali svoje šeme zagrijavanja vode u domaćinstvima. Zadovoljna sam održanim aktivnostima, ponajviše jer se pokazalo da u najmlađima za sigurno leži najveći potencijal budućih inovatora i elektroinženjera“, kazala je ovim povodom sekretarka Sekretarijata za zaštitu životne sredine i energetsku efikasnost u Opštini Tivat, Tatjana Jelić.

Sa radionice

Djeci su podijeljeni prigodni pokloni: edukativni materijal, energetski efikasne sijalice i kućni uređaji za mjerenje potrošnje energije. Današnjoj radionici prethodili su „časovi energetske efikasnosti“, koji su protekle sedmice održani u OŠ „Drago Milović“. U Sekretarijatu planiraju i posebnu edukativnu posjetu Termoelektrani „Pljevlja“ i Vjetroparku „Krnovo“, za grupu djece koja su pohađala časove i prisustvovala današnjoj radionici. „Biće ovo prilika da djecu upoznamo sa „prljavom“ i „čistom“ energijom“, dodaju iz Sekretarijata.

Danas u Tivtu

Pozitivne prakse primjenjuju se i u zgradi loklane uprave. U proteklom periodu u zgradi Opštine Tivat, postojeće sijalice zamijenjene su novim LED sijalicama. Promijenjeno je ukupno njih 134. Instalirane su LED sijalice snage 30W sa znatno boljim intezitetom osvjetljenosti. Ova promjena dovešće do značajne uštede u potrošnji električne energije, a očekuje se i da nove sijalice budu znatno dužeg vijeka trajanja. Ovaj primjer mjere energetske efikasnosti ispunjava oba cilja – uštedu energije i poboljšanje komfora.

Za utorak, 6 mart., planirana je Konferencija na temu energetske efikasnosti koju će otvoriti predsjednica opštine Tivat Snežana Matijević.

Promocija Godišnjaka Pomorskog muzeja Kotor

0
Pomorski muzej Kotor foto Boka News

Promocija drugog toma jubilarnog dvobroja „Godišnjaka Pomorskog muzeja LIX-LX“ održaće se u utorak 6.marta sa početkom u 19 sati u Pomorskom muzeju Crne Gore u Kotoru.

Godišnjak je publikacija koja sadrži niz zanimljivih naučnih tekstova iz pomorske istorije, etnografije, istorije umjetnosti i drugih aspekata prošlosti Boke Kotorske i primorskog dijela Crne Gore.

Na promociji govoriće direktor Pomorskog muzeja Andro Radulović, muzejska savjetnica mr Mileva Pejaković-Vujošević i bibliotekar Slavko Dabinović. U muzilkom dijelu programa nastupiće sopranistica, prof. Milica Milanović uz pratnju prof. Dejana Krivokapića.

Kompleksi Porto Novi, Luštica Bay, Plavi horizonti, Mamula, prioriteti vlade

0
Plavi Horizonti

Kompleksi Porto Novi, Luštica Bay, Plavi horizonti, hotel Kraljičina plaža, auto-put Bar-Boljare, pomorski kabl koji će povezati Crnu Goru i Italiju,  valorizacija Bjelasice i Komova, te obnovljivi izvori energije, neki su od 23 prioritetna razvojna projekta Vlade u ovoj godini.

Programom rada Vlade, koji je nedavno usvojen, glavni razvojni projekti podijeljeni su u šest oblasti, počev od saobraćaja gdje je izdvojen samo auto-put Bar-Boljare i praćenje svih koraka njegove realizacije.

Mamula

Valorizacije Bjelasice i Komova, te Durmitora, izgradnja kompleksa Porto Novi u Kumboru, Luštica bay i Plavi horizonti u Tivtu, zatim kompleksa, marine i infrastrukture naselja Porto Montenegro u Tivtu, rekonstrukcija tvrđave Mamula na ostrvu Lastavica na ulazu u Bokokotorski zaliv, izgradnja hotela Kraljičina plaža na Svetom Stefanu i projekti koje će pratiti Tenderska komisija, prioriteti su u oblasti turizma.

Porto Novi foto Boka News

U oblasti energetike, istaknuti su pomorski kabl koji povezuje Crnu Goru i Italijom, zatim termoenergetski kompleks, te obnovljivi izvori energije velike i male hidroelektrane, vjetroelektrane i solarne elektrane.

Montenegro Airlines će redovno letjeti za deset država

0
MA avion polijece iz Tivta foto planepics.org

Crnogorska nacionalna aviokompanija Montenegro Airlines (MA) objavila je prelimirano svoj red letjenja za tzv. ljetnju IATA sezonu koja počinje 25.marta i traje do 28.oktobra, a po kojem će tokom ljetnjih špiceva, njeni avioni sedmično sa aerodroma u Tivtu i Podgorici imati ukupno čak 100 sedmičnih rotacija na redovnim linijama prema 15 gradova u deset država Evrope.

To je za osam sedmičnih rotacija više nego u ljetnjoj sezoni prošle godine. Imajući u vidu da je MA raspolaže flotom od 5 aviona, te da je za predstojeće ljeto ugovorio i veliki broj čarter letova sa turoperatorima iz Irana, Izraela, Jordana, Finske, Francuske, Češke, Slovačke, Austrije i Italije, velika je i vejrovatnoća da će nacionalni avioprevoznik morati da po sistemu kratkoročnog  tzv.wet lease iznajmljivanja aviona sa posadom od drugih kompanija, privremeno poveća svoje kapacitete da odgovori svim zahtjevima. U MA računaju da će u glavnom dijelu sezone od početka juna do kraja septembra prevesti ukupno 360 hiljada putnika, dok za cijelu 2018. očekuju ukupan promet od oko 620 hiljada putnika, što je značajno više nego lani.

Prema ljetnjem redu letjenja, MA će ukinuti sezonski jedan sedmični let iz Podgorice za Moskvu, i sa 8 na 5 sedmičnih rotacija smanjiti broj letova na liniji između glavnog grada i Pariza gdje MA-dobija izuzetno jaku konkurenciju u obliku kompanije TUIfly. Po jedan sedmični let više nego lani, MA će iz Podgorice ovog ljeta imati za Diseldorf, Lion i Cirih, dok broj rotacija na najznačajnijoj i najprometnijoj liniji za Berograd ostaje isti kao i lani – 14 nedjeljno.

Sa aerodroma Tivat MA ovog ljeta uvodi čak devet novih sedmičnih letova, odnosno tri nove destinacije sa kojima se otvara saobraćaj iz Tivta – Minhen, Lajpcig i Kopenhagen.

Za po jednu sedmičnu rotaciju uvećava se i frekvencija saobraćaja MA iz Tivta za Sankt Petersburg i London, dok će broj sedmičnih letova sa tivatskog aerodroma za Moskvu biti uvećan za 2 na ukupno 17. Broje letova iz Tivta za Beograd biće kao i lani – 21 rotacija nedjeljno.

U projekat Luštica Bay za sedam godina uloženo skoro 134 miliona eura

0
Luštica Bay

U realizaciju projekta izgradnje novog turističkog grada Luštica Bay u Krtolima kod Tivta, od početka tog projekta 2010. do kraja prošle godine uloženo je ukupno 133.708.465 eura, od čega samo u prošloj godini preko 40,6 miliona. To piše u Izvještaju o realizovanimi drugim aktivnostima na tom projektu za 2016-17, a koji je usvojila Vlada na posljednjoj sjednici.

Od ukupno uloženih sredstva, 11,5 miliona eura odnose se na zakup lokacije odnosno oko 7 miliona kvadrata zemljišta na obali zaliva Trašte gdje se gradi novi turistički rezort. Za razna geotehnička, hidrogeološke i druga prethodna istraživanja za potrebe projektovanja, investirano je 667.466 eura, izrada projektne i tehničke dokumentacije koštala je 10,2 miliona, a izvođenje građevinskih radova na do sada podignutoj infrastrukturi i pripremi terena u građevinskim, zonama koštalo je 8,3 miliona eura.     Sama izgradnja do sada podignutih objekata koštala je 68,9 miliona eura.

Operativni troškovi realizacije prijekta Luštica Bay za sedam godina iznosili su 32,9 miliona eura u platama, poreszima i doprinosima na zarade zaposlenih i donacijama lokalnoj zajednici, preko pola miliona eura za troškove osiguranja, te preko 783 hiljade eura posebne takse koja se plaća za izgradnju Regionalnog vodovoda Crnogorsko primorje.

Luštica Bay

Najviše novca- preko 40,6 miliona eura do sada je uloženo u 2017. godini što je duplo više nego što su investicije komapnije Luštica Development što realizuje ovaj projekat, iznosile godinu dana ranije, a što potvrđujue da se dinamika realizacije značajno ubrzava. Luštica Bay tako će ovog ljeta otvoriti svoju prvu marinu sa 176 vezova za jahte, kao i prvi hotel – luksuzni „The Chedi“ od pet zvjezdica, kapacuiteta 110 snještajnih jedinica.Samo u ta dva nova objekta, na ljeto bi trebalo da bude otvoreno 250 novih radnih mjesta.

Inače, u Luštici Development na poslovima upravljanja projektom trenutno radi 53 ljudi od kojih su 62 odsto državljani Crne Gore. Na gradilištu je za izvođenje građevinskih radova u prosjeku dnevno bilo angažovano 529 radnika.

Pronašli je nakon 103 godine, leži na 300 metra dubine

0
Foto Royal Australian Navy

Potraga za olupinom prve australske podmornice HMAS AE1 je nakon 103 godine od potonuća, napokon, okončana. S obzirom na to da je riječ o prvoj podmornici koju su saveznici izgubili u Prvom svjetskom ratu, do sada je bilo organizirano 13 istraživačkih ekspedicija, no sve su završile neuspjehom.

Misterij nestanka je riješen, a istraživačku akciju su zajednički financirali australska vlada, Silentworld Foundation, National Maritime Museum i Find AE1 Ltd.

Foto Royal Australian Navy

Naime, podvodni dron s istraživačkog broda Fugro Equator je krajem 2017. godine pronašao i snimio ostatke podmornice na 300 metara dubine kod otoka Duke of York u Papua Novoj Gvineji. Razlog potonuća je nepoznat jer se u noći havarije, 14. septembra 1914., u njezinoj blizini nalazio samo manji njemački izviđački brod. Pretpostavlja se da se tijela 35 poginulih članova posade iz Australije, Novog Zelanda i Engleske još nalaze u podmornici. HMAS AE1 je izgrađena u škveru Vickers u Barrow-in-Furnessu, a u Australiju je stigla u svibnju 1914., uoči početka Prvog svjetskog rata.

Hoteli na Jadranu rasprodani nikad ranije

0
Hoteli na Jadranu – Marko Polo Korčula – foto adratic.hr

Evropski turoperatori žale se kako iz Hrvatske od hotelijera nikada ranije nisu dobili stop-booking ili zaustavljanje prodaje hotelskih soba za sezonu.

Iako se hoteli na Jadranu otvaraju uglavnom tek u drugoj polovici marta za predsezonske goste koji će stići uoči Uskrsa, dobar dio njihovih kapaciteta koje su dali evropskim organizatorima putovanja u prodaju za ovu sezonu, već je rezerviran. Tako je na adrese njihovih poslovnih partnera i agencija već od kraja siječnja počeo stizati njima omraženi stop-booking, što znači da su za njih hrvatski hoteli za 2018. godinu – prodani, piše Slobodna Dalmacija.

Naravno, taj fenomen koji ove zime dolazi do izražaja puno više nego ranijih godina, ne znači nipošto da će u Hrvatskoj biti više gostiju ili duža sezona. To je tek pokazatelj da hotela na Jadranu imamo premalo, te da Europljani sve ranije rezerviraju svoje mjesto kod nas, očigledno poučeni prošlogodišnjim iskustvom kada su odgađali taj trenutak i više nisu u hotelima mogli naći slobodnu sobu. Zato su ove godine požurili s odlučivanjem kamo će na odmor, što je hrvatskim hotelijerima stvorilo puno komforniju situaciju jer već sada većina njih ima prodano od 50 do 70 posto kapaciteta koje su dali turoperatorima na prodaju.

Osim što im to osigurava mirniji ulazak u predsezonu, rana prodaja im osigurava i sredstva za pripremu sezone, kroz akontacije koje im daju inozemni partneri.
Drugi razlog zbog kojega su strani organizatori putovanja još u siječnju počeli dobivati stop booking od naših hotela, jest taj što su posljednje dvije godine vodeći svjetski turoperatori uzeli u zakup veliki broj hotela samo za svoje goste. Tako su se osigurali na po 3 do 5 godina unaprijed da će na raspolaganju za svoje klijente imati te hotele, dok su manji partneri i agencije zbog toga ostali „kratkih rukava”.

Tako je iz godine u godinu sve manji broj hotela na Jadranu čije sobe se uopće nađu u slobodnoj prodaji, jer je većina unaprijed “rezervirana” od strane TUI-ja, Thomasa Cooka, Rewe Grupe, Kompasa, Appola i drugih koji imaju ekskluzivno pravo prodaje za svoje goste.

– Ove godine su mnogim manjim turoperatorima reducirani kapaciteti u hotelima na Jadranu jer su ih najveći partneri uzeli za sebe. Ako prodaja ide dobro kako je sada krenula, onda se vrlo brzo zaustavlja prodaja za one koji imaju tek po nekoliko soba. Hotelijeri neće nikada objaviti zaustavljanje prodaje ako zaista nisu sigurni da su sobe popunili. A trenutno je booking stabilan, bolje su prosječne cijene nego lani i manjim partnerima se uglavnom zaustavlja prodaja jer dio kapaciteta se ostavlja za internetsku prodaju i za individualne goste koji plaćaju bolju cijenu – pojašnjava dugogodišnji direktor prodaje hotelske kuće u Dalmaciji.

Trenutni pokazatelji govore da gotovo na cijeloj obali najbolje ide prodaja odmora u junu i septembru koji su u hotelima rezervirani gotovo 85 posto na najtraženijim destinacijama i već su atraktivnošću i velikim zanimanjem gostiju izborili mjesto kao sastavni dio glavne sezone. Štoviše, zahvaljujući odličnoj prodaji ovogodišnjeg juna i septembra koji se pune individualnim gostima, brojne organizirane grupe se prebacuju na maj i oktobar, pa su trenutnom situacijom na tržištu hotelske kuće mahom zadovoljne.

Za jul i avgust prodano je otprilike pola ponuđenih kapaciteta, dok su jun i septembar najprodavaniji ovogodišnji mjeseci i njihovi kapaciteti su prvi rezervirani.