Umjetnički duo – Aleksandar Korenkov, bariton i Nikolaj Pestov, klavir, predstaviće se kotorskoj muzičkoj publici u nedjelju 5. novembra od 18 sati u Koncertnoj dvorani Muzičke škole “Vida Matjan”- Crkvi sv. Duha. Koncert je dio serijala “Kamerna muzika Evrope” i biće posvećen stvaralaštvu kompozitora Petra Iljiča Čajkovskog i Gustava Malera. Ulaz je slobodan, ali je koncert donatorski.
Korenkov i Pestov su uz podršku JU Muzeji i galerije Budve, 29.avgusta u Modernoj galeriji „Jovo Ivanović” održali donatorski koncert “Remek djela svjetske opere i kamerne muzike”, a povodom 150 godina od rođenja Sergeja Vasiljeviča Rahmanjinova, Korenkov je u aprilu u istoj ovoj galeriji nastupio sa pijanistkinjom Verom Voronješkom.
Operski pjevač Aleksandar Korenkov nastupao je u pozorištima širom Rusije, Japana, SAD, Francuske i Njemačke. Od samog početka umjetničke karijere, Aleksandar kombinuje kamernu muziku sa savremenom avangardnom muzikom, rokom, eksperimentalnom elektronskom muzikom i pozorišnim predstavama. Radio je sa svjetski poznatim dirigentima, kompozitorima i ličnostima iz pozorišne umjetnosti koji su uticali na formiranje profesionalnog umjetničkog profila Korenkova. Laureat je mnogih međunarodnih takmičenja.
Nikolaj Pestov je završio Dječju muzičku školu na Rjazanskom muzičkom koledžu, a potom diplomirao na Moskovskom državnom konzervatorijumu “P.I. Čajkovski” u klasi narodnog umjetnika Rusije, profesora Jurija Slesareva. Laureat je međunarodnih takmičenja na Kipru, u Bugarskoj, Rusiji.
Iskusni pomorac i profesionalni ronilac Savo Kaluđerović iz Kotora istrajan u afirmaciji brodova na solarni pogon u Boki Kotorskoj – Brodićima bez buke i talasa zaštititi prirodno i kulturno nasleđe i opšte interese zajednice
Mali gliseri koji u sezoni prevoze turiste, nudeći im da u dva-tri sata obiđu PortoMontenegro, PortoNovi, Plavu špilju, Mamulu i da se brzo vrate nazad, na kruzer ili autobus, iz godine u godinu su sve popularniji i sve brojniji. To je dobro za turiste i vlasnike glisera, ali ne i za opšte dobro, za cjelokupnu životnu sredinu koja je uz to i pod zaštitom UNESCO-a. Kada poput eskadrile “prolete” površinom mora kroz Bokokotorski zaliv, ovi gliseri stvaraju veliku buku, talasaju more i često dovode u pitanje bezbjednost plivača i rekreativaca koji plove na supovima ili u kajacima. Nije malo onih koji su pod naletom glisera ostali bez vesla ili su u zadnji čas okrenuli pramac čamca-kajaka da bi se sklonili sa putanje glisera… Ova plovila kroz zaliv idu brzinom većom od dozvoljene, a to im dozvoljava „rupa u zakonu“, smatra skiper Savo Kaluđerović iz Kotora, direktor firme “Bella Boka”.
– Ako gliser registrujete za privredne svrhe, on treba da „glisira“, da izađe na površinu i da klizi po moru, a da bi to uradio, mora da uhvati određenu brzinu. Ako ne izglisira po površini, onda su ti putnici u opasnosti, jer onda gliser „kopa“ i to je jako rizično. Za glisere je dozvoljeno nekih 15 čvorova, ali to nije dovoljno za neke glisere, a za one koje je to dovoljno, oni ne voze tom brzinom, nego 20-25 čvorova (gliseri sa više putnika i ne mogu ispod te brzine). Oni kroz zaliv idu brzinom većom od dozvoljene, a to im dozvoljava „rupa u zakonu“. Taj zakon o pomorstvu su pisali ljudi koji ne znaju ništa, kaže Kaluđerović i dodaje da je najbolje da se vožnja glisera u Zalivu zabrani, ili da se nađe prava mjera njihove frekvencije, uz strogu kontrolu brzine kretanja u Zalivu.
Isto tako, ovaj “morski vuk” je protiv toga da tenderi (manji brodovi koji su dio opreme velikih putničkih brodova i služe za transport putnika i u vanrednim uslovima) sa brodova iskrcavaju svoje putnike i prevoze ih do Luke Kotor.
-Takav prevoz tenderima je strogo zabranjen u svim lukama, jedino je dozvoljen kod nas. To su brodići, koji nisu platili ni vinjetu kod nas, niti su platili da mogu da plove u naše vode, a drugo, to su brodovi napravljeni za okeane, za velika nevremena, đe oni imaju veliki gaz i oni kopaju more i prave ogromne valove koji razbijanu ponte. Veliki sam protivnik toga. Zagovaram da naši brodovi, crnogorski, iskrcavaju putnike- zaposlićemo 30 ljudi, naši ljudi će dobijati plate, a zaštitićemo i obalu. Sigurno da imamo koristi od kruzera i treba ih zadržati, ali treba da postavimo i svoje standarde – možda bismo bili jedinstveni u svijetu kada bismo im ponudili solarne brodove za transport putnika sa broda na obalu, a stranci to znaju da prepoznaju, poručuje Kaluđerović, koji je na moru 20 godina, a već niz godina profesionalno se bavi i ronjenjem. Kao jedan od kvalifikovanijih ronilaca u Crnoj Gori do sada je desetak puta učestvovao u akcijama čišćenja Bokokotorskog zaliva.
Suočavanje
“Ogromna je opasnost od kruzera za Stari grad, za ponte, parapete, za sami otok Gospe od Škrpjela. Bavim se ronjenjem i upoznat sam sa tim. Kad brod uđe u Kotor, napravi ogromne struje pod vodom, gdje iskopava sve ispod grada, koji leži na galerijama. To su problemi sa kojima, ako ne mi, neke generacije iza nas će morati da se suoče”.
-Da vidite što smo sve izvukli iz mora, morate vidjeti to „groblje“ na morskome dnu. Kao ronilac, kad hoćete da iskopate neku rupu pod vodom, da nešto stavite, samo vrtite rukom i za pet minuta ćete napraviti rupu oko metar sa metar. A zamislite, što radi propela kad vrti, što napravi u ovu našu „kadu“ ovdje (zaliv).
Ono što se ne vidi je problem, a ne ono što se vidi gore. Brodovi više uništavaju ono pod vodom no ono što je na površini i taj dim iz ispusta, kaže Savo i dodaje da vlasnici kruzera svuda u svijetu vode računa o regularnom eliminuisanju otpada sa broda i o kvalitetu goriva dok borave u zatvorenim sredinama, kakve su zalivi, ali ne i kod nas, “zato što kod nas nije toliko rigorozno”.
-Novi kruzeri vizuelno prave viši oblak dima, ali manje zagađuju, jer oni imaju taj sistem pročišćavanja „skraber“, gdje izlazi para. To je brod generacije 2023. godišta, a njegovi konstruktori su vodili računa da ne zagađuju okolinu, jer u današnje vrijeme to je vrlo rigorozno. Više zagađuju naši stari brodovi iz 60-ih, 80-ih godina, nego taj kruzer.
Više zagađuju kruzeri onim što se ne vidi, no onim što se vidi. Kod nas u Kotor ljudi dosta uzmu za pravo da kritikuju nešto u šta se ne razumiju. Prvo kad kažu da brod izbacuje kanalizaciju – znam da imamo satelite koji prate te brodove, koji registruju svako izbacivanje nafte, otpadnih voda i jedva čekaju da ih oporezuju za to. Ima slučajeva kada manji brodovi iskrcavaju naftu na otvorenom moru, a da ih inspekcija ne primijeti, ali se dešavalo i da se direktno uhvate u marini, potsjeća naš sagovornik, koji je ovoga ljeta bio domaćin grupi crnogorskih novinara, prevozeći ih sa Rosa do Perasta svojim hibridni brodom “Graciana” , a zatim do Kotora solarnim brodom “Elettra”.
Kaluđerović je nosilac pionirskog projekta u Boki Kotorskoj, jer zagovara ekološki transport namijenjen uglavnom domaćim putnicima, mještanima Boke, sa povoljnom cijenom karte. Savremeni brod koji ima solarne panele, baterije i električni motor ne stvara buku, pogodan je za zaliv, te ima perspektive da zaživi kod nas. Projekat koji bi trebalo da broji 12 ekoloških brodova, predočen je Opštini Kotor 2018. godine. Vlasnik kompanije solarnih brodova “Bella Boka” je Italijan, koji je u njihovu izgradnju uložio milion ipo eura, sa idejom da 12 malih solarnih brodova obilaze kratke rute: Kotor-Muo – Sv. Matej- Prčanj, zatim Prčanj-Sv. Stasije- Orahovac- Dražin vrt i Perast, kao i rute Perast-Risan, Perast-Tivat i Tivat-Herceg Novi.
– Iako smo tu radi građana i projekat je za dobro Grada Kotora, za očuvanje prirode i za dobro ljudi, nemamo sluha od države: u marini isto plaćamo kao i neki stranci, milioneri, vlasnici jahti. Marina nas za dva broda košta oko 25 hiljada eura godišnje, a pošto su naše karte dva-tri eura po osobi, trebalo bi da prevezemo 15.000 ljudi za sezonu da bismo isplatili samo marinu. Vrlo je teško i ako nam država ne izađe ususret, ovaj će projekat teško opstati. Lako nam je da se preorijentišemo na turiste, ali mi to ne želimo, hoćemo da se držimo naše ideje od starta, kaže Kaluđerović, čiji je đede bio kapetan broda „Barbara“. On je u bivšoj SFRJ godinama prevozio radnike iz Arsenala do Brodogradilišta, do Herceg Novog I nazad do Kotora. Tokom „korone“ Savo je svaki vikend radio besplatno, vozio pune brodove učenika osnovnih i srednjih škola i “gratis” za mnoge Kotorane/ke.
Destimulisanje
-Jednako moram da radim registraciju solarnoga broda kao i neki brod koji je građen 50-ih, 60-ih, 70-ih godina i prevozi turiste. Moderni brod koji je plaćen pola miliona eura i onaj što je plaćen pet hiljada eura, kroz iste testove prolaze i isto plaćamo i ja i on sve. Nikakvu privilegiju nemamo, a u svijet svi brodovi koji koriste sunčevu energiju imaju velike benefite – u Njemačkoj već koriste solarne automobile.
Morski “čistač” na livadi
-Vlasnik kompanije “Bella Boka” poklonio je Gradu Kotoru i „kliner“, solarni brod- čistač površinskoga smeća u zalivu, ali i za to niko nije imao sluha. Taj brod je bio ispravan i radio je kratko vrijeme. Imali smo namjeru da ga damo Pomorskom fakultetu u Kotoru da studenti vježbaju na njemu, onda smo ga nudili Luki Kotor da oni čiste s njim- niko nije htio da ga zadrži I da njime obavlja čišćenje morske površine. Taj “kliner” evo sada stoji na livadu ispred moje kuće u Dobroti, kaže Kaluđerović.
Opština Kotor je započela radove na sanaciji potpornog zida u Jelovom dolu koji je već duže vrijeme obrušen.
Ovom investicijom se osigurava lokalni put Crkvice – Orjen sedlo koji ujedno povezuje i opštine Herceg Novi i Kotor.
Mole se mještani da ne koriste ovaj lokalni put u toku izvođenja radova.
Izvođač radova je privredno društvo Inženjer Gogić doo Podgorica. Vrijednost radova je oko 40.500,00 eura sa pdv-om. Rok za završetak radova je 30 dana.
Policija je sinoć na području primorja sankcionisala 12 vozača zbog vožnje pod dejstvom alkohola, od kojih je njih sedam uhapšeno, objavila je policija na Twitteru.
“U Tivtu je uhapšen M.Ž. iz tog grada koji je vozio pod dejstvom alkohola u organizmu u koncentarciji od 2,88 g/kg. Izrečena mu je kazna zatvora od 15 dana”, navodi se u twittu.
U Baru je uhapšen I.S. iz Ukrajine koji je vozio pod dejstvom alkohola u organizmu u koncentarciji od 2,63 g/kg.
1/2
🚔Policija je sinoć na području primorja sankcionisala 1⃣2⃣ vozača zbog vožnje pod dejstvom alkohola, od kojih je njih 7⃣ lišeno slobode. pic.twitter.com/LUqDfSWlga
Crnogorska policija uhapsila je još tri strana državljanina zbog sumnje da su učestovali u trgovini ljudima u Tivtu.
Iz Uprave policije su rekli da su uhapšeni ukrajinski državljani O.B. (34) i B.P. (24) i ruski državljanin O.L. (41).
“Oni su uhapšeni zbog sumnje da su, na štetu dvadesetjednogodišnje ženske osobe, izvršili krivično djelo trgovina ljudima u saizvršilaštvu sa državljaninom Sjedinjenih Američkih Država (SAD) V.G. (43), koji je ranije uhapšen” rekli su iz policije.
Oni su podsjetili da su njihovi službenici, pretresom sedam soba jednog hotela u Tivtu zatekli 18 stranih državljanki Ukrajine, Bjelorusije, Rusije i Izraela, kao i deset stranih državljana SAD, Ukrajine, Rusije, Bjelorusije i Grčke.
Iz policije su naveli da je tada uhapšen V.G, a pronađen je i oduzet novac različitih valuta, telefoni, laptopovi, kamere, fotoaparati i drugi predmeti.
Kako su rekli, tokom dalje kriminalističke obrade identifikovani su O.B, B.P. i O.L, koja su učestvovali u izvršenju krivičnog djela.
Njih trojica su, kako se sumnja, od 26. do 31. oktobra, dovođenjem u zabludu i zloupotrebom povjerenja oštećene djevojke, kreirali pornografske sadržaje.
“O.B., B.P. i O.L. su na zahtjev V.G., čekirali avionske karte za oštećenu djevojku i za druge djevojke, bili zaduženi za njihov prevoz od aerodroma do mjesta boravka, nabavku potrebnih stvari, kao i za kreiranje pornografskih sadržaja – fotografisanje i snimanje”, kaže se u saopštenju.
Kako se dodaje, osumnjičeni su privedeni državnom tužiocu u Višem državnom tužilaštvu u Podgorici.
Najbolji novogodišnji provod u Tivtu se dešava od katoličkog do pravoslavnog Božića kada građani i svi posjetioci mogu da uživaju u prazničnoj atmosferi, koju upotpunjuju okićene gastro kućice na gradskoj rivi Pine, poručuju iz TO TIvat.
U tim danima održavaju se brojni božićni sajmovi, humanitarni bazari, raznovrsni tematski sadržaji, muzički događaji, kao i zabave za najmlađe. Glavni Novogodišnji program rezervisan je za doček i reprizu Nove godine, uz koncerte poznatih domaćih i regionalnih izvođača.
Tivat novogodišnji program
Dočekajte 2024. godinu u Tivtu uz bogat program od 16.12.2023. do 14.01.2024.
16.12. – Ansambl Toć
17.12. – Bane Nedović
23.12. – Škuribanda bend
24.12. – Castel Nuovo
30.12. – Dječja Nova godina
31.12. – Bojan Delić – Haris Džinović
01.01. – Akademija bend – Aco Pejoić
02.01. – Milky Wave
06.01. – Pljevaljski tamburaši
07.01. – Darko Martiinović
13.01. – Jelena Zvicer
14.01. – Jelena Božović
Sindikalne organizacije aerodroma u Podgorici i Tivtu zbog nezadovoljstva zaposlenih situacijjom u komoaniji i njihovog nezavidnog položaja, organizovaće jednosatno mirno okuplanje zaposlenih ispred terminalnih zgrada u četvrtak, 9. novembra.
Iz ACG u izjavi za CdM poručuju da menadžment Aerodroma Crne Gore zadržava uvjerenje da je moguće doći do sveobuhvatnog rješenja kojim bi se sva stečena radnička prava očuvala, uz stvaranje pretpostavki za dalju nadgradnju tih prava na održiv način.
Slobodan Martinović, predsjednik Sindikalne organizacije Aerodroma Podgorica, kaže da su razlozi okupljanja to što žele da iskažu nezadovoljstvo povodom situacije u kompaniji i nezavidnog statusa zaposlenih.
“Ovom okupljanju prethodilo je bezbroj dopisa, zahtjeva, analiza i sastanaka, ali bez efekta. Napominjem da je ovo nešto najbezbolnije u ovom trenutno sto smo mogli da preduzmemo”, kazao je Martinović za CdM.
Kako je dodao, gotovo godinu dana pokušavaju da dogovore povećanje zarada zaposlenih, dominantno oniih koji rade u operativi.
“Plate su na nivou iz 2008, dakle gotovo 15 godina se nijesu mijenjale. Zatim, konačno potpisivanje stambenog pravilnika, koje pitanje se takođe prolongira duži vremenski period. Okupljanje organizujemo i zbog eadekvatnog odnosa i uvažavanja sindikata, odbrane stečenih prava u smislu odbijanja izmjene obračunske vrijednosti koeficijenta i drugo”, istakao je Martinović.
Sindikalne organizacije su menadžment Aerodroma Crne Gore dopisom obavijestile da će 9. novembra organizovati jednosatno mirno okupljanje.
U dopisu su naveli da postoji ogromno nezadovoljstvo zaposlenih aerodroma CG koje je prouzrokovano nepostizanjem dogovora sa poslodavcem još od januara mjeseca 2023 godine.
Pitanja oko kojih, kako navode u dopisu nije postignut dogovor, su povećanje zarada zaposlenih, usvajanje pravilnika o rješavanju stambenih pitanja, regulisanje radnog vremena u operativi, poboljšanje uslova rada i zastite na radu, kao i sprečavanje degradiranja postojećeg kolektivnog ugovora, kao i potrebe poštovanja sindikalne organizacije kao socijalnog partnera po svim pitanjima koji se tiču ekonomskog i socijalnog statusa zaposlenih.
U slučaju loših vremenskih usliva, okupljanje će se održati unutar terminalne zgrade u lande side-u.
Martinović je kazao da neće biti lrekida rada tokom jednosatnog okupljanja i da će sve normalno funkciinisati.
ACG: Doći do rješenja kojim bi se očuvala stečena radnička prava
Iz Aerodroma Crne Gore CdM-u je saopšteno da su dobili dopis Sindikalne organizacije ACG – Aerodrom Podgorica i Sindikalne organizacije ACG – Aerodrom Tivat u kom su najavili “javno mirno okupljanje” na platoima ispred terminalnih zgrada za četvrtak, 9. novembra od 13 do 14 sati.
“Menadžment Aerodroma Crne Gore ponavlja da zadržava uvjerenje da je moguće doći do sveobuhvatnog rješenja kojim bi se sva stečena radnička prava očuvala, uz stvaranje pretpostavki za dalju nadgradnju tih prava na održiv način. Struktura dosadašnjih sudskih procesa uz osipanje licenciranog osoblja nužno nameće potrebu za promjenama, dok potencijalne isplate po kontroverznim osnovama vode ka ugrožavanju stabilnosti poslovanja. Jedna od važnih pretpostavki za dugoročnu stabilnost je ugradnja u Kolektivni ugovor zaštitnih mehanizama od rizika nastalog neujednačenom sudskom praksom”, kazali su u ACG.
Foto: Humanitarni swimming maraton, Ilustracija: Portal RTV Budva
Na plaži Pizana u Starom gradu, danas, subota 4. 11. će biti održan 11. Humanitarni plivački maraton “Open Water”. Ovaj inspirativni događaj počeće u 11 sati i okupiti hrabre plivače spremne na šest kilometara izazova u simbolu žute vrpce koja ima duboko emotivno značenje – simbolizuje prevenciju samoubistva.
Ruta ovog humanitarnog maratona vodiće plivače od plaže Pizana, preko ostrva Sv. Nikola do plaže Brijeg od Budve kod hotela Avala.
“Svjedoci smo visoke stope samoubistava u našoj državi, što zahtijeva hitnu podršku i angažovanje zajednice. Zato je veoma važno podrška kroz razgovor, pružanje pomoći osobama u psihološkim krizama i upućivanje na stručnu pomoć. Podizanje svijesti o ovoj temi ključno je za prevenciju samoubistava, a zatražiti pomoć nije znak slabosti, već hrabrosti. Svi životi su neprocjenjivi i važno je zajedno raditi na očuvanju istih”, istakli su organizatori ovog humanitarnog marataona iz organizacije S.R.D OPEN WATER, dodajući da se unaprijed zahvaljuju svim učesnicima, ističući njihov doprinos i podršku ovom važnom događaju.
“Želimo da apelujemo na svakoga ko je u mogućnosti da pomegne Vanji Jovanoviću i Sanji Pešalj za uspješno liječenje i donaciju za adaptaciju Doma starih “Sveti Vid” u Petrovcu”.
Porodični karavan će se, u svom proputovanju kroz Crnu Goru, zaustaviti u Kotoru i Tivtu, u subotu, 4. novembra. Za djecu i roditelje iz ove dvije primorske opštine biće organizovan sada već prepoznatljiv mini porodični događaj u kojem su do sada imali priliku da uživaju roditelji iz 18 crnogorskih opština. Ekipa karavanskog tima i u Boku Kotorsku donosi bogat kreativno-edukativni sadržaj za cijelu porodicu.
Dvosatni program sadrži različite tematske cjeline. Sadržaj za djecu podrazumijeva didaktičke i edukativne igre, takmičenja i animatorske aktivnosti. Program za roditelje ima informativni karakter, a realizuje se u saradnji sa pedijatrima lokalnih Domova zdravlja, kao i doktorima Instituta za javno zdravlje.
„Porodični karavan je obišao veći dio naše zemlje i postao prepoznatljiv po svom zabavnom i edukativnom karakteru. Ovom prilikom pozivamo sve roditelje i djecu predškolskog i mlađeg osnovnoškolskog uzrasta iz Tivta i Kotora da nam se pridruže i zabave se“.
Mini porodični događaj će u Tivtu biti organizovan u terminu od 11 do 13 sati, na Trgu Magnolije, dok će u Kotoru od 16 do 18 sati boraviti na lokaciji ispred Starog grada, kod kamenog kioska.
U slučaju loših vremenskih prilika događaj će biti održan u prostorijama Sportske dvorane Župa u Tivtu, odnosno na drugom spratu Shopping Mall-a Kamelija u Kotoru.
Tokom dvosatnog karavanskog programa za djecu i roditelje se organizuju radionice i animatorske tačke, pa mališani imaju priliku da uposle prstiće kroz kreativno izražavanje, koristeći papir u boji, flomastere, makazice… Škola za intelektualni razvoj djece Eduko je zadužena za učenje kroz igru sa ciljem da se prikaže kako metodom fine motorike djeca razvijaju pažnju, koncentraciju, logiku, pri tom se kroz plasirani materijal upoznaju sa bojama, oblicima, životinjama, slovima, brojevima. Dio karavanskog tima čine i animatori Rent a party. Poseban kutak je opremljen didaktičkim kockama i Sova igračkama koje su posebno dizajnirane za mlađu djecu, u cilju razvoja spretnosti, logike, krupne i fine motorike.
Porodični karavan dio je projekta koji udruženje Roditelji realizuje u saradnji sa UNICEF-om, a uz finansijsku podršku Delegacije Evropske unije u Crnoj Gori.
Cilj aktivnosti koje se sprovode tokom Porodičnog karavana je uključivanje i osnaživanje lokalnih zajednica da obezbijede uslove neophodne za optimalan rast i razvoj djece. U toku obilazaka gradova realizuje se nekoliko različitih tematskih aktivnosti koje doprinose boljem informisanju roditelja o važnim temama koje se odnose na rast i razvoj djece kao što su dojenje, ishrana, vakcinacija, fizička aktivnost, značaj kontakta, igre i ograničavanja upotrebe tehnoloških sredstava koja nijesu namjenjena djeci.
Karavan je na točkovima svake subote, a do 25. novembra će obići sve gradove u Crnoj Gori.
Muzej betinske drvene brodogradnje zasluženo se našao na popisu 20 najboljih pomorskih muzeja Evrope prema britanskom portalu TravelMag, piše ŠibenikIn.
Na popisu se nalaze veliki i poznati muzeji poput pomorskih muzeja iz Barcelone, Istanbula, Hamburga, Genove, muzej Vasa iz Stockholma i Muzej civilizacija Evrope i Mediterana iz Marseilla.
“Iako se neki nacionalni muzeji nalaze na našem popisu, prioritet smo dali onima koji istražuju konkretnije aspekte svijeta pomorstva. Naš izbor podržava originalne pristupe muzejskom iskustvu, obično uključujući interaktivne i multimedijalne izložbe. Tražeći ravnomjernu raspodjelu po europskoj karti, postavili smo ograničenje od dva muzeja po državi (iako nismo mogli obuhvatiti svaku državu). Naposljetku, željeli smo najbolje predstaviti raznolikost, na način da uključimo lokalne i regionalne muzeje čija veličina i opseg znatno variraju. S obzirom na ove kriterije, predstavljamo vam neke od najboljih pomorskih muzeja u Evropi, navedene bez posebnog redoslijeda,” navodi se na stranici TravelMag, navodi ŠibenikIn.