Članice NVO “Mare Mare” izrađuju i osmišljavaju zanimljive torbe

0
NVO Mare Mare

Stari zanati čuvari kulturne baštine, koju realizuje NVO Mare Mare

Oblik, materijal od kojih su izrađene, kao i dezeni torbi mijenjali su se kroz vijekove ali im je namijena ostala slična. Slična je i želja onih koji je izrađuju – da budu korisne, ali i lijepe


Učesnice radionice u projektu Stari zanati čuvari kulturne baštine, koju realizuje NVO Mare Mare, već drugi mjesec uspješno kreiraju i šiju platnene torbe koje mogu imati višestruku namjenu.

„Počeli smo sa jednostavnim krojenjem ravnih linija. Komade spajamo mašinski,  što je u ovoj fazi takođe jednostavno, i tako stvaramo zanimljive torbe. Vodili smo računa da su dezeni morski tako da imaju vezu sa našim krajem, i da su materijali prirodni.  Učesnice koje su u ovom poslu početnice pokazale su zavidan napredak”, kaže voditeljka radionice Irena Čolović.

Ona pojašnjava da su torbe (borša, ceger, zembilj) korišćene još u  antičko doba za nošenje ličnih stvari i/ili novca. Tako se već u samom početku pravi podjela na dva dizajna: šire, prostranije torbe sa trakom koje se nose preko ramena i manje, dublje torbe koje su se vezivale vrpcom na vrhu. Prvi model nosili su trgovci, ljudi koji su mnogo putovali pa im je bilo potrebno više prostora za skladištenje ličnih stvari, robe i novca.

„Drugi model, manji i dublji imao je širu primjenu. Nosili su ga slobodni ljudi, zanatlije, sveštena lica – svi koji su raspolagali izvjesnom količinom novca. Sačinjen od kože ili nekog drugog prirodnog materijala mogao je biti bogato ukrašavan što je ukazivalo na položaj u društvu. Zbog malih dimenzija u njemu se nalazio isključivo kovani novac”, priča Čolović. Ističe i jednu zanimljivost – u  XVI vijeku, u Francuskoj je bilo zabranjeno nošenje torbi zbog straha od onoga što bi u njima moglo biti sakriveno.

U našim krajevima uz narodnu nošnju i u svakodnevnoj upotrebi bile su tkane torbe, često sa zanimljivim šarama i motivima. On su imale višestruku namjenu. U njoj su se nosili pokloni kada se išlo u posjetu rodbini ili  prijateljima, hrana radnicima u polje, šumu ili njivu. Ponekad i za lične stvari.

Oblik, materijal od kojih su izrađene, kao i dezeni torbi mijenjali su se kroz vijekove ali im je namijena ostala slična. Slična je želja onih koji je izrađuju – da budu korisne ali i lijepe

NVO Mare Mare – torbe

Iako drugačije, torbe i danas imaju sličnu namjenu. Učesnice radionice su zadovoljne jer su u prilici da iskažu svoju kreativnost. Jelica je prvi put na jednoj ovakvoj radionici  i kaže da su ispunjena sva njena očekivanja.  „Šijem i kod kuće, ali mi je ovdje – u društvu, zanimljivije”, ističe Esma. „Družimo se, učimo neke nove stvari, a vjerujem da ćemo u periodu koji  je pred nama naše vještine dići na viši nivo”, kaže Marija.

„Zadovoljna sam kako učesnice radionica napreduju, a vjerujem da će u narednom periodu biti u prilici da osim vještine, iskažu i svoju kreativnost”, konstatuje koordinatorka projekta Dubravka Raičević.

Kaže i da im se i nakon što su oformili grupu za dvije radionice, javljaju žene zainteresovane za učešće u našem. „Zato vjerujem da smo projektom skrenuli pažnju na prilično zanemarene stare zanate, kao što su šivanje, vez i heklanje i da ćemo, zahvaljujući ReLOaD program, doprinijeti njhovom očuvanju, ali i afirmaciji starih zanata karakterističnih za Herceg Novi, Boku i Crnu Goru”.

NVO Mare Mare

Projekat „Stari zanati čuvari kulturne baštine” implementira se u sklopu Regionalnog programa lokalne demokratije na Zapadnom Balkanu (ReLOaD)2, koji finansira Evropska unija, a koji sprovodi Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP). U Crnoj Gori ReLOaD2 realizuje se u partnerstvu sa 15 lokalnih samouprava, podijeljenih u pet klastera među kojima je „Coastal Mates” koji čine opštine Herceg Novi, Kotor, Tivat i Budva.

Kontakt osoba Dubravka Raičević  maremare541@gmail.com

Mamula Island: Vikend otvorenih vrata 15. i 16. oktobar – obezbijeđen prevoz sa Škvera

Mamula Island: Vikend otvorenih vrata 15. i 16. oktobar – obezbijeđen prevoz sa Škvera
Foto Mamula Island

Obezbijeđen prevoz sa Škvera, u subotu i nedjelju, počev od 10 sati a sa ostrva od 12.30 sati. Pozivamo zainteresovane posjetioce da se uzdrže od dolaska privatnim prevozom, jer dolazak dodatnih plovila trenutno nije moguć


Prvi Mamula Island vikend otvorenih vrata biće upriličen u subotu i nedjelju, 15. i 16. oktobra na ostrvu Lastavica i u tvrđavi Mamula u Herceg Novom.

Tokom dva dana, u periodu od 10.30 do 17.30 časova, svi zainteresovani moći će da posjete ostrvo sa tvrđavom iz 19. vijeka koja je nakon četiri godine pažljive rekonstrukcije i konzervatorskih radova transformisana u hotel sa istorijsko-memorijalnom galerijom. Ukoliko vremenske prilike dozvole, Mamula Island će vikende otvorenih vrata održavati do kraja oktobra – 22. i 23. odnosno 29. i 30. oktobra.

Prevoz za zainteresovane posjetioce biće obezbijeđen oba dana sa Škvera u Herceg Novom, i to u 10, 12.30 i 15 sati. Povratak sa Mamule Island je organizovan u 12.30, 15 sati i 17.30 sati. Dolazak u posjetu je moguć jedino organizovanim prevozom Mamule Island. Pozivamo zainteresovane posjetioce da se uzdrže od dolaska privatnim prevozom, jer prihvat dodatnih plovila trenutno nije moguć kako zbog čestih rotacija transporta koji organizuje Mamula Island, tako i zbog činjenice da ne postoji privezište.

Foto Mamula Island

Vikend otvorenih vrata dio je faze postepenog otvaranja ostrva i hotela tokom koje će, kako je ranije najavljeno, kroz kulturne događaje, organizovane ture i obilaske, Mamula Island predstaviti ljepotu i ponudu destinacije najprije Novljanima, stanovnicima Bokokotorskog zaliva i uopšte Crne Gore. Ističemo da je ovo i faza u kojoj se na ostrvu i u utvrđenju i dalje odvijaju određeni radovi, neke oblasti nisu bezbjedne i stoga su zatvorene za posjete.

Mamula Island je butik hotel sa pet zvijezdica, nastao restauracijom tvrđave iz 19. vijeka u sofisticirani hotel & spa sa 32 sobe i apartmana, holistički spa centar, restorane i barove.

Mamula

Posebno mjesto je rezervisano za istorijsko-memorijalnu galeriju koja će pružati osvrt na bogatu ali i herojsku istoriju ovog lokaliteta. Prostor za istorijsko-memorijalnu galeriju je obezbijeđen, a faza formiranja građe – dokumenata, artefakata, svjedočenja je u toku.

Posvećeni smo uspostavljanju kontinuiranog sjećanja na tešku istoriju mjesta te zbog toga stvaramo istorijsko-memorijalnu galeriju u kojoj možemo primiti posjetioce – domaće stanovništvo i internacionalne goste – da razumiju, pamte i odaju poštu prošlosti zidova tvrđave – ali i poštovanje njenoj nevjerovatnoj graditeljskoj izuzetnosti i prirodnoj ljepoti ovog mjesta.

U Herceg Novom boravi skoro 6.000 turista

0
U Herceg Novom boravi skoro 6.000 turista
Herceg Novi – foto TO HN – V.I.

U Herceg Novom trenutno boravi 5.992 prijavljena gosta, što je 85% više u odnosu na isti dan prošle godine, podaci su gradske Turističke organizacije.

Stranaca je 5.462, dok je iz Crne Gore 530 gostiju.
U hotelima je smješteno 3.493 turista, od kojih su 2.964 iz inostranstva, a 529 iz naše zemlje. Smještaj u domaćinstvima je odabralo 2.495 gostiju, među kojima je samo jedan domaći, prenosi sajt rthn.me.
U auto – kampovima na teritoriji opštine Herceg Novi boravi četvoro inostranih turista, dok u hostelima i dalje nema prijavljenih gostiju.

Kako do nove osnovne škole?

0
Kako do nove osnovne škole?
Mirko Kovačević

Za našu izbornu listu apsolutni prioritet kad su u pitanju kapitalne investicije u narednom četvorogodišnjem mandatu jesu izgradnja objekta nove osnovne škole na lokaciji pored Sportske dvorane Župa, i izgradnja novog objekta vrtića u Dumidranu, kaže se u saopštenju Mirka Kovačevića, nosioca izborne liste TIVATSKA AKCIJA i GORAN BOŽOVIĆ-ČASNO I ODGOVORNO ZA TIVAT – JER SMIJEMO I UMIJEMO

(Da napomenemo – za izgradnju novog objekta Osnovne škole u Radovićima sve je spremno, čak je budžetom Vlade CG predviđen početak gradnje u ovoj godini, ali zbog dobro poznatog političkog haosa na državnom nivou, ova zemlja za sada nema Vladu koja bi se bavila nečim korisnim po građane, pa je pitanje da li će i kad će radovi na izgradnji škole u Radovićima početi. U svakom slučaju,  potrebe nema  stavljati ovaj projekat u izborni program, ali postoji  potreba da se svi u Tivtu trudimo da stalno vršimo pritisak na Vladu CG, kakav god da joj je sastav, da se s izgradnjom počne što prije.)

Zamoliću vas da ovo saopštenje – koje je dosta obimno, iako je maksimalno skraćeno  – pročitate do kraja, jer građani moraju znati s kakvim sve preprekama se nosi jedna lokalna uprava u državi gdje je apsolutno sve bitno centralizovano, i koliko vremena i muke treba da bi se bilo kakav veći projekat realizovao.

Dakle,  o problemima i rješenjima u vezi s izgradnjom objekta nove osnovne škole, u najkraćem:

  • Da bi se bilo što moglo legalno graditi – u važećim urbanističkim planovima mora biti predviđena odgovarajuća urbanistička parcela.
  • U važećim DUP-ovima i DSL-ovima za Opštinu Tivat nije predviđena takva urbanistička parcela, zahvaljujući organizovanim kriminalnim grupama koje su Tivtom vladale  proteklih 30 godina, i koji su planove „crtali“ po svojim ličnim interesima, uopšte ne mareći za  vitalne interese zajednice.

Za namjenu Školstvo su predviđene samo 2 slobodne parcele, jedna u DUP-u Mrčevac, a     druga u DUP-u Gornji Kalimanj – koje su male površine za potrebe nove osnovne škole, a nisu ni na dobroj lokaciji.

(Za potrebe novog vrtića, međutim,  urb. parcela u DUP-u Mrčevac dolazi u obzir, jer je na dobroj lokaciji, i dovoljno velika. Jedini problem jeste veliki nagib na samom terenu, pa treba procijeniti isplati li se ulaziti u poprilično skupe pripremne radove. )

  • Kako Opštine u Crnoj Gori, pa tako i Opština Tivat, zbog nakaradnog  Zakona o planiranju prostora i izgradnji objekata od 2017. godine ne mogu usvajati, mijenjati i dopunjavati urbanističke planove – mi smo u potpuno ropskom položaju prema Vladi CG i nadležnom ministarstvu, i zavisimo od njihove milosti da nam izađu u susret, i pokrenu proces izmjena i dopuna nekog od planova.
  • Po ideji i inicijativi Tivatske Akcije, koja je bila prihvaćena od naših koalicionih partnera, odlučili smo da je najbolje, a ujedno i najbrže rješenje da Opština Tivat pokrene kod nadležnog ministarstva inicijativu da se u DSL–u „Dio sektora 22 i sektor 23“ (Župa – Bonići) izmijeni namjena urbanističke parcele koja se nalazi između Sportske dvorane i magistrale, a preko puta Autobuske stanice, i da bude predviđena za školstvo umjesto poslovne namjene.
  • Iz više razloga ovo je najbolje rješenje:Lokacija nove osnovne škole mora biti na ovom potezu, jer jedino u ovom dijelu grada postoji veliki neizgrađen prostor, a mnogo je bliže od Osnovne škole „Drago Milović“ naseljima u kojima živi gotovo pola stanovništva Tivta: Dumidranu, Kavi, Župi, Bonićima, Marićima, velikom dijelu Kalimanja…
  • S obzirom da smo se i prije zalagali da je na magistrali, kod skretanja za Autobusku stanicu i Kavu, potrebno planirati i napraviti kružni tok – saobraćajna povezanost nove osnovne škole bi na ovoj parceli bila odlična – neuporedivo bolja negoli je to slučaj sa školom „Drago Milović“.
  • Pristupne saobraćajnice bi prolazile s obje strane škole i Sportske dvorane „Župa“, i spajale bi se iza Sportske dvorane, što je predviđeno i u važećem DSL-u. Uz pomenuti kružni tok, tako bi se obezbijedilo lako isključivanje sa magistrale i uključivanje na istu, što je od velikog značaja za ovakav objekat, ali i za ukupno stanje u našem preopterećenom gradskom saobraćaju.
  • Odgovorni ljudi u nadležnom ministarstvu su prihvatili i podržali naš predlog, ali Nacrt novog DSL-a „Dio sektora 22 i sektor 23“ još nije stigao u Opštinu Tivat, iako postoje najave da bi se to konačno moglo desiti.
  • Kad se to desi (ako se desi) – tek nakon usvajanja novog DSL-a, Opština Tivat može napraviti sljedeći korak, a to je kupovina, ili eksproprijacija katastarske parcele koju obuhvata navedena urbanistička parcela. (Opština Tivat, inače, u svom vlasništvu ima jako malo katastarskih parcela koje su upotrebljive za objekte od javnog interesa.) A i taj proces, naročito ako je u pitanju eksproprijacija, može da se neograničeno oduži, jer čitav proces opet sprovode državne institucije, a ne Opština.

Umorili ste već?

A preskočio sam desetine sitnijih koraka, koji traže vrijeme, i opet – zamislite – zavise od volje ne samo nekog ministra, već i sitnijeg službenika u ministarstvu.

Pa sad zamislite što za jednu lokalnu upravu znači  realizovati ozbiljan projekat.

A onda ide izrada Idejnog rješenja, pa Glavnog projekta, pa Revizija, itd.

Evo nas tako, u tekstu jednog saopštenja, a još nismo stigli ni do tendera za izbor izvođača građevinskih radova,  kamoli da se upale bageri i kamioni, i da izgradnja počne.

Neću više, nadam se da ste barem malo shvatili zašto stalno vapimo decentralizacija, decentralizacija…

Da zaključim, Opština Tivat ima novca, i imaće novca, za kupovinu/eksproprijaciju zemljišta (iako je u pitanju veliki iznos).

Imaće novca i da gradi (još postoji i onih makar 5,6 miliona evra od Porta Montenegro, koje nekako moraju da se vrate Opštini Tivat), iako je obaveza Vlade da finansira gradnje škola i vrtića, pogotovu što se u prosvjetne objekte u Tivtu nije ulagalo previše dugo vremena.

Oprostite na malo dužem obraćanju, ali neophodno je da građani malo više znaju o procedurama, i o sistemu koji je dizajniran da stvara opstrukcije na svakom koraku. I koliko je daleko od predizbornih obećanja, i naših legitimnih želja kao građana, do toga da se u ovoj nesretnoj zemlji bilo što i napravi.

Ovaj monstruozni DRPS sistem – koji partije-pobjednice od 30. avgusta 2020. izgleda uopšte ne žele da mijenjaju – zagorčava vam život svima svakodnevno, na desetine različitih načina. A, zamislite da ste, povrh svega,  bili onaj dio tivatske lokalne uprave koji nisu zanimale fotelje i otaljavanje posla, već se bio iskreno posvetio tome  da se u Tivtu rješavaju problemi i stvara za opšte dobro!

Mirko Kovačević,

Nosilac izborne liste TIVATSKA AKCIJA i GORAN BOŽOVIĆ-ČASNO I ODGOVORNO ZA TIVAT – JER SMIJEMO I UMIJEMO

Aerodromi u CG prilagođeni osobama sa oštećenim vidom

0
Aerodromi u CG prilagođeni osobama sa oštećenim vidom
Foto Aerodromi CG

Aerodromi Crne Gore (ACG) su, uoči obilježavanja Međunarodnog dana bijelog štapa 15. oktobra, predstavili infrastrukturu koja omogućava samostalno kretanje i funkcionisanje osoba sa oštećenim vidom.

Kako je saopšteno iz ACG-a, izvršni direktor te kompanije, Vladan Drašković je na podgoričkom aerodromu predstavio rezultate projekta “Inovativne usluge transporta za osobe potpuno i djelimično oštećenog vida – DANOVA” koji se finansira iz sredstava Evropske unije.

Izvršni direktor Saveza slijepih, Goran Macanović je čestitao ACG-u dodajući da je osobama sa potpuno i djelimično oštećenim vidom sada zadovoljstvo da budu njihovi korisnici.

“Aerodromi Crne Gore sada su možda i najpristupačnija institucija za osobe sa oštećenim vidom“, kazao je Macanović.

On je naveo da će svakog turistu sa oštećenim vidom na ACG-u dočekati taktilne trake koje vode do pasoške kontrole i dodao da će imati prioritet prilikom prelaska granice.

„Nadam se da će ACG biti primjer institucijama sistema i preduzećima koja pružaju usluge široj javnosti, kako treba da unaprijede svoje usluge“, naveo je Macanović.

Predsjednik Organizacije slijepih za Bar i Ulcinj, Veselin Joketić rekao je da je oduševljen ljubaznošću i diskretnošću osoblja ACG-a, kao i stazama vodiljama, taktilnim pismom i orijentacionom mapom.

Rukovoditeljka projekta u ime ACG, Nina Planinić kazala je da je na aerodromu Podgorica instalirana taktilna staza vodilja i orijentacioni plan na Brajevom pismu, oznake u obliku broja na izlazima većih dimenzija.

Na podgoričkom aerodromu instaliran je i video zid u terminalnoj zgradi, radi bolje pristupačnosti i pregleda svih važnih informacija poput reda letjenja.

Kako je saopšteno, na aerodromima u Podgorici i Tivtu instalirani su lokalni mikrofoni na pultovima informacija, šalterima za registraciju putnika i prtljaga i šalterima za pasošku kontrolu, koji olakšavaju komunikaciju sa osobljem.

Na oba aerodroma instalirane su kontrasne trake u toaletima za osobe sa invaliditetom (OSI), kao i oznake na Brajevom pismu na šalterima informacija, šalterima za registraciju putnika i prtljaga i za pasošku kontrolu, kao i na vratima toaleta za OSI.

Kako se navodi, instalirana je i prilagođena zvanična stranica ACG za osobe potpuno i djelimično oštećenog vida.

“ACG nastaviće da budu primjer pozitivne prakse u svim sferama, a posebno u kontekstu jednakog tretmana, poštovanja ličnosti i dostojanstva osoba sa invaliditetom”, poručila je Planinić.

Ona je podsjetila da je ranije dio zaposlenih ACG, koji su u direktnom kontaktu sa putnicima, uspješno završio i praktičnu obuku u cilju poboljšanja usluga zemaljskog opsluživanja putnika potpuno i djelimično oštećenog vida.

Putin: Izravni sukob s NATO-om vodio bi globalnoj katastrofi

0
Putin: Izravni sukob s NATO-om vodio bi globalnoj katastrofi
Obrambeni raketni sustav, ilustracija
Foto: ovbelov / Shutterstock

Ruski predsjednik Vladimir Putin rekao je da bi eventualni izravni sukob snaga NATO-a s Rusijom vodio do globalne katastrofe.

– Nadam se da su oni koji o tome govore dovoljno pametni da ne poduzimaju takve korake, rekao je ruski predsjednik Vladimir Putin na novinskoj konferenciji u kazahstanskom glavnom gradu Astani.

Naglasio je da nema planova o daljnjoj mobilizaciji. “Djelomična mobilizacija” koju je objavio prošlog mjeseca završava i bit će gotova tijekom dva tjedna, rekao je.

Upitan žali li zbog sukoba s Ukrajinom, rekao je “ne”, dodajući da Rusija čini pravu stvar. Naglasio je da cilj Rusije nije uništiti Ukrajinu.

Za pregovore s američkim predsjednikom Joeom Bidenom, rekao je da nema potrebe, dodajući da još nije donio odluku o eventualnom sudjelovanju na skupu G20 koji se održava na Baliju u Indoneziji sljedeći mjesec.

Putin je rekao i da događaji u Ukrajini nisu utjecali na odnose Rusije s drugim postsovjetskim državama. Iako su neke zemlje bile zabrinute, to nije utjecalo na karakter i dubinu odnosa Ruske Federacije s tim zemljama, tvrdi.

Njemačka čini grešku stavljajući kao prioritet odnose s NATO-om iznad nacionalnih interesa, naglasio je ruski predsjednik. Pritom je rekao da Berlin još nije donio odluku oko plinovoda Sjeverni tok 2, kojim bi bilo moguće iz Rusije dopremati plin Njemačkoj. Bilo kakva odluka u tom smislu nije ruska stvar, dodao je.

“Boka Kotorska i UNESCO status: ugrožena  baština“

0
“Boka Kotorska i UNESCO status: ugrožena  baština“
Boka Kotorska – devastacija prostora

Kratki dokumentarni film “Boka Kotorska i UNESCO status: ugrožena  baština“ prikazuje se ove subote, 15.oktobra, u novskom Kolektivu. Ovo je priča o onome što je izgubljeno i ugroženo u kontekstu kulturno-prirodnog bogatstva Bokokotorskog zaliva.

Zašto prirodnom i kulturno-istorijskom području Kotora prijeti brisanje sa Liste svjetske baštine UNESCO-a? U kakvoj su vezi priroda, kultura i profit i kako se borimo protiv devastacije prostora i zaštićenih područja?

Dođite. Biće prostora i za razgovor na pomenute teme.

Kolektiv Novi

Sima Matavulja 9, Stari Grad, Herceg Novi

Subota, 15. oktobar u sati – Ulaz besplatan

Projekcija filma “Ugrožena baština” organizuje se u okviru projekta Palma Nostra koji nastoji da edukuje, informise i podstakne građane Herceg Novog da uzmu učešće u rješavanju problema životne sredine svog grada. Projekat podrazumjeva kreiranje informativno-edukativne online platforme, prikazivanje 3 dokumentarna filma koja se bave pitanjem prirodnog dobra i odnosa pojedinaca i zajednica prema prirodi, pokretanje peticije za inicijativu uspostavljanja posebne budžetske linije Opštine Herceg Novi za očuvanje, zastitu, valorizaciju promociju prirodnog nasljeđa Herceg Novog (posebno flore), potpisivanje memoranduma o saradnji sa Opštinom Herceg Novi te snimanje i prikazivanje „omaž“ dokumentarnog filma Palma Nostra, posvećenog novskim palmama kojih više nema.

Projekat Palma Nostra NVO Nov Val realizuje u  okviru Regionalnog programa lokalne demokratije na Zapadnom Balkanu 2 -ReLOaD2, koji finansira EU, a implementira UNDP. U Crnoj Gori ReLOaD2 program sprovodi se u partnerstvu sa petnaest opština, među kojima su Herceg Novi, Kotor, Tivat i Budva, koje čine klaster Coastal Mates.

Prava stvar, Koalicija Za Tivat svih nas – DPS, SD, SDP, LP: Osnovana sumnja da je u postupku nabavke polovnih vozila za „Komunalno“, predsjednik Opštine Tivat zloupotrijebio položaj i prekoračio službena ovlaštenja

Prava stvar, Koalicija Za Tivat svih nas – DPS, SD, SDP, LP: Osnovana sumnja da je u postupku nabavke polovnih vozila za „Komunalno“, predsjednik Opštine Tivat zloupotrijebio položaj i prekoračio službena ovlaštenja
PRAVA STVAR – Tivat – Koalicija

Dok se rukovodstvo Opštine na sve načine trudi da sakrije svoj dvogodišnji nerad i brojne nezakonitosti, pritisnuto snagom argumenata i konkretnih brojki, uporno svu krivicu nastoji da pripiše drugima”- kaže se u današnjem saopštenju koalicije DPS-SD-SDP-LP.

Da bi se uspješno vodio grad, mora se prije svega  preuzeti odgovornost za svoje odluke i djelovati osmišljeno u cilju daljeg razvoja grada i unaprjeđenja uslova života svojih građana. Realizacija ulaganja u protekle 2 godine u infrastrukturu grada i kapitalne projekte, ako ne računamo par trotoara, je katastrofalna. Nažalost, naš grad je dvije godine „zapečaćen“, jer oni koji ga vode ne znaju ni šta, ni kako  treba da se radi.

Ono što im se mora priznati, za dvije godine, specijalizirali su prikrivanje svog „štetnog“ djelovanja na mnogim poljima i doktorirali prebacivanje krivice na druge. A kako to oni, znaveno i zakonito, tajno i organizovano rade, dokumentovano ćemo prikazati građanima Tivta, na primjeru nabavke „mlađih polovnih“ kamiona za d.o.o. „Komunalno“ Tivat.

  1. Odbor povjerenika na II sjednici usvojio je Odluku o budžetu Opštine Tivat za 2022. godinu (Odluka br.03-040/22-43 od 29.03.2022. god). Odlukom o budžetu, ni u tabelarnom ni u tekstualnom dijelu budžeta nije predviđena kupovina nijednog vozila za bilo koje d.o.o. čiji je osnivač Opština. U budžetu Opštine, na kontu transportna sredstva, planiran je trošak od 148.000 €. Kasnije svojom odlukom, predsjednik Opštine, u skladu sa svojom nadležnošću preusmjerio je sa drugog konta još 200.000 € na konto sredstva transporta.

To preusmjerenje suštinski ništa ne znači, ali je vjerovatno napravljeno smišljeno da bi se prikrila kasnija nezakonita nabavka vozila za d.o.o. „Komunalno“. Zakonski, ta sredstva mogu se tošiti samo za budžetske jedinice Opštine, ali ne i za privredna društva – pa ni za d.o.o. “Komunalno“, bez odluke Odbora povjerenika. Dakle, sredstva budžeta Opštine mogla su biti transferisana d.o.o. „Komunalno“ samo u skladu sa Odlukom o budžetu. Odbor povjerenika je potvrdio da nije vršio nijednu izmjenu Odluke o budžetu Opštine Tivat.

  1. Odbor povjerenika na IV sjednici održanoj 18.05.2022. godine usvojio je Odluku o donošenju Programa za obavljanja komunalnih djelatnosti d.o.o. „Komunalno“ Tivat sa Finansijskim planom za 2022. godinu. Finansijski plan koji je odobrio Odbor direktora, što je njegova izvorna zakonska i statutarna nadležnost, ne predviđa nabavku bilo kakvih vozila, niti su za tu namjenu planirana sopstvena ili sredstva osnivača – Opštine. Odbor direktora je potvrdio da, nakon usvajanja, kasnije nije izvršio nijednu izmjenu Finansijskog plana d.o.o. „Komunalno“.
  2. Upravi za javne nabavke d.o.o. „Komunalno“ dostavilo je Plan javnih nabavki 31.01.2022. godine, koji je rađen na osnovu Finansijskog plana kojeg je Odbor direktora utvrdio 10.12.2021. godine, a kasnije kao što smo naveli, usvojio Odbor Povjerenika Opštine Tivat bez ijedne izmjene. Taj prvobitni Plan javnih nabavki je urađen na osnovu realnog Finansijskog plana preduzeća i sadržao je 36 stavki, ukupne vrijednosti 691.650 €. Plan nije sadržao nabavku bilo kakvog vozila.
  1. Novi direktor Vučeta Stanišić, o čijem kontroverznom ustoličenju smo ranije upoznali javnost, nakon stupanja na dužnost tri puta mijenja Plan javnih nabavki. Prva izmjena od 07. marta, sadrži samo sitne izmjene plana. U drugoj izmjeni od  maja prvi put se pojavljuju u planu nabavka dva kamiona za šta je predviđeno 200.000  , i to sredstava Opštine Tivat!?
  • Korišteno specijalno vozilo za odvoz otpada sa nadograđem, vrijednosti 100.000 € sa PDV;
  • Korišteno vozilo kiper sa 2 kontejnera vrijednosti 100.000 € sa PDV.

Inoviranim Planom predviđeno je da se oba kamiona nabave sredstvima Opštine Tivat, a da tome nije predhodila nikakva odluka, jedino nadležnog, Odbora povjerenika.

Nakon treće izmjene, Plan javnih nabavki se povećava na 39 stavki, a ukupna vrijednost nabavki za 300.000 € sa 691.650 na 991.650 €. U planu javnih nabavki navedeno je da tih 300.000 € obezbjeđeno od sredstva Opštine Tivat. Dakle planiran je utrošak 300.000  u  suprotnosti sa Zakonom o privrednim društvima, Odlukom o budžetu Opštine, usvojenim Finansijskim planom preduzeća, jer niti jednu odluku o ovome nije donio jedino nadležni organ – Odbor povjerenika.

Veoma je zanimljivo da se mijenja i vrijednost pojedinačnih stavki nabavki, tako da je za vozilo za odvoz smeća sad planirano 170.000 € umjesto prije 100.000 €, a za nabavku kipera sa 2 kontejnera 130.000 €. Povećanje iznosa nabavki ukazuje na mogućnost prethodnog dogovora nabavke pa su u skladu sa tim „namirivana“ potrebna sredstva. Takođe, iako to u Planu javnih nabavki nije precizirano, kod raspisivanja tendera, jedna stavka nabavke se dijeli na dvije partije pa se nabavljaju 3 umjesto 2 kamiona. Kompletan proces nabavki je veoma interesantan jer sve miriše na klasičan primjer korupcije u javnim nabavkama, ali to ostavljamo nadležnim organima to istraže.

  1. Nakon sprovedenog tendera, direktor Stanišić je sa izabranim ponuđačem JT2 DOO Beograd sklopio ugovore za nabavku dva korištena vozila ukupne vrijednosti 631,90  (128.744,00 €  i 108.887,90 €). Na tender za treći kamion nije bilo ponuda.

Vozila su plaćena na način da je Opština Tivat sa svog računa preko banke, za plaćanje polovnih kamiona, prebacila na račun d.o.o. „Komunalno“  237.631,90 € .

S obzirom da je Odbor povjerenika, potvrdio sljedeće ( posljednja Odluka je Finansijski plan preduzeća):

Nedvosmisleno je jasno da je prilikom nabavke „mlađih polovnih vozila“ prekršeno niz odredbi Zakona o privrednim društvima, Statuta Opštine Tivat, Statuta d.o.o. „Komunalno“ Tivat i Odluke o osnivanju d.o.o. „Komunalno“ Tivat. Takođe, treba imati u vidu da se kupovinom vozila povećao osnovni kapital preduzeća, a shodno članu 275. stav 2. Zakona o privrednim društvima i članu 9 stav 2. Statuta d.o.o. “Komunalno“ Tivat, odluku o povećanju osnovnog kapitala Društva jedino može donijeti osnivač (Skupština Opštine) tj. Odbor povjerenika.

Iz dokumentovanog jasno je da postoji više nego osnovana sumnja da je u postupku nabavke polovnih vozila za d.o.o. „Komunalno“, predsjednik Opštine Tivat zloupotrijebio položaj i prekoračio službena ovlaštenja. Zahtijevamo da Odbor povjerenika Opštine Tivat hitno reaguje i preduzme mjere iz svoje nadležnosti. Takođe, obzirom da se radi o sumnji za krivično dijelo iz nadležnosti SDT, koje se goni po službenoj dužnosti, zahtijevamo njegovo hitno reagovanje. Hitnost se zahtijeva i iz razloga što je Komunalno nedavno raspisalo novi tender za nabavku trećeg polovnog vozila i kako bi se spriječila još veća šteta po Budžet Opštine i građane Tivta.

Prava stvar, Koalicija Za Tivat svih nas – DPS, SD, SDP, LP   

Bazar domaćih proizvoda na Luštici

0
Bazar domaćih proizvoda na Luštici
Bazar – Luštica Bay

Tokom cijelog mjeseca oktobra, svake nedjelje na promenadi u Luštici Bay predstavljaju se crnogorski izlagači domaćih organskih proizvoda i autentičnih rukotvorina


Bazar autentičnih domaćih proizvoda i maštovitih rukotvorina „Luštica Bay Sunday Market“ nastaviće se i predstojećeg vikenda, u nedjelju, 16. oktobra od 14 do 17 časova na platou ispred Amfiteatra duž šetališta, u jedinstvenoj kulisi Luštice Bay.

Primamljivim koloritom i paletama domaće hrane predstaviće se Gazdinstvo Vuksanović koje u ponudi ima voće, povrće, cijeđene sokove, likere i cvijeće, štand Žizele i Nenada Marković iz Pony Art gardena sa Luštice zamirisaće svježim džemovima, kompotima, vinom, likerima, zimnicom, crnogorskim tanjirom sa sirom i maslinama te ostalim domaćim proizvodima. Za ljubitelje ljutih ukusa, sadnice paprika i proizvodi od chilli papričica naći će se u ponudi uzgajivača Chilli Montenegro.

Ove nedjelje prirodne sapune uz mirise ljekovitog i eteričnog bilja ponudiće Soapy By Nina dok će svaka dama rado zastati kod štanda Angie & Me čiji cvjetni rajfovi za kosu unose proljećne boje u oktobar.

Program će početi animacijom za najmlađe goste u 11 časova ispred Luštica Bay Kids Kluba gdje će malene ruke vješto djelovati u radionici Arts and Crafts. Od 18 do 20 časova, za mališane će biti priređen Choice of games program.

Bazar – Luštica Bay

„Promenada u Marina naselju pretvara se u autentičnu pijacu domaćih proizvoda i rukotvorina, svake nedelje u oktobruiz naše želje da ulazak u jesen bude pun boja, ukusa i mirisa, i porodičnih okupljanja. Takođe, iz godine u godinu, našimpartnerima, malimdomaćimproizvođačimaomogućavamoplatfomu za predstavljanje i plasman proizvoda kako domaćim tako i internacionalnim gostima, jer kreiramo zajednicu i grad koji valorizuje  nasljeđe i identitet našeg kraja”, saopštila je Sonja Banićević,iz sektora organizacije događaja u Luštici Bay.

Ponudom povrća i domaćih proizvoda na promenadi će se predstaviti Gazdinstvo Garmash a kvalitetan med će ponuditi pčelarsko gazdinstvo Cimbaljević. Vinska selekcija Kraken –iz prvog podvodnog podruma u Crnoj Gori u Lušticu Bay će stići iz specijalnih buradi u kojima se čuvaju na 15 metara ispod površine mora.One koji će na sajam doći radi kozmetike i nakita dočekaće Julius nakit od kristala i ručno rađena kozmetika Koozmetik CG, a aksesoare od špaga i kućni dekor od novina ponudiće Jasna Janković.

Dječije omiljeno mjesto, Kids Klub, biće otvoren od 9 do 21 sat, uz jednočasovnu radionicu izrade keksa i medenjaka, Cookie Class (od 11 do 12 časova), i dvočasovno dječije filmsko veče koje počinje u 18 sati. Već sedam dana kasnije, u nedelju, 30.oktobra uz Sunday Market biće organizovan cjelodnevni program Halloween Day.

Ponovoljen oglas za davanje u zakup terasa u zoni morskog dobra

0
Ponovoljen oglas za davanje u zakup terasa u zoni morskog dobra
Boka Kotorska – Stoliv – foto Boka News

Morsko dobro je ponovilo oglas za zakup zemljišta u državnoj svojini za postavljanje montažno demontažnih privremenih objekata-terasa u zoni morskog dobra u Opštinama Ulcinj, Bar, Budva, Kotor i Herceg Novi.

Početna cijena sezonskog zakupa u Ulcinju iznosi 920 EUR za oglašene terase površine od 20 m2.

U Ulcinju cijena se kreće od 1.638 do 4.689 EUR, dok se u Budvi izdaju dve terase od 2.760 i od 3.120 EUR.

U Kotoru se izdaju tri terase od 720 EUR, 954 EUR i od 1.755 EUR za terasu od 45 m2.

U Herceg Novom se izdaje najveći broj terasa čija se početna cijena kreće od 660 EUR do 3.573 EUR.

Davanje u zakup se vrši putem licitacije, a navedene cijene su bez PDV-a.

Ugovori se zaključuju za tekuću godinu računajući od dana zaključenja ugovora do 31.12.2022. uz mogućnost godišnjeg produženja za period od jedne godine, odnosno do 31.12.2023. godine.

Javno nadmetanje će se obaviti dana 01.11. u 13 sati u Sali na prvom spratu poslovne zgrade Javnog preduzeća.