U više crnogorskih gradova večeras su ponovo organizovne auto-kolone za, kako je najavljivano na društvenim mrežama, odbranu nezavisne i građanske Crne Gore.
Učesnici su nosili državne zastave, a kolone sa vozilima prošle su ulicama Kotora, Tivta, Podgorice, Nikšića, Cetinja, Bara, Berana, Bijelog Polja, Danilovgrada, Pljevalja…
Nakon potresa, prema talijanskoj seizmološkoj službi, magnitude 5,2 po Richteru u subotu u Jadranskom moru, koji se osjetio i u većem dijelu juga Italije, nema žrtava i prijavljene materijalne štete.
Potres koji se osjetio u Apuliji i Abruzzu do Napulja zabilježen je u 14,47 sati na dubini od 5 km ispod mora oko 90 kilometara od otoka Tremiti i 30 km od Lastova.
Uslijedila su slabija podrhtavanja.
Talijanska seizmološka služba evidentirala ih je do 17 sati ukupno 19 od kojih su tri bila jakosti 4, odnosno 4,1.
“Za sada nemamo dojava o štetama ni poziva za pomoć”, naveli su vatrogasci na Twitteru.
Italija je smještena između euroazijske i afričke ploče, koja je gura prema sjevernom Balkanu i seizmički je aktivno područje na većem dijelu svog teritorija.
Gigantski kontejnerski brod ostao je bočno zaglavljen u egipatskom Sueckom kanalu već peti dan, dok se vlasti pripremaju da preduzmu nove pokušaje da oslobode plovilo i ponovo otvore ključni plovni put istok-zapad za globalnu plovidbu.
Blokada Sueskog kanala postaje sve veći problem, 320 brodova čeka na prolaz.
Vlasnici Ever Given-a kažu da ga je nalet vjetra gurnuo brod i njegov ogromni teret od 20.000 brodskih kontejnera u utorak bočno u kanalu, zabijajući ga između pješčanih obala kanala. Masivno plovilo zaglavilo se u jednosmjernom dijelu kanala nekoliko milja od njegovog južnog ulaza.
Bernhard Schulte Shipmanagement, tehnički direktor kompanije Ever Given, rekao je da je pokušaj da se oslobodi u petak propao.
Zvaničnik uprave Sueckog kanala rekao je da su planirali da u subotu naprave najmanje dva pokušaja oslobađanja plovila kada padne plima.
Zastoj u pomorskom saobraćaju porastao je na oko 320 plovila u subotu ispred Sueckog kanala, prema podacima Leth Agencije. Neka plovila su počela da mijenjaju kurs, a desetine brodova su i dalje bili na putu za plovni put, prema podacima kompanije Refinitiv.
Predsjednik Shoei Kisen Iukito Higaki rekao je na konferenciji za novinare u sjedištu kompanije u Imabariju na zapadu Japana da je raspoređeno 10 tegljača i da su radnici bagerisali obale i morsko dno u blizini pramca broda kako bi pokušali da ga oslobode dok plima počinje da pada.
Shoei Kisen rekao je da kompanija razmatra uklanjanje kontejnera radi olakšavanja plovila ako napori za pretočenje ne uspiju, ali to bi bila teška operacija.
Bijela kuća je saopštila da je ponudila pomoć Egiptu u ponovnom otvaranju kanala. “Imamo opremu i kapacitete koje većina zemalja nema i vidimo šta možemo i kakva pomoć možemo biti”, rekao je predsednik Joe Biden novinarima u petak.
Dugotrajno zatvaranje ključnog plovnog puta izazvalo bi kašnjenja u globalnom lancu otpreme. Prema zvaničnim podacima, kanalom je prošle godine prošlo oko 19.000 plovila.
Kroz kanal protiče oko 10% svjetske trgovine, što je posebno ključno za transport nafte. Zatvaranje bi moglo uticati na isporuke nafte i gasa u Evropu sa Bliskog istoka.
Ostalo je nejasno koliko će trajati blokada. Čak i nakon ponovnog otvaranja kanala koji povezuje fabrike u Aziji sa potrošačima u Evropi, kontejneri koji čekaju vjerovatno će stići u prometne luke, prisiljavajući ih da se suoče sa dodatnim kašnjenjima prije istovara.
Očigledno predviđajući velika odlaganja, vlasnici zaglavljenog plovila preusmjerili su sestrinski brod Ever Greet na kurs oko Afrike, prema satelitskim podacima.
Preusmjeravaju se i drugi. Nosač tečnog prirodnog gasa Pan Americas promijenio je kurs u srednjem Atlantiku, sada okrećući ka jugu da bi obišao južni vrh Afrike, prema satelitskim podacima sa MarineTraffic.com.
Financial Times izvijestio je u petak da su brojne brodske grupe kontaktirale Petu flotu američke mornarice zbog zabrinutosti za pomorsku sigurnost brodova koji su odlučili da plove na jug oko Afrike, što će ih dovesti u vode sa istočne obale kontinenta koje imaju dugu istoriju piraterije.
Afrika ima rizik od piraterije, posebno u istočnoj Africi“, rekao je Zhao King-feng iz Kineskog udruženja brodovlasnika u Šangaju za FT, rekavši da bi vlasnici mogli da preduzmu dodatne snage bezbjednosti kako bi se ukrcali na njihova plovila prije nego što produže put.
To je samo još jedan faktor koji bi mogao da izazove ozbiljno usporavanje i potencijalno poskupljenje robe koja se iz Azije kreće u Evropu i SAD, i još jedna glavobolja za globalni sistem lanca snabdijevanja koji je već opterećen pandemijom koronavirusa.
Prošlogodišnji budžet Opštine Tivat realizovan je u iznosu od 15.951.042 eura što je 83,7% od rebalanskom budžeta za 2020. ukupnog planiranog iznosa prihoda gradske kase od 19.056.400 eura.
Preliminarni su to podaci koje je u godišnjem Izvještaju o radu predsjendika Opštine i radu organa i slupbi lokalne uprave za 2020. iznio aktuelni tivatski gradonačelnik Željko Komnenović (Narod Pobjeđuje). Ovaj izvještaj se inače, u najvećoj mjeri odnosi na rad bivše DPS-SD-HGI gradske uprave jer je Komnenović u fotelji gradonačelnika tek 16.oktobra prošle godine zamijenio razriješenog Sinišu Kusovca (DPS).
Iz brojki koje se odnose na ostvarenje budžeta, vidi se koliko je ekonomska kriza uzrokovana koronavirusom teško pogodila Tivat, ali i još više koliko se bivša gradska uprava sa Kusovcem na čelu nedgovorno i rasipnički odnosila prema gradsim finansijama, čak i u takvoj godini krize – vjerovatno motivisana činjenicom da je 2020. bila izborna godina i na opštinskom, i na držqvnom nivou.
Koliko je stanje loše, pokazuje i podatak da je nova gradska uprava koju nakon izbora 30.avgusta čini koalicija građanskih listi Narod Pobjeđuje, Bokeški Forum i „Goran Božović-časno i odgovorno za bolji Tivat“, morala da nakon preuzimanja vlasti, odmah napravi rebalans budžeta koji je sa 23,56 miliona eura koliko ga je planirala bivša DPS-om predvošena opštinska vlast, smanjen na nešto preko 19 miliona eura.
Čak i tako redukovani obim prihoda nije ostvaren jer je gradska kasa Tivta lani ostvarila nepunih 16 miliona eura ukupnih primitaka i to sa sve „prenesenim prihodima“ iz ranijih godina od oko 1,9 miliona eura koliko Opština formalno ima na svom računu u stečajem pogođenoj Atlas banci iako je taj novac praktično izgubljen, te sa 2 miliona eura kratkoročnog kredita koje je Kusovac lani odmah na početku godine, uzeo u Prvoj banci.
Kada je aktuelna NP-BF-GB kolaicija sredinom oktobra preuzela vlast, na ralunu Optine zatekla je samo nepunih 67 hukjada eura, neplačene dugove i dospjele obaveze Ošptine od 3.504.330 eura, minus na overdraft kreitu kod Prve banke u iznosu od 147.488 eura te jp preko 1,5 miliona eura raznih neplaćenih ralčuna i potraživanja razbih povjerilaca po laedicama“ Se3kretaraijata za finansje, a koji uopte nisu ni bili unešeni u sustem Trezopra Opštine.
Kako se tokom DPS uprave grada gazdovalo opštinskim novcem, pored ostaloga pokazuje i činjenica da je Kusovčeva administracija na redovne troškove Opštine lani „spiskala“ 904 hiljade eura koliko joj je krajem 2019. uplatila Vlada od novca koje je državi prethodno uplatila komapnija Luštiica Developmnet, iako su ta sredstva bila strogo namjenska – za gradnju MR 2 pristupne saobraćajnice turističkom kompleksu Luštica Bay u Krtolima. Iako je prethodno nenamjenski potrošio sav taj novac na redovno poslovanje Opštine, Kusovac je nakon što je DPS izgubio izbore, u posljednjim danima svog mandata, potpisao ugovor sa izvođačem radova o gradnnji te saobraćajnice ukupne vrijednosti 1,15 miiliona eura, kako bi novoj gradskoj vlasti NP-BF-GB, ostavio još i težu finansijku situaciju. Nova vlast je potom sa odabranim izvođačem morala da se dogovara o višemjesečnom odlaganju početka radova dok se stanje u gradskoj kasi ne popravi, a što se desilo tek nedavno kada je Opštini Tivat Vlada Crne Gore dala zeleno svjetlo za novo dugoročno kreditno zaduženje kod Crnogorske komercijalne banke u iznosu od 3 miliona eura. Veći dio tog novca biće potrošen na plaćanje ekspropijacije za od strane bivše gradske uprave, uzurpiranu privatnu zemlju mještana Krtola na lokalitetu Klačina gdje je u međuvremenu izgrađeno postrojenje za prečišćavanje otpadnih voda za Tivat i Kotor, kao i za plaćanje dospjelih a neizmirenih obaveza bivše gradske uprave za više, mahom predizbornih, investicija u lokalnu komunalnu infrastrukturu, poput gradnje objekta Dnevog centra za djecu sa posebnim potrebama na Seljanovu, kružnih tokova na Jadranskoj magistrali, prve faze uređenja obale na Belanima, igrališta u Donjoj Lastvi…
Što se rashoda tiče, Opština Tivat je u toku 2020. potrošila ukupno 13.674.786 eura što je 71,76% rebalanskom budžeta planiranih ukupnih izdataka.
U Crnoj Gori preminulo je još sedam osoba inficiranih koronavirusom, a registrovano je 369 novih slučajeva infekcije, saopšteno je iz Instituta za javno zdravlje (IJZ).
Laboratorije Instituta za javno zdravlje Crne Gore, druge javne i privatne laboratorije koje se bave dijagnostikom infekcije novog koronavirusa su tokom jučerašnjeg dana završile analizu i Institutu dostavile rezultate za 1630 uzoraka na novi koronavirus.
Ukupno je dijagnostikovano 369 novopozitivnih slučajeva infekcije SARS-CoV-2 iz sljedećih opština:
Opština
oboljeli
Podgorica
114
Nikšić
82
Bijelo Polje
28
Bar
24
Berane
22
Pljevlja
22
Ulcinj
15
Kolašin
10
Cetinje
7
Danilovgrad
7
Andrijevica
7
Mojkovac
6
Kotor
5
Herceg Novi
5
Tivat
5
Budva
4
Plužine
2
Šavnik
2
Rožaje
1
Petnjica
1
Ukupno
369
Od jučerašnjeg presjeka Institutu je prijavljeno sedam smrtnih ishoda povezanih sa COVID-19 i to kod pacijenata iz sledećih opština: Nikšić (2), Cetinje (1), Bar (1), Budva (1), Podgorica (1) i Pljevlja (1) od kojih je najmlađi imao 58, a najstariji 81 godinu starosti.
Ukupan broj preminulih povezanih sa COVID-19 infekcijom u Crnoj Gori od početka pandemije je 1241.
Do 15 sati prijavljen je oporavak kod 554 pacijenta.
Uzimajući u obzir sve novootkrivene slučajeve kao i broj oporavljenih, ukupan broj trenutno aktivnih slučajeva COVID-19 u Crnoj Gori iznosi 7104.
Od početka epidemijskih dešavanja (mart 2020. godine) ukupan broj registrovanih slučajeva infekcije novim korona virusom u Crnoj Gori je 89732.
Trenutno aktivni slučajevi po opštinama prikazani su narednoj tabeli, raspoređeni prema opadajućem redoslijedu:
Ljetna pozornica na sjevernom bedemu Staroga grada ostala je bez desetak stolica, koje je nepoznato lice (ili više njih) iščupalo iz ležišta i bacilo u rijeku Škurdu. Plastične stolice povezane metalnim ležištem postavljene su prije par godina u gledalištu zamjenivši stare dotrajale drvene klupe, u sklopu renoviranja Ljetne pozornice, koja je u nadležnosti Kulturnog centra „Nikola Đurković”. Ovaj vandalski čin desio se tokom noći u srijedu na četvrtak, a slučaj su kotorskom Odjeljenju bezbjednosti prijavili službenici Komunalne policije.
-Izvršili smo uviđaj i zaključili da vrata Ljetnje pozornice nisu obijena, već je počinilac vjerovatno preskočio kameni zid i upao u gledalište. Iščupao je iz ležišta 12 stolica i bacio ih sa bedema u rijeku Škurdu. Polomljena je i jedna klupa. Shodno našoj nadležnosti, napravili smo foto-elaborat i dostavili izvještaj odjeljenju MUP-a u Kotoru. Na njima je dalji postupak istraživanja ko stoji iza ovog vandalizma, kazao je za „Dan” Zoran Vučinović, načelnik Komunalne policije.
-Iznenađen sam kako i zašto su stolice završile u rijeci. Razgovarao sam sa predstavnicima Komunalne policije i MUP-a, koji bi trebalo da otkriju počinioce. Osuđujemo ovaj vandalizam, jer je uništena opštinska imovina. Na nama je da poradimo malo više na boljem obezbjeđenju objekta, s obzirom da pozornica nema video nadzor – kazao je Vladimir Bujišić, direktor Kulturnog centra „Nikola Đurković“.
Tokom dana trebalo bi da organizuju i izvlačenje ostataka pomiljenih stolica iz rijeke.
Aerodromima Crne Gore je od avio-prevoznika Luxair stigla i zvanična potvrda da će linija između Luksemburga i Podgorice biti uspostavljena 1. aprila.
„Ta je linija više puta najavljivana i otkazivana zbog koronavirusa, ali će se ubrzo letjeti dva puta sedmično – ponedeljkom i četvrtkom“, navodi se u saopštenju.
Iz Aerodroma su kazali da je luksemburška avio-kompanija odavno pokazala interesovanje za Crnu Goru kao turističku destinaciju.
„To je mjesecima unazad rezultiralo pregovorima između predstavnika Luxaira, izvršnog direktora Aerodroma Danila Orlandića, ambasadora Crne Gore u Briselu Ivana Lekovića i predsjednice Kulturno-informativnog centra Crne Gore u Luksemburgu, Fetije Kalač”, dodaje se u saopštenju.
Osim što je linija Luksemburg – Podgorica dobra konekcija cijelog Balkana sa ovim dijelom Zapadne Evrope, za Crnu Goru je, kako su kazali iz Aerodroma, takođe važna zbog dijaspore koja živi u ovom Velikom vojvodstvu.
Otvaranje izložbe dječijih likovnih i literarnih radova na temu „Kotorski karneval 2021” organizovano je sinoć na Facebook profilu JU Kulturni centar „Nikola Đurković” Kotor, kao i instagram profilu @kulturnicentarkotor. Na konkurs je stiglo je preko 200 likovnih i literarnih radova. Žiri su činile Isidora Milivojević, profesorica francuskog jezika, pjesnikinja i kompozitorka, Ivana Lazarević, akademska slikarka i Barbara Delać, teoretičarka umjetnosti i književnica.
Na likovnom konkursu su u kategoriji od prvog do trećeg razreda prvo mjesto pripalo je Zoe Nikolić OŠ ,,Nikola Đurković” Radanovići, drugo Aleksi LakovićuOŠ ,,Oktoih” Podgorica, a treće Nikoliji Giljan OŠ ,,Veljko Drobnjaković” Risan.
Sjedinjene Države su spremne pomoći da se oslobodi teretni brod zaglavljen četiri dana u Sueckom kanalu slanjem tima stručnjaka američke Ratne mornarice koji bi mogao stići vrlo brzo do tog mjesta, reklo je više američkih zvaničnika.
Portparolka Bijele kuće Jen Psaki rekla je da je SAD ponudio pomoć egipatskim vlastima da se oslobodi Suecki kanal. Ona je rekla da se pregovori nastavljaju.
Portparol centralne komande američke vojske (Centcom) je rekao da Pentagon već planira moguću misiju i da su ponudili pomoć Egiptu, te da će razmotriti svaki konkretan zahtijev koji budu dobili.
Spasilački timovi iz više zemalja nastavili su 26. marta akciju deblokade Sueckog kanala, gdje nasukani teretni brod od 23. marta blokira jedan od najprometnijih trgovinskih puteva na svijetu.
Brod Ever Given je 26. marta i dalje bio u istoj poziciji. Više tegljača i drugih brodova uključeno je u akciju deblokade, saopštila je služba nadležna za saobraćaj u kanalu.
Američka centralna komanda koja pokriva cijeli Bliski istok zadužena je za zaštitu pomorskog saobraćaja u regionu.
Jedan američki vojni zvaničnik je rekao da je SAD ponudio egipatskim vlastima da pošalju tim eksperata američke Ratne mornarice. Ako to Egipat zvanično zatraži, oni bi mogli biti poslati 27. marta iz Bahreina u kojem se nalazi američka Peta flota, ali taj zahtjev još nije upućen, rekao je taj zvaničnik za AFP.
SAD je takođe spreman pružiti savete o sigurnosti brodovima koji bi odlučili izbjeći Suecki kanal i idu oko Afrike, čime bi bili izloženi zoni rizičnoj zbog pirata, rekao je američki vojni zvaničnik. Međutim, ni američka Peta flota ni međunarodna pomorska koalicija sa sjedištem u Bahreinu ne bi mogli pratiti sve blokirane brodove na tom zaobilaznom putu.
Brod Ever Given, nosač kontejnera dug 400 metara zaglavjen je od 23. marta u Sueckom kanalu gdje prolazi gotovo deset posto međunarodnog pomorskog saobraćaja.
Prema specijalizovanom časopisu Lloyd’s List, više od 200 brodova blokirano je na dvije strane, i u zoni čekanja u sred kanala, što ima za posljedicu veliko kašnjenje u isporuci nafte i drugih proizvoda.